eitaa logo
حکمش چیه؟
104.1هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
148 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸اشیائی که توسط مردم به حرم امامزاده ای هدیه شده ولی وقف نشده در صورتی که فرا تر از نیاز حرم امامزاده باشد می شود با صلاحدید هیات امنا در حسینه نزدیک به آن امامزاده که مورد نیازش است صرف شود؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که امامزاده نیازی نداشته باشد مطابق آنچه نوشته اید مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا زن می تواند از درآمد بدون اجازه شوهر به دیگران هدیه بدهد؟ ☘️پاسخ اسلام ، مرد و زن را مالک و صاحب اختیار درآمد خویش که از راه حلال و شرعی بدست می آورند، می داند. مالک اختیار دارد بدون اجازه دیگران اموال خود را در راه های حلال و درست از جمله هدیه دادن مصرف کند. شما می توانید با دستمزد خود برای شوهر و خانواده تان مانند پدر و مادر و همچنین برای دوستان دختر خود هدیه بخرید؛ اما درباره هدیه داده به دوست پسرباید بگوئیم : از نظر شرع مقدس اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، بدون مجوّز شرعی (مانند ازدواج و محرمیت نسبی و سببی) اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی، حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. بنا بر این در مورد هدیه دادن به مرد و پسر نا محرم باید موارد بالا را رعایت کنید. زیرا هرگونه تماس و ارتباط با نامحرم اگر چه در حد عاطفی، موجب گرفتار شدن به گناه های بزرگ تر می شود. زنان به خصوص زنان شوهر دار باید در این گونه روابط نهایت دقت را داشته باشند تا گرفتار دام های شیطان نشوند، دام هایی که به تدریج، انسان را به سوی خود می کشاند. بسیاری از خیانتها به شوهران از مراحلی شروع می شود که ابتدا گمان به آن نمی رفت. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا جایز است یک هدیه ای که شوهرم به من داده، به کسی دیگر بدون اجازه شوهرم هدیه کنم؟ چون از آن لحظه که به من داد مال من شده است. ☘️پاسخ اگر شوهر شما مالی را به شما بخشیده است به ملکیت شما در می آید و شرعاً شما مالک آن خواهید بود. و مکروه است که مرد یا زن هدیه ای که به یکدیگر می دهند، پس بگیرند و اگر در موقع بخشیدن هیچ گونه قید و شرطی نگذاشته است که آنرا به دیگری ندهید یا نفروشید یا... شما می توانید هر گونه تصرفی در آن انجام دهید یا به دیگری ببخشید. اما در دو صورت زوج نمی تواند هدیه ای را که به زوجه داده است، از او پس بگیرد: 1. در صورتی که زوجه از فامیل های او باشد؛ 2. در صورتی که زوجه در این هدیه تصرف کرده و به دیگری داده باشد. اما از آنجا که ممکن است این کار موجب ناراحتی و اذیت شوهرتان شود و یا منجر به اختلاف و در گیری های خانوادگی شود سعی کنید هر گونه تصرف در آن با نظر و موافقت همسرتان باشد. همچنین با توجه به این که هدیه دادن محبت را زیاد کرده و نشانه علاقه شوهر به شما است، نگهداری آن نشانه اهمیت دادن و ارج نهادن و پاسخ مثبت به احساسات همسرتان میباشد. پس حتی المقدور سعی کنید هدایای همسرتان را برای خود نگه داشته و از اموال دیگری که دارید هدیه بدهید. ⚜ @Ahkaam
☘️در بین دوستان گاهی اوقات خرج و مخارج کوچکی شکل می گیرد؛ مثلاً برای خرید وسیله ای دوست مبلغ آن وسیله را پرداخت می کند و زمانی که قصد می کنیم که پول آن وسیله را به دوستت پرداخت کنیم او نمی پذیرد و قبول نمی کند و در بین این تعارفات قرار می گیرد و پول را از انسان دریافت نمی کند، آیا در این جا مسئله حق الناس شکل می گیرد و حقی از آن دوست برگردن آدم می ماند چه باید کرد؟ 🌸پاسخ حق الناس به معنای خاص آن در امور مالی، زمانی ایجاد می شود که شما ضرری مالی را بدون جلب رضایت دیگری و به ناحق به او برسانید، اما اگر شخصی به دلیل تعارفات مرسوم، هزینه ای را ظاهرا با رضایت خود به نفع شما متقبل شده باشد، حتی اگر در اعماق قلب خود ناراضی باشد، حق الناسی را به نفع او ایجاد نمی کند، مگر آن که شما او را در شرایطی قرار داده باشید که او برخلاف میل خود، ناگزیر از تحمل چنین مخارجی شده باشد. البته، به هر حال سزاوار است که بر اساس آیه: "َلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسان‏"در صدد جبران نیکی های دوستانتان بوده و آنها را بدون پاسخ نگذارید و به عبارتی، هر نیکی از دیگران، حق الناسی را نه از لحاظ فقهی، بلکه از لحاظ اخلاقی بر عهده طرف مقابل خواهد گذاشت. ⚜ @Ahkaam
☘️در آموزشگاه رانندگی کار می کنم وقتی هنرجوها قبول می شوند پرسنل آموزشگاه به هنرجومی گویند شیرینی یادت نرود و هنرجو شیرینی می خرد یا نقدا پولی برای شیرینی می دهد آیا خوردن این شیرینی یا گرفتن این پول اشکال دارد؟اگر اشکال دارد دلیل آنرا می خواهم بدانم. 🌸پاسخ اگر با رضایت خود شیرینی می خرد و یا پول پرداخت می کند، خوردن شیرینی یا گرفتن پول اشکالی ندارد. اما اگر با این در خواست او را شرمنده کرده و در محذور قرار دهند به صورتی که مجبور شود علی رغم میل باطنی و رضایت خود شیرینی بخرد یا پولی به این عنوان بپردازد (این حالت را اصطلاحاً مأخوذ به حیاء شدن، می گویند.) اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
☑️سوال آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟ ـــــــــــــــــــــ ✅پاسخ ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست. بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است. از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر مردی دو دانگ یک آپارتمان را به نام همسرش کرده و الان امکان ادامه رندگی مشترک وجود نداشته باشد، و زن مطالبه مهر خود را نموده باشد، آیا مرد می تواند ارزش دو دانگ آپارتمان فوق را از ارزش مهریه زن کسر کرده و الباقی را به زن بپردازد؟ با توجه به احکام هبه لطفاٌ راهنمائی فرمائیـد. توضیح: زن از محارم نسبی مرد نمی باشد. و چیزی هم بعنوان معوض دریافت ننموده و در مورد هبه هم هیچ تغییری ایجاد نشده است. ☘️پاسخ هبه در لغت به معنای بخشیدن و دادن چیزی به کسی بدون عوض است. و در اصطلاح؛ یعنی واهب آن چیزی را که ملک خودش است رایگان و بلاعوض به دیگری انتقال بدهد که به آن عطیّه و نحله نیز می گویند. اگر مال هبه شده را به عنوان عاریه به همسرتان داده اید تا از آنها استفاده کند و یا آنها را به او بخشیده اید و عین آنها نزد همسرتان به همان صورت موجود است و آن زن هم از ارحام شما نمی باشد، می توانید آن هبه را فسخ نموده و اموال هبه شده را پس بگیرید و در نتیجه جایز است در آن تصرف نمائید. اما اگر همسرتان از ارحام بوده و یا هبه معوضه بوده هبه صحیح و نافذ است. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa3989@Ahkaam
🌸اگر کسی زمینی داشته باشد و برای سند زدن آن نیازمند وکیل باشد و وکیل بنا بر سختی کار مجبور به رشوه دادن به مسئولین است اگر سند صادر شود پول فروش این زمین چه حکمی دارد؟ ☘️پاسخ گرفتن، پرداختن و واسطه رشوه قرار گرفتن، به هر شکل و به هر کس حرام است، چه برای احقاق حق باشد، یا برای ابطال باطل و چه برای احقاق باطل باشد یا برای ابطال حق، و چه برای اصل کار باشد، یا برای تسریع در آن و چه مستلزم تضییع حقوق دیگران باشد یا مستلزم آن نباشد،‌ بدون واسطه یا با واسطه. مگر این که احقاق حق به گونه ای باشد که راه بدست آوردن آن و از بین نرفتنش منحصر به این باشد که رشوه بدهند. بنابراین رشوه دادن وکیل با این هدف که از سختی کار سند زدن بکاهد حرام است، اما سندی که از این راه به دست آمده صحیح بوده و با رشوه دادن باطل نمی گردد. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2663@Ahkaam
🌸آیا می توان از کسی که نماز نمی خواند یا قرض مردم را نمی دهد هدیه گرفت؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج 1 و 2: اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): مانعی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸بنده برنامه‌نویس کامپیوتر هستم. به تازگی سفارش برنامه‌ای را دریافت کرده‌ام که کاربرد آن در پیش‌بینی بازی‌های ورزشی (فوتبال) است. روند این پیش‌بینی‌ها بدین گونه است که مخاطبین نتایج بازی‌ها را پیش‌بینی و امتیازدهی می‌کنند و مبلغی را به نسبت امتیازی که داده‌اند به مسئول می‌دهند و اگر پیش‌بینی درست بود جایزه نهایی را دریافت می‌کنند. حال سؤالم این است: 1. حکم شرکت در این پیش بینی و دریافت جایزه چیست؟ 2. اگر اشکال دارد، حکم پولی که بنده در قبال نوشتن برنامه و تولید نرم افزار می‌گیرم، چیست؟ ☘️پاسخ 1. اگر جایزه، از مبلغ دریافتی از سایر شرکت‌کنندگان - که بازنده محسوب می‌شوند - تهیه می‌شود، این مسابقه، نوعی قمار بوده و شرکت در آن جایز نیست. 2. اگر این نرم افزار هیچ منفعت و کارکرد حلالی نداشته باشد، طراحی، برنامه‌نویسی و تولید آن حرام است و دریافت اجرت بر این کار نیز جایز نبوده و فرد، مالک اجرت‌ دریافتی نمی‌گردد و باید آن را برگرداند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. اگر مالی از شرکت کنندۀ بازنده به شرکت کنندۀ برنده داده می‌شود، حرام است. 2. اگر کار شما همکاری با گناه محسوب نشود، اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. بطور کلی شرکت در پیش‌بینی مسابقات، جایز نبوده و گرفتن جوایز در این مسابقات هم جایز نیست . 2. چنانچه برنامه مذکور را برای استفاده در خصوص موردِ حرام درست نمایید گرفتن اجرت آن حرام است و اگر استفاده حلال هم داشته باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شرکت در مسابقه پیش‌بینی نتایج فوتبال جایز نیست و برنامه‌نویسی برای چنین مسابقه‌ای نیز جایز نمی‌باشد. ⚜ @Ahkaam
🌸در تلویزیون مسابقه پیامکی اجرا می‌شود که در آن برای حمایت مالی از تیم مورد علاقه خود پیامک می‌زنید و به خاطر حمایت و جمع شدن پول بیشتر، 200 تومان از شما کم می‌شود. قسمتی از پول را به تیم داده و قسمتی هم برای اپراتور صدا و سیما است. در آخر هم به خاطر این پیامک زدن، قرعه کشی می‌کنند و به افرادی جایزه می‌دهند. آیا این کار و جایزه در صورت برنده شدن اشکال شرعی دارد؟ اگر همه پرداخت کنندگان راضی به استفاده از جایزه باشند چطور؟ ☘️پاسخ برخی فقها معتقدند با توجه به اینکه جایزه‌ٔ برنده‌ی قرعه‌کشی، از مبلغ پرداختی شرکت‌کنندگانی که برنده نشده‌اند پرداخت می‌شود، این کار حکم قمار را داشته و جایز نیست، مگر آنکه شرکت‌کنندگان، ابتدا و بدون هیچ پیش شرطی، مبلغ پرداختی را به ملکیت نهاد برگزارکننده درآورند و سپس آن نهاد، جوایز را از مال خود تهیه کند. در هر حال، با توجه به رضایت شرکت‌کنندگان، فرد برنده می‌تواند از جایزه استفاده نماید. ضمن اینکه برخی از فقها این نوع مسابقه را عرفاً از موارد شرط‌بندی و قمار خارج دانسته و بر آن ایراد شرعی نمی‌گیرند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت کنند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بدهند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): این کار جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار اشکال شرعی دارد؛ هر چند همه راضی باشند. ⚜ @Ahkaam
🌸برخی بازی‌های اینترنتی وجود دارند که در آن دو نفر شرط‌بندی می‌کنند، البته این شرط‌بندی از نوع پول واقعی نیست بلکه در آن بازی، هر کسی حسابی دارد که در آن حساب، مقداری سکه هست و ارزش خارجی ندارد. حکم این بازی چیست؟ ☘️پاسخ اگر آنچه که بر سر آن شرط‌بندی می‌شود در بین عرف دارای ارزش مالی نباشد، این بازی اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اعتباری که برنده به دست می‌آورد قابل خرید و فروش باشد (و لو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش امتیاز آن هم جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مال واقعی شرط بسته نشود قمار نیست، ولی احتیاط مستحب ترک بازی با شرط مذکور است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ارزش مالی نداشته باشد، اشکالی ندارد، ولی بهتر است از این گونه شرط‌بندی‌ها اجتناب شود. ⚜ @Ahkaam
🌸نگاه کردن به آلات قمار چه حکمی دارد؟ ☘️پاسخ در برخی روایات، نگاه به بازی شطرنج که از آلات قمار بوده، شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته است، به همین دلیل، موضوع نگاه کردن به آلات قمار و حکم آن، بین فقها مورد گفتگو قرار گرفته است. در همین راستا برخی از فقها احتیاط را در آن می‌دانند که به آلات قمار (هنگام استفاده و بازی با آنها) نگاه نشود، ولی برخی‌ معتقدند تنها اگر حضور در مجلس قمار و نگاه به وسایل آن به گونه‌ای باشد که موجب تأیید رفتار قمارباز شود، نگاه به آنها جایز نیست. البته بدیهی است، فقهایی که معتقدند بازی با شطرنج - چون عرفاً از آلت قمار خارج شده - جایز است، نگاه به این بازی نیز نباید از نظر آنان دارای مشکلی باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در آلات قمار نگاه به شطرنج بنابر احتیاط جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): نگاه به مجلس قمار جایز نیست، ولی مجرد نظر به آلات قمار فی حد نفسه اشکال ندارد، اما در خصوص شطرنج معصوم علیه السلام از نظر به آن تقبیح فرمودند. ⚜ @Ahkaam
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است: ▫️1: اینکه بدن یا نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد. ▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد . ▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا نماز بخواند . ▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود. ⚜ @Ahkaam
✅ حکم شرعی مسابقه پیامکی یا بخت آزمایی 👆 ⚜ @Ahkaam
اگر یک معتاد خانواده‌اش را به جهت نیاز مالی برای خرید مواد، مورد آزار و اذیت قرار دهد، آیا کمک مالی به آن معتاد جایز است؟ پاسخ مصرف مواد مخدّر در غیر موارد درمان جایز نیست؛ لذا صدقه و کمک به فرد معتاد نیز جایز نخواهد بود، مگر این‌که - مانند فرض سؤال - ضرورتی پیدا شود که تنها راه رفع آن، کمک مالی به فرد معتاد باشد. با این حال، برخی از فقها، حتی در فرض سؤال نیز کمک مالی به فرد معتاد جهت تهیه مواد مخدر را جایز نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر ضرورت نجات خانواده‌اش آن را اقتضا کند، و راهی حتی گزارش به مسؤولین برای نجات خانواده وجود ندارد، به مقدار ضرورت اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کمک به او موجب جری شدن او در جهت اعتیاد و خرید مواد مخدر شود، باید اجتناب شود. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر تشخیص ضرورت داده شود و بدانید آزار زیاد می‌رساند و کمک شما موجب آرامش زن و فرزندان او خواهد شد از صدقات می‌توان به او کمک نمود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر به حد ضرورت برسد و راه دیگری برای رفع اذیت و آزار او نباشد اشکالی ندارد، ولی وظیفه اولیه کمک کردن به معتاد جهت ترک اعتیاد است. ⚜ @Ahkaam
«هرکس با هفتاد دختر در خانه زنا کند و هفتاد پیامبر را بکشد و هفتاد کتاب آسمانی را بسوزاند، گناهش کمتر است از کسی که یک روز نمازش را عمداً نخواند». آیا این حدیث صحیح است؟ پاسخ ترک عمدی نماز از گناهان کبیره بوده و سبب خروج شخص از ذمه‌ی خداوند و رسول او می‌شود. امام کاظم(ع) فرمود: عمرو بن عبید از امام صادق‌(ع) در مورد گناهان کبیره پرسید. امام(ع) نیز برخی از گناهان را برشمرد و فرمود: «ترک نماز از روی عمد یا ترک یکی از آن مواردی که خداوند واجب کرده است جزو گناهان کبیره است؛ زیرا که رسول خدا(ص) فرمود: «مَنْ تَرَک‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص‏»؛ هر کس نماز را عمدا ترک کند از ذمّه خدا و رسول و امانشان بیزاری جسته است. بر اساس برخی از روایات معتبر گناه کسی که نماز را عمدا ترک کند، می‌تواند از زنا هم بالاتر باشد: مسعدة بن صدقه می‌گوید وقتی از امام صادق(ع) پرسیده شد که چرا به انسان زناکار کافر گفته نمی‌شود، ولی ترک کننده نماز کافر است؟ فرمود: زیرا انسان زناکار و امثال او به دلیل شهوتی که بر آنها غالب شده، مبادرت به این گناه می‌کنند، ولی ترک کننده نماز فقط به جهت خوار شمردن این عبادت الهی‏ آن‌را ترک کرده است. اما روایت مبالغه آمیز دیگری در این زمینه وجود دارد که سند آن به امامی نرسیده، بلکه مرفوعه و ضعیف السند بوده؛ و از این‌رو نمی‌توان به آن اعتماد و استناد کرد: «مَنْ أَحْرَقَ سَبْعِینَ مُصْحَفاً وَ قَتَلَ‏ سَبْعِینَ‏ مَلَکاً مُقَرَّباً وَ زَنَی‏ بِسَبْعِینَ‏ بِکراً کانَ أَقْرَبَ إِلَی النَّجَاةِ مِمَّنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً؛ کسی که هفتاد قرآن را بسوزاند و هفتاد مَلَک مقرب را به قتل برساند و با هفتاد(زن) باکره زنا کند، از کسی که عمدا نماز را ترک نماید، به نجات خدا نزدیک‌تر است. این روایت از لحاظ محتوا نیز دچار مشکل است؛ زیرا: الف) کشتن فرشتگان مقرب توسط انسان امکان‌پذیر نیست. ب) همان‌گونه که در یکی از روایات بالا دیدیم، علت بالاتر بودن گناه ترک نماز از گناه زنا، این‌گونه عنوان شد که تارک نماز بیش از زناکار، دین و دستورات الهی را خوار کرده است. و بدیهی است فردی که هفتاد قرآن را آتش زده و احیانا هفتاد فرشته مقرب را به قتل رسانده باشد، نسبت به فرد تارک الصلاه بیشتر در صدد خوارکردن و توهین به دین برآمده است، پس طبیعتا گناه او نیز بیشتر خواهد بود، اگرچه این بیشتر بودن گناه، از بزرگی گناه ترک‌کردن نماز نمی‌کاهد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا داشتن پاسور (ورق) فقط برای انجام تردستی و نه بازی کردن چه با شرط بندی چه بی‌شرط بندی، حرام است؟ ☘️پاسخ نگهداری و خرید و فروش آلات قمار [از جمله پاسور] و آنچه استفاده بیشتر آن در امور حرام است، جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸1. آیا بازی‌های کامپیوتری معمولی که در همه شهربازی‌‌ها وجود دارد به طوری که در آن فرد سکه‌‌ای در دستگاه می‌گذارد و با کامپیوتر بازی می‌کند و در صورت بُرد پول یا جایزه‌‌ای می‌گیرد و در صورت باخت پول داده شده از دست می‌رود. آیا این بازی‌‌ها جزو قمار محسوب می‌شوند و پول برده شده حرام است؟(مثل بازی‌های تلفنی). 2. اگر این نوع بازی‌‌های شهربازی در سؤال‌ یک اشکالی ندارد، سؤال اصلی من این است که در اینترنت سایت‌‌هایی وجود دارد که دقیقاً مثل بازی‌‌های کامپیوتری شهربازی، هر مقدار پولی را که می‌خواهید واریز می‌کنید و با خود نرم افزار سایت،‌ بازی کامپیوتری انجام می‌دهید و در صورت برد، مقدار معینی پول برنده می‌شوید و در صورت باخت، پول واریزی از دست می‌رود. آیا این نیز قمار محسوب میشود و پول برده شده حرام است؟ در ضمن سایت طوری است که می‌توان بازی را در حالت کمترین ریسک قرار داد که احتمال برد ما تقریباً 25 برابر باخت است؛ یعنی یکی از دلایل حرمت قمار یعنی احتمال باخت سنگین و به نابودی کشیدن زندگی فرد به هیچ عنوان وجود ندارد. ☘️پاسخ در این بازی‌ها برد و باخت به دو صورت می‌تواند فرض شود: 1. از بازندگان چیزی بگیرند و از همان پول به برندگان بدهند. 2. از تمام شرکت‌‌کنندگان، پولی بابت مخارج سایت بگیرند و از منبعی دیگر به برندگان جایزه بدهند. گزینه اول -که ظاهراً روش کاربردی بسیاری از این سایت‌ها است- صورت شرعی نداشته و همان شرط‌‌بندی حرام است، اما اگر رویکرد سایت، مبتنی بر گزینه دوم باشد، ایرادی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1و2. در هر صورت برد و باخت اگر به صورتی باشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر شرط جایزه شود یعنی بر اساس قرارداد در فرض برد، بازنده ملزم به پرداخت جایزه باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در هر دو صورت اگر از شرکت کنندگان پولی بگیرند، قمار محسوب می‌شود و حرام است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸در برخی بازی‌های اینترنتی گاهی پیشنهاد می‌شود که با پرداخت چند دلار می‌توان به مرحله بعد آن بازی رفت و یا فلان امتیاز را به شما می‌دهیم تا راحت‌تر بازی را طی کنید. آیا پرداخت این پول در برابر خدمتی که ارائه می‌دهند جایز است؟ (ولو این‌که این بازی‌ها مربوط به کشوری غیر مسلمان باشد). ☘️پاسخ پرداخت این مبلغ و استفاده از این امتیاز به خودی خود اشکالی ندارد. بله اگر بازی مذکور، از بازی‌هایی باشد که دارای مفسده بوده و یا با بُرد و باخت مالی همراه باشد، جایز نمی‌باشد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر آن پول در مقابل ارائه خدمت باشد، فى نفسه مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بازی‌ها مشتمل بر حرام نباشد فی نفسه مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال چنانچه کمک به کفار نباشد و از بازی‌هائی نباشد که دارای مفسده باشد و بدون برد و باخت مالی باشد و از همان پول پرداختی جوایزی برای آنها تهیه نکنند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): بازیهای مذکور چنانچه برد و باخت نداشته باشد و نوعاً از بازی‌های قمار نباشد و منفعت عقلایی داشته باشد مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸من در بازی آنلاین تحت وب بازی می‌کنم که سازنده‌اش یک شخص لهستانی است و آن بازی مانند یک جهان مجازی است که دارای 50 کشور مختلف می‌باشد که کشور ایران و کشور صهیونیست اسرائیل دو تا از 50 کشور آن بازی هستند، آیا بازی کردن در این سایت حرام است؟ ☘️پاسخ شرکت در این نوع بازی‌ها، با شرایط زیر اشکالی ندارد: 1. استفاده و ورود به آن منع قانونی نداشته باشد. 2. بازی مذکور قمار نبوده و به شرط برد و باخت انجام نشود. 3. مفسده‌ی اخلاقی یا انحراف عقیدتی در آن نباشد. 4. توهینی نسبت به ایران و ارزشهای اسلامی در آن نبوده و تجلیلی نسبت به اسراییل یا مفاهیم صهیونیستی در آن نباشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه بازی مذکور برد و باخت داشته باشد و یا تخلف از قوانین محسوب شود جائز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بازی قمار از قبیل شطرنج نبوده و یا دارای تصاویر مستهجن و یا مفسد عقیده و اخلاق و یا وهن اسلام و مسلمین نباشد فی نفسه مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش 1- خواب در چه حدی وضو را باطل می کند؟ 2- وضوی کسی که از خروج باد معده خودداری می کند، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ 1. اینکه چشم نبیند و گوش نشنود و اگر یکی از این دو مشخصه نباشد، وضو باطل نمی شود. 2. وضوی او باطل نیست. ⚜ @Ahkaam
💠 شرعی | حکم استفاده شخصی از اینترنت محل کار👆 ⚜ @Ahkaam
🌸بنده قصد راه اندازی وب سایتی به شرح زیر دارم: لیست مسابقات ورزشی بین تیم های بزرگ در وب سایت قرار داده می شود. کاربران مسابقه مورد نظر خود را انتخاب و با کاربر دیگری اقدام به شرط بندی می کند. پس از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتایج، مبلغ شرط بندی به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن اینکه 15% از مبلغ برنده شده به عنوان کارمزد توسط وب سایت کسر خواهد شد. حال، با توجه به اینکه دین اسلام برای دو ورزش اسب دوانی و تیراندازی (که هر دو مسابقه رزمی به حساب می آیند) اجازه بر گزاری مسابقه و شرط بندی را می دهد، آیا بنده این اجازه را دارم که مسابقات قرار داده شده در وب سایت را فقط به مسابقات رزمی محدود کنم؟ آیا اخذ این 15 درصد حلال است یا خیر؟ و آیا راهی برای حلال کردن این مبالغ وجود دارد یا خیر؟ ☘️پاسخ در فرض سؤال جایز نیست. بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی­اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است شرط بندی بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر ملزم باشد پولی پرداخت کند یا براساس شرط باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): عمل مذکور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهی برای حلیت ندارد، بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است مسابقه بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): این نوع کسبها وجهۀ شرعی ندارد وباید از آن اجتناب شود. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم بازی تخته نرد چیست؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam