❓با زنی ازدواج کردم که به گفته خویش مطلقه بود، پس از 6 ماه متوجه شدم که هنوز از شوهر سابقش طلاق شرعی نگرفته و مدعی بود که شوهرش مرتد است و آن زن تا مدتها حکم مرتد را نمیدانسته است. اما من در صدق کلامشان شک دارم و امکان تحقیق هم ندارم. حال دادگاه حکم به طلاق مبارات داده است. آیا ازدواج من با این زن صحیح است؟ همچنین زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است یا از زمان فهمیدن حکم ارتداد؟
🍃🌺1. در فرض سؤال که شک در صحت ادعای زن دارید، احتیاط آن است که او را طلاق داده و دیگر هم با او ازدواج نکنید. و برخی از فقها نیز میگویند اگر با او همبستر شدهاید، ازدواج شما با وی جایز نیست.
🍃🌺2. زمان شروع عده از زمان یقین به موضوع ارتداد است، ولی تشخیص موضوع ارتداد باید از طریق دادگاه اسلامی باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43568
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اسراف چه زمانی اتفاق میافتد؟ آیا استفاده از مالی که از راه حلال بدست آمده، برای راحتی و آسایش بیشتر، اسراف محسوب شده و حرام است؟ مثلاً شخصی با یک ماشین پیکان نیازش برطرف میشود، ولی برای رفاه و امنیت بیشتر ماشینی دیگر که در توانش است بخرد. آیا این حرام است؟
🍃🌺1. اسراف یعنی زیادهروی و تجاوز از حد طبیعی و عرفی در کارها، به طوری که عمل شخص عرفاً مصداق ولخرجی و بیهودگی پیدا کند.
🍃🌺2. با توجه به اینکه یکی از اهداف انسان در زندگی، رسیدن به رفاه و آسایش خود و اطرافیانش است، نمیتوان اقدامات وی در این زمینه را بیهوده فرض کرد.
💠بنابراین آنچه در سؤال ذکر شده، نه تنها اسراف نیست، بلکه به عنوان نمونه در مصداق وسیله نقلیه، گاه جهت حفظ امنیت خود و دیگران، لازم نیز میباشد، ضمن اینکه پیامبر اکرم (ص) نیز در نگاهی واقعبینانه، داشتن مرکبی مناسب را از جمله وسایل خوشبختی افراد بیان نمودهاند.
❗️البته باید توجه داشت که وسیله نقلیه مناسب در زمانها و مکانهای مختلف متفاوت است، اما اجمالاً وسیلهای مناسب است که علاوه بر داشتن استانداردهای اولیه، استفاده از آن نیز در جامعه رواج داشته و عرفاً به عنوان وسیلهای برای فخرفروشی به شمار نیاید و اقدام فرد در تعویض وسیله نقلیه – و یا هر وسیله دیگری – از منظر عقل و نیز از نگاه عموم مردم، امری منطقی و توجیهپذیر به شمار آید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در عصر پیامبر اسلام(ص) اجتهاد صورت میگرفته و از عقل برای استنباط احکام استفاده میشد؟
🍃🌺اجتهاد در سیر تاریخی خود دارای حداقل دو معنا بوده است. تا قرن هفتم هجری، اجتهاد به معنای «رأی و قیاس» تلقی میشد، همین معنا از اجتهاد در کلام اهل سنت خود نمایی میکند؛ لذا از سوی عالمان شیعه با آن مخالفت شده است. اهل سنت با توجه به ادلهای که اقامه کردهاند؛ نه تنها اصرار دارند که اجتهادِ به این معنا در عصر پیامبر(ص) بوده؛ و برخی از اصحاب اجتهاد برأی میکردند. بلکه پا را از این فراتر نهاده و در برخی از کتابهای خود بابی به نام «اجتهادات النبی» آوردهاند؛ یعنی مصادیقی که پیامبر(ص) نیز اجتهاد کرد.
قدیمیترین نص درباره معنای جدید اجتهادِ مورد قبول شیعه؛ در قرن هفتم و مربوط به محقق حلی در کتاب «معارج الأصول» است. شواهدی بر پایهگذاری چنین اجتهادی را میتوان در روایات و تعالیم اهل بیت(ع) مشاهد نمود.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓زمان محاسبه ده روز در موضوع قصد ده روز در سفر چگونه است؟
🍃🌺مسافرى که میخواهد ده روز در محلى بماند، لازم نیست قصد ماندن شب اول تا شب یازدهم را داشته باشد و همین که قصد کند از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم (یعنى ده روز و نه شب) بماند، باید نماز را تمام بخواند. همچنین اگر مثلاً قصدش این باشد که از ظهر روز اوّل تا ظهر روز یازدهم بماند، باید نماز را تمام بخواند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40102
⚜ @Ahkaam ⚜
❓ترک نماز گناه کبیره است، یا گناه صغیره؟
🍃🌺در تعالیم دین اسلام، نماز ستون دین اعلام شده و ترک عمدی آن علاوه بر آنکه گناهی کبیره است، فردی که نماز را ترک میکند، هر چند در ظاهر مسلمان است و احکام مسلمانان در مورد او اجرا میشود، اما در حقیقت تفاوت چندانی با کافران ندارد. آنچه گفته شد برگرفته از روایات فراوانی است که به دو مورد آن اشاره میشود:
🔅1. امام باقر(ع) فرمود: نماز ستون دین است و شما آنرا مانند ستون خیمهای در نظر بگیرید که اگر برپا باشد، طنابها و میخهای خیمه نیز در جای خود استوار خواهند ماند، اما اگر این ستون کج شده و بشکند، نه میخی و نه طنابی در جای خود باقی نخواهند ماند.
🔅2. عبید بن زراره میگوید؛ در مورد گناهان کبیره، نظر امام صادق(ع) را جویا شدم. ایشان فرمود که در نوشتههای امیرالمؤمنین(ع) هفت گناه کبیره ثبت شده است: کفر به پروردگار، آدمکشی، آنچه به عاق والدین بیانجامد، رباخواری، تصرف ظالمانه در اموال یتیمان، فرار از جنگ و بازگشتن از هجرت. عبید گوید که پرسیدم: آیا اینها گناهان کبیرهاند؟ فرمود: بلی! مجدداً پرسیدم: آیا تصرف ظالمانه در یک درهم (مقدار بسیار اندکی) از مال یتیم گناهش بیشتر است یا بینمازی؟! حضرت فرمود: بینمازی! گفتم: پس چرا بینمازی را از گناهان کبیره به شمار نیاوردید؟! امام از من پرسید: اولین گناه کبیرهای را که گفتم کدام بود؟ گفتم: کفر به پروردگار! ایشان فرمود: آنکه بدون دلیل نماز را ترک کند، کافر است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا واجب است مجانین و شبه مجانین را از خوردن گوشتی که ذبح شرعی نشده بر حذر داریم؟
🍃🌺خوراندن غذای حرام به دیگران جایز نیست، ولی اگر شخصی که تکلیف ندارد، خودش چنین غذایی را مصرف کند، واجب نیست وی را از خوردن آن منع کرد، گرچه احتیاط در آن است که آنها را از خوردن آن بر حذر دارند.
برخی از فقها نیز در این زمینه میگویند، اگر جلوگیری نکردن از مصرف چنین غذاهایی، با حق حضانت ولیّ مخالف باشد، باید جلوگیری کرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓کسی که روی صندلی مینشیند و نماز میخواند در هنگام سجده در مورد نوک انگشت پا که واجب است روی زمین قرار گیرد، باید چه کند؟
🍃🌺فردی که از روی عذر، بر روی صندلی مینشیند و نماز میخواند، در صورتی که برای او ممکن است، بر اساس نظر برخی مراجع، باید در هنگام سجده نوک انگشتان پا را روی زمین قرار دهد، ولی چنانچه از این عمل معذور باشد، مطمئناً رعایت آن بر وی واجب نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مادر و دختری باردار هستند و تقریبا همزمان فرزندشان به دنیا آمده است. در ایام شیر دهی مادر به حج واجب میرود و دختر بچه مادر که خواهر خود اوست را به مدت یک ماه شیر میدهد. حکم این موضوع چیست؟ و حکم شوهر این دختر با او چگونه است؟
🍃🌺مراجع تقلید در اینباره میگویند، اگر زنی از شیر شوهر خود، افراد زیر را شیر دهد، شوهرش بر او حرام نمىشود، اگر چه بهتر آن است که احتیاط کرده و از شیر دادن به این افراد پرهیز کند:
1. برادر و خواهر خود را؛
2. عمو و عمه و دایى و خالۀ خود را؛
3. اولاد عمو و اولاد دایى خود را؛
4. برادرزادۀ خود را.
5. برادر شوهر، یا خواهر شوهر خود را؛
6. خواهرزادۀ خود، یا خواهرزادۀ شوهرش را؛
7. عمو و عمه و دایى و خالۀ شوهرش را؛
8. نوۀ زن دیگر شوهر خود را.
بنابر این شیر دادن به خواهر یا برادر، حرام نیست و با انجام آن شوهر زن شیرده بر وی حرام نمیشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌴افتادن نام مقدسی در مستراح🌴
❓1. اگر شیء محترمی مثل قرآن، مهر و پول هایی که نام مقدس ائمه در آنها نوشته شده در چاه فاضلاب مستراح یا آشپزخانه بیافتد چه حکمی دارد؟ 2. اگر این چاهها که امروزه به صورت مشترک باشد به خصوص در مجتمع های مسکونی حکم چه خواهد بود؟ 3. اگر به شبکه سراسری فاضلاب شهری متصل باشند حکم چیست؟ 4. آیا احکام مربوط به این مسأله فقط در حق فرد مطلع از جریان، ثابت است یا نه برای همه است و مثلا این فرد مطلع باید به سایرین که مطلع نیستند، آگاهی دهد؟
🍃🌺1و2. اگر داخل چاه توالت و یا چاههای مشترک باشد، استفاده از آن دستشویی تا زمانی که یقین به از بین رفتن آن اسامی مقدسه حاصل نشده، برای شخص مطلع جایز نیست ولى اگر داخل چاهی جدا از توالت (مانند چاه آشپزخانه)، باشد، مانعى ندارد.
🍃🌺3. اگر چاه متّصل به لولهکشى فاضلاب شهری است، هنگامى که اطمینان حاصل شود که آن شیء محترم، به نقطۀ دورى منتقل شده، مشکلى ندارد.
4. همانطور که بیان شد این احکام، مختص به شخص مطلع است و گفتن آن به بقیه لازم نیست.
ضمنا برخی از مراجع، این احکام را صرفا دربارهی قرآن یا شیئی که اسم الله در آن باشد، جاری میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40173
⚜ @Ahkaam ⚜
❓معمولاً افرادی برای فروش خانه به مشاوران املاک مراجعه می کنند که نیازمند پولش هستند و از طرفی در اسلام از معامله با افراد مضطر نهی شده است. تکلیف چیست؟
🍃🌺با آنکه خرید از افراد مضطر حرام نیست و چه بسا خودداری همگان از خرید کالا از افراد مضطر، آنها را دچار اضطرار شدیدتری نماید، اما چنانچه در پرسش نیز بدان اشاره شده است در روایات اسلامی، سوء استفاده از چنین وضعیتهای اضطراری افراد و خرید اجحافآمیز از آنان به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است.
حال ممکن است که این پرسش به وجود آید که خرید ارزانتر از نرخ بازار تا چه حد اجحافگرایانه بوده و تا چه حدی منطبق بر تخفیفات معمول در معاملات بازار است و چه مرزی میان آن دو وجود دارد؟!
در این زمینه باید گفت که بهترین معیار مرزبندی، وجدان هر فرد است.
به عنوان نمونه اگر شخص مضطری برای فروش خانهاش به بنگاه مراجعه کرد، مشاور املاک باید با در نظر داشتن نرخ بازار، وجدان خود را قاضی قرار داده و بیندیشد که اگر فروشندهای عادی برای فروش مراجعه میکرد، حداکثر تخفیف عاقلانهای که خود او از ابتدا برای خرید کالا به فروشنده پیشنهاد میداد، چه اندازه بود؟! سپس خود را ملزم بداند که دست کم، این خانه را کمتر از این حداکثر فرضی پیشنهادی، از فرد مضطر خریداری نکند.
به عنوان نمونه، در وضعیت فعلی اگر شخصی عادی برای فروش ملکی که نرخ بازار آن صد میلیون است به بنگاه مراجعه کرده و صاحب بنگاه پیشنهاد هشتاد میلیونی را برای خرید ارائه کند، شاید این پیشنهاد در عرف بازار و حتی در نگاه فروشنده چندان غیر منطقی نباشد، اما اگر خریدار، پیشنهاد بیست میلیونی را برای خرید بکند، هم از سوی فروشنده و هم از سوی دیگر مشاوران املاک مورد تمسخر قرار خواهد گرفت.
حال اگر مشاور املاک و یا هر شخص دیگری برای خرید یک ملک از فردی مضطر، پیشنهاد تخفیفی که در حالت عادی تمسخرآمیز است را بدهد، مشخص است که در صدد اجحاف به او است، اما اگر تخفیفی منطقی و معقولانه به فرد مضطر برای خرید خانه از او پیشنهاد کند، ایرادی فقهی و شرعی نخواهد داشت، اما با این وجود، اخلاق اسلامی حکم میکند که در معامله با افرادی که واقعاً مضطرند تلاش شود تا حداکثر سود به آنها برسد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا وجود یک عبادتگاه در خانه مثل یک اتاق خاص جایز است؟
🍃🌺امام صادق(ع) میفرماید: «على(ع) را در خانهاش اتاقى بود که چیزى در آن نبود جز بسترى و شمشیرى و قرآنى و در آن نماز میخواند». همچنین در روایت دیگری در توصیف این اتاق آمده: «حضرت على(ع) را در خانهاش برای نماز اتاقى بود نه کوچک و نه بزرگ... در آن نماز میخواند».
علاوه بر اینها که فعل معصوم بوده؛ در برخی از روایات به مؤمنان توصیه شده، تا قسمتی از خانه را مخصوص عبادت قرار دهند. امام صادق(ع) در نامهای خطاب به یکی از شیعیان اینگونه مینویسد: «دوست دارم در خانهات یک اتاق را به عنوان نمازخانه برگیرى، و آنگاه دو جامه کهنه و درشت و کرباسین بپوشى، سپس از خدا خواهش کنى که تو را از دوزخ آزاد کند و به بهشت در آورد و یک کلمه بیهوده و ناروا نگویى و نه یک کلمه ناحق». همچنین در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمود: «در خانه خود مکانی را برای سجده قرار ده...».
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چه مکانهایی، جنگیدن در آن حرام است؟
🍃🌺آیهای در قرآن وجود دارد که حرمت قتال و جنگ در مسجد الحرام را به صراحت بیان میکند: «وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ». این قسمت از آیه دلیل بر حرمت جنگیدن و کشتن در مسجد الحرام است؛ اما این حرمت به این معنا نیست که به هیچوجه نباید جنگید حتی اگر به مسلمانانی که در آنجا هستند، حمله شود، بلکه ادامه آیه این کلیت را رد کرده و میفرماید: «حَتَّى یُقاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِن قاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذلِکَ جَزاءُ الْکافِرین». بنابر این، جنگ کردن در مسجد الحرام ممنوع میشود، مگر اینکه به جهت دفاع از خود و یا خانه خدا باشد.
برخی از مفسران این حکم را منحصر در مسجد الحرام ندانسته، بلکه آنرا شامل کل حرم (که محدودهای بزرگتر از مکه امروزی میباشد) میدانند و بیان داشتهاند که این حرمت جنگ در حرم به جهت احترام و بزرگی مسجد الحرام میباشد.
اما در غیر مسجد الحرام، حکمی که حرمت قتال را بیان کرده باشد، نیافتیم، اگر چه حرمت جنگ در مناطق مقدسی؛ نظیر مساجد، حرم ائمه اطهار و ... به عنوان حکم ثانوی قابل بررسی میباشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33701
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا مرگ، سبب انقضای زوجیت میشود؟ اگر میشود پس اگر چنانچه نصی وجود نداشته باشد، میتوانیم نتیجه بگیریم که هر کدام از زوجین، نمیتوانند دیگری را در هنگام موت، غسل دهند. آیا چنین نتیجهگیری صحیح است؟
🍃🌺در کتب فقهی، مسئله فسخ زوجیت با مرگ یکی از زوجین مورد بحث واقع شده است و فقها نظرات مختلفی راجع به آن داشته و هر کدام برای آن قرائنی آوردهاند. ظاهراً قول مشهور شیعه آن است که با مرگ یکی از زن و شوهر، رابطه زوجیت از بین میرود. لذا؛ پس از مرگ زن، مرد مىتواند با خواهر او ازدواج کند و اگر چهار زن دیگر بگیرد، زن پنجم محسوب نمىشود، و حتى حقّ تمتّع با زن مُرده را ندارد و اینکه بعضى از احکام زوجیت مثل جواز نظر و مس و غسل دادن، پس از مرگ زوجه باقى است، به معناى بقای زوجیت بین آنها نیست، بلکه این احکام به استناد روایاتی در این موضوع میباشند، از جمله؛ این حدیث از امام صادق (ع) که راوی میگوید:
سؤال کردم از حضرت امام جعفر صادق (ع) دربارهی شخصى که با زن خود به سفر رفته و آن زن بمیرد، آیا آن زن را مىتواند غسل دهد؟ حضرت فرمودند که بلى و مادر و خواهرش و امثال اینها از محارم را مىتواند غسل دهد، به این صورت که بر عورت آن زن پارچهای مىاندازد و او را غسل مىدهد.
ظاهر این حدیث دلالت مىکند که پس از موت زوجه و سایر محارم، مىتوان آنها را بدون لباس غسل داد، به غیر از عورت که باید پوشانده شود، اما اکثر علما در محارم معتقدند که لباسی پوشانده شود، سپس آنها را غسل دهند و در زوجه پوشاندن عورت کافیست.
مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40811
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر یک فرد مسلمان یک کافر غیر ذمی را بکشد تکلیف چیست؟
🍃🌺حکم اسلام در جنایات عمدی، #قصاص و در جنایات غیر عمدی، #دیه است. اما برای قصاص در جنایات عمدی شرایطی مقرر شده است که در صورت نبود هر یک از آن شرایط، قصاص نیز منتفی میشود. بنابراین با توجه به اینکه از نگاه فقه و قانون، یکی از شرایط قصاص تساوی قاتل و مقتول در دین است، فقهای شیعه، به طور مطلق میگویند #مسلمان به عوض #کافر کشته نمىشود، مگر مسلمانی که به کشتن کافر #ذمی عادت داشته باشد. در اینصورت بنابر نظر مشهور، اعدام مسلمان جایز میشود. البته در اینکه کشتن این مسلمان از جهت قصاص است یا از جهت افساد فی الارض یا از جهت #محاربه، میان فقها اختلاف دیدگاه وجود دارد.
اما اگر مسلمان به کشتن کافر، عادت نداشته باشد قصاص نخواهد شد ولی بنابر نظر مشهور، در مقابل کشتن کافر ذمی، محکوم به پرداخت دیه و مجازات تعزیری میگردد، البته در مقابل کشتن کافر غیر ذمی علاوه بر اینکه قصاص منتفی است، دیه نیز از او منتفی خواهد بود.
قانونگذار در دیه کافر ذمی از نظر مشهور تبعیت کرده ولی در دیه کافر غیر ذمی از نظر غیر مشهور تبعیت کرده است. بنابراین در ماده 310 قانون مجازات اسلامی و دو تبصره آن، جنایت فرد مسلمان بر تمام اقسام کافر، اعم از ذمی، غیر ذمی، مستأمن، معاهد، غیر مسأمن و معاهد را موجب قصاص نمیداند ولی پرداخت دیه و مجازات تعزیری بر مسلمان را در تمام اقسام کافر حتی کسانی که مستأمن و معاهد نیستند، اما تابعیت ایران را دارند یا تابعیت کشورهای خارجی را دارند و با رعایت قوانین و مقررات وارد کشور شدهاند ثابت میداند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29724
⚜ @Ahkaam ⚜
سقط جنین، حق الناس
❓آیا فروشنده و راهنمایی کننده روش مصرف قرص "سقط جنین" مباشر سقط محسوب میگردد؟ این گناه حق الناس دارد؟
🍃🌺مباشر سقط به کسی گفته میشود که عمل سقط را انجام میدهد مانند زنی که قرص میخورد یا کسی که آمپول تزریق میکند، اما فروشنده قرص یا آموزش دهنده سقط، مباشر محسوب نمیشود. ولى به هر حال فروش اینگونه محصولات و یا راهنمایى (در حدى که مصداق کمک بر انجام عمل سقط محسوب شود)، جایز نیست و برخی از مراجع چنین فردی را نسبت به صاحب جنین مدیون میدانند
.https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44264
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در بعضی مناطق، قبل از ازدواج رسمی و دائم، بین دختر و پسر عقد موقتی میخوانند. آیا پس از اجرای صیغه و انجام دخول، مرد میتواند بگوید حاضر به ازدواج دائم نیستم؟
🍃🌺اگر در صیغه موقت، شرط ازدواج دائم نشده باشد، نمیتوان مرد را ملزم به آن کرد، ولی شایسته است مرد این کار را نکند و توصیه میشود مردم نیز از اول، عقد دائم جاری کنند.
البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر ازدواج دائم شرط ارتکازى ضمن عقد موقت باشد، واجب است به شرط عمل کنند و تشخیص موضوع به عهده طرفین عقد موقت است
www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41422
⚜ @Ahkaam ⚜
ماهیت قرارداد رحم جایگزین چیست؟
❓آیا رحم جایگزین تنها نوعی اجاره است، یا به عنوان هبه و صلح هم تلقی میشود. لطفاً فقها و حقوقدانانی که در این باره سخن گفته و نیز کتابها و منابع مرتبط را معرفی نمائید.
🍃🌺یکی از جدیدترین راههای درمان ناباروری، استفاده از رحم اجارهای است که به علت تازگی موضوع، از نظر حقوقی و فقهی مورد بحث فراوان قرار گرفته است.
این روش به یکی از دو صورت زیر قابل تصور است:
۱. نطفه مردی را در رحم غیر همسرش تزریق کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند گردد. در جواز و عدم جواز چنین عملی بین فقها اختلاف دیدگاه وجود دارد.
۲. نطفه مرد و تخمک زن خودش را در خارج از رحم مخلوط و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آنرا به رحم زن دیگری تزریق نمایند. بیشتر مراجع تقلید میگویند این کار به خودی خود اشکال ندارد. البته باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود.
آنچه در روشهای معمول پزشکی در باب اهدای جنین یا اهدای گامت، مورد استفاده قرار میگیرد، همین صورت دوم است که قانون آن در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۸۲ طی 5 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در هشتم مرداد ۱۳۸۳ به تایید شورای نگهبان و آییننامه آن در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت رسیده و مجوز پرورش کودک حاصل از سلول مادر و پدر شرعی در رحم فرد دیگر، در قبال دریافت اجرت صادر شد.
همانطور که از بحث اجاره رحم پیدا است باید بین طرفین اجاره، یک اجاره نامه قانونی منعقد شود که طرفین را متعهد به انجام تعهدات مندرج در آن نماید. این اجاره نیز به استناد ماده 10، 1303، 466 و 512 قانون مدنی و اصل آزادی اراده صحیح و مفاد آن نسبت به طرفین اجاره قابل اجرا است.
ممکن است سؤال شود که آیا این قرار داد فقط در ضمن عقد اجاره امکان پذیر است یا میتوان آنرا ضمن عقد صلح، هبه یا حتی بیع نیز منعقد کرد؟ در جواب میگوییم: «با توجه به عدم قابلیت قبض و اقباض و عدم جواز شرعی فروش اجزای انسان زنده و...، هبه، صلح یا حتی خرید و فروش خود رحم دارای مجوز شرعی نیست. اما با استناد به مفاد ماده 758 قانون مدنی، در باب صلح و ماده 795 همان قانون در باب هبه، میتوان منفعت رحم اجارهای را در مقابل عوض، یا حتی بدون عوض با طرف مقابل صلح یا به او هبه نمود.
گفتنی است هر چند نتیجه هبه یا صلح بر منفعت رحم اجارهای نتیجه اجاره رحم را خواهد داشت، اما بهتر است با همان قرار داد اجاره، رحم را اجاره داد؛ زیرا طبق مفاد ماده 758 قانون مدنی هبه و صلح الزامات عقد بیع و اجاره را نخواهند داشت. از اینرو صاحب نطفه و مادر جانشین، الزامات قرار داد اجاره را ندارند و این کار ممکن است به ضرر هر دو طرف تمام شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
استفاده از حیوان حرام گوشت در داروها
❓1. آیا استفاده از حیوان حرام گوشت به عنوان دارو جایز است؟ 2. آیا فروش داروهای مفصل ساز که از خرچنگ تهیه شده با نسخه پزشک در داروخانه اشکال دارد؟ 3. آیا تنها با گفتن مسئله به بیمار از گردن داروساز یا فروشنده خارج میشود یا نباید مطلقاً دارو را فروخت؟
🍃🌺هیچ یک از موارد سؤال جایز نیست، مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین، راه درمان منحصر به استفاده از آن دارو باشد و مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد.
🍃🌺بنابراین در صورت اضطرار و انحصار درمان به چنین داروهایی، استفاده، فروش و تجویز آن به بیمار اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44492
⚜ @Ahkaam ⚜
🎭تنبیه بدنی شاگردان توسط معلم
❓اینجانب برای تنبیه شاگردانم بعضی از اوقات(خیلی کم) به صورت آنها سیلی میزدم (البته چندسالی است از این کار پرهیز کردهام) و اکنون نه آنها را میبینم و نه به آنها دسترسی دارم و نه میدانم که صورت آنها قرمز شده یا نه. حال آیا چیزی بر گردن من است؟
🍃🌺اگر یقین ندارید که به حد سرخی رسیده و موجب دیه شده یا نه، وظیفهاى ندارید. در هر حال استغفار نمایید و برخی مراجع توصیه کردهاند که از طرف آنها کارهاى خیری انجام دهید تا جبرانی برای کوتاهی شما باشد.
البته برخی از فقها در این باره میگویند، اگر بچه، نابالغ باشد، پدر و کسی که از جانب پدر اجازه دارد، در حد مصالح بچه میتواند او را بزند، ولی نباید تنبیه به گونهای باشد که بدن وی در اثر این گونه زدن، سرخ شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36187
⚜ @Ahkaam ⚜
🌿ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول
❓آیا دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجاز به ثبت ازدواج دوم مردی را که بدون رضایت همسر اول ازدواج کرده هستند یا خیر؟
🍃🌺در عقدنامههای جدید در یکی از بندهای آن، شوهر ضمن عقد ازدواج، به همسرش در 12 مورد وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر میدهد که در صورت مراجعه به دادگاه و اثبات هر یک از آنها بتواند پس از دریافت مجوز و انتخاب نوع طلاق، خود را مطلقه کند. که یکی از آن شروط دوازده گانه، ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت زن است.
حال اگر مردی که دارای همسر است بدون کسب اجازه از دادگاه، اقدام به ازدواج دایم یا موقت نماید، همسرش میتواند با استناد به شرط ضمن عقد در عقدنامه با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق نماید. هر چند از نظر شرعی ازدواج دوم مرد بدون اجازه همسر اول و دادگاه، صحیح است، ولی از ماده 32 قانون ثبت احوال فهمیده میشود سردفتران، از نظر قانونی مجاز به ثبت چنین ازدواجی نیستند و در صورت ثبت آن طبق ماده 47 لایحه قانون حمایت از خانواده به انفصال دایم از شغل سردفتری محکوم خواهد شد.
همچنین مردی که ازدواج دایم نماید و به هر دلیلی ازدواجش را ثبت نکند طبق مفاد ماده 44 لایحه همان قانون در باب مقررات کیفری، محکوم به پرداخت جزای نقدی از بیست تا صد میلیون ریال همراه با یکی از محرومیتهای اجتماعی خواهد شد.
اما به منظور فراهم شدن زمینه ثبت نکاحهای غیررسمی، و تعیین تکلیف نسبت به صدور شناسنامه فرزندان حاصل از اینگونه ازدواجها، قانون ثبت، راه حلی را در نظر گرفته است که در ماده 32 قانون ثبت احوال، با وجود شرایطی امکان ثبت آن در شناسنامه طرفین وجود دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41044
⚜ @Ahkaam ⚜
🌿اشتغال در مؤسسات خیریهٔ بین المللی آمریکایی چه حکمی دارد؟
❓کار در موسسات خیریهٔ بین المللی که بودجه آن از کشورهای مختلف بخصوص آمریکا تهیه میشود چه حکمی دارد؟ آیا کار در این مؤسسات اگر از یک طرف به منظور خدمت به مسلمانان فقیر و بیکار باشد و از طرف دیگر امرار معیشت خود کارکنان، جایز است؟
🍃🌺اگر کار در این مؤسسات مفسدهای از جمله تقویت کفر و استکبار، نداشته باشد، اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