❓آیا ائمه اطهار(ع) در نماز جمعه خلفا و نمایندگانشان شرکت میکردند؟
🌸🍃از دیدگاه شیعه، حاکمان جور و امامان جمعه و جماعت منصوب از طرف آنها مشروعیت نداشته و نمیتوان به امامت آنان نماز خواند. اما براساس برخی گزارشها، ائمه اطهار علیهم السلام در نماز جمعه خلفا و حاکمان از باب تقیه یا به دلایلی دیگر شرکت میکردند.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa76478
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا برخی از علماى گذشته نماز جمعه را حرام میدانستند؟!
💚بیگمان در زمان حضور امام معصوم علیه السلام [و دیگر شرایط اجتماعی از جمله عدم وجود تقیه] یا وجود نائب خاص امام، نماز جمعه واجب است، اما درباره حکم نماز جمعه در زمان غیبت، اختلاف نظر وجود دارد.
💚شیخ طوسی معتقد بوده اقامه نماز جمعه در زمان غیبت جایز است.
💚سلار، دیلمی و ابن ادریس اینگونه فتوا دادهاند که نماز جمعه فقط در زمان حضور امام واجب است و فقها در زمان غیبت نمیتوانند نماز جمعه را اقامه کنند، و اقامه آن در زمان غیبت حرام است.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa65013
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اقتدا کردن به امام جماعتی که ریش خود را تراشیده چه حکمی دارد؟
🍀طبق نظر مشهور فقها، تراشیدن ریش (بنابر احتیاط واجب)جایز نبوده و بر اساس همین نظر، فرد ریشتراش فاقد شرط عدالت - برای امامت جماعت – میباشد.
🍀البته برخی از فقها تیغ زدن را حرام نشمرده و اگر شخص ملتزم به دیگر احکام شرع بوده و تراشیدن ریش او نیز برای مخالفت با احکام اسلامی نباشد اقتدا به چنین فردی باطل نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓فاصله محل کار و زندگیام بیش از مسافت شرعی بوده و معمولاً 20 روز در محل کار و 20 روز در خانه هستم. در محل کارم نیز چندین بار به سفر شغلی میروم. تکلیف نماز و روزهام چیست؟
🍀بیشتر فقها معتقدند که در چنین شرایطی شما کثیر السفر محسوب میشوید که در این صورت، باید نمازتان را کامل خوانده و روزهتان را نیز بگیرید. به هر حال، باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنید.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43829
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا نگهداری از خروس یا دیگر حیواناتی که ممکن است صدایشان موجب آزار همسایگان شود، اشکال دارد؟
🐓🐓🐓اگر نگهداری از این نوع حیوانات، در محل زندگی شخص، مرسوم باشد، اشکالی ندارد و همسایگان – تنها به دلیل اموری مانند صدا - حق اعتراض ندارند، ولی اگر در محلی زندگی میکند که این کار متعارف نیست و نیز احتمال عقلایی میدهد که موجب آزار همسایگان شود، لازم است از این کار خودداری کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا گزارشی وجود دارد که پیشوای معصومی در مسجد اعتکاف کرده باشد؟
🍃اعتکاف، مستحبی مؤکد است و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام بارها آنرا انجام دادهاند که تنها گزارش برخی از این موارد به دست ما رسیده است.
🍃 امام صادق علیه السلام میفرماید: «جنگ بدر در ماه رمضان واقع شد و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم موفق به اعتکاف نشد؛ از اینرو، در سال بعد از آن، 20 روز اعتکاف نمود، 10 روز برای همان سال و 10 روز برای قضای سال قبل».
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa85176
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در تهیه لواشک از مقدار اندکی انگور استفاده شود، آیا حکم مشروب الکلی را دارد؟
🍇خوردن انگور پس از جوشیدن آن، حرام است، ولی نجس نمیشود. البته در فرض سؤال، اگر مقدار انگور بسیار ناچیز بوده طوری که در سایر مواد کاملاً مستهلک شود و یا به قدری بجوشد که دو سوم از آب آن بخار شود، پاک و حلال خواهد بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓احادیثی که در کتاب کافى آمده است و میگویند؛ امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام خودشان، نان و سرکه و زیتون مىخوردند و به مردم و مهمان نان و گوشت مىدادند، تا چه اندازه صحیح هستند؟ معنای این روایات چیست؟
🌺برخی از این روایات از جهت سندی صحیح و برخی ضعیفاند.
🌺به هر حال؛ معنای این روایات آن است که در منزل امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام ، استفاده از گوشت ممنوع نبوده است، اما شاید مقدار آن کم بوده و حضرتشان برای مهماننوازی بیشتر، غذای بهتری را در اختیار مردم و مهمان قرار داده، و از طرفی برای آنکه مردم از خوردن گوشت خودداری نکنند، امامان علیه السلام اندکی در بیان سادهزیستی و مزایای زیتون و سرکه سخن به میان آوردند.
🙂دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa83538
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا استفاده از خدمات درمانی بیمهای که بیمه شده، حق بیمه را از پول حرام پرداخت کرده، جایز است؟
💠تصرف در مالی که از راه حرام بدست آمده جایز نیست و اگر شخصی حق بیمه را از مال حرام بپردازد، مبلغی که به عنوان حق بیمه پرداخت کرده، در ذمه اوست، ولی در فرض سؤال، بیشتر مراجع معتقدند که استفاده از خدمات بیمه مانعی ندارد، اما برخی مراجع نیز چنین استفادهای را جایز نمیدانند.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa82329
⚜ @Ahkaam ⚜
❓تعیین مبلغ برای سخنرانی و مداحی چه حکمی دارد؟
❗️تعیین مبلغ برای سخنرانی و مداحی از قبل، توسط سخنران و مداح حرام نیست؛ هر چند کار شایسته و در شأن ایشان هم نیست و موجب تضعیف جایگاه ایشان در جامعه میگردد، به ویژه اگر مبلغ پیشنهادی بیش از حد معمول بوده و در عرف نشانگر نوعی تجارت با استفاده از باورهای دینی باشد.
🍃البته با توجه به فرصتی که سخنرانان و مداحان برای مطالعه، رفت و آمد و ... میگذارند، سزاوار است برگزارکنندگان مراسم، مبلغی که شایسته آنان بوده و در عرف هم قابل پذیرش است را محترمانه به آنان تقدیم کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓استفاده از حیوانات در آزمایشگاه – که غالباً با آزار آنها همراه است - برای اهدافی مانند دست یافتن به درمان بیماریها، چه حکمی دارد؟
🌼هر چند از دیدگاه اسلام، آزار حیوانات جایز نیست، ولی در مواردی که حفظ جان انسانها و پیدا کردن راهی برای درمان و سلامتی آنها و نیز برخی آموزشهای لازم، وابسته به استفاده از حیوانات باشد، استفاده از آنها - که در برخی موارد موجب آزار آنان نیز میشود - اشکال شرعی ندارد ولی باید تلاش کرد که تا حد ممکن، کمترین آزار به آنان وارد شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓فردی به چند مسجد و امام زاده رفته و سپس متوجه شده که چیزی متعلق به یکی از آن مکانها همراهش مانده، اما نمیداند مربوط به کدامشان است. وظیفه چنین فردی چیست؟
💠چنین فردی لازم است، ابتدا از طریق دستاندرکاران مساجد و امامزادههایی که به آنجا رفته بود، در پی تشخیص آن باشد که چیزی که همراهش برده، مربوط به کدامشان است، اما اگر به نتیجهای نرسید، چند نظر از سوی فقها مطرح شده است:
🌼در این صورت میتواند آن چیز را به هر کدام از آن اماکن باز گرداند
🌼و بعضی تعیین آن را به قرعه سپردهاند.
🌼همچنین این نظر نیز مطرح شده که فرد در این زمینه باید متولیان تمام آن اماکن مصالحه کند
🌼و در نهایت بعضی نیز گفتهاند، اگر مکانهایی که به آنجا رفت و آمد داشته، محدود است، احتیاط در آن است که معادل آن را به تمام آن مکانها بپردازد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر خانمی در آخر وقت نماز، در مکانی عمومی، مانند خیابان باشد و بخواهد وضو بگیرد و نمازش را بخواند، در حالیکه در آنجا جلب توجه کند، تکلیفش چیست؟
🌺جلب توجه مردم نمیتواند عذری برای ترک نماز باشد و در فرض پرسش، لازم است با بیشترین تلاش برای جلب توجه کمتر، در نزدیکترین مکان – حتی گوشهای از خیابان – نمازش را بخواند.
⚜ @Ahkaam ⚜
💠محدوده حرم مکه چقدر است؟
🌹ابتدا باید دید منظور از حرم مکه چیست، آیا مراد، مسجد الحرام است؟
🌹یا منطقهای که زائرین خانهی خدا بدون احرام، حق ورود به آنرا ندارند و ورود کفار نیز به لحاظ شرعی در آن ممنوع است؟
🍃در صورت نخست، پاسخ آن است که هر مکانی که در طرحهای توسعهی مسجد، به آن ملحق شده است، جزو مسجد و حرم میباشد.
🍃در صورت دوم، منطقه حرم شامل شهر مکه و مقداری از اطراف آن است که در ابتدای راههای ورودی شهر مکه حدود آن مشخص شده است و آنرا میقات مینامند که امروزه مساجدی در این مناطق بنا شده که عبارتاند از:
1. مسجد تَنْعیم یا عایشه؛
2. مسجد حُدَیبیَه یا رِضْوان یا آل شُمَیْسى؛
3. مسجد جِعْرانَه.
❗️ضمنا نظر شما را به استفتائی در این زمینه، جلب مینماییم:
❓سؤال: حدود حرم از چهار طرف چیست و مسافت میان آنها نسبت به مسجد الحرام چه مقدار است؟
🔹پاسخ: حدود حرم به طور تفصیل ثابت نیست. اما آنچه یقینى است آن است که مشعر الحرام جزو حرم میباشد. همچنین منى نیز داخل حرم است، همانگونه که عرفات و میقاتهایى که براى عمره مفرده نسبت به کسى که داخل شهر مکّه است تعیین شده است، یقیناً خارج از حرم میباشد،
⚜ @Ahkaam ⚜
❓ارکان چهارگانه کعبه کداماند، و چه آدابی دارند؟
❓«رکن عراقی» دقیقاً کجا است و چه آدابی دارد؟
🌺کعبه(خانه خدا) مکعب شکل است، و هر زاویه آن تقریباً محاذى با یکى از جهات چهارگانه(شرق، غرب، شمال و جنوب) است. به هر زاویه، رکن گفته میشود. و مجموع این چهار گوشه را «ارکان اربعه»، یا زوایاى چهارگانه میگویند.
🌺بر این اساس، کعبه چهار رکن شرقی، شمالی، غربی و جنوبی دارد که حجر الاسود در رکن شرقی قرار داشته و هر شوط طواف از آن آغاز و بدان پایان مییابد.
🌺این ارکان نامهای دیگری نیز دارد که در برخی این نامها اختلاف نظر وجود دارد:
🍃1. «رکن شرقی» نامهای دیگری؛ مانند «رکن حجر»، «رکن أسود» و «رکن حجر الاسود» نیز دارد که در این نامها اختلافی نیست، اما برخی معتقدند که «رکن عراقی» نیز به همین رکن گفته میشود؛ زیرا این رکن، تقریبا قبله اهل عراق و مناطقى است که با عراق هم جهت هستند.
🍃2. «رکن شمالی» رکن بعد از حجر الاسود در مسیر طواف است که گروهی آنرا «رکن عراقی» و گروه دیگر آنرا «رکن شامی» نیز میدانند؛ زیرا این رکن، نیز تقریبا قبله اهل عراق، شام و مناطقى است که با آن دو هم جهت هستند؛ و از آنرو که تا زاویه 180 درجه را میتوان روبروی هر رکن فرض کرد، امکان تداخل وجود داشته و اینکه سرزمینهای دورتر از دو نگاه در برابر دو رکن قرار گیرند و این اختلاف نامگذاری هم ناشی از این واقعیت است.
🍃3. سومین رکن در مسیر طواف، «رکن غربی» است که قبلهگاه اهل مغرب میباشد. با این وجود، برخی از این رکن با تعبیر «رکن شامی» نیز یاد کردهاند.
🍃4. آخرین رکن یا «رکن جنوبی» نام دیگری به نام «رکن یمانی» دارد که کسی در مورد اطلاق این نام بر «رکن جنوبی» تردید نکرده است. این رکن، قبله اهل یمن و مناطقى است که همجهت با یمن هستند.
🌺از این میان ارکان چهارگانه یادشده، «رکن حجر الاسود» و «رکن یمانی» ویژهتر بوده و از اینرو توصیه شده است هنگام طواف در هر شوط و نیز در طواف وداع این دو رکن را در آغوش گرفته، آنها را بوسیده و نیز با دستها و سینههایمان آنرا لمس کنیم.
🌺همچنین مستحب است که طوافکننده پیش از انجام سعى بر فراز کوه صفا برآید و در حالیکه رو به سمت رکن حجر دارد، حمد و ثناى الهى به جا آورد و هفت بار تکبیر و تهلیل بگوید و دعاهاى مأثور را بخواند.
🌸🍃در روایتی از امام صادق(ع) نیز چنین آمده است: رکن یمانى درى از درهاى بهشت است و از روزى که گشوده شده، بسته نشده است.
🌸🍃ابو مریم میگوید: همراه امام باقر علیه السلام طواف میکردم. در هر دورى که میزد، رکن یمانى را استلام میکرد و میفرمود: «اللَّهُمَّ تُبْ عَلَیَّ حَتَّى أَتُوبَ وَ اعْصِمْنِی حَتَّى لَا أَعُودَ...».
🌺از احکام مربوط به این رکن، استحباب دعا در کنار آن است؛ زیرا بر حسب روایات، دعا در کنار رکن یمانى به عرش الهى صعود میکند و فرشتهاى، مأمور آمین گفتن براى دعاکنندگان در کنار آن است.
🌺در همین راستا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «مَسْحُ الحَجَر و الرُکْن الیمانى یَحُطُّ الخَطایا حَطّا»؛ مسح حجرالاسود و رکن یمانى، گناهان انسان را پاک میکند.
🌺در پایان گفتنی است؛ هرگاه واژه «رکن» بدون پسوند به کار رود، مقصود از آن، «رکن حجرالاسود» و یا همان «رکن شرقی» است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓معنای «ادنی الحلّ» در متون فقهی چیست؟
🌳واژه «ادنی» از ماده «دنو»، افعل تفضیل و به معنای نزدیکترین است.
🔻و حِلّ، خارج از حَرَم مکّه را میگویند.
🔻پس «ادنی الحل»؛ یعنی نزدیکترین مکان خارج از حرم.
🔻درباره «ادنى الحل» در باب حجِ کتابهای فقهی بحث شده است.
🔻یکی از وظایفی که حاجیان در مناسک حج و عمره دارند
🔻محرم شدن از مکانهای مخصوصی است، که به آن میقات میگویند.
🔻میزان سنجش «ادنی الحل» برای شخص حجگذار از میقاتی است که مُحرم میشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا حدیث «اشدّ الناس عذاباً یوم القیامة المصوّرون» شامل تمام نقاشان و مجسمهسازان میشود؟
🌀در منابع اهلسنت، این روایت بعد از ذکر سند اینچنین نقل شده است: «إِنَّ مِن أَشَدِّ النَّاسِ عَذَاباً یَوْمَ القِیامَةِ المُصَوِّرونَ»؛ سختترین عذاب را در روز قیامت، صورتگران دارند.
🔹اندیشمندان رجالی آنان نیز این روایت را صحیح میدانند و بر آن اتفاقنظر دارند.
🔹اگر چه این روایت در منابع معتبر شیعی نیامده، اما در برخی کتابهای فقهی شیعه، در حرمت مجسمهسازی به جهت عبادت، به این روایت استناد شده است.
🔹به هر حال؛ «مصوّر»، در لغت به معنای نقاش، صورتگر (مجسّمهساز) است. و بر اساس روایات دیگر، دانشمندان اسلامی حکم کردهاند که مجسمهسازی کاری شایسته نیست.
🔹البته انصراف روایات به مواردی است که مجسمهساز نوعی ادعای آفرینش و خالق بودن نماید، و گرنه پیامبری مانند عیسی علیه السلام با اجازه خدا و برای اثبات قدرت او، پرندهای را به تصویر میکشید.
🔹با این وجود، البته نباید مجسمهسازی افراد عادی - حتی اگر به قصد عبادت هم نباشد - را با تصویرگری حضرت عیسی علیه السلام برابر دانست.
⚜ @Ahkaam ⚜