eitaa logo
حکمش چیه؟
107.9هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا وجود یک عبادتگاه در خانه مثل یک اتاق خاص جایز است؟ 🍃🌺امام صادق(ع) می‌فرماید: «على(ع) را در خانهاش اتاقى بود که چیزى در آن نبود جز بسترى و شمشیرى و قرآنى و در آن نماز می‌خواند». همچنین در روایت دیگری در توصیف این اتاق آمده: «حضرت على(ع) را در خانهاش برای نماز اتاقى بود نه کوچک و نه بزرگ... در آن نماز می‌خواند». علاوه بر اینها که فعل معصوم بوده؛ در برخی از روایات به مؤمنان توصیه شده، تا قسمتی از خانه را مخصوص عبادت قرار دهند. امام صادق(ع) در نامه‌ای خطاب به یکی از شیعیان این‌گونه می‌نویسد: «دوست دارم در خانهات یک اتاق را به عنوان نمازخانه برگیرى، و آن‌گاه دو جامه کهنه و درشت و کرباسین بپوشى، سپس از خدا خواهش کنى که تو را از دوزخ آزاد کند و به بهشت در آورد و یک کلمه بیهوده و ناروا نگویى و نه یک کلمه ناحق». همچنین در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمود: «در خانه خود مکانی را برای سجده قرار ده...». ⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چه مکان‌هایی، جنگیدن در آن حرام است؟ 🍃🌺آیه‌ای در قرآن وجود دارد که حرمت قتال و جنگ در مسجد الحرام را به صراحت بیان می‌کند: «وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ». این قسمت از آیه دلیل بر حرمت جنگیدن و کشتن در مسجد الحرام است؛ اما این حرمت به این معنا نیست که به هیچ‌وجه نباید جنگید حتی اگر به مسلمانانی که در آن‌جا هستند، حمله شود، بلکه ادامه آیه این کلیت را رد کرده و می‌فرماید: «حَتَّى یُقاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِن قاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذلِکَ جَزاءُ الْکافِرین». بنابر این، جنگ کردن در مسجد الحرام ممنوع می‌شود، مگر این‌که به جهت دفاع از خود و یا خانه خدا باشد. برخی از مفسران این حکم را منحصر در مسجد الحرام ندانسته، بلکه آن‌را شامل کل حرم (که محدوده‌ای بزرگ‌تر از مکه امروزی می‌باشد) می‌دانند و بیان داشته‌اند که این حرمت جنگ در حرم به جهت احترام و بزرگی مسجد الحرام می‌باشد. اما در غیر مسجد الحرام، حکمی که حرمت قتال را بیان کرده باشد، نیافتیم، اگر چه حرمت جنگ در مناطق مقدسی؛ نظیر مساجد، حرم ائمه اطهار و ... به عنوان حکم ثانوی قابل بررسی می‌باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33701 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓در مواردی که نماز باطل می‌شود، آیا باید آن را نیمه کاره رها کرد و یا آنکه باید نماز باطل را به اتمام رسانده و مجدداً نماز را تکرار کرد؟ 🍃🌺هرگاه نمازگزار متوجه شود که نمازش مطابق احکام شرعی نبوده و باطل شده است، ادامه نماز وجهی ندارد، بلکه باید نماز را رها کرده و دوباره بخواند. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا مرگ، سبب انقضای زوجیت می‌شود؟ اگر می‌شود پس اگر چنانچه نصی وجود نداشته باشد،‌ می‌توانیم نتیجه بگیریم که هر کدام از زوجین، نمی‌توانند دیگری را در هنگام موت، غسل دهند. آیا چنین نتیجه‌گیری صحیح است؟ 