eitaa logo
حکمش چیه؟
104.4هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
148 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا کسی که نمی‌داند روزه قضا بر گردن دارد یا خیر، می‌تواند در ایام رجب و شعبان روزه بگیرد با این نیت که اگر قضا داشت جبران شود و اگر نداشت به عنوان مستحبی استفاده کند؟ همینطور اگر نمیداند نماز واجب به گردن اوست هر روز نماز قضا بخواند اگر بگردن داشت حساب شود و گرنه نماز مستحبی حساب شود؟ پاسخ کسی که نمی‌داند بر گردن او روزه یا نمازی واجب است یا نه، می‌تواند به نیت روزه و نماز احتیاطی و یا به نیّت ما فی الذمه (آنچه بر عهده اوست)، روزه و نماز را بجا آورد، و اگر قضایی بر عهده‌اش نبوده براى او ثواب نوشته مى‌شود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد روزه، اگر به نیّت آن‌چه در ذمه او است روزه بگیرد از روزه قضا کفایت می‌کند و در مورد نماز، به نیت نماز قضای احتیاطی بخواند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نیت باید قضا باشد احتیاطاً و اگر قضا بر او نبود براى او ثواب نوشته مى‌شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): کسی که نمی‌داند بر گردن او روزه واجب است یا نه به عنوان احتیاط روزه بگیرد، نه اینکه مانند سؤال نیت کند و نماز هم همین‌طور است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): می‌تواند به نیت روزه احتیاطی بگیرد. ان شاء الله از ثواب روزه مستحبی نیز بهره‌مند خواهد شد. همینطور چنانچه یقین به نماز قضا ندارد می‌تواند قضای احتیاطی بخواند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر به نیت ماهو المطلوب باشد مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از 
هرچی به همسری میگفتم نم گرفته زشت شده😩 میگفت جیگرم😙 قربون اون چشات🥰 درستش میکنم غصه نخور منم ساکت میشدم 😛 دیگه دیدم فایده نداره خودم دست بکار شدم 💪 یه ۲۰ زدم هرکی میاد دهنش وا میمونه😻 این معجزه زندگی من بود👇👇😍 eitaa.com/joinchat/3187277831C5a6fba1991
هدایت شده از 
کانال افتتاح شد 😍 انواع سالاد های روز دنیا🥒🥗 فصل شیرازی الویه ماکارونی و کلی دیزاین و سفره ارایی دیگ فقط با 👇 http://eitaa.com/joinchat/3701800972Cd2b797408d
در سال 92 چند روز روزه از من قضا شد که کفاره آنها را دادم، اما تا امروز قضایشان را نگرفتم، در سال 93 نیز چند روزه از من قضا شد. حال با توجه به این‌که تا رمضان آینده چند ماه باقی است و من هم تعدادی روزه‌ی قضا گرفته‌ام، این روزه‌‌ها برای چه سالی حساب می‌شود؟ اگر برای سال اخیر حساب می‌شود، آیا دیگر کفاره تأخیر ندارد؟ پاسخ مراجع تقلید در این مسئله می‌گویند: اگر فردی از چند ماه رمضان، روزۀ قضا داشته باشد، قضاى هر کدام را که اول بگیرد اشکالی ندارد. ولى اگر وقت قضاى آخرین رمضان تنگ باشد(مثلًا از آخرین رمضان، پنج روز روزه قضا داشته باشد، در حالی‌که پنج روز هم به رمضان پیش‌رو باقی مانده است)، ابتدا باید قضاى روزه رمضان آخری را بگیرد. بنابراین در انجام قضای روزه، قضای هر کدام از رمضان‌های گذشته را که نیت کنید، قضای همان سال محسوب می‌شود. و چنانچه تا قبل از رمضان آینده قضای روزه‌های رمضان آخری را بجا آورید، کفاره‌ی تأخیر نخواهد داشت. ولی اگر هنگام قضای آنها، در نیت معین نکنید که قضای کدام رمضان است، قضاى آخرین سال حساب نمى‌شود که کفارۀ تأخیر از او ساقط شود، بلکه قضاى سال اول حساب خواهد شد. ⚜ @Ahkaam
