eitaa logo
حکمش چیه؟
100.7هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
👤🗣 شرایط امر و نهی ❌برخی از افراد گمان می کنند، امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی واجب است.❌ ✅در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در صورتی واجب است که واجد شرایط چهارگانه باشد✅ بنابراین اگر امر و نهی یکی از آن شرایط را نداشته باشد، مثلاً مفسده داشته باشد، در این صورت امر و نهی واجب نیست، هر چند شرایط دیگر را دارا باشد. شرایط امر به معروف و نهی از منکر: 1⃣ علم به معروف و منکر. 2⃣ احتمال تأثیر. 3⃣ اصرار بر گناه. 4⃣ نداشتن مفسده. --------------------- 📚 منبع: رساله آموزشی بخش امر به معروف و نهی از منکر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🕊 🕊 🔴اولین عامل بهم ریختگی حضور قلب ماست. 🔸چشمی که همه چیز را می بیند. هر شخص زن و مرد، هر منظره، هر عکس، هر فیلم نمی تواند خوبی بخواند. 🔹 اگر بتوانید خودتان را کنترل کنید انشاءالله نمازتان بهتر می شود. 🔴 اگر بتوانید چیزهایی که خدای متعال راضی نیست نکنید البته بطور جدی می توانید بهتری داشته باشید. نماز عصاره و خلاصه شدۀ رفتار و اعمال روز ماست. 🔻اگر تمام رفتار و اعمال آدمی با حساب و کتاب باشد او درست خواهد شد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔹🔹مسأله  اگر شک کند که وضوی او باطل شده یا نه، بنا می‌گذارد که وضوی او باقی است ، 🔴 اگر بعد از بول استبراء نکرده و وضو گرفته باشد و بعد از وضو رطوبتی از او بیرون آید که نداند بول است یا چیز دیگر، وضوی او باطل است. [کسی که شک دارد وضو گرفته یا نه] 🔹🔹مسأله کسی که شک دارد وضو گرفته یا نه، باید وضو بگیرد منابع : توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سوال⁉️ لمس چه اسم هایی بدون وضو حرام است؟ ۱. مس اسما و صفات مخصوص ذات باری تعالی، ۲. نامهای انبیای عظام و ائمه‌ی معصومین(ع)   ۳. مس لفظ جلاله‌ی«الله» اگر چه جزیی از یک اسم مرکب از قبیل عبدالله و حبیب‌الله باشد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 گفتن ذکر مخصوص رکوع در سجده و برعکس ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 اگر احتمال دهیم که مانعی از رسیدن آب به اعضای وضو وجود دارد، وظیفه ما چیست؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
:آیا دندان مصنوعی اعم از ثابت و غیرثابت و نیز موادی که با آن دندان را پر می‌کنند جز باطن دهان است که هنگام نجس شدن نیاز به تطهیر نداشته باشد یا آنکه در صورت نجس شدن با خون باید تطهیر شود؟ 🎥پاسخ حجت الاسلام و المسلمین زین العابدین نماینده دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸🌸🌸 کلامکم نور ✅ عن فاطمة الزهراء عليها السلام: ـ فِي المُناجاةِ ـ : اللّهُمَّ بِعِلمِكَ الغَيبَ ، وقُدرَتِكَ عَلَى الخَلقِ ، أحيِني ما عَلِمتَ الحَياةَ خَيرا لي ، وتَوَفَّني إذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرا لي . حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ـ در مناجات ـ گفت : بار خدايا!تو را به علم غيبت و تواناييت بر آفرينش، سوگند مى دهم كه مرا، تا وقتى مى دانى زنده بودن برايم بهتر است، زنده بدارى و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، بميرانى. بحار الأنوار : 94/225/1 . ✅ قال الإمام عليّ عليه السلام: ثَمَرَةُ التَّواضُعِ المَحَبَّةُ . حضرت علی علیه السلام می فرمایند: دوستى ، ميوه فروتنى است . غرر الحكم : 4613 ، شرح نهج البلاغة : 20 / 296 / 389 . ✅ قال الإمام عليّ عليه السلام: سَبَبُ الاِيتِلافِ الوَفاءُ . حضرت علی علیه السلام می فرمایند: وفادارى ، عامل الفت گرفتن [مردم با شخص ]است . غرر الحكم : 5511 . ✅ قال الإمام عليّ عليه السلام: الإِنصافُ يُؤَلِّفُ القُلوبَ . حضرت علی علیه السلام می فرمایند: انصاف ، دل ها را به يكديگر مى پيوندد . غرر الحكم : 1130 . ✅ قال الإمام عليّ عليه السلام: الإِنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ ، ويوجِبُ الإيتِلافَ . حضرت علی علیه السلام می فرمایند: انصاف ، اختلاف را مى زدايد و الفتْ پديد مى آورد . غرر الحكم : 1702 . ✅ قال الإمام عليّ عليه السلام: يَكتَسِبُ الصّادِقُ بِصِدقِهِ ثَلاثا : حُسنَ الثِّقَةِ بِهِ ، وَالمَحَبَّةَ لَهُ ، وَالمَهابَةَ عَنهُ . حضرت علی علیه السلام می فرمایند: شخص راستگو با راستگويى خود ، سه چيز را به دست مى آورد : اعتماد ، دوستى و شُكوه [در دل ها] . غرر الحكم : 11038 . ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 عليه السلام: ✍️ الإمام الصادق عليه السلام ـ فی قَولِهِ تعالى: «وَبِالْوَ لِدَيْنِ إِحْسَنًا»-: الإحسانُ أن تُحسِنَ صُحبَتَهُما، وألاّ تُكَلِّفَهُما أن يَسألاكَ شَيئا مِمّا يَحتاجانِ إلَيهِ وإن كانا مُستَغنِيَينِ 💠 امام صادق عليه السلام درباره اين سخن خداوند متعال كه فرموده: «و نيكى كردن به پدر و مادر»: نيكى كردن، اين است كه با آنان خوب همراهى كنى و اين كه آنان را به زحمت نيندازى كه چيزى از نيازهايشان را از تو بخواهند، هر چند توانگر باشند 📚 الكافی،جلد ۲، صفحه ۱۵۷ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📿گفتن اذکار نماز در حال آرامش📿 سوال: آیا گفتن اذکار نماز در حال آرامش و سکون لازم است؟ پاسخ: [1] الف) ذکر واجب⬅️باید در حال آرامش گفته شود؛ مانند: ذکر سجده و رکوع. توجه🔻 ۱. قرائت نماز نیز در حکم ذکرهای واجب نماز است. 2.حرکت اندک بدن هنگام گفتن ذکر واجب، اشکالی ندارد. ب) ذکر مستحبی⬇️ 1. اگر ذکر مستحبی را به قصد ذکر جای خاصی از نماز [2] می گوید (مثل «سمع الله لمن حمده» پس از برخاستن از رکوع) باید در حالت آرامش گفته شود و اگر در حالت آرامش گفته نشود باید [3] نماز را دوباره بخواند. 📝آیت الله سیستانی: نماز صحیح است ولی ذکر صحیح نیست. 2. اگر ذکر مستحبی را به قصد مطلق ذکر بگوید (نه به قصد ذکری که در جای خاصی از نماز دستور داده شده)؛ حتی در صورتی که در حالت آرامش گفته نشود، نماز صحیح است؛ برای مثال: چون ذکر خدا در هر جای نماز خوب است، تکبیربگوید؛ نه آن تکبیر مخصوصی که قبل از سجده در حال ایستادن گفته می شود. توجه🔻 ذکر «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن و حرکت گفت؛ بنابر این از این قاعده اذکار مستحبی استثنا شده است. ----------------- ✅ پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 965 و 966؛ امام، تحریرالوسیله، ج1؛ القول فی الرکوع، م 8 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 93؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، القیام، م 29؛ بهجت، وسیله النجاه، م721 و استفتائات، ج 2، س 1948؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 932 و 933؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2، القیام، م 29. [2]. ذکرهای مستحب نماز را به دو گونه می توان به جا آورد: الف: ذکرهایی که با در نظر گرفتن دستور شارع، از جهت مقدار ذکر و محل آن و دیگر خصوصیات معلوم شده است. ب: هر ذکری که بدون توجه به دستور خاص و محل آن و به قصد مطلق ذکر گفته می شود. [3]. سبحانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 118. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓ سوال: سلام یک کتاب امانت گرفتم از اون کتاب نسخه ان در بازار کم است و برای قدیم هست. .در ابتدا کتاب هم عنوان شده: حق چاب و نشر محفوظ و مخصوص به مولف هست. مولف ذکر کرده که انجمن های اسلامی و مساجد تهران و شهرستان ها که زحمت نشر و توزیع تعالیم قران تقبل می فرمایند ملزم می باشند تمام وجوه دریافتی انرا در جهت رفع مشکلات مستمندان بمصرف برسانند. ایا اجازه دارم فایل پی دی اف تهیه کنم به این صورت که از صفحات کتاب عکس بگیرم و یک جا کنم؟ سلام علیکم در این موارد باید طبق خواسته و نیت مولف عمل کرد. اگر شما کتاب را با پرداخت هزینه تهیه کرده اید (که ظاهرا نپرداخته و امانت گرفته اید) و فایل پی دی اف را هم برای خودتون می خواهید اشکالی ندارد. اما اگر هزینه کتاب را پرداخت نکرده اید و فایل پی دی اف را برای استفاده دیگران میخواهید، احتیاط کرده و انجام ندهید. می توانید هزینه کتاب را به مستمندان پرداخت کرده و فایل پی دی اف را صرفا برای خودتون داشته باشید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
بعد از اقامت ده روز در وطن (مثل تعطيلات يا مرخصي) 🤔❓کسانی که کثیرالسفر هستند اگر بیش از ده روز در وطن خود بمانند و دوباره رفت و آمد در سفر را شروع می‌کنند، حکم نماز و روزه آنها چگونه است؟ 🌺✍️ همه مراجع به جز آيات عظام بهجت،سيستاني، مظاهری و وحید: كساني كه كثيرالسفر باشند و در زمان تعطيلات بيش از ده روز در وطن بمانند در اولين سفر بعد از اقامت در وطن نمازشان شكسته است و روزه نمي توانند بگيرند. ولي در رفت و آمدهاي بعدي كم تر از ده روز نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. 🌸✍️ آیات عظام بهجت،سيستاني، مظاهری: نماز را تمام بخوانند و روزه را بگیرند. 🌼✍️ آیت الله وحید: در اولین سفر بعد از توقف، احتیاط واجب آن است که بین شکسته و تمام جمع کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1312؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه م 494 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🕊 🕊. ✅ استاد علی صفایی حائری : یعنی آزادی از وسیله ها و تکیه بر وسیله ساز، 👈 تا آنجا که با تمامی وسیله ها مغرور نمی شوی که رسیدم 👈 و با شکست وسیله ها مأیوس نمی شوی که ماندم. کتاب صراط، صراط ۱۴۴ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔶 🔹🔹رنگ مو مانع غسل و وضو نيست و رنگ كردن مو در ايام قاعدگي [پريودي] اشكال شرعي ندارد .🔹🔹 رنگ مو پرسش ۷۰ . آيا رنگ مو و حنا و رنگ پوست ميوه ها، مانع وضو است؟ ✅ همه مراجع: رنگ بدون جرم مانع نيست. منابع : امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۲؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۲۷؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۴۰؛تبريزى، استفتائات، س ۱۷۶ و دفتر: وحيد، سيستانى، بهجت، صافى و نورى.  (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). ⚜️ @Ahkaam ⚜️