🍃🌺در کتب فقهی، مسئله فسخ زوجیت با مرگ یکی از زوجین مورد بحث واقع شده است و فقها نظرات مختلفی راجع به آن داشته‌ و هر کدام برای آن قرائنی آورده‌‌اند. ظاهراً قول مشهور شیعه آن است که با مرگ یکی از زن و شوهر، رابطه زوجیت از بین می‌رود. لذا؛ پس از مرگ زن، مرد مى‌تواند با خواهر او ازدواج کند و اگر چهار زن دیگر بگیرد، زن پنجم محسوب نمى‌شود، و حتى حقّ تمتّع با زن مُرده را‌ ندارد و اینکه بعضى از احکام زوجیت مثل جواز نظر و مس و غسل دادن، پس از مرگ زوجه باقى است، به معناى بقای زوجیت بین آنها نیست، بلکه این احکام به استناد روایاتی در این موضوع می‌باشند، از جمله؛ این حدیث از امام صادق (ع) که راوی می‌گوید: سؤال کردم از حضرت امام جعفر صادق (ع) درباره‌ی شخصى که با زن خود به سفر رفته و آن زن بمیرد، آیا آن زن را مى‌تواند غسل دهد؟ حضرت فرمودند که بلى و مادر و خواهرش و امثال اینها از محارم را مى‌تواند غسل دهد، به این صورت که بر عورت آن زن پارچه‌ای مى‌اندازد و او را غسل مى‌دهد. ظاهر این حدیث دلالت مى‌کند که پس از موت زوجه و سایر محارم، مى‌توان آنها را بدون لباس غسل داد، به غیر از عورت که باید پوشانده شود، اما اکثر علما در محارم معتقدند که لباسی پوشانده شود، سپس آنها را غسل دهند و در زوجه پوشاندن عورت کافیست. مراجعه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40811 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر یک فرد مسلمان یک کافر غیر ذمی را بکشد تکلیف چیست؟ 🍃🌺حکم اسلام در جنایات عمدی، و در جنایات غیر عمدی، است. اما برای قصاص در جنایات عمدی شرایطی مقرر شده است که در صورت نبود هر یک از آن شرایط، قصاص نیز منتفی می‌شود. بنابراین با توجه به این‌که از نگاه فقه و قانون، یکی از شرایط قصاص تساوی قاتل و مقتول در دین است، فقهای شیعه، به طور مطلق می‌گویند به عوض کشته نمى‌شود، مگر مسلمانی که به کشتن کافر عادت داشته باشد. در این‌صورت بنابر نظر مشهور، اعدام مسلمان جایز می‌شود. البته در این‌که کشتن این مسلمان از جهت قصاص است یا از جهت افساد فی الارض یا از جهت ، میان فقها اختلاف دیدگاه وجود دارد. اما اگر مسلمان به کشتن کافر، عادت نداشته باشد قصاص نخواهد شد ولی بنابر نظر مشهور، در مقابل کشتن کافر ذمی، محکوم به پرداخت دیه و مجازات تعزیری می‌گردد، البته در مقابل کشتن کافر غیر ذمی علاوه بر این‌که قصاص منتفی است، دیه نیز از او منتفی خواهد بود. قانون‌گذار در دیه کافر ذمی از نظر مشهور تبعیت کرده ولی در دیه کافر غیر ذمی از نظر غیر مشهور تبعیت کرده است. بنابراین در ماده 310 قانون مجازات اسلامی و دو تبصره آن، جنایت فرد مسلمان بر تمام اقسام کافر، اعم از ذمی، غیر ذمی، مستأمن، معاهد، غیر مسأمن و معاهد را موجب قصاص نمی‌داند ولی پرداخت دیه و مجازات تعزیری بر مسلمان را در تمام اقسام کافر حتی کسانی که مستأمن و معاهد نیستند، اما تابعیت ایران را دارند یا تابعیت کشورهای خارجی را دارند و با رعایت قوانین و مقررات وارد کشور شده‌اند ثابت می‌داند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29724@Ahkaam
سقط جنین، حق الناس ❓آیا فروشنده و راهنمایی کننده روش مصرف قرص "سقط جنین" مباشر سقط محسوب می‌گردد؟ این گناه حق الناس دارد؟ 🍃🌺مباشر سقط به کسی گفته می‌شود که عمل سقط را انجام می‌دهد مانند زنی که قرص می‌خورد یا کسی که آمپول تزریق می‌کند، اما فروشنده قرص یا آموزش دهنده سقط، مباشر محسوب نمی‌شود. ولى به هر حال فروش این‌گونه محصولات و یا راهنمایى (در حدى که مصداق کمک بر انجام عمل سقط محسوب شود)، جایز نیست و برخی از مراجع چنین فردی را نسبت به صاحب جنین مدیون می‌دانند .https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44264 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓در بعضی مناطق، قبل از ازدواج رسمی و دائم، بین دختر و پسر عقد موقتی می‌خوانند. آیا پس از اجرای صیغه و انجام دخول، مرد می‌تواند بگوید حاضر به ازدواج دائم نیستم؟ 🍃🌺اگر در صیغه موقت، شرط ازدواج دائم نشده باشد، نمی‌توان مرد را ملزم به آن کرد، ولی شایسته است مرد این کار را نکند و توصیه می‌شود مردم نیز از اول، عقد دائم جاری کنند. البته برخی از فقها در این‌باره می‌گویند، اگر ازدواج دائم شرط ارتکازى ضمن عقد موقت باشد، واجب است به شرط عمل کنند و تشخیص موضوع به عهده طرفین عقد موقت است www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41422 ⚜ @Ahkaam ⚜
حق الناس ❓اگر چندین سال از روی قسمتی از زمین شخصی که راه اختصاصی خودش بوده، هر روز عبور کنیم، آیا آن شخص شرعاً می‌تواند از عبور ما جلوگیری کند؟ 🍃🌺اگر زمین، ملک شخص او بوده و معبر عمومی نباشد، وی می‌تواند از رفت و آمد افراد جلوگیری کند. ⚜ @Ahkaam ⚜
ماهیت قرارداد رحم جایگزین چیست؟ ❓آیا رحم جایگزین تنها نوعی اجاره است، یا به عنوان هبه و صلح هم تلقی می‌‌شود. لطفاً فقها و حقوقدانانی که در این باره سخن گفته و نیز کتاب‌ها و منابع مرتبط را معرفی نمائید. 🍃🌺یکی از جدیدترین راه‌های درمان ناباروری، استفاده از رحم اجاره‌ای است که به علت تازگی موضوع، از نظر حقوقی و فقهی مورد بحث فراوان قرار گرفته است. این روش به یکی از دو صورت زیر قابل تصور است: ۱. نطفه مردی را در رحم غیر همسرش تزریق کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند گردد. در جواز و عدم جواز چنین عملی بین فقها اختلاف دیدگاه وجود دارد. ۲. نطفه مرد و تخمک زن خودش را در خارج از رحم مخلوط و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آن‌را به رحم زن دیگری تزریق نمایند. بیشتر مراجع تقلید می‌گویند این کار به خودی خود اشکال ندارد. البته باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود. آنچه در روش‌های معمول پزشکی در باب اهدای جنین یا اهدای گامت، مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین صورت دوم است که قانون آن در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۸۲ طی 5 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در هشتم مرداد ۱۳۸۳ به تایید شورای نگهبان و آیین‌نامه آن در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت رسیده و مجوز پرورش کودک حاصل از سلول مادر و پدر شرعی در رحم فرد دیگر، در قبال دریافت اجرت صادر شد. همان‌طور که از بحث اجاره رحم پیدا است باید بین طرفین اجاره، یک اجاره نامه قانونی منعقد شود که طرفین را متعهد به انجام تعهدات مندرج در آن نماید. این اجاره نیز به استناد ماده 10، 1303، 466 و 512 قانون مدنی و اصل آزادی اراده صحیح و مفاد آن نسبت به طرفین اجاره قابل اجرا است. ممکن است سؤال شود که آیا این قرار داد فقط در ضمن عقد اجاره امکان پذیر است یا می‌توان آن‌را ضمن عقد صلح، هبه یا حتی بیع نیز منعقد کرد؟ در جواب می‌گوییم: «با توجه به عدم قابلیت قبض و اقباض و عدم جواز شرعی فروش اجزای انسان زنده و...، هبه، صلح یا حتی خرید و فروش خود رحم دارای مجوز شرعی نیست. اما با استناد به مفاد ماده 758 قانون مدنی، در باب صلح و ماده 795 همان قانون در باب هبه، می‌توان منفعت رحم اجاره‌ای را در مقابل عوض، یا حتی بدون عوض با طرف مقابل صلح یا به او هبه نمود. گفتنی است هر چند نتیجه هبه یا صلح بر منفعت رحم اجاره‌ای نتیجه اجاره رحم را خواهد داشت، اما بهتر است با همان قرار داد اجاره، رحم را اجاره داد؛ زیرا طبق مفاد ماده 758 قانون مدنی هبه و صلح الزامات عقد بیع و اجاره را نخواهند داشت. از این‌رو صاحب نطفه و مادر جانشین، الزامات قرار داد اجاره را ندارند و این کار ممکن است به ضرر هر دو طرف تمام شود. ⚜ @Ahkaam
استفاده از حیوان حرام گوشت در داروها ❓1. آیا استفاده از حیوان حرام گوشت به عنوان دارو جایز است؟ 2. آیا فروش داروهای مفصل ساز که از خرچنگ تهیه شده با نسخه پزشک در داروخانه اشکال دارد؟ 3. آیا تنها با گفتن مسئله به بیمار از گردن داروساز یا فروشنده خارج می‌شود یا نباید مطلقاً دارو را فروخت؟ 🍃🌺هیچ یک از موارد سؤال جایز نیست، مگر اینکه به تشخیص پزشک حاذق متدین، راه درمان منحصر به استفاده از آن دارو باشد و مصرف این گونه داروها تنها در زمان و به مقدار ضرورت که راه دیگری برای درمان نباشد مانعی ندارد. 🍃🌺بنابراین در صورت اضطرار و انحصار درمان به چنین داروهایی، استفاده، فروش و تجویز آن به بیمار اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44492 ⚜ @Ahkaam ⚜
🎭تنبیه بدنی شاگردان توسط معلم ❓اینجانب برای تنبیه شاگردانم بعضی از اوقات(خیلی کم) به صورت آنها سیلی می‌زدم (البته چندسالی است از این کار پرهیز کرده‌ام) و اکنون نه آنها را می‌بینم و نه به آنها دسترسی دارم و نه می‌دانم که صورت آنها قرمز شده یا نه. حال آیا چیزی بر گردن من است؟ 🍃🌺اگر یقین ندارید که به حد سرخی رسیده و موجب دیه شده یا نه، وظیفه‌اى ندارید. در هر حال استغفار نمایید و برخی مراجع توصیه کرده‌اند که از طرف آنها کارهاى خیری انجام دهید تا جبرانی برای کوتاهی شما باشد. البته برخی از فقها در این باره می‌گویند، اگر بچه، نابالغ باشد، پدر و کسی که از جانب پدر اجازه دارد، در حد مصالح بچه می‌تواند او را بزند، ولی نباید تنبیه به گونه‌ای باشد که بدن وی در اثر این گونه زدن، سرخ ‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36187 ⚜ @Ahkaam ⚜
🌿ثبت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول ❓آیا دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجاز به ثبت ازدواج دوم مردی را که بدون رضایت همسر اول ازدواج کرده هستند یا خیر؟ 🍃🌺در عقدنامه‌های جدید در یکی از بندهای آن، شوهر ضمن عقد ازدواج، به همسرش در 12 مورد وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد که در صورت مراجعه به دادگاه و اثبات هر یک از آنها بتواند پس از دریافت مجوز و انتخاب نوع طلاق، خود را مطلقه کند. که یکی از آن شروط دوازده گانه، ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت زن است. حال اگر مردی که دارای همسر است بدون کسب اجازه از دادگاه، اقدام به ازدواج دایم یا موقت نماید، همسرش می‌تواند با استناد به شرط ضمن عقد در عقدنامه با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق نماید. هر چند از نظر شرعی ازدواج دوم مرد بدون اجازه همسر اول و دادگاه، صحیح است، ولی از ماده 32 قانون ثبت احوال فهمیده می‌شود سردفتران، از نظر قانونی مجاز به ثبت چنین ازدواجی نیستند و در صورت ثبت آن طبق ماده 47 لایحه قانون حمایت از خانواده به انفصال دایم از شغل سردفتری محکوم خواهد شد. هم‌چنین مردی که ازدواج دایم نماید و به هر دلیلی ازدواجش را ثبت نکند طبق مفاد ماده 44 لایحه همان قانون در باب مقررات کیفری، محکوم به پرداخت جزای نقدی از بیست تا صد میلیون ریال همراه با یکی از محرومیت‌های اجتماعی خواهد شد. اما به منظور فراهم شدن زمینه ثبت نکاح‌های غیررسمی، و تعیین تکلیف نسبت به صدور شناسنامه فرزندان حاصل از این‌گونه ازدواج‌ها، قانون ثبت، راه حلی را در نظر گرفته است که در ماده 32 قانون ثبت احوال، با وجود شرایطی امکان ثبت آن در شناسنامه طرفین وجود دارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41044@Ahkaam
🌿اشتغال در مؤسسات خیریه‌ٔ بین المللی آمریکایی چه حکمی دارد؟ ❓کار در موسسات خیریه‌ٔ بین المللی که بودجه آن از کشورهای مختلف بخصوص آمریکا تهیه می‌شود چه حکمی دارد؟ آیا کار در این مؤسسات اگر از یک طرف به منظور خدمت به مسلمانان فقیر و بی‌کار باشد و از طرف دیگر امرار معیشت خود کارکنان، جایز است؟ 🍃🌺اگر کار در این مؤسسات مفسده‌ای از جمله تقویت کفر و استکبار، نداشته باشد، اشکالی ندارد. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر مشاور املاکی، برای ملک فردی، مشتری پیدا کند و خودش آن را بیشتر از آنچه به مالک گفته فروخته و اضافه را برای خود بردارد؛آیا اشکال شرعی دارد؟ 🍃🌺در فرض سؤال، معامله‌ای که توسط مشاورِ املاک انجام شده است، صحیح است، ولی اگر در حق مالک اجحاف شده باشد، وی می‌تواند معامله را فسخ کند و خانه را پس بگیرد. برخی از مراجع نیز به صرف نارضایتی مالک حق فسخ را برای وی قائلند. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓هنگام وضو گرفتن خواندن چه دعاهایی مستحب است؟ (بخش اول) 🍃🌺وضو؛ علاوه بر این‌که مقدمه‌ای است برای یک امر عبادی دیگر، خود نیز وسیله‌ای برای تقرّب به خدا می‌باشد. براساس آنچه در روایات آمده مستحباتی در وضو وجود دارد که می‌تواند ارزش آن‌را بسیار بالا ببرد. گفتن «بسم الله» در وضو چنین نقشی دارد، تا آن‌جا که پیامبر اکرم(ص) در مواردی که «بسم الله» گفته نشده، توصیه به وضوی مجدّد کرد؛ امام صادق(ع) در این‌باره می‌فرماید: «همانا مردی وضو گرفت و نماز خواند، پیامبر(ص) [که او را می‌دید] به او فرمود: وضو و نمازت را إعاده کن، دو مرتبه دیگر این شخص وضو گرفت و نماز خواند ولی پیامبر به او فرمود: وضو و نمازت را دوباره بخوان. این شخص نزد امام علی(ع) گلایه کرد. امام به او فرمود: هنگام وضو بسم الله گفتی؟ شخص گفت: نه، امام(ع) فرمود: در وضوی خود بسم الله بگو. بعد از انجام این کار بود که دیگر پیامبر(ص) توصیه به اعاده وضو نکرد». ⚜ @Ahkaam ⚜
⚜ @Ahkaam ⚜
احداث ساختمان های بلندتر از خانه خدا ❓آیا حکمی در مورد این‌که ساخت و ساز در اطراف خانه خدا به صورتی که بنا بلندتر از خانه خدا باشد وجود دارد؟ آیا این کار حرام است؟ 🍃🌺بیت الله الحرام؛ از جمله مکان‌های بسیار مقدس است که شأن و جایگاه آن در طول تاریخ قبل از اسلام و بعد از آن در بین مردم و مسلمانان گرامی داشته شده است. مکانی که در سال میلیون‌ها زائر گرد آن طواف می‌کنند و طبق برخی روایات؛ حتی نگاه کردن به آن نیز عبادت است. پس حفظ حرمت خانه کعبه بر هر شخصی لازم است و از آنچه باعث خدشه‌دار شدن حرمت این مکان مقدس می‌شود باید جلوگیری شود. اگر یقین داشته باشیم که ساختن بناهایی پیرامون خانه کعبه و مشرف بر آن، موجب هتک حرمت این خانه مقدس است، چنین ساخت و سازی جایز نیست، اما در روایات، مطلبی که به وضوح بر هتک حرمت بودن چنین ساخت و سازی دلالت کند، وجود ندارد. البته در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: «شایسته نیست شخص (زائر) بیش از یک سال در مکه بماند، بلکه باید قبل از آن برگردد؛ و شایسته نیست کسی، بنایی بالاتر از کعبه بسازد». این روایت صحیح و دارای سند متصل است. همین روایت را شیخ صدوق(ره) در کتاب خود می‌آورد. هر دوی این بزرگواران در عنوان این باب گفته‌اند: «باب کراهیة المُقام بمکة»؛ یعنی قائل به کراهت شده‌اند و با توجه به این روایت، حکم به حرمت چنین عملی نداده‌اند. علامه حلی نیز با توجه به همین روایت؛ فتوا به کراهت ساختن بنائی بالاتر از کعبه را داده است. صاحب جواهر نیز این گونه گفته است: «با توجه به روایت امام باقر(ع)، بلندتر نبودن بناها از کعبه، حتی شامل مساجد نیز می‌شود، و ظاهر این است که ارتفاع بناها از خود کعبه بالاتر نباشد، ولی اگر بر کوه‌های اطراف [دورتر از کعبه] بنایی بلندتر از کعبه، ساخته شود، مکروه نیست، خصوصاً با تسامحی که در کراهات وجود دارد». بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گرفت که؛ ساختن بنا بالاتر از کعبه مکروه است؛ یعنی بهتر است انجام نشود، ولی این کار حرام نیست. گفتنی است؛ در بین روایات اهل سنت، حرمت یا کراهت ساختن بنا بالاتر از کعبه یافت نشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34772@Ahkaam
بی‌هوشی مراجع تقلید ❓آیا بی‌هوشی مراجع تقلید در اتاق عمل جایز است؟ 🍃🌺بی‌هوشی موقت مراجع تقلید در اتاق عمل برای درمانهای مورد نیاز پزشکی تأثیری در وضع مرجع و تقلید مقلد ندارد ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب کارمند در سازمانی هستم که یکی از زیر مجموعه‌های آن فروشگاه‌هایی می‌باشد و من در یکی از این فروشگاه‌ها مسئول غرفه مواد غذایی هستم. از آنجایی که طبق دستور العمل سازمان، مبلغ نیم درصد از فروش را جهت کسری غرفه که شامل دزدی، ورشکستگی و غیره است را در نظر گرفته‌اند، پایان هر سال باید محاسبه شود که چنانچه کسری این غرفه از مبلغ نیم درصد در نظر گرفته شده بیشتر باشد غرفه‌دار که اینجانب هستم موظف به پرداخت یکجا می‌باشم و در صورت عدم پرداخت، راهیِ دادگاه شده و متعاقباً زندان و دیگر مجازاتها. اکنون سؤال من این است که سال گذشته غرفه من در وسط سال مبلغ 1200000 تومان کسری آورد که از من مبلغ مذکور را یکجا گرفتند و در پایان سال غرفه من هیچ کسری نداشت ولی مبلغی را بابت نیم در صد به اینجانب پرداخت نکردند، آیا من می‌توانم حق قانونی خودم را برداشت نمایم؟ ضمناً با وجود شکایات متعدد، هیچ مرجعی از سازمان موارد را پیگیری نمی‌کند. 🍃🌺اگر بر اساس مقررات و قرارداد بین شما و آن سازمان، تا نیم درصد از کسری فروش، چشم پوشی می‌شود (بدون آنکه حق غرفه دار باشد)، نمی‌توان چیزی برداشت کرد و باید به مقتضای مقررات آن مرکز عمل شود، اما اگر این قرارداد، حقی برای شما ایجاد کرده که از طرق قانونی قابل استحصال نیست، بر اساس برخی نظرات، از لحاظ شرعی میتوانید حق خود را برداشت کنید، اما هرگونه پیامدهای قانونی بر عهده شما خواهد بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24121@Ahkaam
❓فردی به رکعت آخر نماز جماعت رسیده و اقتدا می‌کند، آیا بعد از پایان نماز امام، می‌‌تواند به نفر جلویی خود که همزمان با وی به جماعت ملحق شده است، اقتدا کند؟ 🍃🌺بیشتر مراجع تقلید این نوع اقتدا در نماز جماعت را صحیح شمرده‌اند، ولی برخی از فقها با توجه به اینکه این دو فرد با هم به امام جماعت اقتدا نموده‌اند، آن را صحیح نمی‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40365 ⚜ @Ahkaam ⚜
لکه بینی در ایام بارداری ❓وظیفه زنی که در ایام بارداری خونی می‌بیند که چه بسا موجب سقط جنین می‌شود، ولی هنوز سقط نشده چیست؟ آیا نماز دارد یا نه؟ 🍃🌺باید علائم خون ملاحظه شود که اگر این خون علائم حیض را نداشته و تا سه روز استمرار پیدا نکند، استحاضه است. ⚜ @Ahkaam
❓آیا طراحی چهره (جهت یادگیری هنر و بدون قصد لذت) خانم‌ها، توسط مردان، اشکال شرعی دارد؟ 🍃🌺این کار به خودی خود حرام نیست، ولی اگر در آن، بیم افتادن به گناه باشد، جایز نیست. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓منطقه ما جدیداً دارای لوله کشی آب شده، ما کنتور نداریم اما از این لوله یک انشعاب گرفتیم، آیا استفاده از این آب، اشکال دارد؟ 🍃🌺اینگونه امور باید با اجازه و رضایت مسئولین سازمان آب باشد، و اگر عمل شما برخلاف مقررات آنها باشد، جایز نیست و حکم غصب را دارد و وضو و غسل با چنین آبى باطل مى‌باشد. در هر حال چنانچه به این شکل از آب استفاده شده است باید هزینه آن محاسبه و به مراکز مربوطه پرداخت گردد. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا نجاست سرایت میکند؟ ❓اگر بدن انسان نجس باشد و به واسطه عرق کردن و یا رطوبت دیگر، رطوبت از دو عدد لباس زیر و رو رد شده و به مبل یا چیز دیگری سرایت کند، آیا مبل نجس می‌شود و یا حکم دو واسطه دارد و نجس نیست؟ 🍃🌺اگر عرق یا رطوبت دیگر، آن‌قدر زیاد باشد که از لباس‌ها عبور کرده و به مبل برسد، آن مبل نجس می‌شود و لباسها حکم واسطه را نخواهد داشت؛ در هرحال، چنان‌چه یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد. ⚜ @Ahkaam ⚜
طریقه غسل کردن معلولین ❓من فردی معلول هستم. در غسلهای گذشته فکر می‌کردم که باید در حد توان غسل کنم، به همین دلیل آب به برخی جاها نمی‌رسید. آیا نمازهای من صحیح بوده است؟ به صورت کلی فرد ناتوان، جهت غسل، آیا لازم است آب را به همه جای بدن برساند؟ 🍃🌺1. در غسل لازم است آب به همه جاى بدن برسد و در صورت عدم توانایی، باید به نحوى نایب گرفت که آب را به بدن برساند، مگر اینکه اصلاً امکان رساندن آب به برخی اعضا نباشد، مثل اینکه اعضا به هم چسبیده باشد. با این حال، برخی از فقها در این‌باره می‌گویند، در صورت عدم قدرت همان مقدار که می‌تواند، کافی است. 🍃🌺2. در فرض سؤال، غسل صحیح نیست و باید هر مقدارى از نمازهایى که فرد یقین دارد با چنین غسلى خوانده‌، قضا نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40205@Ahkaam