eitaa logo
حکمش چیه؟
103.3هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
2هزار ویدیو
150 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹1. معامله با کسانی که مذهبشان بهایی است، چگونه است؟ 2. در صورتی که مسلمانی با بهایی وارد معامله شده، آیا جایز است ما در همان مورد معامله با آن مسلمان معامله کنیم؟ مثلاً شخص بهایی مالک می باشد و شیعه ای آن را اجاره می کند و در آن خشک شویی می زند، آیا امکان دارد که ما لباس هایمان را به این خشک شویی بدهیم؟ 3. آیا اقرار شخص بر بهایی نبودن خودش کافیست یا حتماً می بایست ما تجسّس کنیم؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ج1) همه پیروان فرقه گمراه بهائیت محکوم به نجاست هستند و از هرگونه معاشرت و معامله با این فرقه ضالّه مضلّه، اجتناب نمائید. ج2) فى نفسه مانعى ندارد. ج3) کافى است و تحقیق لازم نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و3ـ معامله با اعضای فرقه ضالّه جایز نیست و اگر مشهور به بهائی بودن است، همان شهرت کافی است. 2ـ در فرض سؤال اشکالی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌹در مورد صابون ها و شامپو های امریکا و کانادا که اکثر و شاید همه از چربی های خوک یا گاو استفاده می کنند چه باید کرد؟ من مقلد ‫امام (ره) هستم، ولی از ایشان مطلبی ندیده ام و تاکنون هیچ کس جوابی به من نداده است. 🌳پاسخ برای پرسش شما دو صورت وجود دارد که همراه طرح آن به پاسخ می پردازیم. 1. اگر انسان یقین دارد که صابون، شامپو، دواجات روان، عطر، روغن، واکس و ... از خوک یا سک و یا از حیوان دیگر که از طریق شرعی ذبح نشده گرفته شده و یا دست کم مقداری از آن را تشکیل می دهد، در این صورت نجس است. 2. امّا اگر به آن یقین نداشته باشد، پاک است. در نتیجه اگر شما به آنچه که در پرسشتان گفته اید یقین دارید، برای شما نجس است و اگر یقین ندارید، بلکه تنها شک دارید برای شما پاک است. ⚜ @Ahkaam
🌹آیا استفاده از نوشابه پپسی که می گویند ساخت اسرائیل است حرام می باشد؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و اسرائیل است خرید و فروش آن جایز نیست، ولی استفاده از آنچه قبلا بدون آگاهی تهیّه کرده اید مانعی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی آن چه موجب تقویت صیهونیست ها شود جایز نیست ولی ما از شرکت های وابسته به آنها اطلاعی نداریم،بنابراین تشخیص موضوع با مقلد است. ⚜ @Ahkaam
🌹اینجانب در یک فروشگاهی (که محصولات ویتامینه دارد) مشغول به کارم. و اکثر مشتری هایمان غیر مسلمان هستند. لازم به ذکر است که اکثر این ویتامین ها به صورت کپسول مانند ارائه می شوند. و بتازگی متوجه شدم که این کپسولها از خوک (گوشت خوک) درست شده اند. با این اوصاف می خواهم بدانم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در آن صورت آیا می بایست این شغل را رها کنم؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین به این مطلب دارید خریدو فروش آن خالی از اشکال نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از جنس آنچه در سوال آمده اطلاعاتی ندارم لکن اگر آنچه درباره مواد آن نوشته اید صحت داشته باشد خرید و فروش آن اگر چه مشتری غیر مسلمان باشد جایز نیست و در صورت شک در مواد آن تحقیق لازم نیست. ⚜ @Ahkaam
🌹آیا به نظر آیة الله خامنه ای می توانم پولی را که اندوخته ام به عنوان قرضه دولتی در بانک تلقی کنم در این صورت سودی که می گیرم حکمش چیست؟ 🌳پاسخ همان گونه که مرقوم فرمودید از دفتر معظم له استفتاء شد. که پاسخ دریافتی به این شرح است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر بانک متعلق به مسلمانان باشد، در صورتى که بر طبق یکى از عقود صحیح شرعى به شما سود بدهد، اشکال ندارد و اگر بانک متعلق به کفار باشد، سود گرفتن از کفار اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓سؤال: آیا فروش ماهی های حرام که خوردن آن حرام است به کسانی که خوردنش را حلال می دانند (مانند اهل سنت) جایز است؟ ☘جواب:فروش ماهی های حرام جایز نیست، بله می توان به خاطر رفع ید از آنها، از طرف مقابل (مانند اهل سنت) پول دریافت کرد. ⚜ @Ahkaam
