eitaa logo
حکمش چیه؟
108هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💬اگر دستمال نجسی در جیب نمازگزار باشد نماز او صحیح است؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣امام جعفرصادق ( ع ): نوروز همان روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور خواهد کرد. 📚البحار، ج ۵۲، ص ۲۷۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸نرم نرمڪ می رسد اینڪ بهـار... 12 ماه شـادی 52 هفته خنـده 365 روز سلامتے 8760 ساعت عشـق را برایتان آرزومندم "سال نـو مبـارک" ⁣⁣ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 فروش وسایل مسجد 💠 سؤال: آیا می توان وسایل مسجد - که دیگر مورد نیاز مسجد نیست - را فروخت و خرج مسجد کرد؟ ✅ جواب: موارد آن مختلف است؛ اگر منظور وسایلی است که هدیه به مسجد شده و یا برای مسجد خریداری شده ولی وقف نشده است، فروش و تبدیل آن با نظر متولی شرعی مانعی ندارد ولی چنانچه منظور وسایلی است که وقف مسجد شده، اگر موردِ نیاز مسجد نیست، بايد در مسجد ديگری استفاده شود و اگر مساجد دیگر نیاز ندارند، مى‏ توانند آن را بفروشند و پول آن را در همان مسجد ـ و در صورت عدم نیاز ـ در مسجد دیگری درهمان جهت مصرف کنند. (دفتر مقام معظم رهبری ) (فقه واحکام امام خامنه‌ای) (مدظله العالی) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ استفاده از اموال کسی که خمس نمی دهد 🔷س : پدرم اهل پرداخت خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟ ✅ ج: استفاده از اموال ایشان اشکال ندارد و نسبت به خمس آن وظیفه ای ندارید، ولی در صورتی که یقین دارید خمس نمی دهد، وظیفۀ شما ـ با وجود شرایط ـ تذکر به مسئلۀ خمس و امر به معروف است. (دفتر مقام معظم رهبری ) (فقه واحکام امام خامنه‌ای) (مدظله العالی) ⚜️ @Ahkaam ⚜️
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 〰〰〰🍀 〰〰🍀 〰☘ 🔴 «» همون «» می باشد؟؟ ╰═⊰🍂🌺🍂⊱━╯ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام خدا قوت ببخشید خانم بارداری ک لک می‌بینه حکمش چیه❓ دکتر استراحت مطلق داده می‌تونه نمازش رو نشسته بخونه ❓ رهبری ــــــــــــــــ ☘️ سلام علیکم ☘️ 🔻اگه سه روز درون آلوده ، استحاضه است طبق وظیفه استحاضه عمل کنه نماز بخونه.. 🔻اگه ایستادن براشون ممکن نیست یا ضرر داره می‌تونه به صورت نشسته نمازش رو بخونه. 💢 و امّا برای تشخیص نوع استحاضه می‌تونید با شماره 👈 ۰۹۶۴۰۰ بخش احکام بانوان تماس بگیرید تا راهنمایی‌تون کنن😊 ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 از از می کند ♻️ سوال: کسی که نعوذ بالله از راه حرام جنب شود ( مثل خود اراضایی ) آیا برای نماز همین غسل کفایت می کند یا باید بعد از غسل وضو بگیرد؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال کفایت می کند. ✍ آیت الله سیستانی:‌ بله کفایت میکند البته اگر لواط بدون انزال منی باشد بنابر احتیاط واجب وضو هم بگیرد. ✍آیت الله مکارم شیرازی : تمام غسلهاى واجب و همچنین غسلهاى مستحبّى که با دلیل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) کفایت از وضو مى کند. ✍ آیت الله وحید خراسانی :‌ اگر در اثر خودارضایی (نعوذ بالله) منی خارج شود غسل جنابت برای نماز کافی است و در لواط (نعوذ بالله) هم چنانچه منی خارج شود غسل جنابت برای نماز کافی است ولی اگر منی بیرون نیامده بنابراحتیاط واجب جمع کند بین وضو و غسل در صورتی که قبلا وضو نداشته و اگر وضو داشته غسل کفایت می کند. -------------- استفتا از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒 ﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓خانمی موقع عادت ماهیانه همیشه شش روز خون می‌دیده؛ اما این ماه، از روز هفتم تا دوازدهم، همچنان لکه‌بینی داره. حکم این لکه‌ها چیه؟ آیا همچنان حیض ادامه داره؟ 📚 آیات عظام امام، رهبری، بهجت، تبریزی، جوادی، سبحانی، سیستانی، فاضل، مکارم، نوری و وحید: ✍️ یک قاعده کلی وجود داره که برای همه‌جا هم می‌شه ازش استفاده کرد. اونم اینه: 👈 حداکثر خون حیض ده روزه؛ یعنی اگه خون‌دیدن از ده روز گذشت، دیگه همه روزهای خونریزی حیض نیست. ❓یعنی چی؟ 👈 یعنی وقتی که خون‌دیدن از ده روز می‌گذره، اگه خانمی قبلاً عادت مشخصی داشته، به تعداد روزهای عادتش حیض و بقیه‌‌ش استحاضه است. 👈 مثلاً خانمی که همیشه شش روز خون می‌دیده، وقتی این ماه از ده روز گذشت، از همون روز ششم به بعد پاک بوده و خون‌هایی که بعد از روز ششم دیده، استحاضه است. بنابراین باید نمازهای روز ششم به بعد رو که به خیال حیض نخونده، قضا کنه. ⭕️ نکته: این‌که گفتیم برای خانمیه که بیشتر از ده روز خون دیده؛ اما اگه کمتر دید، مثلاً ۹ روز، همه اون ۹ روز حیض حساب می‌شه و دیگه این ماه کاری به عادت قبلی‌ش که به فرض شش روز بوده، نداره. ⭕️ نکته: اِسْتِحاضه یکی دیگه از خون‌هاییه که از رحم خانم‌ها خارج می‌شه. خانمی که استحاضه شده، باید نماز بخونه و روزه بگیره؛ اما لازمه یه‌سری احکام رو رعایت کنه. پ‌ن: 👈🏻 آقا می‌گما من همیشه این حیض، نفاس و استحاضه، بجنورد و بروجرد و بیجار و بیرجند رو باهم قاتی می‌کنم😐؛ حلال کنین، اگه اشتباه به‌جای هم به‌کار بردمشون. 🔺 وحید، منهاج‌الصالحین، ج۲، م۲۲۱؛ همان، رساله، م۴۹۹ و استفتای شفاهی؛امام، تحریر‌الوسیله، ج۱، م۱۹؛ همان، رساله، م۴۹۳ و استفتای شفاهی؛ بهجت، رساله، م۴۱۹؛ همان، استفتائات، ج۱، م۹۷۷؛ تبریزی و رهبری و سبحانی و سیستانی، استفتا از دفتر؛ جوادی، رساله، م۵۱۱؛ فاضل، استفتا از دفتر؛ همان، رساله، م۴۸۹؛ مکارم، عروةالوثقی، ج۱، ص ۲۵۵، م۱؛ همان، رساله، م۴۷۳ و استفتا از دفتر. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💷💰 حکم شرعی دلالی و واسطه گری 💰💷 سوال: الان در بنگاهها و یا برخی مراکز فروش مرسوم است شخصی کالایی می آورد و به صاحب مغازه می دهد و می گوید این کالا را برایم به این قیمت بفروش و هر مقدار بیشتر فروختی برای تو باشد آیا این قرارداد صحیح است و اضافه هر مقدار باشد برای دلال است؟ ((مثلا می گوید خانه ام را صد میلیون بفروش و اضافه بر صد میلیون هر مقداری فروختی برای تو باشد)) پاسخ: 📝امام (ره) آیات عظام خامنه ای، مکارم و مظاهری : اگر انسان جنسي را به كسي بدهد و قيمت آن را معين كند و بگويد اين جنس را به اين قيمت بفروش و هر چه زيادتر فروختي مال خودت باشد، هرچه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال دلّال است. 📝آیات عظام صافی، سیستانی، زنجانی ، نوری و وحید خراسانی: اگر انسان جنسی را به کسی بدهد و قیمت آن را معین کند و بگوید این جنس را به این قیمت بفروش و هر چه زیادتر فروختی اجرت فروشت باشد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد مال صاحب مال است، و فروشنده فقط می‌تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگیرد. البته اگر قرارداد را بصورت جعاله با هم ببندند مثلا بگوید اگر این جنس را به زیادتر از آن قیمت فروختی، زیادی مال خودت باشد، اشکال ندارد. 