و ❓ سوال: سلام ببخشید کسانی که بیماری روانی دارند و توانایی درست فکر کردن را ندارند ایا از لحاظ شرعی مولف هستند. آقای خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر فردی بیماری روانی داشته باشد که توان فهم تکلیف خود را نداشته باشد تکلیف از او ساقط است ولی اگر اینگونه نیست و قدرت فهم تکلیف را دارد و می تواند آن را انجام دهد (هر چند ناقص) او مکلف است و باید آن تکلیف را انجام دهد چرا که یکی از شرایط تکلیف عقل است این که فرد توانایی درک آن تکلیف را داشته باشد. افرادی که بیماری اعصاب دارند از این حیث متفاوت اند برخی اصلا توان درک این مسائل را ندارند در این صورت تکلیف از آنها ساقط است ولی برخی دیگر بیماری آنها زیاد حاد نیست فقط درجه ای از بیماری اعصاب را دارند این افراد تا آنجا که برایشان مقدور است باید تکالیف دینی را انجام دهند خداوند در قرآن می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» (بقره-286) خدا بیشتر از توانش تکلیف نمی کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔹گـــــوینده: 🌱 توبه 🌱 استغفار 🌱 حلالیت گرفتن 🔸شنــــــــونده: 🌱 توبه 🌱 استغفار 🌱 حلالیت گرفتن 🌱 نهی از منکر 🌱 ردّ غیبت ⚜️ @Ahkaam ⚜️
خوابهای خود را برای هرکسی تعریف نکنید! ✅ عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود، زنى شوهرش به سفر رفت ، او در غیاب شوهر، خوابى دید و به حضور رسول خدا آمد و گفت : در خواب دیدم تنه درخت خرما در خانه ام شکسته شد. 🌸پیامبر به او فرمودند: شوهرت با سلامتى باز مى گردد. پس از مدتى شوهرش ، با سلامتى بازگشت . 🔷بار دیگر شوهر او به سفر رفت ، و او همان خواب را دید و نزد پیامبر رفت و خواب خود را گفت ، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شوهرت سالم باز مى گردد. پس از مدتى شوهرش با سلامتى بازگشت . 🔵بار سوم شوهر او سفر کرد، آن زن همان خواب را دید، وقتى که بیدار شد این بار خدمت پیامبر نرفت، دوستی داشت، خواب خود را براى او نقل کرد، در جواب به او گفت : واى! شوهرت میمیرد! 🌼این خبر به پیامبر صلی الله علیه و اله رسید، پیامبر فرمودند: آیا او نمى توانست خواب آن زن را تعبیر نیک کند؟ (چرا تعبیر نیک نکرد؟) ️📝بر طبق روایات خواب آنگونه كه تعبیر می شود ،اتفاق می افتد. پس هرگاه یكی از شما خوابی را دید آن را به جز نزد عالم و یا ناصحی بازگو ننماید. 🌸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسى که خواب دیده، خواب او بر فراز او به صورت پرنده است تا آن هنگام که تعبیر نشده است، اما هنگام که تعبیر شد، آن پرنده سقوط مى کند. (هر گونه که تعبیر شد ممکن است همان گونه اتفاق بیفتد) ⛔️ بنابراین خواب خود را براى هر کسی نقل نکنید. 🌹و در جای دیگر فرمودند: خواب خود را براى هیچکس جز مؤمنى که دور از حسادت است ، نقل نکنید. 🔆 مثلا تعبیر خواب حضرت یوسف (که در خواب دید یازده ستاره و ماه و خورشید او را سجده مى کنند ) بعد از چهل سال ، آشکار شد. 📙فرازهای برجسته از سیره امامان شیعه (علیه السلام)محمد تقی عبدوس و محمد محمدی اشتهاردی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸 ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🌸🍃🌸 ﷽ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸 ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ❓اگه لباس نجس رو داخل تشت بشوریم، آیا آب داخل تشت واسطهٔ اول شمرده می‌شه؟ اگه آب تشت به موزاییک اطراف پاشیده بشه، موزاییک واسطهٔ دوم شمرده می‌شه و نجسه؟ اگه موزاییک خشک بشه و بعداً جسم مرطوب روی موزاییک بیفته، آیا اون جسم هم نجس می‌شه؟ 📚پاسخ ✌️ در مورد واسطهٔ در نجاست، دو نظر کلی بین مراجع و علما وجود داره: 1️⃣ آیات عظام شبیری، نوری و صافی: واسطهٔ نجاست محدودیت نداره؛ یعنی نجاست (اگه مرطوب باشه) هر تعداد واسطه بخوره، بازم منتقل می‌شه. 2️⃣ آیات عظام رهبری، مکارم و سیستانی: تعداد واسطه‌ها محدوده؛ یعنی نجاست تا سه واسطه قابل‌انتقاله و به شئ چهارم منتقل نمی‌شه. 👈 مثلاً اگه دست راست که نجس شده، خشک بشه (به‌شرطی که خود نجاست در اون وجود نداشته باشه)، به دست چپ بخوره که مرطوب و تره، دست چپ نجس می‌شه. بعد اگه دست چپ که الآن دیگه نجسه، خشک بشه و بعد به لباس تر بخوره، لباسم نجس می‌شه؛ ولی اگه لباس (واسطهٔ سوم) خشک شد و به شئ چهارمی خورد که خیسه، دیگه اون چهارمی نجس نمی‌شه. 👈 دست راست (واسطه اول) ⏪ دست چپ (واسطه دوم) ⏪ لباس (واسطه سوم) ⛔️ بعدی هرچی که هست (واسطه چهارم). ⭕️ بنابراین در سؤال 👈 آیات عظام مکارم و سیستانی: لباس واسطه اول، آب داخل تشت واسطه دوم و موزاییک واسطه سومه. پس اگه جسم مرطوب و خیسی با موزاییک برخورد کنه، دیگه نجس نمی‌شه. 👈 مقام معظم رهبری: آب بنابر احتیاط واجب، واسطه در نجاست نیست. لذا لباس واسطهٔ اول و موزاییک واسطه دوم و اون که روی موزاییک افتاده، واسطه سوم و نجسه؛ ولی اگه خشک شد، دیگه چیزی رو نجس نمی‌کنه. ⭕️ نکته: نظر آقای وحید یه کم فرق داره؛ اگه مقلد ایشون هستین، تو شخصی بپرسین تا براتون بگیم. 🔺استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی (مدظلهم‌العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قال الرضا علیه السلام: 🔹 «اَلْإِمَامُ اَلدَّلِیلُ فِی الْمَهَالِکِ، مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِکٌ.» 🔸 امام راهنمای در مهلکه هاست و هر آنکه از او جدا شود هلاک گردد. 🔶 الکافی/ج۱/ص۱۹۸ 🔻خورشید هدایت و حیات است امام 🔻سرچشمه ی فیض و برکات است امام 🔻نابود شود هر که از او دور افتد 🔻در مهلکه ها دست نجات است امام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔶 🔹 🔹 🔴 اگر زن برای معالجه مرضی احتیاج به معاینه بدنى و نظر و لمس داشته باشد باید به پزشک زن رجوع کند 👈 و مادام که دسترسى به پزشک همجنس مقدور است به غیر همجنس مراجعه ننماید، ✅مگر در موارد ضرورت یا جایى که پزشک همجنس توانایى کافى ندارد 🔴 و چنانچه معالجه متوقف بر نگاه به بدن زن یا لمس آن با دست باشد جایز است و چنانچه بتواند به یکی از آن دو دیدن و لمس اکتفا کند دومی جایز نیست... ✅ یعنی باید به اندازه ضرورت و ناچاری اکتفا شود و اگر معالجه بدون نگاه مستقیم میسر باشد مانند نگاه در صفحه مانیتور و یا در آینه باید به این روش عمل کند. ✅ همچنین همه این احکام در باب رجوع مرد به پزشک زن جاری است.. و اصل بر رجوع به پزشک همجنس است 🔹🔹 مراد از ضرورت اين است که تشخيص بيماری و درمان آن متوقف بر لمس و نظر باشد و حدود ضرورت هم بستگی به مقدار، نياز دارد.🔹🔹 منبع : سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله مکارم و سیستانی با تصرف و توضیح. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔶 🔶 🔹🔹حكم وضو و غسل با كرم پوست در اعضای وضو باید مانعی از رسیدن آب نباشد و در غیر این صورت وضو باطل است. چربی هایی که به طور طبیعی در مو و صورت به وجود می‌اید مانع محسوب نمی‌شود مگر آن که به حدی باشد که مانع از رسیدن آب به پوست و مو گردد.🔹🔹 كرم پوست پرسش ۶۸ . آيا ماليدن كرم به دست و صورت، مانع وضو مى شود؟ همه مراجع: اگر به حدى باشد كه مانع رسيدن آب به پوست نباشد، اشكال ندارد. 🔴 تبصره. تشخيص اين امر به عهده عرف است. 🔴 تبصره: اگر كرم جرم داشته باشد و روي پوست باقي بماند حتما بايد براي وضو غسل آن را برطرف نمود منابع : [۱]. تبريزى، استفتائات، س ۱۵۲؛ سيستانى، سايت، وضو؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۰۴؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۲۵؛ امام، استفتائات، ج ۱، وضو، س ۴۰؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س۹۱ و ۱۰۶؛ دفتر: نورى، وحيد، مكارم و بهجت. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔹 وطن اصلی: وطنِ اصلی مکانی است که انسان بخش عمده ای از اوایل زندگی (دوران کودکی و نوجوانی) را در آنجا رشد و نمو کرده باشد. 🔸 وطن اتّخاذی: جایی که انسان آنجا را به عنوان وطن و محل سکونت قرار داده است در حالی که قبلاً وطن او نبوده است. 🔹وطن حکمی: توضیحاتش در مطلبی قبلی بیان شد. 🤔❓منظور از اعراض از وطن اصلی و اتخاذی چيست و چگونه محقق ميشود؟ 🌺✍️ همه مراجع بجز مکارم: یعنی فرد از وطنش خارج شود و تصمیم داشته باشد برای زندگی به آنجا برنگردد. 🌼✍️ آیت الله مکارم: یعنی قصد زندگى در وطن سابق را ندارد یا اگر قصد دارد عملا مدّت طولانى گذشته (مثلاً پنج سال) و هنوز بازنگشته، در این صورت اعراض عملى حاصل شده ونماز و روزه‌اش در آنجا شكسته است. مگر اينكه سالى 90 روز در وطن اصلی و 120 روز در وطن اتخاذی هرچند به صورت پراكنده سكونت داشته باشد. 🤔❓آیا وطن حکمی اعراض دارد؟ 🌺✍️ خیر وطن حکمی اعراض ندارد، يعنى همين‌كه از آن محلّ خارج و به جاى ديگر براى زندگى منتقل شد، از آن به بعد نمازش در آن مكان شكسته است؛ چه قصد داشته باشد دوباره به آن‌جا برگردد و چه قصد نداشته باشد. 📚 توضیح المسائل م 1334؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه مساله 553 تا 557؛ سيستانى، رساله ج 1 م 1608 و 1609؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 164 تا 167؛ مکارم، جامع المسائل احکام وطن ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ وضو با آب مخصوص آشامیدن 🔷 روی بعضی از آب خوری ها نوشته شده است: آب برای آشامیدن است و این جا وضو نگیرید؛ من یک بطری آب برای استفاده در منزل برداشتم اما غیر از خوردن با آن آب وضو هم گرفتم، حکم وضو با چنین آبی چیست؟ ✅ ج: وضو با این آب صحیح نیست، ولی وضوهای گذشته، اگر از روی جهل و با قصد قربت انجام گرفته، صحیح است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️