eitaa logo
حکمش چیه؟
100.6هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ حدیث 🔸امام حسن عسکری (ع) 🔹ليسَ مِنَ الأَدَبِ إظهارُ الفَرَحِ عِندَ المَحزونِ. 🔹شادى نمودن در نزد غمْ زده، از ادب به دور است/تحف العقول: ص ٤٨٩ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅مخالفت امام جماعت با نظام ✍ آیا مخالفت علنی امام جماعت با نظام، موجب سقوط عدالت وی می گردد؟ پاسخ مراجع عظام تقلید🔻🔻 🔰آیت الله (رحمة الله علیه)) اگر عادل باشد اقتدا به او مانعی ندارد. (مسقط عدالت نیست) استفتائات، ج2، ص281، بااستفاده ازس2567 🔰آیت الله (دام ظله العالی)) کسی که عادل است تا احراز نشود که فاسق شده محکوم به عدالت است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی)) اگر به تضعیف دین و تقویت کفر بیانجامد جایز نیست. توجه شود در تحقق گناه باید مکلف نسبت به اصل حکم و تحقق موضوع آن حجت داشته باشد. 🔰آیت الله (دام ظله العالی)) لازم است او را با زبان خوش و به صورت مؤدبانه نهي از منكر كرد شايد اشتباهي براي او پيدا شده است. 🔰آیت الله نوری (دام ظله العالی)) موارد مختلف است. اگر از روی عناد باشد اقتدا به او اشکال دارد. 🔴مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🧐تکلیف نماز و روزه جاهل به حکم طهارت🧐 ⁉️متن سوال: الف) آیا طهارت تُرابیه در فرضی که مجوّز آن موجود نباشد، کفایت از طهارت مائيّه می‌کند؟ ب)در صورتی که مکلّف جاهل به احکام بوده (چه جاهل قاصر و چه جاهل مقصِّر) و تا مدتها به جای وضو و غسل، تیمّم کرده است؛ تکلیف او نسبت به نماز و روزه‌هایی که در این مدت انجام داده چیست؟ 👇👇👇
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰 💠 امام (رحمة الله علیه) الف) كفايت نمي‌كند. ب) نمازها باطل است. 💠 آیت الله (رحمة الله علیه) ب) بسمه تعالي.كفايت نمي‌كند و قضاي نماز و روزه واجب است و اگر جاهل مقصر بوده كفارة روزه نيز واجب است. 💠 امام (دام ظله العالی) سؤال: در صورتي كه مكلف جاهل به احكام بوده و تا مدت‌ها به جاي وضو و غسل، تيمم كرده است تكليف او نسبت به نماز و روزه‌هايي كه در اين مدت انجام داده است، چيست؟ نمازها قضا دارند. روزه ها قضا دارند. 💠آیت الله (دام ظله العالی)  الف)- كفايت نمي‌كند. ب) باسمه تعالی. فقط نمازها را باید قضا کند و اگر از روی جهل قصوری باشد، نیازی به قضای روزه ندارد.  💠 آیت الله (دام ظله العالی) الف ) كفايت نمي كند. ب).ب) نمازها را باید اعاده کند مگر این که در تنگی وقت تیمم کرده باشد و در روزه ها اگر سبب غسل جنابت بوده روزه های ماه رمضان را قضا کند مگر در تنگی قت تیمم کرده باشد و در قضای ماه رمضان در وسعت وقت باید اعاده کند و در ضیق وقت بنابر احتیاط واجب اعاده کند مگر در ضیق وقت تیمم کرده باشد. اگر سبب غسل حیض و نفاس و غیره بوده در صورتی که جاهل مقصر بوده باید قضا کند مگر در روزه ای که وقت آن معین بوده و در تنگی وقت تیمم کرده که صحیح است. و اگر جاهل قاصر باشد روزه ی غیر ماه رمضان صحیح است ولی روزه ی ماه رمضان باطل است مگر در تنگی وقت تیمم کرده باشد. و اگر روزه معین نباشد.  💠آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف) تيمم در صورتي صحيح است كه انسان نتواند وضو بگيرد يا غسل كند بنابراين اگر بدون عذر تيمم كند صحيح نيست. ب) باسمه تعالي. بايد تدريجاً اعمال خود را قضا كند ولي كفاره ندارد. 💠 آیت الله (دام ظله العالی) الف) خير، كفايت نمي كند. ب) نمازها باطل است ـ ولی روزه ها دو صورت دارد: 1. اگر جاهل قاصر باشد قضا ندارد (هر روزه ای باشد) و اگر جاهل مقصر باشد در روزه ماه رمضان بنابر احتیاط واجب قضا دارد و در روزه قضاء ماه رمضان اگر تیمم بدل از غسل جنابت کرده روزه اش باطل است و اگر بدل از غسلهای دیگر (حیض و نفاس) باشد روزه اش باطل نیست و در روزه های غیر آن دو صحیح است. 🔅مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🐟 🐟 ⁉️شخصی مقداری ماهی از دریا گرفته و در حوض آبی، قرار داده حال اگر آب حوض را از طریق مجرائی که در کف حوض، وجود دارد خارج کند و ماهی ها جان بدهند آیا در این صورت، صید ماهی صدق کرده و آنها حلال می باشد یا خیر؟ 👈مرجع: آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) ✅پاسخ: به مقدار مذکور در فوق صدق صيد نمی کند و موجب حليّت نمی شود. ☎️دريافتی از دفتر مقام معظم رهبري منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰 حکم بیرون بردن مُهر و قرآن مسجد ⚜️ @Ahkaam ⚜️
بردن مهر و قرآن حرم ائمه اطهارع ⚜️ @Ahkaam ⚜️
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 〰〰〰🖍 〰〰🖍 〰🖍 ♻️ آیا موش نجاست است⁉️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ آموزشی شماره 🎞؛ ✍موضوع: 《رکوع》 ‎‎‌‌‎ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 پیامبر اکرم (ص) درباره حقوق همسایه می‌فرمایند: ✍ «خانه‌ات را بلند تر از خانه او نسازی تا جلوی جریان هوا را بر او بگیری، مگر آنکه خودش اجازه دهد...» 📚 میزان الحکمه ج2ص401 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔵 ؟ 📤پرسش : وقتی خانم بدحجابی را می بینیم و به او بخاطر حجابش تذکر می دهیم، سریعا جواب می شنویم که دلم پاکه و ظاهر مهم نیست. آیا اینگونه طرز تفکر صحیح است و اگر صحیح نیست ما چه جوابی به آن ها بدهیم؟ 👇👇👇
📤پاسخ: در جواب این افراد باید گفته شود، که شما منظورتان از اینکه می گویید دلمان پاک است چیست؟ بیشتر کسانی که می گویند: دلمان پاک است، منظورشان از پاک بودن دل، این است که ایمان داریم و کارهای خوبی انجام می دهیم مثل اینکه غیبت نمی کنیم، تهمت نمی زنیم و حسود و متکبر نیستیم و... و با وجود اینکارها حال اگر حجاب هم نداریم مهم نیست. اما مشکلاتی که این عقیده دارد، عبارتند از اینکه: 1. این افراد به بعضی از وظایف دین عمل می کنند و به بعضی از وظایف عمل نمی کنند و مصداق آیه شریفه زیر خواهند بود که: [آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى آوريد، و به بعضى كافر مى شويد؟! براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود، و روز رستاخيز به شديدترين عذابها گرفتار مىشوند. و خداوند از آنچه انجام مى دهيد غافل نيست.][1] 2.ادعای داشتن دل پاک مانند هر ادعای دیگر نیازمند علامت و نشانه است و بهترین نشانه دل پاک انجام اعمال نیک است؛ زیرا «از کوزه همان برون تراود که در او است» مگر می‌شود کسی دلش پاک باشد، ولی اعمالش ناپاک یا بالعکس. و چقدر زیبا فرمودند حضرت امام صادق (علیه السّلام) که: فساد ظاهر ناشی از فاسد بودن باطن است و کسی که سرشت و باطن خویش را اصلاح کند، خداوند ظاهر او را اصلاح خواهد کرد.[2] 3 اگر فرد بد حجابی از گناهانی مانند غیبت و دروغ دوری می‌کند و نیز کارهای نیک و پسندیده در زندگی خود فراوان دارد؛ بخاطر کارهای نیکش ثواب میگیرد و ممکن است بخاطر این کارهای نیک مورد رحمت خدا نیز قرار ‌گیرد، ولی به هرحال بدحجابی او گناه است و اثر منفی و عواقب اخروی خود را دارد. 📚منابع: ۱. البقرة، آیه۸۵. ۲. مصباح الشّریعه، ترجمه جلال الدین ارموی، ص۴۴۶. نهج البلاغه،خ۱۵۴. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🧐 (مالی که گم شده باشد) 🧐 ✍لقطه (مالی که گم شده و کسی بر آن تسلط ندارد) را در کجا باید معرفی کرد؟ ✅ (رحمة الله علیه) محل معرفی مجامع عمومی مردم است مثل بازار، زیارتگاه‌ها و اقامه جماعات و مجالس عزاداری و همچنین مساجد در وقتی که مردم در آن اجتماع دارند.   ✅آیت الله (رحمة الله علیه) در محل اجتماع مردم بگوید یا بنویسد و در محل مناسب نصب کند. ✅آیت الله (دام ظله العالی) تا یک سال در محل اجتماع مردم اعلان کند ✅آیت الله (دام ظله العالی) تا یک سال در محل اجتماع مردم اعلان کند. ✅آیت الله (دام ظله العالی) محلی که برای گمشده‌ها تعیین شده مثلاً حرم‌های مقدس یا مساجد که مردم برای پیدا کردن گمشده خود به آن محل مراجعه می‌کند و متصدیان هم مورد اعتماد باشد کافی است که گمشده را به محل تحویل دهد و آن‌ها تا یک سال باید آن را نگهداری کنند. ✅آیت الله نوری (دام ظله العالی) در مسجد یا محل اجتماع مردم تا یک سال کامل از روز پیدا شدن باید اعلان نماید. ✅آیت الله وحید (دام ظله العالی) در محل اجتماع مردم تا یک سال اعلان کند. 🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🖐حکم تیمّم با گرد و غبار موجود در زیر قالی و روی طاقچه🖐 ✍الف) معمولاً در زیر قالی که در اتاق پهن است گرد و خاک جمع می شود. آیا تیمم با این نوع خاک صحیح است یا خیر؟ ✍ب) معمولاً اتاقی که مورد استفاده قرار نمی گیرد گرد و خاک هایی در روی طاقچه و موزائیک آن اتاق جمع می شود، آیا تیمم با این نوع خاک صحیح است یا خیر؟ 🔷امام خامنه ای (مدظله العالی) الف و ب) بسمه تعالي. تا امكان تهيه ي خاك وجود دارد، تيمم به گرد و غبار صحيح نيست، مگر به اندازه اي باشد كه عرفاً بر آن خاك صدق كند. 🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💅 تیمم انگشت‌ها با وجود ناخن بلند 💅 ✍متن سوال: خانمی که ناخن های او حدود یک سانتی متر بلند است، آیا در هنگام تیمم واجب است سر انگشتان که زیر ناخن است مسح کند؟ 🔰 (رحمة الله علیه) روی دست تیمم داده شود کافی است و نیاز نیست زیر ناخن مسح شود. (چون سر انگشت پشت دست محسوب نمی شود، دست کشیدن لازم نیست). 🔰آیت الله (رحمة الله علیه) نیاز نیست زیر ناخن مسح شود. 🔰مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) لازم نیست زیر ناخن ها مسح شود. 🔰آیت الله (رحمة الله علیه) لازم نیست زیر ناخن ها مسح شود. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) مسح مقداری از نوک انگشت که نزدیک ناخن است و عرفاً جزء ظاهر دست محسوب می شود واجب است و مسح مقداری از آن که عرفاً جزء باطن شمرده می شود لازم نیست. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) مسح کردن زیر ناخن لازم نیست. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) لازم نیست. 🔰آیت الله نوری (دام ظله العالی) خیر لازم نیست. 🔴مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🤲 🤲 متن سوال: آیا می توان نماز مستحبّی را به نیابت از حيّ (زنده) خواند؟ 🌺 (رحمة الله علیه) جايز نيست، اما مي توان نماز مستحبي را خواند و ثواب آن را به زندگان هديه كرد. 🌺آیت الله (رحمة الله علیه) بسمه تعالي: بله، مي توان، و بهتر است ثواب آن را براي او هديه كند 🌺 امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. نيابت از حيّ در نماز مستحبي صحيح نيست، مگر آنكه زيارت يا طواف مستحبي را به نيابت از حيّ بجا آورد و در اين صورت بخواهد نماز زيارت يا نماز طواف مذكور را بخواند كه مانعي ندارد. 🌺آیت الله (دام ظله العالی) بسمه تعالي. جايز نيست مگر مثل نماز و طواف كه بعد از عمل نيابي آورده مي شود مي تواند نماز را براي خودش بخواند و ثوابش را هديه به شخص مورد نظرش نمايد.  ولی مي توان نماز مستحبي را رجاءاً براي حيّ خواند. 🌺آیت الله (دام ظله العالی) جايز نيست اما مي تواند نماز مستحبي بخواند و ثواب آن را به زندگان هديه نمايد. 🌺آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) جايز نيست ولي مي تواند به نيّت خودش خواند و ثوابش را به شخص مورد نظر هديه کرد 🔴مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا س ⚜️ @Ahkaam ⚜️
😳 انجام رکوع و سجود به صورت اشاره در نوافل😳 ✍متن سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟ 🔰امام (دام ظله العالی) بسمه تعالي. در حال استقرار در مكاني بايد هم قبله را مراعات كند و هم ركوع و سجود را به نحو صحيح انجام دهد ولي مانع ندارد نافله را در حال اختيار هم نشسته بخواند. 🔰آیت الله (رحمة الله علیه) خير، ركوع و سجده؛ با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء و اشاره، صحيح نيست و نماز باطل است. 🔰آیت الله (دام ظله العالی) خير، ركوع و سجده با ايماء واشاره، صحيح نيست 🔹مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیه ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴امر به معروف و نهی از منکر در مستحبات 🎙حاج آقا فلاح زاده ⚜️ @Ahkaam ⚜️  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی(ع) انسان بزرگ زمانی که به دانایی برسد، متواضع و فروتن می شود. 📚عیون الحکم،ح3075 ‎‌‌‌‎‌ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 برداشتن پول از فرزند بدون اجازه 💠 سوال: اگر پدر و مادر فقیر باشند می توانند بدون اجازه از اموال فرزند استفاده کنند؟ ✍🏻 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه‌ای: چنانچه پدر و مادر فقیر باشند، و فرزند با وجود تمکن مالی نفقه آنها را ندهد، به حاکم شرع مراجعه می شود تا فرزند را مجبور به دادن نفقه کند و اگر حالم شرع نبود به مومنین عادل و اگر آنها هم نبودند به مومنین فاسق مراجعه کند تا او را مجبور به دادن نفقه کنند ولی خوردن از خانه او -چنانچه علم به کراهتش ندارد- اشکالی ندارد. ✅ آیت الله مکارم: در فرض سوال والدین واجب النفقه فرزند به شمار می آیند و بر فرزند لازم است به والدین خود رسیدگی نماید؛ البته تصرّف والدین در اموال فرزند بدون رضایت او جایز نیست. 🔺 استفتا از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 〰〰〰🖍 〰〰🖍 〰🖍 📚 نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی☝️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓حاج‌آقا! من شوکتم. بچه‌های اکبرآقا نشستن زیر پاش، می‌خوان ببرن عقیمش کنن. مگه این کار حرام نیست؟ من هر چی می‌گم، قبول نمی‌کنن. 👇👇👇
👈 عقیم‌کردن دو جور ممکنه انجام شه: 1️⃣ موقت: به نظر همه مراجع، جلوگیری موقت از بارداری اشکال نداره. البته به‌شرطی که لمس و نگاه حرام انجام نشه. 2️⃣ دائمی: 📚 آیات عظام امام خمینی، صافی، نوری، بهجت، فاضل و زنجانی: عقیم‌کردن زن یا مرد به‌صورت دائم جایز نیست و حرامه. 📚 مقام معظم رهبری: در مورد خانم‌ها، عقیم‌کردن دائمی خانم با رضایت آقای شوهر اشکال نداره (البته به‌شرطی که از حرام‌های جنبی، مثل نگاه یا لمس حرام اجتناب بشه). در مورد آقایون، بستن لوله‌های مرد اگه با دلیل عاقلانه انجام بشه و ضرر قابل‌ملاحظه‌ای هم نداشته باشه، اشکال نداره. 📚 آیت‌الله مکارم: برای جلوگیری از انعقاد نطفه، هر وسیله حلالی که بی‌ضرر باشه و باعث نقص مرد یا زن نشه، یعنی مرد یا زن رو برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نکنه، اشکال نداره و مجازه؛ ولی اگه انجام اون مستلزم نظر و لمس حرامه، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی اشکال نداره. 📚 آیت‌الله سیستانی: عقیم‌کردن دائمی اشکال نداره، به‌شرطی که از مقدمات حرام، مثل نگاه‌کردن به بدن نامحرم یا لمس اون اجتناب شه. 📚 آیت‌الله تبریزی: عقیم‌کردن زن یا مرد به‌صورت دائم بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و حرامه. 🔺 جزوه احکام پزشکی جامعةالزهرا؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۵۱۵؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج۱، س۱۷۴؛ صافی، جامع‌الأحکام، ج۲، س۱۴۰۶ و ۱۴۰۱؛ بهجت، توضیح‌المسائل، متفرقه، م۱۱؛ امام، استفتائات، ج۳، جلوگیری از بارداری، س۶؛ نوری، استفتائات، ج۱، س۹۶۱؛ تبریزی، استفتائات، س۲۰۹۰؛ همان، صراط‌النجاة، ج۹، س۹۱۴ و ۹۱۵؛ سیستانی، توضیح‌المسائل، کنترل جمعیت، م۷۲؛ خامنه‌ای، اجوبه، س۱۲۵۵ و ۱۲۵۶. ⚜️ @Ahkaam ⚜️