💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا لازم است به افرادی که دچار آلزایمر(فراموشی) هستند، اعلام شود که واجبات خود مانند نماز را به جای آورند؟
💠برخی از مراجع نسبت به سؤال مذکور معتقدند، دیگران در برابر این افراد وظیفهای ندارند. گروه دیگری نیز معتقدند در صورتی که با تذکر، متوجه میشوند، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، لازم است تذکر داده شود.
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
لازم نیست.
🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
وظیفهای ندارید.
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتیکه عقل و هوش کافی دارد و اوقات نماز را تشخیص میدهد، باید نماز را به هر شکل ممکن انجام دهد و اگر چنین نیست نماز بر او واجب نمیباشد و پسرش نیز لازم نیست قضا کند.
🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بلی، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، تنبیه و ارشاد لازم است.
🔹حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورتیکه با تذکر، متوجه میشوند باید تذکر داده شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا استفاده از نماد فروهر یا همان نماد کوروش(عقابی با بالهای باز) به عنوان زینت از نظر شرعی و عقیدتی و اخلاقی مشکلی دارد؟
🍃🌸استفاده از این نماد به عنوان زینت، اگر عرفاً ترویج باطل و موضعگیری بر ضد اسلام به شمار نیاید ایرادی ندارد، اما اگر این نماد و یا هر نماد دیگری از این دست، بین مردم نمادی ضدّ اسلامی به شمار آید، استفاده از آن حرام بوده و بنابر نظر برخی از مراجع عظام؛ نماز با آن هم اشکال دارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا خواندن موسیقی برای زنان در کانالهای ماهواره ای اما با حجاب و پوشش، حرام میباشد؟
🌺🍃به طور کلی هر نوع خوانندگى و نوازندگى که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى، بیهودگى و گناه و شهوترانی سوق دهد، لهوى و حرام مىباشد. و در فرض سؤال، با توجه به اینکه این امور معمولاً خالی از مفسده نیست، باید ترک شود و داشتن حجاب موجب جواز این عمل نمیگردد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا پولی که در عروسی به عنوان شادباش میگیرند حرام است؟ در صورت حرمت با آن چه باید کرد؟
🌀پولی که به عنوان شاباش دریافت میشود، دو صورت دارد:
🔹1. اگر در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتیکه صاحبان آن را میشناسند باید به آنها برگردانند. اما اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهند و برای این کار از حاکم شرع (مرجع تقلید) اجازه بگیرند.
🔹2. اگر به عنوان هدیه به عروس و داماد یا دیگر افراد باشد، که در این صورت دریافت آن حرام نیست، و دربارهی خمس هدیه، میتوانید به نمایه 3268 (خمس هدیه) در همین سایت مراجعه نمایید.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا میتوانیم در بعضی مواقع مثل اینکه کسی از ما پول یا چیزهای دیگری قرض بخواهد، به دروغ بگوییم نداریم یا توریه کنیم؛ چرا که مطمئنیم یا احتمال قوی میدهیم اگر قرض بدهیم برنمیگرداند. اگر قرض گرفتنش برای کار ضروری نباشد چطور؟ آیا میتوانیم به او قرض ندهیم؟
💠دروغ جایز نیست، و در چنین مواردی میتوان توریه کرد؛ یعنی بهگونهای صحبت کند که شنونده معنای ظاهری را بفهمد ولی گوینده معنای خلاف ظاهر را اراده کند.
💠در هر حال قرض دادن واجب نیست و فرد میتواند امتناع کند، ولی باید توجه داشت که قرض دادن ثواب بسیار دارد و سزاوار نیست فرد نیازمندی را که درخواست قرض میکند رد کرد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓قطع درختان در شرایط عادی، چه حکمی دارد؟
🌳بیشتر مراجع تقلید میگویند قطع درخت به خودی خود اشکال ندارد، مگر اینکه در این زمینه مقرراتی باشد، ولی برخی از فقها انجام بدون دلیل این کار را جایز ندانستهاند.
💓حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد مگر اینکه در این زمینه مقرراتی باشد که رعایت آن لازم است.
💓حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
💓حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
موارد مختلف است حکم کلی نمیتوان داد.
