eitaa logo
حکمش چیه؟
108.5هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
142 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️سود حاصل از مال ربوی به مالک اصلی آن تعلق می‌گیرد، یا به کسی که آن سود را به دست آورده است؟ ❓شخصی با که با شخصی داشته است، توانسته اموالی از دارائی‌ها وی را تحصیل کند، سپس با این اموال تجارت کرده و زیادی به دست آورده است، حال سؤال این است: آیا واجب است که این سودها را به زید برگرداند؟ زیرا او اصلی بوده و این اموال طی یک معامله ربوی به دست آمده است و این سودها، سود آن اموال است؟ 🍃🌺معامله ربوی حرام است و در فرض سؤال، لازم است رباخوار مقدار زیادی(ربا) را به مالک برگرداند، البته به نظر برخی فقها غیر از مقداری که رباخوار بابت ربا برداشته بود، سودی که از این راه حاصل شده نیز از آنِ مالک سرمایه است. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبادت ده جزء است که نه جزء آن، #طلب_حلال است #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله 🔸👈 دعاهای #وسعت_رزق و روزی 🔸👈 راهکارهای #برکت در زندگی را در کانال #روزی_حلال بیابید 🔹👇🔹👇🔹👇🔹 http://eitaa.com/joinchat/720896Cfe6ebcf4f4
❓اگر از روی فراموشی، با نماز بخواند، آیا نمازش باطل است؟ آیا و دیگر نجاسات در این زمینه، تفاوتی با هم دارند؟ 🍃🌺یکی از شرایط نماز آن است که بدن و لباس نماز‌گزار باشد؛ پس اگر کسى عمداً و از روی اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است. حال اگر این کار غیر عمدی باشد، چند صورت دارد: 🍃1. اگر نماز خواندن با بدن و لباس نجس به جهت ندانستن مسئله و یادنگرفتن باشد، نماز باطل است و باید آن‌را قضا کند. البته گروهی از فقها می‌گویند، این در صورتی است که در یادگیری مسئله مقصر بوده و کوتاهى کرده باشد. 🍃2. اگر نمازگزار از مسئله آگاه باشد، ولی هنگام نماز، نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه شود نجس بوده، نمازش صحیح است. 🍃3. اگر نمازگزار بداند که بدن یا لباسش نجس است، ولی هنگام نماز فراموش کند، و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته باید نماز را قضا کند. 🍃اما در مورد سؤال دوم باید گفت، نجاستی که مقدار کم آن در نماز مورد بخشش قرار گرفته، صرفاً خون است، ولی سایر نجاسات، به هر مقداری که در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز را باطل می‌کند. ⚜ @Ahkaam
❓مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، چه حکمی دارد؟ 🍃🌺در مسئله اجرت گرفتن و کسب درآمد از این‌راه، روایات متعارضی وجود دارد. 🌺الف) برخی از روایات، مزد گرفت برای حجامت کردن را به صورت مطلق جایز می‌دانند؛ مانند: 1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنی‌بیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمی‌کرد». 2. حنان بن سدیر نقل می‌کند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر این‌کار حرام بود، پیامبر(ص) آن‌را انجام نمی‌داد...». 3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد». 🌺ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سحت» بیان کردند. 1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است». 2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...». 🍃🌺در ارزیابی و جمع‌بندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کرده‌اند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت می‌شوند. و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا امام باقر(ع)میفرماید : گرفتن مزد از راه حجامت کردن تا زمانی‌که شرط نکنند، اشکالی ندارد. در همین راستا، برخی از اساس، قائل به عدم کراهت گرفتن اجرت در صورت شرط نکردن هستند. ⚜ @Ahkaam
