‼️ خمس خانه مورد نیاز
🔷 س : شخصی مسکن مورد نیاز را تهیه نموده ولی نمی تواند در آن سکونت کند، و یا مدتی آن را اجاره داده است، سپس از سکونت در آن منصرف می شود و آن را می فروشد، بر فرض که در این مدت، سال_خمسی بر آن گذشته باشد، حکم خمس آن چگونه است؟
✅ ج: سکونت شرط نیست و همین که مورد نیاز و در شأن او باشد، با گذشت سال خمسی بر آن، مؤونه محسوب شده و خمس ندارد حتی اگر پس از فروش باشد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ خمس پیش خرید خودرو
🔷 س : آیا به پولی که برای ثبت نام در پیش فروش خودرو پرداخت شده و سال خمسی بر آن گذشته، خمس تعلق می گیرد؟
✅ ج: اگر ثبت نام به صورت مشارکت و سرمایه گذاری بوده است که نشانه آن اضافه شدن سود به مبلغ اولیه است، در این صورت اصل پول و سود حاصل از آن (اگر سر سال خمسی قابل وصول باشد) خمس دارد، اما اگر به نحو خرید باشد و خودرو هم برای مصارف شخصی مورد نیاز بوده و در شأن عرفی او باشد، خمس ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 حکم شرعی نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب
✍🏻 پاسخ:
◀️ آیت الله خامنه ای: حضور در مجلسی که در آن شراب خورده میشود جايز نيست؛ ولو اینکه چیزی که می خورد حلال باشد و اصرار و ناراحتی دیگران و خجالت کشیدن، عذر موجهی برای حضور در مجلس شراب نیست.
◀️ آیت الله مکارم: 1- چنین مجالسی مجلس گناه محسوب شده و حضور در آنها حرام است. 2- سفره اى كه بر سر آن شراب مى خورند اگر انسان يكى از آنان حساب شود، نشستن كنار آن و خوردن از آن سفره حرام است، هرچند غذاى حلال باشد. 3- شرکت در مجلس گناه حرام است، ولی چنانچه ضرورت داشته باشد، می توانيد به مقدار ضرورت شرکت کنيد، يا در قسمت هایی بنشينيد که گناهی صورت نمی گيرد و مجلس گناه صدق نمی کند.
◀️ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تأیید عملی حرام محسوب نشود و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نگاه حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد، و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه اگر احتمال تأثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط واجب ـ با تُرش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. همچنین بر میزی که شراب خورده می شود، غذا خوردن جایز نیست.
🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 حکم نماز و روزه در فاصله بین ترخص و ورودی شهر
💠 سؤال: اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت) برسد، چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟
✅ جواب: نماز در فاصله بین حد ترخص* و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود.
*حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود.
طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
👈🏼لمس «باسمه تعالی» و «ا...»👉🏼
سوال: لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
📚امام خمینی:
مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1]
📚آیت الله بهجت:
«باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2]
📚آیات عظام: خامنهای، سیستانی و مکارم شیرازی:
اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3]
📚آیت الله صافی گلپایگانی:
بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4]
--------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79.
[2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689.
[3]. خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا.
[4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🦋بسْــمِ اللهِ الـرَّحْمٰــنِ الـرَّحِیْــمْ🦋
ســؤال 👇
آيا بر كسى كه آب و چيزى كه تيمم بر آن صحيح است، در اختيار ندارد (فاقد الطهورين)، نماز واجب است؟
مقلــد : 👈 آیت الله خامنه ای
جــواب : 👇
بنا بر احتياط، نماز را در وقت بخواند و بعد از
وقت با وضو يا تيمم قضا نمايد.
منبــع جواب : 👈 استفتائات
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حضرت علی علیه السلام فرمودند:
🔻 من برای شش گروه نزد خداوند ضمانت بهشت مینمایم، یکی از آنان کسی است که به سوی نمازجمعه برود و در راه بمیرد، آنگاه بهشت برای اوست
▫ وسائل الشیعه، جلد ۵
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#راه_پاک_کردن_خون
❓اگه جایی با خون نجس شد، چطوری پاكش کنیم؟
📚 همه مراجع:
👈 اولین کاری که میکنین، اینه که خود اون نجاست رو با آب یا چیز دیگهای از بین ببرین.
👈 بعد اگه چیزی که نجس شده، بدن یا هر چیز سفت دیگهای باشه که آب توش نمیره، همین که یه بار با آب بشوریدش، پاک میشه.
👈 اگه لباس و فرش و اینجور چیزاست که آب توش میره، بعد از یک بار شستن، فشارش هم بدین تا آبش گرفته بشه.
⭕️ نکته: اگه خون رو شستین، جِرمش رفت، اما لکه رنگش موند، اون پاکه. خیالتون راحت!
⭕️ نکته: در مورد جزئیات این مسئله، ممکنه تفاوتنظرهایی بین مراجع باشه. اینطوری گفتیم، طبق نظر همه مراجع درسته.
✌️آیتالله سیستانی و شبیری: در شستن با آب کر، فشردن لازم نیست.
🔺توضيحالمسائل مراجع، م۱۶۲؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۱۶۳؛ دفتر: خامنهاى.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#خمس_هدیه
❓سلام حاجآقا .هدیه هم خمس داره؟
📚 آیات عظام رهبری و نوری: نه ، هدیه خمس نداره.😇
📚 آیات عظام سیستانی و مکارم: مثل بقیه درآمدهاست؛ اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه (مکارم: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیتالله وحید: اگه مقدار زیاد و قابلتوجهی باشه و از مخارج سال زیاد بیاد، باید خمسش داده بشه.
