eitaa logo
حکمش چیه؟
106.5هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
146 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸حکم شرعی در خصوص عمل جراحی نوزاد پسر که از ناحیه کمر توده دارد و در صورت عمل قطع نخاع شده و کنترل دفع خود را تا ابد از دست خواهد داد کلیه هایش خراب می‌شوند و قدرت جنسی‌اش هم نابود خواهد شد، و در صورت عمل نشدن احتمال عفونت هست؛ چیست؟ 🌳پاسخ در این‌گونه موارد، اختیار با ولى‌ّ طفل است، و او باید با مشورت پزشکان حاذق و متدین، مصالح و مفاسد این کار را سنجیده و آنچه اهم بوده و ضررش کمتر است را انجام دهد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اختیار با ولى‌ّ طفل است و حکم خاصى‌ در شرع ثابت نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید با مشورت پزشکان حاذق و متدین مصالح و مفاسد این کار سنجیده شود و آنچه اهم است، ارجح و لازم است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): عمل اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خداوند به او شفای عاجل عنایت فرماید. در فرض سؤال باید آنچه ضررش کمتر می‌باشد اختیار شود ولی اگر حفظ جان او متفرع بر عمل مذکور باشد باید انجام شود هر چند از بعض اعضاء دیگر ناتوان شود. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم درمان از طریق هومئوپاتی (یا همسان درمانی) چیست؟ (گفتنی است، هومئوپاتی یک روش درمانی مانند واکسیناسیون است که با تحریک دستگاه ایمنی بیمار، با داروهایی خاص انجام می‌پذیرد.) 🌳پاسخ اگر از مواد نجس یا حرام برای خوردن استفاده نشود و شیوه‌های غیر مشروع در آن نبوده و ضرر خاصی برای بیمار نداشته باشد، اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه ضرر خاصی برای بیمار نداشته باشد، اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه مستلزم عمل حرامی نباشد، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم واکسن و ایمن سازی بدن چیست؟ اگر در آن، از نوعی آنزیم خوک (ترپسیت) استفاده شود چطور؟ 🌳پاسخ 1. استفاده از واکسن اشکال ندارد. 2. با توجه به اینکه واکسنها معمولاً به صورت تزریق مصرف می‌شوند و نه خوراکی، چنانچه نسبت به مسئله فوق، یقین هم حاصل شود، اشکالی ندارد. ضمن اینکه امروزه، استفاده از واکسن به عنوان یک امر ضروری مطرح است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اوّلا: در موارد مشکوک که نمى‌دانید از چه مادّه‌اى گرفته شده، حکم حلّیّت و طهارت است، و جستجو لازم نیست. ثانیاً: اگر یقین داشته باشید از حیوان حرام گوشت، یا حیواناتى که ذبح شرعى نشده‌اند گرفته شده، هرگاه تغییرات زیادى روى آن داده مى‌شود، حکم استحاله را دارد، و پاک و حلال است. در غیر این صورت جایز نیست؛ مگر در موارد ضرورت. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه اضطرار باشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): ایمن سازی بدن فی نفسه مانعی ندارد ولی اگر آنزیم خوک در آن باشد جهت تزریق مانعی ندارد ولی خوراکی جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟ 🌳پاسخ 1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند. 2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود. 3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت. 3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها[3] در این‌باره می‌گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده‌ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیا تشریح پیکر مسلمان جایز است؟ 🌳پاسخ حکم اولیه تشریح انسانها، عدم جواز است، اما برخی از فقها می‌گویند، اگر نجات جان مردم و کشف مطالب جدید علم پزشکى، جز از این راه امکان‌پذیر نباشد،‌ تشریح پیکر مردگان آن هم در حد ضرورت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر نجات نفس محترمى یا کشف مطالب جدید علم پزشکى که مورد نیاز جامعه است و یا دستیابى به اطلاعاتى راجع به بیمارى که زندگى مردم را تهدید مى‏کند، منوط به آن باشد، تشریح جسد میّت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تشریح مرده مسلمان برای مقاصد طبی به چند شرط جایز است: 1. مقصود یاد گرفتن و تکمیل اطلاعات طبی برای نجات جان مسلمانان بوده باشد و بدون تشریح این مقصود حاصل نشود. 2. دسترسی به مرده غیر مسلمان نباشد. 3. به مقدار ضرورت و احتیاج قناعت کند و اضافه بر آن جایز نیست، با چنین شرایطی تشریح جایز بلکه واجب است، اما در مورد مرده غیر مسلمان این شرایط لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): تشریح پیکر مسلمان جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸1. آیا استفاده از حیوان حرام گوشت به عنوان دارو جایز است؟ 2. آیا فروش داروهای مفصل ساز که از خرچنگ تهیه شده با نسخه پزشک در داروخانه اشکال دارد؟ 3. آیا تنها با گفتن مسئله به بیمار از گردن داروساز یا فروشنده خارج می‌شود یا نباید مطلقاً دارو را فروخت؟ 🌳پاسخ هیچ یک از موارد سؤال جایز نیست، مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین، راه درمان منحصر به استفاده از آن دارو باشد و مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد. بنابراین در صورت اضطرار و انحصار درمان به چنین داروهایی، استفاده، فروش و تجویز آن به بیمار اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1و2. در مقام معالجه به مقدار رفع ضرورت مانعى ندارد. 3. فروختن آن به جهت معالجه فى نفسه مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و2و3. جایز نیست مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین راه منحصر درمان باشد. مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): در صورت ضرورت ومنحصر بودن شفا به استعمال این درمان به مقدار ضرورت اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): 1. در فرض سؤال، جایز نیست. 2. در صورتی که به حد ضرورت و اضطرار نرسد، جایز نیست. 3. در فرض سؤال، نباید فروخته شود. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا در تحقیقات پزشکی، جایز است از جنین سقط شدهٔ انسان یا حیوان استفاده کرد؟ 🌳پاسخ بیشتر فقها تشریح بدن انسان(جنین یا غیر جنین) را جایز نمی‌دانند، اما برخی از مراجع[1] در این‌باره می‌گویند، اگر این‌گونه تحقیقات در راستای کشف مطالب پزشکى جديد و مورد نیاز جامعه و نیز درمان بيمارى‌های تهدید کننده زندگى مردم باشد، جايز است؛ ولى تا حد امکان از جنين انسان مسلمان استفاده نشود. در هر حال، تشریح بدن حیوان جهت تحقیقات علمی، جایز است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر نجات جان نفس محترمى يا کشف مطالب پزشکى جديدى که جامعه به آن نيازمند است و يا دستيابى به اطلاعاتى راجع به يک بيمارى که زندگى مردم را تهديد مى‏کند، منوط به تشريح جنين سقط شده باشد، اين عمل جايز است ولى سزاوار است که تا حد امکان از جنين سقط شده متعلّق به مسلمانان و يا کسى که محکوم به اسلام است استفاده نشود و تشريح حيوان مانع ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست از جنین انسان استفاده شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر ضرورتى براى آموزش‌هاى لازم ایجاب کند، و چیزى جانشین آن نشود، در جنین حیوان مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): انسان جایز نیست ولی حیوان مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸عضوی از بدنم (رحم) توسط عمل جراحی خارج شده، از نظر شرعی باید با آن چه کار کرد؟ 🌳پاسخ در این‌گونه موارد باید عضو خارج شده از بدن در پارچه‏‌ای پیچانده شده و دفن ‏‌شود. البته برخی از فقها این کار را مستحب شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بنابر احتیاط واجب در پارچه‏‌ای پیچانده و دفن ‏‌شود و بیش از این وظیفه‌اى ندارید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مستحب است دفن شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی عضو خارج شده باید دفن شود. ⚜ @Ahkaam
🌸به لحاظ شرعی، جنین منجمد، مال محسوب می‌شود یا جان؟ و آیا در ازای آن می‌توان مبلغی را دریافت نمود؟ 🌳پاسخ در این‌که جنین منجمد را می‌توان مال دانست یا نه؟ بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. اما جدای از این مسئله، گرفتن مبلغ در ازای جنین منجمد، جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): چون مورد حق صاحب نطفه می‌باشد؛ لذا می‌توانند به ازای آن مال دریافت کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مال نیست ولی گرفتن مبلغی در مقابل رفع ید از آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که فایده صحیح و مشروعی داشته باشد مال محسوب می‌شود و خرید و فروش آن جایز است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر شخصی بداند که با ضرر زدن به جسم خود مثل سوزاندن دست یا زخم کردن و ...، در لحظاتی که شهوت بر او غلبه می‌کند، می‌تواند از ارتکاب گناه جلوگیری کند، آیا چنین کاری جایز است؟ 🌳پاسخ اضرار به نفس، به نحوی که موجب آسیب جدی بر بدن شود، جایز نیست، ولی در آسیب‌های محدود، اگر مفسده ارتکاب گناه، بیش از مفسده چنین آسیب رساندنی به بدن بوده و این کار نیز تنها راه جلوگیری از گناه باشد، مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در هر صورت اگر ضرر قابل توجهی برای بدن داشته باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر موجب ضرر اساسی بر بدن شود جایز نیست مگر جلوگیری از منکر متوقف بر این کار باشد و مفسده تحقق منکر بیشتر یا مساوی با مفسده اضرار به بدن باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه برای فرار از گناه بزرگتر، راه منحصر باشد به مقداری که نفس را منصرف کند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اضرار معتنا به که جنایت بر نفس باشد جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم جفت جنین بعد از تولد (placenta) چیست؟ آیا نجس است؟ آیا می‌توان از آن در ساخت برخی مواد (مانند لوازم آرایشی) استفاده نمود؟ 🌳پاسخ با آنکه برخی مراجع تقلید، جفت جنین را نجس می‌دانند، اما استفاده از آن در صنایع، اشکال شرعی ندارد، اما بدیهی است که در صورت نجس‌بودن جفت، در عبادات مشروط به طهارت و نیز در خوراکی‌ها که پاک‌بودن از شروط آن است، باید مراقب این موضوع بود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نجس است و باید در هر استفاده‌اى این جهت مد نظر باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احتیاط اجتناب از آن است، مطلقا. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): دلیلی بر نجاست جفت جنین نداریم. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر آلوده به خون نباشد مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا استفاده از موش آزمایشگاهی و آزمایش روی حیوانات مجاز است؟ اگر همراه با درد آنها باشد چطور؟ تزریق ویروس و عوامل بیماری‌زا به آنها چه حکمی دارد؟ آیا تشریح جانوران در مدارس برای مشاهده اشکال دارد؟ 🌳پاسخ هر چند از دیدگاه اسلام، آزار حیوانات جایز نیست، ولی در مواردی که حفظ جان انسان‌ها و پیدا کردن راهی برای درمان و سلامتی آنها و نیز برخی آموزش‌های لازم، وابسته به استفاده از حیوانات باشد، استفاده از آنها - که در برخی موارد موجب آزار آنان نیز می‌شود - اشکال شرعی ندارد ولی باید تلاش کرد که تا حد ممکن، کمترین آزار به آنان وارد شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فى نفسه مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جهت تعلیم و کشفیات پزشکی استفاده از موش و یا خرگوش مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که برای نجات جان و حل مشکل بیماری انسان‌ها باشد، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا استفاده از خون و فرآورده‌های خونی که از انسان بدست می‌آید، اشکالی ندارد؟ 🌳پاسخ استفاده از خون و فرآورده‌های آن در مواردی که غرض عقلائی مشروعی - مانند درمان - وجود داشته باشد، جایز است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تزریق خون و فرآورده‌های خونی اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):استفاده از آنها در مصارف حلال مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): استفاده از آن برای معالجه و امثال آن با حفظ شرائط، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
📚 جواب سلام هنگام نماز👆 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓پرسش 1. با غسل جنابت چند بار می توان نماز خواند؟ 2. ایا با غسل جنابت میتوان علاوه بر نماز واجب نماز قضا نیز خواند؟ 📝پاسخ 1- همه مراجع: تا زمانى که یکى از مبطلات وضو رخ ندهد، مى ‏توان با آن (غسل جنابت) نماز خوان. 2- بله با غسل جنابت می توان نماز قضا و نماز مستحبی خواندن. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا ختنه کردن فرزند بر والدینش واجب است یا مستحب و یا اصلا تکلیفی در این زمینه ندارند؟ 🌳پاسخ ختنه کردن فرزند، بر والدین واجب نیست؛ زیرا علت وجوب آن تا قبل از بلوغ تحقق پیدا نکرده است. اما مستحب است که در روز هفتم، فرزند را ختنه کنند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ ولیّ کودک، او را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است اما چنانچه ولی کودک می‌‏داند اگر بچه‏ اش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمی‌شود بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بر والدین واجب نیست هر چند مطابق احتیاط بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب می‌شود. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا مرجع تقلیدی هست که شبیه سازی را جایز بداند؟ نظر اسلام در این باره چیست؟ 🌳پاسخ شبیه سازی و به ویژه شبیه سازی انسانی یکی از مسائل جدید (مستحدثه) است به همین جهت حکم آن در آیات و روایات بیان نشده است، ولی عالمان و دانشمندان فقیه شیعه با استفاده از روش اجتهاد در آیات و احادیث، نظریه هایی در این مسئله ابراز نموده اند. هم اکنون در این زمینه در بین فقهای شیعه چند نظریه وجود دارد: 1. برخی آن را فی حد نفسه جایز می دانند. 2. برخی دیگر آن را تنها در سطح فردی و به گونه ای محدود مجاز می شمارند. 3. گروه سوم اصل این عمل را به عنوان اولی حرام می شمارند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا تحقیق، و پژوهش سلول های بنیادی حرام است؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): فی نفسه مانعی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): در مورد سؤال عمل فی نفسه اشکال ندارد، بلی اگر تبعات سوء داشته باشد مثلاً فتح بابی برای اشتباه کاری در بعضی از امور یا بعضی ادعاهای بدون واقعیت یا گول زدن اشخاص و هرتالی فاسد دیگر، از این جهت جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر شخصی بخواهد کارت اهدای عضو بگیرد و پس از مرگش راضی به اهدای اعضای بدنش باشد، ولی بداند پدر و مادرش راضی به این کار نیستند، حکم چیست؟ 🌳پاسخ دریافت کارت اهدای عضو اشکالی نداشته و رضایت والدین در این زمینه تأثیری در حکم ایجاد نمی‌کند، ولی لازم است طوری رفتار نمود که این مسئله موجب آزار آنان نشود. البته برخی فقها، چون اصل پیوند اعضا را فقط در صورت ضرورت جایز شمرده‌اند، دریافت چنین کارتی را جایز نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، رضایت والدین شرط نیست، ولی این‌کار نباید موجب ایذاء والدین شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): گرفتن این کارت جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): گرفتن کارت مذکور و رضایت والدین تأثیری در حکم مسئله مذکور ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی): بهتر است که رضایت والدین را جلب کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورت وصیت به اهدای اعضا بعد از مرگ مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا شخصی که بر اثر اجرای حدود و یا قصاص، یکی از اعضای بدن خود را از دست داده است می‌تواند بدون اجازه مجنی علیه یا حاکم شرع اعضای بدن دیگران را حسب مورد به بدن خود پیوند بزند؟ 🌳پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که خودش اقدام به پیوند کند اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت حد بوده، جایز نیست و اگر به جهت قصاص باشد بدون رضایت مجنی علیه جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که با رضایت صاحب عضو باشد و خطری برای او نداشته باشد جایز است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): منوط به صلاحدید حاکم شرع است. ⚜ @Ahkaam
🌸چنانچه فردی دچار مرگ مغزی شود (در کما و بیهوشی باشد ولی دکترها بگویند که امیدی به بازگشت او نیست) آیا می توان اعضای بدن او را اهدا کرد؟ 🌳پاسخ نظر برخی از مراجع تقلید درباره اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، چنین است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به طور کلی، اگر این افراد دچار ضایعات مغزی غیر قابل درمان و برگشت ‏شوند که بر اثر آن همه فعالیت ‏های مغزی آنان از بین رفته و به حالت اغمای کامل فرو ‏روند به نحوی که باعث فقدان و از دست رفتن هر نوع شعور و احساس و حرکت های ارادی می‏گردد در صورتی که استفاده از اعضای بدن چنین بیمارانی برای معالجه بیماران دیگر باعث تسریع ‏در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست؛ در غیر این صورت، اگر عمل مزبور با اذن قبلی وی صورت ‏بگیرد و یا نجات نفس محترمی متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى که قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها جایز نیست، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعه‏اى از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است اگر کودک یا دیوانه نباشد وگرنه به هیچ وجه جایز نیست وهرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است . و قطع عضو مسلمان مرده، مانند چشم و دستش براى پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست، و اگر کسى چنین کند، بر او دیه لازم مى‏آید. و دفن آن عضو قطع شده واجب است، ولى اگر پیوند زد و عضو زنده‏اى از بدن شد، قطع آن واجب نیست. و کسى که از نظر مغزى مرده است در حالى که قلب و ریه او هر چند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام مى‏دهند میت شمرده نمى‏شود و قطع اعضاى او براى الحاق به زنده به هیچ وجه جایز نیست. و نفوذ وصیت به اهداى عضو بعد از مرگ مشکل است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در مورد مرگ مغزی اگر قضیه قطعی و یقینی باشد چنان فردی در این گونه احکام مانند میت است (هر چند پاره ای از احکام میت مانند غسل، نماز، کفن، دفن و غسل میت برای او جاری نمی شود). بنابر این، برداشتن اعضای او برای نجات جان مسلمان مانعی ندارد. هرگاه مرگ مغزی به طور کامل و مسلّم باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت به زندگی عادی وجود نداشته باشد برداشتن بعضی از اعضا (خواه مانند قلب باشد یا کلیه یا عضو دیگر) برای نجات جان مسلمانی مانعی ندارد خواه وصیت به این کار کرده باشد یا نه، ولی بهتر جلب رضایت اولیای میت است. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به نظر اینجانب برداشتن عضو مسلمانی که هنوز فوت نکرده ولو مرگ مغزی او مسلّم باشد جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
📚 نخواندن سوره پس از الحاق به نماز جماعت طبق نظر مقام معظم رهبری👆 ⚜ @Ahkaam
💍 💍 ❓پرسش :استفاده از انگشتر و دستبند در برابر نامحرم برای زن چه حکمی دارد؟🤔 ✅پاسخ :پوشاندن زيورآلاتي که معمولا در معرض ديد نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده اي نداشته باشد واجب نيست ولي غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش به جهت نیاز وسیله ای خریده ام، ولی با اینکه بیش از یک سال از خرید آن می گذرد،هیچ استفاده ای نکرده ام،آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✅ پاسخ اگر در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آیت الله سیستانی: باید خمس آن را بدهد مگر آنکه وجود آن در خانه ضروری باشد و در وقت نیاز نتواند فوری آن را تهیه کند. در این صورت اگر تهیه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد. ⚜ @Ahkaam