💢 برداشتن پول از فرزند بدون اجازه
💠 سوال:
اگر پدر و مادر فقیر باشند می توانند بدون اجازه از اموال فرزند استفاده کنند؟
✍🏻 پاسخ:
✅ آیت الله خامنهای:
چنانچه پدر و مادر فقیر باشند، و فرزند با وجود تمکن مالی نفقه آنها را ندهد، به حاکم شرع مراجعه می شود تا فرزند را مجبور به دادن نفقه کند و اگر حالم شرع نبود به مومنین عادل و اگر آنها هم نبودند به مومنین فاسق مراجعه کند تا او را مجبور به دادن نفقه کنند ولی خوردن از خانه او -چنانچه علم به کراهتش ندارد- اشکالی ندارد.
✅ آیت الله مکارم:
در فرض سوال والدین واجب النفقه فرزند به شمار می آیند و بر فرزند لازم است به والدین خود رسیدگی نماید؛ البته تصرّف والدین در اموال فرزند بدون رضایت او جایز نیست.
🔺 استفتا از سایت مراجع عظام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#عقیم_کردن_زن_یا_مرد
❓حاجآقا! من شوکتم. بچههای اکبرآقا نشستن زیر پاش، میخوان ببرن عقیمش کنن. مگه این کار حرام نیست؟ من هر چی میگم، قبول نمیکنن.
👇👇👇
👈 عقیمکردن دو جور ممکنه انجام شه:
1️⃣ موقت: به نظر همه مراجع، جلوگیری موقت از بارداری اشکال نداره. البته بهشرطی که لمس و نگاه حرام انجام نشه.
2️⃣ دائمی:
📚 آیات عظام امام خمینی، صافی، نوری، بهجت، فاضل و زنجانی: عقیمکردن زن یا مرد بهصورت دائم جایز نیست و حرامه.
📚 مقام معظم رهبری: در مورد خانمها، عقیمکردن دائمی خانم با رضایت آقای شوهر اشکال نداره (البته بهشرطی که از حرامهای جنبی، مثل نگاه یا لمس حرام اجتناب بشه).
در مورد آقایون، بستن لولههای مرد اگه با دلیل عاقلانه انجام بشه و ضرر قابلملاحظهای هم نداشته باشه، اشکال نداره.
📚 آیتالله مکارم: برای جلوگیری از انعقاد نطفه، هر وسیله حلالی که بیضرر باشه و باعث نقص مرد یا زن نشه، یعنی مرد یا زن رو برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نکنه، اشکال نداره و مجازه؛ ولی اگه انجام اون مستلزم نظر و لمس حرامه، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی اشکال نداره.
📚 آیتالله سیستانی: عقیمکردن دائمی اشکال نداره، بهشرطی که از مقدمات حرام، مثل نگاهکردن به بدن نامحرم یا لمس اون اجتناب شه.
📚 آیتالله تبریزی: عقیمکردن زن یا مرد بهصورت دائم بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و حرامه.
🔺 جزوه احکام پزشکی جامعةالزهرا؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۵۱۵؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۱۷۴؛ صافی، جامعالأحکام، ج۲، س۱۴۰۶ و ۱۴۰۱؛ بهجت، توضیحالمسائل، متفرقه، م۱۱؛ امام، استفتائات، ج۳، جلوگیری از بارداری، س۶؛ نوری، استفتائات، ج۱، س۹۶۱؛ تبریزی، استفتائات، س۲۰۹۰؛ همان، صراطالنجاة، ج۹، س۹۱۴ و ۹۱۵؛ سیستانی، توضیحالمسائل، کنترل جمعیت، م۷۲؛ خامنهای، اجوبه، س۱۲۵۵ و ۱۲۵۶.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#عقد_زن_شوهردار
❓اگه آقایی با خانمی که شوهر داره، عقد کنه؛ البته شوهرش طلاقش داده،
اما هنوز عده تموم نشده؛ حکم ازدواج این دو نفر چی میشه؟
✌️عقد با زن شوهردار یا زنی که هنوز عدهش تموم نشده:
1️⃣ اگه هم حکم رو میدونستن (که این کار حرامه)، هم موضوع رو (میدونستن که این کارشون دقیقاً مصداق همونکار حرامه)، 👈 حرام ابد میشن و دیگه هرگز نمیتونن با هم ازدواج کنن.❌
2️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و نزدیکی هم نکردن،
👈 حرام ابد نمیشن.