💓حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که متعلق به دیگران باشد ضمان دارد در غیر این صورت نوعی انحراف و کار حرامی است، اما در صورت نیاز و ضرورت اشکالی ندارد.
💓حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
بدون غرض عقلایی کار صحیحی نیست.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا گفتن کلمه حاجی یا کربلایی به کسی که به حج یا کربلا نرفته جایز است؟ مثل اینکه به خیلی از روحانیونی که به حج نرفتهاند میگویند حاجآقا؟
🕋گرچه معنای اصلی «حاجی» و «کربلایی» شامل افرادی میشود که به حج و زیارت مشرف شده باشند، اما عرف جامعه، این کلمات را منحصراً به معنای فردی که واقعاً حج و کربلا رفته قلمداد نمیکند، بلکه امروزه از لحاظ عرفی یک معنای آن را میتوان فرد بزرگوار و محترم و یا شخص روحانی دانست. بر این اساس، نمیتوان گفت که افراد با مخاطب قرار دادن اشخاصی که به حج و زیارت کربلا نرفتهاند با چنین عناوینی مرتکب دروغ حرام شده است، زیرا نه مخاطبان و نه حضار، چنین برداشتی از این کلمات نداشته و عملاً خبر دروغی به آنها منتقل نشده است.
🌼حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر به نحوى باشد که دروغ محسوب نشود، مانع ندارد.
🌼حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
🌼حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
🌼حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حاجی کسی است که حج تمتع انجام داده ولی گفتن آن به کسی که عمره بجا آورده نیز مانعی ندارد و گفتن حاج آقا به روحانیون یک اصطلاح عرفی است.
🌼حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر مستلزم نسبت کذب نباشد مانعی ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓فروش میوه یا محصولی به اسم این که در پرورش آنها از کودهای شیمایی استفاده نشده و در حالی که از چنین کودهایی استفاده شده، چه حکمی دارد؟ امکان دارد در صورتی که مشتری بداند در رشد این محصولات از کودهای شیمایی استفاده شده، اقدام به خرید آنها نکند؟
✳️توصیف غیر واقعی برای کالا در معامله، فریبکاری و گناه بوده و جایز نیست. با این حال اصل معامله صحیح است، ولی با توجه به اقدام فروشنده بر تدلیس کالا، مشتری این حق را دارد که معامله را فسخ کند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓بنده در فروشگاهی، مسئول کل فروش و در این موضوع تام الاختیار هستم. سؤال بنده این است که آیا من میتوانم به ازای هر جنسی که به فروش میرسد، هزار تومان بیشتر از مقداری که تعیین کردهاند، بفروشم و آن هزار تومان را برای خود بردارم، بدون آنکه به صاحب فروشگاه خبر دهم؟ من در اصل سود برای صاحب فروشگاه هیچ کم و کاستی نمیگذارم و کل مبلغ تعیین شده را در اختیار او میگذارم و سود مورد نظر خود را کسب میکند.
د🍃💖ر فرض سؤال، فروشنده، وکیل مالک کالا بشمار آمده و بدون هماهنگی و یا اطلاع از رضایت ضمنی صاحب فروشگاه، نمیتواند کالا را گرانتر از مبلغ تعیین شده بفروشد. پس در فرض اقدام به این عمل، مبلغ اضافی متعلق به مالک کالا بوده و بدون رضایت وی، استفاده از آن جایز نیست.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا قرض دادن به کسی که مال خود را در راه حرام صرف میکند جایز است؟
🍀اگر بدانیم پولی که قرض داده میشود، به طور مستقیم در انجام کار حرامی مثل خرید شراب و یا هزینههای قمار مصرف میشود، بیشتر فقها معتقدند که قرض دادن به چنین فردی جایز نیست، ولی برخی فقها چنین قرضی را جایز شمرده، اما قرض دهنده را مکلف به نهی از منکر دانستهاند.
