❓آیا به #جهیزیه همسرم #خمس تعلق میگیرد؟ مثلا به ظروف داخل ویترین که ممکن است استفاده نگردند، خمس تعلق میگیرد؟
🍃🌺اکثر مراجع تقلید از این جهت که جهیزیه حکم هدیه را داشته و یا اینکه در آینده مورد استفاده واقع خواهد شد، آن را شامل خمس نمیدانند، ولی برخی از مراجع، مورد فوق را متعلق خمس شمردهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33013
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخص #وصی، در مورد #وصیت به انجام واجبات مالی و بدنی #میت، باید به نظر مرجع تقلید خود عمل کند یا نظر مرجع تقلید متوفی؟
🍃🌺نظر اکثر مراجع تقلید در اینباره بر آن است که وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، اما برخی از فقها میگویند عمل وصی باید بر طبق نظر مرجع تقلید شخص وصیت کننده باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32132
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم کسی که با فرزند خواهر پدریش #ازدواج کرده چیست؟ اگر چنین کاری را اقدام کرده باشد و دارای فرزندان باشد چه کار باید بکند؟
🍃🌺ازدواج با خواهرزاده (چه خواهر پدری باشد و یا خواهر از طرف مادر) باطل است و باید از هم جدا شوند و با فرض ندانستن مسئله، فرزندان مذکور، حکم #ولد_شبهه را داشته و #حرام_زاده نیستند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22421
⚜ @Ahkaam ⚜
❓خانه مسکونی ما کوچک است و با بزرگ شدن فرزندان، زندگی در آن سخت است، اگر هر چند وقت یک بار سکهای بخرم تا در سالهای آینده خانهمان را بزرگتر کنیم، آیا به آن #خمس میگیرد؟
🍃🌺مراجع تقلید خمس مال پسانداز را در سر سال خمسی واجب میدانند، اما در مورد فوق، برخی از فقها دادن خمس را احتیاط مستحب دانسته، برخی آن را شامل خمس نشمرده و برخی خمس آن را به مکلف میبخشند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33016
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا چرک و جرمی که زیر ناخن است، برای وضو اشکال دارد؟
🍃🌺در #وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخنها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد.
لذا فقها در اینباره میگویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26142
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا #سجده بر روی چوب، کاغذ و ... را که از زمین میروید، جایز است؛ چون اینها روییدنیهایی هستند که قابل خوردن و یا پوشیدن نیستند، ولی سجده بر قیر و یا مواد پلاستیکی که از نفت تهیه میشوند و نفت هم که از زمین استخراج میشود جایز نیست. لطفاً علت آنرا بیان کنید.
🍃🌺معیار و ملاکی که فقها درباره چیزهایى که سجده بر آنها صحیح است از روایات به دست آوردهاند و آنرا شرط میدانند چیزی است که نام «أرض» و زمین بر آنها صدق کند و یا از زمین بروید، اما جزو خوراکیها و پوشیدنیها نباشد.
روایاتی هم در ارتباط با جواز سجده بر قیر وجود دارد، اما با توجه به وجود روایات دیگری در مورد عدم جواز چنین سجدهای، انصاف این است که جواز سجده را حمل بر زمانهای اضطراری کنیم.
در همین راستا، برخی از فقها گفتهاند: سجده بر قیر و نفت در هنگام ناچاری برتر از سجده بر چیزهای دیگری است که سجده بر آن درست نیست. و در حال اختیار سجده بر قیر، مجاز اما مکروه است.
همچنین اگرچه برخی مواد پلاستیکی از نفت تهیه میشوند و نفت هم از زمین استخراج میشود، اما بر نفت نام زمین صدق نمیکند؛ لذا در حال اختیار و بدون اضطرار سجده بر مواد پلاستیکی نیز صحیح نیست. اما در حال ناچاری سجده بر مواد پلاستیکی جایز است.
گفتنی است؛ در مقام تقلید هرکسی باید در مسئله مورد بحث از مرجع تقلید خود پیروی نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/es21234
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا آشنایی دختر و پسر در سایتهای همسر یابی برای ازدواج، اشکال شرعی دارد؟
❓میخواستم ببینم نظر مراجع دربارهی سایتهای #همسریابی چیست؟ آیا آشنایی دختر و پسر در این گونه سایتها از نظر شرعی دارای اشکال است؟
🍃🌺اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن، و با رعایت تمام شؤونات اسلامى، و اخذ مجوز از مقامات ذىصلاح صورت گیرد، اشکالی ندارد و ممکن است جلوى بسیارى از مشکلات ازدواجها را بگیرد. اما با توجه به ظرافت و حساسیتهاى مسأله، نیاز به برنامه ریزى دقیق دارد وگرنه شاید به روابط حرام بینجامد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31698
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در خصوص ملکی که برای فروشگاه #اجاره داده شده ولی #شهرداری به دلایلی جهت آن ملک پروانه کسب صادر نکرده است، از طرفی با اعلام شفاهی به موجر، وی قول حل مسأله را داده، اما تا پایان قرارداد این کار را انجام نداده است، چه حقی برای #موجر و #مستأجر محفوظ است؟
🍃🌺چنانچه موجر ملزم به حل مسأله بوده، اما اجازه کسب صادر نشده و ملک خالی بوده است، مستأجر حق فسخ دارد و ملزم به پرداخت مال الاجاره نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30730
⚜ @Ahkaam ⚜
❓یکی از برادران اهل سنت، حج انجام داده و سپس فرزنددار شده و بعداً مذهب شیعه را پذیرفته است. با توجه به آنکه طواف نساء را انجام نداده؛ اینک وظیفهٔ او چیست؟ آیا فرزند او حلال زاده است؟
🍃🌺1. برخی از مراجع در این زمینه تکلیف خاصی برای حج گذار ذکر نکردهاند ولی برخی از فقها میگویند، طواف وداع آنها به منزله طواف نساء محسوب میشود و اگر طواف وداع را انجام نداده باشد، بنا بر احتیاط واجب برای طواف نساء نایب بگیرد و تا وقتی که نایب آن را انجام نداده است، از ارتباط جنسی با همسر خود اجتناب کند.
2. در فرض سؤال، فرزندان متولد شده حلال زاده هستند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31351
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن #موسیقی برای #زنان در کانالهای ماهواره ای اما با #حجاب و پوشش، حرام میباشد؟
🍃🌺به طور کلی هر نوع خوانندگى و نوازندگى که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى، بیهودگى و گناه و شهوترانی سوق دهد، لهوى و حرام مىباشد. و در فرض سؤال، با توجه به اینکه این امور معمولاً خالی از مفسده نیست، باید ترک شود و داشتن حجاب موجب جواز این عمل نمیگردد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29009
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #تلخیص یا #شرح کردن یک کتاب و یا طرح سؤال از آن، بدون اجازه مؤلف یا ناشر و فروش آن به دیگران اشکال دارد؟ اگر کتاب مربوط به کشوری دیگر باشد چطور؟
🍃🌺1. ایجاد یک امر معنوی مانند کتاب، برای شخص ایجاد کننده، حق خاصی را به وجود میآورد که بدون اجازه صاحب حق نمیتوان از محصول معنوی وی استفاده کرد، مگر اینکه از قرائن و شواهد اینطور برآید که استفاده برای عموم مانعی ندارد.
2. اگر تولید کننده غیر مسلمان باشد، رعایت حق معنوی وی منوط به قراردادی است که بین کشور اسلامی و کشور متبوع وی منعقد میشود.
3. شرح کردن و تلخیص کتاب و طرح سؤال از آن، کار جدیدی است که خود شارح، مالک معنوی آن است؛ مگر در صورتی که شرح یا تعلیقه همراه متن اصلی منتشر شود، که انتشار آن باید اجازه از نویسنده یا ناشر باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31632
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا اگر #صفحات_قرآنی در #صفحه_نمایش #کامپیوتر یا #موبایل باز باشد، دراز کردن پا در جلوی آن بی احترامی بوده و جایز نیست؟
❓1. آیا نوشتن آیه قرآنی در بخش یادداشت موبایل، مصداق همراه داشتن آیه قرآنی بر روی کاغذ را دارد؟ 2. اگر صفحات قرآنی در صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل باز باشد، آیا حکم خود قرآن را دارد؟ به این معنا که آیا مثلاً همراه داشتن آن در دستشویی مکروه است یا دراز کردن پا در جلوی آن بی احترامی بوده و جایز نیست؟
🍃🌺1. با توجه به اینکه به اشیائی چون موبایل و مانند آن که قرآن در آنها ذخیره شده باشد، (قرآن اطلاق نمیشود)، به آن ذخیره شدهها نیز خطوط قرآن صدق نمىشود.
از سوی دیگر، لمس آیات نوشته شده بر روی کاغذ برای کسی که وضو ندارد حرام است، اما لمس آیات قرآن از پشت شیشه یا پلاستیک (مانند مورد سؤال) از موارد لمس خطوط قرآن محسوب نشده و حرام نیست.
2. اگر آیات قرآن تنها در حافظه کامپیوتر یا موبایل باشد، نمیتواند حکم قرآن را داشته باشد. اما در مواردی که صفحات قرآن به صورت الکترونیکی باز است، بین فقها اختلاف نظر است، در هر حال اگر این کار بیاحترامی شمرده نشود، اشکال ندارد. ضمن اینکه همراه داشتن قرآن در دستشویی دارای حکم کراهت است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32263
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مسلمانی که #مهاجرت به کشوری اسلامی شیعه میکند برای ماندن، اسلام چه حقوقی برایش گفته است، روایتی که از امام صادق(ع) داریم که فرمودند: اگر کسی 5 سال درکشوری بماند اهل آن کشور میشود درست است یا خیر؟! اگر درست است کسی که بماند همه شرایط شهروندی را دارا میشود؟
🍃🌺۱. در زمان ائمه(ع)، تقسیمات کشورها به صورت امروزی نبود. امروزه نیز در تئوری - هم طبق قوانین اسلامی و هم طبق #قوانین_بین_المللی - هر انسان میتواند خود محل سکونتش را مشخص کند، اما شرایط به گونهای شده است که عملاً هیچ کشوری به صورت مطلق، نمیتواند پایبند به این ایده باشد و هر کشوری طبیعتاً مقرراتی را با توجه به منافع ملیاش وضع و اجرا میکند.
🍃🌺۲. با جستوجویی که ما در منابع روایی داشتیم، حدیث مزبور را نیافتیم، در صورت وجود احتمالا ناظر به شرایط وطن در نماز و روزه است، نه مقررات شهروندی.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26292
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا میتوان برای هر وسیله و پولی در خانه، یک #سال_خمسی قرار داد؟ به بیان دیگر هر چیزی که یک سال ماند خمسش داده شود؟ آیا این روش درست است؟
🍃🌺لازم است هر شخصی که درآمدی دارد، تاریخ شروع به کسب را به عنوان سال خمسی قرار دهد و هر سال در آن تاریخ، #خمس زائد بر مؤونه را بپردازد. یعنی در پایان سال خمسی، باید خمس تمام اموالی که از آنها استفاده نشده و پول مواد غذایی باقی مانده را پرداخت نماید. با این حال برخی از فقها محاسبه خمس هر مالی را به صورت جداگانه و بدون در نظر گرفتن سال خمسی، جایز میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33428
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر فردی یک قرآنی که برای ویترین در نظر گرفته شده و درون یک جعبه به صورت دکور هست به ما هدیه دهد، آیا باید آن را باز کرده و بخوانیم؟ یا این کار مستحب است؟
🍃🌺 #قرآن کتاب هدایت است و برای مراجعه، مطالعه، و تبعیت، فرستاده شده است و نباید به یک شیء تزیینی تبدیل شود. و در فرض سؤال، سزاوار است هر از چند گاهی مقداری از آن قرآن قرائت شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en22051
⚜ @Ahkaam ⚜
❓من و همسرم به عنوان مهندسین یک شرکت خصوصی شاغل هستیم. چند روز پیش متوجه شدیم که صاحب شرکت، پول #نزول میکند. ما تنها حقوق بگیر این شرکت هستیم و هیچ گونه سهمی در سود شرکت نداریم. میخواستیم بدانیم حکم پول ما چیست؟
🍃🌺اگر کار شما بر خلاف مقررات نبوده و یقین به وجود مال حرام در عین حقوق دریافتى ندارید، کار کردن و دریافت حقوق مانعى ندارد و حلال است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33783
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #نماز در بالای سر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام باطل است؟
🍃🌺نماز در بالای سر #قبر_امامان علیهم السلام باطل نیست؛ بلکه بر طبق روایات، یکی از آداب زیارت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) این است که زائر در بالای سر قبر آنها رفته و (طوری که مساوی با قبر نباشد) نماز و ذکر و دعا بخواند.
آنچه در فتاوای فقهای بزرگوار هست؛ درباره نماز خواندنِ مساوی و یا جلوتر از قبر امام معصوم(ع) میباشد و آن اینکه؛ انسان باید رعایت ادب را بکند و مساوی یا جلوتر از قبر پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نماز نخواند و چنان چه نماز خواندن بیاحترامى باشد حرام است ولى نماز باطل نیست.
در توقیعی از امام زمان(عج) به این موضوع اشاره شده است که نباید قبر امام را هنگام نماز پشت سر خود قرار داد: «برای خواندن، پشت قبر بایستد و قبر را در پیش خود گذارد و نماز خواندن در جلوی قبر و یا مساوی آن جایز نیست».
اینها همه به جهت رعایت ادب است که سبب دست یافتن بهتر ثواب زیارت و مایه ارتباط روحى و معنوی بهتر میشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26240
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم #درمان از طریق #هومئوپاتی (یا همسان درمانی) چیست؟ (گفتنی است، هومئوپاتی یک روش درمانی مانند واکسیناسیون است که با تحریک دستگاه ایمنی بیمار، با داروهایی خاص انجام میپذیرد.)
🍃🌺اگر از مواد نجس یا حرام برای خوردن استفاده نشود و شیوههای غیر مشروع در آن نبوده و ضرر خاصی برای بیمار نداشته باشد، اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en21987
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی #قرآن نمیخواند آیا جایز است برایش قرآن خواند؟
🍃🌺برای کسی که در زمان زنده بودنش قرآن نمیخواند، اگر به قرآن اعتقاد داشت و منکر آن نبود -هر چند تلاوت نمیکرد- خواندن قرآن و هدیه ثوابش به آن میت، نه تنها اشکالی ندارد؛ چه بسا این کار از باب ارسال خیرات برای او موجب نزول رحمت الاهی و کم شدن یا از بین رفتن برخی از عذابها میگردد.
پیامبر اکرم(ص) در این باره میفرماید: «اگر کسى وارد قبرستان شود و سوره یاسین بخواند، خداوند متعال در آن روز (عذاب را) بر مردگان آن قبرستان تخفیف مىدهد و در مقابل، به تعداد آن مردهها براى این فرد، حسنه خواهد بود».
در روایت دیگری امام صادق(ع) میفرماید: «هر مسلمانى که به نیابت از طرف میتى، عمل خیرى انجام دهد، خداوند متعال پاداش او را دو برابر کرده به آن مرده نیز بهرهاى مىرساند».
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32322
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم #غسل و #دفن فردی که کشتنش واجب است، چیست؟ و چرا فرد #اعدامی احتیاجی به غسل با آب خالص ندارد؟
🍃🌺یکی از گروههایی که غسل و کفن لازم ندارند، کسانیاند که کشتن آنها از راه سنگسار یا قصاص و یا غیر آن واجب شده است. چنانچه پیش از انجام حکم، غسلهای سه گانه مُرده را انجام داده باشند، غسل دادن آنها واجب نیست. و بعد از اجرای حکم هم غسل و کفن لازم ندارد؛ لذا حاکم شرع به چنین افرادی حکم میدهد که غسل میّت را خود در حال حیات انجام دهند و سه غسل را (مانند آنچه در غسل دادن میت گفته شده است) بجا آورند، سپس دو بخش از بخشهای سهگانه کفن (یعنی لنگ و پیراهن) را میپوشند و مانند میّت حنوط میکنند و پس از کشته شدن، تکه سومی بر آنها میپوشانند و بر آنها نماز میخوانند و آنها را با همان حال به خاک میسپارند.
دلیل ساقط شدن غسل از افرادی که کشتن آنها از راه سنگسار یا قصاص واجب شده، اجماع و اتفاق فقها و این روایت است. امام علی(ع) فرمود: «مرد یا زنى که باید سنگسار شود قبلاً غسل داده میشود و حنوط و کفن میگردد، بعد سنگسار شده و بر آنان نماز خوانده میشود و کسى که قصاص میشود به همین ترتیب غسل داده شده و حنوط گردیده و کفن بر او پوشانیده میشود، بعد از آن قصاص میشود و بر او نماز میگزارند (و دفن میکنند)». این روایت از امام صادق(ع) هم نقل شده است. فقهای بزرگوار نیز به این روایت استدلال کردهاند.
در روایتی درباره علت غسل ندادن چنین کسانی آمده است: مردی پیش امام علی(ع) آمد و گفت: من زنا کردهام، مرا پاک کنید. امام علی(ع) او را سنگسار کرد تا اینکه از دنیا رفت و آن حضرت بعد از مردنش بر وی نماز خواند و دفنش کرد، پس اطرافیان گفتند: به چه دلیل او را غسل ندادید؟ امام علی(ع) در پاسخ فرمود: «به چیزی غسل داده شد که پاک کننده او تا روز قیامت است»؛ یعنی همان سنگسار شدن.
ضمائم
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
کسانی که قتل آنها به عنوان قصاص یا حد شرعی واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور میدهد مراسم غسل میت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه غسل میت را به جا آورده، سپس دو قسمت از قسمتهای سهگانه کفن را یعنی لنگ و پیراهن را میپوشند و مانند میت حنوط میکنند و بعد از کشته شدن، قطعه سوم را بر آنها میپوشانند و نماز بر آنها خوانده و به همان حال دفنشان میکنند و لازم نیست خون را از بدن و کفن آنها بشویند، حتی اگر بر اثر ترس و وحشت خود را نجس کنند، تکرار غسل لازم نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24044
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در منزل شخصی مهمان باشیم و دستگیرهی درِ ورودی توالت و حمام که آنها دارای درهای جداگانه برای خود هستند را نجس کنیم و به صاحبخانه نگوییم و آنها نیز به طور مکرر با دست خیس به این دستگیره دست بزنند و بعد دست خودشان را بدون خشک کردن به یخچال و قسمتهای دیگر بزنند آیا برای آنها نجس است؟ و دیگر اینکه اگر آنها به منزل من بیایند و با دست مرطوب به وسایل من دست بزنند باعث نجاست منزل من میشوند؟
🍃🌺فقها در این باره میگویند:
اگر انسان چیزی از اثاثیه و وسایل دیگران را #نجس کند، چنانچه آن چیز را، صاحبش در کارى که شرط آن طهارت واقعى است (مثل خوردن و آشامیدن و یا آب وضو و غسل) استعمال مىکند، واجب است نجس بودن آن را به صاحبش بگوید. در غیر این صورت، اطلاع دادن به وی لازم نیست. پس در فرض سؤال، صاحبخانه که از موضوع خبر ندارد، اسباب و وسایلش برای وی حکم شیء نجس را ندارند.
اما دربارهی رفت آمد چنین شخصی به منزل شما باید گفت، اگر شما یقین داشته باشید که وی دست مرطوب خود را به محل نجس زده است و سپس بدون شستن دست و با دستی مرطوب با وسایل شما تماس بر قرار کند، وسیلهی با آن تماس انجام شده، نجس میشود. البته تحقق چنین امری(به طوریکه تمام موارد آن با یقین شخص همراه باشد) بسیار به ندرت اتفاق میافتد. و به طور کلی بهتر است انسان برای جلوگیری از بسیاری از زحمات و شبهات و افتادن در وسواس همان ابتدا به نحوی صاحبخانه را در جریان موضوع قرار دهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29295
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر دو نفر با یکدیگر شوخی میکنند (غیر عمدی) و یا دو رقیب در ورزش با یکدیگر در حال ورزش و یا مرد زن خود را بزند، و ... در پوست، قرمزی و یا سبزی به وجود آید: الف. حدّ #دیه چه قدر است؟ (مقدار دیه با پول) ب. اگر در این صورت، سبز نگردد بلکه فقط قرمز باشد، در این صورت دیه واجب است؟ ج. اگر طرف مقابل؛ یعنی کسی که ضرر کشیده به سبب این سبزی شدن گوشتش و یا قرمز شدن گوشتش حلالیت بدهد، و دیه نخواهد، بازهم دیه واجب میشود؟ د. برای تعیین دیه، رفتن پیش قاضی و یا مرجع تقلید واجب است؟ اگر واجب است در مکانی که ما زندگی میکنیم، این کار کمی مشکل است؟ خواهش میکنیم تعیین نمودن این را برای ما به صورت روشن، با توضیح و تفصیلی بنویسید که ما بتوانیم این را تعیین نماییم.
🍃🌺اگر صدمه به سر وارد شده باشد؛ ظاهر آن است که مقدار دیه به تفاوت قیمت انسان سالم و معیوب تعیین میشود.
در احکام دیه سیلی زدن و مانند آن، بین مرد و زن و کوچک و بزرگ و همچنین بین اجزاى بدن- دیه مقرّرى داشته باشد یا نه- و رنگ تمام صورت را گرفته باشد یا نه، اثر آن مدتى باقى بماند یا نه، فرقى ندارد.
ج. اگر صاحب حق (کسی که آسیب دیده است) حلالیت بدهد و پرداخت دیه را نخواهد، پرداخت دیه واجب نیست و از گردن آسیب زننده ساقط میشود.
د. اگر نوع آسیب و مقدار دیه را بتواند خودش دقیقا تشخیص داده و قیمت آن را محاسبه کند، نیازی به رفتن نزد قاضی نیست و خودش میتواند دیه را بپردازد. اما اگر توانایی این امر را ندارد، لازم است جهت اینکه حق طرف مقابل ضایع نشود، به افراد خبره (مانند قاضی و دادگاههای مربوطه) مراجعه نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21655
⚜ @Ahkaam ⚜
💠 #مسافت_شرعی برای مسافر چگونه محاسبه میشود؟
❓فاصله شهر ما از جایی که خانههای مسکونی تمام میشوند تا ابتدای منازل شهر ارومیه 18 کیلومتر است. اگر ما برای شرکت در نماز جمعه به مصلا یا برای کار دیگر که داخل شهر است برویم مسافت طی شده جمعاً 25 کیلومتر میشود. روزه ما باطل است یا صحیح است؟
🍃🌺مراجع تقلید، ملاک در محاسبه مسافت شرعیِ بین دو شهر را، از آخرین خانههای شهر مبدأ تا اولین خانههای شهر مقصد میدانند. اما برخی از فقها این ملاک را نسبت به شهر مقصد قبول نداشته بلکه ملاک را خود مقصد میشمرند، نه اولین خانههای شهر مقصد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33899
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم مصرف مواد شادیآفرین مثل علف (گراس) چیست؟ اگر از منظر طبی ضرری برای بدن نداشته باشد چطور؟
🍃🌺«گراس» اگر از جمله #مواد_مخدر محسوب گردد، از آنجا که استعمال مواد مخدر دارای آثار سوء و ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظهاى است، استفاده از علف گراس نیز حرام است. و اگر از جمله دخانیات محسوب نشود، تابع میزان ضرر آن است که اگر داراى ضرر قابل ملاحظهاى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد، جایز نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30047
⚜ @Ahkaam ⚜