👈🏼دلیل گروه دوم از بیان آیت الله زنجانی: درقرارداد «اجاره» (صورت اوّل) عامل تعهّد مي كند كه كاري براي صاحب مال انجام دهد، دراين قرار داد بايد مقدار اجرت معيّن باشد، ((و مجهول بودن اجرت باعث باطل شدن عقد اجاره است)) ولي در قرار داد «جعاله» (صورت دوم) عامل تعهّدي براي انجام كار ندارد، ولي صاحب مال تعهّد كرده است كه اگر عامل كاري را انجام دهد چیزی به وي بدهد، در جعاله، معيّن بودن مقدار اين پول شرط نيست. ----------------- ✅ منبع: رساله 12 مرجع مساله 2138 متفرقات خرید و فروش.رساله ایت اله مکارم مساله 1821 .رساله ایت اله سیستانی مساله 2148. 📚 👇 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♨️ صفت رذیله ای که رذایل دیگر را به دنبال دارد❗️ ✍ کلمه "غضب" به معنای خشم گرفتن (1) و خلاف خشنودی، (2) به کار رفته است. خشم و غضب نیرویی است که خداوند برای دفاع انسان از حق خود در نهاد او گذاشته است، اما اگر از محور اصلی خویش خارج گردد تبدیل به یکی از رذائل بزرگ می‌شود و رذائل مهم دیگری را نیز با خود به همراه می‌آورد. ✅ خداوند متعال در برخی آیات، مومنان را به کنترل خشم سفارش کرده و از ویژگی های بارز آنان، عفو و بخشش در هنگام غضب، وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (3) و صبر و تحمل در برابر حکم و قضای خداوند، فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ ...... (4) نام برده است. 🌷 امام صادق عليه السلام فرمود شنيدم پدرم مي فرمود: مردى بيابانى خدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد: من صحرا نشينم (و چون نمي توانم هميشه از خدمت شما استفاده كنم) كلمات جامعى به من بياموز، 🌹 فرمود: دستور مي دهم كه غضب مكن، مرد عرب درخواست خود را سه بار تكرار كرد (و همان جواب شنيد) تا آن مرد بخود آمد و گفت: ديگر سؤالى نمي كنم، رسول خدا (ص)، جز بخير مرا دستور نفرمود (زيرا غضب نكردن مرا از دشنام و تهمت و آزار مسلمان و چاقوكشى و آدم كشى و گناهان ديگر باز مي دارد) 🌺 سپس امام فرمود: پدرم مي فرمود: سخت تر از غضب چه چيز است؟ همانا مرد غضب مي كند و در اثر آن مرتكب قتل نفس كه خدا حرام كرده، مي شود و زن پاكدامن را متهم مى سازد.(5) ......................................... (1) لغت نامه دهخدا، ج۳۳، ص۲۴۶. (2) لسان العرب، ج۱، ص۶۴۸. (3) شوری/37. (4) قلم/48. (5) اصول كافى، ج3، ص؛412. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️مخفی کردن بیماری موقع ازدواج 🔷س : آيا کتمان حقيقت وجود سابقه بيماريهاى صعب العلاج از قبيل سرطان زوجه در زمان عقد و مشخص شدن آن پس از ازدواج به عنوان فريب در ازدواج تلقى شده و امکان فسخ نکاح وجود دارد؛ در هر صورت آيا پرداخت مهريه بر شخص فريب خورده الزامى است يا خير؟ ✅ج: اعلام عيوب لازم نيست بلكه پوشاندن عيوب در صورتى كه بدون پوشاندن براى بيننده قابل تشخيص باشد تدليس محسوب مى‌‌شود، بنابراين اگر عيب قابل تشخيص را پوشانده و مخفى كرده تا داماد مطلع نشود و يا در ضمن عقد نكاح شرط سلامت از عيب شده باشد، خيار فسخ دارد وگرنه ندارد. 📕منبع: khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام: 💠 لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ ❇️ مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد. 📚 ميزان الحكمه جلد۴، صفحه۴۳۰ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 کفارۀ افطارعمدی 💠 کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است: ١. گرفتن دو ماه روزه ٢. غذا دادن به شصت فقیر. کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی درپی نباشد، اشکال ندارد. ✅ رساله نماز و روزه مساله٨٨٧ و ٨٨٨ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آثار و فواید صله ارحام 💠 ✍ «صله ی رَحِم» آن است که انسان به خویشاوندان خود سر بزند، جویای احوالشان باشد و به مشکلاتشان رسیدگی کند، حداقل صله ی رَحِم، دیدار و سلام و احوالپرسی است. اما مساعدت و کمک جهت حل مشکلات آنان، مرحله ی بالاتر است. رفت و آمدهای فامیلی، به افراد روحیه و نشاط و دلگرمی می دهد، در سختی ها به کمک هم می شتابند و هنگام نیاز، پشتوانه ی یکدیگر می شوند. این توصیه ی اخلاقی اسلام، تأثیر فراوانی در ایجاد «همبستگی اجتماعی» دارد و الفت آفرین است. ✅ در روایات آثار و فواید زیادی برای صله رحم ذکر شده است. در «اصول کافی»، در باب صله ی رحم، ۳۳ حدیث از پیشوایان معصوم صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده که اهمیت آن را می رساند. یکی از آنها چنین است: ✅ مردی به حضور پیامبر خدا (ص) رسید و گفت: یا رسول الله! خویشاوندانم با من بدرفتاری و بی اعتنایی می کنند. آیا آنان را ترک کنم؟ حضرت فرمود: در این صورت، خداوند همه ی شما را ترک می کند. ❓پرسید: پس چه کنم؟ 🌺 فرمود: هر کس از تو قطع رابطه کرده، با او بپیوند. هر کس تو را محروم کرده به او عطا کن و هر کس به تو ستم کرده است از او درگذر. اگر چنین کنی، خداوند پشتیبان تو در مقابل آنان خواهد بود. 📚 کافی، ج۲، ص۱۵۰، حدیث۲. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ استفاده شخصی از اینترنت محل کار 🔷 آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟ ✅ ج: استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آن که با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد. 📕 منبع: khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پرسش:سود شرعی که روی اجناس میکشیم تا چند درصد مجاز می باشد.هر جا تحقیق کردم گفتن در حد مجاز اما من نمیدونم حد مجاز یعنی چند درصد؟ ✅پاسخ: درصد سود خاصی به عنوان سود مجاز شرعی ، در اسلام مشخص نشده است و در صد سود منصفانه را عرف بازار مشخص می کند اما نباید این درصد بر خلاف قوانین مصوب باشد. پی نوشت:استفتاء از دفتر معظم له در قم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♻️ حکم صورت آرایش شده چیست؟ 💠 حدیث: پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. 🔸بحارالانوار، ج 103، ص 235 ✅پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ❇️توجه: 1️⃣. آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2️⃣. ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. 🔹«احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سوال: سلام وقت بخیر...اگر درجمع خانوادگی که نامحرم هست شوخی کنیم و حرف خنده دار بزنیم که باعث خنده نامحرم شود گناه هست؟ شوخی با خود شخص نامحرم نه ...در مورد مسئله ای حرفی زده شود که خنده دار باشد ✅ پاسخ: سلام علیکم شوخی و خنده خودش امر بدی نیست. اما اگر بدانیم در جمعی که نامحرم هست و امکان تفکیک هم نیست به هر دلیلی، و کار ما موجب توجه نامحرم می شود و به دنبال آن مفسده ای هست ، اشکال دارد. اما گاهی حرف ساده ای است، خنده هم با امور حرام همراه نیست، نه صدای خنده به نحوی است که اشکال داشته باشد و نه جلب توجهی که به دنبالش مفسده باشد، و نه با غیبت و فحش و ... همراه باشد، اشکال ندارد. 🔺 خانم‌ها بايد از هر كارى كه موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمايند. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سوال: سلام، اگه برای مسافرتی قصد ۱۰ روز کنیم میشه تواون سفر روزه قرضی‌هامونو بگیریم؟ ممنون میشم اگه امکان داره جواب بدید🙏 ✅ پاسخ: سلام علیکم بله نماز کامل و‌ روزه در این ده روز صحیح است. پاسخ به شبهات دینی پاسخ به سوالات دینی پاسخ به احکام پاسخ به سوالات پاسخگو احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍁🍂🌧🍁🍂🌧🍁🍂🌧🍁🍂🌧 ❓سلام. من مریمم، خواهر رضاعی نرگس. می‌خوام ببینم پوششم مقابل خانم‌های دیگه، مثل نرگس یا مامانم یا دوستام در چه حدی باید باشه؟ ✋سلام مریم‌خانم، تبریک می‌گم ازدواج‌تون رو. شنیدم که به سلامتی با یه آقای مؤمن و بااخلاق ازدواج کردین. 📚 در مورد سؤال‌تون: 👈 همه مراجع: دو هم‌جنس باید عورت رو (توضیح می‌دم یعنی کجا) از هم‌‌دیگه بپوشونن؛ اما پوشوندن بقیه بدن واجب نیست. ⭕️ نکته: منظور از عورت چیه؟ 👈 از عقب، حلقه خروج مدفوع زن و مرد. 👈 از جلو هم، اندام جنسی و بیضه‌ها در مرد؛ اندام جنسی در زن. ❓ دقیقاً محدوه‌ای که باید پوشونده بشه، کجاست؟ 👈 امام خمینی و رهبری: اصل عورت و بنابر احتیاط واجب، موهایی که اطراف اونا رشد می‌کنه. 👈 آیات عظام سیستانی و زنجانی: اصل عورت، پس پوشوندن کل باسن واجب نیست. 👈 آیت‌الله مکارم: موهای بالای اندام جنسی و باسن جزء عورت نیست؛ ولی احتیاط واجب اینه که دو هم‌جنس به محدوده بین دو عورت هم نگاه نکنن. ✍️ ⭕️ نکته: اون قسمت‌های اضافه‌ای که گفتیم واجب نیست پوشونده بشه، به شرطیه که دو خانم یا دو آقا به قصد لذّت جنسی به‌هم نگاه نکنن یا این کار باعث فساد یا گناه دیگه‌ای نشه. 🔺توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، احکام تخلی، ص۵۶ و ۵۷۴؛ العروة‌الوثقی، ج۱، کتاب‌الصلاة، فصل في‌الستر و الساتر، الاول، ص۴۱۴؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج۲، ص۷۶؛ همان، ج۱، درس ۶ ۲؛ ترجمه تحريرالوسيله، ج۱، فصل‌في‌احكام‌التخلي، ص۲۶، ۱۰ و ۳؛ صافی، هدایة‌العباد، ج۱، ص۶۹۰؛ خوئی و وحید، منهاج‌الصالحین، ج۲، احکام‌التخلي، مقدمه؛ بهجت، وسیلةالنجاة، ج۱، ص۶۱۰؛ همان، استفتائات، ج۱، ص۱۲۱، ص۴۰۰. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 معیار @وطن_بودن چیست؟ 💠 ✍🏼 آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جايى غير از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با اين قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙ و نيز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مى‌شود. ↙ همچنين اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جايى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نيز وطن او محسوب مى‌شود. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در یکی از این سه حالت، آن جا در حكم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد: 1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر، 2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال، 3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر. ◀ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز مي ماند بنا براحتياط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضميمه کند. ✍🏼 آیت الله سیستانی: 1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 8⃣- اگر هر سال يک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. ------------ 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ------------------------------ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⚜️ @Ahkaam ⚜️