💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟ لطفا به زبان ساده و قابل فهم توضیح دهید تا یاد بگیرم.
🍃🌹نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود.
🍃🌹نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ثنای الاهی شروع می شود و امام جمعه در این خطبه ها باید مردم را به تقوای الاهی دعوت کند. بعد از آن دو رکعت نماز بجای آورد مانند نماز صبح، با این فرق که در نماز جمعه دو قنوت مستحبّ است؛ یکى در رکعت اوّل پیش از رکوع، و دوّم در رکعت دوّم بعد از رکوع، و در هر قنوت دعاهایى که در قنوت نمازها خوانده مىشود مىتوان خواند.
نماز جمعه دارای شرایطی است که در "دانستن بیشتر👇" بیان شده است.
دانستن بیشتر:👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa10893
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
🐝🐛🐳🐟🐠🐞🐥🐿
🐜🐢🐠🐟🐬🐳
🐥🐳🐣🐢
🐌🐓
🐳
❓آیا از لحاظ اخلاقی، نگهداری یک پرنده درون قفس اشکالی ندارد و وقتی مرجع تقلید انسان میگوید چنین کاری جایز است، آیا در آخرت این پرنده از ما به خداوند شکایت نمیکند؟ و آیا اصلاً در اینچنین مواردی روایت معتبری از ائمه(ع) داریم؟
🕊با اینکه در برخی موارد، نگهداری پرندگان و برخی حیوانات دیگر در قفس، چندان کار اخلاقی به نظر نمیرسد اما اگر رفتار مناسبی با آنان شود، شاید زندگی در قفس برای برخی پرندگان و دیگر جانداران مناسبتر از فضای آزاد باشد؛ چرا که ممکن است بر اثر کمغذایی و دیگر شرایط محیطی و یا وجود شکارچیان، بعد از مدت زمان کوتاهی جان خود را از دست بدهد.
🕊روایتی نیز وجود دارد که توصیه به نگهداری نکردن نوع خاصی از پرندگان در قفس میکند که مفهومش آن است که نگهداری دیگر پرندگان ایرادی ندارد: امام صادق(ع) وارد خانه فرزندش اسماعیل شد و دید که یک فاخته در قفس، صدا میکند. امام فرمود: «پسرم! چرا این فاخته را در قفس نگه میداری؟ مگر نمیدانی که این پرنده شوم است. آیا نمیدانی که چه میگوید؟» اسماعیل پاسخ منفی داد. اما گفت: «او صاحبش را نفرین میکند و میگوید: شما را از دست بدهم». الکافی، ج 6، 552.
🐞
🐥🐝
🐛🐾🐿🐥
🐞🐝🐛🐟🐳🐠
🐣🐠🐳🐢🐛🐝🐾🐿
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا تیرهای اسلحههای شکاری که در بازار موجود است و اغلب با فشار وارد بدن حیوان میشود موجب حلیت حیوان میشود؟
💠اگر حیوان حلالگوشت وحشى را با شرایطى که بیان مىشود، با اسلحه شکار کنند پاک و حلال خواهد بود و نیاز به ذبح ندارد:
🔹1. اسلحۀ شکار، مثل کارد و شمشیر برّنده بوده یا مثل نیزه و تیر، تیز باشد. در شکار با تفنگ نیز، اکثر مراجع تقلید معتقدند، چنانچه گلولهی آن تیز باشد طوریکه در بدن حیوان فرو رفته و آن را پاره کند پاک و حلال است، و اگر گلوله تیز نباشد، بلکه با فشار در بدن حیوان فرو رفته و او را بکشد، یا بواسطۀ حرارتش بدن حیوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن، حیوان بمیرد پاک و حلال بودنش اشکال دارد. ولی برخی از فقها، تیز بودن گلوله را شرط ندانسته و میگویند همینکه گلوله بدن حیوان را پاره کند و خون جارى شود کافیست، حتی اگر گلوله به شکل ساچمه باشد.
🔹2. کسى که حیوان را شکار مىکند، مسلمان باشد. پس اگر کافر یا کسى که اظهار دشمنى با اهل بیت پیامبر خدا (ص) مىکند، حیوانى را شکار نماید، آن حیوان حلال نیست.
🔹3. اسلحه را براى شکار به کار ببرد، پس اگر جاى دیگر را نشانه بگیرد و بطور اتّفاقى به حیوان بخورد، حیوان حلال نمیگردد.
🔹4. هنگام بکار بردن اسلحه (مثلًا هنگام رها کردن تیر) نام خدا را ببرد. پس چنانچه عمداً نام خدا را نبرد شکار حلال نمىشود، ولى اگر فراموش کند اشکال ندارد.
🔹5. پس از زدن حیوان، به طور معمول با شتاب به سوى حیوان برود و هنگامى به حیوان برسد که مرده باشد و یا به مقدار سر بریدن آن وقت نباشد، پس اگر هنوز نمرده، و وقت براى سر بریدن آن باشد، ولى سر آن را نبرّد تا بمیرد، حیوان حلال نمیشود.
💠بنابراین، طبق نظر بیشتر مراجع، اگر تیرهای اسلحههای مذکور، بگونهای باشد که بدن حیوان را بواسطه تیز بودن، شکافته و پاره کند - و سایر شرایط شکار را نیز دارا باشد - موجب حلال شدن حیوان میشود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اخیراً دههی آخر ذی الحجه به نام دهه «حی علی العزاء»، و یا «حی علی البکاء» معرفی میشود. نظرتان در این باره چیست؟ آیا در منابع و مقاتل دهه آخر ذی الحجه به نام حی علی العزاء معرفی شده است؟
🌼همانگونه که در جای خود گفتیم، گرچه مؤمنان همواره در مصیبت امام حسین(ع) عزادارند، اما در منابع روایی و حدیثی شیعه، در زمینۀ اقامه عزا و برگزاری سوگواری به غیر از ده روز اول محرم توصیهای وارد نشده، و هیچ سند تاریخی معتبر وجود ندارد که به غیر از دههی اول محرم، در جامعه اسلامی عزای عمومی اعلام شود؛ از اینرو دههای که اخیراً به عنوان دههی «حی علی العزاء»، و «حی علی البکاء» از سوی برخی محافل به آن پرداخته میشود، اگر منظور از آن، همان دههی اول محرم باشد که مورد سفارش ائمه(ع) است، اما اگر غیر از این باشد؛ یعنی دههی آخر ذی الحجه به عنوان پیشواز رفتن برای عزای حسینی، ایام عزا اعلام شود، و جامعه در فضای ماتم اندوه قرار گیرد، با توجه به اینکه در دههی آخر ذی حجه علاوه بر امتداد عید غدیر، مصادف است با مناسبتهایی؛ مانند ولادت امام موسای کاظم(ع)، روز مباهله، و... که تقریباً جنبهی شادی دارند؛ لذا میتوان گفت که ایام عزا اعلام کردن این ایام، بدعتی بوده و هیچ جایگاهی در منابع حدیثی و مقاتل ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
❓نمازگزاری به دلیل ندانستن حکم، یک واجب غیر رکنی نماز را ترک کرده است.آیا نمازش باطل است؟
💚واجباتی که غیر رکن هستند،تنها اگر عمداً ترک شوند، نماز را باطل میکنند، ولی اگر ترک آنها از روی عمد نباشد، موجب باطل شدن نماز نخواهد شد. بنابراین، اگر کسی نمیدانسته و به این جهت، این واجبات را رعایت نکرده، نمازش صحیح است. البته بعد از این که اطلاع پیدا کرد، حتماً باید این موارد را رعایت کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓در توضیح المسائل آمده است که برای خواندن نوافل در حالت نشسته بهتر است هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده محسوب کنیم، آیا این مطلب فقط درباره نوافل یومیه است یا در مورد سایر نمازهای مستحبی صادق است؟ مثلاً آیا نماز غفیله در حال نشسته، بهتر است چهار رکعت خوانده شود؟
🍀نمازهای مستحبی را میتوان به حالت نشسته خواند و این حکم اختصاص به نوافل یومیه ندارد؛ مثلاً اگر شخصی نماز غفیله را نشسته میخواند، بهتر است دو بار بخواند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا اگر زن و مرد در کنار هم و یا زن، جلوتر از مرد نماز بخواند، نمازشان باطل است؟
💕🍃در مسئله جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن، در جایی که حائلی وجود نداشته باشد، نظر مراجع تقلید مختلف و به شرح ذیل است:
💧1. برخی از مراجع، جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن را لازم دانستهاند.
طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند نماز هر دو باطل است، ولی اگر یکى قبلًا وارد نماز شده باشد، نماز او صحیح و نماز دوّمى باطل است.
💧2. گروهی جلوتر بودن مرد را لازم نشمرده، ولی با عباراتی مختلف، آن را دارای رجحان دانستهاند.
طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایستد، نماز هر دو صحیح است، چه با هم وارد نماز شوند یا به ترتیب، ولی ثواب نماز هر کدام که بعد مشغول نماز شده است، کمتر است.
💧3. عدهای نیز میگویند، در نماز، فرقى نمىکند زن جلوتر بایستد یا مرد و یا مساوى هم بایستند، ولى حداقل باید یک وجب از هم فاصله داشته باشند و نماز آنها در فاصلۀ کمتر از پنج متر از یکدیگر، مکروه است.
طبق این نظر، چنانچه زن برابر مرد یا جلوتر، در کمتر از یک وجب بایستد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند، ولى اگر یکى زودتر از دیگرى به نماز بایستد، فقط کسى که بعد مشغول نماز شده باید نمازش را دوباره بخواند.
❗️خاطر نشان میشود در مسئله فوق، فرقی بین مَحرم و نامحرم و یا حتی زن و شوهر نیست.
❗️برای دانستن نظر مرجع تقلید خود به "دانستن بیشتر" مراجعه بفرمایید👇
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa4142
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓در خود این مسئله که «بعد از وفات مرجع تقلید، باید از مجتهد زنده تقلید کرد»، آیا مکلف باید از مجتهد زنده تقلید کند؟ یا اینکه چون مجتهد میت این گونه فتوا داده است، باید بعد از وفات او از زنده تقلید نمود؟
🌸در این مسئله باید از مجتهد زنده و اعلم تقلید شود و با فتوای او میتواند بقا بر تقلید مجتهد متوفی داشته باشد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا میتوان در مسائلی که مرجع خودمان احتیاط واجب میداند، به مرجع متوفی رجوع کرد؟
🍀اگر مرجع تقلید به عللی در مسئلهای فتوا (نظر صریح فقهی) نداشت و احتیاط کرد به این احتیاط؛ احتیاط واجب میگویند، که البته در این صورت، مقلد نمیتواند (به استناد احتیاطی بودن نظر مرجع خود) آن را ترک کند؛ بلکه یا باید به احتیاط واجب مرجع خویش عمل کند و یا در آن مسئله، به مرجع تقلید دیگری ( با رعایت «الاعلم فالاعلم») رجوع کرده و نظر او را مبنای عمل خود قرار دهد. بیشتر فقها معتقدند که در اینباره نمیتوان به مجتهد میت رجوع کرد و برخی از فقها این امر را جایز شمردهاند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓در حال حاضر مرجع تقلید اعلم کیست؟
🌳ابتدا یادآور میشویم، از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، نمیتوان از مجتهد غیر اعلم تقلید کرد.
🌳البته طبق نظر برخی از فقها، این در صورتی است که فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای آنها با یکدیگر تعارض و اختلاف دارد، فتوای غیر اعلم ارزش تخصصی خود را از دست بدهد.
🌳اما اگر فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم در این حد نباشد، تقلید از اعلم تعیّن ندارد و میتوان از غیر اعلمی که با اعلم فاصلهای اندک دارد، تقلید کرد. پس ما در هر دوره با گروهی از علما که به منزله مساوی بوده و تقلید از همه آنها جایز است، مواجه هستیم.
🌳در هر حال، در کتب فقهی، راههایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها (که چه بسا کارایی بیشتری داشته باشد) آن است که، عدهای از اهل علم - که توانایی تشخیص اعلم را دارند - اعلمیت یکی از مجتهدین را تأیید کنند و در بین آنها مشهور شده باشد که فلانی اعلم است. پس کسی که میخواهد تقلید کند، اگر از گفته آنان، نسبت به اعلمیت فردی اطمینان کند، باید از همان فرد تقلید نماید.