🍀در هر صورت اگر این قرض انجام شد، حتی اگر حرامی رخ داده باشد، اما قرض گیرنده مالک آن شده و قرض دهنده به همان میزان، از قرض گیرنده طلبکار خواهد بود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓بنده در شرکتی کار میکنم که گاهی سفر کاری خارج از کشور دارد. گاهی هنگام صرف غذا به ندرت بعضی از همکاران سفارش مشروب میدهند. حکم نشستن بر آن میز چیست؟ و اگر بخواهم بلند شوم باعث انزوا از جمع میشود. تأکید میکنم سرو مشروب عمومیت ندارد و یک یا دو نفر ممکن است سفارش دهند.
🍀نشستن بر سر سفرهاى که در آن شراب مىنوشند، اگر به گونهای باشد که انسان یکى از آنان شمرده شود، حرام است، اگرچه خود فرد یا برخی، از آن شراب ننوشند. همچنین استفاده از سایر خوردنیهای آن سفره، حرام است، اگرچه آن خوردنیها حلال باشند.
🍀بلکه فرد مسلمان وظیفه دارد با فرض وجود شرایط، شرکتکنندگان در مجلس را نهی از منکر کند. و بلند شدن از سر سفره و بیان علت آن به گونهای محترمانه، میتواند مصداقی از نهی از منکر باشد. پس اگر سایر حضّار افرادی منطقی بوده و اظهار دوستی شما را داردند، لازم است به باورهای دینی شما احترام بگذارند و از چنین کاری خودداری نمایند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر برهای که تازه به دنیا آمده، از سگی تغذیه کند و بزرگ شود، آیا راهی برای پاک گرداندنش وجود دارد؟
🔹1. حیوان حلال گوشت با خوردن شیر سگ، نجس نشده و با انجام ذبح شرعی، گوشتش حلال است.
🔹2. بر اساس برخی روایات، اگر حیوان حلال گوشت از شیر خوک تغذیه کند به مقداری که با آن رشد کرده و استخوانش محکم شود، حیوان نجس نیست، ولی خوردن گوشت آن و نسلش حرام است و اگر کمتر از این مقدار باشد، گوشتش مکروه است و بهتر است که هفت روز آنرا ببندند و غذاى پاک دهند تا کراهت آن برطرف شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر با باز کردن دریچه خروجی استخر ماهی، آب آن خارج شود، آیا ماهیان داخل استخر که پس از خروج آب جان دادهاند، حلال هستند؟
🍀برخی از فقها،انجام این کار را مصداق صید ماهی دانسته و ماهیهایی که اینگونه جان میدهند را حلال شمردهاند و برخی،نیز عنوان صید ماهی را در این مورد محقق ندانسته و چنین ماهیانی را حلال نمیدانند که بر این اساس، هر فردی باید به نظر مرجع خودش عمل کند.
🍃حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر دریچه استخر پرورش ماهی را باز کنند تا آب آن کاملاً تخلیه شود و در همان حال ماهیها جان بدهند، صید محسوب شده و ماهیها تذکیه شدهاند.
🍃حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
خیر.
🍃حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حلال هستند.
🍃حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خیر، حلال نیست.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓عضوی از بدنم (رحم) توسط عمل جراحی خارج شده، از نظر شرعی باید با آن چه کار کرد؟
🍀در اینگونه موارد باید عضو خارج شده از بدن در پارچهای پیچانده شده و دفن شود. البته برخی از فقها این کار را مستحب شمردهاند.
❣حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
بنابر احتیاط واجب در پارچهای پیچانده و دفن شود و بیش از این وظیفهاى ندارید.
❣حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مستحب است دفن شود.
❣حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی عضو خارج شده باید دفن شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا فروشنده و راهنمایی کننده روش مصرف قرص "سقط جنین" مباشر سقط محسوب میگردد؟ این گناه حق الناس دارد؟
💠مباشر سقط به کسی گفته میشود که عمل سقط را انجام میدهد مانند زنی که قرص میخورد یا کسی که آمپول تزریق میکند، اما فروشنده قرص یا آموزش دهنده سقط، مباشر محسوب نمیشود. ولى به هر حال فروش اینگونه محصولات و یا راهنمایى (در حدى که مصداق کمک بر انجام عمل سقط محسوب شود)، جایز نیست و برخی از مراجع چنین فردی را نسبت به صاحب جنین مدیون میدانند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟
🌴1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند.
🌴2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.
🌴3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسدهای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓هنگام گوش دادن به خطبه نماز جمعه، حکم ذکر گفتن زیر لب یا خواندن سوره های کوتاه قرآنی چیست؟
💠واجب است مأمومین به خطبه هاى امام گوش فرا دهند و احتیاط مستحب آن است که ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند که صحبت کردن در وقت خطبه ها مکروه است، بلکه اگر سخن گفتن مأمومین موجب نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، سکوت لازم است.
اما در مورد ذکر گفتن در هنگام ایراد خطبه ها، فتوای برخی از مراجع تقلید بیان می شود:
🔹آیت الله العظمی بهجت: ذکرى که مانع از گوش دادنِ خطبهها نباشد اشکال ندارد.
🔹آیت الله العظمی خامنه ای: اشکال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه صحیح و مجزى از ظهر است، ولى از حرف زدنى که فایده خطبه را فوت کند، اجتناب لازم است.
🔹آیت الله العظمی گلپایگانی: احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبّى است، بلکه احوط اصغاء (گوش دادن) و استماع است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓این فرموده امیرالمومنین (ع) که هر کس بدون عذر، 3 نماز جمعه متوالی را ترک کند منافق است، آیا در زمان غیبت امام معصوم که نماز جمعه واجب تخییری است نیز صدق می کند؟
💠نماز جمعه یک عبادت بزرگ و با اهمیت است که دارای آثار فردی و اجتماعی سیاسی بسیار است. شکوه و عظمت نماز جمعه نماد وحدت در جامعه اسلامی است و موجب اتحاد نیرو ها می شود. بالعکس تضعیف و ترک این عبادت بزرگ باعث پراکنده شدن نیرو های در جامعه اسلامی می شود.
💠بر این اساس در احادیث اسلامى تأکیدهاى فراوانى در تشویق و ترغیب به هرچه با شکوه برگزار کردن نماز جمعه وارد شده است. البته باید توجه داشت که مذمت هاى شدیدى که در مورد ترک نماز جمعه آمده در صورتى است که نماز جمعه واجب عینى باشد. اما در زمان غیبت بنابر این که واجب مخیر باشد ( تخییر میان نماز جمعه و نماز ظهر ) و از روى استخفاف و انکار انجام نگیرد، مشمول این مذمت ها نخواهد شد، هر چند عظمت نماز جمعه و اهمیت فوق العاده آن در این حال نیز محفوظ است.
دانستن بیشتر👇🏻
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9290
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا طبق نظر اهل سنت، نماز جمعه حتما باید به عربی خوانده شود؟
در مورد ایراد خطبه نماز جمعه، مذاهب اهل سنت متفاوت نظر می دهند،
🍃مالکیه می گویند: باید خطبه به عربی باشد و اگر هیچ کس عربی نفهمد، نماز جمعه ساقط می شود.
🍃حنفیه می گویند: خطیب نماز جمعه جایز است اگر می تواند خطبه را به زبان غیر عربی بخواند.
🍃حنابله می گویند: اگر خطیب بتواند عربی بخواند باید چنین کند، چه مخاطبین عرب باشند یا غیر عرب!. البته اگر نتواند، به زبانی که می تواند باید ایراد کند.
🍃شافعیه می گویند: اگر مخاطبین غیر عرب باشند حتی ارکان خطبه لازم نیست به عربی خوانده شود مگر آیه آن. اما غیر از ارکان خطبه (بقیه خطبه) عربی خواندن آن واجب نیست بلکه سنت است.
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓مسجدی هست که دیوارهای طرف کوچه آن خیلی فرسوده است و عرض دیوار 75 سانتیمتر میباشد و همه آن گِلی است. هیئت أمنا تصمیم به بازسازی دیوار دارند، که هم نمای آن درست شود و هم استحکام آن. لذا با مشورت با معمار تصمیم بر این گرفته شد که دیوار را از داخل مسجد شناژ بندی نموده و ستون و صفحه ستون گذاشته شود و دیوار جدید پشت دیوار قدیمی کار شود و بعد دیوار قدیمی تخریب شود که دیوار قدیمی به طرف کوچه میافتد و محل قرار گرفتن دیوار قبلی بیرون از مسجد میماند. آیا این کار جایز است؟ اگر جایز است آیا باید دور دیوار قدیمی مانعی ایجاد کرد؟
✅در فرض سؤال، محل دیوار قدیمی نیز باید به عنوان بخشی از مسجد قرار گیرد و الحاق داوطلبانه آن به کوچه و خیابان جایز نیست مگر آنکه ضرورتی گریزناپذیر وجود داشته باشد.
دانستن بیشتر👇🏻
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa65762
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓ آیا تعطیل کردن کلاس درس دانشگاه دولتی، بدون دلیل منطقی (مثلاً به جهت بین التعطیلین)، ضایع کردن بیت المال حساب میشود و حق الناس است؟
🍃تعطیل کردن موقت برخی کلاسها توسط نهادهای مسئول میتواند حسب مصالح و تحت شرایطی آزاد باشد و اساتید نیز در صورتی که امکان جبرانی وجود داشته و نیز بر خلاف قانون دانشگاه نباشد میتوانند به چنین کاری اقدام نمایند.
🍃اما اگر این تعطیلیها خارج از ضوابط و مقررات باشد و باعث خساراتی شود، افراد دخیل در این کار، ضامن بوده و باید خسارات وارده را جبران نمایند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓من برنامهنویس و سازنده نرم افزار و بازیهای کامپیوتری هستم. آیا طراحی و فروش نرمافزارهایی که متناسب با فرهنگ ما نیست (مثل برنامهها و نرمافزارهای لاتاری) و فروش آن به غیر مسلمانان و ارائه آن در کشورهای غیر مسلمان اشکال دارد؟
🍀طراحی و فروش نرم افزارهایی که دارای محتوای فاسد و حرام است، جایز نیست؛ محتواهایی مانند بازی قمار، تصاویر مستهجن و یا اعتقادات انحرافی. این توجیه که نرمافزار تنها برای غیر مسلمانان ساخته میشود نیز قابل پذیرش نیست، زیرا بعد از تولید نرمافزار، مرزبندی میان کاربران مسلمان و غیر مسلمان ممکن نبوده و با توجه به نشر سریع محتوا در فضای مجازی، نرمافزار با سرعت در اختیار مسلمانان نیز قرار خواهد گرفت.
🍀البته چنانچه ساختار یک نرم افزار، مبتنی بر ترویج فساد نبوده و صرفاً بخش کوچکی از محتوای آن چنین باشد، (به طوری که مبلغی که در ازای نرمافزار پرداخت میشود، عرفاً به عنوان خرید محتواهای فاسد در نظر گرفته نمیشود)، با آنکه تهیه و تولید آن قسمت، حرام است، اما فروش آن اشکالی ندارد؛ مانند فروش نرم افزار ویندوز که ممکن است در بخشی از آن، بازی قمار هم مشاهده شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓من در ماه رمضان به شهری سفر کردم که قصد کردم در آنجا بیش از ده روز بمانم، ولی میخواهم به اماکن تفریحی که در خارج شهر است نیز بروم، آیا میتوانم در آنجا روزه بگیرم؟
🌺مسافری که قصد دارد ده روز در محلی بماند، اگر بخواهد به بیرون از آن محل رفت و آمد داشته باشد، در فرضهای ذیل نمازش کامل و روزهاش صحیح است:
🌺1. پس از قصد اقامت ده روز و پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی، تصمیم گرفته باشد به بیرون از آن منطقه (به فاصله کمتر از 22.5 کیلومتر) رفت و آمد داشته باشد.
🌺2. از ابتدا قصد داشته که در بین ده روز به اطراف محل اقامتش برود، اما جایی که میخواهد برود، عرفاً بخشی از همان منطقه اقامتی او شمرده میشود.
🌺3. از ابتدا قصد داشته که در بین ده روز به جایی برود که عُرفاً بخشی از محل اقامتش نیست و فاصلهاش کمتر از مسافت شرعی است، که در این صورت اگر زمان رفت و آمدش به اندازهای طولانی نشود که عرفاً منافی با قصد اقامتش باشد، نماز او تمام و روزهاش صحیح است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