3️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن، اما متأسفانه در همون زمانی که خانم شوهر داشته یا در عده بوده، نزدیکی داشتن، 👈حرام ابد میشن و دیگه هرگز نمیتونن با هم ازدواج کنن.
(بهجز آیتالله مکارم: اگه عقد رو خودشون نخوندن و دیگری براشون خونده، حرام ابدی نمیشن).
4️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و به همین خاطر عقد خوندن، اما رابطه جنسی رو گذاشتن بعد از ایام عده:
👈آیات عظام امام خمینی و فاضل (فاضل: احتیاط واجب):
حرام ابد میشن.
👈آیتالله فاضل: اگه زنی رو که در عده است، عقد کنین (چه عقد موقّت و چه دائم)، این عقد باطله و باعث حرمت ابدی میشه.
👈آیات عظام بهجت و مکارم:
حرام ابد نمیشن.
👈آیتالله صافی: بنابر احتیاط واجب، اون خانم رو طلاق بده و دوباره باهاش ازدواج کنه.
5️⃣ اگه یکی از خانم یا آقا حکم رو میدونسته و اون یکی نمیدونسته، 👈 در این حالت، بعضی از مراجع گفتن حرام ابدی میشن و بعضی گفتن نمیشن؛ چون شلوغ میشه، ما نمیگیم. هر کسی به مرجع خودش مراجعه کنه.
🔺توضیحالمسائل ۱۶ مرجع، م۲۴۰۰ و ۲۴۰۱ و ۲۴۰۲.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 حکم شرعی اشاعه فحشاء
❇️ یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد که در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد میکند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان میکند.
🔶 اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که به چند مورد اشاره می شود:
1️⃣. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند.
2️⃣. ارتکاب گناه در ملأ عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود.
3️⃣. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند.
🔻 آیت الله سیستانی، فقه برای غرب نشینان، معاملات، فصل 4 م 264 و فصل 9 م 518
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 #امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
🔹حُسْنُ الْخُلُقِ خَیْرُ قَرِینٍ وَ عُنْوَانُ صَحِیفَةِ الْمُؤْمِنِ حُسْنُ خُلُقِهِ
🔸خوش اخلاقی بهترین همدم است، و سرلوحه نامه ی عمل مومن خوش خُلقی اوست.
📚 بحارالانوار ج ۷۵ ص ۳۶
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💇♀ #حکم_موی_جدا_شده_از_سر_زن💇♀
⁉️متن سوال:
❓حکم موی جداشده زن در موارد زیر چیست؟
◀️الف) نگاه کردن مرد به موی جداشده زن نامحرم چه حکمی دارد؟
◀️ب) آیا زن موهای چیده شده خود را از نامحرم باید بپوشاند؟
👇👇👇
✅پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰
✍امام #خمینی (رحمة الله علیه)
الف) بنابر احتیاط واجب مرد نباید به موی جداشده از زن نگاه کند.
✍آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
الف) نگاه کردن به موهای جداشده از زن نامحرم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
✍آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
الف) نگاه کردن به موی جداشده از زن حرام است. زمانی که نگاه به آن عضو جداشده عرفاً صدق نگاه به خود آن شخص را بکند اما با عدم صدق جایز است.
سؤال: نگاه مرد به مویی که از زن نامحرم چیده و به موی محرمی چسبانده شده، چه حکمی دارد؟
حکم نگاه به موی محرم را دارد.
ب) ظاهراً از مسأله بالا استفاده میشود.
✍آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
سؤال: لطفاً حکم موارد ذیل را مرقوم بفرمایید:
الف) نگاه مرد به مویی که از زن نامحرم چیده و به موی محرمی چسبانده شده.
ب) وظیفه زن در پوشاندن موهای چیده شده خود از نامحرم.
پاسخ: الف) مانعی ندارد.
ب) اگر مفسده بر آن مترتب نشود، وظیفهای ندارد.
✍آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
الف) نگاه کردن به موی جداشده از سر زن نامحرم اشکال ندارد.
ب) لازم نیست موهای جداشده سرش را از نامحرم بپوشاند مگر مفسدهای داشته باشد.
✍آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
الف) نگاه به موی جداشده از زن نامحرم اشکال ندارد.
ب) لازم نیست موهای جداشدهاش را از نامحرم بپوشاند مگر نامحرم بداند موی چه کسی است.
✍آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
سؤال: لطفاً حکم موارد ذیل را مرقوم بفرمایید:
الف) نگاه مرد به موی جدا شدهی زن نامحرم.
ب) نگاه مرد به مویی که از زن نامحرم چیده و به موی محرمی چسبانده شده.
ج) وظیفه زن در پوشاندن موهای چیده شده خود از نامحرم.
پاسخ: الف و ب) بدون تلذذ و بدون ترس از افتادن به گناه، اشکالی ندارد.
ج) وظیفهای ندارد.
✨منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
کمک رساندن در وضو
برخی از مردم فکر می کنند اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد.
در حالی که چنین کاری فقط برای وضو گیرنده مکروه است.1
مسئله : یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا به او کمک نماید، وضویش باطل است. 2
1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185
2. همان و ص 167
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا با خانواده ای که شراب می خورند می توان رفت و آمد کرد
📺در کلام استاد وحیدپور
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍میزان تاثیر امر به معروف و نهی از منکر
🎙حاج آقا فلاح زاده
⚜️ @Ahkaam ⚜️
【#نگاه_به_نامحرم⚠️】
❌..نکنه مدیون خودت بشی..❌
✍ چشمی که برای سالار شهیدان ، #امام_حسین اشک ریخته😭
👌ارزشش خیلی بیشتر از اینه که همه چیز رو ببینه⛔️
☝️مواظب چشم های حسینیت باش😔خرابشون نکن❗️
#محرم
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍حضرت عیسی مسیح علیه السَّلام میفرمایند:
حقیقتی را به شما بگویم، چگونه که شخص بیمار خوراک خوب و خوشمزه را مینگرد اما به سبب درد شدید که دارد حتی از خوردن آن لذتی نمیبرد، انسان دنیادوست هم به سبب دوستی دنیا از عبادت لذتی نمیبرد و طعم شیرین آن را نمیچشد.
به عنوان مثال: منظور از حدیث فوق آن است که کسی که فکرش در داشتن خانهای بزرگ مشغول است گویی روح او مریض است و زمان خواندن نماز، شیرینی و حلاوت نماز را هرگز نخواهد چشید.
📖تحف العقول
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
احکام صدقه📪
◀ 1. بعد از تحویل صدقه به فقیر پس گرفتن و انصراف از آن شرعاً ممکن نیست.🚫
⬅ 2. واسطه شدن ♻ برای رساندن صدقه به دیگری مستحب است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است:
کسی که صدقه شخصی را به نیازمندی برساند، مانند صدقه دهنده اجر دارد و اگر صدقه در دست چهل هزار نفر بچرخد و سپس به فقیر برسد، برای هر چهل هزار نفر اجر کامل است .
⬅ 3. آنچه به فقیر صدقه دادهایم کراهت شدید دارد ‼ که با یکی از عقود (مثل بیع، مصالحه) به ملک خود درآوردیم؛ یعنی همان مال را مثلاً از فقیر بخریم.
⬅ 4. ردّ 👊 سائل مکروه است؛ اگرچه گمان داشته باشیم بینیاز است. لذا مقداری اگر چه اندک، به او بدهیم.
(مگر اینکه خلاف قانون کشور باشد و نوعی کلاه برداری باشد)
⬅ 5. درخواست صدقه و کمک بدون احتیاج،🙌 کراهت زیادی دارد. بلکه در صورت احتیاج نیز مکروه است.
⬅ 6. صدقات را به سید 💚 میتوان داد. ولی زکات (اعم از زکات مال و زکات فطره) را در صورتی میتوان به سید داد که پرداختکننده خودش سید💚 باشد.
⬅ 7. در صدقات مستحبی،🎁 فقیر بودن ، شیعه بودن یا مسلمان بودن صدقه گیرنده شرط نیست. لذا به پولدار، کافر در پناه اسلام و سنی نیز میتوان صدقه مستحبی داد. اما به کافر حربی و ناصبی نمیتوان صدقه داد.
📚 منبع: رساله آموزشی مقام معظم رهبری. احکام صدقه
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🤫 #تصرف_در_لقطه ( #کمتر_از_درهم) 🤫
‼️متن سوال: در چه صورت می توان در لقطهی (مال گمشده) نشانهدار (غیر حرم مکه) تصرف کرد؟
👇👇👇
✅پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
💠امام #خمینی (رحمة الله علیه)
اگر قیمتش كمتر از 12/6 نخود نقره سكهدار باشد و صاحب آن معلوم نباشد میتواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد و در این صورت اگر تلف شود نباید عوض آن را بدهد.
💠آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم باشد و صاحب آن معلوم نباشد، میتواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد پس اگر صاحب آن پیدا شد و آن را مطالبه كرد. اگر مشقت ندارد بنابر احتیاط واجب باید عین مال را به او برگرداند.
💠 امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
اگر شخصی مالی پیدا كند كه نشانهدار و قیمت آن از 12/6 نخود نقره سكهدار كمتر است چنانچه صاحبش مشخص نباشد میتواند به قصد این كه ملک خودش شود، بردارد و در آن تصرف كند.
💠آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم باشد احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد و هر وقت صاحبش پیدا شد، چنانچه به صدقه دادن راضی نشود، عوض آن را به او بدهد.
💠آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم (بنابر قول مشهور 12/6 نخود نقره سكهدار) باشد و صاحب آن معلوم نباشد میتواند به قصد اینكه ملک خودش باشد، بردارد.
💠 آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن كمتر از یک درهم است و صاحب آن معلوم نباشد، میتواند بردارد و تملک كند و از آن استفاده نماید و در صورت تلف شدن لازم نیست عوض آن را بدهد.
💠 آیت الله #نوری همدانی (دام ظله العالی)
اگر مالی پیدا كند كه كمتر از 12/6 نخود نقره سكهدار باشد و صاحبش معلوم نباشد، میتواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد. و احتیاط واجب آن است كه اگر صاحبش پیدا شود در صورتی كه تلف نشده خود مال را و در صورتی كه تلف شده، عوض آن را بدهد.
💠 آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
اگر قیمت آن از یک درهم كمتر باشد و صاحب آن به هیچ وجه معلوم نباشد، میتواند برای خود بردارد و بنا بر احتیاط واجب هر وقت صاحبش پیدا شد در صورتی كه تلف نشده خود مال را، و در صورتی كه تلف شده عوض آن را به او بدهد.
🔹مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔖 حکم تاتو
❓ پرسش : اخیراً برخى از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبى که طبعاً زینت تلقّى مى شود و گاه پوشاندن آن نیز مقدور نمى باشد( لطفاً حکم این عمل را بیان نمایید؟
🧕 ویژه مقلدین : حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی
⚜️ @Ahkaam ⚜️