eitaa logo
حکمش چیه؟
107.8هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش انحراف از قبله چقدر باید باشه که نماز باطل نشه؟ 📝پاسخ عمداً نباید انحرافی در مسیر قبله باشد و اگر نماز خوانده شود بعد متوجه شود چنانچه انحراف کمتر از 90 درجه باشد نماز خوانده شده صحیح است. ⚜ @Ahkaam
📚 خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب 💠 سؤال: اگر پيش از خواندن ، سهواً مشغول شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد؟ مقلد مقام معظم هستم. ✅ جواب: چنانچه به نرفته است، بايد نيت را به نماز برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز را بخواند. اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند. ⚜ @Ahkaam
🌸1. اگر کسی در اجرای عقد ازدواج وکیل شود، آیا می‌تواند این کار را به شخصی دیگر بسپارد؟ 2. اگر فرد یقین به رضایت یکی از طرفین نداشته باشد، آیا عقد او صحیح است؟ 🌳پاسخ اگر زن و مرد، شخصی را وکیل کرده باشند که خودش عقد ازدواج را به وکالت از آن دو بخواند، بدون اجازه آنها نمی‌تواند شخص دیگری را وکیل قرار دهد تا آن شخص عقد را بخواند. اگر وکیل اطمینان ندارد که یکی از طرفین عقد او را وکیل در اجرای عقد قرار داده‌ است، می‌تواند عقد را بخواند. سپس اگر مشخص شود که از ابتدا هر دو طرف راضی به وکالت بودند، عقد ازدواج صحیح است. ولی اگر یکی از آنها راضی به وکالت نبوده، این عقد، فضولی خواهد بود؛ یعنی اگر بعد از اجرای عقد، مطلع و راضی شود، عقد صحیح است و الا عقد ازدواج باطل است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر برای ازدواج، دو عقد جداگانه، با دو مهریه متفاوت خوانده شود و مهریه‌ی عقد دوم مورد توافق طرفین باشد، کدام مهریه بر عهده‌ی مرد خواهد بود؟ 🌳حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مهریه کمتر خوانده شده در عقد اولیه با توافق و رضایت عروس و داماد بوده است، همان مهریه بر عهده شوهر است و مهریه بیشتر در عقد بعدی اعتباری ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):ذمه داماد مشغول به مهریه‌ای است که در عقد شرعی اول (شخص عالم) تعیین شده بود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت اجرای عقد توسط عالم، به مهریه کمتر راضی شده و به ایشان، وکالت در عقد داده باشند، عقد اول صحیح بوده و مهریه کمتر به عهده زوج آمده است؛ در غیر اینصورت -که رضایت و وکالت واقعی وجود نداشته است- عقد دوم صحیح بوده و همان مهریه مورد توافق، به عهده زوج قرار گرفته است. البته در صورت اول هم اگر بعد از عقد به مهریه دیگر توافق کنند همان ملاک خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از خصوص مورد سؤال اطلاعی ندارم، بطور کلی مهریه همان است که عقد اول بر آن خوانده شده و چنانچه مهریه ذکر شده در عقد اول مقصود طرفین نبوده، در نتیجه مَهر منتقل به مهرالمثل خواهد شد و در هر حال عقد دوم بی‌اثر است. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): ملاک در مهریه همان مبلغی است که دو طرف توافق کرده‌اند و با رضایت طرفین بوده است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عقد اول درست است، ولی در صورتی که رضایت به مهریه کم نداشته‌اند، تبدیل به مهرالمثل می‌شود و می‌توانند مهرالمثل را با رضایت طرفین تبدیل به مهریه و مبلغ مورد توافق کنند. ⚜ @Ahkaam