❓سلام علیکم و رحمه الله و برکاته این جانب 37 ساله ام و دارای دو فرزند دختر می باشم. 25 سال است که در بروکسل (پایتخت بلژیک) زندگی می کنم و به تازگی بواسطه کمک گرفتن از یک بانک و دیگر مواردی همچون دستمزد، خانه ای را خریداری نمودم. اما سؤال این جانب در خصوص شغل من است: 1. یازده سال است که در یک رستوران در شهر بروکسل به عنوان پیشخدمت مشغول به کار هستم. و مشغول سرو نمودن مشروبات الکلی برای مردان و زنان غربی می باشم. به من بفرمایید که به عنوان یک فرد مسلمان با تمام هزینه هایی که برای زندگی کردن دارم آیا این شرایط (وضعیت کاری) قابل قبول است یا خیر؟ چرا که هر چه درباره آن فکر می کنم نمی توانم تصمیمی بگیرم. 2. در مورد پولی که از این طریق کسب می کنم توضیح دهید که آیا درست است یا خیر؟ 3. در مورد موقعیت و جایگاه این جانب در جامعه اسلامی توضیح دهید (که به عنوان یک فرد مسلمان در اینجا چه باید بکنم)؟ 4. در خصوص اثر و نتیجه ای که در این موقعیت (شغلی) برای من، زندگی ام و فرزندانم بوجود می آید نیز توضیح فرمایید؟ پیشاپیش از پاسخی که برای سؤالاتم تهیه می کنید بسیار متشکرم. و السلام علیکم 🌳پاسخ عزت و شرف مسلمانان در هر جای دنیا وابسته به انجام دستورات خداوند و پایبند بودن به اسلام است و تا جایی که می تواند باید به این پیمان متعهد باشد. برخی از فقهاء و مراجع گفته اند در صورتی که می توانید باید کار را عوض کنید یا در بخش دیگری از رستوان کار کنید ولی اگر پیداکردن کار دیگر برای شما بسیار مشکل است،می توانید در حد ضرورت و کفاف به این کار ادامه دهید. در هر صورت بردن غذای حرام و شراب برای دیگران جایز نیست و اجرتی که در مقابل آن گرفته می شود حرام است مگر آن که احتیاج به آن کار و اجرت آن به حد ضرورت برسد،بنابراین جز در موارد ضرورت این کار جایز نیست و اگر بتوانید در این مورد احتیاط بیشتری داشته باشید سزاوار تر است،چرا که نوع در آمد و غذایی که با آن تهیه می شود، در روح و جان انسان تأثیرات زیادی دارد. ⚜ @Ahkaam
❓حکم خرید اجناس دست دوم اسراییلی از جمله گوشی های موبایل چیست؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بکار می‌رود، اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و اسرائیل است خرید و فروش آن جایز نیست، ولی استفاده از آنچه قبلا بدون آگاهی تهیّه کرده اید مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓آیا برای مسلمانان خرید و فروش کالاهایی که از منافع صهیونیسم حمایت می‌کنند و در سرزمین‌های اسلامی هم تولید و یا عرضه می‌شوند جایز است؟ 🌳پاسخ حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند: بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایى که منفعت تولید و خرید آنها عائد صهیونیست‏ها که محارب با اسلام و مسلمین هستند، مى‏شود، اجتناب کنند. و نیز واجب است افراد از وارد کردن و ترویج کالاهایى که دولت حقیر اسرائیل از ساخت و فروش آن منتفع مى‏شود، خوددارى نمایند. و در کل از معاملاتى که به نفع دولت غاصب اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین است، خوددارى شود و وارد کردن و ترویج کالاهاى آنان که از ساخت و فروش آن سود مى برند، براى هیچ کس جایز نیست و همچنین براى مسلمانان هم خرید آن کالاها بخاطر مفاسد و ضررهایى که براى اسلام و مسلمین دارد جایز نمی باشد. دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): بطور کلى خرید و فروش هرگونه کالاى وارداتى از دولت غاصب اسرائیل حرام است و همچنین خرید و فروش هرگونه کالایى از شرکتهاى صهیونیستى و یا شرکتهایى که از سود حاصله کمک به دولت غاصب اسرائیل مى‌کنند حرام است و تشخیص آن به عهده مکلف است؛ و در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بکار می‌رود، اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): در صورتی که ثابت شود که برخى شرکتها جزئى از منافع خود را بتقویت صهیونیزم اختصاص می دهند معامله با آن شرکت جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): خیر، جایز نیست، مگر هنگام ضرورت و به مقدار ضرورت. دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی): بطور کلی بر هر مسلمانی که فی الجمله از اوضاع سیاسی جهان روز و اهداف شوم دشمنان اسلام آگاه باشد روشن است که شرکتهای اسرائیلی در کشورهای اسلامی و بلکه در سایر کشورها برای رسیدن به مقاصد پست خود و جنایت به بشریت و تصرف اقتصاد ملت ها تلاش می کنند که از مهمترین آنها غارت ثروت های مالی و از آن مهمتر غارت ثروت های معنوی مسلمین و نشر و ترویج فرهنگ کفر و اجانب است و هر گونه معامله و رابطه که موجب تقویت آنان باشد حرام محسوب و بر مسلمین است که در قطع ایادی آنها از کشورهای اسلامی کوشش نمایند و مانع از تسلط و تقدم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آنها بشوند. ⚜ @Ahkaam
❓پرورش قورباغه و جلبک و فروش آن به غیر مسلمانان چه حکمی دارد؟ نظر فقهی حضرت آیت الله هادوی تهرانی در این باره چیست؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد ولی فروش آنها برای استفاده های غذایی انسان، جایز نیست هرچند خریدار خوردن آن را حلال بداند. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): خرید و فروش قورباغه ولو به غیر مسلمان برای خوردن جایز نیست ولی جلبک ظاهراً اشکالی ندارد. و الله العالم. ⚜ @Ahkaam
❓بر اساس این مطلب که گرفتن سود و بهره بانکی در کشورهای غیر اسلامی جایز است، آیا سرمایه گذاری در بانک ها از قبیل خرید سهام و ... نیز جایز است؟ 🌳پاسخ مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در این زمینه فرموده اند: "سپرده گذاری در بانک‌های دولت های غیر اسلامی فی نفسه اشکال ندارد به شرطی که موجب افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی آنان که از آن بر ضد اسلام و مسلمین استفاده می کنند نشود و در غیر این صورت جایز نیست". همچنین در پاسخ به این سؤال که: "با توجه به اینکه بعضی از بانک های موجود در کشورهای اسلامی مربوط به دولت های ظالم هستند و بعضی هم وابسته به دولت های کافر و بعضی هم متعلق به مؤسسات خصوصی مسلمانان یا غیر آنان هستند، انجام هر نوع معامله با این بانک ها چه حکمی دارد؟، فرموده اند: "انجام معاملاتی که از نظر شرعی حلال هستند با این بانک ها اشکال ندارد ولی معاملات ربوی و گرفتن بهره قرض نسبت به بانک ها و موسسات اسلامی جایز نیست مگر آنکه سرمایه بانک متعلق به غیر مسلمانان باشد." بنابر این سرمایه گذاری، سپرده گذاری و خرید و فروش سهام از بانک‌های کشورهای غیر اسلامی که سرمایۀ آن متعلق به غیر مسلمانان است با شرط مذکور اشکالی ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓در خصوص نقل و انتقالات و مسائل بانکی در کشوری غیر اسلامی همانند هند تقاضای راهنمایی دارم. لطفاً به طور دقیق و با جزئیات جواب دهید. 1. اگر کسی مقدار پولی را نزد بانک (فرضاً به مدت چهار سال) سپرده گذاری نماید و بانک در قبال این سپرده گذاری مبلغی را (مثلاً 10%) به عنوان سود پرداخت می نماید آیا این سود اضافی مشمول ربا می شود یا خیر؟ 2. تقریباً اکثر مردم پول های خود را در بانک ذخیره می کنند و بانک سودهایی را به مشتریان خود می دهد. حال اگر آنها آن مبالغ را به طور راکد و بی استفاده برای چندین سال در صندوق ذخیره نمودند سود اضافی حاصل از آن حکم ربا دارد یا خیر؟ 3. اگر شخصی در چنین بانک هایی مشغول به کار باشد، آیا مشکلی ندارد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج2-1) در مفروض سؤال که پول را به عنوان قرض به بانک نداده است سودى که مى‌گیرد، اشکال ندارد. ج3) اصل انجام این وظیفه اشکال ندارد ولى اشتغال به عملیات بانکى که مربوط به معاملات ربوى است جایز نیست و انسان در برابر انجام آن مستحق گرفتن اجرت و حقوق نیست و امّا دریافت حقوق از درآمد شعبه بانکى در صورتى که شخص علم به وجود مال حرام در آنچه که دریافت مى‏شود نداشته باشد، اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): ج 2-1) در این خصوص ایرادى ندارد ولى جایز نیست که از آن بانکها قرضى که مستلزم دادن رباست بگیرید در صورت ضرورت می توانید نه به نیت قرض بلکه به نیت استنقاذ آنهم به استناد اذن و اجازه حضرت آیت الله العظمى سیستانى بگیرید البته سودى که از بانکهاى غیر اسلامی تامین می شود جایز است و حکم ربا را ندارد. ج 3) کار در این اماکن اشکالى ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): ج2-1) سودی که از کفار گرفته می شود اشکالی ندارد. ج3) در بانک های غیر اسلامی مانعی ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓من به تازگی در شرکتی خارجی سرمایه گذاری کرده ام که قرار است ماهانه به من سودی تعلق بگیرد. در ضمن قرار نیست مانند شرکتهای هرمی کسی را معرفی کنم. می خواستم بدانم حکم سودی که به من تعلق می گیرد چیست؟ 🌳پاسخ سرمایه گذاری در شرکتهای خارجی اگر به استقلال و عزت مسلمانان ضربه ای وارد نمی کند و باعث دلبستگی و رفاقت خالصانه مسلمانان با آنها نمی شود اشکال ندارد؛ چنان که گرفتن ربا از غیر مسلمان به فتوای اکثر مراجع جایز است. ⚜ @Ahkaam
✅ حکم نماز با لباس عکس دار 👆 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓من مسلمان هستم و در سوئد زندگی می کنم کار خوبی پیدا نکرده ام و می خواهم یک رستوران کوچک بخرم، من و همسرم تصمیم به گرفتن وام از یک بانک گرفتیم که اقساط آن را ماهانه پرداخت کنیم، آیا این عمل حرام است؟ 🌳پاسخ "اصل وام گرفتن مشروط به اذن حاکم شرع نیست حتّى اگر از بانک دولتى باشد و از نظر حکم وضعى صحیح است هر چند ربوى باشد، ولى در صورت ربوى بودن، گرفتن آن از نظر تکلیفى حرام است چه از مسلمان گرفته شود یا از غیر مسلمان و چه از دولت اسلامى بگیرد یا از دولت غیر اسلامى، مگر آنکه به حدّى مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند و گرفتن وام حرام هم با اذن حاکم شرع حلال نمى‏شود، بلکه اذن او در این رابطه موردى ندارد ولى شخص مى‏تواند براى اینکه مرتکب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافى را قصد نکند، هر چند بداند که آن را از او خواهند گرفت و جواز گرفتن وام در صورتى که ربوى نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نیاز ندارد."[1] یعنی زمانی که در گرفتن این وام اضطراری دارید بر شما جایز است و در هنگام گرفتن وام نیت داشته باش که زیادی را پرداخت نکنی. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که واجب است در رستوران، اجناس مباح و حلال را به مشتریان خود عرضه کنید نه این که اجناس حرام نظیر گوشت خوک، شراب و... را بفروشید و این البته ربطی به جایز بودن یا نبودن وام ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓آیا شغل های ذیل حرام می باشند: 1. شغلی که در آن انسان باید از مسلمان و غیر مسلمان با گوشت حرام و یا شراب پذیرائی کند. 2. کار کردن در شرکتی که که از اسرائیل حمایت می کند (به اسرائیل پول می دهد). 🌳پاسخ مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که: آیا کار کردن در کارخانه کنسرو گوشت خوک یا کاباره هاى شبانه و یا مراکز فساد جایز است؟ و درآمد حاصل از آن چه حکمى دارد؟، فرموده اند: اشتغال به کارهاى حرام مثل فروش گوشت خوک، شراب، ایجاد و اداره کاباره‏هاى شبانه، مراکز فساد و فحشا و قمار و شراب خوارى و مانند آن، جایز نیست و کسب درآمد از طریق آنها حرام است و انسان، مالک اجرتى که در برابر آن مى‏گیرد، نمى‏شود. در پاسخ به مورد دوم، متن سؤال و جواب حضرت امام ره به شرح ذیل است: سؤال: استخدام مسلمانها در مؤسسات کلیمیها در صورتى که بدانند به اسرائیل کمک مى‏نمایند جایز است یا نه و هرگاه ندانند کمک مى‏کنند به طور روزمزد استخدام چطور است؟ جواب: استخدام جایز نیست. و حقوق و اجرت آنها حرام است، و در مورد شک هم در این مؤسسات وارد نشوند. ⚜ @Ahkaam
❓به چه دلیل خانم‌ها هنگام خواندن نماز باید حجاب داشته باشند؟ خداوند که نامحرم نیست؟ 🌳پاسخ بی‌گمان خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است و پوشیده و پنهان براى او مفهومى نـدارد. بـا بـنـدگـان خـود نیز نامحرم نیست، ولى انسان در حال عبادت خود را در حضور خدا می‌بیند و با او سخن می‌گوید، در چنین حالى باید مناسب‌ترین لباس را در حـضـور او بپوشد. روشن است که مناسب‌ترین لباس براى زن، همان لباس کامل است؛ یعنى لباسى که نشانۀ عفت و پاک‌دامنى او است و بهترین حالات او را منعکس می‌کند. تنها چنین لباسى شایسته‌ی حال عبادت است. حـتـى در مـورد مـردان نیز نـه تنها نماز خواندن با بدن عریان باطل است و با روح خضوع و احترام به ساحت مقدس پروردگار سازگاری ندارد، بلکه بهتر آن است که علاوه بر پوشش مقدار واجب، با لباسى نماز بخوانند که نشانۀ نهایت احترام باشد. علاوه بر این، رعایت حجاب در نماز آثار و مصالح زیر را در پی‌دارد: نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب در همه‌ی موارد واجب است. نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می‌طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی‌دارد. البته باید توجه داشت که موارد گفته شده، در حد یک احتمال است و دلیل اصلی حفظ حجاب و سایر عبادات، همانا تقویت روحیۀ تعبد و پذیرش خواست خدا در انسان است. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa741@Ahkaam
❓اگر کسی اعتقادی قلبی به اسلام نداشته و تنها مسلمان شناسنامه‌ای باشد و چند سال بعد از بلوغ، حقانیت اسلام برایش ثابت ‌شود، آیا باید نماز و روزه‌ا‌ش را قضا کند؟ 🌳پاسخ اگر در همان زمان بی‌اعتقادی، نماز و روزه‌ها را انجام می‌داد که قضایی ندارد، اما اگر نماز و روزه را ترک می‌کرده‌ اکثر مراجع معتقدند: هر چند وی ایمان قلبی نداشته است، ولی در حکم مسلمان بوده و باید نماز و روزه‌هایی را که انجام نداده را قضا کند. با این وجود، برخی فقها معتقدند: وی در حکم کافری است که تازه مسلمان شده و قضای نماز و روزه‌‌ها بر او واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): بله، واجب است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از توجه شما به اعتقادات صحیح و رعایت احکام مقدس اسلام که برای سعادت دنیا و آخرت مردم است تشکر می‌شود. در فرض سؤال قضای نماز و روزه لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): قضا و کفاره گذشته بر او لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است علاوه بر قضای روزه‌ها کفاره نیز انجام شود. ⚜ @Ahkaam
❓آیا در ازدواج با دختر باکره غیر مسلمان(اهل کتاب) اجازه پدر او شرط است؟ 🌳پاسخ ازدواج با زن غیر مسلمانی که غیر اهل کتاب است، جایز و صحیح نیست. دربارۀ صحت ازدواج دائمِ مرد مسلمان با زنان اهل کتاب، فقها اختلاف نظر دارند، اما ازدواج موقت با آنها جایز است. طبق نظر اکثر فقها، در ازدواج با دختر مسلمان -رشیده یا غیر رشیده- رضایت پدر او لازم است. با فرض صحت ازدواج با زنان اهل کتاب، چنانچه طبق آیین آن دختر، اجازه پدر در ازدواج شرط نباشد، نیازی به اذن پدر او نیست، اما برخی از فقها[5] معتقدند، دختری که تاکنون ازدواج نکرده، اگر غیر مسلمان هم باشد، اجازه پدر او جهت صحت ازدواجش لازم است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، اجازه پدر و یا جد پدری بنابر احتیاط واجب شرط صحت عقد - موقت - است؛ مگر آنکه در آئین‌شان اذن را شرط ندانند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر دختر باشد چنانچه ولیّ او (پدر یا جد پدری) در امر ازدواج به طور مطلق دخالت نکند بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اذن پدر را شرط نمی‌دانند لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر در دین آن دختر اجازه پدر شرط باشد باید اجازه کسب شود ضمنا عقد دائم با اهل کتاب بنابر احتیاط جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دختر سن کمی نداشته و دارای رشد کافی عقلی و جسمی بوده و قدرت تشخیص مصالح خود را داشته باشد چنانچه مفسده‌ای پیش نیاید، ازدواج با او بدون اذن پدر مانعی ندارد و منظور از باکره دختری است که قبلا ازدواج صحیح (ولو مطابق اعتقاد خودشان) نکرده باشد، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بله. ⚜ @Ahkaam
❓اگر شخصی از کسی چیزی امانت بگیرد، و به دلایلی نتواند آن‌را به صاحبش برگرداند (مثلا نمی‌داند الآن صاحب آن کجا است و یا این‌که نمی‌تواند آن‌را به دست او برساند)، چگونه باید این حق الناس را ادا کند؟ 🌳پاسخ اگر بتوان آن امانت را – و لو از طریق واسطه - به صاحبش برساند باید آن‌را برگرداند و اگر امکان مصالحه با او نیز وجود دارد، باید به این کار اقدام کند، اما اگر فعلا با هیچ روشی به او دسترسی ندارد، ولی این احتمال وجود دارد که در آینده این امکان فراهم شود، باید صبر کند. ولی اگر عرفا به هیچ وجه امکان تحویل دادن آن به صاحبش نیست، حکم مال مجهول المالک را دارد و لازم است آن‌را با هماهنگی با مرجع تقلیدش به فقیری صدقه دهد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در صورتی که به هیچ وجه به صاحب آن دسترسی ندارد، باید با اجازه حاکم شرع به فقیر شیعه بپردازد. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن است که دیگر نمی‌تواند آن را به دست صاحبش برساند به عنوان مال مجهول المالک باید به دست مرجع تقلید و حاکم شرع بدهد و یا با اجازه ایشان به دست فقرا برساند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید مال را نزد خود نگهداری کند تا از بازگشت صاحب آن ناامید شود، آنگاه می‌تواند به نیت صاحبش به فقرا بدهد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است آن را نگه‌داری نماید تا به صاحبش پرداخت نماید. ⚜ @Ahkaam
❓اگر یک معتاد خانواده‌اش را به جهت نیاز مالی برای خرید مواد، مورد آزار و اذیت قرار دهد، آیا کمک مالی به آن معتاد جایز است؟ 🌳پاسخ مصرف مواد مخدّر در غیر موارد درمان جایز نیست؛ لذا صدقه و کمک به فرد معتاد نیز جایز نخواهد بود، مگر این‌که - مانند فرض سؤال - ضرورتی پیدا شود که تنها راه رفع آن، کمک مالی به فرد معتاد باشد. با این حال، برخی از فقها، حتی در فرض سؤال نیز کمک مالی به فرد معتاد جهت تهیه مواد مخدر را جایز نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر ضرورت نجات خانواده‌اش آن را اقتضا کند، و راهی حتی گزارش به مسؤولین برای نجات خانواده وجود ندارد، به مقدار ضرورت اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کمک به او موجب جری شدن او در جهت اعتیاد و خرید مواد مخدر شود، باید اجتناب شود. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر تشخیص ضرورت داده شود و بدانید آزار زیاد می‌رساند و کمک شما موجب آرامش زن و فرزندان او خواهد شد از صدقات می‌توان به او کمک نمود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر به حد ضرورت برسد و راه دیگری برای رفع اذیت و آزار او نباشد اشکالی ندارد، ولی وظیفه اولیه کمک کردن به معتاد جهت ترک اعتیاد است. ⚜ @Ahkaam