اگر در روزه، افطار کردن پس از نماز باشد، آیا ثواب بیشتری دارد؟ پاسخ بیشتر فقهای معاصر می‌فرمایند: یکی از موارد مستحب، در باب روزه، آن است که روزه‌دار، پس از اقامه نماز مغرب و عشا[1] روزه خود را افطار نماید، تا از ثواب نماز شخص روزه‌دار برخوردار گردد، مگر این‌که جهت افطار، کسى منتظر او باشد و یا به جهت تحمل روزه، نتواند نماز را با حال خضوع و توجه بجا آورد. که در این صورت، بهتر است افطار را مقدّم بر نماز نموده و به قدر امکان مواظب باشد که وقت فضیلت نماز، نگذرد. ⚜ @Ahkaam
آیا مهاجرت به سرزمین اسلام بر زنانی که در سرزمین کفر اسلام آورده‏ اند، به دلیل اینکه بر اثر خُوف از خانواده و جامعه نمی‏توانند اسلام خود را آشکار کنند، واجب است؟ ج: در صورتی که مهاجرت به سرزمين اسلام برای آنان حَرَج داشته باشد واجب نيست، ولی واجب است تا حد امکان نسبت به نماز و روزه و ساير واجبات مراقبت نمايند. #مهاجرت_و_پناهندگی_سیاسی ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر وسط روز از خواب بیدار شده و چیزی نخورده باشیم، آیا می‌توانیم نیت روزه کنیم؟ پاسخ مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: کسى که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است، اگر پیش از ظهر بیدار شده و نیت کند [اگر چیزی‌ که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد]، روزه او صحیح است، چه روزۀ او واجب باشد یا مستحب. و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمى‌تواند نیت روزۀ واجب نماید. ولی نیت روزه مستحب تا قبل از مغرب اشکالی ندارد. همچنین اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است نیز حکم شخص خواب مانده را دارد. شایان ذکر است در شب ماه رمضان، همینکه در ذهن نیت روزه فردا را داشته باشد، جهت صحت روزه فردا کافیست. ⚜ @Ahkaam
اگر فرد در یک روز رمضان چند بار از حرام جماع کند، آیا برای هر بار یک کفاره جمع باید بدهد؟ اگر این مسئله را نمی‌دانسته چطور؟ پاسخ اگر روزه دار در روزه ماه رمضان،‌عمداً عمل جنسی با همسر خود داشته باشد باید کفاره دهد که عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مدّ (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است. و اگر این عمل جنسی فی نفسه حرام باشد مانند این که با زن حائض خود همبستر شود یا خدای ناکرده زنا کند، باید کفاره جمع دهد( شصت روز روزه و اطعام شصت فقیر) و در صورت تکرار این عمل در یک روز، بنابر نظر برخی از مراجع باید به ازاء هر بار آمیزش جنسی، یک کفاره جمع دهد که تفصیل آن در ذیل می آید. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال احتیاط واجب آن است که بعدد دفعات آمیزش جنسی کفاره بدهد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید یک کفاره جمع بدهد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر روزه دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند، بنابر احتیاط واجب برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع حرام باشد مثل نزدیکی با زن خود در حال حیض یا زنا و تعدد پیدا کند برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می‌شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احوط تکرّر کفاره جمع است. ⚜ @Ahkaam
تعدادی گزارش کتبی راجع به اختلاس اموال دولتی توسط یکی از کارمندان دریافت گردیده که بعد از انجام تحقیقات در مورد این اتهام، صحّت‏ بعضی از آن گزارشها برای ما آشکار شده است. ولی هنگام تحقیق از فرد متهم خود او همه اتهامات را انکار می‏کند، آیا ارسال این گزارشات به دادگاه با توجه به اینکه باعث از بین رفتن آبروی شخص می‏شود، جایز است یا خیر؟ و بر فرض عدم جواز، اشخاصی که ازاین مسأله مطلع هستند چه تکلیفی دارند؟ ج: اگر فردی که مسئول حمايت و حفظ بيت‏المال و اموال دولتی است از اختلاس آن اموال توسط يکی از کارمندان يا غير او مطلع شود، از نظر شرعی و قانونی مکلّف است برای احقاق حق، اطّلاعات خود را در اين زمينه به نهادهای مربوطه ارائه دهد و ترس از بين رفتن آبروی متهم از نظر رسمی مجوّزی برای کوتاهی از احقاق حق جهت حفظ بيت‌المال محسوب نمی‏شود و افراد ديگر، گزارشات خود را مستنداً به مسئولين مربوطه ارائه دهند تا ايشان بعد از تحقيق و تفحّص و اثبات مطلب، اقدام نمايند. #تجسس_و_خبرچینی_و_افشاء_اسرار ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر چیزی به #بول #نجس شود چگونه با #آب_قلیل پاک می شود؟ 🍃اگر از قبیل بدن و چیزهای است که آب در آن نفوذ نمی کند،پس از برطرف شدن نجاست، باید دو بار شسته شود و اگر از قبیل لباس و فرش است باید بعد از هر بار شستن فشار داده شود. 🍃آیات عظام بهجت و صافی گلپایگانی: بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود کافی است و در لباس و فرش،فشار یا حرکت دادن لازم است. ⚜ @Ahkaam ⚜
مشاهده می کنیم که بعضی از مطبوعات اخباری از قبیل دستگیری سارقین، کلاهبرداران، گروههای رشوه گیرنده در ادارات و افرادی که اقدام به انجام اعمال منافی عفت می‏کنند و همچنین گروههای فساد و ابتذال و کلوپ‏های شبانه را چاپ می‏کنند، آیا چاپ و نشر این قبیل اخبار، به نوعی اشاعه فحشا محسوب نمی‏شود؟ ج: مجرّد نشر حوادث و وقايع در مطبوعات اشاعه فحشا محسوب نمی‏شود. @Ahkaam
⏱ نمازگزاران ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر کنند، بعد نماز صبح بخوانند.. 🔻مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که نمازگزاران برای اقامه نماز صبح باید ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر نمایند و سپس نماز خود را بخوانند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓ساختن #مجسمه انسان یا حیوان، به صورت نیمه تنه و یا برجسته روی دیوار چه حکمی دارد؟ 🍀امام خمینی ره و آیات عظام بهجت، سیستانی، فاضل، وحید و مکارم : تفاوتی بین مجسمه کامل و ناقص نیست، هر دو اشکال دارد. 🍀آیات عظام تبریزی، خامنه ای و صافی: ساختن مجسمه آنها به صورت ناقص اشکال ندارد. 🍀آیت الله نوری همدانی: ساختن مجسمه در صورتی که برای هدف عقلایی باشد و اسراف محسوب نشود، جایز است. ⚜ @Ahkaam ⚜
در چه مواردی روزه مسافر، صحیح است؟ پاسخ هر چند روزه مسافری که قصد اقامت ده روز در مکانی را ندارد صحیح نیست، ولی مراجع تقلید، مواردی را از عموم این قاعده استثنا نموده‌اند، که شرح آن چنین است: 1. مسافر مى‌تواند براى خواستن حاجت، سه روز در مدینه طیبه، روزه مستحبى بگیرد. (هر چند قصد اقامتِ کمتر از ده روز در آن شهر را داشته باشد) و احتیاط آن است که این سه روز، پشت سر هم بوده و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد. 2. اگر حاجى توانایی قربانی نداشته باشد، یعنى نه حیوانى براى قربانى دارد و نه پول آن را، چنین شخصى باید سه روز در سفر حج، و هفت روز پس از بازگشت (مجموعاً ده روز) روزه بگیرد. و آن سه روز را که در سفر حج بجاى قربانى روزه مى‌گیرد باید پشت سر هم بوده و بنا بر احتیاط واجب از هفتم تا نهم‌ ماه ذى الحجّه باشد. 3. اگر فردی نذر کند روزه بگیرد و روز آن را معین نکند، نمى‌تواند آن را در سفر به جا آورد، ولی اگر نذر کند در روز معینى روزه بگیرد و در آن روز مسافر باشد، دو صورت دارد: الف: این‌گونه نذر کند که مثلاً در روز جمعه که مسافر هستم، روزه بگیرم، یا اینکه نذر کند در روز جمعه روزه بگیرم، چه مسافر باشم یا نباشم، در این صورت موظف به انجام روزه در آن روز است هر چند مسافر باشد و روزه وی صحیح است. ب: این‌گونه نذر کند که مثلاً در روز جمعه روزه بگیرم، ولی هیچ قیدی درباره‌ی انجام آن در سفر نیاورد. در این صورت نیز عده‌ای از مراجع تقلید انجام روزه در سفر را صحیح شمرده‌اند، ولی برخی فقها در این‌باره می‌گویند: بنابر احتیاط تا ناچار نشده نباید در آن روز به سفر رود و اگر در سفر باشد باید قصد کند که ده روز در جایى بماند و آن روز را روزه بگیرد و در صورتى که روزه نگیرد لازم است روزه آن روز را قضا کند، ولی کفاره‌ای بر وی واجب نیست. ⚜ @Ahkaam
روزه‌های حرام از نظر شیعه کدام است؟ پاسخ روزه‌هاى حرام عبارت است از: 1. روزۀ دو عید فطر و قربان. 2. روزۀ روز سى‌ام شعبان (روزى که نمى‌داند از ماه شعبان است یا رمضان) به نیّت اینکه از ماه رمضان باشد. 3. روزۀ ایام تشریق (یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ذى‌حجه) براى کسى که در مِنا باشد، چه اشتغال به اعمال حج داشته باشد، یا نداشته باشد. 4. روزه گرفتن به جهت وفای به نذر معصیت. 5. روزۀ سکوت؛ به این معنى که نیّت سکوت و حرف نزدن نماید، اگر چه در بعضى از روز باشد. 6. روزۀ وصال؛ و آن عبارت از آن است که انسان نیت کند که در شب و روز یک بار خوراک بخورد یا چند شبانه روز متوالى از خوراک خوددارى نماید. 7. همچنین احتیاط آن است که زن بدون اذن شوهر روزۀ مستحبى نگیرد، بلکه در صورتى که روزه مزاحم حق شوهرش باشد، و بلکه شوهر او را از روزه گرفتن نهى کند مطلقا (چه مزاحمت با حق شوهر داشته باشد چه نداشته باشد) نباید این احتیاط را ترک کند. ⚜ @Ahkaam
آیا جایز است دانشجویان یکی از مراکز آموزشی گزارش‌هایی از منکراتی را که مشاهده می‏کنند به مسئولین فرهنگی ارائه دهند تا از ارتکاب آنها جلوگیری شود؟ ج: اگر گزارشها راجع به امور علنی باشد و عنوان تجسّس و غيبت بر آنها صدق نکند، اشکال ندارد و بلکه در صورتی که جزء مقدمات نهی از منکر باشد واجب است. @Ahkaam
❓بازی با و یا چه حکمی دارد؟ ✅بازی با ، هر چند بدون برد و باخت، حرام است. ✅ آیات عظام بهجت و مکارم شیرازی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ✅آیت الله سیستانی: اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد، چنانچه در عرف شهر از آلات قمار شناخته شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست ⚜ @Ahkaam
آیا در یک روز ماه رمضان، با تکرار عملی که روزه را باطل می‌کند، کفاره نیز تکرار می‌شود؟ پاسخ با باطل شدن عمدی روزه، علاوه بر آنکه کفاره آن واجب خواهد شد، لازم است که فرد تا پایان روز امساک نیز بکند، یعنی نباید تا اذان مغرب کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد. با این وجود، اگر دوباره مرتکب مُبطل روزه شود، تنها کار حرامی کرده ولی کفاره، تکرار نخواهد شد. البته فقها درباره‌ی جماع و استمنا احتیاط کرده و در صورت تکرار آن، تکرار کفاره را نیز واجب می‌دانند. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از تشکیلات مأذنه
🛑 از تعطیلات استفاده کنید و در دوره های آنلاین و آفلاین زیر شرکت کنید. روی اسم دوره ضربه بزنید. 👇👇👇 🔹دوره تخصصی تربیت مشاور فضای مجازی🔹 🔹دوره تخصصی سواد فضای مجازی 🔹 🔹دوره تخصصی عملیات روانی 🔹 🔹دوره مجازی آموزش فتوشاپ ۲۰۲۰🔹 🔹دوره مجازی آموزش ساخت پاورپوینت🔹 🔹سخنرانی های کاربردی، جذاب و چندرسانه‌ای🔹 🔰 تقویت مهارت‌های رسانه‌ای با 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
حکم شرعی کسی که برای مسلمانی که روزه نمی‌گیرد غذا و نوشیدنی تهیه می‌کند چیست؟ پاسخ اگر روزه بر آن شخص واجب نیست یا شرعا معذور از روزه گرفتن است (مثل اینکه توانایی روزه گرفتن را نداشته باشد)، اشکالی ندارد، ولی در صورتی که معذور نیست و روزه گرفتن بر او واجب باشد، از باب یاری نرساندن بر گناه، باید از این کار خودداری کند و در صورت امکان با زبانی نرم وی را نهی از منکر نماید. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر روزه گرفتن براى او واجب باشد و بدون عذر شرعى روزه نمى‌گیرد، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بطور کلی اگر آن شخص، شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعی ندارد ولی در صورتی که معذور نیست باید آنها را با زبان خوب، نهی از منکر نماید و از تهیه آن خودداری نماید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه فرد مذکور در افطار روزه معذور است، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
آیا بیان ظلم یاخیانت بعضی از مسئولین ادارات در برابر مردم جایز است؟ ج: گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پيگيری و تعقيب بعد از تحقيق و اطمينان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود واجب می‏گردد، ولی بيان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی‏شود حرام است. @Ahkaam
❗️کسی که قصد #سفر دارد و مجموع رفت و برگشت او هشت فرسخ است، وقتی که به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و اذان آن را نشنود، باید نماز را شکسته بخواند. ‼️توجه: هر فرسخ ۶۲۴۰ متر است. ‼️توجه: وجوب #قصر (کوتاه کردن یا دو رکعتی کردن نماز) فقط در خصوص نمازهای روزانه ی چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است، و نماز صبح و مغرب قصر نمی شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
1. بنده ناجی استخر هستم. در ماه رمضان افرادی در روز برای آب درمانی و....مراجعه می‌کنند آیا با فرض اینکه ممکن است فردی نیاز به کمک داشته و برای نجات او مجبور باشم سر را به زیر آب ببرم، اشتغال به این کار در حال روزه جایز است؟ 2. اگر برای نجات فردی سر را به زیر آب بردم، تکلیف روزه‌ام چیست؟ پاسخ 1. اشتغال به این کار جایز و چه بسا لازم است. 2. در هر حال نجات جان مسلمان واجب است، و اگر این امر در ماه رمضان موجب شود که روزه‌دار تمام سر را به زیر آب فرو برد، باید روزه را تا پایان روز نگه داشته و بعدا قضای آن را بجا آورد، ولی این کار کفاره ندارد، هر چند عمدی باشد. البته برخی از فقها فرو بردن سر در آب را مبطل روزه نمی‌دانند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. فی نفسه اشتغال به چنین کاری اشکال ندارد بلکه گاهاً واجب است. 2. در فرض مذکور فرو بردن سر زیر آب اشکال ندارد ولی روزه باطل می‌شود و بعداً باید قضای آن را بجا آورید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و2. در هر حال کسى که براى نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزه‏‌اش اشکال دارد، ولى به عنوان نجات جان مسلمانى این کار واجب است و بعداً قضا کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): سر فرو بردن زیر آب موجب بطلان روزه می‌شود و اگر برای نجات غریق باشد، کفاره ندارد و تنها قضای آن کافی است. ⚜ @Ahkaam