eitaa logo
حکمش چیه؟
107.9هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا باید در هر شهر یک نماز جمعه برگزار شود؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 🍀در این که، در هر شهری باید یک نمازجمعه اقامه شود یا بیشتر، از نظر شرع ملاک، مقدار فاصله ی بین دو نمازجمعه است. 🍀مراجع عظام می گویند: کم ترین فاصله ی بین دو نماز جمعه، یک فرسخ است. و اگر در جایى نماز جمعه برگزار شد نباید در فاصلهاى کمتر از یک فرسخى آن نماز جمعه دیگرى منعقد شود. پس اگر با فاصله یک فرسخ دو نماز جمعه اقامه شود هر دو صحیح است. لازم به تذکر است که میزان در مسافت، محل نماز جمعه است نه شهرى که نماز جمعه در آن تشکیل شده است. بنا بر این در شهرهاى بزرگى که طول آن چند فرسخ است مىتوان چند نماز جمعه تشکیل داد. 🍀بنابراین، اگر در شهری دو نماز جمعه برگزار شود و فاصله بین آن دو کم تر از یک فرسخ باشد، هر کدام که دیرتر شروع کرده باشند نماز آنان باطل است، و اگر هر دو مقارن هم در یک لحظه تکبیرة الاحرام بگویند هر دو نماز باطل است. 🍀البته طبق نظر حضرت امام، امام جمعه باید منصوب از طرف ولی فقیه باشد، بنابراین اگر در شهری یک امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه است و دیگری غیر منصوب، بدیهی است که نماز دومی باطل است. 🍀ضمناً از آن جا که شهرها معمولاً آن قدر بزرگ نیستند که از هر طرف یک فرسخ (6 کیلومتر) محدوده داشته باشند، برای هر شهری یک امام جمعه نصب می شود. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa832 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓چرا امام جمعه با تکیه بر سلاح نماز می‌خواند؟ 🍃اولاً: این حکم الزامی نیست؛ یعنی از واجبات نیست، بلکه مستحب است. 🍃ثانیاً: این استحباب، اختصاص به اسلحه ندارد، بلکه تکیه بر عصا نیز کافی است. 🍃اما در مورد دلیل و فلسفه‌ی این حکم استحبابی چیزی در روایات ذکر نشده است. ممکن است فلسفه آن نشان دادن آمادگی کامل امام جمعه و نمازگزاران برای حضور در تمام صحنه‌های دفاع از اسلام، بویژه پیکار و جهاد باشد؛ یا نشانه‌ی شوکت و عظمت اسلام باشد؛ چنان‌که ممکن است عصا برای حفظ و کمک به خطیبی باشد که باید مدتی در حال ایستاده خطبه می‌خواند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓نمازهای مستحبی روز جمعه چند رکعت است و چه وقت خوانده می‌شود؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 🍀نافله‌های شب، صبح، مغرب و عشا در روز جمعه، مانند سایر روزها اقامه می‌شود، ولی در نافله‌های ظهر و عصر جمعه، تفاوت‌هایی با روزهای دیگر وجود دارد: 🌴1 . اضافه‌نمودن چهار رکعت نافله در روز جمعه به نوافل‌ یومیّه مستحب است که مجموعاً بیست رکعت مى‌شود. چه شخص در نماز جمعه شرکت کند و یا در آن حاضر نشود. 🌴2 . طریقۀ به جا آوردن این نوافل به این صورت است که شش رکعت آن‌را بعد از نماز صبح (قبل از طلوع آفتاب) به جا آورده و شش رکعت دیگر را بعد از طلوع آفتاب و شش رکعت بعد را مقارن زوال آفتاب(نزدیک اذان ظهر) و دو رکعت آخر را متّصل به زوال بخواند. 🌴3 . بین نماز جمعه و عصر(و نیز بین نماز ظهر و عصر در روز جمعه) نافله‌ای وجود ندارد. 🌴4 . خواندن بیست رکعت نافلۀ روز جمعه یک‌جا، پیش از زوال و یا بعد از زوال نیز جایز است. شایان ذکر است تمام این نوافل، به صورت نماز دو رکعتى اقامه می‌شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💠درباره عبارت «علیه السلام»💠 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا می‌شود اصحاب و یاران با وفای ائمه(ع) بویژه شهدای کربلا را «علیه السلام» خواند؟ اگر بله، دلیلش چیست؟ 💠درود فرستادن بر افراد، بویژه مؤمنان از آدابی است که در قرآن کریم بدان تأکید شده است: 💠«وَ إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ...»؛ هر گاه کسانى که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند به آنها بگو: سلام بر شما. 💠«فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللهِ مُبارَکَةً طَیِّبَة»؛ هنگامى که داخل خانه‌اى شدید بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیتى از سوى خداوند، سلام و تحیتى پر برکت و پاکیزه. 💠«علیه السلام» (سلام بر او باد)، عبارتی دعایی است جهت درود فرستادن بر اشخاص و دلیلی برای اختصاص آن به معصومان(ع) نداریم. در برخی زیارات از «السلام علی» و نظایر آن، برای درود فرستادن برای غیر پیامبران و امامان استفاده شده است؛ نظیر «السلام علی الحسین و ... علی اصحاب الحسین»، «السلام علیک ایها العبد الصالح...»، «السلام علیک یا بنت رسول الله ...». 💠بر همین اساس است که در پاره‌ای از متون بعد از نام بزرگانی چون حضرت عباس و سلمان فارسی- نیز عبارت (علیه السلام) مورد استفاده قرار گرفته است. 💠اما با این وجود و با آنکه سلام دادن بر هر مؤمنی روا و پسندیده است، اما با توجه به اینکه در جامعه دینی، عرفی شکل گرفته که چنین عبارتی را تنها بعد از نام معصومان و یا افراد خاصی از منسوبانشان به کار می‌برند و گسترش کاربرد آن برای دیگر مؤمنان، به نوعی ایجاد سؤال و حساسیت می‌کند، سزاوار است که برای سلام و احترام به افراد باایمان از کلمات و عبارات دیگری استفاده شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀کاغذهایی را که نام الله روی آنها است🍀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓بارها پیش آمده که کاغذهایی را که نام الله روی آنها بود خط خطی کردم و به زباله انداخته‌ام؛ چون فکر می‌کردم با این‌کار گناهی مرتکب نمی‌شوم. حال سؤال این است که کار من جایز بوده یا نه؟ آیا باید کفاره‌ بدهم؟ 🍃اگر اسمای متبرکه با خط خطی کردن یا ریزریز کردن محو شده و به هیچ وجه نشانی از آنها باقی نماند و این کار طوری هم نباشد که بى‌احترامى شمرده شود(مثلاً در حضور دیگران انجام نشود)، این کار اشکالی ندارد و بعد از محو‌شدن می‌توان آنها را دور ریخت، ولى بهتر است آنها را در محل مناسبى دفن کنید، یا با استفاده از آب خمیر کنید و یا در آب جارى بریزید. 🍃ضمن این‌که امروزه می‌توان، کاغذهای دارای این اسامی را با دیگر کاغذها و کتاب‌های غیر قابل استفاده – و نه با زباله‌های عفونت‌پذیر - به مراکز بازیافتی مواد و کالاهای ضایعاتی تحویل داد تا بعد از خمیرشدن بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند. 🍃در هر حال، اگر تا به حال چنین اسامی را به طور عادی در زباله می‌ریختید، از خدا طلب آمرزش کنید، و این کار کفاره‌ای ندارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
📿کفاره عمل نکردن به استخاره📿 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓سلام؛ کفاره عمل نکردن به استخاره قرآن حکمش چیست؟ 🍃عمل نکردن به استخاره از لحاظ فقهی؛ مانند شکستن «عهد» و «نذر» و «قسم» نیست که در فقه برای آن کفاره مشخصی تعیین شده باشد، اما به هر حال اگر فردی که استخاره گرفته بخواهد برخلاف استخاره‌اش عمل کند، پیامدهای احتمالی چنین مخالفتی با خود او خواهد بود، مگر آن‌که با صدقه، دعا و اعمال خیر دیگر از خدا بخواهد تا دچار پیامد ناگواری نشود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓با توجه به اینکه در ، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا می‌توان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ، در حرکت بگوییم؟ ✳️ در نماز، ذکرهاى واجب و مستحب را باید در حالی گفت که بدن بى‌حرکت باشد، ولی اگر نمازگزار ذکری مانند «سمع الله لمن حمده» را به نیت مطلق ذکر، در حال حرکت بگوید، اشکال ندارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃 @ahkaam
🐓نگه داری خروس در منزل🐓 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓فردی خروسی دارد که صبح گاه شروع به خواندن می‌کند اگر احتمال بدهد که همسایه‌ها از صدای او آزار می‌بینند باید چه کند؟ و آیا همسایه‌ها در این مسأله حق اعتراض دارند؟ 💠اگر نگه‌داری از این نوع حیوانات، در محل زندگی شخص، مرسوم باشد، اشکالی ندارد و همسایگان – تنها به دلیل اموری مانند صدا - حق اعتراض ندارند، ولی اگر در محلی زندگی می‌کند که این کار متعارف نیست و نیز احتمال عقلایی می‌دهد که موجب آزار همسایگان ‌شود، لازم است از این کار خودداری کند. به هر حال، حکم این موضوع، نسبی بوده و با توجه به شرایط محل سکونت تعیین می‌شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🌺فرار از ربا؟ 🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر فردی خودرو دیگران را به نصف قیمت بخرد و دوباره آن را به همان فرد به قیمت بالاتر ولی به صورت قسطی بفروشد، چه حکمی دارد؟ 🌳در صورتی که این خرید و فروش، صوری بوده و در عرف، راهی برای فرار از به شمار آید، جایز نبوده و حکم ربا را دارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🌳تقلید تازه مکلف از مرجع میت🌳 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر کسی به برسد و مرجعی را انتخاب کند که کرده، درحالی که از فوت مرجع خبر نداشته باشد، آیا اعمالی را که طبق دستور مرجعش انجام داده باطل است؟ حال اگر بعد از مدت زیادی بفهمد که مرجع فوت کرده و از دیگران بشنود که می توان هنوز بر آن باقی ماند و اعمال را هنوز طبق نظر مرجع فوت شده انجام دهد، آیا اعمالش باطل است؟ 🌳اگر اعمال شما طبق فتواى زنده ای که می توانید از او تقلید کنید یا مطابق با احتیاط باشد، چیزى بر عهده شما نیست. و گرنه اعمالی که خلاف نظر وی بوده است باید اعاده شود. 🌳البته بعضی از علما، تقلید ابتدایی از مجتهد را (هر چند در قید حیات نباشد) جایز می دانند. بر این اساس اگر مرجعی که انتخاب کردید، مساوی یا اعلم از مراجع زنده باشد تقلید از وی جایز است و اعمال شما درست است. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16778 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺به فتوای مرجع قبلی عمل کنیم یا مرجع فعلی؟🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓شخصی زمانی که یکی از مراجع بوده، مرتکب گناهی شده که طبق نظر ایشان، آثاری چون ممنوعیت ازدواج با افراد خاصی را در پی داشته و مقلد، این موضوع را نمی دانسته تا اینکه بعد از فوت ایشان مقلد مرجعی دیگر شده که چنین آثاری را برای گناه او در نظر نمی گرفته است و اکنون علم به موضوع پیدا کرده است. حال باید نظر کدام مرجع را مبنای عمل خویش قرار دهد (برای هر دو تقلید، تحقیق انجام داده است)؟ 🌴دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): طبق نظر مرجع تقلید دوم عمل کند. 🌴دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حکم مرجع اعلم فعلی را باید در نظر بگیرد. 🌴دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید مطابق مرجع فعلی عمل نماید. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀معنی عبارت"جایز نیست" چیست؟🍀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در مسائل شرعی و دینی وقتی بیان می شود «جایز نیست» یعنی حرام است؟ یا مکروه می باشد؟ 🍃اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است. 🍃البته، در برخی از مواعظ اخلاقی که این اصطلاح به کار گرفته می شود، به معنای حرمت نیست، بلکه شاید همان معنای مکروه بودن را داشته باشد و در پاره ای از موارد نیز ممکن است معنای آن عدم صحت باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺 آیا پول رهن منزل خمس دارد؟🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓خانه‌ای کرده‌ایم و یک سال از آن زمان می‌گذرد. با توجه به اینکه پول هنوز در دست صاحب‌خانه است، آیا به آن تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺چنانچه برای تأمین و رهن مسکن به پول مذکور نیاز باشد، تا زمانی که در رهن است لازم به پرداخت خمس نیست، ولی هر گاه از رهن آزاد شود و دیگر برای آن جهت، مورد نیاز نباشد، بر اساس نظر بیشتر فقها باید خمس آن پرداخت شود. 🍃🌺البته در فرض مذکور، برخی از فقها می‌گویند، هر وقت توانایی پس گرفتن مبلغ را دارد باید فوراً خمس آن را پرداخت کند. حال اگر مجدداً به آن پول نیاز باشد، می‌توان با هماهنگی و مصالحه با مرجع تقلید خویش یا نماینده رسمی ایشان مبلغ مذکور را در مورد نیاز خود مصرف نماید. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35617 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀 اموال 🍀 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓اگر تامین آینده فرزندان با توجه به شان خانواده منوط به پس انداز از کودکی باشد و پدر ومادر به آن پول دست نزنند ودر حقیقت آن را به بچه ها بخشیده اند آیا به این پس اندازها خمس تعلق می‌گیرد؟ ☀️چنانچه مبالغ مذکور، طبق آنچه در سؤال آمده است در قالب هدیه به ملکیت فرزندان در آید، درباره مسئله‌ی خمس، حکم خمس هدیه را پیدا می‌کند. ☀️در هر حال، چنانچه خمس به این اموال تعلق گیرد، پرداخت آن، پس از رسیدن به سن تکلیف، بر فرزند واجب است. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35465 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺خمس شهریه طلاب علوم دینی🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا که به علوم دینی داده می‌شود دارد؟ 💠در این‌باره نظر اکثر مراجع تقلید، آن است که اگر در آخر سال خمسی از شهریّه طلبگی مقداری زیاد بیاید یا چیزهایی که با آن خریداری شده است باقی بماند، خمس آنها واجب نیست؛ اما برخی از فقها در این‌ مورد خمس را واجب دانسته و بعضی نیز بنا بر احتیاط، پرداخت آن را واجب شمرده‌اند. 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شهریه طلبگی خمس ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر به عنوان تملیک باشد (مانند شهریه آیت الله سیستانی)جزو درآمد سال است و از خمس مستثنا نیست، اما اگر اباحه تصرف باشد خمس ندارد . 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شهریه خمس ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر از سهمین مبارکین باشد خمس ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خمس ندارد. 🔹امام خمینی (رحمة الله ‌علیه): در زیادى شهریّه، خمس واجب نیست. 🔹حضرت آیت الله تبریزی (رحمة الله ‌علیه): در شهریه اگر محرز شود که از سهم مبارک امام(ع)است و عین آن تا آخر سال باقى بماند، خمس ندارد، و در غیر این صورت خمس دارد. 🔹حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله ‌علیه): به زیادى شهریّه، خمس تعلق نمى‌گیرد. 🔹حضرت آیت الله بهجت (رحمة الله ‌علیه): تخمیس، موافق احتیاط است. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍃آب کر یخ زده در برخورد با نجاست🍃 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر قسمتی از یخ بزند و مانده آن به اندازه کر نباشد، این آب در برخورد با چه حکمی دارد؟ 🍀اگر مقدارى از آب کُر یخ ببندد و باقى آن به قدر کُر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى‌شود، و هر قدر از یخ هم آب شود نجس است. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💠شنیدن آواز زن برای مرد نامحرم💠 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا شنیدن آواز زن برای مرد نامحرم جایز است؟ 🌳درباره سؤال فوق باید گفت، زنان نباید با شیوه‌ای محرّک و مهیّج به خوانندگی بپردازند و تمام فقها در مورد حرمت این نوع از خوانندگی - چه با حجاب و چه بی حجاب - اتفاق نظر دارند. اما در موردی که آواز و خوانندگی زن با غنا و تحریک همراه نباشد، بین فقها اختلاف نظر است، که تفصیل آن به شرح زیر می‌باشد. 🌳آیات عظام امام خمینى، سیستانى، صافى، فاضل، بهجت، وحید و مکارم (مد ظلهم العالی): گوش دادن به آن جایز نیست. 🌳آیات عظام تبریزى، خامنه‌ای و نورى همدانی (مد ظلهم العالی): گوش دادن به آواز زن اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسى و تهییج شهوت نشود و مفسدهاى بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد. ❣تبصره: غنا عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طربانگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀اتصال آب نجس به کر در سطح شیبدار🍀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓ که در شیبی جریان دارد اگر در پایین شیب مثلا شیلنگ آب لوله کشی به آن متصل باشد آیا بالای شیب پاک می شود؟ 🍃🌺هر مقدار از آب نجس که به آب کر یا جاری اتصال پیدا کند، پاک می شود و قسمت هایی که عرفاً اتصال پیدا نکرده است چه پائین تر باشد یا بالاتر بر نجاست قبلی خود باقی است. بنا بر این، آن قسمت از آب نجسی که در سطح بالاتری قرار گرفته و هنوز به آب جاری یا کر (آب پاک) که در سطح پائین تری قرار دارد متصل نشده است، نجس می باشد.[1] 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀ذکر صلوات در حال تخلی🍀 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓گفتن هنگام شنیدن نام پیامبر اسلام (ص) در حال و در توالت، چه حکمی دارد؟ 🍀صلوات بر پیغمبر و اهل بیت ایشان بعد از نماز یا در حال نماز و هم چنین در سایر حالات از مستحبات موّکد است. هر وقت(حتی در نماز) نام مبارک حضرت رسول (ص) خواه محمد باشد یا احمد و هم چنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفی و ابوالقاسم شنیده شود، مستحب است که صلوات فرستاده شود. 🍀یکی از مکروهات تخلّی، سخن گفتن در حال تخلّى است، ولى ذکر خدا مکروه نیست. در روایات، ذکرهایی در حال تخلّی وارد شده که در این باره به کتاب هایی مانند مفاتیح الجنان مراجعه نمایید. 🍀به هر حال، صلوات، چون از مصادیق ذکر خدا بوده، گفتن آن در هنگام شنیدن نام، لقب و کنیه پیامبر اکرم (ص) در حال تخلّی و در توالت مکروه نیست. 🍀ناگفته نماند که نباید طوری صلوات فرستاده شود که عرف آن را بی احترامی به پیامبر (ص) حساب کنند. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
🍃برهنه شدن در مراسم عزای اهل بیت ع🍃 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓چند سؤالی دارم که مطرح می کنم: 1. شدن در مراسم ابی عبدالله (ع) در حالی که عزاداران با سنین مختلف حضور دارند چه حکمی دارد؟ لطفا مصادیق وهن دین و حد برهنه شدن (به این معنا که تا چقدر از بدن معلوم باشد اشکال ندارد) را در مورد مراسمات عزاداری بیان کنید. 2. لطمه زدن و سینه زدن به حد سرخ شدن چه حکمی دارد؟ 3. آیا این مطلب که امام در روز عاشورا کهنه ای طلب کرد تا دشمن بعد از شهادت حضرت، در آن طمع نکند می تواند دلیل مناسبی برای عدم برهنه شدن و ایراد به برهنه شدن در مراسم عزای امام باشد؟ 🍀آنچه در فتاوای اکثر مراجع معظم تقلید در مورد برهنه شدن برای ، به چشم می خورد، حاکی از آن است که انجام این امر در عزای امام حسین (ع)، اگر در مقابل چشم نامحرم نبوده و دارای مفسده نباشد، جایز است، و هیچ یک از ایشان، لطمه و «سینه زدن شدید» را حرام ندانسته، بلکه بر استحباب آن تصریح و تأکید کرده اند. 🍀جریان (پیراهن کهنه) شاید دارای یک پیام اخلاقی، مبنی بر حفظ عفّت و حرمت خویش داشته باشد، امّا ربطی به مسئله ذکر شده ندارد و هیچ فقیهی آن را دلیل بر عدم جواز برهنگی در عزاداری امام حسین (ع) قرار نداده است. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa10818 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺بردن چند غذا از هیئت🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر در هیئت عزاداری غذا بدهند، و شخصی به واسطه‌ی خدمت یا امتیازی که در هیئت دارد از آنجا چند غذا بیاورد، آیا این کار جایز است؟ حکم خوردن آن غذا چیست؟ ✅در فرض سؤال، اگر از نظر متولیان هیئت و بانیان اطعام، ایرادی نداشته باشد، به لحاظ شرعی نیز اشکالی نخواهد داشت و خوردن غذا حلال است. ✅با این حال، مناسب است در این امور، مراعات سایر شرکت کنندگان هیأت شود؛ مثلاً اگر با این کار، پذیرایی از سایرین دچار مشکل می‌شود، شایسته است که از آن اجتناب کرده و – با وجود رضایت دست‌اندرکاران هیئت - بیش از سهم خویش، غذایی دریافت نشود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💙عکس هایی منسوب به ائمه معصومین (ع)💙 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓ هایی به (ع) چاپ و منتشر می شود، نصب آنها در حسینیه ها و هیأت های عزاداری چگونه است؟ 💙حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد، به شرط این که مشتمل بر اموری که از نظر عرف اهانت و بی احترامی محسوب می شود، نبوده و با شأن این بزرگواران منافات نداشته باشد. 💙حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلٌی ترک نصب آنها مناسب تر با شئون آن بزرگواران است. 💙حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): مانعی ندارد، هر چه انتساب آنها به معصومین علهیم السلام اعتباری ندارد. 💙حضرت آیت الله العظمی بهجت (مدظله العالی): خالی از اشکال نیست. 💙حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): این عکس ها اصالت ندارد ولی چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی احترامی قرار گیرد. 💙حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): اگر مشتمل بر هتک نباشد اشکال ندارد. 💙حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره): اگر مقصود این است که تذکر و یادآوری آن بزرگواران باشد مانعی ندارد، ولی اگر معتقد باشد که این عکس های واقعی ائمه علیهم اسلام است، این عقیده صحیح نیست و خطاست. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ⚜ @Ahkaam
🐣حکم خونی که در تخم مرغ دیده میشود.🐣 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓تخم مرغی که در آن لکه‌ای خون مانند دیده می‌شود، آیا خوردن آن حرام است؟ در صورتی که چند تخم مرغ در کاسه باشد و تخم مرغ آخری خون داشته باشد، آیا با بهم ‌زدن آنها به نحوی که خون محو شود، پاک و قابل خوردن است؟ 💠1. نظر مراجع تقلید، درباره‌ی خونى که در تخم مرغ دیده می‌شود، مختلف است: الف. عده‌ای از مراجع بنابر احتیاط واجب، آن را نجس دانسته و می‌گویند باید از خوردن آن اجتناب کرد. ب. برخی دیگر خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند. ج. بعضی نیز اجتناب از آن را بنا بر احتیاط، مستحب می‌دانند. 💠2. با توجه به آنچه در شماره‌ی یک بیان شد، اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، بیشتر فقها باز هم می‌گویند باید از خوردن آن اجتناب نمود، اما حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و فاضل لنکرانی، خوردن آن را جایز شمرده اند. 💠3. بنابر نظر همه‌ی مراجع تقلید، چنانچه خون مذکور در تخم مرغ برداشته شود، طوری که به قسمتهای دیگر سرایت نکند، استفاده از آنچه باقی مانده اشکال ندارد. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39840 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
💧اگر دست چرب، نجس شود، با آب خالی پاک می‌‌شود؟💧 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓1. دستی که با کرم چرب شده و با ادرار نجس شود، آیا فقط با آب خالی پاک می‌‌شود؟ یا لازم است چربی دست را بر طرف کنیم؟ 2. اگر با آن دست که خیس و چرب است کلید برق را خاموش کنیم، آیا کلید برق هم نجس می‌‌شود؟ 3. آیا دیگران که بعداً با دست خیس برق را خاموش می‌‌کنند هم دستشان نجس می‌‌شود؟ 4. کلید برق چگونه پاک می‌‌شود؟ 🍃اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آن‌را پاک مى‌‌کند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر این‌که آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چربى لازم باشد. البته اگر کِرم جذب بدن شده و مختصری از آن بر روی پوست باقی‌مانده باشد و بدن نجس گردد، به صرف شستن با آب، پاک می‌شود. 🍃همچنین اگر بدن و سایر اشیا، به چیز نجسی چرب شود، تا چربى رفع نشود، پاک نمى‌‌شود. 🍃برای دریافت پاسخ قسمت دوم و سوم و چهارم سؤال می‌‌توانید به دانستن بیشتر مراجعه نمایید. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34874 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌀حکم دو ظرف که یکی از آنها نجس و دیگری پاک است🌀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟ 🌴هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمى‌كند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مى‌شود. بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از: الف: پاک است. ب: نجس است. ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچ‌کدام از آن چیزها متنجس نمی‌شوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا ‌کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا می‌کنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است. ❗️البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مى‌كند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam