eitaa logo
حکمش چیه؟
99.5هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
چکم نذر در پریودی 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 نذر کرده‌ام نماز شب بخوانم، اما در دوران پریود که نمی‌توانم نماز بخوانم. آیا می‌توانم به جای آن نیم ساعت قرآن بخوانم یا باید بعداً قضای نماز شب را بخوانم؟ در مورد این مسئله باید گفت: روزه‌های واجبی که در ایام پریود، ترک می‌شوند باید قضایشان بجا آورده شود، ولی نمازهای واجب ترک‌شده در این دوره – که شامل نمازهای مستحب واجب‌شده با نذر نیز می‌شود - قضا ندارد. بنابراین در این ایام، تکلیف نماز شب - که با نذر واجب شده بود - از شما برداشته شده و قضای آن هم واجب نیست. البته به طور کلی، مستحبّ است زن حائض در وقت نماز، بدن و لباسش را از خون پاک نموده، وضو بگیرد و در محل نماز، رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر، دعا و صلوات شود‏. شما نیز در صورت تمایل می‌توانید بدون آن‌که نماز بخوانید به تهجد و شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن بپردازید که پاداش نمازشبی که به دلیل معذور بودن نتوانستید انجام دهید نیز برایتان نوشته می‌شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 در نماز عید فطر، امام جماعت در رکعت اول قبل از قنوت به رکوع رفتند و سپس بعد از خواندن پنج قنوت مجدد به رکوع رفتند. اگر چه این نماز مستحبی است، ولی آیا نماز صحیح است؟ مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: کم شدن رکن، نماز مستحبی را باطل مى‌کند، ولى زیاد شدن رکن، موجب بطلان آن نمی‌شود، پس اگر یکى از کارهاى نافله را فراموش کند و موقعى یادش بیاید که مشغول رکن بعد از آن شده، باید آن‌ کار را انجام دهد و دوباره آن رکن را به جا آورد؛ مثلاً اگر در بین رکوع یادش بیاید که حمد را نخوانده، باید برگردد و حمد را بخواند و دوباره به رکوع رود. بنابراین طبق نظر اکثر مراجع، به عنوان نمونه، اگر رکوعی اضافی در نماز مستحبی انجام شود، نماز باطل نمی‌شود. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 @ ahkaam
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 با توجه به اینکه در ، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا می‌توان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ذکر، در حرکت بگوییم؟ در نماز، را باید در حالی گفت که بدن بى‌حرکت باشد، ولی اگر نمازگزار ذکری مانند «سمع الله لمن حمده» را به نیت مطلق ذکر، در حال حرکت بگوید، اشکال ندارد. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
🌺تخلف از قانون وزارت بهداشت🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓از نظر قانون وزارت بهداشت، هر می‌بایست برای هر حداقل 15 دقیقه وقت بگذارد، حال مطابق این قانون، اگر پزشکی تخلف کند و زودتر کند آیا مبلغی که بابت ویزیت می‌گیرد حرام است یا خیر؟ 🌺طبیعی است که مراد قانونگذار و روح قانون این نیست که حتی اگر پزشک در کمتر از این مدت به تشخیص رسیده باشد و بیمار نیز پرسشی نداشته باشد، پزشک موظف باشد که بیمار را 15 دقیقه در اتاق ویزیت خود نگهدارد! با این وجود لازم است عرفاً طبق مقررات عمل شود و پزشک برای هر بیمار وقت لازم و کافی را بگذارد. پس اگر پزشکی بر خلاف مقررات عمل نمود، با دو شرط، دستمزدی که می‌گیرد، اشکالی ندارد: 🌱1. اگر پزشک در مطب شخصی خود بتواند در کمتر از وقت تعیین شده، مشکل بیمار را تشخیص داده و او را درمان کند. 🌱2. اگر در مرکزی درمانی کار می‌کند، پرداخت حقوق به او مشروط به رعایت دقیق این قانون نباشد. به عبارتی، اگر نهاد استخدام کننده به دلیل مصالحی، با پزشک استخدام شده شرط کند که حتماً باید مدت ویزیت از زمان خاصی کمتر نباشد، پزشک نمیتواند به بهانه تشخیص سریع، از ادامه پرس و جو و آزمایشات لازم در مورد بیمار کوتاهی کند، اما اگر نهاد استخدام کننده به همین مقدار راضی باشد که فرصت لازم برای پرس و جو و معاینه برای تمام بیماران فراهم شود، رعایت دقیق زمان خاصی لازم نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
گواهی پزشکی برای حذف درس 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر دانشجویی، با آوردن گواهی پزشکی غیر واقعی، اقدام به حذف درس خود کند تا در امتحان آن درس شر کت نکند، اشکال شرعی دارد؟ پرسش ❓سلام خسته نباشید، من سؤالی درباره قانون حذف دروس در دانشگاه از لحاظ شرعی داشتم. من در دانشگاهی غیر دولتی درس می‌خوانم که تمامی هزینه‌ها بر عهده خود دانشجو است. برای حذف درس دو راه حذف اضطراری و حذف پزشکی وجود دارد. حذف اضطراری در پایان کلاس‌ها و قبل از شروع امتحانات است. اما حذف پزشکی بعد از زمان شروع امتحانات است. در این روش ابتدا توافق استاد برای حذف گرفته می‌شود. سپس یک گواهی پزشکی به پزشک دانشگاه ارائه می‌شود و درس حذف می‌گردد. در دانشگاه ما به دلیل این‌که تمامی هزینه‌ها به عهده دانشجو است و در واقع این دانشجو است که با حذف درس متحمل هزینه‌های مادی و عقب افتادن خود می‌شود. این کار بسیار روت صورت می‌گیرد. به عبارتی، تمام کسانی که چه بدلیل پزشکی و چه غیر پزشکی در جلسه امتحان حاضر نمی‌شوند با آوردن یک گواهی پزشکی هر چند غیر واقعی (و مطمئنا خود دانشگاه می‌داند درصد بالایی از این جمعیت کثیر همه در یک روز بیمار نبوده‌اند)درس خود را حذف می‌کنند. آیا این‌که کسانی که مشکل پزشکی نداشته‌اند از این قانون استفاده کنند با توجه به این‌که تمامی ضررها در واقع متوجه خودشان می‌شود، آیا باز هم حق الناس دارد؛ یعنی حق هم کلاسی های خود را ضایع کرده‌اند؛ چرا که اگر این قانون نبود مجبور به رفتن در سر جلسه امتحان می‌شدند و شاید نمره خوبی نمی‌گرفتند. البته این را بگویم که همه دانشجویان حق حذف اضطراری را دارند، اما حذف پزشکی نیاز به گواهی دارد و صد البته خود دانشگاه می‌داند که درصد بالایی از این گواهی‌ها مصلحتی است. حال، آیا حق الناسی در این میان مطرح است؟ اگر پاسخ مثبت است بعد از گذشت چند سال از این اتفاق چه کاری می‌توان کرد؟ 📚ظاهراً حذف درس یک دانشجو، هیچ ارتباطی به سایر دانشجویان ندارد و در این مورد حقی از کسی یا دانشگاه ضایع نمی‌شود و هیچ حق الناسی در کار نیست. البته دروغ و جعل اسناد حرام است. در هر حال اگر این کار خلاف قوانین و مقررات دانشگاه باشد، جایز نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🍀قاتل چه کسی است 🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓انتساب قتل در مرگ مغزی با کیست؟ مثلاً شخصی باعث مرگ مغزی دیگری شده و شخص ثالثی تنفس مصنوعی را از او بر می‌دارد، در اینجا قاتل کیست؟ 🔆بر فرض سؤال، قاتل کسی است که دستگاه تنفس را از بیمار جدا کرده و با فرض عمدی بودن این کار، حکم قصاص را دارد. همچنین کسی که موجب مرگ مغزی شده ضامن دیه خواهد بود. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
❓گفته می‌شود ماده‌ای بنام «E471» که از کشورهای غیر مسلمان وارد می‌شود و از مواد تشکیل دهنده برخی بستنی‌هاست از اجزای خوک ساخته می‌شود، اگر نسبت به این موضوع شک داشته باشیم، خوردن این بستنی‌ها چه حکمی دارد؟ اگر شک باشد که اصلاً این ماده گیاهی است یا حیوانی، چه حکمی دارد؟ 🐷شک در حلال بودن این نوع مواد -که حیوانی بودن آن مسلّم نیست- اثر شرعی نداشته و خوردن آن بستنی‌ها اشکالی ندارد. ⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓خوردن ادرار حرام است، آیا خوردن ادرار شتر هم حرام است؟ می‌گویند در طب سنتی درمان آسم می‌باشد، از طرفی به فرموده امام صادق(ع) «در حرام، شفا نیست»؛ حال جواب چیست؟ 🌳ادرار حیواناتی که حلال‌گوشت هستند، نجس نیست. بنابر این، ادرار شتر نیز پاک است. البته شاید بتوان آن‌را جزو خبائث شمرد، ولی در هر صورت، خوردن بول شتر برای درمان بیماری اشکالی ندارد، بلکه در روایات به آن سفارش شده است. اما روایاتی که گفته‌اند در حرام شفا وجود ندارد، توانایی مقابله با ادله‌ای که استفاده از حرام را برای درمان جایز می‌داند، ندارند؛ از این‌رو به این روایات عمل نمی‌شود. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa58315 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓خداوند در قرآن طعام اهل کتاب را حلال دانسته، پس چرا شیعیان ذبیحه آنان را پاک نمی‌دانند؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓پیامبر(ص)فرمود: «اگر حدیثى براى شما نقل شد، آن‌را بر کتاب خدا عرضه کنید، چنانچه با آن موافق بود، آن‌را قبول کنید، و گرنه آن‌را رد کنید». سوره مائده، آخرین سوره نازل شده و در آن آیه منسوخى وجود ندارد. احمد بن‌ حنبل در مسند، ابوعبید در فضائل، نحاس در ناسخ، نسائى، ابن‌منذر، حاکم و ابن‌مردویه در کتبشان و بیهقى در سنن خویش از جبیر بن نفیر نقل کرده‌اند: «حج به‌جاى آوردم، آن‌گاه بر عایشه وارد شدم. به من گفت: اى جبیر، مائده می‌خوانى؟ گفتم: بله، گفت: مائده آخرین سوره‌اى است که نازل شده است. بنابراین آنچه را که در این سوره حلال یافتید، حلال است و آنچه را در آن حرام یافتید، حرام بدانید». سؤال این است که در سوره مائده آمده: خوراک اهل کتاب بر شما حلال شد. 🐂خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «طعام کسانى که اهل کتاب هستند بر شما حلال است». با توجه به این سخن صریح قرآن، حال اگر حیوان حلال گوشتی به وسیله پیروان دین یهود و مسیح، ذبح شود- با توجه به این‌که برخی از شرایط ذبح اسلامی را ندارد - ‌آیا این گوشت حلال است و جزو طعام حلال شمرده می‌شود؟! عموم اهل سنت بر حلیت ذبیحه اهل کتاب نظر داده‌اند و طعام در این آیه را به معنای ذبیحه نیز می‌گیرند. تعداد اندکی از شیعیان نیز بر این قول بوده و به روایاتی از منابع شیعه استناد کرده‌اند. اما در مقابل؛ عموم مفسران و فقیهان شیعه؛ طعام در آیه را به معنای غیر ذبیحه معنا کرده‌اند که در دانستن بیشتر به دلایل آنان خواهیم پرداخت. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa67348 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓آیا باید در هر شهر یک نماز جمعه برگزار شود؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 🍀در این که، در هر شهری باید یک نمازجمعه اقامه شود یا بیشتر، از نظر شرع ملاک، مقدار فاصله ی بین دو نمازجمعه است. 🍀مراجع عظام می گویند: کم ترین فاصله ی بین دو نماز جمعه، یک فرسخ است. و اگر در جایى نماز جمعه برگزار شد نباید در فاصلهاى کمتر از یک فرسخى آن نماز جمعه دیگرى منعقد شود. پس اگر با فاصله یک فرسخ دو نماز جمعه اقامه شود هر دو صحیح است. لازم به تذکر است که میزان در مسافت، محل نماز جمعه است نه شهرى که نماز جمعه در آن تشکیل شده است. بنا بر این در شهرهاى بزرگى که طول آن چند فرسخ است مىتوان چند نماز جمعه تشکیل داد. 🍀بنابراین، اگر در شهری دو نماز جمعه برگزار شود و فاصله بین آن دو کم تر از یک فرسخ باشد، هر کدام که دیرتر شروع کرده باشند نماز آنان باطل است، و اگر هر دو مقارن هم در یک لحظه تکبیرة الاحرام بگویند هر دو نماز باطل است. 🍀البته طبق نظر حضرت امام، امام جمعه باید منصوب از طرف ولی فقیه باشد، بنابراین اگر در شهری یک امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه است و دیگری غیر منصوب، بدیهی است که نماز دومی باطل است. 🍀ضمناً از آن جا که شهرها معمولاً آن قدر بزرگ نیستند که از هر طرف یک فرسخ (6 کیلومتر) محدوده داشته باشند، برای هر شهری یک امام جمعه نصب می شود. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa832 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓چرا امام جمعه با تکیه بر سلاح نماز می‌خواند؟ 🍃اولاً: این حکم الزامی نیست؛ یعنی از واجبات نیست، بلکه مستحب است. 🍃ثانیاً: این استحباب، اختصاص به اسلحه ندارد، بلکه تکیه بر عصا نیز کافی است. 🍃اما در مورد دلیل و فلسفه‌ی این حکم استحبابی چیزی در روایات ذکر نشده است. ممکن است فلسفه آن نشان دادن آمادگی کامل امام جمعه و نمازگزاران برای حضور در تمام صحنه‌های دفاع از اسلام، بویژه پیکار و جهاد باشد؛ یا نشانه‌ی شوکت و عظمت اسلام باشد؛ چنان‌که ممکن است عصا برای حفظ و کمک به خطیبی باشد که باید مدتی در حال ایستاده خطبه می‌خواند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓نمازهای مستحبی روز جمعه چند رکعت است و چه وقت خوانده می‌شود؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 🍀نافله‌های شب، صبح، مغرب و عشا در روز جمعه، مانند سایر روزها اقامه می‌شود، ولی در نافله‌های ظهر و عصر جمعه، تفاوت‌هایی با روزهای دیگر وجود دارد: 🌴1 . اضافه‌نمودن چهار رکعت نافله در روز جمعه به نوافل‌ یومیّه مستحب است که مجموعاً بیست رکعت مى‌شود. چه شخص در نماز جمعه شرکت کند و یا در آن حاضر نشود. 🌴2 . طریقۀ به جا آوردن این نوافل به این صورت است که شش رکعت آن‌را بعد از نماز صبح (قبل از طلوع آفتاب) به جا آورده و شش رکعت دیگر را بعد از طلوع آفتاب و شش رکعت بعد را مقارن زوال آفتاب(نزدیک اذان ظهر) و دو رکعت آخر را متّصل به زوال بخواند. 🌴3 . بین نماز جمعه و عصر(و نیز بین نماز ظهر و عصر در روز جمعه) نافله‌ای وجود ندارد. 🌴4 . خواندن بیست رکعت نافلۀ روز جمعه یک‌جا، پیش از زوال و یا بعد از زوال نیز جایز است. شایان ذکر است تمام این نوافل، به صورت نماز دو رکعتى اقامه می‌شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam