💠ملکی را خریدهام و متوجه شدم فروشنده قبلا آن را از شخصی اجاره کرده است، حال تکلیف من که این زمین را خریداری کردهام چیست؟
❓ملکی را از پدر شوهرم خریدهام پس از خرید، متوجه شدم که این #ملک را در حدود 50 سال پیش از ارباب روستا اجاره گرفته است و زمین مذکور که چمنزار بوده را به باغ تبدیل کرده است و چند سال اجاره آن را پرداخت نکرده، ارباب با واسطه از او خواسته تا پول ملک را پرداخت کند و زمین را تملک کند ولی پدر شوهرم از پرداخت آن سرباز زده و بعد از آن هیچ یک از طرفین پیگیر کارهای این ملک نشدهاند. حال تکلیف من که این زمین را خریداری کردهام چیست؟
🍃🌺اگر یقین دارید که زمین مذکور سابقاً موات نبوده بلکه در مالکیت فرد دیگری بوده ، حکم غصب را دارد و معامله شما صحیح نمىباشد. پس لازم است رضایت مالک یا ورثه آن شخص را جلب نمایید و اگر دسترسی ندارید قیمت آن را به نیازمندان بپردازید، سپس میتوانید در آن تصرف کنید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31970
⚜ @Ahkaam ⚜
💠دست دادن به #داور زن مسابقات ورزشی
❓میخواستم از شما بپرسم وقتی #ورزشکار مرد مسلمان در مرحلهٔ نیمه نهایی مسابقهی بسیار مهمی باشد و داور مسابقه زن باشد که لازم است ورزشکار به داور دست دهد و داور با دست زدن به بدن وی بدنش را چک کند، ورزشکار باید چه عکس العملی داشته باشد درحالی که اگر این کار را نکند اوت میشود و گرفتن مدال طلای جهان را از دست میدهد آیا این کار وی حرام است یا خیر و آیا لزومی دارد ورزشکار به خاطر این موضوع شانس مدال طلا و افتخار برای ملتش را از دست بدهد؟ فردا هم برخی بگویند کارش خوب بود. برخی بگویند چه کار بدی کرد که دست نداد و شانس مدال طلا را از خود و افتخارش را از مردم گرفت آیا در چنین موقعی این کار یعنی دست زدن زن به مرد اشکالی ندارد؟
🍃🌺دست دادن و تماس مستقیم بدن با #نامحرم جایز نیست. لازم است در این گونه موارد مسئولین مربوطه قبلاً فرهنگ دینی مسلمانان را برای آنها توضیح داده و اینگونه مشکلات را حل کنند و در مواردی هم عیناً شاهد بودیم که خودداری از چنین تماسی منجر به حذف ورزشکار از مسابقات نشده است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23654
⚜ @Ahkaam ⚜
❓بعد از فوت پدر، #حضانت از بچه صغیرش، به عهدهی چه کسی است؟ مادر بچه یا پدر بزرگش؟
🍃🌺در مورد نگهدارى و پرورش بچه، مادر او بر جد او مقدم است، حتى در صورتى که مادر ازدواج مجدد کند، ولى در مسئله ولایت بر اموال، حق با جد پدری است و مادر ولایتى بر اموال کودک ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24110
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در یک جمع سه نفره نشسته باشم و آن دو نفر با هم #غیبت دیگران را میکنند و با من اصلاً صحبتی نمیکنند، آیا من هم در گناه آنها شریکم؟
🍃🌺تعالیم دینی میگوید شنونده غیبت در گناه غیبت کننده #شریک است. در کتابهای روایی، سر فصلی با همین موضوع در نظر گرفته شده که احادیث این مسئله در آن گردآوری شده است، در این فرصت به تعدادی از آنها اشاره میشود:
1. «السَّامِعُ شَرِیکُ الْقَائِلِ»؛ شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است.
2. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ کَالْمُغْتَابِ»؛ شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.
3. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛ فردی که به غیبت گوش میسپارد یکی از غیبت کنندگان است.
4. «سَامِعُ الْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛ شنونده غیبت یکی از غیبت کنندگان است.
5. «سَامِعُ الْغِیبَةِ شَرِیکُ الْمُغْتَابِ»؛ شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است.
6. «مُسْتَمِعُ الْغِیبَةِ کَقَائِلِهَا». شنونده غیبت مانند گوینده غیبت است.
البته آنچه در این مسئله قابل توجه و دقت است؛ این است که اگر کسی که در مجلس غیبت حضور داشته باشد و با میل و رغبت گوش کند، در گناه غیبت شریک است و آنکه غیبت به طور اتفاقی به گوشش خورده و امکان بازداشتن دیگران از غیبت برای او وجود نداشته است، مشمول این احادیث نیست.
دلیل اینکه شنونده غیبت در گناه مانند غیبت کننده میباشد؛ این است که هر دوی آنها با رضایت در غیبت مشارکت دارند، و ذهن آنها مشغول به تصورات ناروایی است که مورد نهی است. تنها اختلافشان در این است که یکی گوینده است و دیگری شنونده. یکی با زبان میگوید و دیگری با گوش و با اختیار بد خودش تصورات کذب و حرام غیبت کننده را میپذیرد؛ چرا که با نشستن در مجلس غیبت، نفس انسان با آن فضا انس و الفت پیدا میکند، در نتیجه آثار سوء آن مجلس مانند سم کشنده در روح و روان وی نفوذ میکند.
بنابر این، باید گفت اگر به تمام آنچه که غیبت کنندگان در مورد فرد غایب گفتند و شما نیز به گفتههایشان گوش دادی، در گناه غیبت با آنها شریک هستی، اما اگر همین که آنها شروع به غیبت کردند، و شما تذکر دادی که غیبت نکنید! غیبت حرام است! و با تذکرات شما دیگر غیبت ادامه پیدا نکرد؛ یعنی یا آنها ساکت شدند و یا شما مجلس غیبت را ترک کردی، و یا اگر امکان نهی از منکر و ترک مجلس نباشد در برخوردت نشان دادی که از کارشان راضی نیستی مانند اینکه چهره ناراحت به خود گرفتی و از آنها روی برگرداندی و...، در گناه غیبت با آنها شریک نخواهی بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31797
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا اگر برای #نماز و #روزهی قضای #میت، مبلغی را به #اجیر بپردازیم، دین میت ادا میشود؟ و آیا نگرانی و مشکلات او در قبر برای نماز و روزهای که نتوانسته در زمان حیاتش انجام دهد، برطرف میشود؟ با توجه به اینکه ما نمیدانیم آنهایی که اجیر می شوند، توانستهاند آن را بجا بیاورند یا خیر.
🍃🌺در صورتی ذمه میت ادا خواهد شد که نایب، نماز و روزه را انجام دهد. پس چنانچه نایب، فرد مورد اطمینانی باشد و بگوید آنها را انجام دادهام، کافیست. البته برخی از مراجع در اینباره میگویند، همین که براى نماز و روزههایى که از میت فوت شده، کسى را اجیر نمایند، کفایت مىکند و بیش از این وظیفهای نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24955
⚜ @Ahkaam ⚜
💠پولی که قرض گرفته میشود، آیا خمس دارد؟
❓مادر خانم من مقداری پول به عنوان #قرض به بنده داده تا با آن امرار معاشم بهتر شود، آیا به این پول #خمس تعلق میگیرد؟
🍃🌺پولى را که شخصى قرض گرفته در صورتى که هنوز آنرا ادا نکرده باشد و سال بر آن بگذرد خمس ندارد، و چنانچه همه یا بخشی از آنرا پرداخت کند، و همان مقدار پرداخت شده را در مؤونه و نیازهای زندگی مصرف نکرده باشد، و سال بر آن بگذرد، باید خمس آن مقدار را بدهد. اما اگر آن مقدار را مصرف کرده باشد، خمس ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33544
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی مهریهاش را ببخشد، ولی از نظر قانونی ثبت نشده باشد و بعد از مدتی برای #مهریه شکایت کند حکم شرعی آن به چه صورت است؟
🍃🌺در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیشفرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن میتواند مهریهاش را باز پس بگیرد.
در ضمن، چنانچه مهریه (مانند قطعهی زمینی) عین خارجی بوده و بدون تغییر مهمی نزد مرد موجود باشد و بین زن و شوهر نیز خویشاوندی نَسبی نباشد، حتی اگر زن آن را بخشیده باشد، مجدداً میتواند آن را مطالبه کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24388
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب در سال 89 با خانمی صیغه محرمیت خواندم که در آن مهریه هم معین شد. در سال 91 دوباره به مدت 6 ماه با مهریه 400000 تومان صیغه موقت قرائت کرده و با هم ارتباط جنسی هم داشتیم. سؤالی که دارم آن است که، آیا ارتباط ما غیرمشروع بوده است؟ اگر در صیغه اول، مدت مشخص نشده باشد، قرائت صیغه دوم چه حکمی دارد؟ آیا صیغه دوم باطل است؟ لطفا راهنماییم کنید.
🍃🌺در #ازدواج_موقت، تعیین زمان و #مهریه لازم بوده و چنانچه یکی از آنها در #عقد معین نشود، عقد باطل است، پس در فرض سؤال عقد اول باطل و عقد دوم صحیح است. البته برخی از مراجع تقلید، دربارهی ازدواج موقتی که در آن، مدت تعیین نشده است، میگویند تبدیل به ازدواج دائم میشود. بر این اساس، ازدواج اول صحیح بوده و به شکل دائم منعقد شده است و عقد دوم اثری نخواهد داشت.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32698
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #ناخن کاشته شده زینت محسوب میشود و باید از نامحرم پوشانده شود؟ اگر این ناخن را بلند بگذاریم چطور؟
🍃🌺زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده میشود، باید آن را از نگاه #نامحرم بپوشاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30932
⚜ @Ahkaam ⚜
❓امروزه در هنگام #عقد محضری از طرف محضر دفترچههایی به زوجین میدهند که باید آنها را امضا کنند. یکی از شروط قید شده در آنها این است که مرد نباید بدون اذن همسر خود ازدواج مجدد کند (اعم از موقت یا دائم). مرد هم مجبور به امضا است و گرنه عقد ازدواج صورت نمیگیرد. با توجه به اینکه چه بسا این امر از روی اجبار انجام میشود، آیا با این امضا، مرد نمیتواند بدون اذن همسر اول #ازدواج کند؟ و ازدواج مجدد او باطل است؟ آیا اصلاً چنین شرطی صحیح است؟
🍃🌺آنچه در سند ازدواج، به عنوان شرط قرار میگیرد، ممنوعیت ازدواج مجدد نیست، بلکه وکالت دادن به زوجه اول جهت اجرای طلاق در صورت ازدواج مجدد زوج میباشد و از طرفی هر چند شرط و تعهدی که از روی اجبار صورت گیرد صحیح نیست، ولی اگر مرد، بدون آنکه اجبار و اکراهی در کار باشد، بنا بر ملاحظاتی (گرچه از روی بی میلی) شرط مذکور را بپذیرد و امضا کند، باید به آن عمل کند. ضمن اینکه گاهی عناوین ثانویه ایجاب میکند که حکومت، ازدواج مجدد را محدود سازد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32870
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا به #جهیزیه همسرم #خمس تعلق میگیرد؟ مثلا به ظروف داخل ویترین که ممکن است استفاده نگردند، خمس تعلق میگیرد؟
🍃🌺اکثر مراجع تقلید از این جهت که جهیزیه حکم هدیه را داشته و یا اینکه در آینده مورد استفاده واقع خواهد شد، آن را شامل خمس نمیدانند، ولی برخی از مراجع، مورد فوق را متعلق خمس شمردهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33013
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخص #وصی، در مورد #وصیت به انجام واجبات مالی و بدنی #میت، باید به نظر مرجع تقلید خود عمل کند یا نظر مرجع تقلید متوفی؟
🍃🌺نظر اکثر مراجع تقلید در اینباره بر آن است که وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، اما برخی از فقها میگویند عمل وصی باید بر طبق نظر مرجع تقلید شخص وصیت کننده باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32132
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم کسی که با فرزند خواهر پدریش #ازدواج کرده چیست؟ اگر چنین کاری را اقدام کرده باشد و دارای فرزندان باشد چه کار باید بکند؟
🍃🌺ازدواج با خواهرزاده (چه خواهر پدری باشد و یا خواهر از طرف مادر) باطل است و باید از هم جدا شوند و با فرض ندانستن مسئله، فرزندان مذکور، حکم #ولد_شبهه را داشته و #حرام_زاده نیستند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22421
⚜ @Ahkaam ⚜
❓خانه مسکونی ما کوچک است و با بزرگ شدن فرزندان، زندگی در آن سخت است، اگر هر چند وقت یک بار سکهای بخرم تا در سالهای آینده خانهمان را بزرگتر کنیم، آیا به آن #خمس میگیرد؟
🍃🌺مراجع تقلید خمس مال پسانداز را در سر سال خمسی واجب میدانند، اما در مورد فوق، برخی از فقها دادن خمس را احتیاط مستحب دانسته، برخی آن را شامل خمس نشمرده و برخی خمس آن را به مکلف میبخشند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33016
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا چرک و جرمی که زیر ناخن است، برای وضو اشکال دارد؟
🍃🌺در #وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخنها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد.
