🌸برخی بازیهای اینترنتی وجود دارند که در آن دو نفر شرطبندی میکنند، البته این شرطبندی از نوع پول واقعی نیست بلکه در آن بازی، هر کسی حسابی دارد که در آن حساب، مقداری سکه هست و ارزش خارجی ندارد. حکم این بازی چیست؟
☘️پاسخ
اگر آنچه که بر سر آن شرطبندی میشود در بین عرف دارای ارزش مالی نباشد، این بازی اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اعتباری که برنده به دست میآورد قابل خرید و فروش باشد (و لو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش امتیاز آن هم جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مال واقعی شرط بسته نشود قمار نیست، ولی احتیاط مستحب ترک بازی با شرط مذکور است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ارزش مالی نداشته باشد، اشکالی ندارد، ولی بهتر است از این گونه شرطبندیها اجتناب شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸نگاه کردن به آلات قمار چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
در برخی روایات، نگاه به بازی شطرنج که از آلات قمار بوده، شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته است، به همین دلیل، موضوع نگاه کردن به آلات قمار و حکم آن، بین فقها مورد گفتگو قرار گرفته است.
در همین راستا برخی از فقها احتیاط را در آن میدانند که به آلات قمار (هنگام استفاده و بازی با آنها) نگاه نشود، ولی برخی معتقدند تنها اگر حضور در مجلس قمار و نگاه به وسایل آن به گونهای باشد که موجب تأیید رفتار قمارباز شود، نگاه به آنها جایز نیست.
البته بدیهی است، فقهایی که معتقدند بازی با شطرنج - چون عرفاً از آلت قمار خارج شده - جایز است، نگاه به این بازی نیز نباید از نظر آنان دارای مشکلی باشد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در آلات قمار نگاه به شطرنج بنابر احتیاط جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نگاه به مجلس قمار جایز نیست، ولی مجرد نظر به آلات قمار فی حد نفسه اشکال ندارد، اما در خصوص شطرنج معصوم علیه السلام از نظر به آن تقبیح فرمودند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است:
▫️1: اینکه بدن یا #لباس نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با #خون نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد.
▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد .
▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا #لباس_نجس نماز بخواند .
▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن #نماز بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر یک معتاد خانوادهاش را به جهت نیاز مالی برای خرید مواد، مورد آزار و اذیت قرار دهد، آیا کمک مالی به آن معتاد جایز است؟
پاسخ
مصرف مواد مخدّر در غیر موارد درمان جایز نیست؛ لذا صدقه و کمک به فرد معتاد نیز جایز نخواهد بود، مگر اینکه - مانند فرض سؤال - ضرورتی پیدا شود که تنها راه رفع آن، کمک مالی به فرد معتاد باشد.
با این حال، برخی از فقها، حتی در فرض سؤال نیز کمک مالی به فرد معتاد جهت تهیه مواد مخدر را جایز نمیدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر ضرورت نجات خانوادهاش آن را اقتضا کند، و راهی حتی گزارش به مسؤولین برای نجات خانواده وجود ندارد، به مقدار ضرورت اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کمک به او موجب جری شدن او در جهت اعتیاد و خرید مواد مخدر شود، باید اجتناب شود.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر تشخیص ضرورت داده شود و بدانید آزار زیاد میرساند و کمک شما موجب آرامش زن و فرزندان او خواهد شد از صدقات میتوان به او کمک نمود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر به حد ضرورت برسد و راه دیگری برای رفع اذیت و آزار او نباشد اشکالی ندارد، ولی وظیفه اولیه کمک کردن به معتاد جهت ترک اعتیاد است.
⚜ @Ahkaam ⚜
«هرکس با هفتاد دختر در خانه زنا کند و هفتاد پیامبر را بکشد و هفتاد کتاب آسمانی را بسوزاند، گناهش کمتر است از کسی که یک روز نمازش را عمداً نخواند». آیا این حدیث صحیح است؟
پاسخ
ترک عمدی نماز از گناهان کبیره بوده و سبب خروج شخص از ذمهی خداوند و رسول او میشود. امام کاظم(ع) فرمود: عمرو بن عبید از امام صادق(ع) در مورد گناهان کبیره پرسید. امام(ع) نیز برخی از گناهان را برشمرد و فرمود: «ترک نماز از روی عمد یا ترک یکی از آن مواردی که خداوند واجب کرده است جزو گناهان کبیره است؛ زیرا که رسول خدا(ص) فرمود: «مَنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص»؛ هر کس نماز را عمدا ترک کند از ذمّه خدا و رسول و امانشان بیزاری جسته است.
بر اساس برخی از روایات معتبر گناه کسی که نماز را عمدا ترک کند، میتواند از زنا هم بالاتر باشد:
مسعدة بن صدقه میگوید وقتی از امام صادق(ع) پرسیده شد که چرا به انسان زناکار کافر گفته نمیشود، ولی ترک کننده نماز کافر است؟ فرمود: زیرا انسان زناکار و امثال او به دلیل شهوتی که بر آنها غالب شده، مبادرت به این گناه میکنند، ولی ترک کننده نماز فقط به جهت خوار شمردن این عبادت الهی آنرا ترک کرده است.
اما روایت مبالغه آمیز دیگری در این زمینه وجود دارد که سند آن به امامی نرسیده، بلکه مرفوعه و ضعیف السند بوده؛ و از اینرو نمیتوان به آن اعتماد و استناد کرد:
«مَنْ أَحْرَقَ سَبْعِینَ مُصْحَفاً وَ قَتَلَ سَبْعِینَ مَلَکاً مُقَرَّباً وَ زَنَی بِسَبْعِینَ بِکراً کانَ أَقْرَبَ إِلَی النَّجَاةِ مِمَّنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً؛ کسی که هفتاد قرآن را بسوزاند و هفتاد مَلَک مقرب را به قتل برساند و با هفتاد(زن) باکره زنا کند، از کسی که عمدا نماز را ترک نماید، به نجات خدا نزدیکتر است.
این روایت از لحاظ محتوا نیز دچار مشکل است؛ زیرا:
الف) کشتن فرشتگان مقرب توسط انسان امکانپذیر نیست.
ب) همانگونه که در یکی از روایات بالا دیدیم، علت بالاتر بودن گناه ترک نماز از گناه زنا، اینگونه عنوان شد که تارک نماز بیش از زناکار، دین و دستورات الهی را خوار کرده است. و بدیهی است فردی که هفتاد قرآن را آتش زده و احیانا هفتاد فرشته مقرب را به قتل رسانده باشد، نسبت به فرد تارک الصلاه بیشتر در صدد خوارکردن و توهین به دین برآمده است، پس طبیعتا گناه او نیز بیشتر خواهد بود، اگرچه این بیشتر بودن گناه، از بزرگی گناه ترککردن نماز نمیکاهد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸1. آیا بازیهای کامپیوتری معمولی که در همه شهربازیها وجود دارد به طوری که در آن فرد سکهای در دستگاه میگذارد و با کامپیوتر بازی میکند و در صورت بُرد پول یا جایزهای میگیرد و در صورت باخت پول داده شده از دست میرود. آیا این بازیها جزو قمار محسوب میشوند و پول برده شده حرام است؟(مثل بازیهای تلفنی). 2. اگر این نوع بازیهای شهربازی در سؤال یک اشکالی ندارد، سؤال اصلی من این است که در اینترنت سایتهایی وجود دارد که دقیقاً مثل بازیهای کامپیوتری شهربازی، هر مقدار پولی را که میخواهید واریز میکنید و با خود نرم افزار سایت، بازی کامپیوتری انجام میدهید و در صورت برد، مقدار معینی پول برنده میشوید و در صورت باخت، پول واریزی از دست میرود. آیا این نیز قمار محسوب میشود و پول برده شده حرام است؟ در ضمن سایت طوری است که میتوان بازی را در حالت کمترین ریسک قرار داد که احتمال برد ما تقریباً 25 برابر باخت است؛ یعنی یکی از دلایل حرمت قمار یعنی احتمال باخت سنگین و به نابودی کشیدن زندگی فرد به هیچ عنوان وجود ندارد.
☘️پاسخ
در این بازیها برد و باخت به دو صورت میتواند فرض شود:
1. از بازندگان چیزی بگیرند و از همان پول به برندگان بدهند.
2. از تمام شرکتکنندگان، پولی بابت مخارج سایت بگیرند و از منبعی دیگر به برندگان جایزه بدهند.
گزینه اول -که ظاهراً روش کاربردی بسیاری از این سایتها است- صورت شرعی نداشته و همان شرطبندی حرام است، اما اگر رویکرد سایت، مبتنی بر گزینه دوم باشد، ایرادی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): 1و2. در هر صورت برد و باخت اگر به صورتی باشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر شرط جایزه شود یعنی بر اساس قرارداد در فرض برد، بازنده ملزم به پرداخت جایزه باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در هر دو صورت اگر از شرکت کنندگان پولی بگیرند، قمار محسوب میشود و حرام است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در برخی بازیهای اینترنتی گاهی پیشنهاد میشود که با پرداخت چند دلار میتوان به مرحله بعد آن بازی رفت و یا فلان امتیاز را به شما میدهیم تا راحتتر بازی را طی کنید. آیا پرداخت این پول در برابر خدمتی که ارائه میدهند جایز است؟ (ولو اینکه این بازیها مربوط به کشوری غیر مسلمان باشد).
☘️پاسخ
پرداخت این مبلغ و استفاده از این امتیاز به خودی خود اشکالی ندارد. بله اگر بازی مذکور، از بازیهایی باشد که دارای مفسده بوده و یا با بُرد و باخت مالی همراه باشد، جایز نمیباشد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر آن پول در مقابل ارائه خدمت باشد، فى نفسه مانعى ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بازیها مشتمل بر حرام نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال چنانچه کمک به کفار نباشد و از بازیهائی نباشد که دارای مفسده باشد و بدون برد و باخت مالی باشد و از همان پول پرداختی جوایزی برای آنها تهیه نکنند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): بازیهای مذکور چنانچه برد و باخت نداشته باشد و نوعاً از بازیهای قمار نباشد و منفعت عقلایی داشته باشد مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من در بازی آنلاین تحت وب بازی میکنم که سازندهاش یک شخص لهستانی است و آن بازی مانند یک جهان مجازی است که دارای 50 کشور مختلف میباشد که کشور ایران و کشور صهیونیست اسرائیل دو تا از 50 کشور آن بازی هستند، آیا بازی کردن در این سایت حرام است؟
☘️پاسخ
شرکت در این نوع بازیها، با شرایط زیر اشکالی ندارد:
1. استفاده و ورود به آن منع قانونی نداشته باشد.
2. بازی مذکور قمار نبوده و به شرط برد و باخت انجام نشود.
3. مفسدهی اخلاقی یا انحراف عقیدتی در آن نباشد.
4. توهینی نسبت به ایران و ارزشهای اسلامی در آن نبوده و تجلیلی نسبت به اسراییل یا مفاهیم صهیونیستی در آن نباشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه بازی مذکور برد و باخت داشته باشد و یا تخلف از قوانین محسوب شود جائز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بازی قمار از قبیل شطرنج نبوده و یا دارای تصاویر مستهجن و یا مفسد عقیده و اخلاق و یا وهن اسلام و مسلمین نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸بنده قصد راه اندازی وب سایتی به شرح زیر دارم: لیست مسابقات ورزشی بین تیم های بزرگ در وب سایت قرار داده می شود. کاربران مسابقه مورد نظر خود را انتخاب و با کاربر دیگری اقدام به شرط بندی می کند. پس از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتایج، مبلغ شرط بندی به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن اینکه 15% از مبلغ برنده شده به عنوان کارمزد توسط وب سایت کسر خواهد شد. حال، با توجه به اینکه دین اسلام برای دو ورزش اسب دوانی و تیراندازی (که هر دو مسابقه رزمی به حساب می آیند) اجازه بر گزاری مسابقه و شرط بندی را می دهد، آیا بنده این اجازه را دارم که مسابقات قرار داده شده در وب سایت را فقط به مسابقات رزمی محدود کنم؟ آیا اخذ این 15 درصد حلال است یا خیر؟ و آیا راهی برای حلال کردن این مبالغ وجود دارد یا خیر؟
☘️پاسخ
در فرض سؤال جایز نیست. بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصیاش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است شرط بندی بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر ملزم باشد پولی پرداخت کند یا براساس شرط باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): عمل مذکور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهی برای حلیت ندارد، بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است مسابقه بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): این نوع کسبها وجهۀ شرعی ندارد وباید از آن اجتناب شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی تخته نرد چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی با شطرنج چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر به نظر مکلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در این صورت بازى با آن بدون شرط بندى اشکال ندارد ولى پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود و بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): شطرنج و تخته نرد در هر صورت حرام است اما غیر این دو اگر با شرط بندی باشد حرام است و بدون آن نیز اگر در عرف محل آلت قماری شمرده شود به احتیاط واجب جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجه به این که شطرنج امروزه به عنوان یک نوع ورزش شناخته شده و آلت قمار محسوب نمی شود، بازی آن بدون برد و باخت مالی اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸توی مسابقات پیش بینی فوتبال که هر کس مبلغی پول میگذارد و در مسابقه شرکت میکند اگر برنده شود حکم این پول چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتى که از شرکت کنندگان پولى بگیرند، و به قید قرعه از محلّ پولهاى دریافتى جوایزى به برندگان بپردازند، این کار حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): گرفتن پول برای جایزه دادن در مقابل پیش بینی نتایج مسابقات اکل مال به باطل و حرام است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸با سلام. سایتی هست با آدرس www.btaraf.com که مسابقه پیش بینی فوتبال برگزار می کند و برای هر فرم مبلغی را گرفته و در نهایت به نفرات برتر بدون قرعه کشی 90درصد پول جمع شده را جایزه می دهد و 7 درصد را به ادعای خود برای مخارج سایت و 3درصد را برای امور خیریه صرف می کند. لطفا با بررسی این سایت راهنمای کنید. می خواستم بدانم شرکت در این مسابقات و پول حاصل از آن چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، که چنین شرط بندی حرام است، همچنین اگر تماشاگران باهمدیگر شرط بندی کنند حرام است. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است. [1] و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، موسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است. [2] [3]
بنابراین شرط بندی بین دو طرف مسابقه و بین تماشاگران حرام است. اما مورد سؤال شما یعنی کسانی که وارد این سایت می شوند و مبلغی پرداخت کرده و درباره نتیجه مسابفات نظر داده و پیش بینی می کنند و بر این اساس و در صورت نظر صحیح، مبلغی دریافت می کنند، مرتکب شرط بندی حرام می شوند و دادن مبلغی به موسسات خیریه توجیهی برای انجام دادن کار حرام نیست.
اگر چه نظر مراجع محترم تقلید بیان شد ولی با مشخص کردن مرجع تقلید تان بهتر می توانید به جواب های دلخواه برسید. موفق باشید.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
بستن شیر آب در حال وضو چه حکمی دارد؟
✅پاسخ
اشکال ندارد.
نکته: اگر بعد از ریختن آب روی اعضای وضو، نخست شیر آب بسته شود و سپس وضوی اعضا کامل شود، از اسراف جلوگیری خواهد شد و برای مسح،اشکالی پیش نخواهد آمد.
⚜ @Ahkaam ⚜
س 900. شخصى داراى کتابخانه اى شخصى است که مدتى از آن کتاب ها استفاده مى نموده است، فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمى کند، ولى احتمال مى دهد که در آينده از آن بهره ببرد، آيا در مدتى که از کتاب ها استفاده نمى کند، به آن خمس تعلّق مى گيرد؟ و آيا در تعلّق خمس، فرقى بين اين که خودش خريده باشد يا پدرش، وجود دارد؟مقلد مقام معظم #رهبری هستم.
ج. اگر کتاب ها در زمان خريد آن مورد نياز او براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى او باشد، خمس ندارد، حتى اگر پس از سال اول از آن استفاده نکند. همچنين اگر کتاب ها به او ارث رسيده و يا از طرف پدر و مادر و يا ديگران به او هديه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمى گيرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸نظر اسلام درباره شطرنج چیست و شطرنج و امامان چه رابطه ای داشتند؟
☘️پاسخ
بازی با آلات قمار در اسلام،حتی بدون شرط بردو باخت جایز نمی باشد، همان طور که بازی با غیر از آلات قمار ولی با شرط بندی و برد و باخت(قمار) جایز نمی باشد.
شطرنج در روایات ما و با توجه به کاربردی که داشته است جزء آلات قمار شمرده شده است و طبیعتاً بازی با آن حتی بدون برد و باخت ،حرام است.
امام صادق(ع) می فرماید: " شطرنج از باطل است" و " هر آن چه که با آن قمار شود میسر است."
اما همان طور که استفاده می شود، دو چیز حرام است؛ اول: برد و باخت و قمار کردن، دوم: بازی با آلات قمار ، پس اگر وسیله ای بر اثر مرور زمان و شرایط موجود، از آلت قمار بودن خارج شود و غالباً در بازی با آن، برد و باخت نشود، بازی با آن حرام نیست، لذا حضرت امام خمینی در استفتائی که از ایشان درباره بازی با شطرنج شده است، به همین مطلب اشاره کرده اند:
سؤال :اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را بهطور کلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان یک ورزش فکرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟
جواب: بر فرض مذکور اگر برد و باختى در بین نباشد اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی کردن با پاسور (ورق بازی) بدون برد و باخت و برای سرگرمی چیست؟ با توجه به این که در جامعه امروز ایران قبح آن شکسته شده و در بین جوانان فراگیرشده و در ایران از آلت قمار هم خارج شده است؟
☘️پاسخ
در خصوص سؤال مذکور حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند که: بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند(پاسور)، مطلقا جائز نیست (چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت) ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند؛ مثل ورق هایی که نوعی بازی فکرى محض بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است یا ورقهایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتور سیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مىشود بدون شرط بندى اشکال ندارد.
مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند: "بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جائز نیست ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و به طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جائز نیست و بازى با هر وسیلهاى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرطبندى، اشکال ندارد."
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸می خواستم بدانم اسلام در مورد شرط بندی چه حکمی دارد؟ آیا شرط بندی با پول متعلق به خودم در مسابقات ورزشی (اسب دوانی، فوتبال، تنیس، و غیره) مجاز است؟
☘️پاسخ
شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، حرام است و همچنین حرام است اگر تماشاگران باهمدیگر شرط بندی کنند. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است. و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، موسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است.
بعضی مراجع عظام تقلید در شرط بندی فرقی بین شرط مالی و معنوی نگذاشته اند؛ و براین عقیده اند که حتی اگر در مسابقه ای شرط شود که هرکس بازنده شد یک جزء قرآن برای اموات شخص برنده بخواند این شرط اشکال دارد. اما بعضی دیگر از مراجع به شروط معنوی اشکال نمی گیرند.
اما اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا پاسور از آلات اختصاصی قمار است؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب می شود و بازی با آن مطلقاً حتی بدون شرط بندی حرام است.
دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد تودهء مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشی یا تفریحی شناخته نشود، بازی با آن بدون برد و باخت مالی نیز اشکال دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا در صورت عدم خروج ارز از کشور باز هم اجرای سیستم های گلدکوئیستی در ایران اشکال دارد؟
پرسش
با توجه به اینکه بنده پرسش و پاسخ های مربوط به گلدکوئیست را مطالعه کردم ، می خواستم بدانم که اولا اگر درآمدهای یک شرکت گلدکوئیستی در کشور خودمان سرمایه گذاری شود، باز هم ایراد دارد و ثانیا اگر شرکتی در قالب راه اندازی یک شهر مجازی که در آن همه کارها از جمله بانکداری ، خرید و فروش و... همه الکترونیکی باشد فعالیت کند و برای ورود و ثبت نام در این شهر مبلغی را دریافت کند که این مبلغ به همان روش گلدکوئیستی به شاخه های معرف(شاخه های بالاتر) برسد، حکم چیست؟؟ لازم به ذکر است که درآمدهای این شرکت در کشور خودمان سرمایه گذاری می شود و کسی اجباری برای جذب نیروی جدید ندارد.
☘️پاسخ اجمالی
سیستم هایی همانند گلدکوئیست و دیگر شرکت های مشابه مشکلات فراوانی چه از نظر شرعی، فقهی و اقتصادی دارند که یکی از این اشکالات خروج ارز از کشور است و اگر در چنین شرکت هایی به نحوی از خروج ارز جلوگیری شود تنها یکی از مشکلات آنها حل شده است اما اشکالات دیگر این شرکتها نظیر أکل مال به باطل، نداشتن شروط متعاقدین و... باقی است.
راه اندازی شهر مجازی الکترونیکی اگر به منظور اغواء افراد و گرفتن پول زیادی از آنها به امید اینکه با تکمیل زیر شاخه های خود به در آمدهای هنگفتی برسند، باشد و در این سیستم در نهایت عده ای محروم از درآمد فرض گردند...، اکل مال به باطل است و قطعا اشکالات شرکت های هرمی را دارا می باشد.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa4450
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا خرید و فروش اینترنتی آب نونی تاهیتی که برای سلامتی جسم نوشیده می شود حلال است یا حرام؟ (آب نونی تاهیتی آب میوه ای است که از جزیره ی تاهیتی گرفته می شود).
☘️پاسخ
اگر منظور حکم خرید و فروش از نقطه نظر حلال یا حرام بودن این نوع آب میوه باشد، پاسخ مراجع عظام تقلید چنین است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فى نفسه اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): چنانچه دارای مواد محرمه نباشد مانعی ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اگر آب میوه باشد و منشأ سکر و مستی نیز نشود مانعی ندارد.
اما اگر مقصود نوع خرید و فروشی است که در قالب شرکت های هرمی انجام می شود ، به این صورت که اگر این نوع معامله از انواع نتورک مارکتینگ (Network Marketing) بوده و همانند شرکت های هرمی به صورت باینری (Binary) اقدام به عضوگیری نمایند و از این طریق ضمن معرفی افراد جدید به شرکت نسبت به خرید آب میوه مذکور، شرکت در قبال آن سودی به فرد معرف که در رأس این شاخه هرمی قرار دارد می دهد در این صورت همانند دیگر شرکت های هرمی همچون گلدکوئست، گلدماین و ... بوده و احکام خاص خود را مبنی بر حرمت شرکت در چنین معاملاتی بر آن صدق می کند.
⚜ @Ahkaam ⚜