❓پدر و مادری که احکام را به فرزندان خود یاد نداده‌اند، آیا گناه‌کار محسوب می‌شوند یا نه؟ 🌳پاسخ تعلیم و تربیت فرزند از وظایف پدر و مادر است، که از جمله موارد آن، آموزش احکام اسلامی است؛ پس لازم است در این‌باره یا خود به این امر اقدام ‌نمایند و یا زمینه‌ی آموزش آن از دیگران را - مثلا، با شرکت در کلاس‌های مربوطه- فراهم آورند و اگر در این موضوع کوتاهی نمایند، گنه‌کار خواهند بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تعلیم احکام مبتلابه به کسانی که جاهل به احکام باشند، واجب است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در آموختن احکام به وی، کوتاهی کرده‌اند؛ مرتکب گناه شده‌اند. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): طبق برخی روایات پدر و مادری که به فرزندان خود احکام را یاد ندهند و زمینه آموزش آن را فراهم نکنند و سستی داشته باشند در روز قیامت مؤاخذه می‌شوند و در برخی موارد عذاب می‌شوند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بر پدر و مادر واجب است که در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزند تلاش جدی کنند و او را به وظایف دینی آشنا سازند. بنابراین اگر در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند گناه‌کار هستند. ⚜ @Ahkaam
❓پسری اهل مسکرات و ارتباط نامشروع و فساد اخلاقی است و به خواستگاری دختری می‌رود. خانواده دختر هم می‌خواهند که درباره او تحقیق کنند. آیا من که از دوستان آن پسر هستم، باید خانواده دختر را از خصوصیات داماد باخبر کنم. در حالی که آنها با من مشورت نکرده و از من چیزی نپرسیده‌اند؟ 🌳پاسخ در چنین مواردی، تا از فرد، مشورتی نخواستند، چیزی بر عهده‌ی او واجب نیست، ولی چنانچه عدم اطلاع آنها از این موضوع، موجب مشکلات و تباهی زندگی گردد، آگاه‌سازی آنان اشکالی نخواهد داشت. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، گفتن عیوب پسر بدون درخواست خانواده دختر غیبت محسوب می‌شود؛ مگر آن‌که نگفتن موارد مذکور موجب گرفتار شدن دختر مسلمانی در دام بلا (بلای دنیوی یا اخروی) ‌شود، که در این صورت گفتن حقیقت و ذکر صفت یک فرد فاسق و فاجر، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مفسده مهمی بر نگفتن مترتب نمی‌شود گفتن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): وظیفه‌ای ندارید. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): بیان خصوصیات دوست شما واجب نیست، ولی به عنوان کمک به خانواده دختر مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تنها در صورتی که در مقام مشورت از شما درباره آن شخص سؤال کردند، موظف هستید واقعیت را بگویید و الا تکلیفی ندارید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که با شما مشورت کنند لازم است در مقام شور، حقایقی را که از آن اطلاع دارید بیان نمایید. ⚜ @Ahkaam
❓یک دینار معادل چند تومان است؟ 🌳پاسخ یک دینار برابر با یک مثقال شرعی طلا است و بنابر نظر برخی محققان، دینار شرعی تقریباً 4.24 گرم طلا و بنابر نظر برخی دیگر، دینار شرعی تقریباً 4.46 گرم طلا است. و قیمت آن بر اساس قیمت بازار تعیین می شود. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 129، چاپ هشتم، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1424، هـ ق. ⚜ @Ahkaam
❓ آیا در ارتزاق از طرف بیت المال برای افرادی مثل مؤذن، قاضی، و غیره، فقیر بودن آنها شرط است؟ 🌳پاسخ اگر برای برخی از گروه‌های ذکر شده، قانونی در این زمینه وجود داشته باشد باید رعایت شود، در غیر این صورت لازم نیست فقیر باشند بلکه همین مقدار که به این حقوق، نیاز طبیعی و عرفی داشته باشند، می‌توانند از بیت المال ارتزاق کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): ملاک در اینگونه امور قوانین و ضوابط مربوطه است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): لازم نیست فقیر باشند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بلی در صورت نیاز، ارتزاق از بیت المال جایز است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ارتزاق از بیت المال برای افراد مذکور به شرط حاجت مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam