eitaa logo
حکمش چیه؟
108هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آبروی مومن حرمت دارد ✍️امام صادق علیه السلام: «المُؤمنُ حرامٌ كُلُّهُ: عِرضُهُ و مالُهُ و دَمُهُ» مؤمن سراسر وجودش حرمت دارد یعنی آبروی او، مال او و خون و جان او حرمت دارد. 📚مستدرک، ج ٩، ص ٢٣٩ آبرویِ مومن از بیت خدا بالاتر است حرمتش قطعاً که از سعی و صفا بالاتر است ذبحِ مومن: گفتنِ سرّش به گوشِ دیگران حفظِ رازش کن که رازش از منا بالاتر است ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌آیا خواندن داستان های تحریک کننده ی جنسی، جایز است؟ ✅همه ی مراجع: اگر باعث گردد، خواندن آن جایز نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 سوال: 1⃣ 🔸 آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول را پرداخت میکنیم اشکال شرعی دارد ؟ 2⃣ 🔸بر فرض که اشکال نداشته باشه این پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت میکنیم و سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط دادیم آیا خمس تعلق میگیره ؟ 👇👇👇👇
✅ پاسخ: 🔹1⃣ آیت الله خامنه ای: در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد. 2⃣ اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد. ➖➖ 🔹آیت الله مکارم شیرازی: 1⃣ در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد. 2⃣ چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣ فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است. 2⃣ اگر برای تهیه خودر مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد 🔹آیت الله وحید خراسانی: 1⃣پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد. 2⃣ به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد. 🔹آیت الله فاضل لنکرانی: 1⃣ خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است. 2⃣ پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده است خمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پوشیدن روسری با رنگ روشن با رعایت حجاب کامل و چادر اشکال دارد؟ 👈 پاسخ : لباس های رنگی برای خانم ها باید به حدی باشد که جلب توجه نامحرم نکند. ♨️جلب توجه در اینجا بدین معناست که باعث نشود که نامحرم نگاه خاصی به خانم کند و تحریک کننده باشد وهمچنین اگر باعث انگشت نما شدن نشود مشکلی ندارد -------------------------------- ادامه سوال🔽 به نظر شما روسری رنگی باچادر باعث این مسائل می شود؟ نظرها متفاوت است و ما قادر به تشخیص نیستیم. یعنی خانم ها جز رنگ مشکی هیچ رنگ دیگری نباید استفاده کنند؟👇 ✅پاسخ : بسته به عرف محل زنگی شماست اگر عرف است و جلب توجه نمیکند مشکلی ندارد ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 شرعی | فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز ◻️ رهبر معظم انقلاب نظر خود را پیرامون «فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز» اعلام کرد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰 آنچه از مسافر در سفر ساقط می شود ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 قالَ عَلَیه السَلام: ❤️ مرُوا الاَحداثَ بِالمِراءِ وَ الجِدالِ وَ الكُهولَ بِالفِكَرِ وَ الشُّيوخَ بِالصَّمتِ ؛ ❤️ جوانان را به مباحثه و مناظره، ميانسالان را به انديشيدن، و پيران را به سكوت، فرمان دهيد. 📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 20، ص 285 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌دست گذاشتن بر روی زانو در حال : ✅پاسخ: 🔺مشهور مراجع: دست گذاشتن بر روی زانو در حال رکوع واجب نیست وهمین که نمازگزار به اندازه رکوع خم شود کافی است . 🔺آیات عظام مکارم، سبحانی، رهبری : بنابراحتیاط واجب نمازگزار باید در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله 1023 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 حکم وضو با اثر چسب زخم 💠 سوال: مدام سرُم و آمپول می زنم و اثر چسب زخم روی دستم هیچ وقت کاملا پاک نمی شود و برطرف کردن آن مشقت زیادی دارد. آیا برای وضو اشکالی پیش می آید؟ پ✍🏻 پاسخ : اگر پاک کردن خیلی سخت باشد، هنگام وضو روی همان چسب به عنوان «جبیره» وضو بگیرید. [1] ✅ آیت الله بهجت: باید به دستور جبیره عمل کنید و احتیاط مستحب است که هم تیمم و هم وضوی جبیره ای را انجام دهید. [2] ✅ آیت الله سیستانی: وظیفه شما تیمم است؛ مگر آن که چسب در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمم جمع کنید (یعنی هر دو را انجام دهید). [3] ✅ آیت الله صافی: باید به دستور جبیره عمل کنید و بنابر احتیاط واجب اگر چسب هیچ قسمتی از اعضای تیمم را فرانگرفته یا تنها بعضی از محل تیمم را گرفته، تیمم هم بنمایید. [4] ---------------- 🔺 پی نوشت: [1]. امام، توضیح المسائل، م 338؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 333؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجبائر، م 14 و استفتائات جدید، ج1، با استفاده از س 69 و ج3، س 141 و استفتا. [2]. بهجت، توضیح المسائل، م 342 و وسیله النجاه، م 169. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 337 و المسائل المنتخبه، الجبائر، م 132 و منهاج الصالحین، ج1، م 104. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 344. >>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 158 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌حکم جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی ✅ پاسخ: 🔺مشهور مراجع: جابجا گفتن رکوع و سجده به طورعمدی اشکالی ندارد.( گزار می تواند هر ذکری را که به اندازه سه سبحان الله باشد در و بگوید). 🔺آیات عظام گلپايگاني زنجاني مكارم سبحانی: جابجا گفتن ذکر رکوع و سجده به طورعمدی بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1028 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پرسش: حکم گوش‌دادن به حرام و نحوه‌ی تشخیص آن‌را بیان کنید؟ و حکم موسیقی‌هایی که از رسانه‌ها پخش می‌شود چیست؟ 👇👇👇
✍️پاسخ: آنچه در اسلام حرام گردیده غنا است. و غنا به معنای «کشیدن صدا»، بلکه به معنای هرگونه صدا و آواز است.و به تعبیر شیخ انصاری «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ‌یک از این مفاهیم حرام نیستند»،به همین جهت و ادله‌ای که در جای خود آمده است، همه‌ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می‌دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است. (واژه‌ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده و گفته‌اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش‌گذرانی باشد). 🔹بعضی از فقها علاوه بر «لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده‌اند. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می‌شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می‌آید و او را از حد اعتدال خارج می‌کند. و در مورد موسیقی (آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می‌دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می‌دانند. 🔸 در رابطه با ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، همه‌ی مراجع گفته‌اند: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد. 🔹همچنین مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گاهی از صدا و سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگ‌هایی پخش می‌شود که به نظر می‌رسد مناسب با مجالس لهو و خوش‌گذرانی است؛ در حالی که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا می‌توانیم آنان را از گوش‌دادن به آن منع کنیم؟، فرموده‌اند: بر شما واجب است به آن گوش ندهید، ولی نهی دیگران؛ مبتنی بر این است که آنان هم آن موسیقی را حرام بدانند. 🔸 تبصره: یکی از شرایط وجوب فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، آن است که حرام بودن منکر، درباره‌ی انجام دهنده‌ی آن ثابت باشد و یا او بر گناه اصرار ورزد. فرض بر این است که موسیقی یادشده، در نظر دیگران از نوع موسیقی حلال است؛ در نتیجه نهی از منکر در این‌جا ساقط می‌شود. 🔹 نتیجه آن‌که ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، عرف عام(طبق نظر فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی) و بسته به نظر مکلف است و صرف پخش از صدا و سیما و دارا بودن مجوز توزیع از مراکز مربوطه ... مجوزی برای گوش‌دادن به آن نمی‌شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌 نیت فرادا کردن در بین نماز : 👈آیات عظام امام ،رهبری ، اراکی ، فاضل ، نوری ، بهجت ، زنجاني ، مظاهری : مأموم در بين نماز جماعت مي تواند نيّت فرادي كند. 👈 آیات عظام وحید ، گلپايگاني، صافي: احتياط واجب آن است كه مأموم در بين نماز جماعت تا ناچار نشود، نيّت فرادي نكند. 👈آیات عظام خوئي، تبريزي: اگر مأموم قبل از شروع نماز قصد فرادا کردن نماز را داشته است، بنابراحتیاط واجب فرادا کردن جایز نیست. 👈آیت الله سيستاني: اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد انفراد نمايد، بنابراحتیاط واجب جماعتش باطل است ولي نمازش صحيح است . 👈 آیات عظام مكارم ، سبحانی: مأموم در بین نماز جماعت بدون عذر نمی تواند نیت فرادی کند خواه از اول قصد داشته باشد یا نه. 📚 توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1423 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌 به امام جماعت نا شناس: ✅همه مراجع: دانستن اسم امام جماعت و دیدن صورت وی لازم نیست و همین که امام معین و عدالت او و صحت قرائتش و... محرز باشد کافی است؛ پس اگر بگوید اقتدا می کنم به امام حاضر ، نمازش صحیح است. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1460 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر 🌴 بخش دوم ⭕️ دعوای زن و شوهر 🔴 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 امام صادق علیه السلام: مهدی (عج) بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارهای ایشان راه می رود، و روی فرش‌های آنان قدم میگذارد.. ولی او را نمی شناسند…😔 📚 بحار؛52:154 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش ارکان نماز چيست؟ 📿 پاسخ بعضی از واجبات نماز ركن است، يعنی اگر انسان آنها را بجا نياورد يا در نماز اضافه كند، عمدا باشد يا اشتباها، نماز باطل می شود. و بعضی ديگر ركن نيست، يعنی اگر عمدا كم يا زياد شود، نماز باطل می شود. و چنانچه اشتباها كم يا زياد گردد، نماز باطل نمی شود. و ركن پنج چيز است: اول: نيت. دوم: تكبيرة الاحرام. سوم: قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام، و قيام متصل به ركوع يعنی ايستادن پيش از ركوع. چهارم: ركوع. پنجم: دو سجده. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌سوال: اگه ما در راه برگشت از سفر باشیم و اول وقت‌مون توی راه و شکسته باشه، آیا باید صبر کنیم به منزل برسیم و کامل بخونیم؟ یا باید شکسته بخونیم و دوباره در منزل کامل بخونیم؟ یا همین یه‌باری که شکسته می‌خونیم، کافیه؟ ✅ پاسخ شما در اینجا مختار هستین؛ برای همین می‌تونین صبر کنین تا برسین خونه و بخونین یا توی سفر بخونین. ♻️اگرچه _وقت بخونین، هرچند شکسته، فضیلت داره. ⭕️نکته: اگه شکسته بخونین، وقتی به وطن برسین، نیاز به خوندن مجدد نماز و همون ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پرسش: آیا بیمار مشرف به مرگ، محجور شمرده شده و نمی‌تواند در اموالش تصرف نماید؟ 👇👇👇
✍️پاسخ: مقصود از بیمار مشرف به مرگ، بیماری است که پزشکان و یا دیگر افراد خبره از ادامه زندگی او ناامید شده و اعلام می‌کنند که مرگ او به زودی فرا خواهد رسید. 🔸بر اساس مبانی فقهی، اگر شخصی به صورت عادی بیمار شود و بیماریِ او به مرگش متصل نشود، مانند شخص سالمی است که در اموالش هرگونه بخواهد می‌تواند تصرف کند و تمام تصرفات او در اموالش نیز نافذ است. اما اگر بیماریِ او به مرگش متصل شود، برخی فقها معتقدند، وی محجور شمرده شده و تصرف وی در اموالش محدود می‌گردد. 🔹فقها معیارهای گوناگونی برای شناخت مریض مشرف به مرگ ارائه داده‌اند: هر بیماری خطرناکی که احتمال مرگ در اثر ابتلا به آن زیاد باشد، بیماری مشرف به مرگ است. 🔸ویژگی بارز این قبیل بیماری‌ها آن است که بیشتر افراد مبتلا به آنها دچار وحشت و اضطرابی دائمی هستند، آن‌گونه که از زندگی خود قطع امید کرده، هر لحظه در انتظار فرا رسیدن مرگ خویش به سر می‌برند. شاید به همین دلیل است که در فقه از آنها با عنوان امراض مخوف یاد شده است. 🔹 هر بیماری که شخص بر اثر ابتلا به آن بیماری و در ادامه آن بمیرد، بیماریِ مشرف به مرگ شمرده می‌شود. هر بیماری که عرفاً مرگ‌آور باشد، بیماری مشرف به مرگ محسوب می‌شود، اگرچه بیمار با وجود آن، مدتی طولانی به زندگی ادامه دهد و به اصطلاح پس از ابتلا به آن فوراً نمیرد. 🔸با توجه به تعاریف بالا می‌توان گفت؛ بیمار متصل به مرگ مربوط به کسی است که از انجام امور عادی و روزمره خود به یک‌باره ناتوان شود و پزشکان بر کشنده بودن بیماری او - به صورت موردی و با ملاحظه نوع بیماری - گواهی دهند و سرانجام فرد مورد نظر با همان بیماری از دنیا برود. 🔷در مورد محجوریت بیمارِ مشرف به مرگ نیز نظرات متعددی از سوی فقها ارائه شده است: 🔸 بعضی از فقهای متقدم هیچ تفاوتی میان تصرفات مالی شخص بیمار و سالم از حیث نحوە نفوذ این تصرفات قائل نبودند. 🔹برخی فقها، دامنه‌ی نفوذ تصرفات تبرعی بیمار مشرف به مرگ را به ثلث اموال او محدود کرده و در بیش از این مقدار، اجازه‌ی ورثه را لازم دانسته‌اند. 🔸در میان فقهای معاصر، برخی، با وجود اقوی شمردن نظریه‌ی دوم، نظریه‌ی عدم نفوذ منجزات بیمار مشرف به مرگ را در بیش از ثلث، ضعیف دانسته‌اند. از این‌رو، تمام تصرفات بیمار، حتی در بیماری مشرف به مرگ او نافذ خواهد بود. 💠بنابر این، با توجه به این اختلاف نظرها، در حال حاضر، قانون‌گذاران در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران -که برگرفته از آیات و روایات و متأثر از آرای فقیهان است - بیماری متصل به مرگ را در شمار اسباب محجوریت به شمار نیاورده‌اند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️