📣 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۱۷۵۳؛ وحید، رساله، م۱۷۶۱؛ رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۸۵۰؛ نوری، رساله، م۱۷۴۹.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🕊 #نڪته_اخلاقی 🕊
🔶مقام جمع
عدل به معنای اعطا حق خاص هر موجود صاحب حقی می باشد
🔹و انسان متقی به یک چنین مدیریتی نیاز دارد که بین همه شئون مختلف فردی اجتماعی، عبادی خانواده و... بتواند جمع کند و از هیچ یک بار نماند
هم بدن ما بر ما حقی دارد که باید آن را عطا کنیم و بجا بیاوریم که عبارت است از حفظ صحت و سلامتی اش که در گرو خواب کافی غذای کافی تفریح است
هم خداوند که باید یک برنامه عبادی داشته باشیم
هم خانواده ما که باید برای آن ها وقت بگذاریم چه در جهت تفریح چه حل مشکلات چه آموزش آن ها و...
و هم آدمی ناچار است از شغل باید عقل معاش داشته باشد و برنامه برای تامین معیشت
هم نیاز به عزلت ها و سکوت ها و خلوت های باطنی دارد هم نیاز به حضور در اجتماعات مومنین
✅ انسان متقی باید جامع همه شئون مختلف باشد و در همه موفق باشد و حق هر چیز را بشناسد و عمل کند
از جمله کتب مهم شروح مختلف بر رساله حقوق امام سجاد علیه السلام می باشد.
___
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#ترس_از_گناه
❓اگه در صحبتکردن دو تا نامحرم، یکی بدونه که به گناه میافته، این صحبتکردن اشکال داره؟
📚 همهٔ مراجع:
🔸 بله که اشکال داره.
👈 دونستن که هیچ، حتی اگه احتمال بده یا بترسه که به گناه میافته، بازم نباید صحبت کنن.
🔸 حتی اگه یکی احتمال بده که دیگری ممکنه به گناه بیفته، بازم نباید صحبت کنه یا ادامه بده.
🔺 امام، فاضل، گلپایگانی و مکارم، عروةالوثقی، بخش نکاح، م۳۹؛ امام، تحریرالوسیلة، بخش نکاح، م۲۹؛ بهجت، خامنهای و سیستانی، استفتای از دفتر.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠مقدار خم شدن در حال رکوع:
💐در هر رکعت بعد از قرائت باید رکوع کرد؛ یعنی به اندازهای خم شد که بتوان دست را بر زانو گذاشت و اگر سر انگشتها هم به زانو برسد، کافی است. احتیاط واجب آن است که در حال رکوع، دستها بر زانو گذاشته شود.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#پوشاندن_کف_پا_در_نماز
❓آیا خانمها موقع نمازخوندن، باید کف پا و روی پا رو بپوشونن؟
✅ اگه نامحرم نمیبینه، نه؛ پوشوندن از مچ به پایین پا واجب نیست.
✅ اگه نامحرم میبینه، بله؛ باید از مچ به پایین رو پوشوند.
⭕️ نکته: اگه خانمی پاهاش رو جلوی نامحرم نپوشونه، بهنظر اکثر مراجع (بهجز وحید و مکارم)، نمازش باطل نیست؛ اما گناه کرده. درست مثل آقایی که بین نماز چشمچرونی کنه، اینم نمازش باطل نیست؛ اما با این گناه، ثواب نمازش رو نابود میکنه.
🔺توضیحالمسائل مراجع، م۷۸۹؛ جامعالمسائل، آیتالله بهجت، ج۱، ص۳۱۱، پوشش زن در نماز؛ العروةالوثقی، ج۱، ص۴۱۶، م۵.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#برگردوندن_صورت
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
بعضی از مردم فکر میکنن که بعد از نماز، مستحبه صورتشون رو به سمت چپ و راست بچرخونن.
📛 درحالیکه اینطوری نیست.
✍️ گفتن سه بار «الله اکبر» بعد از نماز و هر بار دست رو تا بالای گوش بردن و روی پا قراردادن مستحبه؛ اما اینکه صورتمون رو به این طرف و اون طرف کنیم، نه. اشکال نداره؛ اما مستحببودن اون ثابت نشده.
🔺 از استفتائات آیتاللهالعظمی خامنهای؛ ویکی فقه؛ حوزه نت.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#سؤالات_شما
سلام. زنی که حلال و حرام براش مهمه، اما شوهرش کار و درآمد حرام داره و پول حرام میآره خونه، چهکار باید بکنه؟ چون زن برای خرج خونه مجبوره ازش استفاده کنه. در ضمن، دو تا دختر داره که برای آیندهشون خیلی نگرانه!
مرجع تقلید: مکارم.
#پاسخ
ــــــــــــــــ
🌺 سلام علیکم 🌺
اینجا خانم خونه وظیفه نهیازمنکر داره. در صورت #شک در حلالبودن کالاهای خریداریشده، چیزی بهعهده خانم نیست.
در صورت #یقین به حرامبودن، نمیتونه استفاده کنه. با دفتر مرجعتون تماس بگیرین و کسب تکلیف کنین.
🚩 شماره دفتر آیتالله مکارم: 02537473
⚜️ @Ahkaam ⚜️