eitaa logo
حکمش چیه؟
107.9هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀ذکر صلوات در حال تخلی🍀 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓گفتن هنگام شنیدن نام پیامبر اسلام (ص) در حال و در توالت، چه حکمی دارد؟ 🍀صلوات بر پیغمبر و اهل بیت ایشان بعد از نماز یا در حال نماز و هم چنین در سایر حالات از مستحبات موّکد است. هر وقت(حتی در نماز) نام مبارک حضرت رسول (ص) خواه محمد باشد یا احمد و هم چنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفی و ابوالقاسم شنیده شود، مستحب است که صلوات فرستاده شود. 🍀یکی از مکروهات تخلّی، سخن گفتن در حال تخلّى است، ولى ذکر خدا مکروه نیست. در روایات، ذکرهایی در حال تخلّی وارد شده که در این باره به کتاب هایی مانند مفاتیح الجنان مراجعه نمایید. 🍀به هر حال، صلوات، چون از مصادیق ذکر خدا بوده، گفتن آن در هنگام شنیدن نام، لقب و کنیه پیامبر اکرم (ص) در حال تخلّی و در توالت مکروه نیست. 🍀ناگفته نماند که نباید طوری صلوات فرستاده شود که عرف آن را بی احترامی به پیامبر (ص) حساب کنند. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
🍃برهنه شدن در مراسم عزای اهل بیت ع🍃 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓چند سؤالی دارم که مطرح می کنم: 1. شدن در مراسم ابی عبدالله (ع) در حالی که عزاداران با سنین مختلف حضور دارند چه حکمی دارد؟ لطفا مصادیق وهن دین و حد برهنه شدن (به این معنا که تا چقدر از بدن معلوم باشد اشکال ندارد) را در مورد مراسمات عزاداری بیان کنید. 2. لطمه زدن و سینه زدن به حد سرخ شدن چه حکمی دارد؟ 3. آیا این مطلب که امام در روز عاشورا کهنه ای طلب کرد تا دشمن بعد از شهادت حضرت، در آن طمع نکند می تواند دلیل مناسبی برای عدم برهنه شدن و ایراد به برهنه شدن در مراسم عزای امام باشد؟ 🍀آنچه در فتاوای اکثر مراجع معظم تقلید در مورد برهنه شدن برای ، به چشم می خورد، حاکی از آن است که انجام این امر در عزای امام حسین (ع)، اگر در مقابل چشم نامحرم نبوده و دارای مفسده نباشد، جایز است، و هیچ یک از ایشان، لطمه و «سینه زدن شدید» را حرام ندانسته، بلکه بر استحباب آن تصریح و تأکید کرده اند. 🍀جریان (پیراهن کهنه) شاید دارای یک پیام اخلاقی، مبنی بر حفظ عفّت و حرمت خویش داشته باشد، امّا ربطی به مسئله ذکر شده ندارد و هیچ فقیهی آن را دلیل بر عدم جواز برهنگی در عزاداری امام حسین (ع) قرار نداده است. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa10818 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺بردن چند غذا از هیئت🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر در هیئت عزاداری غذا بدهند، و شخصی به واسطه‌ی خدمت یا امتیازی که در هیئت دارد از آنجا چند غذا بیاورد، آیا این کار جایز است؟ حکم خوردن آن غذا چیست؟ ✅در فرض سؤال، اگر از نظر متولیان هیئت و بانیان اطعام، ایرادی نداشته باشد، به لحاظ شرعی نیز اشکالی نخواهد داشت و خوردن غذا حلال است. ✅با این حال، مناسب است در این امور، مراعات سایر شرکت کنندگان هیأت شود؛ مثلاً اگر با این کار، پذیرایی از سایرین دچار مشکل می‌شود، شایسته است که از آن اجتناب کرده و – با وجود رضایت دست‌اندرکاران هیئت - بیش از سهم خویش، غذایی دریافت نشود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💙عکس هایی منسوب به ائمه معصومین (ع)💙 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓ هایی به (ع) چاپ و منتشر می شود، نصب آنها در حسینیه ها و هیأت های عزاداری چگونه است؟ 💙حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد، به شرط این که مشتمل بر اموری که از نظر عرف اهانت و بی احترامی محسوب می شود، نبوده و با شأن این بزرگواران منافات نداشته باشد. 💙حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلٌی ترک نصب آنها مناسب تر با شئون آن بزرگواران است. 💙حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): مانعی ندارد، هر چه انتساب آنها به معصومین علهیم السلام اعتباری ندارد. 💙حضرت آیت الله العظمی بهجت (مدظله العالی): خالی از اشکال نیست. 💙حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): این عکس ها اصالت ندارد ولی چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی احترامی قرار گیرد. 💙حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): اگر مشتمل بر هتک نباشد اشکال ندارد. 💙حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره): اگر مقصود این است که تذکر و یادآوری آن بزرگواران باشد مانعی ندارد، ولی اگر معتقد باشد که این عکس های واقعی ائمه علیهم اسلام است، این عقیده صحیح نیست و خطاست. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ⚜ @Ahkaam
🐣حکم خونی که در تخم مرغ دیده میشود.🐣 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓تخم مرغی که در آن لکه‌ای خون مانند دیده می‌شود، آیا خوردن آن حرام است؟ در صورتی که چند تخم مرغ در کاسه باشد و تخم مرغ آخری خون داشته باشد، آیا با بهم ‌زدن آنها به نحوی که خون محو شود، پاک و قابل خوردن است؟ 💠1. نظر مراجع تقلید، درباره‌ی خونى که در تخم مرغ دیده می‌شود، مختلف است: الف. عده‌ای از مراجع بنابر احتیاط واجب، آن را نجس دانسته و می‌گویند باید از خوردن آن اجتناب کرد. ب. برخی دیگر خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند. ج. بعضی نیز اجتناب از آن را بنا بر احتیاط، مستحب می‌دانند. 💠2. با توجه به آنچه در شماره‌ی یک بیان شد، اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، بیشتر فقها باز هم می‌گویند باید از خوردن آن اجتناب نمود، اما حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و فاضل لنکرانی، خوردن آن را جایز شمرده اند. 💠3. بنابر نظر همه‌ی مراجع تقلید، چنانچه خون مذکور در تخم مرغ برداشته شود، طوری که به قسمتهای دیگر سرایت نکند، استفاده از آنچه باقی مانده اشکال ندارد. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39840 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
💧اگر دست چرب، نجس شود، با آب خالی پاک می‌‌شود؟💧 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓1. دستی که با کرم چرب شده و با ادرار نجس شود، آیا فقط با آب خالی پاک می‌‌شود؟ یا لازم است چربی دست را بر طرف کنیم؟ 2. اگر با آن دست که خیس و چرب است کلید برق را خاموش کنیم، آیا کلید برق هم نجس می‌‌شود؟ 3. آیا دیگران که بعداً با دست خیس برق را خاموش می‌‌کنند هم دستشان نجس می‌‌شود؟ 4. کلید برق چگونه پاک می‌‌شود؟ 🍃اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آن‌را پاک مى‌‌کند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر این‌که آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چربى لازم باشد. البته اگر کِرم جذب بدن شده و مختصری از آن بر روی پوست باقی‌مانده باشد و بدن نجس گردد، به صرف شستن با آب، پاک می‌شود. 🍃همچنین اگر بدن و سایر اشیا، به چیز نجسی چرب شود، تا چربى رفع نشود، پاک نمى‌‌شود. 🍃برای دریافت پاسخ قسمت دوم و سوم و چهارم سؤال می‌‌توانید به دانستن بیشتر مراجعه نمایید. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34874 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌀حکم دو ظرف که یکی از آنها نجس و دیگری پاک است🌀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟ 🌴هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمى‌كند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مى‌شود. بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از: الف: پاک است. ب: نجس است. ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچ‌کدام از آن چیزها متنجس نمی‌شوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا ‌کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا می‌کنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است. ❗️البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مى‌كند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀دست زدن به نامحرم بدون ریبه🍀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓1. حکم بغل کردن از روی لباس و بدون قصد و خوف لذت چیست؟ ❓2. حکم بوسیدن بدون لذت شانه‌های نامحرم و از روی لباس چیست؟ 🍀حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): جایز نیست. 🍀حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): حرام است. 🍀حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺حکم ابروی رنگ شده🌺 🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓آیا اگر خانمی ابرویش را کند (شکلاتی، قهوه‌‌ای تیره یا روشن)باید آن‌را از نگاه بپوشاند؟ 🍃بیشتر فقها در این‌باره می‌گویند: پوشاندن هرآنچه در عرف جامعه زینت شمرده شود واجب است و بعضی، آرایش ابرو را نوعی زینت برای بانوان محسوب نموده و پوشاندن آن را واجب دانسته‌اند. البته برخی از فقها نیز معتقدند زینت‌های موجود در دست‌ها (تا مچ)و صورت بانوان، اگر در حد متعارف باشد، به گونه‌ای که جلب توجه نکند و موجب مفسده و تحریک نشود، اشکالی ندارد و پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست. دانستن بیشتر http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa81715 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
🍀وارسی موبایل همسر🍀 🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓آیا جایز است زن یا شوهر، بدون رضایت، هم را وارسی کنند؟ اگر نسبت به هم شک داشته باشند چطور؟ مثلاً مرد یا زن شک داشته باشد که همسرش رابطه‌ای غیر مشروع دارد. 📱تلفن همراه، جزو حریم خصوصی افراد بوده و تصرف در آن بدون رضایت مالکش، جایز نیست و بیشتر فقها معتقدند که هرگز نباید از ظن و گمان به عنوان مجوزی برای تجسس در حریم خصوصی همسر بهره‌برداری شود، بلکه لازم است مطلقاً از بدگمانی پرهیز شود. با این وجود برخی فقها در صورتی که همسر گمان قوی داشته باشد که با این رویکرد، از گناه کبیره‌ و مهمی جلوگیری خواهد کرد، آن را مجاز دانسته‌اند. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ⚜ @Ahkaam
💐استماع آهنگ های غمگین💐 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا استماع آهنگ های حرام است؟ ☀️دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): هر که به نظر عرف موسیقى لهوى متناسب با مجالس عیش و نوش باشد، موسیقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىکند که موسیقى کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسیقى این‌گونه نباشد به‌خودى خود اشکال ندارد. ☀️دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💠شنیدن آواز زن برای مرد نامحرم💠 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا شنیدن آواز زن برای مرد نامحرم جایز است؟ 🌳درباره سؤال فوق باید گفت، زنان نباید با شیوه‌ای محرّک و مهیّج به خوانندگی بپردازند و تمام فقها در مورد حرمت این نوع از خوانندگی - چه با حجاب و چه بی حجاب - اتفاق نظر دارند. اما در موردی که آواز و خوانندگی زن با غنا و تحریک همراه نباشد، بین فقها اختلاف نظر است، که تفصیل آن به شرح زیر می‌باشد. 🌳آیات عظام امام خمینى، سیستانى، صافى، فاضل، بهجت، وحید و مکارم (مد ظلهم العالی): گوش دادن به آن جایز نیست. 🌳آیات عظام تبریزى، خامنه‌ای و نورى همدانی (مد ظلهم العالی): گوش دادن به آواز زن اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسى و تهییج شهوت نشود و مفسدهاى بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد. ❣تبصره: غنا عبارت است از ترجیع صدا به نحوى که طربانگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
🌺آموختن موسیقی توسط استاد مرد🌺 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓آیا آموختن موسیقی برای خانم ها از استاد مرد در فضایی که خلوت محسوب نمی شود و دیگران هم حضور ندارند حرام است؟ ❣سؤال شما از دو بخش تشکیل شده است. ❔الف: آموختن موسیقی دارای ضوابط خود است که فتاوای مراجع محترم تقلید را برایتان می آوریم. حکم آموزش و یادگیرى نوازندگى آلات موسیقى چیست؟ ❕همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و صافى): آموزش و یادگیرى نوازندگى با آلات مختص [به لهو] جایز نیست و اگر از آلات مشترک باشد، به منظور استفاده مشروع و حلال، اشکال ندارد. ❕آیات عظام بهجت و صافى: آموزش و یادگیرى نوازندگى با آلات موسیقى، حرام است. ❔❕ب : اما استفاده از استاد مرد در شرایطی که ذکر کرده اید،در صورتی که ترس از ابتلا به گناه نداشته باشد و اختلاط محرم با نامحرم نباشد، اشکالی ندارد. دانستن بیشتر http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6773 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ⚜ @Ahkaam
❓آیا به لحاظ شرعی، #موجر نسبت به #همسایه_آزاری مستأجرش مسئول است؟ 💠در فرض سؤال، موجر تکلیفی ندارد، ولی در صورت وجود شرایط، باید به #مستأجر تذکر داده و او را نهی از منکر نماید. ⚜ @Ahkaam ⚜
دروغ گویی برای فرار از قرض دادن 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓آیا میتوانیم در بعضی مواقع مثل این‌که کسی از ما پول یا چیزهای دیگری بخواهد، به بگوییم نداریم یا کنیم؛ چرا که مطمئنیم یا احتمال قوی می‌دهیم اگر قرض بدهیم برنمی‌گرداند. اگر قرض گرفتنش برای کار ضروری نباشد چطور؟ آیا می‌توانیم به او قرض ندهیم؟ 🍀دروغ جایز نیست، و در چنین مواردی می‌توان توریه کرد؛ یعنی به‌گونه‌ای صحبت کند که شنونده معنای ظاهری را بفهمد ولی گوینده معنای خلاف ظاهر را اراده کند. 🍀در هر حال قرض دادن واجب نیست و فرد می‌تواند امتناع کند، ولی باید توجه داشت که قرض دادن ثواب بسیار دارد و سزاوار نیست فرد نیازمندی را که درخواست قرض می‌کند رد کرد. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 ⚜ @Ahkaam
حکم ربا بین زن و شوهر و پدر و فرزند 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا ربا بین پدر و فرزند، زن و شوهر و از غیر مسلمان ربا گرفتن جایز است؟ چرا و علتش چیست؟ 🔆روشن است که در اسلام ربا گرفتن و ربا دادن (چه در قرض و چه در معامله) جایز نیست، ولی این قانون در مواردی استثنا شده است. فقها در این زمینه می‌گویند: " اگر مسلمان از کافرى که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد اشکال ندارد و نیز پدر و فرزند و زن و شوهر مى‌توانند از یکدیگر ربا بگیرند." مستند فتوای فقها در این مسئله وجود روایاتی از اهل بیت(ع) است، ولی در این احادیث، اشاره‌ای به حکمت آن نشده است. ممکن است حکمت این مسئله در آن باشد که آن مفسده‌ای که در ربا بین سایر افراد دیده می‌شود و در برخی احادیث به آن اشاره شده است، در موارد مذکور دیده نمی‌شود؛ چرا که به طور عادی زن و شوهر یا پدر و فرزند، دارای خرج و مخارج مشترک هستند و پرداخت ربا و زیادی بین آنها، نوعی کمک به اقتصاد و معیشت خویشتن است. مثلاً پدر لازم است در حد توان کمکهای اقتصادی خویش را از فرزند دریغ نکند، حال اگر طی عقد قراردادی قرار شد، مقداری ربا پدر به فرزند بدهد، در حقیقت این امر می‌تواند بخشی از آن کمکها باشد. درباره ربا گرفتن از کافر غیر ذمی نیز، با توجه به اینکه دولت اسلامی تعهدی در حفظ جان و مال این افراد ندارد، پس گرفتن ربا در قراردادها از آنها دور از ذهن نخواهد بود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
نحوه برخورد با دیوانگان 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓دایی من که است در خانه با ما زندگی می‌کند، چند سؤال درباره مجانین دارم: 1. آیا خوراندن گوشتی که مشکوک التذکیه است به او جایز است؟ 2. آیا غیبت کردن مجنون جایز است؟ 3. آیا مسخره کردنش جایز است؟ 4. آیا مزاح با او به طوری که عصبانی شود جایز است؟ 5. آیا اگر چیزی به من بدهد می‌توانم قبول کنم؟ 6. آیا می‌توانم به اندازه‌ای که می‌خورد و خرج او می‌شود از اموالش بردارم؟ 7. آیا می‌توانم وقتی که اذیت می‌کند، او را دعوا کرده و صدایم را بلند کنم؟ 1. بیشتر مراجع تقلید، خوراندن گوشت حیوانی را که نمی‌دانیم ذبح شرعی شده ‌است به دیوانگان، جایز نمی‌دانند، ولی برخی معتقدند اگر مصرف این گوشت براى آنان ضرری نداشته باشد، اشکال ندارد. 2. بیشتر فقها، غیبت کردن از مجنون را حرام نمی‌شمرند، مگر این‌که بفهمد و ناراحت شود. اما برخی، در هر صورت آن‌را جایز ندانسته‌اند. 3. نظر مراجع درباره تمسخر مجنون، متفاوت است؛ برخی آن‌را مطلقاً جایز ندانسته و برخی در صورتی‌که مجنون درک کند، آن را جایز نمی‌دانند. بعضی نیز معتقدند اگر این تمسخر، موجب آزار نزدیکان وی شود، باید اجتناب شود. 4. اگر شوخی بیش از اندازه موجب اذیت و آزار وی شود، جایز نیست. 5. قبول هدیه از مجنون جایز نیست، ولی اگر از اموال خود او است، با رضایت ولیّش اشکالی ندارد. 6. تصرف در اموال مجنون، در صورتی‌که به مصلحت او و با اجازه ولیّ باشد، اشکالی ندارد. 7. پرخاش اگر برای جلوگیری از آزار او باشد، اشکال ندارد، ولی از زدن او باید اجتناب کرد. دانستن بیشتر http://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar22409 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ⚜ @Ahkaam
وظیفه در برابر شیئ پیدا شده 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در برخی مراکز و اماکن مقدس، محلی را برای نگهداری در نظر می‌گیرند. حال اگر در این اماکن فردی شیء گران‌قیمتی پیدا کرد، آیا با تحویل آن به این محل، یابنده، همۀ تکلیف خود را انجام داده است یا همچنان، موظف به تعریف و پیدا کردن صاحبش می‌باشد؟ 🌼اگر شخص، مالی با ارزش را پیدا کرد و برداشت، باید تا مدت یکسال اعلام کند تا صاحب آن را بیابد و مراجعه به چنین مراکزی، راه مناسبی برای پیدا کردن مالک است. پس اگر مطمئن باشد آن مرکز این وظیفه را انجام می‌دهد، می‌تواند آن شیء را تحویل آنها دهد و تکلیف از عهده یابنده برداشته می‌شود. با این حال، برخی از فقها می‌گویند یابنده لازم است باز هم، پیگیر اعلام و جستجو باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
آیا دیر کرد اقساط بانکها رباست؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا پول هایی که بانک به عنوان دیرکرد قسط از مردم می گیرد، ربا محسوب می شود؟ ✳️نظرات برخی از مراجع تقلید درباره گرفتن دیرکرد قسط توسط بانک به شرح زیر است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): عملیات بانکى که بانک ها بر اساس قوانین مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأیید شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشکال است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله، ربا و حرام است دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جریمه دیرکرد شرعاً اشکال دارد؛ ولى بر بدهکاران لازم است بدهى خود را به موقع بپردازند، و گرنه گناهکارند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
مسح کشیدن بر اعضای خیس 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓در یک روز بارانی که وقت نماز شده بود وضوخانه در زیر باران بود به طوری که اعضای وضو با آب باران خیس شده بود، آیا وضو با این حالت اشکال دارد؟ 🔆برای وضو گرفتن، فقط جای مسح باید خشک باشد، یا رطوبت آن به قدری کم باشد که در هنگام مسح، آب وضو بر آن غالب گردد. بنابراین، در شست‌وشوی صورت و دست‌ها، اگر آب وضو به همه اعضا برسد، خیس بودن قبلی آنها به صحت وضو خللی وارد نمی‌کند. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 @ahkaam
گفتن ذکر در حال حرکت 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓با توجه به اینکه در نماز، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا می‌توان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ذکر، در حرکت بگوییم؟ 🌺در نماز، ذکرهاى واجب و مستحب را باید در حالی گفت که بدن بى‌حرکت باشد، ولی اگر نمازگزار ذکری مانند «سمع الله لمن حمده» را به نیت مطلق ذکر، در حال حرکت بگوید، اشکال ندارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
شرط اذن در ازدواج با دختر باکره 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا دختری که پدر و جد پدری و مادری وی فوت کرده‌اند برای ازدواج موقت نیاز به اذن کس دیگری دارد؟ 🌼بیشتر مراجع فعلی، عقد نکاح (موقت یا دائم) با دختر باکره را مشروط به اجازه پدر یا جد پدری میدانند؛ ولی اگر باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، نیازی به اجازه نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
نگاه به زن مسلمان غیر محجبه 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا نگاه بدون لذت و فساد(مثلاً در حد احوال پرسی)، به زن مسلمانی که در خیابان حجاب را رعایت نکرده و به نهی از منکر نیز توجهی نمی‌کند، حرام است؟ 🌳در فرض سؤال، بیشتر مراجع، نگاه عمدی - به مو و قسمت‌هایی از بدن زن بی‌حجاب که باید از نامحرم بپوشاند - را جایز نمی‌دانند، ولی برخی از فقها معتقدند در صورتی که خود آن زن به صورت عمدی حجابش را رعایت نکند و نگاه به او نیز فسادآور نباشد، ایرادی ندارد. دانستن بیشتر http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa85158 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
درباره "اشهد ان علیا ولی الله" 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓این که در اذان و اقامه شهادت به ولایت امام علی به قصد قربت مستحب است، این باید به چه عبارتی باشد؟ آیا به این عبارت هم صحیح است: «اشهد ان علیاً حجة الله»؟ و اگر به عبارت‌های دیگر مانند «اشهد ان علیا امیر المؤمنین باب نجاة الله» بدون قصد ورود گفته شود می‌توان به چنین اذان و اقامه‌ای اکتفا کرد؟ 🌼ولایت امیر المؤمنین (ع) مطلب حقی است، ولی شهادت بر آن - به هر عبارت، حتی عبارت مشهور- بخشی از اذان و اقامه نبوده و در هیچ روایتی بدان توصیه نشده است، اما از آنجا که به تدریج، گفتن آن نشانی از پایبندی به مکتب اهل بیت(ع) شده است، تنها به همین دلیل سزاوار است با همان الفاظ مشهور – و نیز بگونه‌ای که گمان نشود بخشی از اذان است – این شهادت را ادا کرد. دانستن بیشتر http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa81307 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 @ahkaam
خوردن خرمای خیراتی 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓آیا خوردن اقلام فاتحه‌ای هر کدام نیازمند یک فاتحه است یا برای هر تعداد یک فاتحه کفایت می‌کند؟ در صورت فراموشی آیا دینی به گردن شخص می‌باشد؟ آیا حتماً باید فاتحه خواند جایگزین دیگری ندارد؟ در صورت فراموش کردن آن چه باید کرد؟ 🌹در صورتی که شرط نشده باشد که فاتحه خوانده شود، خواندن فاتحه واجب نیست؛ چرا که اصل دادن خیرات به تنهایی دارای ثواب بوده و مردگان مورد نظر نیز از این پاداش بهره‌مند خواهند شد. هر چند بهتر است، فاتحه خوانده شود و اگر فراموش شود، هر وقت که به یاد آورد، می‌تواند بخواند. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam