💠 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در فضیلت ماه رمضان:
🌟 سفارش های پیامبر (ص) در این ماه مبارک (۵)
🌷 از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید؛ در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترینِ ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند، اجابتشان مىکند.
🌹 وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ ارْفَعُوا إِلَيْهِ أَيْدِيَكُمْ بِالدُّعَاءِ فِي أَوْقَاتِ صَلَاتِكُمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَى عِبَادِهِ يُجِيبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ يُلَبِّيهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ يُعْطِيهِمْ إِذَا سَأَلُوهُ وَ يَسْتَجِيبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ.
📗 اقبال الاعمال، ج1، ص 270.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا قضاى روزه ماه رمضان و کفّاره آن، باید پى در پى انجام گیرد؟
همه مراجع: لازم نیست قضاى روزهها پى در پى باشد؛ ولى در کفّاره - چنانچه گرفتن دو ماه روزه را اختیار کند - باید یک ماه تمام و یک روز آن را از ماه دیگر پى در پى بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1661؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1669؛ العروة الوثقى، ج 2، صوم الکفاره،1؛ احکام القضاء، م 7.]
تبصره . آیتالله مکارم پى در پى بودن کفّاره روزه را احتیاط واجب مىداند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢خوردن سحری تا پایان اذان صبح💢
مطابق نظر آيت الله خامنه اي:
روزه دار باید احتیاط کند و هنگام اذان صبح که مطابق محاسبات نجومی و مورد اطمینان اهل فن می باشد و صدا وسیما نیز بر اساس آن اذان را پخش می کند، امساک کند، یعنی دیگر چیزی نخورد و اگر چیزی در دهان هست خارج سازد. بر همین اساس اگر تا آخر اذان پخش شده چیزی بخورد باید آنروز را قضا کند و کفاره هم بدهد. البته اگر خود اهل محاسبات نجومی است یا طلوع فجر را رویت می کند، و یا مطمئن است در محلی که زندگی می کند طلوع فجر شرعی دقایقی پس از اذان رادیو و تلویزیون می باشد، در این صورت روزه آنروز او صحیح می باشد.
مقتضى است که مؤمنين محترم ـ ايّدهم اللّه تعالى ـ جهت رعايت احتياط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها براى روزه امساک نمايند و حدود پنج الى شش دقيقه بعد از اذان، شروع به اداى فريضه صبح نمايند.
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي:
بر مومنین لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساك کنند و احتیاطاً 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان نماز بخوانند.
اگر هنگامى که مشغول خوردن غذا یا نوشیدن آب است بفهمد صبح شده، باید آنچه را در دهان است بیرون آورد و اگر عمداً فرو برد روزه اش باطل است و کفّاره نیز دارد.
سوال : آیا برای روزه گرفتن می توان تا پایان اذان صبح سحری خورد؟ آیا شخصی که می داند، اگر سحری نخورد ممکن است به علت ضعف و یا طولانی بودن روز نتواند روزه بگیرد، می تواند تا پایان اذان غذا بخورد؟
پاسخ:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
به هر حال اگر مکلف علم یا اطمینان داشته باشد که طلوع فجر شده، نمىتواند سحرى بخورد و گرنه مانع ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
1ـ اگر یقین دارید وقت داخل شده نمی توانید بخورید.
2ـ می توانید به 4 فرسخی (22 کیلومتر) بیرون شهر مسافرت کنید و روزه خود را آنجا بخورید و سپس قضا کنید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
باید احتیاطاً کمى قبل از اذان صبح و کمى هم بعد از مغرب، از انجام این کارها خوددارى کند تا یقین حاصل کند که تمام این مدّت را روزه داشته است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در وجوب امساک ملاک تحقق فجر صادق است؛ لذا اگر شروع اذان مقارن با طلوع فجر باشد و یا از اذان مؤذن وقت شناس اطمینان به دخول وقت حاصل شود، امساک واجب است و خوردن و آشامیدن جایز نیست، اگر چه احتمال عروض ضعف را در اثناء روز بدهد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر با قصد خروج منى، خودارضایى کند؛ در صورتى که به حد خروج منى نرسد، آیا روزه را باطل مىکند؟
آیات عظام امام و فاضل: خیر، روزهاش باطل نمىشود.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1594؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 785.]
آیات عظام بهجت، خامنهاى، صافى، مکارم و نورى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند، روزهاش باطل مىشود؛ هر چند منى از او بیرون نیاید.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1594؛ دفتر: بهجت.]
آیتالله تبریزى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند - هر چند منى از او بیرون نیاید - باید روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1594.]
آیات عظام سیستانى و وحید: اگر به قصد بیرون آمدن منى خود ارضایى کند - هر چند منى از او بیرون نیاید - بنابراحتیاط واجب، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.[ سیستانى، توضیحالمسائل مراجع، م 1594؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1602.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام (قسمت ۳)
▫️آیا ترک روزه به عنوان تحصیل جایز است؟
▫️امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 تا ماه رمضان بعد در امان الهی ست ....
💢نماز و دعای #بسیار_مهم شب هفتم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱.نمازمخصوص شب هفتم:
هر كه در شب هفتم ماه رمضان چهار ركعت نماز- در هر ركعتي يك بار حمد و سيزده مرتبه سوره قدر إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ- را بخواند، خداوند براي او در بهشت جاودان دو قصر از طلا بسازد، و تا ماه رمضان ديگر در امان خداي تعالي باشد. 1
🔻 ۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
يَا مَنْ كَانَ وَ يَكُونُ وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ يَا مَنْ لَا يَمُوتُ وَ لَا يَبْقَي إِلَّا وَجْهه الْجَبَّارُ يَا مَنْ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ يَا مَنْ إِذَا دُعِيَ أَجَابَ وَ يَا مَنْ إِذَا اسْتُرْحِمَ رَحِمَ وَ يَا مَنْ لَا يُدْرِكُ الْوَاصِفُونَ صِفَتَهُ مِنْ عَظَمَتِهِ يَا مَنْ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ يَا مَنْ يَرَي وَ لَا يُرَي وَ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَي يَا مَنْ لَا يُعِزُّهُ شَيْءٌ وَ لَا يَفُوتُهُ [فَوْقَهُ] أَحَدٌ يَا مَنْ بِيَدِهِ نَوَاصِي الْعِبَادِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ عَلَيْكَ وَ حَقِّكَ عَلَي مُحَمَّدٍ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَرْحَمَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَي إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۳۰
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
امام رضا عليه السلام:
حسنات در ماه رمضان، پذيرفته اند و گناهان در آن، آمرزيده. هر كس در ماه رمضان، يك آيه از كتاب خداوند عزّوجلّ قرائت کند، مثل كسى است كه در غير آن، ختم قرآن كرده باشد و هر كس در اين ماه، به صورت برادر مؤمنش بخندد، خدا را در قيامت، ديدار نخواهد كرد، مگر آن كه در چهره او خواهد خنديد و به بهشت، مژدهاش خواهد داد . و هر كس در آن، مؤمنى را يارى كند، خداوند، او را بر گذشتن از صراط، در آن روز كه قدمها بر آن مىلغزد، يارى خواهد كرد، و هر كس در آن، خشم خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت، و هر كس در آن، ستمديدهاى را يارى كند، خداوند، او را در دنيا در برابر كسى كه با وى دشمنى مىنمايد، يارى مىكند و روز قيامت نيز هنگام حساب و ميزان، يارىاش مىنمايد. ماه رمضان، ماه بركت است؛ ماه رحمت، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت به سوى خدا. هر كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، پس در چه ماهى آمرزيده گردد؟!
فضائل الأشهرالثلاثة صفحه97
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔴 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ.
🔺 خدایا ! مرا در اين روز بر روزه و اقامه نماز يارى كن و از لغزشها و گناهان دور ساز و ذكر دايم نصيبم فرما به حق توفيق بخشى خود اى رهنماى گمراهان عالم.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️حکم مشاهده فیلمهاى مبتذل و یا صحنههاى ناخواسته در اینترنت در ماه رمضان چیست؟ آیا روزه را باطل مىکند؟
همه مراجع: نگاه به فیلمهاى مبتذل و شهوت برانگیز، حرام است؛ خواه در ماه رمضان باشد یا غیر آن و اگر احتمال مىدهد با نگاه به این نوع فیلمها، منى از او خارج مىشود - چنانچه منى بیرون بیاید - روزهاش باطل است و قضا و کفاره بر عهده او خواهد بود.
[ توضیحالمسائل مراجع، م 1595؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1603؛ العروة الوثقى، ج 2، المفطرات، الرابع؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاآت، س793؛ صافى، جامعالاحکام، ج2، س1717 و 1605؛ فاضل، جامعالمسائل، ج1، س1729 و 1731؛ مکارم، استفتاآت، ج1، س778 و 782؛ سیستانى، sistani.org، فیلم، س4؛ تبریزى، استفتاآت، س1603 و 1605 و صراطالنجاة، ج5، س1129. دفتر: نورى، امام، بهجت و وحید.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 روزه با علم به ضرر یا ترس از ضرر
💠 کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد يا احتمال عقلائی میدهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربۀ شخصی حاصل شده باشد یا از گفتۀ پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست؛ مگر آنكه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است.
✅ رسالۀ نماز و روزه مسئله ٧٩٢
#احکام_روزه #روزه_بیمار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام ۴
🔹️ آیا به خاطر بیماری ، بارداری یا شیردهی نوزاد می توان روزه نگرفت؟
▫️امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
⁉️اگر زن و شوهر در حال روزه نزدیکى کنند - در حالى که نمىدانند این کار روزه را باطل مىکند - تکلیف چیست؟
آیات عظام امام، صافى و نورى: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىدادند، کفّاره واجب نیست؛ ولى بنابر احتیاط واجب، باید روزهها را قضا کنند.[ امام، تحریر الوسیلة، ج 1، فیمایجیب الامساک فیه، م 18، فیما یترتب على الافطار، م 1؛ صافى، هدایهالعباد، ج1، م 1311، 1318؛ نورى، تعلیقات على العروة، الفصل الثالث، السادس.]
آیات عظام بهجت، خامنهاى و فاضل: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىدادند، کفّاره واجب نیست؛ ولى باید روزهها را قضا کنند.[ بهجت، وسیلهالنجاة، ج 1، م 1109، 1117؛ فاضل، تعلیقات على العروة، الفصل الثالث، السادس؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 817.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: باید روزهها را قضا کنند؛ ولى کفّاره واجب نیست.[ تبریزى، سیستانى و وحید، منهاج الصالحین، کفارة الصوم، تتمیم.]
آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید روزهها را قضا کنند؛ ولى کفّاره واجب نیست.[ مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م 1658.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶🔷حکم نماز و روزه دانشجویان 🔶🔷
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام
من دانشجو هستم محل زندگی بنده شهرستان و الان که حضوری شده محل تحصیلم استانمان است که ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و من سه چهارروز آنجا هستم و بازدوباره میروم خانه، حکم نماز و روزه من چیست؟
پاسخ:
✍ از نظر رهبری اساتید و دانشجویان بورسیه و مامور به تحصیل اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند ،نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است؛ اما دیگر دانشجویان در سفر براى تحصيل علم، حكم نماز و روزه مبنى بر احتياط است. افرادى که چنين وضعيت دارند اگر ده روز در محل تحصیل و محل وطن و سکونت توقف نداشته باشد, نمازشان بنابراحتیاط جمع هست (یعنی هم شکسته و هم تمام) و روزه را هم بگیرند و پس از ماه مبارک روزه را هم اعاده کنند. البته مقلدین معظم له میتوانند در این مسأله به فتوای مرجع تقلیدی که پس از مرجع تقلید خودشان از سایرین اعلم و یا مساوی در اعلمیت باشند و نماز را تمام و روزه را صحیح میدانند مراجعه کنند که نماز را تمام بخوانند و روزه آنها نیز لازم به اعاده نباشد.
حکم نماز و روزه دانشجو که کمتر از ده روز در دانشگاه غیر شهر خود می ماند:
✍امام خمینی: نماز شکسته است و روزه شان صحیح نیست.
✍آیات عظام بهجت، فاضل، صافی، نوری: اساتید و دانشجویان اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت تا مدتی ادامه داشته باشد به طوری که نزد عرف سفر کار آنان شمرده شود نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه ایشان صحیح است
تبصره 1: آیت الله صافی مدت لازم برای صدق شغل سفر را حداقل چهارماه رفت و آمد می داند.
تبصره 2: تمامی دانشجویان و اساتید مذکور، هرگاه بیش از ده روز در وطن خود بمانند، در اولین مسافرت به محل درس و تدریس،باید نماز را شکسته بخوانند و روزه نگیرند. اما پس از رفت و برگشت میان وطن و محل تحصیل، بهوظیفه خود مانند کثیر السفر عمل کنند و نماز را کامل بخوانند و روزه را بگیرند.
تبصره 3: به فتوای آیت الله بهجت ، سفر اول با طی مسیر هشت فرسخ،تحقق می یابد. از این رو اگر فاصله محل تحصیل محل درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ باشد، در همان اولین مسافرت نیز نمازشان در محل تحصیل ،کامل و روزه صحیح است.
✍آیت الله سیستانی: اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان حداقل دو سال ادامه داشته باشد و در آنجا مستقر شوند ( اگرچه در هفته دو شبانه روز کامل باشد و به آنان مسافر گفته نشود) آنجا در حکم وطن است و باید نمازشان را در محل تحصیل تمام بخوانند و روزه را بگیرند
اگر اساتید و دانشجویان در هفته حداقل سه روز بیش از مسافت شرعی رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه برای مدتی (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلی ) ادامه یابد، کثیرالسفر محسوب می شوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است .
تبصره 1 : در هر دو صورت اگر در ماه اول قصد اقامت ده روز نکنند باید احتیاط نمایند یعنی نمازشان را هم تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
تبصره 2: با توجه به اینکه آیت الله سیستانی رجوع به مرجع تقلید مساوی را جایز می داند، مقلدان ایشان می توانند در این مساله به مرجع مساوی دیگر مراجعه کنند که نماز را کامل و روزه را صحیح می داند.
✍آیت الله مکارم : اساتید و دانشجویان اگر برای مدت قابل ملاحظه ای _مثلا یک سال یا بیشتر_ در محل تحصیل یا تدریس بمانند ، آن محل در حکم وطن و نماز و روزه شان تمام می باشد و ماندن ده روز پی در پی شرط نیست
کسانی که همه روزه یا حداقل سه روز در هفته به محل تحصیل یا تدریس می روند یعنی صبح به محل تحصیل یا تدریس می روند و عصر باز میگردند و این کار مدتی ادامه می یابد ، کثیر السفر محسوب می شوند و نماز و روزه شان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت ، تمام است.
✍آیت الله وحید: اگر در هفته حداقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند و این کار برای مدت یک سال یا بیشتر ادامه یابد ، آنجا در حکم وطن است و نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است و در بین راه باید احتیاط کند ؛ یعنی نماز را تمام و شکسته بخواند و روزه بگیرد و قضای آن را نیز به جا آورد و اگر رفت و آمد سه روز باشد ، در این مورد نیز باید احتیاط کند.
📚 منبع:
دفتر همه مراجع و توضیح المسایل همه مراجع.
#ماه_رمضان
#احکام
#احکام_روزه
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 نماز و دعای #شب_هشتم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱. نمازمخصوص شب هشتم:
هر كه در شب هشتم ماه رمضان دو ركعت نماز- در هر ركعتي يك بار حمد و ده مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بخواند و بعد از سلام هزار مرتبه تسبيح (سُبْحانَ اللَّهِ ) بگويد، درهاي هشتگانه بهشت برايش گشوده گردد و از هر دري كه بخواهد وارد شود. 1
🔻 ۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُكَ الَّذِي أَمَرْتَ فِيهِ عِبَادَكَ بِالدُّعَاءِ وَ ضَمِنْتَ لَهُمُ الْإِجَابَةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ قُلْتَ وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَأَدْعُوكَ يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ وَ يَا كَاشِفَ السُّوءِ عَنِ الْمَكْرُوبِينَ [الْمَكْرُوبِ] وَ يَا جَاعِلَ اللَّيْلِ سَكَناً وَ يَا مَنْ لَا يَمُوتُ اغْفِرْ لِمَنْ يَمُوتُ قَدَّرْتَ وَ خَلَقْتَ وَ سَوَّيْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ أَطْعَمْتَ وَ سَقَيْتَ وَ آوَيْتَ وَ رَزَقْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي اللَّيْلِ إِذا يَغْشي وَ فِي النَّهارِ إِذا تَجَلَّي وَ فِي الْآخِرَةِ وَ الْأُولَي وَ أَنْ تَكْفِيَنِي مَا أَهَمَّنِي وَ تَغْفِرَ لِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. 2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۳۳
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃امیرالمؤمنین علیه السلام
🔺مَن اُثنِيَ علَيهِ بِما لَيسَ فيهِ سُخِرَ بهِ
🔰 كسي كه ثنا و مدح گويند او را به چيزي كه در او نيست به مسخرهاش گرفته اند.
📙غررالحکم،ح 8831
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ الإمامُ الكاظمُ عليه السلام
مَنِ استَشارَ لَم يَعدَمْ عِندَ الصَّوابِ مادِحا ، و عندَ الخَطَأِ عاذِرا .;
امام كاظم عليه السلام
كسى كه مشورت كند، اگر كارش را درست انجام دهد ، مردم او را بستايند و اگر اشتباه كند ، معذورش دارند .;
الدرّة الباهرة : 34 .
✅ الإمامُ الكاظمُ عليه السلام لِموسى بنِ بكرٍ الواسِطيِّ
لَو مَيَّزتُ شِيعَتي لَم أجِدْهُم إلاّ واصِفَةً ، و لَوِ امتَحَنتُهُم لَما وَجَدتُهُم إلاّ مُرتَدِّينَ ، و لَو تَمَحَّصتُهُم لَما خَلُصَ مِنَ الألفِ واحِدٌ ، و لَو غَربَلتُهُم غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنهُم إلاّ ما كانَ لي ، إنّهُم طالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الأرائكِ فقالوا ; نحنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ ! إنّما شِيعَةُ عَلِيٍّ مَن صَدَّقَ قَولَهُ فِعلُهُ .;
امام كاظم عليه السلام ـ به موسى بن بكر واسطى ـ فرمود
اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و نا سره كنم ،از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم ، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند . آنها مدتهاست كه بر اريكه ها لميده اند و مى گويند ; ما شيعه على هستيم ، در صورتى كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد .;
الكافي : 8/228/290 .
✅ قال الإمام الرضاء عليه السلام:
لا يَكونُ الرّجُلُ عابِدا حتّى يكونَ حَليما .
امام رضا علیه السلام می فرمایند:
آدمى عابد نباشد، مگر آن كه بردبار باشد .
الكافي : 2/111/1 .
✅ قال الإمام الجواد عليه السلام:
قَد عاداكَ مَن سَتَرَعَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ ؛
امام جواد علیه السلام می فرمایند:
آن كه براى پيروى از هوس تو ، راه پيشرفت را از تو پنهان كند ، با تو دشمنى كرده است .
بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 364 .
✅ قال الإمام الهادي عليه السلام:
النّاسُ فِي الدّنيا بِالأموالِ ، وفيالآخِرَةِ بِالأعمالِ .
امام هادی علیه السلام می فرمایند:
مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال.
الدرّة الباهرة : 41.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
6330747524.mp3
156.8K
🔵🌐🔵🌐🔵🌐
🔸 موضوع #احکام_روزه
🔴 خواب ماندن جنب تا اذان صبح،
محتلم شدن در طول روز
#۱۰۰ثانیه_با_احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسى که به حرمت استمنا در ماه رمضان آگاهى داشته؛ ولى نمىدانسته روزه را باطل مىکند، تکلیف او چیست؟
همه مراجع (به جز سیستانى، خامنهاى و مکارم): در فرض یاد شده، باید روزههایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد.[ تبریزى، وحید، منهاج الصالحین، کفّاره الصوم، تتمیم؛ امام، فاضل، نورى، تعلیقات على العروة، الفصل الثالث، السادس؛ دفتر: خامنهاى، صافى و بهجت.]
آیتالله سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىداده است، قضاى روزهها نیز واجب نیست.[ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، کفاره الصوم، تتمیم.]
آیتالله خامنهاى: در فرض یاد شده، تنها قضاى روزهها واجب است.[ اجوبهالاستفتاآت، س 773 و دفتر استفتاآت.]
آیتالله مکارم: در فرض یاد شده، بنابر احتیاط واجب روزههایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد.[ مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م 1658، 1659؛ تعلیقات علىالعروة، الفصل الثالث و السادس.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️