eitaa logo
حکمش چیه؟
107.7هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ یقینا خواسته‌ات برآورده شد 📖طه | آیه ۳۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❗️ در از به قصد ❗️ از آن جا كه در قرآن آمده است: "لا يحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم" اگر مادری در مورد خصوصيات ناپسند همسرش (مثل بدخلقی، بددهنی نسبت به همسر، مادر و اطرافيانش) با خواهر يا برادرش صحبت و درد دل كند، آيا غيبت است؟ يا به عنوان تظلم و داد خواهی، اشكال ندارد؟🤔 👇👇👇
نظرات مراجع عظام تقلید👇🏻👇🏻👇🏻 🏴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 گفتن ظلم ظالم را در نزد كسي كه قدرت بر دفع ظلم دارد جايز است. ____ 🏴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 چنانچه به گوينده ظلم شده باشد مانعي ندارد. ____ 🏴 امام (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر به شخصی ظلمی شده است آن شخص می‌تواند نزد دیگران شکایت و تظلم کند و آن ظلمی را که به او شده نقل نماید. البته مقصود آن جایی است که ظلم صورت گرفته در خفا انجام گرفته باشد زیرا چنانچه این ظلم آشکارا انجام شده باشد به سبب تجاهر، غیبت جایز است. ___ 🏴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر مظلوم باشد يعني حق واجب او تضييع شده غيبت جائز است ولي احتياط واجب اين است اگر به قصد كمک خواهي باشد غيبت كند و در غير اين‌صورت غيبت نكند. _____ 🏴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اشكال ندارد. _____ 🏴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 به طور كلی در مواردی كه مصلحت غيبت اهم از مفسده‌ی آن باشد غيبت آن حرام نيست. ______ 🏴 آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)🔻🔻 تظلم و دادخواهي در صورتي صدق مي‌كند كه شنونده بتواند احقاق حق كند، مانند قاضي و امثال آن اما براي كسي كه امكان احقاق حق ندارد حكم تظلم و دادخواهي ندارد و غيبت محسوب مي‌شود. ____ 🏴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 در صورتي كه تنها راه نهي از منكر باشد يا به عنوان تظلم و داد خواهي صورت بگيرد و اثري داشته باشد مانعي ندارد. منبع : مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء س ⚜️ @Ahkaam ⚜️
یکی میگفت هدف انسان مهمه نه اینکه حجاب داره یا نداره🙄 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 میزان پوشش لازم برای زنان در نماز ⚜️ @Ahkaam ⚜️
بردن وسایل زیارتگاه ها یکی از کارهای غیر شرعی که در میان بعضی از مردم وجود دارد این است که وسیله ای از وسایل مکان های مقدس را با خود به عنوان امانت می برند تا توفیق زیارت مجدد یابند یا حاجتشان برآورده شود. در حالی که این کار سرقت محسوب شده و گناه است، مانند بردن مهر، تسبیح یا ظرفی از مکان های مقدس. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕 مشخص نکردن مهریه در عقد 💕 💠 سؤال: عدم ذکر ـ عمدا یا به خاطر فراموشی ـ در و موقت، چه حکمی دارد؟🧐 💜 جواب: در عقد دائم، ذکر مهریه شرط نیست و اگر مهریه معین نشود، صحیح است و چنانچه آمیزش جنسی صورت گرفته باشد زن مستحق است؛ 💜 ولی در تعیین و ذکر مهریه، جزء ارکان عقد بوده و بدون آن عقد باطل است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🤗 🤗 🔴متن سوال: الف) آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر، نذر کند؟ ب) در صورت منع پدر، آیا باید به نذرش عمل نماید؟  💠امام (رحمة الله علیه) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر هم عمل به نذر واجب است. 💠آیت الله (رحمة الله علیه) الف) بسمه تعالي: لزوم اذن والد، محلّ تأمّل است و احتياط مناسب در هر مورد مراعات شود. ب) بسمه تعالي: با منع پدر، حلّ مي شود نذر او.(عمل به آن لازم نیست)  💠 امام (دام ظله العالی) الف) مانعي ندارد ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا كند و پدر حق ندارد از انجام آن، جلوگيري كند. 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر نهی پدر از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء پدر باشد نذرش باطل است. 💠 پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف) مي‌تواند نذر كند. ب) اگر عمل به نذر مایه آزار پدر باشد در اين صورت نذر او صحيح نيست. (عمل به آن لازم نیست) 💠 پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر پدر فرزند را از عملي كه نذر كرده منع کند، نذرش منحل مي‌شود. (عمل به آن لازم نیست) 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی)  الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر نذر منحل می‌شود. (عمل به آن لازم نیست) ↩️منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ اگر وقت نماز داره تموم می‌شه و دیگه نمی‌تونیم نماز رو در وقت بخونیم چه کنیم؟ 👇👇👇
⭕️پاسخ: ✅در همه نمازها تا وقتی که به اندازه یک رکعت از وقت باقی مونده همچنان نماز قضا نیست، یعنی مثلا در نماز عصر اگر فقط بتونیم یک رکعت رو قبل از اذان مغرب بخونیم و سه رکعتش بیفته بعد از اذان بازم نماز قضا نیست. نکته1️⃣: اگر شک داریم که به اندازه یک رکعت از وقت مونده یا نه، می‌تونیم نماز رو به نیت «ما فی الذمه» (یعنی هرچی که به گردنمه) انجام بدیم. نکته2️⃣: تا اذان مغرب 🔸اگر کمتر از یک رکعت از وقت مونده: ظهر و عصر هر دو قضا شده. 🔸اگر به اندازه ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ رکعت از وقت مونده: اول نماز عصر رو (به نیت ادا) می‌خونیم و بعد نماز ظهر رو قضا می‌کنیم. 🔸اگر به اندازه ۵ رکعت یا بیشتر از وقت مونده: اول نماز ظهر و بعد عصر و هر دو رو به نیت ادا می‌خونیم. (نکته: بعضی از مراجع پایان وقت نماز عصر رو غروب آفتاب می‌دونن نه اذان مغرب) نکته3️⃣: برای نماز مغرب و عشا هم تا نیمه شب دقیقا مثل نکته قبل عمل می‌کنیم. نکته4️⃣: به نظر بیشتر مراجع، اگر تا نیمه شب نماز مغرب و عشاء خونده نشه، باید تا قبل از اذان صبح اونا رو به نیت «ما فی الذمه» (یعنی هرچی که به گردنمه) خوند. 👈البته بعضی از مراجع (مثل آیت الله سیستانی، مکارم و...) برای کسی‌که عذری (مثل فراموشی،خواب،حیض و...) داشته، وقت نماز مغرب و عشاء رو تا اذان صبح می‌دونن. نکته5️⃣: اینایی که گفته شد؛ نظر بیشتر مراجع بود، اما چون تفاوت فتوای بقیه مراجع (مثل آیت‌الله صافی و...) معمولا به‌صورت احتیاط واجبه، مقلدین ایشون هم می‌تونن به همین نظری که گفتیم رجوع و عمل کنن. نکته6️⃣: تا جایی که می‌شه باید همه نماز رو در داخل وقت خوند و جلوی قضا شدن اون رو گرفت، پس اگر می‌شه با حذف مستحباتی (مثل قنوت و اذان و اقامه و...) یا حتی با تیمم به جای وضو یک رکعت رو در وقت خوند حتما این کار رو کنید. نکته7️⃣: درسته که كسى كه به اندازه خوندن يك ركعت از نماز وقت داره، بايد نماز رو به نيت ادا بخونه و نمازش قضا نیست. ولى نبايد عمداً نماز رو تا اين وقت تاخير انداخت. 🔺رساله همه مراجع، بخش وقت نماز ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر عليه السلام: اِتَّبِعْ مَن يُبكيكَ و هُو لكَ ناصِحٌ، و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكُكُ و هُو لكَ غاشٌّ از كسى كه تو را مى گرياند اما خيرخواه توست پيروى كن و از كسى كه تو را مى خنداند اما با تو رو راست نيست پيروى مكن المحاسن جلد2 صفحه440 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 رابطه زناشویی خانم مستحاضه ⬅️ مستحاضه قلیله: نزدیکی کردن با همسر، برای خانم مستحاضه قلیله جایز است و شرط خاصی هم ندارد. بنابراین خانم مستحاضه قلیله مانند یک خانم پاک و طاهر، هر زمان که بخواهد می تواند با همسر خود نزدیکی کند. ⬅️ مستحاضه متوسطه و کثیره: اما نسبت به مستحاضه متوسطه و کثیره نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است و به این بیان می باشد: آیات عظام: ✳️ ، : نزدیکی خانم مستحاضه با همسرش، بدون غسل جایز است. هر چند احتیاط مستحب آن است که نزدیکی را با غسل انجام دهد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍳💦👁حکم وضو با پماد چشم👁💦 ⁉️سوال: دچار نوعی بیماری هستم که باید پلک هایم را هر شب با پماد مخصوصی چرب کنم و حق استفاده از صابون نیز ندارم؛ تکلیف چیست؟ پاسخ: ⬅️اگر چربی پماد بدون جِرم بوده و مانع رسیدن آب به پوست بدن نباشد، باید به صورت معمولی وضو بگیرید؛ ولی اگر جرم دارد و شخص عذر دارد و نمی تواند آن را پاک کند، باید به دستور جبیره عمل نماید. ------------ 🍀منبع: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 324، 325 و 338؛ امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 40؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 618؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 319، 320 و 333. >>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 161. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰نشر مطالب غیر اخلاقی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر 🌴 بخش اول ⭕️ احساس مالکیت یا امانت؟ 🔴 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
بسم الله الرحمن الرحیم یا حی یا قیوم امروز چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ هجری شمسی ۲۵ ربیع الثانی ۱۴۴۳ هجری قمری اول دسامبر ۲۰۲۱ میلادی
🔰آبروی مومن حرمت دارد ✍️امام صادق علیه السلام: «المُؤمنُ حرامٌ كُلُّهُ: عِرضُهُ و مالُهُ و دَمُهُ» مؤمن سراسر وجودش حرمت دارد یعنی آبروی او، مال او و خون و جان او حرمت دارد. 📚مستدرک، ج ٩، ص ٢٣٩ آبرویِ مومن از بیت خدا بالاتر است حرمتش قطعاً که از سعی و صفا بالاتر است ذبحِ مومن: گفتنِ سرّش به گوشِ دیگران حفظِ رازش کن که رازش از منا بالاتر است ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌آیا خواندن داستان های تحریک کننده ی جنسی، جایز است؟ ✅همه ی مراجع: اگر باعث گردد، خواندن آن جایز نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 سوال: 1⃣ 🔸 آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول را پرداخت میکنیم اشکال شرعی دارد ؟ 2⃣ 🔸بر فرض که اشکال نداشته باشه این پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت میکنیم و سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط دادیم آیا خمس تعلق میگیره ؟ 👇👇👇👇
✅ پاسخ: 🔹1⃣ آیت الله خامنه ای: در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد. 2⃣ اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد. ➖➖ 🔹آیت الله مکارم شیرازی: 1⃣ در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد. 2⃣ چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣ فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است. 2⃣ اگر برای تهیه خودر مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد 🔹آیت الله وحید خراسانی: 1⃣پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد. 2⃣ به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد. 🔹آیت الله فاضل لنکرانی: 1⃣ خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است. 2⃣ پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده است خمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️