🌸دو سؤال درباره خودکشی داشتم: 1. اگر انسان در شرایط سختی باشد که می‌خواهند او را اسیر کنند و یقین دارد اگر اسیر شود به طرز فجیعی او را خواهند کشت، آیا جایز است مثلا با خوردن قرصی خودکشی کند؟ 2. اگر انسان در جنگ با کفار در حال اسیر شدن باشد و این شخص اطلاعاتی دارد که می‌داند اگر اسیر آنان شود نمی‌تواند زیر شکنجه‌های آنان مقاومت کند و اطلاعات را لو می‌دهد و اگر اطلاعات لو برود سپاه مسلمین ضربه خواهد دید. در این صورت آیا شخص می‌تواند قبل از اسیر شدن به دست کفار خود را خلاص کند تا چنین اطلاعاتی به دست کفار نیفتد؟ 🌳پاسخ برخی مراجع خودکشی را به هیچ وجه جایز ندانسته‌اند، اما برخی دیگر در صورت اضطرار و یا در صورت تزاحم با تکلیفی مهم‌تر -مثل حفظ اسراری که با فاش‌شدن آنها جان مسلمین به خطر ‌افتد- خودکشی را جایز شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به طور کلی خودکشی حرام و از گناهان کبیره است و در هیچ صورتی (حتی در فرض سؤال) جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرضی که به اضطرار و استیصال می‌افتد، جایز است. در فرض تزاحم با تکلیف اهم، جایز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خودکشی حتی در این گونه موارد جایز نیست و باید صبر کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): خودکشی به هر حال جایز نیست، مگر آن‌که اسرار مهمی نزد او باشد که اگر فاش شود، کشور اسلامی یا گروه مهمی در خطر بیفتد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا بر والدین واجب است که احکام اسلامی را به فرزندان خود بیاموزند؟ 🌳پاسخ تعلیم و تربیت فرزند از وظایف پدر و مادر است، که از جمله موارد آن، آموزش احکام اسلامی است؛ پس لازم است در این‌باره یا خود به این امر اقدام ‌نمایند و یا زمینه‌ی آموزش آن از دیگران را - مثلا، با شرکت در کلاس‌های مربوطه- فراهم آورند و اگر در این موضوع کوتاهی نمایند، گنه‌کار خواهند بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تعلیم احکام مبتلابه به کسانی که جاهل به احکام باشند، واجب است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در آموختن احکام به وی، کوتاهی کرده‌اند؛ مرتکب گناه شده‌اند. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): طبق برخی روایات پدر و مادری که به فرزندان خود احکام را یاد ندهند و زمینه آموزش آن را فراهم نکنند و سستی داشته باشند در روز قیامت مؤاخذه می‌شوند و در برخی موارد عذاب می‌شوند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بر پدر و مادر واجب است که در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزند تلاش جدی کنند و او را به وظایف دینی آشنا سازند. بنابراین اگر در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند گناه‌کار هستند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا برای ازدواج با دختر غیر مسلمان، اجازه پدر او لازم است؟ 🌳حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، اجازه پدر و یا جد پدری بنابر احتیاط واجب شرط صحت عقد - موقت - است؛ مگر آنکه در آئین‌شان اذن را شرط ندانند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر دختر باشد چنانچه ولیّ او (پدر یا جد پدری) در امر ازدواج به طور مطلق دخالت نکند بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اذن پدر را شرط نمی‌دانند لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر در دین آن دختر اجازه پدر شرط باشد باید اجازه کسب شود ضمنا عقد دائم با اهل کتاب بنابر احتیاط جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دختر سن کمی نداشته و دارای رشد کافی عقلی و جسمی بوده و قدرت تشخیص مصالح خود را داشته باشد چنانچه مفسده‌ای پیش نیاید، ازدواج با او بدون اذن پدر مانعی ندارد و منظور از باکره دختری است که قبلا ازدواج صحیح (ولو مطابق اعتقاد خودشان) نکرده باشد، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بله. ⚜ @Ahkaam
☝️📰 📰☝️ آیا با دیدن هر گناهی از فرد باید به او تذکر بدهیم؟ ⚜ @Ahkaam
🌸اگر بعد از نماز متوجه شویم روی ناخن یکی از انگشتان مقدار کمی مانع وجود دارد، وضو و نماز خوانده شده صحیح است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم. 🌳جواب اگر نمی دانید مانع هنگام وضو موجود بوده یا نه، در صورتی که احتمال بدهید هنگام وضو نسبت به وجود یا عدم وجود مانع و رساندن آب توجه داشته اید، وضو صحیح است، ولی اگر بدانید هنگام وضو التفات و توجه نداشته اید، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و نماز را اعاده کنید. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر بعد از نماز متوجه شویم روی ناخن یکی از انگشتان مقدار کمی مانع وجود دارد، وضو و نماز خوانده شده صحیح است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم. 🌳جواب اگر نمی دانید مانع هنگام وضو موجود بوده یا نه، در صورتی که احتمال بدهید هنگام وضو نسبت به وجود یا عدم وجود مانع و رساندن آب توجه داشته اید، وضو صحیح است، ولی اگر بدانید هنگام وضو التفات و توجه نداشته اید، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و نماز را اعاده کنید. ⚜ @Ahkaam
شک در انجام طبق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله ١١٧٣ كسى كه نشسته يا خوابيده نماز مى‏خواند اگر موقعى كه حمد يا تسبيحات مى‏خواند شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر پيش از آن كه مشغول حمد يا تسبيحات شود شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد بجا آورد. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش بدهي که صاحبش را نميتوانيم پيداکنيم چطور پرداخت شود؟ 📝پاسخ تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای پیدا کردن صاحبش انجام دهید تا مال را به صاحبش برگردانید اگر از یافتن صاحبش ناامید شدید با اجازه از دفتر مرجع تقلید آن را به فقیر بدهید. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر قسمت پایین آب قلیلی که به‌طور سرازیر و بدون فشار به پایین می‏ریزد، با نجاست برخورد کند، آیا قسمت بالای این آب همچنان پاک باقی می‏ماند؟ 🌳امام خامنه ای: اگر سرازيرى آب به‌گونه‏اى باشد که جريان از بالا به پايين بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است. ⚜ @Ahkaam
🌸یک فقیه چطور حکم استحباب را کشف میکند؟ مثلا برخی میگویند از طریق ترتب ثواب، برخی می‌گویند وجود عبارت «احب» و «ینبغی»، و... برخی می‌گویند صیغه امر. اینها تا چه حد درست است؟ 🌳پاسخ درباره‌ی این پرسش ابتدا باید گفت، گرچه انجام هر کار نیکی پسندیده است، ولی صرف مصلحت و نیک بودن یک عمل، موجب فتوا به استحباب آن عمل نمی‌گردد، بلکه آنچه اکنون از استحباب فقهی به ذهن متبادر می‌شود، -مانند سایر احکام خمسه- نیازمند دلیل شرعی خاص است، که در این‌باره بیشتر، روایات معصومین(ع) مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال اگر مجتهد، از سخن معصوم(ع)، ترجیح و برتری اقدام به یک عملی را استنباط نماید -نه لزوم و وجوب آن‌را- فتوا به استحباب آن عمل می‌دهد. اما، آنچه در این استنباط، مجتهد را یاری می‌سازد، برخی امور، از جمله موارد زیر است: وجود برخی واژگان؛ مانند «احب» و «ینبغی»، در کلام معصوم(ع) که نسبت به یک عمل، بیان شده باشد؛ مانند استدلال فقها به حدیثی درباره استحباب امساک برای مسافری که در ماه رمضان به وطنش رسیده و در سفر افطار کرده است. بیان پاداش دنیوی یا اخروی برای یک عمل؛ مانند استحباب قرائت برخی سوره‌های قرآن. این‌که در جایی امر به انجام عملی شود، ولی در جایی دیگر نسبت به ترک آن رخصت داده شود؛ مانند استحباب خواندن نماز‌های پنج‌گانه در وقت فضیلت آن. و ... البته بسیاری از امور به صورت کلی دارای وجوب و یا استحباب می‌باشند، اما فقها نمی‌توانند به تبیین تمام مصادیق آن بپردازند، به عنوان نمونه، کمک به فقرا در یک حکم کلی، مستحب است، و در برخی موارد نیز مصادیقی برای چگونگی کمک ذکر شده است، اما طبیعی است که روش‌های فراوانی وجود دارد که تمامشان در روایات ذکر نشده و طبیعتا فقیه نیز از این نگاه نمی‌تواند حکم به استحباب آن بدهد، اما با این وجود می‌تواند از باب تطبیق مصادیق، آن‌را مستحب و یا واجب اعلام کند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا بر اساس آموزه‌های دینی، نباید با زنان ثروتمند و زیبا ازدواج کرد؟! منظور از روایتی که بیان می‌دارد: «هرکس با زنی به دلیل داشتن ثروت و مال ازدواج کند، خداوند او را به همان مال و زیبایی واگذار می‌کند»، چیست؟ 🌳پاسخ در هیچ آیه و روایتی ازدواج با زنان زیبا و ثروتمند به خودی خود مورد نکوهش قرار نگرفته ‌است و خود پیامبر اسلام(ص) با زن ثروتمندی به نام خدیجه(س) ازدواج کرده و دست کم برخی از همسران ایشان از زیبایی مناسبی برخوردار بودند. اما در آموزه‌های اسلامی بر این نکته تأکید شده است که ثروت و زیبایی نباید تنها عامل ازدواج باشد و این‌گونه پنداشته شود که بدون توکل بر خداوند، یک فرد تنها با داشتن همسری زیبا و ثروتمند به سعادت و خوش‌بختی خواهد رسید. پیامبر(ص) فرمود: «هر کس با زنی تنها به جهت مالش ازدواج کند، خداوند سرنوشت او را به مال آن زن واگذار می‌کند، و هر کسی با زنی تنها به دلیل زیبایی‌اش ازدواج نماید، چیزهایی از آن زن خواهد دید که خوشایند او نخواهد بود، و هر کسی با زنی برای دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‌کند». پیامبر(ص) فرمود: «هر کسی زنی را تنها برای زیبایی وی انتخاب نماید، خداوند زیبایی آن زن را وبال گردن وی قرار می‌دهد». امام صادق‌(ع) فرمود: «زمانی که مردی با زنی تنها برای زیبایی یا ثروتش ازدواج کند، خداوند وی را به همان چیزها واگذار می‌کند و زمانی که برای دین آن زن ازدواج نماید، خداوند هم بر مال او خواهد افزود و هم همسرش را برای او زیبا جلوه خواهد داد». گفتنی است که مخاطب این روایات انسان‌های باایمان هستند و به آنها هشدار داده می‌شود که نهایت خیری که از ازدواج‌های مبتنی بر ثروت و زیبایی، نصیب آنان خواهد شد آن است که شاید مقداری ثروت به دست آورده که مشخص نیست در آن هم برکتی نهفته باشد و یا تنها در کنار همسر زیبایی قرار گیرند که دلبستگی روحی و معنوی ویژه‌ای با او ندارند و ... . به عبارت دیگر، خداوند به آنان می‌گوید که اکنون چون از اعتماد به من و توکل بر من دست برداشته‌اید، دیگر از من توقعی نداشته باشید! این شما و این همسرهای زیبا و ثروتمندتان! ⚜ @Ahkaam
🌸آیا در شستن لباسهای نجس با آب کرّ و جاری، فشردن هم لازم است و یا این ‏که بعد از زوال عین نجاست همین که آب آن را فرا گرفت، کفایت می‏کند. 🌳امام خامنه ای: بايد بنا بر احتياط آن را فشار يا تکان دهند. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر اسلام تقلید در اصول دین را نپذیرفته و تأکید بر پذیرش آنها از روی تحقیق دارد؛ چرا در عمل بدان پایبند نیست؟ به عنوان نمونه،‌ چرا قبل از پذیرش تحقیقی، تأکید بر آموزش فروع دین – مانند نماز - به کودکان و تشویق به اجرای چنین فروعی از سوی آنان دارد؟ 🌳پاسخ این پرسش به بخش‌های مختلفی قابل تفکیک است که در این پایگاه تقریباً به تمام آنها پرداخته شده است که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم: 1. همانگونه که در پرسش نیز بیان شد، از نظر اندیشمندان دینی اصول دین باید از روی تحقیق پذیرفته شود، نه از روی تقلید. 2. مسئله آموزش و تعلیم مسائل دینی به کودکان قبل از بلوغ دارای دلیل و فلسفه خاص است و منافات با لزوم تحقیقی بودن اصول دین ندارد. توضیح این‌که از یک سو انسان‌ها همراه با فطرت پاک و خداشناسی خلق ‌شده‌اند؛ ولی غالباً در اثر عوامل محیطی و زندگی روزمره، گرد و غبار بر روی روح آنها می‌نشیند و فطرت پاک به فراموشی سپرده‌ می‌شود. یک پدر و مادر باایمان و مسئولیت‌پذیر تلاش می‌کنند تا قبل از آنکه غبار آلودگی‌ها بر جسم فرزندانشان بنشیند، تا حدودی آنان را با معارف دینی آشنا کنند و صدالبته این فرزندان بعد از بلوغ نباید به شنیده‌های خود از والدین کفایت کرده و آنها را حق مطلق بپندارند، بلکه باید با استفاده از قواعد منطقی، به سمت و سویی حرکت کنند که آموخته‌های صحیح خود را تبدیل به باور درونی کرده و احیاناً آموخته‌های نادرست را از ذهن خود خارج کنند. از سوی دیگر همان‌گونه که انسان از نظر جسمی دارای بلوغ است و معمولاً در مردان در حدود 15 سالگی بلوغ جسمی او کامل می‌شود، از نظر فکری و عقلی نیز دارای بلوغ است که از زمان بلوغ جسمانی آغاز و تقریباً در سن چهل سالگی کامل می‌شود. ملاصدرا معتقد است در انسان ابتدا ویژگی‌های مادی و جسمی پدید می‌آیند و تقویت می‌شوند، اما ویژگی‌های روحی و عقلی پس از تقویت و تکمیل ویژگی‌های جسمی پدید می‌آیند و تقویت می‌گردند. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که بسیاری از جوانان در سن بلوغ جسمی دچار شک و تردید در مسائل اعتقادی می‌شوند، همین نکته است؛ یعنی در سن بلوغ، عقل آغاز به فعالیت می‌کند، اما آنچه تا به حال بیشتر به آن انس داشته مسائل مادی بوده، و نسبت به مسائل ماورای مادی یا انس نداشته یا نمی‌توانسته به عمق آن پی ببرد. زمان بلوغ که آغاز حرکت تکاملی عقل است، می‌خواهد به عمق اعتقادات و باورهای خود برسد و حقیقت آن‌را درک کند، قهراً با سؤالات متعددی روبرو خواهد شد. از این‌رو اسلام دستور داده است تا فرزند قبل از دوران بلوغ مسائل دینی را فرا گیرند، تا بتواند از این دوران بحرانی براحتی گذر کند؛ این دستور اسلام نظیر آموزش دادن نیروهای رزمنده و آمادگی جسمانی آنها قبل از عملیات نظامی است. 3. هر چند دین و مذهب حق دین اسلام و مذهب تشیع است، ولی این بدان معنا نیست که تمام افرادی که از مذهب تشیع پیروی نمی‌کنند دچار عذاب الهی خواهند شد؛ بلکه خداوند با آنها نیز به عدالت رفتار می‌کند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا در تطهیر لباس متنجّس با آب کر و جاری، فشار دادن خارج آب لازم است یا با همان فشار داخل آب پاک می‏شود؟ 🌳ج: فشار يا تکان دادن داخل آب، کافى است. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله کشی متصل به منبع آب شهری شستشو می‏دهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل نجس، پاک می‏شوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟ 🌳امام خامنه ای: در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‏شود. ⚜ @Ahkaam
💠 وقت 👆 ⚜ @Ahkaam
🔰 | مواد آرايشى 🔻پرسش 35 . مداد چشم و ريمل در هنگام وضو چه حكمى دارد؟ همه مراجع: براى وضو، ريمل و مداد بيرون چشم ـ اگر جرم داشته باشد ـ بايد برطرف شود؛ ولى برطرف كردن مقدارى كه داخل چشم است، لازم نيست. 🔷تبصره. بعد از برطرف كردن جرم مواد آرايشى، باقى ماندن رنگ آن مانع وضو نيست. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش این تصاویر مذهبی و اسامی امامان که در روزنامه ها و... هست را اگر برای بازیافت بدهیم اشکال دارد؟ در غیر این صورت چه کنیم؟ 📝پاسخ دادن این کاغذها برای بازیافت اشکالی ندارد و بهترین کار همین است. ⚜ @Ahkaam
طهارت و نجاست الکل سؤال: آیا الکل‌هایی که در داروسازی و پزشکی برای ضد عفونی یا تزریقات مورد استفاده قرار می‌گیرند نجس هستند؟ جواب: اگر الکل موجود در آن، الکل مست کننده‌ای باشد که در اصل مایع بوده است، بنابر احتیاط واجب نجس است و نمی‌توان با بدن یا لباسی که به آن آغشته شده است، نماز خواند و در صورت شک محکوم به طهارت است. الکل اتانول(سفید) معروف به طبی نجس است الکل متانول (سرخ) معروف به صنعتی پاک است به نظر اکثر آیات عظام. الله اعلم ⚜ @Ahkaam
جا به جا گفتن ذکر رکوع و سجده طبق نظر مقام معظم رهبری👌 💠 سؤال: اگر و را به جای یکدیگر بگوییم، اشکال دارد؟ ✅ جواب: در صورتی که سهواً باشد اشکال ندارد، همچنین اگر عمداً و به خداوند (عزوجل) بگوید، نماز صحیح است اما و یا سجده را نیز باید بگوید. ⚜ @Ahkaam
🌸1. با غسل جنابت چند بار می توان نماز خواند؟ 2. ایا با غسل جنابت میتوان علاوه بر نماز واجب نماز قضا نیز خواند؟ 🌳پاسخ 1- همه مراجع: تا زمانى که یکى از مبطلات وضو رخ ندهد، مى ‏توان با آن (غسل جنابت) نماز خوان. 2- بله با غسل جنابت می توان نماز قضا و نماز مستحبی خواندن. ⚜ @Ahkaam