♦️تلف مال توسط مجنون را چه کسی ضامن هست؟
❓در صورت سپردن مال از جانب #سفیه یا #مجنون به مجنون یا سفیهی دیگر و تلف شدن مال، آیا آنان مسئول جبران خسارت هستند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ کدام یک میبایست جبران خسارت نمایند؟
🍃🌺با توجه به اینکه متولی مال مجنون و سفیه ولیّ شرعی آنهاست، بیشتر فقها گفتهاند: در فرض سؤال، ولیّ آنان ضامن خواهد بود، اما برخی از فقها میگویند، خود سفیه و مجنون ضامن هستند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر خانمی روز سوم #اعتکاف، #پریود شود، حکمش چیست؟
🍃🌺گرچه چنین فردی به دلیل نیت خیر، سزاوار پاداش خواهد بود، اما اعتکافش باطل شده و باید از مسجد خارج شود و اگر اعتکافش بر اساس نذر، قسم و ... واجب بوده، باید بعداً قضای آن را بجا آورده و مجدداً معتکف شود.
البته برخی از مراجع، بنابر احتیاط، انجام اعتکاف مجدد را برای چنین فردی در هر صورت، واجب میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa46109
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چند نوع غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام میشود؟
🍃🌺#غسل بر دو گونه است، واجب و مستحب.
🔷غسلهاى واجب عبارتند از:
🔹1. غسل جنابت؛
🔹2. غسلهای ویژه بانوان: (غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه)؛
🔹3. غسل مس میّت؛
🔹4. غسل میّت؛
🔹5. غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب مىشود.
🔶غسلهاى مستحب نیز عبارتند از:
❗️غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از جمله آنها این موارد است.
🔸1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مىترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مىتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد.
🔸2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دههی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند.
🔸3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود.
🔸4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد.
🔸5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد.
🔸6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.
🔸7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد.
🔸8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه.
🔸9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده.
🔸10. غسل دادن بچهاى که تازه به دنیا آمده.
🔸11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است.
🔸12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است.
🔸13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل دادهاند رسانده است.
🔸14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
🔸15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43705
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا ترک انفاق از سوی مرد سبب سلب امتیازات قیمومیت بر همسر و زندگی میشود یا خیر؟
❓در قرآن برتری مرد به زن دادن نفقه است و مردی که نفقه نمیدهد حقوق و امتیازاتش را از دست نمیدهد؟
🍃🌺اگر مردی نسبت به پرداخت نفقه که بخشی از مسئولیت مالی او است کوتاهی نماید، برخی از اختیاراتش نسبت به زن و امور زندگی محدود و کم رنگ خواهد شد، در نتیجه به همان اندازه از امتیازات مرد کاسته میشود و در برخی موارد نیز علاوه بر سلب اختیار و امتیاز، توبیخ و تنبیه نیز میشود. برای نمونه به برخی از آنها از دیدگاه فقه و قانون اشاره میکنیم.
🌺1. در شرع مقدس، حق طلاق به مرد واگذار شده است، اما اگر مردی در پرداخت نفقه، مهریه و انجام دیگر اموری که اسباب اکتسابی ریاست مردان بر زنان میباشند کوتاهی نماید و یا از قدرت جسمانی و ذاتی که خداوند به او عنایت کرده و یکی از اسباب برتری شمرده میشود، سوء استفاده کند و علیه حیات زن سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، از سوی شرع مقدس و قانون مدنی در ماده 1119 به زن اجازه داده شده با شرط ضمن عقد این امتیاز را از مرد سلب نماید و با مراجعه به دادگاه پس از اثبات شرط، حق مطلقه نمودن خود را شخصاً یا با وکالت به دیگری داشته باشد.
🌺2. اگر مردی با دارا بودن توانایی مالی، ترک انفاق کند به استناد ماده 53 قانون حمایت از خانواده مجرم شناخته شده و به حبس تعزیری درجه شش محکوم میشود.
🌺3. با اینکه از نظر فقه شیعی، و به تبع آن در ماده 1114 قانون مدنی، تعیین مسکن از جمله حقوق شوهر شمرده شده است، ولی در صورتی که مرد از قدرت جسمانی خود علیه زن سوء استفاده کند و او را اذیت و آزار نماید به گونهای که بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، از نظر شرع و به تبع آن ماده 1115 قانون مدنی، زن میتواند از زندگی با شوهر در آن منزل خود داری نماید و مسکن جداگانهای اختیار کند و دادگاه نیز در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور باشد علاوه بر سلب امتیاز تعیین مسکن از شوهر، نفقه زن نیز بر عهده شوهر خواهد بود، هر چند این جدایی و دوری از منزل شوهر سبب از بین رفتن یا سخت شدن کامجویی مرد از زن گردد.
🌺 4. اگر مهر زن حال باشد و شوهر آنرا نپردازد به استناد ماده 1085 قانون مدنی، زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29435
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️سود حاصل از مال ربوی به مالک اصلی آن تعلق میگیرد، یا به کسی که آن سود را به دست آورده است؟
❓شخصی با #معامله #ربوی که با شخصی داشته است، توانسته اموالی از دارائیها وی را تحصیل کند، سپس با این اموال تجارت کرده و #سود زیادی به دست آورده است، حال سؤال این است: آیا واجب است که این سودها را به زید برگرداند؟ زیرا او #مالک اصلی بوده و این اموال طی یک معامله ربوی به دست آمده است و این سودها، سود آن اموال است؟
🍃🌺معامله ربوی حرام است و در فرض سؤال، لازم است رباخوار مقدار زیادی(ربا) را به مالک برگرداند، البته به نظر برخی فقها غیر از مقداری که رباخوار بابت ربا برداشته بود، سودی که از این راه حاصل شده نیز از آنِ مالک سرمایه است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر #نمازگزار از روی فراموشی، با #لباس_نجس نماز بخواند، آیا نمازش باطل است؟ آیا #خون و دیگر نجاسات در این زمینه، تفاوتی با هم دارند؟
🍃🌺یکی از شرایط نماز آن است که بدن و لباس نمازگزار #پاک باشد؛ پس اگر کسى عمداً و از روی اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است. حال اگر این کار غیر عمدی باشد، چند صورت دارد:
🍃1. اگر نماز خواندن با بدن و لباس نجس به جهت ندانستن مسئله و یادنگرفتن باشد، نماز باطل است و باید آنرا قضا کند. البته گروهی از فقها میگویند، این در صورتی است که در یادگیری مسئله مقصر بوده و کوتاهى کرده باشد.
🍃2. اگر نمازگزار از مسئله آگاه باشد، ولی هنگام نماز، نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه شود نجس بوده، نمازش صحیح است.
🍃3. اگر نمازگزار بداند که بدن یا لباسش نجس است، ولی هنگام نماز فراموش کند، و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته باید نماز را قضا کند.
🍃اما در مورد سؤال دوم باید گفت، نجاستی که مقدار کم آن در نماز مورد بخشش قرار گرفته، صرفاً خون است، ولی سایر نجاسات، به هر مقداری که در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز را باطل میکند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، چه حکمی دارد؟
🍃🌺در مسئله اجرت گرفتن #حجامت و کسب درآمد از اینراه، روایات متعارضی وجود دارد.
🌺الف) برخی از روایات، مزد گرفت برای حجامت کردن را به صورت مطلق جایز میدانند؛ مانند:
1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنیبیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمیکرد».
2. حنان بن سدیر نقل میکند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر اینکار حرام بود، پیامبر(ص) آنرا انجام نمیداد...».
3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد».
🌺ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سحت» بیان کردند.
1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است».
2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...».
🍃🌺در ارزیابی و جمعبندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کردهاند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت میشوند. و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا امام باقر(ع)میفرماید : گرفتن مزد از راه حجامت کردن تا زمانیکه شرط نکنند، اشکالی ندارد.
در همین راستا، برخی از اساس، قائل به عدم کراهت گرفتن اجرت در صورت شرط نکردن هستند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا کسی که خود را عادل نمیداند، میتواند جهت امام جماعت شدن اقدام نماید؟
🍃🌺در مسئله #عدالت #امام_جماعت، همین که مأمومین امام را #عادل بدانند کافی بوده و نماز امام و مأمومین صحیح است. ولی برخی از مراجع در فرض سؤال که امام جماعت، خود را عادل نمیداند، تصدی امامت را برای او -بنابر احتیاط- جایز نمیدانند.
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️خسارت زدن به دست فروش موجب ضمان است؟
❓#دستفروشانی در مسیر رفت و آمد عمومی بساط میکنند. اگر در حال عبور به صورت غیر عمدی خسارتی به آنان وارد کنیم، آیا #ضامن هستیم؟
🍃🌺هر چند دستفروشی ممکن است منع قانونی داشته باشد، ولی #خسارتزدن به اموال دیگران - گرچه غیر عمدی باشد - موجب ضمان است و باید جبران شود. البته برخی فقها معتقدند که اگر دستفروشان اموال خود را به گونهای قرار داده باشند که #عرفاً همواره در معرض تلف و آسیب است، نمیتوانند از آسیبزنندگان درخواست خسارت کنند.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa92304
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا زن #مطلقه به بهانه دیدار فرزند خود، میتواند به خانه شوهر سابقش برود؟
❓پدر و مادر من مدتی است که از هم #طلاق گرفتهاند و پدرم صریحاً اعلام کرده که "من راضی نیستم مواقعی که منزل نیستم، مادرتان به خانه من بیاید". البته مادرم پزشک متخصص و آدم بااخلاقی هستند و من از حضور مادرم خوشحال میشوم. آیا صحیح هست که مادرم به خانه پدرم که زندگی میکنم بیاید و بخوابد؟ البته مادرم خودش هزینه خوراکی روزهایی که پیش ماست را از جیب خود میدهد؟
🍃🌺زنی که از شوهرش طلاق گرفته در صورتی که بداند که او راضی نیست که در خانهاش حضور یابد، نمیتواند بدون اجازه او وارد خانه وی شود، که از این جهت، ملاقات پدر با فرزندانش در خانه مادر نیز همین حکم را دارد.
البته، اگر #دادگاه جهت ملاقات مادر و فرزند، ترتیبی مشخص کرده باشد که زن بتواند در مقاطع زمانی خاصی در خانه شوهر سابق، با فرزندش دیدار داشته باشد، شوهر باید ملتزم به آن بوده و مقدماتش را فراهم نماید.
ضمن اینکه برخی از مراجع در فرض سؤال میگویند، چنانچه ملاقات مادر و فرزند در مکانی دیگر امکان نداشته باشد، زن میتواند به مقدار #صله_رحم، با فرزندش دیدار کند.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa91143
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️زنی که عادت ماهانهاش 10 روز طول کشیده و بعد از گذشت 9 روز پاکی، دوباره #پریود میشود، وظیفه شرعیش چیست؟
❓از اول فروردین عادت من 10 روز طول کشید و تمام شد. بعد از گذشت 9 روز دوباره پریود شدم که خونریزی کامل بود. الان 12 روز است که خونریزی ادامه دارد و دو روز هست که بیشتر هم شده است و شاید لحظهای هم قطع نمیشود. احساس میکنم پریود من تازه از اول شروع شده است. حالا احکام من به چه طریق میباشد. آیا باید وظیفه #استحاضه کثیره را انجام دهم؟
🍃🌺با توجه به اینکه فاصله بین دو دوره #حیض، حداقل ده روز باید باشد و در فرض سؤال چنین چیزی محقق نشده است، خون دوم، استحاضه بوده و باید به وظایف #مستحاضه عمل شود.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa79379
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا دشنام دادن به خدا و پیامبرش در دل، حرام است و عقاب دارد؟
❓آیا کسی که در حدیث نفس #خداوند و #رسول و دینش را #سبّ و #دشنام دهد، کار حرامی کرده و مورد بازخواست قرار میگیرد؟
🍃🌺اگر منظور، خطورات ذهنی باشد که معمولاً اختیارش در دست انسان نیست، کار حرامی صورت نگرفته است، اما اگر از روی عمد و اختیار در ذهن خود به دشنام بپردازد و تنها آنرا بر زبان نیاورد، اشکال دارد و باید از آن پرهیز کرد. قرآن کریم در چندین آیه - مانند آیه 29 سوره محمد و آیه 11 سوره فتح – انسانها را در مقابل آنچه عمداً در دل خود میگذرانند مسئول دانسته است.
