animation.gif
5.6K
✅پرسش: حکم گوشدادن به #موسیقی حرام و نحوهی تشخیص آنرا بیان کنید؟ و حکم موسیقیهایی که از رسانهها پخش میشود چیست؟
👇👇👇
✍️پاسخ: آنچه در اسلام حرام گردیده غنا است. و غنا به معنای «کشیدن صدا»، بلکه به معنای هرگونه صدا و آواز است.و به تعبیر شیخ انصاری «کاملا روشن و بدیهی است که هیچیک از این مفاهیم حرام نیستند»،به همین جهت و ادلهای که در جای خود آمده است، همهی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام میدانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است. (واژهی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده و گفتهاند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوشگذرانی باشد).
🔹بعضی از فقها علاوه بر «لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزودهاند. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته میشود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید میآید و او را از حد اعتدال خارج میکند. و در مورد موسیقی (آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام میدانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام میدانند.
🔸 در رابطه با ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، همهی مراجع گفتهاند: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد.
🔹همچنین مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گاهی از صدا و سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگهایی پخش میشود که به نظر میرسد مناسب با مجالس لهو و خوشگذرانی است؛ در حالی که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا میتوانیم آنان را از گوشدادن به آن منع کنیم؟، فرمودهاند: بر شما واجب است به آن گوش ندهید، ولی نهی دیگران؛ مبتنی بر این است که آنان هم آن موسیقی را حرام بدانند.
🔸 تبصره: یکی از شرایط وجوب فریضهی امر به معروف و نهی از منکر، آن است که حرام بودن منکر، دربارهی انجام دهندهی آن ثابت باشد و یا او بر گناه اصرار ورزد. فرض بر این است که موسیقی یادشده، در نظر دیگران از نوع موسیقی حلال است؛ در نتیجه نهی از منکر در اینجا ساقط میشود.
🔹 نتیجه آنکه ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، عرف عام(طبق نظر فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی) و بسته به نظر مکلف است و صرف پخش از صدا و سیما و دارا بودن مجوز توزیع از مراکز مربوطه ... مجوزی برای گوشدادن به آن نمیشود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌 نیت فرادا کردن در بین نماز #نماز_جماعت :
👈آیات عظام امام ،رهبری ، اراکی ، فاضل ، نوری ، بهجت ، زنجاني ، مظاهری : مأموم در بين نماز جماعت مي تواند نيّت فرادي كند.
👈 آیات عظام وحید ، گلپايگاني، صافي: احتياط واجب آن است كه مأموم در بين نماز جماعت تا ناچار نشود، نيّت فرادي نكند.
👈آیات عظام خوئي، تبريزي: اگر مأموم قبل از شروع نماز قصد فرادا کردن نماز را داشته است، بنابراحتیاط واجب فرادا کردن جایز نیست.
👈آیت الله سيستاني: اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد انفراد نمايد، بنابراحتیاط واجب جماعتش باطل است ولي نمازش صحيح است .
👈 آیات عظام مكارم ، سبحانی: مأموم در بین نماز جماعت بدون عذر نمی تواند نیت فرادی کند خواه از اول قصد داشته باشد یا نه.
📚 توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1423
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌 #اقتدا به امام جماعت نا شناس:
#نماز_جماعت
✅همه مراجع: دانستن اسم امام جماعت و دیدن صورت وی لازم نیست و همین که امام معین و عدالت او و صحت قرائتش و... محرز باشد کافی است؛ پس اگر بگوید اقتدا می کنم به امام حاضر ، نمازش صحیح است.
📚توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1460
⚜️ @Ahkaam ⚜️
002.mp3
1.5M
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر
🌴 بخش دوم
⭕️ دعوای زن و شوهر
🔴 #دکتر_حبشی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
ارکان نماز چيست؟
📿 پاسخ
بعضی از واجبات نماز ركن است، يعنی اگر انسان آنها را بجا نياورد يا در نماز اضافه كند، عمدا باشد يا اشتباها، نماز باطل می شود. و بعضی ديگر ركن نيست، يعنی اگر عمدا كم يا زياد شود، نماز باطل می شود. و چنانچه اشتباها كم يا زياد گردد، نماز باطل نمی شود. و ركن پنج چيز است: اول: نيت. دوم: تكبيرة الاحرام. سوم: قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام، و قيام متصل به ركوع يعنی ايستادن پيش از ركوع. چهارم: ركوع. پنجم: دو سجده.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌سوال: اگه ما در راه برگشت از سفر باشیم و #نماز اول وقتمون توی راه و شکسته باشه، آیا باید صبر کنیم به منزل برسیم و کامل بخونیم؟ یا باید شکسته بخونیم و دوباره در منزل کامل بخونیم؟
یا همین یهباری که شکسته میخونیم، کافیه؟
#نماز_مسافر
✅ پاسخ
شما در اینجا مختار هستین؛ برای همین میتونین صبر کنین تا برسین خونه و #کامل بخونین یا توی سفر #شکسته بخونین.
♻️اگرچه #اول _وقت بخونین، هرچند شکسته، فضیلت #بیشتری داره.
⭕️نکته: اگه شکسته بخونین، وقتی به وطن برسین، نیاز به خوندن مجدد نماز #نیست و همون #کفایت_میکنه
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✍️پاسخ: مقصود از بیمار مشرف به مرگ، بیماری است که پزشکان و یا دیگر افراد خبره از ادامه زندگی او ناامید شده و اعلام میکنند که مرگ او به زودی فرا خواهد رسید.
🔸بر اساس مبانی فقهی، اگر شخصی به صورت عادی بیمار شود و بیماریِ او به مرگش متصل نشود، مانند شخص سالمی است که در اموالش هرگونه بخواهد میتواند تصرف کند و تمام تصرفات او در اموالش نیز نافذ است. اما اگر بیماریِ او به مرگش متصل شود، برخی فقها معتقدند، وی محجور شمرده شده و تصرف وی در اموالش محدود میگردد.
🔹فقها معیارهای گوناگونی برای شناخت مریض مشرف به مرگ ارائه دادهاند:
هر بیماری خطرناکی که احتمال مرگ در اثر ابتلا به آن زیاد باشد، بیماری مشرف به مرگ است.
🔸ویژگی بارز این قبیل بیماریها آن است که بیشتر افراد مبتلا به آنها دچار وحشت و اضطرابی دائمی هستند، آنگونه که از زندگی خود قطع امید کرده، هر لحظه در انتظار فرا رسیدن مرگ خویش به سر میبرند. شاید به همین دلیل است که در فقه از آنها با عنوان امراض مخوف یاد شده است.
🔹 هر بیماری که شخص بر اثر ابتلا به آن بیماری و در ادامه آن بمیرد، بیماریِ مشرف به مرگ شمرده میشود.
هر بیماری که عرفاً مرگآور باشد، بیماری مشرف به مرگ محسوب میشود، اگرچه بیمار با وجود آن، مدتی طولانی به زندگی ادامه دهد و به اصطلاح پس از ابتلا به آن فوراً نمیرد.
🔸با توجه به تعاریف بالا میتوان گفت؛ بیمار متصل به مرگ مربوط به کسی است که از انجام امور عادی و روزمره خود به یکباره ناتوان شود و پزشکان بر کشنده بودن بیماری او - به صورت موردی و با ملاحظه نوع بیماری - گواهی دهند و سرانجام فرد مورد نظر با همان بیماری از دنیا برود.
🔷در مورد محجوریت بیمارِ مشرف به مرگ نیز نظرات متعددی از سوی فقها ارائه شده است:
🔸 بعضی از فقهای متقدم هیچ تفاوتی میان تصرفات مالی شخص بیمار و سالم از حیث نحوە نفوذ این تصرفات قائل نبودند.
🔹برخی فقها، دامنهی نفوذ تصرفات تبرعی بیمار مشرف به مرگ را به ثلث اموال او محدود کرده و در بیش از این مقدار، اجازهی ورثه را لازم دانستهاند.
🔸در میان فقهای معاصر، برخی، با وجود اقوی شمردن نظریهی دوم، نظریهی عدم نفوذ منجزات بیمار مشرف به مرگ را در بیش از ثلث، ضعیف دانستهاند. از اینرو، تمام تصرفات بیمار، حتی در بیماری مشرف به مرگ او نافذ خواهد بود.
💠بنابر این، با توجه به این اختلاف نظرها، در حال حاضر، قانونگذاران در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران -که برگرفته از آیات و روایات و متأثر از آرای فقیهان است - بیماری متصل به مرگ را در شمار اسباب محجوریت به شمار نیاوردهاند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
سلام؛ آیا #ویزیت خارج از نوبت توسط آشنایی با منشی، جایز هست؟
✅ پاسخ:
🎗باید طبق قانون👨✈️ عمل بشه.
🎗حق دیگران را #ضایع_نکنین.
🎗 مثل دیگران نوبت بگیرین و عمل کنین
#حق_الناس
⚜️ @Ahkaam ⚜️