🌳شایان ذکر است، در عصر حاضر، عدهای از علما و مدرسین حوزه علمیه قم، تعدادی از مجتهدین عالیقدر که شایستگی امر مرجعیت را دارند معرفی نمودهاند، تا کسانی که نتوانسته اند مرجع تقلید اعلم را شناسایی کنند با عمل به فتاوای یکی از این مراجع، به وظیفه خود عمل کنند؛ این افراد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
🍃آیت الله العظمی سید علی خامنه ای
🍃آیت الله العظمی سید علی سیستانی
🍃آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
🍃آیت الله العظمی لطف االله صافی گلپایگانی
🍃آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
🍃آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا جایز است پولی را که برای خمس و یا زکات جدا و معیّن شده را مصرف کرد و یا با پول دیگر عوض کرد؟
🍃🌸تصرف در مالی که جهت پرداخت زکات و فطریه، کنار گذارده شده است، جایز نیست، ولی در سایر وجوهات شرعی، اشکالی ندارد. البته برخی فقها میگویند، خمس هم همین حکم را دارد.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31921
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓شخصی اول دی ماه، پایان سال خمسیاش بوده و خمسش را پرداخت نکرده است. وی در پایان سال خمسی، یک میلیون تومان در حسابش بوده، ولی در بین سال جهت مخارج زندگی 500 هزار تومان قرض کرده است. آیا الآن که دو ماه میگذرد، برای محاسبه خمس میتواند آن 500 هزار تومان قرضی را که تا الآن پرداخت نکرده، از یک میلیون کم کند و به طلبکار بپردازد و فقط خمس 500 هزار تومان باقیمانده را پرداخت نماید؟ اگر چند ماه بعد موعد ادای قرض باشد و در آن زمان قصد پرداخت داشته باشد چطور؟
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
بدهی، اعم از اینکه بر اثر قرض گرفتن باشد و یا بر اثر خرید نسیه یا وام اگر به خاطر تأمین مخارج سالانه زندگی همان سال درآمد باشد، اگر بخواهد پرداخت نماید از درآمد سال کسر میشود، ولی اگر برای بدهیهای سالهای قبل باشد هر چند مصرف درآمد سالانه برای پرداخت آن جایز است ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمیشود.
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
قرضی که هزینه زندگی سال شود میتواند مقدار آن را از درآمد همان سال کسر کنند و خمس ما زاد را پرداخت کنند ولی نمیتوانند قرض سالهای قبل را از درآمد این سال کسر کنند.
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر بعد از به دست آمدن درآمد برای مخارج قرض کرده، از درآمد کسر میشود ولی اگر قرض قبل از حصول درآمد باشد نمیتواند از درآمد کسر کند.
بله اگر هنوز از زمان حصول ربح یکسال نگذشته میتواند دینش را از این درآمد بپردازد و گرنه ابتدا باید خمس یک میلیون را بدهد و سپس قرضش را با مابقی بپردازد.
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر قبل از رسیدن سال بدهی پرداخت شود مانعی ندارد ولی کنار گذاشتن و کسر مُسقط خمس نیست. پس در فرض سؤال که تا قبل از رسیدن سال، بدهی را نپرداخته است پرداخت خمس موجودی در اول سال (خمس یک میلیون تومان) واجب است.
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از سال خمسی بدهی خود را پرداخت کند مشمول خمس نیست، ولی اگر بعد از سال خمسی پرداخت کند خمس دارد و نمیتوان مبلغ بدهی را کسر کند.
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر قبل از رسیدن سال خمسی مبلغ مذکور را به طلبکار بدهد، جزء مؤونه محسوب میشود و خمس ندارد. در غیر اینصورت باید خمس آن را بپردازد.
🍃🌺حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی):
اگر در بین سال براى مخارج خود قرض کند و پیش از تمام شدن سال منفعتى ببرد، نمىتواند مقدار قرض خود را از آن منفعت کسر نماید، مگر این که قرض بعد از حصول منفعت باشد، ولى مىتواند قرض خود را از منافع اثناى سال ادا نماید.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر سفیه یا مجنون مالک اموالی باشند، آیا خمس و سایر وجوهات شرعی به آنها تعلق میگیرد؟ و ولیّ آنها باید پرداخت خمس داشته باشد؟
🌼1. چنانچه سفیه یا مجنون، مالک اموالی باشد که در پایان سال خمسی از خرج سالش زیاد بیاید، بیشتر مراجع آن را مشمول خمس شمردهاند، ولی برخی از فقها اموال سفیه و مجنون را متعلق خمس ندانسته و برخی این عدم شمول را فقط برای مجنون دانستهاند. ضمن اینکه بعضی از مراجع، در خصوص زکات، فقط اموال سفیه را شامل آن، میدانند.
🌼2. بر فرض تعلق وجوه شرعی، قیّم و ولیّ باید نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. البته برخی از مراجع میگویند، اگر بعد از بلوغ، سفیه یا مجنون شده باشند، باید با اجازه حاکم شرع(مجتهد جامع الشرایط) خمس پرداخت شود.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa53111
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر لباسی توسط ماشین لباسشویی شسته شود و بعد از آبکشی توسط ماشین لباسشویی آثار نجاست بر آن باقی مانده باشد، آیا خود این لباس و لباسهای دیگری که در ماشین لباسشویی بودهاند نجس هستند؟
🍀اگر لکه باقیمانده رنگ نجس -مثل رنگ خون که با شستن از بین نمیرود- است، یا در این امر شک دارید همه لباسها پاک محسوب میشود.
🍀اما اگر یقین دارید لکه باقیمانده عین نجاست است، آن لباس و لباسهایی که بعد از پایان آبکشی ماشین، با آن لباس (با رطوبت سرایت کننده) تماس پیدا کردهاند نجس میباشند.
🍀و اگر در تحقق چنین تماسی شک کردید، پاک حساب میشوند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓فرق بین آب کر با آب قلیل چیست؟
🍶آب کُر، مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر یک سه وجب و نیم است بریزند، آن ظرف را پر کند. و وزن آن حدود سیصد و هفتاد و هفت و نیم کیلوگرم مىشود. و آبی که از تصفیهی خانهها توسط لوله کشی به منازل و سایر مکانها جاری میشود، در تطهیر، حکم آب کُر را دارد.
🍶اما آب قلیل، آبى است که از زمین نجوشد و آب باران (در حال باریدن) هم نباشد و مقدار آن از کُر کمتر باشد.
🍶هرکدام از آب کُر و آب قلیل از جهت نجاست و تطهیر، دارای احکام خاص خود هستند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓تفاوت عمره مفرده با حج و عمره تمتع چیست؟
💧به طور اجمال تفاوتهای بین عمره مفرده با عمره تمتع از این قرار است:
1. عمره تمتع صرفاً در ماههای خاصی (شوال، ذیقعده، ذیحجه) انجام میشود، ولی عمره مفرده منحصر به زمان خاصی نبوده و در تمام ایام سال میتوان آنرا انجام داد.
2. محل احرام در عمرۀ تمتع یکى از مواقیت پنجگانه است، ولی میقات عمرۀ مفرده نزدیکترین محل در خارج از حرم است و میتوان از یکى از مواقیت پنجگانه مُحرم شد.
3. در عمرۀ تمتع تراشیدن سر جایز نیست ولی در عمرۀ مفرده بین تقصیر و سر تراشیدن اختیار است؛
4. عمرۀ تمتع طواف نساء ندارد، ولی عمرۀ مفرده دارای طواف نساء است.
❗️حج تمتع نیز اعمالی اضافه بر عمره آن دارد که توضیح آن در "دانستن بیشتر"خواهد آمد.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa47932
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓در خلال مدتی که یک شخص اعمال حج (چه حج عمره، تمتع، افراد و ...) را به جا میآورد آیا استفاده از داروهای سطحی (از قبیل پماد و ...) که عطرآگین بوده و رایحه خوشبویی دارد، حرام، ممنوع و یا مکروه است؟
🍀ماليدن انواع پمادهاى طبّى بر بدن براى معالجه و درمان مانعى ندارد. ولی اگر در آن بوى خوش باشد ماليدن آن كفاره دارد و كفارهاش يك گوسفند است هر چند از روى اضطرار باشد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓برای رمی جمرات آیا باید حتما به قسمتهای قدیمی دیوار سنگ بزنیم یا قسمتهای دیوار که در گذشته نبوده و جدید هستند هم کفایت میکند؟
🍃🌺با توجه به این که گفته میشود، قسمتى از ستون توسعه یافته جمرۀ عقبه، خارج از منىٰ ساخته شده است، اما این مشکل در جمرات دیگر وجود ندارد، پاسخ در دو بخش ارائه میشود.
🌀1. رمی جمرات سه گانه فعلی:
🔹الف. مطابق دیدگاه برخی از مراجع تقلید رمی جمرات به هر کجای جمرات توسعه یافته باشد، کفایت میکند.
🔹ب. مطابق دیدگاه برخی دیگر مراجع، در صورت امکان و بدون عسر و مشقت باید محلّ ستون قبلى را رمى کرد، امّا در صورت ضرورت و مشقت، رمی دیوارهای جدید کفایت میکند.
🌀2. رمی جمره عقبه در قسمت توسعه یافته خارج از منی:
برخی از مراجع در اینباره میگویند، رمی محدوده خارج از منی کفایت نمیکند.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa42869
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر خانمی شک داشته باشد رطوبتی که از او خارج میشود ادرار است یا یکی از رطوبتهای پاک؛ حکمش چیست؟
🍃🌺زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک؟ نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓کسی که غذایی را که در آن فضله موش پیدا شده است خورده، آیا دهانش نجس است؟ اگر آب دهانش به جایی بپاشد آنجا نجس میشود؟
🌼باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مىشود، پس در فرض سؤال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لبها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓با سلام، اگر دندان، روکش شده یا پر شده باشد و بر اثر مسواک زدن، دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشی دهان است؟ اگر نجاست از بیرون به دهان برسد، چطور؟
💠1. باطن بدن (از جمله داخل دهان) در صورت برخورد با نجاست (داخلی یا خارجی)، نیاز به آب کشیدن ندارد و با از بین رفتن عین نجس، نجاست نیز بر طرف میشود. البته برخی از فقها در صورت سرایت نجاست خارجی به داخل دهان، آب کشیدن آن را بنا بر احتیاط، واجب میدانند.
💠2. دندان پر شده و روکش شده که (بر خلاف دندان مصنوعی) ثابت است حکم دندان طبیعی و باطن بدن را دارد که در صورت تماس با عین نجس و از بین رفتن آن، پاک میباشد و نیاز به آب کشیدن ندارد.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa66375
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓با توجه به اینکه محتویات داخل سی دی ها را جز با از بین بردن آن سی دی، نمیتوان پاک کرد، آیا میتوان سی دی هایی که حاوی مطالب مستهجن میباشند را، بدون اذن مالک آن سی دی از بین برد؟
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
جایز نیست و وظیفهای ندارد.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
باید برگرداند و نهی از منکر کند مگر اینکه حاکم شرع اجازه دهد.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه از بین بردن آنها موجب مفسده و اختلاف شدید نمیشود باید آنها را از بین برد.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال که حاوی مطالب باطله است و قابل پاک کردن هم نمیباشد شکستن آن لازم است.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورتیکه حاوی مطالب مستهجن و مفسده انگیز باشد و امحاء مطلب جزء با از بین بردن عین آن مقدور نباشد، نابود کردن آن بلامانع است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا لازم است به افرادی که دچار آلزایمر(فراموشی) هستند، اعلام شود که واجبات خود مانند نماز را به جای آورند؟
💠برخی از مراجع نسبت به سؤال مذکور معتقدند، دیگران در برابر این افراد وظیفهای ندارند. گروه دیگری نیز معتقدند در صورتی که با تذکر، متوجه میشوند، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، لازم است تذکر داده شود.
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
لازم نیست.
🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
وظیفهای ندارید.
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتیکه عقل و هوش کافی دارد و اوقات نماز را تشخیص میدهد، باید نماز را به هر شکل ممکن انجام دهد و اگر چنین نیست نماز بر او واجب نمیباشد و پسرش نیز لازم نیست قضا کند.
🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بلی، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، تنبیه و ارشاد لازم است.
🔹حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورتیکه با تذکر، متوجه میشوند باید تذکر داده شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