eitaa logo
حکمش چیه؟
107.7هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
کسانی که روزه قضا دارند؛بخوانند 👆👆 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞|نماهنگ بسیار زیبا ⚜️همخوانی تلاوت قرآن کریم⚜️ 🏵بر اساس تلاوت ماندگار استاد شحات محمد انور 📖سوره مبارکه نساء آیات 135 و 136 📌صفحه ۱۰۰ قرآن کریم(عثمان طه) 🔸کاری از: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 📺مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت: aparat.com/v/yFOjn ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️در ماه رمضان باید برای هر روز نیت کرد، یا اینکه یک نیت در اول ماه کافی است؟ همه مراجع: اگر شب اول ماه رمضان نیت کند که یک ماه را روزه بگیرد، کافى است؛ ولى بهتر است (احتیاط مستحب) در هر شب ماه رمضان، براى روزه فرداى آن نیز، نیت کند.العروة الوثقى، ج 2، نیة الصوم، م 15. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
دعای روزهای آخر ماه 🤲 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ. خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته، ما را نیامرزیده‌ای ؛ در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.   ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ 🔴 اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى‌شدند: قانع بودن به نادانى، آزمندى به دنيا، بخل ورزى به زيادى، رياكارى در عمل، و خودرأی بودن 📚 المواعظ العدديّة، صفحه ۲۶۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 نگرفتن روزه تا رمضان سال بعد 💠 اگر انسان بر اثر بيمارى روزۀ ماه رمضان را نگيرد و پس از ماه رمضان بيمارى‏ اش برطرف شود ولى بلافاصله عذر ديگرى پيدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايد قضاى آن روزه‏ها را در سال­های بعد بگيرد، همچنين اگر عذر ديگرى غير از بيمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بيمارى نتواند روزه بگيرد، باید آن روزه ­ها را قضا کند. ✅ رساله نماز و روزه مسأله ٩٢٥ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢استمرار بیماری تا ماه رمضان بعدی 💢 اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد. (۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.. (زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد.. (۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است. (۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط.. رهبری: براى روزه‌هايى که در ماه رمضان به جهت بيمارى افطار نموده و تا رمضان سال بعد هم اين بيمارى ادامه داشته، هر روز يک مدّ (حدود ۷۵۰ گرم) طعام به عنوان فديه به فقير بپردازيد و قضاى آن روزه‌ها واجب نيست مگر ماه رمضان آخر در صورتى که پس از آن سلامتى حاصل و قدرت برگرفتن روزه‌هاى قضاى آن را داشته باشيد که در اين صورت اگر تا رمضان سال بعد، قضاى روزه‌ها را نگرفته باشيد علاوه بر دادن مدّ طعام بايد قضاى آن را نيز بگيريد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ مواردی که فقهاء در خرید و فروش مستحب دانسته اند: 1.فروشنده در قیمت جنس بین مشتری­ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دین­داری و تقوا و مانند آن. 2.فرد در ابتدای نشستن برای تجارت، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله، تكبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.  3.فرد هنگام ورود به بازار و هنگام نشستن در محل کارش و هنگام خرید کالا برای تجارت، ادعیه‌ای را که در این زمینه نقل شده است بخواند[1]. 3.شیئی را كه می‏فروشد زیادتر بدهد و آنچه را كه می‏خرد كمتر بگیرد[2]. 4.كسی كه با او معامله كرده، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را بنماید، بپذیرد[3] و در روایت نقل شده است که هر کس تقاضای به هم زدن معامله مسلمانی را که پشیمان شده بپذیرد و معامله را اقاله نماید، خداوند متعال از لغزش­ها و خطاهای او در روز قیامت صرف نظر و گذشت می­کند[4]. 5.در قیمت جنس سخت­گیری نکند مگر زمانی که در معرض مغبون شدن باشد. [1] . هنگامی که فرد وارد بازار می­شود بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا،  فروع كافی ج‏5 ص 155 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ أَهْلِهَا اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَبْغِی أَوْ یبْغَی عَلَی أَوْ أَعْتَدِی أَوْ یعْتَدَى عَلَی اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ حَسْبِی اللهُ لا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.»                                                                                                                                 فروع كافی ج‏5 ص 156 ح2 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یحْیی وَ یمِیتُ وَ هُوَ حَی لَا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ.»                                                                                                                                                                  وسائل الشیعه ج17 ص409 ح3باب 19، و هنگامی که فرد در مکانش برای تجارت می­نشیند بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ حَلَالًا طَیباً وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ صَفْقَةٍ خَاسِرَةٍ وَ یمِینٍ كَاذِبَةٍ.» ، فروع كافی ج‏5 ص 156 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق و هنگامی که فرد می­خواهد شیئی را (برای تجارت) بخرد بگوید: «یا حَی یا قَیوْمُ یا دَائِمُ یا رَؤُوْفُ یا رَحِیمُ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ وَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ أَنْ تَقْسِمَ لِی مِنَ التِّجَارَةِ الْیوْمَ أَعْظَمَهَا رِزْقاً وَ أَوْسَعَهَا فَضْلًا وَ خَیرَهَا عَاقِبَةً فَإِنَّهُ لَا خَیرَ فِیمَا لَا عَاقِبَةَ لَهُ‏.» ،  فروع كافی ج‏5 ص157 ح3 باب القول عند ما یشترى للتجارة و هنگامی که فرد کالایی را (برای تجارت) خریداری نمود تکبیر بگوید، سپس سه مرتبه بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ فَضْلِكَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ لِی فِیهِ فَضْلًا اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ رِزْقِكَ [اللّٰهُمَ‏] فَاجْعَلْ لِی فِیهِ رِزْقاً.» فروع کافی ج5 ص156 ح1 باب القول عند ما یشترى للتجارة [2]. به عبارت دیگر، فروشنده­ای که کالایی را به وزن، متر و مانند آن می­فروشد، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ بیشتر از مقدار مقرّر شده در معامله به خریدار تحویل دهد. همچنین، فرد خریداری که کالایی را به وزن، متر و مانند آن خریداری می­نماید، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ کمتر از مقدار مقرّر شده در معامله، تحویل بگیرد.     [3]. شایان ذکر است چنانچه معامله به نحوی واقع شده است که برای فرد مقابل یکی از انواع خیارات ثابت باشد، آن فرد حق فسخ معامله را دارد و پس از فسخ، طرف دیگر معامله لازم است آن را قبول نموده و طرفین معامله باید کالا یا عوض آن را که در اختیار دارند، به یکدیگر پس دهند.  [4]. فروع کافی ج 5 ص 153 ح 16 باب آداب التجارة ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❗️انواع کفاره❗️ چند مدل كفارهٔ روزه داریم؟ 📚 چهار مدل: 1️⃣ كفارهٔ شکستن عمدى روزه در ماه رمضان: گرفتن دو ماه روزه يا اطعام (غذا دادن) به شصت فقير. 2️⃣ كفارهٔ شکستن عمدى قضاى روزه ماه رمضان در بعدازظهر: اطعام (غذا دادن) به ده فقير و در صورت عدم توان، گرفتن سه روز روزه. 3️⃣ كفارهٔ شکستن روزه نذر معيّن، مثلاً نذر کرده سه‌شنبه هفتهٔ بعد رو روزه بگیره: گرفتن دو ماه روزه يا اطعام (غذا دادن) به شصت فقير. ✍️ آيات عظام تبريزى و وحيد: كفارهٔ اين مورد، یعنی كفارهٔ قسم، اطعام (غذا دادن) به ده فقير يا تهیه پوشاک برای ده فقير و در صورت عدم توان، گرفتن سه روز روزه. 4️⃣ كفارهٔ شکستن روزهٔ اعتكاف: گرفتن دو ماه روزه يا اطعام (غذا دادن) به شصت فقير. 🔺 احكام روزه، سيد مجتبی حسينی. ⭕️ نکته: کفاره جریمه‌ای است که به‌خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه، باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیر کردن شصت فقیر یا هر دوی اینهاست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
👩🏻 کفاره روزه زن باردار 👩🏻 ⁉️سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟ پاسخ: 📕آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📗آیت الله مکارم شیرازی : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📘آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📒آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📔آیت الله وحید خراسانی: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود. 📙آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. ----------- 💻 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠🌙نيت: لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند يا مثلا بگويد روزه می‌گيرم بلكه همين‌قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب، كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد، كافى است و براى آن كه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل می‌كند خوددارى نمايد. انسان می‌تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه‌ی فرداى آن نيت كند اما بهتر است كه شب اول ماه نيت روزه‌ی همه ماه را بنمايد. از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت نيت روزه فردا را بكند اشكال ندارد. وقت نيت روزه مستحبى از اول شب است تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد، يعنی اگر تا آن موقع كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد و نيت روزه مستحبى كند، روزه او صحيح است. كسى كه پيش از اذان صبح بدون نيت روزه خوابيده است، اگر پيش از ظهر بيدار شود و نيت كند، روزه او صحيح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب، و اگر بعد از ظهر بيدار شود، نمی‌تواند نيت روزه واجب نمايد. اگر بخواهد غير روزه رمضان، روزه ديگرى بگيرد بايد آن را معين نمايد، مثلا نيت كند كه روزه قضا يا روزه نذر می‌گيرم، ولى در ماه رمضان لازم نيست نيت كند كه روزه ماه رمضان می‌گيرم، بلكه اگر نداند ماه رمضان است، يا فراموش نمايد و روزه ديگرى را نيت كند، روزه ماه رمضان حساب می‌شود. اگر بداند ماه رمضان است و عمدا نيت روزه غير رمضان كند، نه روزه رمضان حساب می‌شود و نه روزه‌اى كه قصد كرده است. اگر مثلا به نيّت روز اول ماه، روزه بگيرد، بعد بفهمد روز دوم يا سوم بوده، روزه او صحيح است. اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بی‌هوش شود و در بين روز به هوش آيد، بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام نمايد و اگر تمام نكرد،قضاى آن را بجا آورد. اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود، روزه‌اش صحيح است. اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است و پيش از ظهر متوجه شود، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت كند و روزه او صحيح است و اگر كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام داده باشد، يا بعدازظهر متوجه شود كه ماه رمضان است، روزه او باطل می‏باشد ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم روزه آن روز را قضا نمايد. اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود، بايد روزه بگيرد، واگر بعد از اذان بالغ شود، روزه آن روز بر او واجب نيست. كسى كه روزه قضا يا روزه واجب ديگرى برعهده‌ی خويش دارد، نمی‌تواند روزه مستحبى بگيرد و چنانچه فراموش كند و روزه مستحب بگيرد، در صورتى كه پيش از ظهر يادش بيايد، روزه مستحبى او به هم می‌خورد و می‌تواند نيت خود را به روزه واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر متوجه شود، روزه او باطل است و اگر بعد از مغرب يادش بيايد روزه‏اش صحيح است، اگر چه بی‌اشكال نيست. اگر غير از روزه ماه رمضان، روزه معين ديگرى بر انسان واجب باشد، مثلا نذر كرده باشد كه روز معينى را روزه بگيرد، چنانچه عمدا تا اذان صبح نيت نكند روزه‏اش باطل است و اگر نداند كه روزه آن روز بر او واجب است يا فراموش كند و پيش از ظهر يادش بيايد، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، روزه او صحيح و گرنه باطل می‌باشد. اگر براى روزه واجب غيرمعينى مثل روزه كفاره عمدا تا نزديك ظهر نيت نكند، اشكال ندارد بلكه اگر پيش از نيت تصميم داشته باشد كه روزه نگيرد يا ترديد داشته باشد كه بگيرد يا نه، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، و پيش از ظهر نيت كند، روزه او صحيح است. اگر كافری پيش از ظهر ماه رمضان مسلمان شود و حتی از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد نمی‌تواند روزه بگيرد و قضا هم ندارد. اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت روزه كند و آن روز را روزه بگيرد، و چنانچه بعد از ظهر خوب شود، روزه آن روز بر او واجب نيست. روزى را كه انسان شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، واجب نيست روزه بگيرد و اگر بخواهد روزه بگيرد می‌تواند نيت روزه رمضان كند ولى اگر نيت روزه قضا و مانند آن بنمايد و چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده، روزه‌ی آن روز جزئی از روزه‌های ماه رمضان حساب می‌شود. اگر روزى را كه شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى و مانند آن روزه بگيرد و در بين روز بفهمد كه ماه رمضان است، بايد نيت روزه رمضان كند. 👇👇
اگر در روزه واجب معينى مثل روزه رمضان از نيت روزه گرفتن برگردد، روزه‌اش باطل است ولى چنانچه نيت كند كه چيزى را كه روزه را باطل می‌كند بجا آورد، در صورتى كه آن را انجام ندهد روزه‌اش باطل نمی‌شود. در روزه مستحب و روزه واجبى كه وقت آن معين نيست مثل روزه كفاره، اگر قصد كند كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد، يا مردد شود كه به جا آورد يا نه، چنانچه به جا نياورد و پيش از ظهر دوباره نيت روزه كند، روزه او صحيح است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰روزه‌هاى مستحب: روزه تمام روزهاى سال غير از روزه‌هاى حرام و مكروه كه گفته شد مستحب است و براى بعضى از روزها بيشتر سفارش شده است كه از آن جمله است: 1- پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر هر ماه، و چهارشنبه اولى كه بعد از روز دهم ماه است و اگر كسى اينها را بجا نياورد مستحب است قضا نمايد و چنانچه اصلا نتواند روزه بگيرد مستحب است براى هر روز يك مد طعام يا 6/12 نخود نقره به فقير بدهد. 2- سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه. 3- تمام ماه رجب و شعبان و بعضى از اين دو ماه اگر چه يك روز باشد. 4- روز عيد نوروز، روز بيست و پنجم و بيست و نهم ذی‌قعده، روز اول تا روز نهم ذی‌حجه، روز عرفه ولى اگر بواسطه ضعف روزه، نتواند دعاهاى روز عرفه را بخواند، روزه آن روز مكروه است، عيد سعيد غدير،18 ذی‌حجه، روز اول و سوم محرم، ميلاد مسعود پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم، 17 ربيع الاول روز مبعث ‏حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم، 27 رجب و اگر كسى روزه مستحبى بگيرد واجب نيست آن را به آخر برساند بلكه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت كند، مستحب است دعوت او را قبول كند و در بين روز افطار نمايد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰روزه‌هاى حرام و مكروه: روزه عيد فطر و قربان حرام است و نيز روزى را كه انسان نمی‌داند آخر شعبان است يا اول رمضان، اگر به نيت اول رمضان روزه بگيرد، حرام می‌باشد. روزه مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر يا جد شود، جايز نيست، بلكه اگر اسباب اذيت آنان نشود، ولى او را از گرفتن روزه مستحبى جلوگيرى كنند، احتياط واجب آن است كه روزه نگيرد. اگر پسر بدون اجازه پدر روزه مستحبى بگيرد و در بين روز پدر او را نهى كند، بايد افطار كند. كسى كه می‌داند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه دكتر بگويد ضرر دارد بايد روزه بگيرد و كسى كه يقين يا گمان دارد كه روزه برايش ضرر دارد اگرچه دكتر بگويد ضرر ندارد بايد روزه نگيرد و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته. اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال ترس براى او پيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نبايد روزه بگيرد و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته. كسى كه عقيده‏اش اين است كه روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگيرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براى او ضرر داشته، بايد قضاى آن را بجا آورد. غير از روزه‏هايى كه گفته شد، روزه‏هاى حرام ديگرى هم هست كه در كتابهاى مفصل گفته شده است. روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 پرداخت کفاره و فدیه به افراد واجب النفقه 💠 سؤال: آیا می توانم کفارۀ عمد و غیر عمد را به دامادم که فقیر محسوب می شود، بدهم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد ولی باید توجه داشت که کفاره عمد به شصت فقیر (جداگانه) پرداخت می شود؛ بنابر این اگر کفاره عمدی باشد فقط می توانید یک مد طعام به ایشان بدهید. لازم به ذكر است پرداخت کفاره و فدیه به کسانی که واجب النفقه انسان محسوب می شوند (مانند فرزند و مادر)، صحیح نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸امام علی علیه السلام: النَّظَرُ إلَي الخُضرَةِ نُشرَةٌ نگاه كردن به سبزه موجب شادابي است نهج البلاغه ، حكمت ۴۰۰ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢یوم الشک💢 ✅روزى كه انسان شك دارد آخر ماه شعبان است يا اول ماه رمضان، «يوم‏الشك» مى‏نامند. با توجه به اينكه در بين مردم، گفت‏وگو مى‏شود كه در شب آن روز، ماه ديده شده يا نه و يا كسانى كه شهادت به ديدن ماه مى‏دهند شرايط لازم را ندارند، باعث شك و ترديد مى‏شود آن روز به اين عنوان، نام گرفته است. گرفتن روزه آن روز نه تنها واجب نيست بلكه اگر كسى به نيت ماه رمضان روزه بگيرد، كار حرامى انجام داده است و چنانچه كسى بخواهد آن روز را روزه بگيرد، بايد به نيت ماه شعبان يا روزه قضا (اگر به ذمه داشته باشد)، بگيرد. 📚توضيح المسائل مراجع، م. 1568 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌙گزارش ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: یکشنبه اول ماه رمضان خواهد بود ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️شخصى از سال گذشته و از سال جارى روزه قضایى دارد، آیا هنگام قضا کردن لازم است تعیین کند که روزه سال قبل یا سال جارى است؟ همه مراجع: شخصى که چند سال روزه قضایى دارد، هنگام قضا کردن مى‌تواند این‌گونه نیت کند که روزه‌هایى را برعهده من است قضا مى‌کنم و لازم نیست تعیین کند که روزه کدام سال است و قضاى هر کدام را که اول بگیرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد قضاى رمضان آخر را بگیرد و اگر رمضان آخر را نگیرد کفاره تأخیر دارد. [ امام ، توضیح‌المسائل، م 1698، باید رمضان آخر را بگیرد؛ توضیح المسائل، صافى، م 1707؛ سیستانى، م 1668؛ نورى، م 1695 احتیاط مستحب اول قضاى رمضان آخر را بگیرد؛ فاضل، استفتاآت، ج 2، بخش روزه، س 403؛ سیستانى، توضیح‌المسائل، م 1669؛ امام، تحریرالوسیله، بخش قضاء روزه رمضان، م 5.] ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا واجب است روزه‌هایى که سال گذشته به خاطر عذرى قضا شده تا قبل از رسیدن ماه رمضان بعد قضا کند؟ آیات عظام امام، خامنه‌اى، مکارم و فاضل: باید تا قبل از رمضان بعد قضا شود.[ دفتر مراجع.] آیت‌الله سیستانى: واجب نیست.[ دفتر.] تبصره . طبق نظر همه مراجع اگر تا رمضان بعد قضا نشود کفاره تأخیر دارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‌💠 در وجوب روزه ی ماه مبارک رمضان و علامت داخل شدن آن و عدد ایّام آن 💠 🖊در بیان فضیلت ماه رمضان... ◈و در کافی و تهذیب و ثواب الاعمال و مجالس از ابوبصیر روایت کرده که حضرت باقر علیه السلام فرمود که در آخر شعبان حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود؛ ای جماعت مردمان، این ماه رمضان است که خداوند شما را به آن مخصوص کردن است و رسیده و آن سیّد ماه هاست و در آن یک شب است خوب تر از هزار ماه و درهای دوزخ در آن بسته میشود و در های جنت در آن باز است هرکه این ماه را بیابد و سبب مغفرت برای خود فراهم نکند خداوند او را از رحمت خودش دور نماید و هر که والدین خود را از خودش راضی نکند تا اینکه باعث مغفرت او شود خداوند او را از رحمت خودش دور نماید و هرکه من در نزد او ذکر شوم و به من صلوات نفرستد خداوند او را از رحمت خودش دور کند. 🔻اسناد؛ ∙کافی ج ۴ ص ۶۷ ح ۵ ∙فقیه ج ۲ ص ۵۹ ح ۲۵۵ ∙فضائل اشهر الثلاثه ص ۷۵ ح ۵۵ ∙ثواب الاعمال ص ۸۹ ح ۴ ∙امالی صدوق ۵۶ ح ۲ ∙تهذیب ج ۴ ص ۱۹۲ ح ۵۴۹ ✍و احادیث در فضل ماه رمضان بسیار است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسى که به واسطه بیمارى، نتوانسته روزه‌هاى ماه رمضان را بگیرد؛ اگر چند سال قضاى آن را به تأخیر اندازد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: اگر بیمارى او در میان سال خوب شد، باید روزه‌ها را قضا کند و اگر به سال بعد انداخت، علاوه بر قضاى روزه، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد اما اگر بیمارى او تا سال بعد ادامه یافت - به طورى که نمى‌توانست قضا کند - فقط باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. [ توضیح‌المسائل مراجع، 1705، 1709؛ وحید، توضیح‌المسائل، م 1713، 1717.] ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‌‌ 💠نمازساده‌ هرشب‌ ماه مبارک‌رمضان💠 ‌‌ ✨💚 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) فرمود: ‌ هر کس در ماه رمضان در هر شب، در آغاز یا پایان شب، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید را قرائت کند، قسم به کسی که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، خداوند به ازای هر رکعت، صدهزار ملک را مبعوث می‌کند تا برای وی حسنات بنویسند و گناهان وی را محو نمایند و درجه‌اش را بالا ببرند. 📙 بحارالأنوار، ج۹۶، ص۳۴۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️