☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️
#احکام_تقلید
اصطلاح "جایز نیست"، یعنی حرام است؟ یا به معنای مکروه میباشد؟
⚜ @Ahkaam ⚜
#احکام_موسیقی
☑️سئوال
استماع آهنگ بدون كلام چه حكمي دارد؟
✅پاسخ
آیات عظام امام، فاضل، خامنهاي ، بهجت و نوري: گوش دادن به هر آهنگي كه مطربي و مناسب مجالس گناه و خوشگذراني است جايز نيست. (هر چند مشتمل بر كلام نباشد).
سيستاني، تبريزي، وحيد، مكارم: گوش دادن به هر آهنگي كه مناسب مجالس گناه و خوشگذراني است جايز نيست. (هر چند مشتمل بر كلام نباشد).
صافي: گوش دادن به هر آهنگي كه مطرب و مناسب مجالس گناه و خوشگذراني است جايز نیست و گوش دادن به آهنگي كه از نواختن آلات موسيقي توليد ميشود، حرام است.
⚜ @Ahkaam ⚜
📚 میزان نفقه
⁉️ سؤال:
🔹۱. نفقۀ زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟
🔹۲. آیا #نفقه ای که زن از شوهر دریافت می کند، در صورتی که تا پایان #سال_خمسی باقی بماند، #خمس دارد؟
✅ جواب:
۱) #نفقۀ_واجب_زن عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینۀ درمان بیماری های متعارف و نظافت و ... به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است.
۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است كه اگر از #مخارج_سال زياد بيايد، خمس آن پرداخت شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_نامحرم
❓پرسش
همخوانی زنان و یا زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟
✅پاسخ
همه مراجع (غیر از آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد.
آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓پرسش
نظر مراجع عظام تقلید در مورد اهانت به مقدسات اهل سنت را بفرمایید.
📝پاسخ
- آیت الله خامنه ای: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است.
- آیت الله مکارم شیرازی: هرگونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.
- آیت الله سیستانی: دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.
- آیت الله وحید خراسانی: نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها میشود.
- آیت الله جوادی آملی: سبّ صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هرکدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شقاق و تحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی، گناهی بزرگ است.
- آیت الله نوری همدانی: جائز نیست.
- آیت الله موسوی اردبیلی: مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر و الحاد می شود اجتناب کنند.
- آیت الله شبیری زنجانی: مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ ص فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَةَ لَهُمْ.
- آیت الله محقق کابلی: از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.
- آیت الله علوی گرگانی: اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
- آیت الله مظاهری: اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم، عقلا و شرعا جایز نیست.
- آیت الله مدنی تبریزی: اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.
- آیت الله هاشمی شاهرودی: هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
📚 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب
💠 سؤال: با توجه به این که در هر #ماه_قمری، بعضی از روزها #قمر_در_عقرب است، آیا برگزاری مراسم #ازدواج در این روزها اشکال دارد؟مقلد مقام معظم رهبری هستم.
✅ جواب: در ایام قمر در عقرب، اجرای صیغه #عقد_نکاح، کراهت دارد، اما برگزاری مراسم اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
زنی که از راه غیر مشروع باردار شده است، جهت ازدواج (موقت یا دائم) چقدر باید عده نگه دارد؟
پاسخ
در این موضوع، روابطی که بدون عقد شرعی باشد، نامشروع و زنا است و زنی که چنین گناهی را مرتکب شده احترامی نداشته و عده ندارد. البته برخی از مراجع، موکولکردن ازدواج به بعد از زایمان را بهتر و موافق احتیاط دانستند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): زن مذکور عده ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): زنا عده ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): زنا عده ندارد ولی بنابر احتیاط باید تا وضع حمل صبر کند و بعد ازدواج کند، در هر صورت قبل از وضع حمل نزدیکی جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): زن زانیه برای ازدواج عده ندارد، گرچه بهتر است به مقدار دو حیض عده نگه دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): زنى که حامل از زناست، عدّه ندارد و جایز است به عقد زانى یا غیر او درآید.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر مبلغی به اشتباه به حساب ما واریز شود، وظیفه ما چیست؟
پاسخ
در فرض سؤال، باید آنرا به صاحبش برگردانید، و اگر مالک آن قابل شناسایی و دسترسی نیست، باید آنرا از طرف وی -با هماهنگی با دفتر مرجع خویش- به فقیری - به صورت نقدی یا قسطی- صدقه دهید، ولی اگر به کلی توان پرداخت آنرا ندارید تا زمان حصول توانایی، تکلیفی ندارید.
ضمن اینکه گروهی از فقها در این زمینه معتقدند، پرداخت این مبلغ باید با محاسبه ارزش روز باشد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر یقین دارید که اشتباهی واریز شده، در صورتی که امکانِ پیدا کردن صاحب پول وجود داشته باشد، بر شما واجب است تمامی مبلغ مذکور را همراه با کاهش ارزش پول به صاحبش بپردازید و اگر از پیدا کردن صاحب آن مأیوس میباشید، همان مبلغ را همراه با کاهش ارزش پول، از طرف صاحبش به فقیر بپردازید و احتیاط در اجازه از حاکم شرع است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): به فقیر متدین صدقه بدهید.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر صاحب آن را نمیشناسید و امکان پیدا کردن صاحب پول فراهم نیست، باید به صورت اقساطی یا یکجا پول را به عنوان رد مظالم به مرجع تقلید خود بدهید و اگر ارزش پول کاهش شدید پیدا کرده است به قیمت روز پرداخت شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که بتوانید صاحب آن را پیدا کنید، برگردانید در غیر این صورت از طرف صاحبش با اجازه مجتهد به فقیر داده شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر امام جماعت، نماز مغربش را اوّل غروب آفتاب بخواند و نظر مرجعش صحت چنین نمازی باشد، آیا فردی که نظر مرجعش متفاوت است، میتواند برای نمازهای قضای خود به وی اقتدا کند؟
پاسخ
با توجه به اینکه از نگاه مأموم، نماز چنین امام جماعتی صحیح نیست، وی نمیتواند به او اقتدا کند، حتی اگر بخواهد نماز قضا بخواند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در فرض سؤال اقتداء صحیح نمیباشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): خیر نمیتواند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، نمیتواند.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اقتدا صحیح نیست؛ چرا که از نظر مأموم نماز امام جماعت قبل از وقت و باطل است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که وقت داخل نشده نمیتواند نماز بخواند.
⚜ @Ahkaam ⚜
معیار در شناخت عناوین و موضوعات احکام چیست؟
پاسخ
یکی از مباحثی که در علم اصول فقه مطرح میشود این است که آیا احکام، تابع اسامی و عناوین موضوعات است؛ یا تابع حقایق و واقعیت خارجی بوده و عناوین و اسامی، موضوعیتی ندارند، مگر آنکه تنها علامت و آینهای برای مصادیق و افراد واقعی باشند؟
مثلا اگر در شریعت وارد شده است که سگ نجس است؛ آیا این حکم تابع صدق عنوان سگ بودن است؟ بنابراین اگر سگی در نمکزار افتاد و تبدیل به نمک شد، دیگر سگ بر او صدق نمیکند. پس سگی که تبدیل به نمک شده، نجس نخواهد بود. اما اگر بگوییم حکم تابع اسامی و عناوین نیست؛ حکم تابع حقایق و واقعیات است و اسامی و عناوین طریق و ابزار برای نشان دادن واقعاند، در این صورت ممکن است گفته شود سگی که در نمکزار افتاده هر چند عنوان سگ بر او صدق نمیکند، ولی در عین حال نجس است؛ زیرا حکم نجاست روی واقع و حقیقت این جسم خارجی رفته است؛ یعنی این موجود خارجی که قبلا زنده بود و عنوان سگ بر او صدق میکرد نجس بود و الآن که نمک شده است، نمیدانیم نجاست باقی است یا از بین رفت. از راه استصحاب حکم میکنیم که نجاست باقی است.
حق مطلب این است که احکام دائر مدار اسامی و عناوینی است که در منابع شرعی آمده است، اما معیار در شناخت موضوعات و عناوین شرعی، نه دقتهای عقلی است، و نه لغت و معانی تحت اللفظی لغوی؛ بلکه معیار شناخت عناوین و موضوعات احکام، عرف است، مگر اینکه دلیل خاص و یا دلیل عام بر خلاف آن داشته باشیم. و یا میتوان گفت احکام تابع اسامی و عناوینی است که در دلیل آن آمده و آن موضوعات و عناوین نیز به همان معانی لفظی لغوی موضوع هستند، مگر اینکه عرف یا قرینهی دیگری بر خلاف آن باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
#امام_کاظم (ع):
مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه راهم که باقی گذارد ره توشه او به سوی آتش جهنم است.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا خرید و فروش سهام شرکتی که بخش کوچکی از درآمد آن ربوی است، حلال میباشد؟
پاسخ
چنانچه شرکت مذکور دارای فعالیتهای اقتصادی و معاملات حلال و حرام بوده و سهام هر کدام قابل جداسازی باشد، شراکت و خرید سهام در بخش حلال آن جایز است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن و مشارکت در این معاملات جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): از این جهت منعی نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن مقدار که ربوی است، جایز نیست و اگر جدا سازی نمیشود کرد، از کل آن باید پرهیز کرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا خرید و فروش سهام شرکتی که بخش کوچکی از درآمد آن ربوی است، حلال میباشد؟
پاسخ
چنانچه شرکت مذکور دارای فعالیتهای اقتصادی و معاملات حلال و حرام بوده و سهام هر کدام قابل جداسازی باشد، شراکت و خرید سهام در بخش حلال آن جایز است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن و مشارکت در این معاملات جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): از این جهت منعی نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن مقدار که ربوی است، جایز نیست و اگر جدا سازی نمیشود کرد، از کل آن باید پرهیز کرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌳 شوهرم در زمان ازدواج کتباً مرا در نصف اموالش شریک کرد. حالا که من شریک نصف اموالش هستم، آیا دیگر نیازی به اجازه او در خرج کردن ندارم و به هر کس بخواهم میتوانم بدون اجازه او پول بدهم؟
🌹پاسخ
1. این نوع شراکت تنها در اموالی صحیح است که در زمان ازدواج وجود داشته، نه اموالی که در آینده حاصل خواهد شد.
2. اگر در این شراکت، سهم هر شریک (به صورت مصداقی) مشخص نشده باشد، مالکیت هر یک از شرکا به صورت مشاع است و در مالکیت مشاع، استفاده شرکا در مال مشترک، باید با رضایت یکدیگر باشد.
3. هر چند زن اختیار دارد که از اموال خود در هر کجا که خواست استفاده نمایند، ولی در برخی موارد؛ مانند صدقه و نذر، باید با موافقت شوهر اقدام نماید.
در هر حال، زن و شوهر دارای زندگی مشترک بوده و جهت همدلی بیشتر، مناسب است در اینگونه امور با آگاهی یکدیگر عمل نمایند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): حتی در فرض سؤال هم اجازه لازم است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): تصرف یکی از شرکا در ملک مشاع، بدون رضایت دیگری جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مجرد گفتن شراکت، دیگری را شریک نمیکند و برای دیگری مجوز استفاده درست نمیکند مگر آنکه به وسیله عقد مانند هبه مشاع و یا چیز دیگری نظیر اختلاط دو جنس محقق شود.
⚜ @Ahkaam ⚜