📌شخص از چه زمانی باید سال خمسی داشته باشد؟
✅پاسخ:
🔸امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل:
آغاز سال خمسی برای کسانی که در آند تدریجی روزانه دارند (مانند تاجر و کاسب)، از وقتی است که شروع به کار می کند و برای کارمند و کارگر اولین در آمد و حقوق آنان است و برای کشاورز و مانند آن، از اولین محصولی است که برداشت می کند و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
🔸تبریزی، مکارم و نوری: آغاز سال خمسی برای هر کس، اولین در آمد او است و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
🔸سیستانی و وحید: آغاز سال خمسی برای هر کس، از وقتی است که شروع به ار می کند و چنان چه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
#خمس #سال_خمسی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پاسخ:
آنچه بیان میشود، تنها بر اساس فهم ما از کتاب و سنت است و چه بسا وجوب خمس، حکمت و علل زیادی داشته باشد که از دیدما مخفی مانده است:
1⃣ تردیدی نیست که اسلام به صورت یک مکتب اخلاقی، فلسفی و یا اعتقادی محض ظهور نکرد بلکه به عنوان یک آیین جامع- که تمام نیازمندیهای مادی و معنوی در آن پیشبینی شده- پا به عرصه ظهور گذاشت. از سوی دیگر، این مکتب از همان عصر پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله با تأسیس حکومت همراه بود در نتیجه برای اداره آن نیاز به یک پشتوانه مالی غنی و منظم داشت که بتواند در سایه تشکیل حکومت اسلامی از بینوایان، بیماران، بیسرپرستان، معلولان و یتیمان جامعه دستگیری نماید و این خلأ اقتصادی را پر کند. خداوند متعال با نزول آیات زکات، دست یاری و رحمت بیپایانش را به کمک نبی اکرمصلی الله علیه وآله فرستاد و با واجب ساختن زکات، این نقص و کاستی را برطرف کرد. این فریضه الهی از مالیاتهایی است که در حقیقت جزو اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب میشود و نیز به غیر بنی هاشم (سادات) اختصاص دارد و لذا مصارف آن عموماً موارد یاد شده است. ولی امامعلیه السلام به عنوان رئیس حکومت نیز هزینههایی دارد که باید تأمین شود. او برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه، به بودجه فراوانی نیاز دارد. فریضه خمس برای تأمین این منظور، بر متمکنان جامعه واجب گردیده است.(1) لذا در روایت از خمس به عنوان «وجه الاماره» یاد شده است.(2)
2⃣ خداوند متعال برای حفظ کرامت و عزت پیامبر اسلام، محل تأمین بودجه فقرا از بنیهاشم و منسوبان به آن حضرت را از خمس قرار داد و سهم آنان را قرین سهم خود و رسول فرمود تا زمینه تحقیر نسبت به آنان را از بین ببرد چون ممکن است برخی از مردم در پرداخت زکات به فقیران، یک نوع برتری برای خود و حقارتی نسبت به گیرنده احساس کنند. در حالی که در پرداخت خمس و آنچه که به عنوان «وجه الاماره» تلقی میشود، قضیه عکس آن است و برتری برای گیرنده میباشد.(3)
3⃣ خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام بخواهد انجام دهد و برای هر موردی که صلاح بداند، مصرف کند.(4)
4⃣ خمس وسیلهای برای رشد و کمال انسان محسوب میشود. همچنان که هر فرد با انجام دادن هر وظیفهای، مرحلهای از کمال را میپیماید با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا نیز وظیفهاش را انجام داده و خود را از گناهان پاک نموده و به سوی کمال ترقی میکند.(5)
5⃣ تحقق احیای دین خدا و پیاده کردن حکومت اسلامی- که هدف اصلی این مکتب است-(6) نیاز به بودجه مستقل و جدای از بودجه زکات دارد. خمس ثروت بسیار عظیمی برای تأمین هزینههای یک انقلاب جهت رسیدن به حکومت عدل الهی است.
«قدرت» موجودیت دینی تشیع و زنده ماندن این مکتب در طول عصر حضور و غیبت، بر اساس خمس استوار بوده است و به اهلبیتعلیهم السلام و علما- که وارثان آنان هستند- این توانایی را داد تا با فشار و اختناق دستگاه ظلم در راه خدا ایستادگی کنند.
📚پینوشت:
(1) مکارم شیرازی، ناصر، یک صد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص 425- 423 و تعلیقات علی العروة، کتاب الخمس، ص 392.
(2) ر. ک: وسائلالشیعه، ج 6، کتابالخمس، باب 2، ح 12.
(3) ر. ک: وسائل الشیعه، ج 6، ابواب قسمة الخمس، باب 1، ح 4 و 8.
(4)» فما کان للّه فهو لرسوله یضعه حیث شاء «» آنچه خاص خدا است، برای پیامبر اسلام است، هر جا صلاح بداند قرار میدهد «: همان، ابواب الانفال، باب 1، ح 12.
(5) در مکاتبه امامرضاعلیه السلام به یکی از یارانش آمده است:» ان اخراجه) خمس (مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم «» پرداخت خمس کلید جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است «: همان، ابواب الانفال، باب 3، ح 2.
(6) در همان مکاتبه آمده است» انّ الخمس عوننا علی دیننا «» خمس، کمک ما در پیاده کردن دین خداست «: همان، ابوابالانفال، باب 3، ح 2.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰آیا آماده کردن #تحقیق برای #دانشجویان به صورتی که در کافی نتها انجام میشود و حتی در نرخ نامه آنها نیز مبلغ آن ذکر شده حلال است یا حرام؟
🔰حکم تحقیقات و مقاله های آماده که در سایتها به فروش میرسند چیست؟
✍️پاسخ:
✅به طور کلی نظر همه مراجع این است که اگر این کار برخلاف قوانین و مقررات مربوطه باشد، جايز نيست.
👈و ظاهرا اگر مقصود این باشد که پايان نامه را فرد دیگری بنويسد و به فرد نيازمند بفروشد که به عنوان پايان نامه خودش ارائه کند، جايز نيست؛
👈همچنین باید دقت کرد که این کار (حتی در صورت مجاز بودن اصل این عمل)، موجب ورود ضرر و زيان اجتماعی يا شخصی به دیگران، اختلال امور و يا معرفی فرد غير صالح به جای فرد صالح نشود.
👈حکم خرید و فروش این گونه پایان نامه ها نیز همین است که عرض شد. (یعنی بر خلاف مقررات نباشد و موجب تضییع حق دیگری نیز نشود.)
📎 #احکام
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
آيا مىشه با دوش حمام #غسل_ارتماسى انجام داد؟
📚 همه مراجع: نه ، در غسل ارتماسى، باید تمام بدن رو يکدفعه زیر آب ببریم؛ و این در حالیه که زیر دوش فقط میشه غسل ترتيبى کرد.
🔺توضيحالمسائل مراجع، م361؛ نورى، توضيحالمسائل، م362؛ دفتر: خامنهاى.
⭕️ نکته: غسل رو به دو مدل مىشه انجام داد:
1️⃣ ترتيبى
2️⃣ ارتماسى
👈 توی #غسل ترتيبى، اول سر و گردن، بعد سمت راست بدن تا كف پا و بعد سمت چپ بدن تا كف پا شسته میشه.
👆🔸روشهای دیگهای هم هست؛ اما اگه اینجوری انجام بدین، طبق نظر همه مراجع، درسته.
👈 توی غسل ارتماسى، فقط کافیه همه بدن رو يکدفعهای زیر آب ببریم.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓ آيا نگاه به موى خانمهای نامحرم از داخل آينه جايزه؟
📚 همه مراجع: نه، جايز نيست.
اینم مثل حالتی که مستقیم به موی نامحرم نگاه کنین، حرامه.
🔺 توضيحالمسائل مراجع، م۲۴۳۳ و ۲۶۳۶؛ آيتاللّه نورى، توضيحالمسائل، م۲۴۲۹ و ۲۴۳۲؛ العروةالوثقى، ج۱، (الستر)، م۲ و (احكامالتخلى)، م۸؛ آيتاللّه وحيد، توضيحالمسائل،
م۲۴۴۲ و ۲۴۴۵؛ دفتر آيتاللّه خامنهاى.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💯 پاسخ:
👥 همه مراجع (غیر از امام): کسی که نمی تواند غسل کند، ولی قادر به تیمم است، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛ خواه بعد از رسیدن وقت نماز یا قبل از آن. [1]
👤 امام(ره): پیش از داخل شدن در وقت نماز مانعی ندارد، ولی بعد از داخل شدن در وقت نماز، اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگری یا ترس بر جان باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر بدون جهت با همسر خود نزدیکی کند، اشکال دارد. [2]
----------------------
❓سوال (2):
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل 🚿 و تیمم 🙌🏻 چیست؟
🔰 پاسخ:
👥 همه مراجع: اگر کسی نمی تواند غسل و تیمم کند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیکی کند ❌، مگر آن که بترسد به گناه بیفتد. [3]
#غسل #تیمم
#ناتوانی_از_غسل_تیمم
#نزدیکی
➖➖➖➖➖
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 353؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 347.
[2]. امام، توضیح المسائل، م 353 و استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 106.
[3]. امام، تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، م 3 و العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی غسل الجنابه، م 8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 176 و توضیح المسائل، با استفاده از م 359؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 179؛ مکارم: استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#احکام_شیر
⁉️سوال:
خوردن شیر همسر چه حکمی دارد؟
✍پاسخ:
🌸 آیت الله العظمی #مکارم_شیرازی:
در هر حال اشکال ندارد.
🌸 آيت الله #بهجت (رحمت الله علیه) :
نمى تواند.
🌸 حضرت #امام_خامنه ای :
اشکال ندارد.
🌸 آیت الله العظمی #سیستانی :
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
🌸 آیت الله العظمی #صافی :
اشکال ندارد.
🌸 آيت الله #نوري همداني:
استفاده از شير همسر براى زوج جهت معالجه اشكال ندارد. و در غير معالجه جايز است ولى احتياط آن است كه چنين كارى انجام ندهند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🎀✨🎀✨🎀✨
✨🎀✨🎀✨
🎀✨🎀✨
✨🎀✨
🎀✨
✨
🌹چهار نکته در مورد #محرمیت زن و شوهر
☘۱. برای محرمیت زن و شوهر لازم است با شرایط لازم عقد خوانده شود.
☘۲. محرمیت زن و شوهر با #قهر کردن و #متارکه زن و شوهر از بین نمی رود .
☘3.محرمیت با #فوت یکی و #ازدواج دیگری از بین نمی رود.
☘ ۴.محرمیت بعد از #طلاق از بین میرود زن و شوهر نمیتوانند به عکس و فیلم برهنه یکدیگر نگاه کنند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا) در قنوت چه حكمي دارد؟
✅پاسخ:
خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود.
در فرض سوال قسمت یا محمد و یا علی به بعد منظور است و الا قبل از آن مشکلی ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣🔔📣🔔📣
#وسواس_فقهی😓
#موضوع⏪ در نجاست باید به یقین برسیم... خاطره ای بسیار قابل تامل از رفتار یک عالم با موارد مشکوک به سرایت نجاست! 🤔
🔵 استاد فرحزاد
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🏴عنه صلى الله عليه و آله
تَبَسُّمُكَ في وَجهِ أخيكَ صَدَقةٌ ، و أمرُكَ بِالمَعروفِ صَدَقةٌ، و نَهيُكَ عنِ المُنكَرِ صَدَقةٌ، و إرشادُكَ الرَّجُلَ في أرضِ الضَّلالِ لكَ صَدَقةٌ، و إماطَتُكَ الحَجَرَ و الشَّوكَ و العَظمَ عنِ الطَّريقِ لكَ صَدَقةٌ، و إفراغُكَ مِن دَلوِكَ في دَلوِ أخيك صَدَقةٌ .
▪️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
لبخند زدن تو به روى برادرت صدقه است ، امر به معروف تو صدقه است ، نهى از منكر تو صدقه است و نشان دادن راه به كسى كه راه بلد نيست صدقه است ، برداشتن سنگ و خار و استخوان از سر راه صدقه است ، و خالى كردن آب از دلو خود به دلو برادرت صدقه است.
كنز العمّال : 16305 .
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 عده انقضای عقد موقت
💠 عده زنی که مدت ازدواج موقت او به پایان رسیده یا شوهرش بقیه مدت را بخشیده به این شرح است:
🔹الف: باردار نیست:
1️⃣حائض می شود: باید دوبار حیض( پریود) و پس از پاک شدن از حیض دوم عده اش تمام می شود.
2️⃣حائض نمی شود و یائسه هم نیست: باید چهل و پنج روز عده نگه دارد.
🔸ب: باردار است: پس از به دنیا آمدن یا سقط شدن بچه، عدهی وی تمام می شود، ولی چنانچه پیش از 45 روز یا دیدن دو حیض بچه به دنیا آمد یا سقط شد احتیاط واجب آن است که مدت بیشتر را لحاظ کند و تا آن زمان عده نگه دارد.
💢 تحریر الوسیله ج 2، القول فی النکاح المنقطع، ص 391 م16
⚜️ @Ahkaam ⚜️
😯 #پوشیدن_مانتوهای_تنگ😯
❓متن سوال: حکم پوشیدن مانتوهای تنگ که حجم بدن درآن نمایان است، چیست؟🤔
نظرات مراجع عظام تقلید🔻🔻🔻
🔴آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
جايز نيست.
🔴 آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه)
لباسهاي مذکور از قبيل لباس زينت است به طوري که جلب نظر ميکند و بايد زن از نامحرم آنها را بپوشاند.
🔴 امام#خامنه_ای (دام ظله العالی)
درفرض مذکور، جايز نيست.
🔴 آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)🔻
بايد از نامحرم پوشانده شود.
🔴 آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
اگر نوعاً محرک شهوت است یا مفسده دیگر دارد جایز نیست.
🔴 آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
اشکال دارد بلکه حرمتش خالي از قوت نيست.
بلکه حرمت آن از جهات متعدد ثابت است بديهي است حرمت در صورتي است که با چادر محفوظ نباشد و بيننده بيگانه باشد.
🔴 آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
چنانچه تنگ و چسبان باشد اشکال دارد.
🔴 آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
اگر مهيّج يا موجب مفسده باشد، جايز نيست.
🔴آیت الله #وحید خراسانی (دام ظله العالی)
بر زن واجب است مفاتنِ بدن (مثل برجستگيهاي بدن) را از نامحرم بپوشاند.
📚 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا سلام الله علیها.
⚜️ @Ahkaam ⚜️