eitaa logo
حکمش چیه؟
101.8هزار دنبال‌کننده
12هزار عکس
2هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓معنای «ادنی الحلّ» در متون فقهی چیست؟ 🌳واژه «ادنی» از ماده «دنو»، افعل تفضیل و به معنای نزدیک‌ترین است. 🔻و حِلّ، خارج از حَرَم مکّه را می‌گویند. 🔻پس «ادنی الحل»؛ یعنی نزدیک‌ترین مکان خارج از حرم. 🔻درباره «ادنى الحل» در باب حجِ کتاب‌های فقهی بحث شده است. 🔻یکی از وظایفی که حاجیان در مناسک حج و عمره دارند 🔻محرم شدن از مکان‌های مخصوصی است، که به آن میقات می‌گویند. 🔻میزان سنجش «ادنی الحل» برای شخص حج‌گذار از میقاتی است که مُحرم می‌شود. ⚜ @Ahkaam
❓آیا حدیث «اشدّ الناس عذاباً یوم القیامة المصوّرون» شامل تمام نقاشان و مجسمه‌سازان می‌شود؟ 🌀در منابع اهل‌سنت، این روایت بعد از ذکر سند این‌چنین نقل شده است: «إِنَّ مِن أَشَدِّ النَّاسِ عَذَاباً یَوْمَ القِیامَةِ المُصَوِّرونَ»؛ سخت‌ترین عذاب را در روز قیامت، صورتگران دارند. 🔹اندیشمندان رجالی آنان نیز این روایت را صحیح می‌دانند و بر آن اتفاق‌نظر دارند. 🔹اگر چه این روایت در منابع معتبر شیعی نیامده، اما در برخی کتاب‌های فقهی شیعه، در حرمت مجسمه‌سازی به جهت عبادت، به این روایت استناد شده است. 🔹به هر حال؛ «مصوّر»، در لغت به معنای نقاش، صورتگر (مجسّمه‌ساز) است. و بر اساس روایات دیگر، دانشمندان اسلامی حکم کرده‌اند که مجسمه‌سازی کاری شایسته نیست. 🔹البته انصراف روایات به مواردی است که مجسمه‌ساز نوعی ادعای آفرینش و خالق بودن نماید، و گرنه پیامبری مانند عیسی علیه السلام با اجازه خدا و برای اثبات قدرت او، پرنده‌ای را به تصویر می‌کشید. 🔹با این وجود، البته نباید مجسمه‌سازی افراد عادی - حتی اگر به قصد عبادت هم نباشد - را با تصویرگری حضرت عیسی علیه السلام برابر دانست. ⚜ @Ahkaam
❓بر اساس قوانین اسلامی و بعد از طلاق، چرا فرزند متعلق به پدر است و نه مادر؟! 💙ابتدا باید بررسی شود مقصود از این پرسش چیست؟ زیرا اگر مقصود: 🔹الف) انتساب باشد، از نظر اسلام، فرزند همان‌گونه که منتسب به پدر است، منتسب به مادر نیز خواهد بود. این مطلب کاملاً روشن است که احکام انتساب؛ مانند محرمیت، ارث، صله ارحام و ... اختصاص به پدر ندارد، بلکه نسبت از طریق مادر نیز پذیرفته شده است. 🔹ب) اگر مقصود حضانت در اصطلاح حقوقی باشد؛ یعنی پرورش و نگهداری مادی و معنوی، باید گفت حضانت فرزندان در دوران خردسالی(پسر‌ تا دو سال و دختر تا هفت سال) حقّی برای مادر بوده؛ از آن تاریخ تا سن بلوغ و رشد، حضانت بر عهده پدر و بعد از بلوغ، آن اختیار با خود فرزند است که با کدامشان زندگی کند. 🔹ج) اما اگر مقصود ولایت باشد؛ یعنی سرپرستی در برخی امور حقوقی؛ یکی از دلایلش می‌تواند آن باشد که چون نفقه فرزند بر عهده پدر است، ولایت و سرپرستی او نیز باید بر عهده پدر باشد؛ یعنی حتی زمانی که مادر در دوران کودکی حضانت فرزند را بر عهده دارد، نفقه و هزینه نگهداری او بر عهده پدر است، بلکه اگر فرزند پس از رسیدن به دوران بلوغ و رشد زندگی با مادر را انتخاب کند، ولی هزینه زندگی را نداشته باشد در این صورت نیز بر پدر واجب است هزینه زندگی فرزند را تأمین کند. ⚜ @Ahkaam
❓«سید» کیست و منشأ سیادت سادات، امری الهی و ذاتی است و یا اکتسابی؟ 💠در عرف کنونی مردم، به کسانی که نسلشان به یکی از ائمه معصومین علیهم السلام می‌رسد که در نهایت به حضرت زهرا سلام الله علیها و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم منتهی می‌شود «سیّد» گفته می‌شود. این اصطلاح در منطقه حجاز به نام «شریف» و جمع آن «شرفاء» به کار می‌رفته است. این شرافت که به واسطه نسبت با اهل بیت به دست آمده، امر غیر اکتسابی است که برخی احکام فقهی مانند مجاز نبودن دریافت زکات از غیر سیّد را دارد. 💠اما عنوان «بنی‌هاشم» به فرزندان هاشم اطلاق می‌شود که در مقابل آن فرزندان برادر او «امیه» قرار دارند. جایگاه فرزندان هاشم، به شرافت و بزرگی هاشم برمی‌گردد. این امر نیز برای فرزندان او امری غیر اکتسابی است و احکام خاصی همچون امکان پرداخت خمس به این افراد برای خود دارند. از این رو می‌توان سرمنشأ این سیادت که از هاشم شروع شده، امر الهی دانست که عامل آن، ویژگی‌های فردی شخص هاشم بوده است. 💠با تمام آنچه گفته شد، نباید تصور کرد که نه بنو هاشم و نه در محدوده کوچک‌تر فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، دارای کرامتی ذاتی شده‌اند که هر خصلت ناپسندی نیز نخواهد توانست تا آن را لکه‌دار کند، زیرا تمام انسان‌ها گرچه به تصریح قرآن، از نوعی کرامت برخوردارند، اما باید در صحنه امتحان الهی پیروز شوند تا کرامتشان محفوظ باشد. ⚜ @Ahkaam
❓مشخصات خون حیض و استحاضه چیست؟ 🍃🌸خون حیض در بیشتر اوقات، غلیظ و گرم و رنگ آن سرخ مایل به سیاهى یا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بیرون مى‌آید. زنی را که چنین خونی از رحم او خارج می‌شود، حائض می‌گویند. 🍃🌸اما خون استحاضه در بیشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار‌ و سوزش بیرون مى‌آید و غلیظ هم نیست، ولى ممکن است گاهى سیاه یا سرخ و گرم و غلیظ باشد و با فشار و سوزش بیرون آید. و زنی را که چنین خونی از رحم او خارج می‌شود، مستحاضه می‌گویند. 🌹دانستن بیشتر:👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ms21358@Ahkaam
❓در دوران شیردهی هستم و به تازگی دستگاه آیو دی گذاشته‌ام، عادت ماهانه نشدم، ولی جدیداً لکه‌بینی دارم. آیا این لکه‌ها حکم حیض را دارد یا استحاضه است؟ چون در دوران شیردهی عادت ماهانه نمی‌شوم. 🌺اگر لکه‌ی مذکور، خون نبوده و یا خون زخم باشد، حکم حیض و نفاس را ندارد. در غیر این‌ صورت چنانچه سه روز پی در پی استمرار نداشته باشد استحاضه محسوب می‌شود، ولی اگر آن خون، حداقل سه روز (هر چند در باطن فرج) ادامه یابد، احکام حیض را دارد. 🌳دانستن بیشتر👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa46631@Ahkaam
❓زنی که رحِم ندارد، اگر خونی با صفات حیض ببیند، چه حکمی دارد؟ 🍃در فرض سؤال، اگر آن خون، ناشی از جراحت نباشد، حکم حیض را دارد؛ البته برخی مراجع آن را حیض ندانسته و برخی نیز معتقدند: در این صورت، زن باید احتیاط نموده و محرمات حائض را ترک و واجبات مستحاضه را انجام دهد. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خوردن نیم خورده گربه مستحب است؟ آیا روایتی در این‌باره داریم؟ 🐈درباره این‌که خوردن این نیم‌خورده مستحب باشد و یا آن‌که باعث افزایش هوش شود، چیزی در احادیث نیامده است؛ و مکروه نبودن، دلیل بر استحباب نیست. دانستن بیشتر👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa61961 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓شرکت در مسابقاتی چون پیش‌بینی نتیجه یک دیدار ورزشی چه حکمی دارد و آیا مجاز است که برنامه‌نویسی نرم‌افزاری چنین مسابقاتی را بر عهده گرفت؟ 🍀اگر جایزه، از مبلغ دریافتی از سایر شرکت‌کنندگان - که بازنده محسوب می‌شوند - تهیه می‌شود، این مسابقه، نوعی قمار بوده و شرکت در آن جایز نیست. 🍀اگر این نرم افزار هیچ منفعت و کارکرد حلالی نداشته باشد، طراحی، برنامه‌نویسی و تولید آن حرام است و دریافت اجرت بر این کار نیز جایز نبوده و فرد، مالک اجرت‌ دریافتی نمی‌گردد و باید آن را برگرداند. ⚜ @Ahkaam
❓آیا تغییر نام از دیدگاه اسلام مجاز است؟ فردی که همنام یکی از معصومان(ع)است، اگر نامش را تغییر دهد، آیا سرنوشتش نیز تغییر خواهد کرد؟ 🌳تبدیل نام به خودی خود اشکالی نداشته و سرنوشت را تغییر نمی‌دهد، اما فرضهای مختلفی در آن متصور است که در "دانستن بیشتر"میتوانید مطالعه بفرمایید: ❣اما اگر کسی نام مقدس معصومان علیهم السلام را کنار گذاشته و از نام‌های دیگری مورد توصیه قرار نگرفته استفاده کند، حداقل این است که خود را از برخی نعمت‌ها محروم ساخته، مقام و ارزش خود را در نزد خدا و اهل‌بیت علیهم السلام کاهش داده است. دانستن بیشتر: https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa51716@Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ آیا دست‌زدن برای زنان در مجالس شادی زنانه مانند ولادت ها وعروسی ها جایز است؟ ❓ بر فرض جواز اگر، صدای آن به بیرون از مجلس برود به‌ طوری که به گوش مردان بیگانه برسد، چه حکمی دارد؟ ✅ دست‌ زدن به‌ نحو متعارف اگر مفسده ای بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد حتّی اگر اجنبی صدای آن را بشنود. 📙 اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۸۱ #کف_زدن #دست_زدن ⚜ @Ahkaam ⚜
❓ احتکار چه چيزهايی از نظر شرعی حرام است؟ آيا تعزير مالیِ محتکران به نظر جناب عالی جايز است؟ ✅ حرمتِ احتکار بر اساس آن چه در روايات آمده و نظر مشهور هم همان است، فقط در غلّاتِ چهارگانه و در روغن حيوانی و روغن نباتی است که طبقات مختلف جامعه به آن نياز دارند، ولی حکومت اسلامی هنگامی که مصلحت عمومی اقتضا کند، حق دارد از احتکار ساير احتياجات مردم هم جلوگيری کند و اجرای تعزير مالی بر محتکر در صورتی که حاکم صلاح بداند، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam ⚜ 📙
❓ گفته می شود که استفاده از نيروی برق برای روشنايی بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب نمی شود، آيا اين سخن صحيح است؟ ✅ شکی نيست که استفاده و مصرف هر چيز حتّی نيروی برق و نور چراغ بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب می شود. آن چه صحيح است سخن منقول از رسول الله(صلّی الله عليه وآله) است که می فرمايد: «لاسَرَف في خير» در کار خير، اسراف وجود ندارد.📙 ⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓ آیا رقص محلی در عروسی ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است 📙 و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam ⚜ 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓رعایت موالات عرفی در حج به چه معنا است؟ 💠موالات عرفی، به معنای رعایت بهم پیوستگی اجزاء آن عبادت است؛ یعنی بین اجزای آن عمل عبادی، نباید به قدری فاصله شود که مخل بهم پیوستگی آنها شده و در عرف بگویند آن عمل، ناتمام رها شده است؛ 💠مثلاً، در وضو گفته می‌شود، شستن و مسح اعضا باید پشت سر هم باشد، و نباید به قدری فاصله شود که موالات عرفی از بین برود. 💠در مناسک حج و انجام طواف نیز فقها می‌گویند، باید موالات عرفی رعایت شده و بین شوط‌های هفت‌گانه فاصله چندانی نشود. همچنین این مسئله درباره شوط‌ها و رفت و آمدهایی که در سعی بین صفا و مروه انجام می‌شود نیز مطرح است. موالات عرفی که در برخی عبادات شرط صحت آنها است. ⚜ @Ahkaam ⚜ 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در اعمال حج، در چه مواردی باید سر را از ته تراشید و در چه مواردی کوتاه‌کردن آن کفایت می‌کند؟ 🌹الف. در حج، زمان انجام حلق یا تقصیر، بعد از انجام قربانی، در منطقه منا است و در عمره - مفرده یا تمتع - زمان انجام این عمل، بعد از سعى و قبل از طواف نساء است، ولی مکان معینى ندارد، اگرچه اکنون متعارف است که در مکان مروه تقصیر می‌کنند. 🌹ب. در عمرۀ تمتّع، وظیفه فرد صرفاً تقصیر است و سر تراشیدن برای او جایز نیست، ولی در حج تمتع و عمرۀ مفرده، با آنکه از برخی روایات برداشت می‌شود که تراشیدن سر مطلوب‌تر از کوتاه‌کردن مو است اما به هر حال فرد بین سر تراشیدن و تقصیر، مخیّر است. دانستن بیشتر:👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa81548@Ahkaam ⚜ 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓حج در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و پیشوایان معصوم علیهم السلام هیچگاه تعطیل نشد، پس چرا جمهوری اسلامی ایران گاه از فرستادن حجاج به سرزمین وحی ممانعت می‌کند؟ 🌸🍃یکی از شرایط وجوب حج، استطاعت راه و امنیت در انجام مناسک آن است؛ یعنی اگر این شرط محقق نشود، حج واجب نیست. به عبارت دیگر، اگر فرمانروایان سرزمین وحی با قرار دادن شرط‌هایی عملاً اجازه ورود به آن کشور را ندهند، و یا امنیت حجاج را تأمین نکنند، و یا در صدد تحقیر بر آیند، وجوب حج تا فراهم شدن این شرایط محقق نخواهد شد. 🌸🍃شاید به همین دلیل بود که در زمان رسول خدا(ص) و در سال ششم هجری نیز پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وقتی با مقابله قریش مواجه شد، از انجام عمره صرف نظر کرده و با همراهان از ورودی مکه به سمت مدینه برگشت و آن‌را تعطیل نمود. 🌸🍃علاوه بر آنکه بر اساس برخی روایات، وجوب حج در سال دهم هجری؛ یعنی سال آخر عمر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جعل شد و آنچه پیامبر در سال‌های قبل انجام دادند، صرفاً عمره مستحبی بوده است. ⚜ @Ahkaam ⚜ 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
❓اگر فرد غیر روحانی در اماکن عمومی از عبا استفاده کند، آیا لباس شهرت شمرده شده و حرام است؟ 🕊با توجه به اینکه عبا – به ویژه در مساجد و نمازها - نوعی پوشش معمول بوده و در برخی مناطق به صورت لباس رسمی تمام مردم است، استفاده از آن معمولاً موجب شهرت نمی‌شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر من از گناه و جرم شخصی با خبر باشم و مدرک آن را داشته باشم، جائز است که در ازای فاش نکردن آن، از شخص پول بگیرم و از او قول بگیرم که دیگر آن کار را نکند؟ جرم مربوطه ساخت سایت مستهجن است. 🍀کسی که از گناه دیگری خبردار شده، با رعایت شرایط و مراتب، باید او را نهی از منکر کند و در فرض سؤال، اگر مؤثر نبود، نیروی انتظامی یا سایر مراکز مربوطه را در جریان بگذارد. در هر حال، دریافت وجه در قبال فاش نکردن گناه جایز نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓آیا ظرفی که با شراب نجس شده، با شستن پاک می‌‌‌شود؟ 🌹اگر ظرفی به واسطه شراب نجس شود و بخواهند آن‌را تطهیر کنند، اگر با آب قلیل باشد باید سه مرتبه، آن‌را آب بکشند، و بهتر است که هفت مرتبه شسته شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓کسی که در نماز جمعه شرکت نکرده، نمازی را که در منزل می‌خواند باید پس از تمام‌ شدن نماز جمعه اقامه کند؟ 💠نظر مراجع مختلف است؛ عده‌ای تأخیر انداختن نماز را لازم نمی‌دانند. برخی آنرا بنابر احتیاط، مستحب شمرده و برخی می‌گویند بنابر احتیاط واجب، تا پایان وقت نماز جمعه، نماز ظهر و عصر به صورت جماعت یا فرادا ترک شود. دانستن بیشتر👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa54514 ⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر کسی بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را احتیاطاً بخواند، آیا می‌تواند به نماز عصر امام جمعه‌ای اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده است؟ 🌸🍃کسی که نماز جمعه را خوانده لزومی ندارد نماز ظهر را بخواند، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط، اشکال ندارد. 🌸🍃در هر حال کسی که نماز ظهر را هم خوانده است، اگر در نماز عصر به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده، نمازش بر اساس نظر برخی فقها صحیح است، ولی برخی دیگر معتقدند احتیاط آن است که به امامی که نماز ظهر را نخوانده اقتدا نکند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓آیا می‌توان نمازهای یومیه (قضاء یا اداء) را به نماز جمعه اقتداء کرد؟ 🌼هیچکدام از مراجع معظم تقلید، اقتداء نمازهای روزانه را به نماز جمعه جایز ندانسته‌اند. ⚜ @Ahkaam ⚜