✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌
﷽
✏️🖍✏️🖍✏️🖍✏🖍
❓لمس خط قرآن بدون وضو
چه حکمى داره؟
📚 همه مراجع: هرگونه تماس بدن
با خط قرآن بدون وضو حرامه.
⭕️ نکته: لمس خط قرآن در ایام عادت ماهیانه و حالت جنابت هم دقیقاً همین حکم رو داره.
🔺 توضیحالمسائل، م۳۱۷؛ وحید، توضیحالمسائل، م۳۲۳؛ خامنهاى، اجوبة، س۱۵۴.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 صفاتی که برای خدا بهکار میبریم، دو جوره:
1️⃣ صفاتی که فقط برای خدا بهکار میره؛ مثل «رحمان» یا «مقلبالقلوب».
👈 لمس اینا:
📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، تبریزی، فاضل و زنجانی: بنابر احتیاط واجب، بدون وضو حرام است.
📚 آیات عظام خامنهای، وحید، صافی و نوری: بدون وضو حرام است.
2️⃣ صفاتی که برای غیرخدا هم بهکار میره.
👈 اینا خودشون دو دسته هستن:
🔶 الف) صفاتی که غالباً برای خدا بهکار میرن، طوری که اگه بدون توضیح یا نشونه خاصی بهکار برن، همه فکر میکنن منظور خداست؛ مثل «رب» و «خالق».
✌️ لمس اینا اگه بدون نشونه خاصی بیان یا نشونهای در کلام وجود داشته باشه که نشون بده منظور از اون، خداست:
📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، تبریزی، فاضل و زنجانی: بنابر احتیاط واجب، بدون وضو حرام است.
📚 آیات عظام خامنهای، وحید، صافی و نوری: بدون وضو حرام است.
✌️ در غیر این دو صورت، اشکال نداره.
🔶ب) صفاتی که بین خدا و دیگران مشترکه، طوری که وقتی بدون توضیح و نشونه باشه، معلوم نیست منظور از اون، خداست یا دیگران؛ مثل «رحیم» و «عظیم».
✌️ لمس اینجور صفات اگه نشونهای در نوشتار وجود داشته باشه که نشون بده منظور از اون، خداست:
📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، تبریزی، فاضل و زنجانی: بنابر احتیاط واجب، بدون وضو حرام است.
📚 آیات عظام خامنهای، وحید، صافی و نوری: بدون وضو حرام است.
در غیراینصورت (نشونهای نباشه،
یا نشونهای باشه که بفهمونه منظور، غیرخداست)، اشکال نداره.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 توضیحالمسائل جامع، ج۱، م۴۰۵۴.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
ـ🍃💌🍃💌☘🍃
ـ💌🍃💌🍃
ـ🍃💌☘🍃
ـ💌🍃﷽
ـ☘🍃
ـ🍃 #پست_ویژه #زنبور_بی_عسل!
📌چرا برخی از افراد،
نسبت به فراگیری دانش بیرغبتاند❓
💚امام علی علیهالسلام:
إنَّما زُهدَ النّاسِ فی طَلَبِ العِلمِ
کَثرَةُ ما یَرَونَ مِن قِلَّةِ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ
📍آنچه مردم را به تحصیل دانش بیرغبت کرده، این است که بسیار میبینند؛ آنان که به آنچه آموختهاند، عمل میکنند، اندکاند...!
📚 غررالحکم، ح ۳۸۹۵
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
#جا_بجایی_چرا ؟
👈 اگه خدارو حذف کنید بخواهید یا نخواهید شیطان تو زندگیتون جای خدا رو پر میکنه ...
👈 بنی امیه چه کرده برای شما جز ضرر ؟! مأمون چه کرده ؟ یزید چه کرده ؟
#حضرتاستادانصاریان
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️سادات دقیقا چه کسانی هستند
سوال تاریخی
🔰پرسش :سادات به چه کسانی میگویند؟
✍️پاسخ: سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول اللَّه) میرسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب میشود.- اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم میگویند.
🔹برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه میرسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس میگویند، سید محسوب میشوند. فرزندان ابوطالب به نام های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(علیه السلام) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند.
🔹پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نام های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم از طریق پدرشان علی(علیه السلام) سید بودند. تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(علیه السلام) به هاشم میرسند و سید هستند.
🔹بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(علیه السلام) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هستند. سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.
🌐مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
(دفتر مقام معظم رهبری )
(فقه واحکام امام خامنهای)
(مدظله العالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢صیغه تلفنی -اینترنتی💢
خواندن صیغه ازدواج موقت از طریق اینترنت چه حکمی دارد؟
1️⃣اولا
در خواندن صیغه ازدواج فرقی بین ازدواج موقت و دائم نیست و از این جهت مانند هم هستند.
2️⃣ثانیا
اگر منظور از خواندن صیغه توسط اینترنت، تایپ صیغه عقد باشد، از نظر همه مراجع محترم جایز نیست.
همه مراجع: خیر، با تایپ کردن، عقد صحیح نیست
اما اگر از طریق اینترنت صدا و تصویر و یا فقط صدا شنیده و مبادله شود، اشکالی ندارد، زیرا مراجع محترم تقلید، خواندن صیغه عقد را توسط تلفن جایز دانسته اند.
مگر به نظرآیت الله مکارم شیرازی که فرموده اند: صیغه عقد ازدواج (دایم یا موقت) باید حضوری باشد
⚜️ @Ahkaam ⚜️
009.mp3
1.91M
🥀 ༼﷽༽🥀
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر
🌴 بخش نهم
⭕️ همهی زندگی ما باید طبق خواست خدا باشد نه طبق میل و هوای نفسمان!
🔴 #دکتر_حبشی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⭕️ #حدیث
🔸پیامبر اکرم (ص):
🔹اطلُبُوا العِلمَ ... لِأَنَّهُ مَعالِمُ الحَلالِ وَالحَرامِ، ومَنارُ سُبُلِ الجَنَّةِ، وَالمُؤنِسُ فِي الوَحشَةِ، وَالصّاحِبُ فِي الغُربَةِ وَالوَحدَةِ، وَالمُحَدِّثُ فِي الخَلوَةِ .
🔹دانش بجوييد...؛ چرا كه نشانههاى (وسيله شناخت) حلال و حرام است، و چراغ راهنماى راههاى بهشت، و همدم بىكسى، و يار غربت و تنهايى، و همسخن در خلوت.
🔺الأمالي للطوسي : ص ٤٨٨ ح ١٠٦٩
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#احکام_غیبت
#گفتن_مستقیم_و_با_کنایه
🌾 فرقی در حرام بودن غیبت، بین گفتن بصورت کنایه و گفتن مستقیم نیست.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️وجوب تقلید
🔷س : آیا لازم است مرجع تقلید انتخاب کنیم و از او تقلید نماییم؟
✅ ج: مکلّف اگر مجتهد نیست، یا باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند، یا طبق احتیاط عمل کند، یعنی به گونهای عمل کند که مطمئن شود وظیفهی شرعی خود را انجام داده است. مثلاً کاری را که بعضی از مجتهدان حرام میدانند و بعضی دیگر حرام نمیدانند، انجام ندهد و کاری را که بعضی واجب میدانند و بعضی دیگر واجب نمیدانند، انجام دهد.
📕منبع: leader.ir
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#نذورات_اضافه_آمده
🔷س.اضافات نذورات که برای عزاداری جمع شده را چه باید کرد؟
✅ج. ميتوان باقیمانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در راه خیر مصرف کرد و اگر از مواد فاسد شدنى مانند گوشت است مىتوانيد آن را بفروشيد و پول آن را در مجالس عزادارى آينده مصرف كنيد.
#نذورات
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 وضو و غسل با وجود لاک ناخن
💠 سؤال: استفاده از #لاک توسط خانمها در #ناخن های دست و پا هنگام #وضو و #غسل چه حکمی دارد؟
✅ جواب: تمام ناخن های دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#عیوب_ظاهری
🤔 ❓ بیان عیبهای آشکار و ویژگیهای ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب میشود؟
🌺 ✍️ بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است.
👌 تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده میدانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب میشود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است.
📎#احکام
📎#احکام_غیبت
📎#احکام_گفتگو
⚜️ @Ahkaam ⚜️
س۱: تكرار كدام يك از اذكار، نماز را باطل مىكند؟ مثلاً ذكر تسبيحات اربعه يا ذكر ركوع و سجود را تا چند بار مجازيم تكرار كنيم؟ س۲: ذكر قرائت حمد و سوره را چطور؟ مثلاً اگر اياك نعبد واياك نستعين را بد تلفظ كنيم مىتوانيم تكرار كنيم؟
ج۱) تکرار ذکر به قصد مطلق ذکر اشکال ندارد. ج۲) در فرض سؤال تکرار به قصد احتياط اگر منجر به وسواس نباشد، اشکال ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
010.mp3
1.53M
🥀 ༼﷽༽🥀
🎙 رابطه صحیح زن و شوهر
🌴 بخش دهم
⭕️ ویژگیهای نگاه مالکیّت و تفاوتش با نگاه امانتداری
🔴 #دکتر_حبشی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✳️ مواردی که در نماز کلام بیجا محسوب نمی شود:
✅ پاسخ:
1️⃣ جواب سلام که واجب است.
2️⃣ صلوات در حین گفتن یا شنیدن نام پیامبر اکرم صل الله علیه و اله .
3️⃣ ذکر.
4️⃣ خواندن بخشی از قرآن در هر جای نماز غیر از سوره های سجده دار.
5️⃣ جواب عطسه کننده ( در هنگامی که نمازگزار عطسه کرد شنونده میگوید: یرحمکم الله و نمازگزار در پاسخ بگوید: یغفرالله لکم).
➖➖➖➖➖
1- توضیح المسائل مراجع ج 1 م 1137 2-همان، م 1124 و 1125 3-همان، م 1134 4- همان، م 1135. 5-عروه الوثقی، ج1 ص 717، م39
⚜️ @Ahkaam ⚜️
[ اگر چیزی را که رکن نیست فراموش کند]
مسأله ۱۱۱۱ اگر چیزی را که رکن نیست فراموش کند و رکن بعد از آن را به جا آورد، مثلًا حمد را فراموش کند و مشغول رکوع شود، (۱) نمازش صحیح است (۲).
(۱) (بهجت:) و در رکوع یادش بیاید که حمد را نخوانده، باید بگذرد و نمازش صحیح است.
(۲) (زنجانی:) نمازش را ادامه می دهد و صحیح است. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله (۱۱۰۸).
(فاضل:) مسأله اگر یکی از واجبات غیر رکنی فراموش شود چنانچه آن واجب، واجب مستقل است مثل حمد و سوره در این صورت اگر بعد از توجه بخواهد برگردد مستلزم زیادی رکن شود مثلًا سوره را فراموش کرده و در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید نمازش صحیح است و احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو به جا آورد و اگر بازگشت مستلزم زیادی رکن نشود باید برگردد و جزء فراموش شده را به جا آورد و اعمال بعدی را به جا آورد و به احتیاط مستحب برای هر جزئی که اضافه کرده دو سجده سهو به جا آورد، امّا اگر واجبی که ترک شده مستقل نباشد بلکه در ضمن واجب دیگری باشد مثل ذکر سجده در این فرض اگر بعد از انجام واجب اصلی (سر برداشتن از سجده) یادش بیاید نمازش صحیح است و مستحب است دو سجده سهو به جا آورد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#استفتائات
❓ اگر كسي در ادارهاي رشوه بگيرد. آيا حق داريم به مسئولان مربوطه گزارش كنيم؟
✔️ پاسخ #آیت_الله_صافی_گلپایگانی
⚜️ @Ahkaam ⚜️