eitaa logo
حکمش چیه؟
107.3هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
با گفتن صدق الله العظیم چه حکم دارد؟ چرا شیعه و سنی در گفتن این جمله در پایان قرائت قرآن، اختلاف دارند؟ 🍃🌺هر دو عبارت «» و «» در پایان قرائت قرآن، پسندیده و مستحب است، اما برخی تعصبات باعث شده تا شیعه و سنی هر کدام به یکی از این عبارات بسنده کنند: 1. ممکن است اهل سنت، آوردن کلمه « العلی» را ترویج گرایشهای غالیانه بدانند که امام علی(ع) را خدا و یا همطراز خدا در نظر می‌گیرند، با آنکه این بهانه کاملاً نادرستی است که با قبول چنین بهانهای باید آیاتی چون «و هو العلی العظیم» را از قرآن حذف کنیم! 2. با آنکه هر دو عبارت در روایات شیعی وجود دارد، اما قاریان شیعی نیز در مقابل اصرار نابجای اهل سنت بر حذف این کلمه، تلاش در احیای آن دارند: الف. «...فَإِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِکَ قَالَ وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ- صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...» امام صادق (ع) در ضمن اعمال نیمه رجب فرمودند: (زمانی که قرائت قرآن به پایان رسید، در حالی که رو به قبله است بگوید: صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ ...) ب. «...مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ یَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم...» عبد الله بن سلام در ضمن سؤالاتی از پیامبر اکرم (ص) پرسید: (در ابتدا و انتهای [قرائت] قرآن چه [بگوییم]؟ حضرت فرمودند: در ابتدای قرآن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» و در پایان آن « صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم» ). بر این اساس، گفتن «صدق الله العظیم» در پایان تلاوت به خودی خود نه تنها ممنوع نیست، بلکه می‌تواند مستحب هم باشد، اما به دلیل آنکه شاید گفتن چنین عبارتی در عرف به معنای پذیرش استدلال نادرست اشاره شده باشد، برخی از مراجع تقلید توصیه می‌کنند که از گفتن آن خودداری شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id21365@Ahkaam
❓اگر کسی روزه و نماز قضا و استیجاری داشته باشد می تواند برای میت روزه بگیرد؟ 🍃🌺با داشتن روزه و نماز قضا، گرفتن روزه و نماز برای میت( تبرعی یا استیجاری) اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27787 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اخیراً قارچی بنام کوبوجا مطرح شده است که آن را در 3 لیتر چای شیرین قرار می‌دهند و پس از هفت روز این چای که بر اثر تخمیر طعم سرکه پیدا کرده (به گفته برخی منابع) درصد کمی الکل تولید می‌کند. آیا خوردن این محصول تخمیر شده از قارچ و چای شیرین حلال است؟ 🍃🌺اگر این ماده به خودی خود مست کننده باشد (هر چند مقدار کم آن این خاصیت را نداشته باشد)، خوردن آن حرام است، در غیر این صورت اشکال ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24983 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠اگر #صندوق_قرض_الحسنه برای دادن #وام شرط کند که باید برای مدتی مبلغی در حساب باشد، گرفتن این وام صحیح است؟ ❓صندوق های قرض الحسنه در صورتی وام می‌دهند که پول به مبلغی در حساب برای مدتی باشد و در آخر کارکرد حسابت را حساب می‌کنند و وام می‌دهند. مراجع تقلید شرط در قرض را ربا می شمارند و می‌گویند هدف وام گرفتن نباشد ولی من قصد دارم وام بگیرم با چه شرایطی باید وام قرض الحسنه بگیرم؟ 🍃🌺همانطور که در سؤال اشاره شده است هرگونه شرطی در گرفتن وام قرض الحسنه (از بانک باشد و یا سایر مؤسسات مالی)، ربا و حرام است. با این حال برخی از فقها می‌گویند: چنانچه شرط مذکور برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد، نه صاحبان صندوق یا بانک، گرفتن وام اشکالی ندارد. برخی نیز با اینکه این عمل را حرام می‌دانند اما اصل قرار داد را صحیح می‌شمرند. به این معنا که وام گیرنده می‌تواند در وام تصرف و از آن استفاده نماید. خاطر نشان می‌شود، اکثر وام‌هایی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند به صورت قرض نبوده بلکه در غالب قراردادهای شرعی مانند مشارکت یا جعاله است که اینگونه وام‌ها از نظر فقها صحیح و حلال می‌باشد. و برای آگاهی بیشتر مراجعه نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24996 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا با یک‌بار #تیمم بدل از #غسل_جنابت، می‌توان تمام نمازهای یومیه را خواند؟ آیا بعد از تیمم بدل از غسل جنابت وضو واجب است؟ 🍃🌺فتوای مراجع عظام تقلید در این باره چنین است: 1. اگر تیمّم بدل از غسل کند، و بعد کارى که وضو را باطل می‌کند براى او پیش آید، [اگر عذر او بر طرف شده، براى نمازهاى بعد باید غسل کند، اما] چنانچه براى نمازهاى بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و اگر نمی‌تواند وضو بگیرد، باید بدل از وضو تیمّم نماید. 2. تیمم بدل از غسل جنابت حکم خود غسل جنابت را دارد و جهت اقامه نماز با انجام تیمم، وضو نیازی نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25031 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا شخصی که به علت حادثه تصادف رانندگی مصدوم شده و با حکم قطعی و نهایی دادگاه بیش از سی میلیون تومان #دیه گرفته است می‌تواند جهت مخارج دارو و درمان، طرح دعوا کرده و از این بابت مطالبه #خسارت کند؟ 🍃🌺در این مورد، سه نظر فقهی وجود دارد: 🔸الف . هزینه درمان متعارف مازاد بر دیه شرعی نیز قابل مطالبه است. 🔸ب . بیش از دیه شرعی قابل مطالبه نیست. 🔸ج . دیه و خسارت وارده ارتباطی با هم نداشته و هر کدام جداگانه قابل مطالبه است. 🍃🌺به هر حال، قوانین و مقررات در این زمینه باید رعایت شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24939 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در #نماز #قرائت «ملک یوم الدین» به جای «مالک یوم الدین» جایز است؟ 🍃🌺توجه به این نکته لازم است که بیشتر فقها خواندن یکی از قرائت‌های سبعه(هفت‌گانه) را در نماز جایز می‌دانند، و حتی احتیاط را در این دانسته‌اند که نمازگزار تنها به قرائت‌های هفت‌گانه اکتفا نماید. به همین جهت، فقها خواندن هر دو وجه؛ یعنی «مالک یوم الدین» یا «ملک یوم الدین» را در نماز جایز و صحیح دانسته‌اند. البته برخی از فقها احتیاط کرده و گفته‌اند «مالک یوم الدین» خوانده شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26537 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠قصد فروش یک قطعه زمین وقفی را دارم، آیا پس از فروش، خمس به پول آن تعلق می‌گیرد؟ ❓عضو تعاونی مسکن کارکنان اوقاف هستم و یک قطعه زمین اوقافی از طرف آن تعاونی به من واگذار شده ‌است و قصد فروش آن را دارم، آیا پس از فروش آن خمس به پول آن تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺زمین #موقوفه را نمی‌توان فروخت ولی می‌توان حق استفاده از آن را به دیگری واگذار کرد و در برابر آن مبلغی دریافت نمود. حال اگر چیزی از پولی که از این بابت به شما داده می‌شود در سر سال خمسی باقی بماند، #خمس دارد. البته اگر واگذاری زمین به طور هدیه بوده است، برخی از فقها می‌گویند، مبلغ حاصل از آن خمس ندارد، که برای آگاهی بیشتر در این زمینه به آدرس زیرمراجعه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31899 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠ملکی را خریده‌ام و متوجه شدم فروشنده قبلا آن را از شخصی اجاره کرده است، حال تکلیف من که این زمین را خریداری کرده‌ام چیست؟ ❓ملکی را از پدر شوهرم خریده‌ام پس از خرید، متوجه شدم که این #ملک را در حدود 50 سال پیش از ارباب روستا اجاره گرفته است و زمین مذکور که چمنزار بوده را به باغ تبدیل کرده است و چند سال اجاره آن را پرداخت نکرده، ارباب با واسطه از او خواسته تا پول ملک را پرداخت کند و زمین را تملک کند ولی پدر شوهرم از پرداخت آن سرباز زده و بعد از آن هیچ یک از طرفین پیگیر کارهای این ملک نشده‌اند. حال تکلیف من که این زمین را خریداری کرده‌ام چیست؟ 🍃🌺اگر یقین دارید که زمین مذکور سابقاً موات نبوده بلکه در مالکیت فرد دیگری بوده ، حکم غصب را دارد و معامله شما صحیح نمى‌باشد. پس لازم است رضایت مالک یا ورثه آن شخص را جلب نمایید و اگر دسترسی ندارید قیمت آن را به نیازمندان بپردازید، سپس می‌توانید در آن تصرف کنید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31970 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠دست دادن به #داور زن مسابقات ورزشی ❓می‌خواستم از شما بپرسم وقتی #ورزشکار مرد مسلمان در مرحله‌ٔ نیمه نهایی مسابقه‌ی بسیار مهمی باشد و داور مسابقه زن باشد که لازم است ورزشکار به داور دست دهد و داور با دست زدن به بدن وی بدنش را چک کند، ورزشکار باید چه عکس العملی داشته باشد درحالی که اگر این کار را نکند اوت می‌شود و گرفتن مدال طلای جهان را از دست می‌دهد آیا این کار وی حرام است یا خیر و آیا لزومی دارد ورزشکار به خاطر این موضوع شانس مدال طلا و افتخار برای ملتش را از دست بدهد؟ فردا هم برخی بگویند کارش خوب بود. برخی بگویند چه کار بدی کرد که دست نداد و شانس مدال طلا را از خود و افتخارش را از مردم گرفت آیا در چنین موقعی این کار یعنی دست زدن زن به مرد اشکالی ندارد؟ 🍃🌺دست دادن و تماس مستقیم بدن با #نامحرم جایز نیست. لازم است در این گونه موارد مسئولین مربوطه قبلاً فرهنگ دینی مسلمانان را برای آنها توضیح داده و این‌گونه مشکلات را حل کنند و در مواردی هم عیناً شاهد بودیم که خودداری از چنین تماسی منجر به حذف ورزشکار از مسابقات نشده است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23654 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓بعد از فوت پدر، #حضانت از بچه صغیرش، به عهده‌ی چه کسی است؟ مادر بچه یا پدر بزرگش؟ 🍃🌺در مورد نگه‌دارى و پرورش بچه، مادر او بر جد او مقدم است، حتى در صورتى که مادر ازدواج مجدد کند، ولى در مسئله ولایت بر اموال، حق با جد پدری است و مادر ولایتى بر اموال کودک ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24110 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در یک جمع سه نفره نشسته باشم و آن دو نفر با هم دیگران را می‌کنند و با من اصلاً صحبتی نمی‌کنند، آیا من هم در گناه آنها شریکم؟ 🍃🌺تعالیم دینی می‌گوید شنونده غیبت در گناه غیبت کننده است. در کتاب‌های روایی، سر فصلی با همین موضوع در نظر گرفته شده که احادیث این مسئله در آن گردآوری شده است، در این فرصت به تعدادی از آنها اشاره می‌شود: 1. «السَّامِعُ شَرِیکُ الْقَائِلِ»؛ شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است. 2. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ کَالْمُغْتَابِ»؛ شنونده غیبت مانند غیبت کننده است. 3. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛ فردی که به غیبت گوش میسپارد یکی از غیبت کنندگان است. 4. «سَامِعُ الْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛ شنونده غیبت یکی از غیبت کنندگان است. 5. «سَامِعُ الْغِیبَةِ شَرِیکُ الْمُغْتَابِ»؛ شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است. 6. «مُسْتَمِعُ الْغِیبَةِ کَقَائِلِهَا». شنونده غیبت مانند گوینده غیبت است. البته آنچه در این مسئله قابل توجه و دقت است؛ این است که اگر کسی که در مجلس غیبت حضور داشته باشد و با میل و رغبت گوش کند، در گناه غیبت شریک است و آنکه غیبت به طور اتفاقی به گوشش خورده و امکان بازداشتن دیگران از غیبت برای او وجود نداشته است، مشمول این احادیث نیست. دلیل این‌که شنونده غیبت در گناه مانند غیبت کننده می‌باشد؛ این است که هر دوی آنها با رضایت در غیبت مشارکت دارند، و ذهن آنها مشغول به تصورات ناروایی است که مورد نهی است. تنها اختلافشان در این است که یکی گوینده است و دیگری شنونده. یکی با زبان می‌گوید و دیگری با گوش و با اختیار بد خودش تصورات کذب و حرام غیبت کننده را می‌پذیرد؛ چرا که با نشستن در مجلس غیبت، نفس انسان با آن فضا انس و الفت پیدا می‌کند، در نتیجه آثار سوء آن مجلس مانند سم کشنده در روح و روان وی نفوذ می‌کند. بنابر این، باید گفت اگر به تمام آنچه که غیبت کنندگان در مورد فرد غایب گفتند و شما نیز به گفته‌هایشان گوش دادی، در گناه غیبت با آنها شریک هستی، اما اگر همین که آنها شروع به غیبت کردند، و شما تذکر دادی که غیبت نکنید! غیبت حرام است! و با تذکرات شما دیگر غیبت ادامه پیدا نکرد؛ یعنی یا آنها ساکت شدند و یا شما مجلس غیبت را ترک کردی، و یا اگر امکان نهی از منکر و ترک مجلس نباشد در برخوردت نشان دادی که از کارشان راضی نیستی مانند این‌که چهره ناراحت به خود گرفتی و از آنها روی برگرداندی و...، در گناه غیبت با آنها شریک نخواهی بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31797@Ahkaam
❓آیا اگر برای #نماز و #روزه‌ی قضای #میت، مبلغی را به #اجیر بپردازیم، دین میت ادا می‌شود؟ و آیا نگرانی و مشکلات او در قبر برای نماز و روزه‌ای که نتوانسته در زمان حیاتش انجام دهد، برطرف می‌شود؟ با توجه به این‌که ما نمی‌دانیم آنهایی که اجیر می شوند، توانسته‌اند آن را بجا بیاورند یا خیر. 🍃🌺در صورتی ذمه میت ادا خواهد شد که نایب، نماز و روزه را انجام دهد. پس چنانچه نایب، فرد مورد اطمینانی باشد و بگوید آنها را انجام داده‌ام، کافیست. البته برخی از مراجع در این‌باره می‌گویند، همین که براى نماز و روزه‌‌‌هایى که از میت فوت شده، کسى را اجیر نمایند، کفایت مى‌کند و بیش از این وظیفه‌ای نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24955 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠پولی که قرض گرفته می‌شود، آیا خمس دارد؟ ❓مادر خانم من مقداری پول به عنوان #قرض به بنده داده تا با آن امرار معاشم بهتر شود، آیا به این پول #خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺پولى را که شخصى قرض گرفته در صورتى که هنوز آن‌را ادا نکرده باشد و سال بر آن بگذرد خمس ندارد، و چنان‌چه همه یا بخشی از آن‌را پرداخت کند، و همان مقدار پرداخت شده را در مؤونه و نیازهای زندگی مصرف نکرده باشد، و سال بر آن بگذرد، باید خمس آن مقدار را بدهد. اما اگر آن مقدار را مصرف کرده باشد، خمس ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33544 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی مهریه‌اش را ببخشد، ولی از نظر قانونی ثبت نشده باشد و بعد از مدتی برای #مهریه شکایت کند حکم شرعی آن به چه صورت است؟ 🍃🌺در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیشفرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن می‌تواند مهریه‌اش را باز پس بگیرد. در ضمن، چنانچه مهریه (مانند قطعه‌ی زمینی) عین خارجی بوده و بدون تغییر مهمی نزد مرد موجود باشد و بین زن و شوهر نیز خویشاوندی نَسبی نباشد، حتی اگر زن آن را بخشیده باشد، مجدداً می‌تواند آن را مطالبه کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24388 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب در سال 89 با خانمی صیغه محرمیت خواندم که در آن مهریه هم معین شد. در سال 91 دوباره به مدت 6 ماه با مهریه 400000 تومان صیغه موقت قرائت کرده و با هم ارتباط جنسی هم داشتیم. سؤالی که دارم آن است که، آیا ارتباط ما غیرمشروع بوده است؟ اگر در صیغه اول، مدت مشخص نشده باشد، قرائت صیغه دوم چه حکمی دارد؟ آیا صیغه دوم باطل است؟ لطفا راهنماییم کنید. 🍃🌺در #ازدواج_موقت، تعیین زمان و #مهریه لازم بوده و چنانچه یکی از آنها در #عقد معین نشود، عقد باطل است، پس در فرض سؤال عقد اول باطل و عقد دوم صحیح است. البته برخی از مراجع تقلید، درباره‌ی ازدواج موقتی که در آن، مدت تعیین نشده است، می‌گویند تبدیل به ازدواج دائم می‌شود. بر این اساس، ازدواج اول صحیح بوده و به شکل دائم منعقد شده است و عقد دوم اثری نخواهد داشت. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32698 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #ناخن کاشته شده زینت محسوب می‌شود و باید از نامحرم پوشانده شود؟ اگر این ناخن را بلند بگذاریم چطور؟ 🍃🌺زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده می‌شود، باید آن را از نگاه #نامحرم بپوشاند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30932 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓امروزه در هنگام #عقد محضری از طرف محضر دفترچه‌هایی به زوجین می‌دهند که باید آنها را امضا کنند. یکی از شروط قید شده در آنها این است که مرد نباید بدون اذن همسر خود ازدواج مجدد کند (اعم از موقت یا دائم). مرد هم مجبور به امضا است و گرنه عقد ازدواج صورت نمی‌گیرد. با توجه به اینکه چه بسا این امر از روی اجبار انجام می‌شود، آیا با این امضا، مرد نمی‌تواند بدون اذن همسر اول #ازدواج کند؟ و ازدواج مجدد او باطل است؟ آیا اصلاً چنین شرطی صحیح است؟ 🍃🌺آنچه در سند ازدواج، به عنوان شرط قرار میگیرد، ممنوعیت ازدواج مجدد نیست، بلکه وکالت دادن به زوجه اول جهت اجرای طلاق در صورت ازدواج مجدد زوج میباشد و از طرفی هر چند شرط و تعهدی که از روی اجبار صورت گیرد صحیح نیست، ولی اگر مرد، بدون آنکه اجبار و اکراهی در کار باشد، بنا بر ملاحظاتی (گرچه از روی بی میلی) شرط مذکور را بپذیرد و امضا کند، باید به آن عمل کند. ضمن اینکه گاهی عناوین ثانویه ایجاب می‌کند که حکومت، ازدواج مجدد را محدود سازد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32870 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر شخص #سنی بر #جنازه #شیعه نماز میت بخواند، کافی است؟ 🍃🌺اگر شرایط را طبق آداب مذهب تشیع رعایت کند و یا در منطقه‌ای باشد که جنبه تقیه و اتحاد مسلمین داشته باشد، کافی است. و گرنه کفایت نمی‌کند و باید نماز دوباره خوانده شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ur21503 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا به #جهیزیه همسرم #خمس تعلق می‌گیرد؟ مثلا به ظروف داخل ویترین که ممکن است استفاده نگردند، خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺اکثر مراجع تقلید از این جهت که جهیزیه حکم هدیه را داشته و یا اینکه در آینده مورد استفاده واقع خواهد شد، آن را شامل خمس نمی‌دانند، ولی برخی از مراجع، مورد فوق را متعلق خمس شمرده‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33013 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخص #وصی، در مورد #وصیت به انجام واجبات مالی و بدنی #میت، باید به نظر مرجع تقلید خود عمل کند یا نظر مرجع تقلید متوفی؟ 🍃🌺نظر اکثر مراجع تقلید در این‌باره بر آن است که وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، اما برخی از فقها می‌گویند عمل وصی باید بر طبق نظر مرجع تقلید شخص وصیت کننده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32132 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم کسی که با فرزند خواهر پدریش #ازدواج کرده چیست؟ اگر چنین کاری را اقدام کرده باشد و دارای فرزندان باشد چه کار باید بکند؟ 🍃🌺ازدواج با خواهرزاده (چه خواهر پدری باشد و یا خواهر از طرف مادر) باطل است و باید از هم جدا شوند و با فرض ندانستن مسئله، فرزندان مذکور، حکم #ولد_شبهه را داشته و #حرام_زاده نیستند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22421 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓خانه مسکونی ما کوچک است و با بزرگ شدن فرزندان، زندگی در آن سخت است، اگر هر چند وقت یک بار سکه‌ای بخرم تا در سال‌های آینده خانه‌مان را بزرگ‌تر کنیم، آیا به آن #خمس می‌گیرد؟ 🍃🌺مراجع تقلید خمس مال پس‌انداز را در سر سال خمسی واجب می‌دانند، اما در مورد فوق، برخی از فقها دادن خمس را احتیاط مستحب دانسته، برخی آن را شامل خمس نشمرده و برخی خمس آن را به مکلف می‌بخشند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33016 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا چرک و جرمی که زیر ناخن است، برای وضو اشکال دارد؟ 🍃🌺در #وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخن‌ها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد. لذا فقها در این‌باره می‌گویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26142 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا #سجده بر روی چوب، کاغذ و ... را که از زمین می‌روید، جایز است؛ چون اینها روییدنی‌هایی هستند که قابل خوردن و یا پوشیدن نیستند، ولی سجده بر قیر و یا مواد پلاستیکی که از نفت تهیه می‌شوند و نفت هم که از زمین استخراج می‌شود جایز نیست. لطفاً علت آن‌را بیان کنید. 🍃🌺معیار و ملاکی که فقها درباره چیزهایى که سجده بر آنها صحیح است از روایات به دست آورده‌اند و آن‌را شرط می‌دانند چیزی است که نام «أرض» و زمین بر آنها صدق کند و یا از زمین بروید، اما جزو خوراکی‌ها و پوشیدنی‌ها نباشد. روایاتی هم در ارتباط با جواز سجده بر قیر وجود دارد، اما با توجه به وجود روایات دیگری در مورد عدم جواز چنین سجدهای، انصاف این است که جواز سجده را حمل بر زمان‌های اضطراری کنیم. در همین راستا، برخی از فقها گفته‌اند: سجده بر قیر و نفت در هنگام ناچاری برتر از سجده بر چیزهای دیگری است که سجده بر آن درست نیست. و در حال اختیار سجده بر قیر، مجاز اما مکروه است. همچنین اگرچه برخی مواد پلاستیکی از نفت تهیه می‌شوند و نفت هم از زمین استخراج می‌شود، اما بر نفت نام زمین صدق نمی‌کند؛ لذا در حال اختیار و بدون اضطرار سجده بر مواد پلاستیکی نیز صحیح نیست. اما در حال ناچاری سجده بر مواد پلاستیکی جایز است. گفتنی است؛ در مقام تقلید هرکسی باید در مسئله مورد بحث از مرجع تقلید خود پیروی نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/es21234 ⚜ @Ahkaam ⚜