eitaa logo
حکمش چیه؟
107.9هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸من تحت تأثیر تبلیغات سالهای قبل، عمل وازکتومی(بستن لوله های تولید مثل مردان) انجام دادم و حالا از این عمل خیلی پشیمان هستم. و احساس گناه میکنم. در حال حاضر وظیفه من چیست؟ اگر امکان بازگشت باشد، آیا باید عمل بازگشت انجام دهم که خیلی سخت و پرهزینه است؟ 🌳پاسخ در فرض سؤال، باید از این عمل توبه و از خداوند طلب آمرزش کرد و در صورتی که - بدون عسر و حرج - امکان بازگشت به حالت طبیعی باشد، لازم است اقدام به آن نمود. البته برخی فقها[1] در این زمینه، تنها توبه را کافی شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فعلاً تکلیفی جز توبه ندارید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه اقدام نکردن موجب عقیمی دائم شود و امکان بازگشت بدون حرج وجود داشته باشد و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد باید بازگشت انجام شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که بازگشت مشقت و هزینه‌ی زیادی نداشته باشد، باید به حالت سابق بازگردد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): باید توبه نمایید و در صورت امکان بازگشت باید جبران نمایید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸شش ماهه باردار بودم که بعد از سونوگرافی دکتر تشخیص داد فرزندم دچار بیماری آناسفالی شده و بعد از تولد قطعاً می‌میرد. به ناچار صلاح دیدند که ادامه بارداری به صلاح نمی‌باشد و من او را سقط نمودم، می‌خواستم بدانم. آیا این کار حرام بوده و دیه به آن تعلق می‌گیرد؟ 🌳پاسخ سقط جنین تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد (حتی در فرض سؤال)، حرام است و باید دیه پرداخت شود. حال اگر سقط را پزشک (هر چند به سفارش والدین) انجام داده باشد، دیه بر عهده اوست، مگر اینکه والدین دیه را ببخشند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): توبه و استغفار کنید و اگر قاتل (آمپول سقط را زده باشد) خود دکتر باشد، خود او باید دیه و کفاره بدهد هر چند به دستور شما بوده است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): سقط جنین بعد از ولوج روح (4 ماهگی) تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد، جایز نیست. در هر حال دیه به آن تعلق می‌گیرد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): حرام بوده باید توبه و استغفار شود و بر مباشر در سقط، دیه هم واجب شده است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): سقط جنین حرام است و دیه بر گردن مباشر قتل است. ⚜ @Ahkaam
🌸خانمی که برای انداختن کامل جنین مرده‌اش مجبور به انجام چندین کورتاژ شده، خونی که بعد از هر کورتاژ می‌بیند، چه حکمی دارد؟ 🌳پاسخ در این موارد، هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد به شمار می‌آید و بر این اساس، همانطوری که ده روز خونریزی بعد از خروج اولین قطعه جنین، حکم نفاس دارد، خون بعد از خروج قطعه آخر جنین نیز تا ده روز محکوم به نفاس است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد محسوب می‌شود. و بعد از اتمام دوره نفاس که از زمان بیرون‌آوردن آخرین جزء محاسبه می‌شود باید غسل نفاس به جا آورد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال از زمانی که قطعه آخر جنین خارج شده تا ده روز خون محکوم به نفاس است همانطوری که ده روز اول هم محکوم به نفاس بوده است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال اگر خلقت بچه کامل شده بوده است خون اول حکم نفاس دارد و در ایام پاکی حکم زنان پاک را دارد و در خونریزی دوم بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال خون دوّم نیز نفاس است و بعد از پاکی باید مجدداً غسل نفاس انجام دهد. ⚜ @Ahkaam
🌸دانشجوی ارشد میکروبیولوژی هستم که دارم روی جنبه های اخلاقی و اسلامی ژن درمانی کار می کنم می خواستم ببینم آیا می توانید مقالات و کتاب های در اختیار بگذارید؟ و این که کدام جنبه اسلامی کار مورد نظر هست و اهمیت دارد. ما داریم پرسش نامه درست می کنیم که از مردم نظر سنجی کنیم دانشگاه شهید بهشتی با تشکر. 🌳پاسخ همان گونه که مستحضرید، می توان با توجه به چشم اندازهای مختلف، تقسیم بندی های متفاوتی را در مباحث مرتبط با تغییرات ژنتیکی داشت؛ زیرا: 1. برخی از آنها، قبل از تولد و گروهی بعد از تولد می باشند. 2. پاره ای از این تغییرات، تنها نقش درمانی داشته و در طول و یا عرض درمان های دیگر از آن استفاده می شود، اما گروهی از این تغییرات، ممکن است به تحول شخصیتی انسان ها در جهت مثبت و یا منفی منجر شده، یا در دراز مدت، موجب نابودی برخی نژادها و گسترش نژادهای دیگر، همسان سازی استعدادها و توانایی ها و ... شود که در نهایت، تعادل موجود در کره خاکی را دچار مخاطره می کند. 3. انجام تغییرات در ژن انسان ها، می تواند با رضایت و یا بدون رضایت آنها انجام شود. و ... براین اساس، نمی توان به صورت کلی، چنین دانشی را تأیید نموده و یا آن را مخالف با اصول اسلامی دانست، بلکه مطالعات و فعالیت هایی که در ارتباط با چگونگی بهره گیری از تغییرات ژنتیکی در راستای درمان واقعی انجام می شود، نمی تواند مورد مخالفت اسلام باشد. به عنوان نمونه، نوعی از ژن درمانی که موجب نابودی و یا بی اثر شدن سلول های سرطانی می شود را نمی توان خلاف اسلام دانست؛ زیرا بر اساس منابع اسلامی، باید به دنبال درمان هر دردی بوده و دانش خود را در این زمینه تقویت نماییم. روایتی از امام صادق (ع) بیان می دارد که هیچ بیماری وجود ندارد، مگر آن که خداوند درمانی را نیز برای آن در نظر گرفته است، (و طبیعتا انسان ها باید از راه های مختلفی که یکی از آنها همین ژن درمانی است، به دنبال کشف آن شیوه درمانی باشند). اما در برخی زمینه ها، باید جزئیات دقیق فعالیتی که قرار است انجام شود، مشخص شده و سپس در ارتباط با نظر اسلام در مورد آن به بحث و گفت و گو نشست. مثلاً، آیا می توان از راه تغییرات ژنتیکی، راه حلی اندیشید که طی آن تمام نوزادانی که از والدین سیاه پوست متولد می شوند، رنگی سفید داشته باشند و آیا اصولاً این راهبرد، درمان به شمار می آید یا خیر؟ و آیا چنین تغییراتی با سنت خداوند در وجود تفاوت های نژادی و قومی میان انسان ها سازگار است؟ احتمال بروز چنین اتفاقاتی در دنیای دانش ژنتیک، موجب نگرانی هایی در میان اندیشمندان شده و این نگرانی، اختصاص به دنیای اسلام نداشته و مطمئناً طی مطالعات خود، مشاهده فرمودید که چنین مباحثی، حتی در جهان غرب نیز به شدت در جریان است. از طرفی به دلیل این که این دانش، از پیشینه چندانی برخوردار نیست، هر چند که اخیراً مقالات و سخنرانی هایی در کنگره های مرتبط با دانش ژنتیک ارائه شده، اما به صورت گسترده نمی توان در منابع اسلامی از جمله گنجینه عظیم کتاب های فقهی، سرفصل هایی را یافت که مستقیماً در ارتباط با آن باشد و به عبارتی پژوهش در ارتباط با این دانش، از مسائل مستحدثه ای است که باید با تکیه بر اصول و قواعد کلی بدان پرداخته شود و همان طور که اشاره شد، زمانی می توان عقیده ای را ابراز کرد، که جوانب موضوع مرتبط با آن، کاملاً مشخص شده باشد. بر این اساس، شما باید برای دریافت نظر اسلام در ارتباط با تغییرات ژنتیک، دقیقاً نوع تغییری که قرار است انجام شود را به پژوهشگران دینی ارائه داده تا آنان بتوانند نظریات خود را به صورت مستند در این زمینه ابراز کنند و گرنه به صورت کلی نمی توان پاسخی مثبت یا منفی در ارتباط با کلیت این دانش ابراز کرد. ⚜ @Ahkaam
📚 خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب 💠 سؤال: اگر پيش از خواندن ، سهواً مشغول شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد؟ مقلد مقام معظم هستم. ✅ جواب: چنانچه به نرفته است، بايد نيت را به نماز برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز را بخواند. اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند. ⚜ @Ahkaam
📚 کیفیت سجده #سهو👆 ⚜ @Ahkaam ⚜
💕 کیفیت سجده سهو 💕 💠 سؤال: کیفیت به چه شکل است؟ 🧐 ✅ جواب: براى سجده‏ سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده‏ سهو، را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و بخواند و دهد. ⚜ @Ahkaam
ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم @Ahkaam
❓پرسش 1. با غسل جنابت چند بار می توان نماز خواند؟ 2. ایا با غسل جنابت میتوان علاوه بر نماز واجب نماز قضا نیز خواند؟ 📝پاسخ 1- همه مراجع: تا زمانى که یکى از مبطلات وضو رخ ندهد، مى ‏توان با آن (غسل جنابت) نماز خوان. 2- بله با غسل جنابت می توان نماز قضا و نماز مستحبی خواندن. ⚜ @Ahkaam
💍 💍 ❓پرسش :استفاده از انگشتر و دستبند در برابر نامحرم برای زن چه حکمی دارد؟🤔 ✅پاسخ :پوشاندن زيورآلاتي که معمولا در معرض ديد نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده اي نداشته باشد واجب نيست ولي غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی. ⚜ @Ahkaam
✅ آیا می توانیم اذان و اقامه برای نماز نگوییم؟ 👆 ⚜ @Ahkaam
❓پرسش سجده بر مهری که چرک شده، چگونه است؟ ✅ پاسخ باید بین پیشانی و چیزی که سجده بر آن صحیح است، چیزی حایل نشود. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، باطل است. اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸علت این‌که زن نمی‌تواند مرجع تقلید و یا قاضی باشد، چیست؟ 🌳پاسخ دانشمندان و متخصّصان دینی درباره‌ موضوعاتی؛ مانند مرجع تقلید، یا قاضی شدن زن و بعضی از عناوین دیگر، اختلاف نظر دارند. این امور جزو مسلّمات و ضروریات دینی به شمار نمی‌آید. کسانی که می‌گویند زنان مرجع تقلید یا قاضی نمی‌شوند، به ادله‌ای؛ نظیر روایات و اجماع، تمسک کرده‌اند که بحث تفصیلی پیرامون آنها مجال دیگری را می‌طلبد. در باره فلسفه‌ی این حکم، نکاتی را مطرح نموده‌اند که می‌تواند مؤید آنان باشد. در ذیل به پاره‌ای از آنها اشاره می‌شود: بین زن و مرد تفاوت‌هایی از نظر توانایی‌های جسمی و روحی وجود دارد، و به دلیل این تفاوت‌ها و برتری تکوینی مردان بر زنان، بعضی از مسئولیت‌ها از زنان برداشته شده است؛ زیرا واگذاری مسئولیت‌ها بر حسب توانایی‌ها است. ویژگی روحی جدایی‌ناپذیر زنان روحیه انفعالی در قبال احساسات است، و از آن‌جا که در رهگذر زعامت دینی،‌ هدایت امّت و قضاوت در مسائل، بویژه اجرای حدود و قصاص مورد نظر است، و در این‌راه چالش‌هایی وجود دارد، نیازمند به قاطعیت و قبول پیامدهای آن است، این مسئولیت به مردان واگذار شده است. البته باید توجه داشت که عده‌ای این براهین و نکات را نپذیرفته‌اند و مرجعیت دینی و قضاوت را برای زنان روا می‌دارند. ⚜ @Ahkaam
⚠️ شوخی با نامحرم قال رسول ا...(ص) «مَنْ فاكَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَهٍ كَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ» 🌸 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند " هر كسی با زن نامحرمی شوخی كند، برای هر كلمه‌ای كه با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی می‌شود. (ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص198) ⭕️ #شوخی_با_نامحرم ⚜ @Ahkaam ⚜
❓پرسش انحراف از قبله چقدر باید باشه که نماز باطل نشه؟ 📝پاسخ عمداً نباید انحرافی در مسیر قبله باشد و اگر نماز خوانده شود بعد متوجه شود چنانچه انحراف کمتر از 90 درجه باشد نماز خوانده شده صحیح است. ⚜ @Ahkaam
📚 خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب 💠 سؤال: اگر پيش از خواندن ، سهواً مشغول شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد؟ مقلد مقام معظم هستم. ✅ جواب: چنانچه به نرفته است، بايد نيت را به نماز برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز را بخواند. اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند. ⚜ @Ahkaam
🌸1. اگر کسی در اجرای عقد ازدواج وکیل شود، آیا می‌تواند این کار را به شخصی دیگر بسپارد؟ 2. اگر فرد یقین به رضایت یکی از طرفین نداشته باشد، آیا عقد او صحیح است؟ 🌳پاسخ اگر زن و مرد، شخصی را وکیل کرده باشند که خودش عقد ازدواج را به وکالت از آن دو بخواند، بدون اجازه آنها نمی‌تواند شخص دیگری را وکیل قرار دهد تا آن شخص عقد را بخواند. اگر وکیل اطمینان ندارد که یکی از طرفین عقد او را وکیل در اجرای عقد قرار داده‌ است، می‌تواند عقد را بخواند. سپس اگر مشخص شود که از ابتدا هر دو طرف راضی به وکالت بودند، عقد ازدواج صحیح است. ولی اگر یکی از آنها راضی به وکالت نبوده، این عقد، فضولی خواهد بود؛ یعنی اگر بعد از اجرای عقد، مطلع و راضی شود، عقد صحیح است و الا عقد ازدواج باطل است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر برای ازدواج، دو عقد جداگانه، با دو مهریه متفاوت خوانده شود و مهریه‌ی عقد دوم مورد توافق طرفین باشد، کدام مهریه بر عهده‌ی مرد خواهد بود؟ 🌳حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مهریه کمتر خوانده شده در عقد اولیه با توافق و رضایت عروس و داماد بوده است، همان مهریه بر عهده شوهر است و مهریه بیشتر در عقد بعدی اعتباری ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):ذمه داماد مشغول به مهریه‌ای است که در عقد شرعی اول (شخص عالم) تعیین شده بود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت اجرای عقد توسط عالم، به مهریه کمتر راضی شده و به ایشان، وکالت در عقد داده باشند، عقد اول صحیح بوده و مهریه کمتر به عهده زوج آمده است؛ در غیر اینصورت -که رضایت و وکالت واقعی وجود نداشته است- عقد دوم صحیح بوده و همان مهریه مورد توافق، به عهده زوج قرار گرفته است. البته در صورت اول هم اگر بعد از عقد به مهریه دیگر توافق کنند همان ملاک خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از خصوص مورد سؤال اطلاعی ندارم، بطور کلی مهریه همان است که عقد اول بر آن خوانده شده و چنانچه مهریه ذکر شده در عقد اول مقصود طرفین نبوده، در نتیجه مَهر منتقل به مهرالمثل خواهد شد و در هر حال عقد دوم بی‌اثر است. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): ملاک در مهریه همان مبلغی است که دو طرف توافق کرده‌اند و با رضایت طرفین بوده است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عقد اول درست است، ولی در صورتی که رضایت به مهریه کم نداشته‌اند، تبدیل به مهرالمثل می‌شود و می‌توانند مهرالمثل را با رضایت طرفین تبدیل به مهریه و مبلغ مورد توافق کنند. ⚜ @Ahkaam
🌸دو سؤال درباره خودکشی داشتم: 1. اگر انسان در شرایط سختی باشد که می‌خواهند او را اسیر کنند و یقین دارد اگر اسیر شود به طرز فجیعی او را خواهند کشت، آیا جایز است مثلا با خوردن قرصی خودکشی کند؟ 2. اگر انسان در جنگ با کفار در حال اسیر شدن باشد و این شخص اطلاعاتی دارد که می‌داند اگر اسیر آنان شود نمی‌تواند زیر شکنجه‌های آنان مقاومت کند و اطلاعات را لو می‌دهد و اگر اطلاعات لو برود سپاه مسلمین ضربه خواهد دید. در این صورت آیا شخص می‌تواند قبل از اسیر شدن به دست کفار خود را خلاص کند تا چنین اطلاعاتی به دست کفار نیفتد؟ 🌳پاسخ برخی مراجع خودکشی را به هیچ وجه جایز ندانسته‌اند، اما برخی دیگر در صورت اضطرار و یا در صورت تزاحم با تکلیفی مهم‌تر -مثل حفظ اسراری که با فاش‌شدن آنها جان مسلمین به خطر ‌افتد- خودکشی را جایز شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به طور کلی خودکشی حرام و از گناهان کبیره است و در هیچ صورتی (حتی در فرض سؤال) جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرضی که به اضطرار و استیصال می‌افتد، جایز است. در فرض تزاحم با تکلیف اهم، جایز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خودکشی حتی در این گونه موارد جایز نیست و باید صبر کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): خودکشی به هر حال جایز نیست، مگر آن‌که اسرار مهمی نزد او باشد که اگر فاش شود، کشور اسلامی یا گروه مهمی در خطر بیفتد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا بر والدین واجب است که احکام اسلامی را به فرزندان خود بیاموزند؟ 🌳پاسخ تعلیم و تربیت فرزند از وظایف پدر و مادر است، که از جمله موارد آن، آموزش احکام اسلامی است؛ پس لازم است در این‌باره یا خود به این امر اقدام ‌نمایند و یا زمینه‌ی آموزش آن از دیگران را - مثلا، با شرکت در کلاس‌های مربوطه- فراهم آورند و اگر در این موضوع کوتاهی نمایند، گنه‌کار خواهند بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تعلیم احکام مبتلابه به کسانی که جاهل به احکام باشند، واجب است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در آموختن احکام به وی، کوتاهی کرده‌اند؛ مرتکب گناه شده‌اند. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): طبق برخی روایات پدر و مادری که به فرزندان خود احکام را یاد ندهند و زمینه آموزش آن را فراهم نکنند و سستی داشته باشند در روز قیامت مؤاخذه می‌شوند و در برخی موارد عذاب می‌شوند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بر پدر و مادر واجب است که در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزند تلاش جدی کنند و او را به وظایف دینی آشنا سازند. بنابراین اگر در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند گناه‌کار هستند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا برای ازدواج با دختر غیر مسلمان، اجازه پدر او لازم است؟ 🌳حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، اجازه پدر و یا جد پدری بنابر احتیاط واجب شرط صحت عقد - موقت - است؛ مگر آنکه در آئین‌شان اذن را شرط ندانند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر دختر باشد چنانچه ولیّ او (پدر یا جد پدری) در امر ازدواج به طور مطلق دخالت نکند بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اذن پدر را شرط نمی‌دانند لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر در دین آن دختر اجازه پدر شرط باشد باید اجازه کسب شود ضمنا عقد دائم با اهل کتاب بنابر احتیاط جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دختر سن کمی نداشته و دارای رشد کافی عقلی و جسمی بوده و قدرت تشخیص مصالح خود را داشته باشد چنانچه مفسده‌ای پیش نیاید، ازدواج با او بدون اذن پدر مانعی ندارد و منظور از باکره دختری است که قبلا ازدواج صحیح (ولو مطابق اعتقاد خودشان) نکرده باشد، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بله. ⚜ @Ahkaam
☝️📰 📰☝️ آیا با دیدن هر گناهی از فرد باید به او تذکر بدهیم؟ ⚜ @Ahkaam
🌸اگر بعد از نماز متوجه شویم روی ناخن یکی از انگشتان مقدار کمی مانع وجود دارد، وضو و نماز خوانده شده صحیح است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم. 🌳جواب اگر نمی دانید مانع هنگام وضو موجود بوده یا نه، در صورتی که احتمال بدهید هنگام وضو نسبت به وجود یا عدم وجود مانع و رساندن آب توجه داشته اید، وضو صحیح است، ولی اگر بدانید هنگام وضو التفات و توجه نداشته اید، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و نماز را اعاده کنید. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر بعد از نماز متوجه شویم روی ناخن یکی از انگشتان مقدار کمی مانع وجود دارد، وضو و نماز خوانده شده صحیح است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم. 🌳جواب اگر نمی دانید مانع هنگام وضو موجود بوده یا نه، در صورتی که احتمال بدهید هنگام وضو نسبت به وجود یا عدم وجود مانع و رساندن آب توجه داشته اید، وضو صحیح است، ولی اگر بدانید هنگام وضو التفات و توجه نداشته اید، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و نماز را اعاده کنید. ⚜ @Ahkaam
شک در انجام طبق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله ١١٧٣ كسى كه نشسته يا خوابيده نماز مى‏خواند اگر موقعى كه حمد يا تسبيحات مى‏خواند شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر پيش از آن كه مشغول حمد يا تسبيحات شود شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد بجا آورد. ⚜ @Ahkaam