❓در بعضی مناطق، قبل از ازدواج رسمی و دائم، بین دختر و پسر عقد موقتی میخوانند. آیا پس از اجرای صیغه و انجام دخول، مرد میتواند بگوید حاضر به ازدواج دائم نیستم؟
🍃🌺اگر در صیغه موقت، شرط ازدواج دائم نشده باشد، نمیتوان مرد را ملزم به آن کرد، ولی شایسته است مرد این کار را نکند و توصیه میشود مردم نیز از اول، عقد دائم جاری کنند.
البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر ازدواج دائم شرط ارتکازى ضمن عقد موقت باشد، واجب است به شرط عمل کنند و تشخیص موضوع به عهده طرفین عقد موقت است
www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41422
⚜ @Ahkaam ⚜
ماهیت قرارداد رحم جایگزین چیست؟
❓آیا رحم جایگزین تنها نوعی اجاره است، یا به عنوان هبه و صلح هم تلقی میشود. لطفاً فقها و حقوقدانانی که در این باره سخن گفته و نیز کتابها و منابع مرتبط را معرفی نمائید.
🍃🌺یکی از جدیدترین راههای درمان ناباروری، استفاده از رحم اجارهای است که به علت تازگی موضوع، از نظر حقوقی و فقهی مورد بحث فراوان قرار گرفته است.
این روش به یکی از دو صورت زیر قابل تصور است:
۱. نطفه مردی را در رحم غیر همسرش تزریق کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند گردد. در جواز و عدم جواز چنین عملی بین فقها اختلاف دیدگاه وجود دارد.
۲. نطفه مرد و تخمک زن خودش را در خارج از رحم مخلوط و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آنرا به رحم زن دیگری تزریق نمایند. بیشتر مراجع تقلید میگویند این کار به خودی خود اشکال ندارد. البته باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود.
آنچه در روشهای معمول پزشکی در باب اهدای جنین یا اهدای گامت، مورد استفاده قرار میگیرد، همین صورت دوم است که قانون آن در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۸۲ طی 5 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در هشتم مرداد ۱۳۸۳ به تایید شورای نگهبان و آییننامه آن در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت رسیده و مجوز پرورش کودک حاصل از سلول مادر و پدر شرعی در رحم فرد دیگر، در قبال دریافت اجرت صادر شد.
همانطور که از بحث اجاره رحم پیدا است باید بین طرفین اجاره، یک اجاره نامه قانونی منعقد شود که طرفین را متعهد به انجام تعهدات مندرج در آن نماید. این اجاره نیز به استناد ماده 10، 1303، 466 و 512 قانون مدنی و اصل آزادی اراده صحیح و مفاد آن نسبت به طرفین اجاره قابل اجرا است.
ممکن است سؤال شود که آیا این قرار داد فقط در ضمن عقد اجاره امکان پذیر است یا میتوان آنرا ضمن عقد صلح، هبه یا حتی بیع نیز منعقد کرد؟ در جواب میگوییم: «با توجه به عدم قابلیت قبض و اقباض و عدم جواز شرعی فروش اجزای انسان زنده و...، هبه، صلح یا حتی خرید و فروش خود رحم دارای مجوز شرعی نیست. اما با استناد به مفاد ماده 758 قانون مدنی، در باب صلح و ماده 795 همان قانون در باب هبه، میتوان منفعت رحم اجارهای را در مقابل عوض، یا حتی بدون عوض با طرف مقابل صلح یا به او هبه نمود.
گفتنی است هر چند نتیجه هبه یا صلح بر منفعت رحم اجارهای نتیجه اجاره رحم را خواهد داشت، اما بهتر است با همان قرار داد اجاره، رحم را اجاره داد؛ زیرا طبق مفاد ماده 758 قانون مدنی هبه و صلح الزامات عقد بیع و اجاره را نخواهند داشت. از اینرو صاحب نطفه و مادر جانشین، الزامات قرار داد اجاره را ندارند و این کار ممکن است به ضرر هر دو طرف تمام شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
استفاده از حیوان حرام گوشت در داروها
❓1. آیا استفاده از حیوان حرام گوشت به عنوان دارو جایز است؟ 2. آیا فروش داروهای مفصل ساز که از خرچنگ تهیه شده با نسخه پزشک در داروخانه اشکال دارد؟ 3. آیا تنها با گفتن مسئله به بیمار از گردن داروساز یا فروشنده خارج میشود یا نباید مطلقاً دارو را فروخت؟
🍃🌺هیچ یک از موارد سؤال جایز نیست، مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین، راه درمان منحصر به استفاده از آن دارو باشد و مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد.
🍃🌺بنابراین در صورت اضطرار و انحصار درمان به چنین داروهایی، استفاده، فروش و تجویز آن به بیمار اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44492
⚜ @Ahkaam ⚜
🎭تنبیه بدنی شاگردان توسط معلم
❓اینجانب برای تنبیه شاگردانم بعضی از اوقات(خیلی کم) به صورت آنها سیلی میزدم (البته چندسالی است از این کار پرهیز کردهام) و اکنون نه آنها را میبینم و نه به آنها دسترسی دارم و نه میدانم که صورت آنها قرمز شده یا نه. حال آیا چیزی بر گردن من است؟
🍃🌺اگر یقین ندارید که به حد سرخی رسیده و موجب دیه شده یا نه، وظیفهاى ندارید. در هر حال استغفار نمایید و برخی مراجع توصیه کردهاند که از طرف آنها کارهاى خیری انجام دهید تا جبرانی برای کوتاهی شما باشد.
البته برخی از فقها در این باره میگویند، اگر بچه، نابالغ باشد، پدر و کسی که از جانب پدر اجازه دارد، در حد مصالح بچه میتواند او را بزند، ولی نباید تنبیه به گونهای باشد که بدن وی در اثر این گونه زدن، سرخ شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36187
⚜ @Ahkaam ⚜
🌿ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول
❓آیا دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجاز به ثبت ازدواج دوم مردی را که بدون رضایت همسر اول ازدواج کرده هستند یا خیر؟
🍃🌺در عقدنامههای جدید در یکی از بندهای آن، شوهر ضمن عقد ازدواج، به همسرش در 12 مورد وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر میدهد که در صورت مراجعه به دادگاه و اثبات هر یک از آنها بتواند پس از دریافت مجوز و انتخاب نوع طلاق، خود را مطلقه کند. که یکی از آن شروط دوازده گانه، ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت زن است.
حال اگر مردی که دارای همسر است بدون کسب اجازه از دادگاه، اقدام به ازدواج دایم یا موقت نماید، همسرش میتواند با استناد به شرط ضمن عقد در عقدنامه با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق نماید. هر چند از نظر شرعی ازدواج دوم مرد بدون اجازه همسر اول و دادگاه، صحیح است، ولی از ماده 32 قانون ثبت احوال فهمیده میشود سردفتران، از نظر قانونی مجاز به ثبت چنین ازدواجی نیستند و در صورت ثبت آن طبق ماده 47 لایحه قانون حمایت از خانواده به انفصال دایم از شغل سردفتری محکوم خواهد شد.
همچنین مردی که ازدواج دایم نماید و به هر دلیلی ازدواجش را ثبت نکند طبق مفاد ماده 44 لایحه همان قانون در باب مقررات کیفری، محکوم به پرداخت جزای نقدی از بیست تا صد میلیون ریال همراه با یکی از محرومیتهای اجتماعی خواهد شد.
اما به منظور فراهم شدن زمینه ثبت نکاحهای غیررسمی، و تعیین تکلیف نسبت به صدور شناسنامه فرزندان حاصل از اینگونه ازدواجها، قانون ثبت، راه حلی را در نظر گرفته است که در ماده 32 قانون ثبت احوال، با وجود شرایطی امکان ثبت آن در شناسنامه طرفین وجود دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41044
⚜ @Ahkaam ⚜
🌿اشتغال در مؤسسات خیریهٔ بین المللی آمریکایی چه حکمی دارد؟
❓کار در موسسات خیریهٔ بین المللی که بودجه آن از کشورهای مختلف بخصوص آمریکا تهیه میشود چه حکمی دارد؟ آیا کار در این مؤسسات اگر از یک طرف به منظور خدمت به مسلمانان فقیر و بیکار باشد و از طرف دیگر امرار معیشت خود کارکنان، جایز است؟
🍃🌺اگر کار در این مؤسسات مفسدهای از جمله تقویت کفر و استکبار، نداشته باشد، اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر مشاور املاکی، برای ملک فردی، مشتری پیدا کند و خودش آن را بیشتر از آنچه به مالک گفته فروخته و اضافه را برای خود بردارد؛آیا اشکال شرعی دارد؟
🍃🌺در فرض سؤال، معاملهای که توسط مشاورِ املاک انجام شده است، صحیح است، ولی اگر در حق مالک اجحاف شده باشد، وی میتواند معامله را فسخ کند و خانه را پس بگیرد. برخی از مراجع نیز به صرف نارضایتی مالک حق فسخ را برای وی قائلند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓هنگام وضو گرفتن خواندن چه دعاهایی مستحب است؟ (بخش اول)
🍃🌺وضو؛ علاوه بر اینکه مقدمهای است برای یک امر عبادی دیگر، خود نیز وسیلهای برای تقرّب به خدا میباشد. براساس آنچه در روایات آمده مستحباتی در وضو وجود دارد که میتواند ارزش آنرا بسیار بالا ببرد. گفتن «بسم الله» در وضو چنین نقشی دارد، تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) در مواردی که «بسم الله» گفته نشده، توصیه به وضوی مجدّد کرد؛ امام صادق(ع) در اینباره میفرماید: «همانا مردی وضو گرفت و نماز خواند، پیامبر(ص) [که او را میدید] به او فرمود: وضو و نمازت را إعاده کن، دو مرتبه دیگر این شخص وضو گرفت و نماز خواند ولی پیامبر به او فرمود: وضو و نمازت را دوباره بخوان. این شخص نزد امام علی(ع) گلایه کرد. امام به او فرمود: هنگام وضو بسم الله گفتی؟ شخص گفت: نه، امام(ع) فرمود: در وضوی خود بسم الله بگو. بعد از انجام این کار بود که دیگر پیامبر(ص) توصیه به اعاده وضو نکرد».
⚜ @Ahkaam ⚜
احداث ساختمان های بلندتر از خانه خدا
❓آیا حکمی در مورد اینکه ساخت و ساز در اطراف خانه خدا به صورتی که بنا بلندتر از خانه خدا باشد وجود دارد؟ آیا این کار حرام است؟
🍃🌺بیت الله الحرام؛ از جمله مکانهای بسیار مقدس است که شأن و جایگاه آن در طول تاریخ قبل از اسلام و بعد از آن در بین مردم و مسلمانان گرامی داشته شده است. مکانی که در سال میلیونها زائر گرد آن طواف میکنند و طبق برخی روایات؛ حتی نگاه کردن به آن نیز عبادت است. پس حفظ حرمت خانه کعبه بر هر شخصی لازم است و از آنچه باعث خدشهدار شدن حرمت این مکان مقدس میشود باید جلوگیری شود.
اگر یقین داشته باشیم که ساختن بناهایی پیرامون خانه کعبه و مشرف بر آن، موجب هتک حرمت این خانه مقدس است، چنین ساخت و سازی جایز نیست، اما در روایات، مطلبی که به وضوح بر هتک حرمت بودن چنین ساخت و سازی دلالت کند، وجود ندارد.
البته در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: «شایسته نیست شخص (زائر) بیش از یک سال در مکه بماند، بلکه باید قبل از آن برگردد؛ و شایسته نیست کسی، بنایی بالاتر از کعبه بسازد». این روایت صحیح و دارای سند متصل است.
همین روایت را شیخ صدوق(ره) در کتاب خود میآورد. هر دوی این بزرگواران در عنوان این باب گفتهاند: «باب کراهیة المُقام بمکة»؛ یعنی قائل به کراهت شدهاند و با توجه به این روایت، حکم به حرمت چنین عملی ندادهاند.
علامه حلی نیز با توجه به همین روایت؛ فتوا به کراهت ساختن بنائی بالاتر از کعبه را داده است.
صاحب جواهر نیز این گونه گفته است: «با توجه به روایت امام باقر(ع)، بلندتر نبودن بناها از کعبه، حتی شامل مساجد نیز میشود، و ظاهر این است که ارتفاع بناها از خود کعبه بالاتر نباشد، ولی اگر بر کوههای اطراف [دورتر از کعبه] بنایی بلندتر از کعبه، ساخته شود، مکروه نیست، خصوصاً با تسامحی که در کراهات وجود دارد».
بنابراین، میتوان چنین نتیجه گرفت که؛ ساختن بنا بالاتر از کعبه مکروه است؛ یعنی بهتر است انجام نشود، ولی این کار حرام نیست.
گفتنی است؛ در بین روایات اهل سنت، حرمت یا کراهت ساختن بنا بالاتر از کعبه یافت نشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34772
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب کارمند در سازمانی هستم که یکی از زیر مجموعههای آن فروشگاههایی میباشد و من در یکی از این فروشگاهها مسئول غرفه مواد غذایی هستم. از آنجایی که طبق دستور العمل سازمان، مبلغ نیم درصد از فروش را جهت کسری غرفه که شامل دزدی، ورشکستگی و غیره است را در نظر گرفتهاند، پایان هر سال باید محاسبه شود که چنانچه کسری این غرفه از مبلغ نیم درصد در نظر گرفته شده بیشتر باشد غرفهدار که اینجانب هستم موظف به پرداخت یکجا میباشم و در صورت عدم پرداخت، راهیِ دادگاه شده و متعاقباً زندان و دیگر مجازاتها. اکنون سؤال من این است که سال گذشته غرفه من در وسط سال مبلغ 1200000 تومان کسری آورد که از من مبلغ مذکور را یکجا گرفتند و در پایان سال غرفه من هیچ کسری نداشت ولی مبلغی را بابت نیم در صد به اینجانب پرداخت نکردند، آیا من میتوانم حق قانونی خودم را برداشت نمایم؟ ضمناً با وجود شکایات متعدد، هیچ مرجعی از سازمان موارد را پیگیری نمیکند.
🍃🌺اگر بر اساس مقررات و قرارداد بین شما و آن سازمان، تا نیم درصد از کسری فروش، چشم پوشی میشود (بدون آنکه حق غرفه دار باشد)، نمیتوان چیزی برداشت کرد و باید به مقتضای مقررات آن مرکز عمل شود، اما اگر این قرارداد، حقی برای شما ایجاد کرده که از طرق قانونی قابل استحصال نیست، بر اساس برخی نظرات، از لحاظ شرعی میتوانید حق خود را برداشت کنید، اما هرگونه پیامدهای قانونی بر عهده شما خواهد بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24121
⚜ @Ahkaam ⚜
❓فردی به رکعت آخر نماز جماعت رسیده و اقتدا میکند، آیا بعد از پایان نماز امام، میتواند به نفر جلویی خود که همزمان با وی به جماعت ملحق شده است، اقتدا کند؟
🍃🌺بیشتر مراجع تقلید این نوع اقتدا در نماز جماعت را صحیح شمردهاند، ولی برخی از فقها با توجه به اینکه این دو فرد با هم به امام جماعت اقتدا نمودهاند، آن را صحیح نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40365
⚜ @Ahkaam ⚜
❓منطقه ما جدیداً دارای لوله کشی آب شده، ما کنتور نداریم اما از این لوله یک انشعاب گرفتیم، آیا استفاده از این آب، اشکال دارد؟
🍃🌺اینگونه امور باید با اجازه و رضایت مسئولین سازمان آب باشد، و اگر عمل شما برخلاف مقررات آنها باشد، جایز نیست و حکم غصب را دارد و وضو و غسل با چنین آبى باطل مىباشد. در هر حال چنانچه به این شکل از آب استفاده شده است باید هزینه آن محاسبه و به مراکز مربوطه پرداخت گردد.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا نجاست سرایت میکند؟
❓اگر بدن انسان نجس باشد و به واسطه عرق کردن و یا رطوبت دیگر، رطوبت از دو عدد لباس زیر و رو رد شده و به مبل یا چیز دیگری سرایت کند، آیا مبل نجس میشود و یا حکم دو واسطه دارد و نجس نیست؟
🍃🌺اگر عرق یا رطوبت دیگر، آنقدر زیاد باشد که از لباسها عبور کرده و به مبل برسد، آن مبل نجس میشود و لباسها حکم واسطه را نخواهد داشت؛ در هرحال، چنانچه یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
طریقه غسل کردن معلولین
❓من فردی معلول هستم. در غسلهای گذشته فکر میکردم که باید در حد توان غسل کنم، به همین دلیل آب به برخی جاها نمیرسید. آیا نمازهای من صحیح بوده است؟ به صورت کلی فرد ناتوان، جهت غسل، آیا لازم است آب را به همه جای بدن برساند؟
🍃🌺1. در غسل لازم است آب به همه جاى بدن برسد و در صورت عدم توانایی، باید به نحوى نایب گرفت که آب را به بدن برساند، مگر اینکه اصلاً امکان رساندن آب به برخی اعضا نباشد، مثل اینکه اعضا به هم چسبیده باشد.
با این حال، برخی از فقها در اینباره میگویند، در صورت عدم قدرت همان مقدار که میتواند، کافی است.
🍃🌺2. در فرض سؤال، غسل صحیح نیست و باید هر مقدارى از نمازهایى که فرد یقین دارد با چنین غسلى خوانده، قضا نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40205
⚜ @Ahkaam ⚜
تخلف از قوانین و مقررات در کشورهای غیر اسلامی
❓1. من در کشور نروژ زندگی میکنم و از ترس این که بیشتر مالیات پرداخت نکنم پنهانی کار میکنم آیا آن کار جایز است؟ ٢. کسانی که در خارج پناهنده میشوند، دولت همه خرج و مخارج را به آن فرد مورد نظر داده و دستور میدهد که شما اجازه کار کردن را ندارید، اما با آن پولی که دولت پرداخت میکند زندگی خیلی مشکل است، حال با وجود اینکه دولت، ما را از کار کردن منع میکند، آیا کار کردن در این صورت جائز است یا خیر ؟ لطفاً ما را راهنمایی بفرماید چون این مسأله در خارج خیلی مهم است.
🍃🌺به طور کلی، تخلف از قوانینی که موجب حفظ نظم در جامعه است جایز نیست و مسلمانانی که در کشورهای بیگانه زندگی میکند لازم است به قوانین آنها (اگر مستلزم خلاف شرع نباشد)احترام بگذارند، تا موجب وهن اسلام نشود. البته برخی از فقها میگویند، بر فرض سؤال، اگر فرد دچار عسر و حرج میشود، اشتغال به کار مذکور جایز است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38076
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر مردی که زن و بچه دارد، دختر باکرهای رو با وعده و وعید گول بزند و او را غیر باکره کند حکمش چیست و چه شرایطی نیاز است تا این حکم ثابت شده و اجرا شود؟
❗️1. ثابت شدن زنا یا به چهار مرتبه اقرار زنا کننده است که در ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی بدان تصریح شده است، یا به شهادت چهار شاهد مرد و در برخی موارد نیز کمتر از این نصاب، با شرایط خاص که در دو ماده 199 و 200 قانون مجازات به شرح زیر بیان شده است:
ماده 199 قانون مجازات اسلامی: نصاب شهادت در کلیه جرائم، دو شاهد مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات میگردد.
برای اثبات زنای موجب حد جلد، تراشیدن(موی سر) و یا تبعید، شهادت دو مرد و چهار زن عادل نیز کافی است. زمانی که مجازات غیر از موارد مذکور است، حداقل شهادت سه مرد و دو زن عادل لازم است. در این مورد هرگاه دو مرد و چهار زن عادل به آن شهادت دهند تنها حد شلاق، ثابت میشود.
در ماده 200 بیان شده است که در خصوص شهادت بر زنا یا لواط، شاهد باید شخصاً عملی را که زنا یا لواط با آن محقق میشود دیده باشد و هرگاه شهادت مستند به مشاهده نباشد و همچنین در صورتی که شهود به عدد لازم نرسند، شهادت در خصوص زنا یا لواط، قذف محسوب میشود و موجب حد است.
بنابراین اثبات زنا با شهادت بسیار مشکل است و غالباً اثبات نمیشود.
❗️2. اگر دختر باکرهای که گول خورده بچه باشد یا هنگام زنا راضی به عمل نباشد و با عنف و زور با او نزدیکی شود، زنا کننده باید مهرالمثل را پرداخت نماید.
❗️3. اگر زنا به عنف، اکراه و یا به گول زدن و اغفال بزه دیده انجام گیرد و زنا کننده توبه کرده باشد، به استناد تبصره 2 ماده 114 قانون مجازات اسلامی، مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو آنها محکوم میشود. و اگر توبه نکرده باشد به استناد ماده 224 قانون مجازات اسلامی زنا کننده باید اعدام شود. البته فرقی ندارد زنا کننده محصن باشد یا غیر محصن.
❗️4. در صورتی که زنا با عنف و اکراه و اغفال نباشد، در این صورت اگر زنا کننده محصن و محصنه باشد، به استناد ماده 225 قانون مجازات اسلامی؛ مجازاتش رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر اینصورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک میباشد. و در صورتی که زنا کننده محصن یا محصنه نباشند، مجازاتشان به استناد ماده 230 قانون مجازات اسلامی صد ضربه شلاق است.
❗️5. به استناد ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن - زنای به اغفال و گول زدن دختر - در صورتی که زن باکره باشد، مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت «ارش البکاره» و «مهرالمثل» نیز محکوم میشود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم میگردد.
موارد تحقق احصان برای زن و مرد به شرح مندرج در ماده ۲۲۶ و 227 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است:
الف، احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالیکه بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل(فرج) با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد. در غیر این صورت، مرد دارای احصان نیست و زنای او زنای محصنه محسوب نمیشود.
ب، احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالیکه بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد. در غیر این صورت، زن دارای احصان نیست و زنای او زنای محصنه محسوب نمیشود.
همچنین اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل میگردد؛ مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج میکند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40808
⚜ @Ahkaam ⚜
قرائت تسبیحات به جای حمد و سوره
❓اگرشخصی که در رکعت دوم به امام اقتدا کرده در رکعت سوم امام و در رکعت دوم خودش سهوا به جای حمد وسوره تسبیحات بگوید وبا امام به رکوع رود وبفهمد که اشتباه کرده حکمش چیست وباید چه کند؟همچنین اگر این شخص که اشتباها تسبیحات دارد میگوید قبل از رکوع امام متوجه اشتباهش شود ولی وقت برای خواندن حمد دیگر ندارد باید چه کند؟
🍃🌺نظر به این که قرائت حمد و سوره در نماز از واجبات غیر رکنی است؛ لذا اگر حمد و سوره را فراموش کند و در رکوع متوجه شود نمازش صحیح است، امّا اگر پیش از خم شدن برای رکوع بفهمد باید حمد و سوره (و در جماعت فقط حمد) را بخواند و به رکوع برود و در جماعت اگر به سجده امام جماعت در آن رکعت برسد جماعتش صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40536
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در نماز جماعت خواندن تسبیحات اربعه را فراموش کنیم، چه حکمی دارد؟
🍃🌺در اینگونه موارد، چنانچه جهت انجام رکوع خم نشده باشد، باید تسبیحات را بگوید و گفتن یک مرتبه کافی است. ولی اگر به رکوع رفت یا از آن گذشته نیازی به برگشتن نیست و نمازش صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40563
⚜ @Ahkaam ⚜