eitaa logo
حکمش چیه؟
108.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ترمیم پرده بکارت، نسبت به بیمار و پزشک چه حکمی دارد؟ ❓کمک کردن به زن به جهت ترمیم وی که بتواند بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟ 🍃🌺1. عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند. 🍃🌺2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود. 🍃🌺3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت. 🍃🌺4. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها در این‌باره می‌گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده‌ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38941@Ahkaam
❓آیا خوردن ترشحات بینی حرام است؟ 🍃🌺خوردن اشیاء و که طبع انسان از آن دارد (مانند فضلۀ حیوانات) حرام است، هر چند پاک باشد. آب بینی نیز اگر جزو خبائث شمرده شود (مثل وقتی که از بدن خارج شده باشد)، خوردن آن جایز نیست و برخی از فقها خوردن ترشحاتی که از مجرای بینی به فضای دهان وارد شده است را بدون اشکال ندانسته و اجتناب از آن را بهتر می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa41010@Ahkaam
♦️لزوم رعایت حجاب در اجتماعات فامیلی ❓هنگام دید و بازدید از اقوام نزدیک، اگر زنان و دختران فامیل در حضور مردان پوششی نامناسب داشته باشند، وظیفه چیست؟ 🍃🌺 یکی از دستورات مهم الهی است و از تکالیف واجب شمرده می‌شود. خداوند به صراحت از مردان مؤمن خواسته تا در برابر چشمان خود را ببندند. اما این دستور تنها برای مردان نیست، بلکه برای زنان نیز آمده است: «و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‌آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند». در ادامه آیه استثنائاتی نیز آمده است؛ یعنی اگر زینت‌های زن را چنین افرادی ببینند اشکالی ندارد و اصطلاحاً جزو تلقی می‌شوند؛ مانند پدر، برادر، شوهر، دایی، عمو... زن و مرد آن‌را باید در روابط خویش رعایت کنند؛ زیرا این یک دستور الهی برای حفظ بشر از و می‌باشد. با این وجود، ممکن است در برخی از موارد، افرادی به دلیل روابط فامیلی، همسایگی و یا آشنایی در یک رودربایستی قرار گرفته و در محیطی که به این دستور الهی عمل نمی‌شود قرار گیرند. در چنین شرایطی نباید با خشونت نسبت به فامیل برخورد کرد. بلکه باید رفتار آنان را پیش بینی کرده و واکنشی مناسب داشت اما از هویت دیندارانه خویش دست نکشیده و با ابراز همین هویت، به و پرداخت و در صورت بیتأثیر بودن چنین رفتاری، به ارتباط حداقلی بسنده کرد. ⚜ @Ahkaam
♦️ممنوعیت ازدواج حتی با اذن پدر ❓درباره ماده 1041 قانون مدنی که درباره #سن_ازدواج و حق #اذن_پدر و از بین رفتنش بیشتر توضیح دهید؟ 🍃🌺ماده 1041 قانون مدنی ناظر به سن قانونی برای ازدواج است که از سال 1313 تا به حال چندین مرتبه اصلاح شده و در آخرین اصلاحی که در سال 1379 از سوی #مجلس_شورای_اسلامی صورت گرفته و در سال 1381 از سوی #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام تصویب و نهایی شده چنین مقرر شده است: «عقد #نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص #دادگاه صالح است. با عنایت به مفاد ماده یاد شده، اگر دختران و پسران قبل از رسیدن به سن قانونی مورد نظر، بخواهند ازدواج کنند - حتی اگر به #بلوغ هم رسیده باشند- علاوه بر اذن پدر باید از سوی دادگاه نیز مصلحت این ازدواج مورد تأیید قرار گیرد تا بتوانند ازدواجشان را در دفاتر رسمی به ثبت رسانده و از مزایای آن استفاده کنند. بدون تشخیص مصلحت از سوی دادگاه ازدواجشان ممنوع است، هر چند ولیّ آنان اذن داده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43464 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا تنها به دلیل اعتماد می‌توانیم به نفع کسی شهادت دهیم؟ ❓کمک به فرد مؤمن و مسلمان که در دادگاهی نیاز به دارد، و حق او در مقابل عده‌‌ای به علت حضور شاهدهای دروغ‌گو در حال ضایع شدن است چیست؟ آیا می‌‌توان بدون دیدن حادثه و تنها با اعتبار فرد با اوصاف گفته شده به نفع او داد؟ 🍃🌺یکی از ادله اثبات در فقه و قانون، شهادت شاهد است که در کریم نیز پروردگار حکیم به افراد با ایمان سفارش می‌کند وقتی چیزی به عنوان قرض و...، به دیگری می‌دهید از او نوشته و سند گرفته و یا با حضور شاهدی این کار را انجام دهید. در معنای لغوی و اصطلاحی ، خبر دادن از روی علم و یقین شرط شده و در روایات و کتاب‌های فقهی و قوانین جمهوری اسلامی نیز اعلام شده که شهادت باید از روی قطع و یقین و مستند به امور حسی باشد؛ یعنی شاهد باید خودش واقعه‌ای را دیده و یا سخنی را شنیده باشد تا مجاز به ادای شهادت باشد. بنابراین انسان نمی‌تواند با استناد به گفتار دیگران و بویژه با استناد به گفته افراد ذی نفع، ادای شهادت نماید. اگر مستند شهادت شاهد و علم حاصل برای او از راه متعارف شرعی و قانونی نباشد، شهادتش پذیرفته نمی‌شود و در صورت دروغ بودن شهادت، به مجازات حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40334@Ahkaam
♦️آیا مسح همزمان پاها یا تقدم پای چپ بر پای راست در مسح، جایز است؟ ❓مسح پا در وضو به اَشکال زیر چه حکمی دارد؟ 1. مسح هر دو پا هم زمان با هم؛ 2. مسح پای چپ اول و بعد پای راست؛ 3. مسح پای راست با دست چپ و پای چپ با دست راست. 🍃🌺1. جایز است، امّا مستحب است مسح پای راست را اول انجام دهد. 🍃🌺2. جایز نیست. 🍃🌺3. جایز است، اما، احتیاط مستحب آن است که مسح پاى راست را با دست راست و مسح پاى چپ با دست چپ انجام دهد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44270 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️زنی که بعد از ، بیش از ده روز و خون ببیند، به لحاظ شرعی چه وظیفه‌ای دارد؟ ❓خانمی هستم که 14 اسفند 92 زایمان داشتم. آخرین پریود من 13 خرداد سال 92 بود و دوره عادت ماهیانه من 10 روز بوده است. ده روز اول به حکم نفاس نماز نخواندم. بیست روز بعد را به حکم قلیله و متوسطه نماز خواندم. ده روز بعد را چگونه باید نماز بخوانم؟ ترشحاتم هنوز ادامه دارد. 🍃🌺مراجع تقلید درباره زنی که بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر به صورت پی‌درپى خون ببیند، می‌گویند: 🌱1. یا در دوره حیض، دارای عادت مشخص است؛ در این ‌صورت، به اندازه روزهاى عادت او نفاس است و اگر این خون تا ده روز دیگر هم ادامه داشت، استحاضه است، اگر چه در روزهاى عادت ماهانه‌اش باشد. مثلاً زنى که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است، اگر روز دهم ماه زایمان کرد و تا یک ماه یا بیشتر پی‌درپى خون دید، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز استحاضه است (حتّى خونى که در روزهاى عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم بود). بعد از گذشتن ده روز، اگر هم‌چنان مشاهده خود ادامه پیدا کرد، چنان‌چه خونى را که می‌بیند در روزهاى عادتش باشد، حیض است و اگر در روزهاى عادتش نباشد، باید آن‌را استحاضه قرار دهد. 🌱2. یا در دوره حیض عادت مشخص ندارد؛ در این صورت، ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونى که بعد از آن می‌بیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد، حیض و گرنه آن هم استحاضه می‌باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44332@Ahkaam
❓حکم شرعی #گرانفروشی چیست ؟ آیا حرام است یا خیر؟ 🍃🌺اگر گران‌فروشی به حد #اجحاف به مشتری برسد و یا خلاف #مقررات دولت اسلامى باشد، جایز نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44288 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خبر دادن ، از چیزی مورد قبول است؟ 🍃🌺فقها در این زمینه فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نگذارده و می‌گویند، نجس بودن چیزى از سه راه ثابت مى‌شود، و باید بر آن ترتیب اثر داد: 1. آن که انسان خودش یقین به نجاست پیدا کند. 2. دو نفر عادل و یا حتّى یک نفر گواهى دهد. 3. آن که «ذو الید» یعنى کسى که چیزى در اختیار اوست (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است. حال فرقی نمی‌کند که ذو الید، عادل باشد یا فاسق، مسلمان باشد یا کافر. به شرط این که بالغ باشد، بنا بر این خبر دادن غیر بالغ در این باره قبول نیست، مگر این که اطمینان از گفتۀ او حاصل شود. البته خبر دادن کافر بر تزکیه و طهارت گوشت حیوان، حجت نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43795@Ahkaam
❓آیا تشریح پیکر مسلمان جایز است؟ 🍃🌺حکم اولیه انسانها، عدم جواز است، اما برخی از فقها می‌گویند، اگر نجات جان مردم و کشف مطالب جدید ، جز از این راه امکان‌پذیر نباشد،‌ تشریح پیکر مردگان آن هم در حد ضرورت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa42435@Ahkaam
♦️تلف مال توسط مجنون را چه کسی ضامن هست؟ ❓در صورت سپردن مال از جانب یا به مجنون یا سفیهی دیگر و تلف شدن مال، آیا آنان مسئول جبران خسارت هستند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ کدام یک می‌بایست جبران خسارت نمایند؟ 🍃🌺با توجه به این‌که متولی مال مجنون و سفیه ولیّ شرعی آنهاست، بیشتر فقها گفته‌اند: در فرض سؤال، ولیّ آنان ضامن خواهد بود، اما برخی از فقها می‌گویند، خود سفیه و مجنون ضامن هستند. ⚜ @Ahkaam
❓اگر خانمی روز سوم ، شود، حکمش چیست؟ 🍃🌺گرچه چنین فردی به دلیل نیت خیر، سزاوار پاداش خواهد بود، اما اعتکافش باطل شده و باید از مسجد خارج شود و اگر اعتکافش بر اساس نذر، قسم و ... واجب بوده، باید بعداً قضای آن را بجا آورده و مجدداً معتکف شود. البته برخی از مراجع، بنابر احتیاط، انجام اعتکاف مجدد را برای چنین فردی در هر صورت، واجب می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa46109@Ahkaam
❓چند نوع غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام می‌شود؟ 🍃🌺 بر دو گونه‌ است، واجب و مستحب. 🔷غسل‌هاى واجب عبارتند از: 🔹1. غسل جنابت؛ 🔹2. غسلهای ویژه بانوان: (غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه)؛ 🔹3. غسل مس میّت؛ 🔹4. غسل میّت؛ 🔹5. غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب مى‌شود. 🔶غسل‌هاى مستحب نیز عبارتند از: ❗️غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از جمله آنها این موارد است. 🔸1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مى‌ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مى‌تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد. 🔸2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دهه‌ی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند. 🔸3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود. 🔸4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد. 🔸5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد. 🔸6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب. 🔸7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد. 🔸8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه. 🔸9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده. 🔸10. غسل دادن بچه‌اى که تازه به دنیا آمده. 🔸11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است. 🔸12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است. 🔸13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل داده‌اند رسانده است. 🔸14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد. 🔸15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43705@Ahkaam
♦️آیا ترک انفاق از سوی مرد سبب سلب امتیازات قیمومیت بر همسر و زندگی می‌شود یا خیر؟ ❓در قرآن برتری مرد به زن دادن نفقه است و مردی که نفقه نمی‌دهد حقوق و امتیازاتش را از دست نمی‌دهد؟ 🍃🌺اگر مردی نسبت به پرداخت نفقه که بخشی از مسئولیت مالی او است کوتاهی نماید، برخی از اختیاراتش نسبت به زن و امور زندگی محدود و کم رنگ خواهد شد، در نتیجه به همان اندازه از امتیازات مرد کاسته می‌شود و در برخی موارد نیز علاوه بر سلب اختیار و امتیاز، توبیخ و تنبیه نیز می‌شود. برای نمونه به برخی از آنها از دیدگاه فقه و قانون اشاره می‌کنیم. 🌺1. در شرع مقدس، حق طلاق به مرد واگذار شده است، اما اگر مردی در پرداخت نفقه، مهریه و انجام دیگر اموری که اسباب اکتسابی ریاست مردان بر زنان می‌باشند کوتاهی نماید و یا از قدرت جسمانی و ذاتی که خداوند به او عنایت کرده و یکی از اسباب برتری شمرده می‌شود، سوء استفاده کند و علیه حیات زن سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، از سوی شرع مقدس و قانون مدنی در ماده 1119 به زن اجازه داده شده با شرط ضمن عقد این امتیاز را از مرد سلب نماید و با مراجعه به دادگاه پس از اثبات شرط، حق مطلقه نمودن خود را شخصاً یا با وکالت به دیگری داشته باشد. 🌺2. اگر مردی با دارا بودن توانایی مالی، ترک انفاق کند به استناد ماده 53 قانون حمایت از خانواده مجرم شناخته شده و به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. 🌺3. با این‌که از نظر فقه شیعی، و به تبع آن در ماده 1114 قانون مدنی، تعیین مسکن از جمله حقوق شوهر شمرده شده است، ولی در صورتی که مرد از قدرت جسمانی خود علیه زن سوء استفاده کند و او را اذیت و آزار نماید به گونه‌ای که بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، از نظر شرع و به تبع آن ماده 1115 قانون مدنی، زن می‌تواند از زندگی با شوهر در آن منزل خود داری نماید و مسکن جداگانه‌ای اختیار کند و دادگاه نیز در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور باشد علاوه بر سلب امتیاز تعیین مسکن از شوهر، نفقه زن نیز بر عهده شوهر خواهد بود، هر چند این جدایی و دوری از منزل شوهر سبب از بین رفتن یا سخت شدن کام‌‌جویی مرد از زن گردد. 🌺 4. اگر مهر زن حال باشد و شوهر آن‌را نپردازد به استناد ماده 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29435@Ahkaam
♦️سود حاصل از مال ربوی به مالک اصلی آن تعلق می‌گیرد، یا به کسی که آن سود را به دست آورده است؟ ❓شخصی با که با شخصی داشته است، توانسته اموالی از دارائی‌ها وی را تحصیل کند، سپس با این اموال تجارت کرده و زیادی به دست آورده است، حال سؤال این است: آیا واجب است که این سودها را به زید برگرداند؟ زیرا او اصلی بوده و این اموال طی یک معامله ربوی به دست آمده است و این سودها، سود آن اموال است؟ 🍃🌺معامله ربوی حرام است و در فرض سؤال، لازم است رباخوار مقدار زیادی(ربا) را به مالک برگرداند، البته به نظر برخی فقها غیر از مقداری که رباخوار بابت ربا برداشته بود، سودی که از این راه حاصل شده نیز از آنِ مالک سرمایه است. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبادت ده جزء است که نه جزء آن، #طلب_حلال است #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله 🔸👈 دعاهای #وسعت_رزق و روزی 🔸👈 راهکارهای #برکت در زندگی را در کانال #روزی_حلال بیابید 🔹👇🔹👇🔹👇🔹 http://eitaa.com/joinchat/720896Cfe6ebcf4f4
❓اگر از روی فراموشی، با نماز بخواند، آیا نمازش باطل است؟ آیا و دیگر نجاسات در این زمینه، تفاوتی با هم دارند؟ 🍃🌺یکی از شرایط نماز آن است که بدن و لباس نماز‌گزار باشد؛ پس اگر کسى عمداً و از روی اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است. حال اگر این کار غیر عمدی باشد، چند صورت دارد: 🍃1. اگر نماز خواندن با بدن و لباس نجس به جهت ندانستن مسئله و یادنگرفتن باشد، نماز باطل است و باید آن‌را قضا کند. البته گروهی از فقها می‌گویند، این در صورتی است که در یادگیری مسئله مقصر بوده و کوتاهى کرده باشد. 🍃2. اگر نمازگزار از مسئله آگاه باشد، ولی هنگام نماز، نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه شود نجس بوده، نمازش صحیح است. 🍃3. اگر نمازگزار بداند که بدن یا لباسش نجس است، ولی هنگام نماز فراموش کند، و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته باید نماز را قضا کند. 🍃اما در مورد سؤال دوم باید گفت، نجاستی که مقدار کم آن در نماز مورد بخشش قرار گرفته، صرفاً خون است، ولی سایر نجاسات، به هر مقداری که در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز را باطل می‌کند. ⚜ @Ahkaam
❓مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، چه حکمی دارد؟ 🍃🌺در مسئله اجرت گرفتن و کسب درآمد از این‌راه، روایات متعارضی وجود دارد. 🌺الف) برخی از روایات، مزد گرفت برای حجامت کردن را به صورت مطلق جایز می‌دانند؛ مانند: 1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنی‌بیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمی‌کرد». 2. حنان بن سدیر نقل می‌کند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر این‌کار حرام بود، پیامبر(ص) آن‌را انجام نمی‌داد...». 3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد». 🌺ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سحت» بیان کردند. 1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است». 2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...». 🍃🌺در ارزیابی و جمع‌بندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کرده‌اند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت می‌شوند. و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا امام باقر(ع)میفرماید : گرفتن مزد از راه حجامت کردن تا زمانی‌که شرط نکنند، اشکالی ندارد. در همین راستا، برخی از اساس، قائل به عدم کراهت گرفتن اجرت در صورت شرط نکردن هستند. ⚜ @Ahkaam
❓آیا کسی که خود را عادل نمی‌داند، می‌تواند جهت امام جماعت شدن اقدام نماید؟ 🍃🌺در مسئله #عدالت #امام_جماعت، همین که مأمومین امام را #عادل بدانند کافی بوده و نماز امام و مأمومین صحیح است. ولی برخی از مراجع در فرض سؤال که امام جماعت، خود را عادل نمی‌داند، تصدی امامت را برای او -بنابر احتیاط- جایز نمی‌دانند. ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️خسارت زدن به دست فروش موجب ضمان است؟ ❓ در مسیر رفت و آمد عمومی بساط می‌کنند. اگر در حال عبور به صورت غیر عمدی خسارتی به آنان وارد کنیم، آیا هستیم؟ 🍃🌺هر چند دست‌فروشی ممکن است منع قانونی داشته باشد، ولی به اموال دیگران - گرچه غیر عمدی باشد - موجب ضمان است و باید جبران شود. البته برخی فقها معتقدند که اگر دست‌فروشان اموال خود را به گونه‌ای قرار داده‌ باشند که همواره در معرض تلف و آسیب است، نمی‌توانند از آسیب‌زنندگان درخواست خسارت کنند. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa92304@Ahkaam
♦️آیا زن به بهانه دیدار فرزند خود، می‌تواند به خانه شوهر سابقش برود؟ ❓پدر و مادر من مدتی است که از هم گرفته‌اند و پدرم صریحاً اعلام کرده که "من راضی نیستم مواقعی که منزل نیستم، مادرتان به خانه من بیاید". البته مادرم پزشک متخصص و آدم بااخلاقی هستند و من از حضور مادرم خوشحال می‌شوم. آیا صحیح هست که مادرم به خانه پدرم که زندگی می‌کنم بیاید و بخوابد؟ البته مادرم خودش هزینه خوراکی روزهایی که پیش ماست را از جیب خود می‌دهد؟ 🍃🌺زنی که از شوهرش طلاق گرفته در صورتی که بداند که او راضی نیست که در خانه‌اش حضور یابد، نمی‌تواند بدون اجازه او وارد خانه وی شود، که از این جهت، ملاقات پدر با فرزندانش در خانه مادر نیز همین حکم را دارد. البته، اگر جهت ملاقات مادر و فرزند، ترتیبی مشخص کرده باشد که زن بتواند در مقاطع زمانی خاصی در خانه شوهر سابق، با فرزندش دیدار داشته باشد، شوهر باید ملتزم به آن بوده و مقدماتش را فراهم نماید. ضمن اینکه برخی از مراجع در فرض سؤال می‌گویند، چنانچه ملاقات مادر و فرزند در مکانی دیگر امکان نداشته باشد، زن می‌تواند به مقدار ، با فرزندش دیدار کند. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa91143@Ahkaam
♦️زنی که عادت ماهانه‌اش 10 روز طول کشیده و بعد از گذشت 9 روز پاکی، دوباره می‌شود، وظیفه شرعیش چیست؟ ❓از اول فروردین عادت من 10 روز طول کشید و تمام شد. بعد از گذشت 9 روز دوباره پریود شدم که خونریزی کامل بود. الان 12 روز است که خونریزی ادامه دارد و دو روز هست که بیشتر هم شده است و شاید لحظه‌ای هم قطع نمی‌شود. احساس می‌کنم پریود من تازه از اول شروع شده است. حالا احکام من به چه طریق می‌باشد. آیا باید وظیفه کثیره را انجام دهم؟ 🍃🌺با توجه به اینکه فاصله بین دو دوره ، حداقل ده روز باید باشد و در فرض سؤال چنین چیزی محقق نشده است، خون دوم، استحاضه بوده و باید به وظایف عمل شود. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa79379@Ahkaam
♦️آیا دشنام دادن به خدا و پیامبرش در دل، حرام است و عقاب دارد؟ ❓آیا کسی که در حدیث نفس و و دینش را و دهد، کار حرامی کرده و مورد بازخواست قرار می‌گیرد؟ 🍃🌺اگر منظور، خطورات ذهنی باشد که معمولاً اختیارش در دست انسان نیست، کار حرامی صورت نگرفته است، اما اگر از روی عمد و اختیار در ذهن خود به دشنام بپردازد و تنها آن‌را بر زبان نیاورد، اشکال دارد و باید از آن پرهیز کرد. قرآن کریم در چندین آیه - مانند آیه 29 سوره محمد و آیه 11 سوره فتح – انسان‌ها را در مقابل آنچه عمداً در دل خود می‌گذرانند مسئول دانسته است. در هر حال، برای دفع افکار و وسوسه شیطانی، مداومت بر ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم» مفید است. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar22842@Ahkaam
❓اگر زنی در حال #سجده، #حائلی مثل چادر بین مهر و پیشانی‌اش قرار گرفته باشد، آیا نمازش را باید دوباره بخواند؟ 🍃🌺ابتدا باید گفت، اگر بدون آن‌که در شناخت احکام دینی کوتاهی کرده باشید، اساساً هیچ احتمال نمی‌دادید که وجود چنین مانعی مبطل نماز باشد، به نظر بیشتر مراجع نمازهای گذشته شما صحیح است، اما اگر حکم را می‌دانستید، مسئله چند صورت پیدا می‌کند: 1. اگر نسبت به وجود #حائل، شک دارید، نماز شما صحیح است. 2. اگر مطمئن هستید و این عمل دست کم در دو سجده از یک رکعت نماز اتفاق افتاده است، نماز باطل است و باید قضا شود. 3. اگر این عمل تنها در یک سجده اتفاق افتاده، اکثر مراجع معتقدند نماز صحیح است، ولی برخی می‌گویند باید نماز را #قضا نمود. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa80977 ⚜ @Ahkaam ⚜