❓آیا کسی که خود را عادل نمی‌داند، می‌تواند جهت امام جماعت شدن اقدام نماید؟ 🍃🌺در مسئله #عدالت #امام_جماعت، همین که مأمومین امام را #عادل بدانند کافی بوده و نماز امام و مأمومین صحیح است. ولی برخی از مراجع در فرض سؤال که امام جماعت، خود را عادل نمی‌داند، تصدی امامت را برای او -بنابر احتیاط- جایز نمی‌دانند. ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️خسارت زدن به دست فروش موجب ضمان است؟ ❓ در مسیر رفت و آمد عمومی بساط می‌کنند. اگر در حال عبور به صورت غیر عمدی خسارتی به آنان وارد کنیم، آیا هستیم؟ 🍃🌺هر چند دست‌فروشی ممکن است منع قانونی داشته باشد، ولی به اموال دیگران - گرچه غیر عمدی باشد - موجب ضمان است و باید جبران شود. البته برخی فقها معتقدند که اگر دست‌فروشان اموال خود را به گونه‌ای قرار داده‌ باشند که همواره در معرض تلف و آسیب است، نمی‌توانند از آسیب‌زنندگان درخواست خسارت کنند. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa92304@Ahkaam
♦️آیا زن به بهانه دیدار فرزند خود، می‌تواند به خانه شوهر سابقش برود؟ ❓پدر و مادر من مدتی است که از هم گرفته‌اند و پدرم صریحاً اعلام کرده که "من راضی نیستم مواقعی که منزل نیستم، مادرتان به خانه من بیاید". البته مادرم پزشک متخصص و آدم بااخلاقی هستند و من از حضور مادرم خوشحال می‌شوم. آیا صحیح هست که مادرم به خانه پدرم که زندگی می‌کنم بیاید و بخوابد؟ البته مادرم خودش هزینه خوراکی روزهایی که پیش ماست را از جیب خود می‌دهد؟ 🍃🌺زنی که از شوهرش طلاق گرفته در صورتی که بداند که او راضی نیست که در خانه‌اش حضور یابد، نمی‌تواند بدون اجازه او وارد خانه وی شود، که از این جهت، ملاقات پدر با فرزندانش در خانه مادر نیز همین حکم را دارد. البته، اگر جهت ملاقات مادر و فرزند، ترتیبی مشخص کرده باشد که زن بتواند در مقاطع زمانی خاصی در خانه شوهر سابق، با فرزندش دیدار داشته باشد، شوهر باید ملتزم به آن بوده و مقدماتش را فراهم نماید. ضمن اینکه برخی از مراجع در فرض سؤال می‌گویند، چنانچه ملاقات مادر و فرزند در مکانی دیگر امکان نداشته باشد، زن می‌تواند به مقدار ، با فرزندش دیدار کند. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa91143@Ahkaam
♦️زنی که عادت ماهانه‌اش 10 روز طول کشیده و بعد از گذشت 9 روز پاکی، دوباره می‌شود، وظیفه شرعیش چیست؟ ❓از اول فروردین عادت من 10 روز طول کشید و تمام شد. بعد از گذشت 9 روز دوباره پریود شدم که خونریزی کامل بود. الان 12 روز است که خونریزی ادامه دارد و دو روز هست که بیشتر هم شده است و شاید لحظه‌ای هم قطع نمی‌شود. احساس می‌کنم پریود من تازه از اول شروع شده است. حالا احکام من به چه طریق می‌باشد. آیا باید وظیفه کثیره را انجام دهم؟ 🍃🌺با توجه به اینکه فاصله بین دو دوره ، حداقل ده روز باید باشد و در فرض سؤال چنین چیزی محقق نشده است، خون دوم، استحاضه بوده و باید به وظایف عمل شود. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa79379@Ahkaam
♦️آیا دشنام دادن به خدا و پیامبرش در دل، حرام است و عقاب دارد؟ ❓آیا کسی که در حدیث نفس و و دینش را و دهد، کار حرامی کرده و مورد بازخواست قرار می‌گیرد؟ 🍃🌺اگر منظور، خطورات ذهنی باشد که معمولاً اختیارش در دست انسان نیست، کار حرامی صورت نگرفته است، اما اگر از روی عمد و اختیار در ذهن خود به دشنام بپردازد و تنها آن‌را بر زبان نیاورد، اشکال دارد و باید از آن پرهیز کرد. قرآن کریم در چندین آیه - مانند آیه 29 سوره محمد و آیه 11 سوره فتح – انسان‌ها را در مقابل آنچه عمداً در دل خود می‌گذرانند مسئول دانسته است. در هر حال، برای دفع افکار و وسوسه شیطانی، مداومت بر ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم» مفید است. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar22842@Ahkaam
❓اگر زنی در حال #سجده، #حائلی مثل چادر بین مهر و پیشانی‌اش قرار گرفته باشد، آیا نمازش را باید دوباره بخواند؟ 🍃🌺ابتدا باید گفت، اگر بدون آن‌که در شناخت احکام دینی کوتاهی کرده باشید، اساساً هیچ احتمال نمی‌دادید که وجود چنین مانعی مبطل نماز باشد، به نظر بیشتر مراجع نمازهای گذشته شما صحیح است، اما اگر حکم را می‌دانستید، مسئله چند صورت پیدا می‌کند: 1. اگر نسبت به وجود #حائل، شک دارید، نماز شما صحیح است. 2. اگر مطمئن هستید و این عمل دست کم در دو سجده از یک رکعت نماز اتفاق افتاده است، نماز باطل است و باید قضا شود. 3. اگر این عمل تنها در یک سجده اتفاق افتاده، اکثر مراجع معتقدند نماز صحیح است، ولی برخی می‌گویند باید نماز را #قضا نمود. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa80977 ⚜ @Ahkaam ⚜