لذا فقها در اینباره میگویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26142
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا #سجده بر روی چوب، کاغذ و ... را که از زمین میروید، جایز است؛ چون اینها روییدنیهایی هستند که قابل خوردن و یا پوشیدن نیستند، ولی سجده بر قیر و یا مواد پلاستیکی که از نفت تهیه میشوند و نفت هم که از زمین استخراج میشود جایز نیست. لطفاً علت آنرا بیان کنید.
🍃🌺معیار و ملاکی که فقها درباره چیزهایى که سجده بر آنها صحیح است از روایات به دست آوردهاند و آنرا شرط میدانند چیزی است که نام «أرض» و زمین بر آنها صدق کند و یا از زمین بروید، اما جزو خوراکیها و پوشیدنیها نباشد.
روایاتی هم در ارتباط با جواز سجده بر قیر وجود دارد، اما با توجه به وجود روایات دیگری در مورد عدم جواز چنین سجدهای، انصاف این است که جواز سجده را حمل بر زمانهای اضطراری کنیم.
در همین راستا، برخی از فقها گفتهاند: سجده بر قیر و نفت در هنگام ناچاری برتر از سجده بر چیزهای دیگری است که سجده بر آن درست نیست. و در حال اختیار سجده بر قیر، مجاز اما مکروه است.
همچنین اگرچه برخی مواد پلاستیکی از نفت تهیه میشوند و نفت هم از زمین استخراج میشود، اما بر نفت نام زمین صدق نمیکند؛ لذا در حال اختیار و بدون اضطرار سجده بر مواد پلاستیکی نیز صحیح نیست. اما در حال ناچاری سجده بر مواد پلاستیکی جایز است.
گفتنی است؛ در مقام تقلید هرکسی باید در مسئله مورد بحث از مرجع تقلید خود پیروی نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/es21234
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا آشنایی دختر و پسر در سایتهای همسر یابی برای ازدواج، اشکال شرعی دارد؟
❓میخواستم ببینم نظر مراجع دربارهی سایتهای #همسریابی چیست؟ آیا آشنایی دختر و پسر در این گونه سایتها از نظر شرعی دارای اشکال است؟
🍃🌺اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن، و با رعایت تمام شؤونات اسلامى، و اخذ مجوز از مقامات ذىصلاح صورت گیرد، اشکالی ندارد و ممکن است جلوى بسیارى از مشکلات ازدواجها را بگیرد. اما با توجه به ظرافت و حساسیتهاى مسأله، نیاز به برنامه ریزى دقیق دارد وگرنه شاید به روابط حرام بینجامد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31698
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در خصوص ملکی که برای فروشگاه #اجاره داده شده ولی #شهرداری به دلایلی جهت آن ملک پروانه کسب صادر نکرده است، از طرفی با اعلام شفاهی به موجر، وی قول حل مسأله را داده، اما تا پایان قرارداد این کار را انجام نداده است، چه حقی برای #موجر و #مستأجر محفوظ است؟
🍃🌺چنانچه موجر ملزم به حل مسأله بوده، اما اجازه کسب صادر نشده و ملک خالی بوده است، مستأجر حق فسخ دارد و ملزم به پرداخت مال الاجاره نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30730
⚜ @Ahkaam ⚜
❓یکی از برادران اهل سنت، حج انجام داده و سپس فرزنددار شده و بعداً مذهب شیعه را پذیرفته است. با توجه به آنکه طواف نساء را انجام نداده؛ اینک وظیفهٔ او چیست؟ آیا فرزند او حلال زاده است؟
🍃🌺1. برخی از مراجع در این زمینه تکلیف خاصی برای حج گذار ذکر نکردهاند ولی برخی از فقها میگویند، طواف وداع آنها به منزله طواف نساء محسوب میشود و اگر طواف وداع را انجام نداده باشد، بنا بر احتیاط واجب برای طواف نساء نایب بگیرد و تا وقتی که نایب آن را انجام نداده است، از ارتباط جنسی با همسر خود اجتناب کند.
2. در فرض سؤال، فرزندان متولد شده حلال زاده هستند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31351
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن #موسیقی برای #زنان در کانالهای ماهواره ای اما با #حجاب و پوشش، حرام میباشد؟
🍃🌺به طور کلی هر نوع خوانندگى و نوازندگى که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى، بیهودگى و گناه و شهوترانی سوق دهد، لهوى و حرام مىباشد. و در فرض سؤال، با توجه به اینکه این امور معمولاً خالی از مفسده نیست، باید ترک شود و داشتن حجاب موجب جواز این عمل نمیگردد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29009
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #تلخیص یا #شرح کردن یک کتاب و یا طرح سؤال از آن، بدون اجازه مؤلف یا ناشر و فروش آن به دیگران اشکال دارد؟ اگر کتاب مربوط به کشوری دیگر باشد چطور؟
🍃🌺1. ایجاد یک امر معنوی مانند کتاب، برای شخص ایجاد کننده، حق خاصی را به وجود میآورد که بدون اجازه صاحب حق نمیتوان از محصول معنوی وی استفاده کرد، مگر اینکه از قرائن و شواهد اینطور برآید که استفاده برای عموم مانعی ندارد.
2. اگر تولید کننده غیر مسلمان باشد، رعایت حق معنوی وی منوط به قراردادی است که بین کشور اسلامی و کشور متبوع وی منعقد میشود.
3. شرح کردن و تلخیص کتاب و طرح سؤال از آن، کار جدیدی است که خود شارح، مالک معنوی آن است؛ مگر در صورتی که شرح یا تعلیقه همراه متن اصلی منتشر شود، که انتشار آن باید اجازه از نویسنده یا ناشر باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31632
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا اگر #صفحات_قرآنی در #صفحه_نمایش #کامپیوتر یا #موبایل باز باشد، دراز کردن پا در جلوی آن بی احترامی بوده و جایز نیست؟
❓1. آیا نوشتن آیه قرآنی در بخش یادداشت موبایل، مصداق همراه داشتن آیه قرآنی بر روی کاغذ را دارد؟ 2. اگر صفحات قرآنی در صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل باز باشد، آیا حکم خود قرآن را دارد؟ به این معنا که آیا مثلاً همراه داشتن آن در دستشویی مکروه است یا دراز کردن پا در جلوی آن بی احترامی بوده و جایز نیست؟
🍃🌺1. با توجه به اینکه به اشیائی چون موبایل و مانند آن که قرآن در آنها ذخیره شده باشد، (قرآن اطلاق نمیشود)، به آن ذخیره شدهها نیز خطوط قرآن صدق نمىشود.
از سوی دیگر، لمس آیات نوشته شده بر روی کاغذ برای کسی که وضو ندارد حرام است، اما لمس آیات قرآن از پشت شیشه یا پلاستیک (مانند مورد سؤال) از موارد لمس خطوط قرآن محسوب نشده و حرام نیست.
2. اگر آیات قرآن تنها در حافظه کامپیوتر یا موبایل باشد، نمیتواند حکم قرآن را داشته باشد. اما در مواردی که صفحات قرآن به صورت الکترونیکی باز است، بین فقها اختلاف نظر است، در هر حال اگر این کار بیاحترامی شمرده نشود، اشکال ندارد. ضمن اینکه همراه داشتن قرآن در دستشویی دارای حکم کراهت است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32263
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مسلمانی که #مهاجرت به کشوری اسلامی شیعه میکند برای ماندن، اسلام چه حقوقی برایش گفته است، روایتی که از امام صادق(ع) داریم که فرمودند: اگر کسی 5 سال درکشوری بماند اهل آن کشور میشود درست است یا خیر؟! اگر درست است کسی که بماند همه شرایط شهروندی را دارا میشود؟
🍃🌺۱. در زمان ائمه(ع)، تقسیمات کشورها به صورت امروزی نبود. امروزه نیز در تئوری - هم طبق قوانین اسلامی و هم طبق #قوانین_بین_المللی - هر انسان میتواند خود محل سکونتش را مشخص کند، اما شرایط به گونهای شده است که عملاً هیچ کشوری به صورت مطلق، نمیتواند پایبند به این ایده باشد و هر کشوری طبیعتاً مقرراتی را با توجه به منافع ملیاش وضع و اجرا میکند.
🍃🌺۲. با جستوجویی که ما در منابع روایی داشتیم، حدیث مزبور را نیافتیم، در صورت وجود احتمالا ناظر به شرایط وطن در نماز و روزه است، نه مقررات شهروندی.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26292
⚜ @Ahkaam ⚜