❓آیا والدین تکلیفی در زمینه ختنه کردن فرزند خود دارند یا خیر؟
🌳پاسخ
ختنه کردن فرزند، بر والدین واجب نیست؛ زیرا علت وجوب آن تا قبل از بلوغ تحقق پیدا نکرده است. اما مستحب است که در روز هفتم، فرزند را ختنه کنند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ ولیّ کودک، او را ختنه کند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است اما چنانچه ولی کودک میداند اگر بچه اش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمیشود بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بر والدین واجب نیست هر چند مطابق احتیاط بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب میشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_خمس
❓پرسش
چگونگی محاسبه خمس را بفرمایید . ایا خونه و ماشین که مورد استفاده است خمس تعلق می گیره؟ #آیت_الله_خامنه_ای
📝پاسخ
زماني که اولين درآمد خود را مي گيريد، اول سال خمسي شما مي باشد. در آخر سال خمسي بايد مخارج خود را محاسبه کنيد، بدين صورت که هرآنچه از در آمد هايي که صرف در مخارج زندگي مي شود ،خمس ندارد. اگر چيزي باقي ماند، خمس يعني يک پنجم آن را بايد به مرجع تقليد خود بدهيد، مثلا اگر صد هزار تومان باقي مانده باشد، بيست هزار تومانش را بايد بابت خمس بدهيد.
خونه و ماشین و مونه زندگی خمس ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
1-اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، اشکال دارد؟
2- اگر هنگام مسح کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟
✅ پاسخ
1. مسح پاها باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود.
2. راه رفتن در حال مسح اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
#احکام_نماز
☑️سوال
نماز های یومیه تا چه زمانی اول وقت حساب میشه و چه زمانی قضا محسوب میشه؟ مقلد مقام معظم رهبری هستم.
ــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
نماز اول وقت زمان مشخصي ندارد،بلكه يك امر عرفي مي باشد .همين كه انسان بعد از اذان به مدتی که بتواند وضو بگیرد و بعد، اگر نافله نماز قبل از خودش است، مثل نافله ظهر و عصر آن را بخواند و بعد اذان و اقامه بگوید و نمازش را بخواند، اول وقت گفته می شود.
مهم است كه انسان نسبت به نماز سستي و كاهلي نداشته باشد . هر چه زودتر بخواند، نشان از اهميت داشتن نماز نزد او مي باشد و داراي فضيلت و ثواب بيش تري مي باشد.
بنابراین خواندن نماز بعد از اذان فضیلت دارد. هر چه زودتر باشد، ثواب آن بیش تر است.
با طلوع آفتاب نماز صبح قضا میشود وقتی به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی تا غروب آفتب زمان باشد نماز ظهر قضا میشود وبا غروب آفتاب نماز عصر قضا میشود.
آخر وقت نماز عشا نصف شب است. و احتياط واجب آن است كه برای نماز مغرب و عشا و مانند اينها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كرد، و برای نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند.
اگر از روی معصيت يا به واسطه عذری نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيت ادا و قضا كند، بجا آورد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا بین دو سجده نماز، باید کاملا نشست؟
🍁نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمیکند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نشستن بین دو سجده واجب مىباشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مىباشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است.
💠 ⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگرداندن نیت در نماز
⚘⚘⚘
بفرست برای دیگران
💠 ⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
با توجه به اینکه پوشیدن بهترین لباسها و زینت کردن در هنگام نماز سفارش شده است، حکم آرایش در موقع نماز (استفاده از لوازم آرایشی و عطر) چیست؟
✅ پاسخ
پوشیدن لباس تمیز و روشن، آراستن ظاهر، خوش بو کردن خود و انداختن گردن بند در هنگام نماز مورد سفارش روایات است، اما درباره آرایش چهره هنگام نماز توصیه ای نرسیده است.
⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از ایتایار
از امروز مشتریان با دانلود نرم افزار بیز اف از لینک زیر (یا جستجو در بازار) امکان خرید مستقیم از سایت بیز را خواهید داشت. هنگام ورود به برنامه گزینه بازاریاب بیز نیستم را انتخاب و پس از تایید شماره همراه بجای نام کاربری معرف و کد کاربری معرف مقادیر زیر را وارد کنید.
نام کاربری معرف: kt1357
کد کاربری معرف: 92101791
لینک دانلود :
https://b2n.ir/313589
آدرس کانال جهت خرید و سفارش برای تهران بدون هزینه پستی:
@drbizstore4u
سفارش و تحویل سفارش. امکان خرید حضوری.. پستی.. تحویل در محل برای تهران
09123944737
@kt1357
جهت مشاهده سایر اطلاعات محصولات و اطمینان از اعتبار لینک ها می توانید به سایت bizmlm.ir (سایت بازاریابان ایران زمبن) مراجعه کنید.
استراق سمع(شنود)، چه حکمی دارد؟
پاسخ
شنود مخفیانه گفتوگوهای دیگران جایز نیست، مگر اینکه موجب جلوگیری از ضرر قابل توجهی شود، که در این صورت نیز با مراعات قانون، در حد دفع ضرر و استیفای حق میتوان عمل نمود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بطور کلی مجرد بدگویی در موردی، مجوّزی برای استراق سمع موارد دیگر راجع به همکار مورد سؤال نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نهی از منکر در اینگونه موارد لازم است، منتها باید به صورت معقول باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در بین اقوام ما خانمی است که متأسفانه دائماً به اموال دیگران دستبرد میزند، بارها و بارها مبالغ هنگفت و طلا از من دزدیده بود، تا اینکه من بعد از حدود 11 سال متوجه شدم. پس از بیان آن به همسرم، ایشان پاسخ دادند که تمامی فامیل به نحوی خسارت دیدهاند و همه آگاهی دارند و تنها به این دلیل به من گفته نشده بود که غیبت نشده باشد. حال سؤال این است که: 1. آیا گفتن حقیقت به من، که موجب جلوگیری از چنین ضرر و زیانی میشد، واقعاً غیبت است؟ 2. اگر من در مهمانیها و عروسیها با وجود فراوانی کیفهای سرگردان به دیگران راجع به این زن بگویم غیبت کردهام؟ 3. آیا با وجود این همه خسارت که دیدهام، باید بابت اینکه دیگران را مطلع کردهام -که نمیدانم اسم آن غیبت بوده یا نه - از خدا طلب مغفرت کنم؟
🌳پاسخ
اگر انسان مطمئن است که شخصی سارق است و عدم آگاهی دیگران از این موضوع، به احتمال زیاد، موجب ضرر قابل توجهی برای آنها میشود، مطلع ساختن آنها جایز است و چنین غیبتی از مصادیق غیبت حرام نیست. البته اگر بتوان بدون نامبردن از آن شخص، از سرقت جلوگیری کرد، نباید نام وی را ذکر نمود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): با توجه به اینکه با ادلۀ معتبر شرعی اثبات نشده است، ممکن است از موارد تهمت و بهتان باشد، میتوانید بدون نام بردن، مسأله را مطرح کنید و نسبت به مراقبت از اشیاء هشدار بدهید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر گناه او علنی نباشد، بازگو کردن آن غیبت است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
خیر
تذکر به صورت کلی کافی است مگر تذکر خاص لازم باشد.
خیر
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه سارق بودن زن محرز باشد، تذکر دادن غیبت نیست؛ هرچند اگر دفع ضرر به تذکر تنها بدون ذکر نام میسر باشد، ذکر نکردن بهتر است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در این گونه موارد گفتن حقیقت واجب است.
در این گونه موارد سزاوار است گفته شود.
لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال، غیبت محسوب نمیشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸گاهی در بازیهای کامپیوتریِ گروهی (که هر کدام در مکانی دیگر هستیم)، من به افراد گروه ناسزا میگویم در حالیکه کسی اطراف من نیست و آنها هم صدای من را نمیشنوند، آیا این کار (عمدی یا سهوی) حرام است؟
🌳پاسخ اجمالی
دشنام و ناسزاگویی و استفاده از الفاظ رکیک در شأن مؤمن نیست و اگر مخاطب با شنیدن آن مورد اهانت قرار گیرد، حرام است. البته برخی از مراجع، ناسزاگویی را به طور مطلق - چه در خلوت و چه در حضور مخاطب- جایز ندانستهاند،اگرچه توهین در خلوت شاید حق الناسی ایجاد نکرده و مجرد توبه و استغفار برای طرف مقابل کافی باشد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): استفاده از الفاظ رکیک، شایسته مؤمن نیست و همچنین اگر موجب اهانت و یا ایذای دیگران گردد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): سب مؤمن حرام است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ناسزا گویی به مؤمن ولو اینکه او نشنود حرام است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. گفتن کلمات رکیک هر چند در تنهایی شایسته مؤمن نیست.
2. از بیان کلمات رکیک هر چند در خلوت اجتناب نمایید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار خلاف دستور شرع است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): گفتن ناسزا در شأن مؤمن نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر کسی به شخصی دروغ بگوید و ما بدانیم، باید چه کار کنیم؟ آیا گفتن حقیقت بر ما واجب است؟
🌳پاسخ
در اینگونه موارد، وظیفه شخص صرفاً – با وجود شرایط – نهی از منکر است و اعلام حقیقت لازم نیست، مگر در مواردی مهم؛ مثل اینکه اعلام حقیقت موجب حفظ جان یا آبروی فردی شود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): تکلیفی جز امر به معروف و نهی از منکر با وجود شرایط آن ندارید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نهی از منکر در صورت تحقق شرایطش واجب است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): وظیفه در صورت اجماع شرائط، نهی از منکر است ولی اعلام حقیقت لازم نیست، مگر مواردی که موجب حفظ نفس و یا حفظ عرض و آبروی محترمی بوده باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر طنزها و لطیفههای مرتبط با قومیتها را به فردی کافر از همان قوم نسبت دهیم، آیا نقل آن جایز میشود؟
🌳پاسخ
اگر اینگونه لطیفهها موجب توهین، تمسخر یا آزار گروه یا قومیت خاصی باشد، گفتن آن جایز نیست و انتساب آن به کفار، موجب جواز آن نخواهد بود. در غیر این صورت اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در هر صورت، اگر موجب تهمت، تنقیص، مسخره یا توهین به گروهی از مؤمنین شود جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر توهین و هتک نباشد حرام نیست ولی سزاوار است که از این گونه امور اجتناب شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): گفتن مطالب مذکور در شأن مؤمنین نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