در هر حال، برای دفع افکار و وسوسه شیطانی، مداومت بر ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم» مفید است.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar22842
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر زنی در حال #سجده، #حائلی مثل چادر بین مهر و پیشانیاش قرار گرفته باشد، آیا نمازش را باید دوباره بخواند؟
🍃🌺ابتدا باید گفت، اگر بدون آنکه در شناخت احکام دینی کوتاهی کرده باشید، اساساً هیچ احتمال نمیدادید که وجود چنین مانعی مبطل نماز باشد، به نظر بیشتر مراجع نمازهای گذشته شما صحیح است، اما اگر حکم را میدانستید، مسئله چند صورت پیدا میکند:
1. اگر نسبت به وجود #حائل، شک دارید، نماز شما صحیح است.
2. اگر مطمئن هستید و این عمل دست کم در دو سجده از یک رکعت نماز اتفاق افتاده است، نماز باطل است و باید قضا شود.
3. اگر این عمل تنها در یک سجده اتفاق افتاده، اکثر مراجع معتقدند نماز صحیح است، ولی برخی میگویند باید نماز را #قضا نمود.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa80977
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️حد و مرز مدگرایی و نوگرایی تا کجاست؟
❓در احادیث موجود است و اعلان میشود که خودتان را به #کفار #تشبیه نکنید. ولی امروزه اکثر و اغلب مسلمانان مثل کفار میپوشند، #سبک_زندگی شان کاملاً یکی است؟ آیا این نوع سبک زندگی ما را به گناه دچار میکند؟ به جای پوششهای اسلامی لباسهای آمادهشده الآن بیشتر مورد توجه و استفاده است. در یک کلام این حدیث در این زمان اهمیت و جایگاه خود را از دست داده یا نه؟
🍃🌺سخن ما در مواردی است که فرد مسلمان در عقاید خود به اسلام پایبند است و تنها قصد میکند که در برخی رفتارهای خود مانند پوشش و آداب زندگی همرنگ با کفار شود و یا گاهی اصلاً قصد همرنگی را هم ندارد ولی رفتاری را در پیش میگیرد که یادآور سنت و رفتار غیر مسلمانان است. میتوان گفت که تشبه به کفار و همرنگی با آنان حتی اگر بدون قصد پذیرش عقاید آنان هم باشد، باز مورد پذیرش آیات و روایات نیست.
البته نباید این توهم پیش آید که اسلام با مُد و تنوع و تحول در روشهای زندگی مخالف است؛ بلکه اگر #مُدگرایی و #نوگرایی افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمی و رقابتهای کودکانه نباشد، عیبی ندارد. اینکه لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا میکند، مانعی ندارد. اما مهم این است قبلهنمای این مُدگرایی به سمت غرب؛ یعنی فرهنگی که سلطهطلبی را در دستور کار ترویج فرهنگ خود قرار داده است نباشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21739
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا در حالت اضطرار، نوشیدن شراب جایز است؟
❓آیا در حالت اضطرار که جان فرد بسته به نوشیدن #شراب باشد، نوشیدن آن جایز است؟ آیا مراجع قدیم و حاضر، کسانی بودهاند که شراب را حتی در حالت #اضطرار، حرام اعلام کرده باشند؟
🍃🌺همهی فقها میگویند، در زمان اضطرار، خوردن و آشامیدن از هر حرامى جایز است، اما درباره جریان این حکم نسبت به نوشیدن شراب، بین ایشان اختلاف نظر است، که قول مشهور الحاق شراب به سایر محرمات است. ضمن اینکه برخى، حلال بودن آن را تنها در صورت ترس از تلف شدن در صورت ننوشیدن آن، مقیّد کردهاند.
لذا فقهای معاصر، مداوا کردن بیماریها به وسیله محرمات را در صورتى که علاج مرض، منحصر به آن باشد جایز شمردهاند، اما دربارهی درمان توسط شراب و سایر مسکرات، این شرط را اضافه کردهاند که بیمار [با مشورت با پزشک حاذق و متدین] یقین کند که بیماری او قابل معالجه است و یقین داشته باشد که ترک معالجه با شراب به هلاکت وی (یا چیزى نزدیک به آن) منتهى مىشود. البته در استفاده و معالجه به آن نباید عجله کرد و تا حد ممکن باید با مشقت صبر نماید که شاید خداوند متعال سلامتی را به او برگرداند.
در هر حال، اگر کسی به حرامى اضطرار پیدا کرد باید به مقدار ضرورت، اکتفا کرده و زیاده بر آن جایز نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37775
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا #محراب برخی از #مساجد را گود میسازند؟
🍃🌺یک از شرایط صحت نماز جماعت آن است که مکان نماز مأمومین پایینتر از مکان نماز امام جماعت نباشد. لذا در برخی از مساجد به جهت رعایت این مسئله در زمان اتصال صفوف به صحن یا جاهای دیگر مسجد که سطح پایینتری دارند، در ساخت محراب، مقداری آن را داخل زمین قرار میدهند.
خاطرنشان میشود علت این حکم، روایاتی است که از امامان معصوم (ع) نقل شده و شاید حکمت آن، رعایت فروتنی امام نسبت به مأمومین بوده و اینکه این مسئله موجب غلو در جایگاه امام جماعت و انحراف در عبادت مأمومین نگردد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34699
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در سفرهای هوایی با شرکت های غیر اسلامی، میتوان از غذاهای #بسته_بندی شده ای که نمیدانیم چه کسانی آن را بسته بندی کردهاند، استفاده نماییم؟
🍃🌺چنانچه غذای گوشتی نباشد و شک در نجاست آن داشته باشید، خوردن آن مانعی ندارد. البته برخی از مراجع تقلید دربارهی احتمال نجاست #غذا، میگویند، باید مطمئن باشید با بدن کافر و مشرک تماس نداشته است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39295
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر #کثیرالشک در نماز 4 رکعتی بین 3 و 4 شک کرد و بنا را بر 3 گذاشت و یا بین دو و یک سجده #شک کرد و یک سجده دیگر انجام داد، حکمش چیست و حکم نمازهای خوانده شده را نیز بفرمایید؟
🍃🌺1. کثیرالشک، یعنی کسی که زیاد شک میکند و چنین فردی در #نماز نباید به شک خود اعتنا کند، خواه در عدد رکعات نماز باشد، یا در اجزای نماز، یا شرایط نماز. مثلاً اگر شک کند که رکوع کرده یا نه، باید بنا بگذارد که رکوع کرده است.
اما اگر در بجا آوردن چیزی شک کند که نماز را باطل میکند، مثل اینکه شک کند که نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت، بنا را بر صحّت میگذارد.
🍃🌺2. در فرض سؤال، باید بنا را بر انجام بگذارد و نمازهایی را که برخلاف وظیفه خوانده است قضا نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39296
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️پولی که از طریق نوشتن پایاننامه برای دیگران به دست آمده، چه حکمی دارد؟
❓ با توجه به اینکه برخی مراجع گرفتن پول و نوشتن #پایاننامه دانشجویی را جایز نمیدانند پولی که از این طریق به دست آورده شد و برخی پس انداز و برخی خرج شد چه باید کرد؟
🍃🌺با توجه به اینکه نوشتن پایاننامه در #دانشگاهها و سایر مؤسسات، جهت ارزیابی علمی افراد صورت میگیرد، سپردن این کار به افراد دیگر (طوری که عرفاً آن پایاننامه نتیجه علمی فرد محسوب نشود) نوعی تقلب و ادعای بدون واقعیت به شمار میآید و بر خلاف قوانین و مقررات مربوطه است؛ لذا این عمل جایز نبوده و أخذ پول در مقابل آن نیز جایز نیست. البته برخی از مراجع تقلید، معتقدند در صورت رضایت صاحبان پول، تصرف در آن اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23631
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا این ملک خمس دارد؟
❓سه سال است ازدواج کردهام و معاشم از شهریه طلبگی است و هنوز مخارج سنگین زندگیام همانند خرید منزل به عهده پدرم میباشد. ایشان ملکی مشترک با مادرم در قم خریده و تحویل بنده داده است و خود ایشان صاحب ملکی دیگر است و در آنجا زندگی میکند. هزینه نیمی از #ملک قم از ارث پدری مادر است و نیم دیگر از فروش خانهای در شهرستان که پدرم مالک آن بوده است. آیا بخشی از این ملک که برای پدرم است #خمس دارد؟
🍃🌺با توجه به اینکه #نفقه فرزند فقیر بر پدری که توانایی دارد، واجب است، منزل مذکور در واقع مؤونهی پدر شما شمرده شده و خمس ندارد.
ضمناً چنانچه در واقع، منزل مذکور به شما بخشیده شده است، درباره چگونگی خمس آن میتوانید به آدرس زیر مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36545
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️اگر مردی #مهریهای را با نیت پرداخت نکردن، قبول نماید حکم شرعی آن چیست؟
❓اگر مردی مهریهای را با نیت پرداخت نکردن، قبول نماید حکم شرعی آن چیست؟ مثلاً قبول چند هزار سکه طلا که حتی شاهدین عقد از عدم پرداخت آن در آینده نیز اطمینان دارند. در صورت صحیح بودن عقد، مقدار #مهریه واقعی چقدر است؟
🍃🌺ابتدا باید توجه داشت که چنین نیتی اخلاقاً صحیح نبوده و فردی که نیت عدم پرداخت مهریه را در ذهن خود میپروراند در روایات مانند #سارق اعلام شده است، اما با این وجود این ازدواج صحیح است و باید تمام مهریه پرداخت شود. اما برخی از فقها دربارهی مهریههای فوق العاده سنگین میگویند، اگر به شکلی باشد که نشانه #سفاهت مرد بوده یا قرینه بر عدم قصد جدی وی نسبت به پرداخت آن باشد، آن مهریه باطل است و تبدیل به مهرالمثل میشود. یعنی مهریه زن، معادل مهریه زنی مشابه او در آن منطقه و با همان شرایط خواهد بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36851
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️خانهای خریدم که #کنتور حکم وضو و غسلم چیست؟
❓خانهای خریدم که آب آن دزدی است یعنی صاحب اول آن پول #انشعاب را پرداخت نکرده و ساختمان کنتور آب ندارد و به آب شهر وصل است. در این چند روزی که از آب شهر استفاده میکنم احکام نمازها و غسلهای انجام شده چیست؟ مصرف آب به غیر از مصارف بالا چه حکمی دارد(مانند آشامیدن و شست و شو).
🍃🌺لازم است مبلغ آب مصرفی با مراجعه و توافق با سازمان مربوطه پرداخت شود و انجام عملی خلاف مقررات جایز نیست. نمازها و غسلهایی که تا کنون انجام دادید صحیح هستند اما سریعاً باید به سازمان مورد نظر اطلاع داده شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37319
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در حال قیام #نماز، انجام چه کارهایی #مستحب یا #مکروه است؟
🍃🌺الف. کارهای مستحب در حال قیام نماز:
🌱1. با خضوع و خشوع ایستادن، به نحوى که بندۀ ذلیل در خدمت مولای خود مىایستد.
🌱2. نظر کردن به محل سجده در حال ایستادن.
🌱3. دو دست را روی دو ران گذاردن، به نحوى که بالای زانوها قرار گیرد.
🌱4. قرار دادن فاصله بین پاها، به اندازهی سه انگشت تا یک وجب.
🌱5. در کنار هم قرار دادن پاها، نه آن که یکى جلو و دیگرى عقب باشد.
🌱6. به سمت قبله قرار دادن انگشتان پاها، به نحوى که هیچ یک از آنها از قبله منحرف نشود.
🌱7. چسباندن انگشتان دستها به یکدیگر.
🌱8. دستها را بر سینه گذاردن در مورد بانوان، به نحوى که پستانها بر سینه بچسبد، و نیز جفت کردن پاها به یکدیگر و از هم دور نساختن آنها.
🍃🌺ب. کارهای مکروه در حال قیام نماز:
🌱1. مانند متکبّران، دست بر کمر زدن.
🌱2. تورّک نمودن، یعنى سنگینى خود را گاهى بر پاى راست و گاهى بر پاى چپ انداختن.
🌱3. کف دو دست را بعد از قنوت بر صورت کشیدن.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38777
⚜ @Ahkaam ⚜