🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ الإمامُ الكاظمُ عليه السلام
مَنِ استَشارَ لَم يَعدَمْ عِندَ الصَّوابِ مادِحا ، و عندَ الخَطَأِ عاذِرا .;
امام كاظم عليه السلام
كسى كه مشورت كند، اگر كارش را درست انجام دهد ، مردم او را بستايند و اگر اشتباه كند ، معذورش دارند .;
الدرّة الباهرة : 34 .
✅ الإمامُ الكاظمُ عليه السلام لِموسى بنِ بكرٍ الواسِطيِّ
لَو مَيَّزتُ شِيعَتي لَم أجِدْهُم إلاّ واصِفَةً ، و لَوِ امتَحَنتُهُم لَما وَجَدتُهُم إلاّ مُرتَدِّينَ ، و لَو تَمَحَّصتُهُم لَما خَلُصَ مِنَ الألفِ واحِدٌ ، و لَو غَربَلتُهُم غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنهُم إلاّ ما كانَ لي ، إنّهُم طالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الأرائكِ فقالوا ; نحنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ ! إنّما شِيعَةُ عَلِيٍّ مَن صَدَّقَ قَولَهُ فِعلُهُ .;
امام كاظم عليه السلام ـ به موسى بن بكر واسطى ـ فرمود
اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و نا سره كنم ،از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم ، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند . آنها مدتهاست كه بر اريكه ها لميده اند و مى گويند ; ما شيعه على هستيم ، در صورتى كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد .;
الكافي : 8/228/290 .
✅ قال الإمام الرضاء عليه السلام:
لا يَكونُ الرّجُلُ عابِدا حتّى يكونَ حَليما .
امام رضا علیه السلام می فرمایند:
آدمى عابد نباشد، مگر آن كه بردبار باشد .
الكافي : 2/111/1 .
✅ قال الإمام الجواد عليه السلام:
قَد عاداكَ مَن سَتَرَعَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ ؛
امام جواد علیه السلام می فرمایند:
آن كه براى پيروى از هوس تو ، راه پيشرفت را از تو پنهان كند ، با تو دشمنى كرده است .
بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 364 .
✅ قال الإمام الهادي عليه السلام:
النّاسُ فِي الدّنيا بِالأموالِ ، وفيالآخِرَةِ بِالأعمالِ .
امام هادی علیه السلام می فرمایند:
مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال.
الدرّة الباهرة : 41.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
6330747524.mp3
156.8K
🔵🌐🔵🌐🔵🌐
🔸 موضوع #احکام_روزه
🔴 خواب ماندن جنب تا اذان صبح،
محتلم شدن در طول روز
#۱۰۰ثانیه_با_احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسى که به حرمت استمنا در ماه رمضان آگاهى داشته؛ ولى نمىدانسته روزه را باطل مىکند، تکلیف او چیست؟
همه مراجع (به جز سیستانى، خامنهاى و مکارم): در فرض یاد شده، باید روزههایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد.[ تبریزى، وحید، منهاج الصالحین، کفّاره الصوم، تتمیم؛ امام، فاضل، نورى، تعلیقات على العروة، الفصل الثالث، السادس؛ دفتر: خامنهاى، صافى و بهجت.]
آیتالله سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمىداده است، قضاى روزهها نیز واجب نیست.[ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، کفاره الصوم، تتمیم.]
آیتالله خامنهاى: در فرض یاد شده، تنها قضاى روزهها واجب است.[ اجوبهالاستفتاآت، س 773 و دفتر استفتاآت.]
آیتالله مکارم: در فرض یاد شده، بنابر احتیاط واجب روزههایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد.[ مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م 1658، 1659؛ تعلیقات علىالعروة، الفصل الثالث و السادس.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر در ماه رمضان، فکر و خیال شهوانى باعث حرکت منى شود؛ ولى از بیرون آمدن آن جلوگیرى گردد، روزه باطل است؟
همه مراجع (به جز امام، خامنهاى و فاضل): اگر با این کار قصد بیرون آمدن منى را نداشته باشد، روزه باطل نمىشود.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1594؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1602 و دفتر: بهجت.]
آیات عظام امام، خامنهاى و فاضل: تا هنگامى که منى از او خارج نشود، روزه باطل نمىشود.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1594؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 785.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر کسى به عمد روزه خود را در ماه مبارک رمضان، به وسیله استمنا باطل کند، چه حکمى دارد؟
همه مراجع (به جز خامنهاى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1665؛ نورى، توضیحالمسائل، م 1662؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1673.]
آیات عظام خامنهاى و سیستانى: علاوه بر قضا، کفّاره دارد و بنابر احتیاط مستحب، کفاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1665؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 785.]
آیتالله صافى: علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1665.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر فردى به خاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد، ولى بعدا معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفاره چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلائى داشته باشد، کفاره واجب نیست، ولى قضا بر او واجب است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1744؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاآت، س 735؛ صافى، 240 سؤال پیرامون روزه، س 222.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✨﷽✨
✍امام علی عليه السلام:
بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى نصيب نگردد. وبسا نمازگزارى كه از ايستادنش به نماز جز بيدارى وزحمت سود نگيرد
📚حکمت 145نهج البلاغه
توضیح: درراستای این حکمت ارزشمند درآیه 3 سوره «غاشیه» مطلبی مهم است. آنجا که حال عده ای مجرمان شرح داده می شود و مى فرماید: «(عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ); پیوسته عمل کرده و خسته شده اند (و نتیجه اى نگرفته اند)» و دلیلش آن است که نه معرفت کافى براى عمل داشتند نه شرایط آن را رعایت کردند و نه موانع آن را برطرف نمودند و حتى گاهى با اعمال ناشایست خود اگر بهره اى هم از اعمال پیشین برده بودند آنها را حبط و باطل نمودند
در روایات اسلامى تأکید زیادى برآداب نماز وروزه وسایر عبادات شده است تا عبادات افزون بر عمل به تکلیف، به درجه قبولى درنزد پرورگار برسد
کلام حکیمانه فوق ناظر به تمام این امور نیز هست; کسانى که روزه مى گیرند; اما انواع گناهان را درحال روزه انجام مى دهند; ظلم مى کنند، مال مردم مى خورند، آبروى مسلمانان را مى ریزند وبا غیبت و تهمت افراد بى گناه را آزار مى دهند به یقین این گونه اشخاص از روزه خود جز گرسنگى وتشنگى بهره اى نمى برند
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴نماز و دعای مخصوص شب نهم #ماه_مبارک_رمضان
▪️۱. نماز مخصوص شب نهمّ:
هر كه در شب نهم ماه رمضان ميان نماز مغرب و عشا شش ركعت نماز- درهر ركعتي [يك بار] حمد و بعد از آن هفت مرتبه آية الكرسي- را بخواند و بعد از سلام پنجاه مرتبه صلوات بفرستد، فرشتگان، عمل او را مانند عمل صدّيقان و شهيدان و صالحان بالا برند.
▪️۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
يَا سَيِّدَاهْ وَ يَا رَبَّاهْ وَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا الْعَرْشِ الَّذِي لَا يَنَامُ وَ يَا ذَا الْعِزِّ الَّذِي لَا يُرَامُ يَا قَاضِيَ الْأُمُورِ يَا شَافِيَ الصُّدُورِ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ اقْذِفْ رَجَاءَكَ فِي قَلْبِي حَتَّي لَا أَرْجُو أَحَداً سِوَاكَ عَلَيْكَ سَيِّدِي تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْكَ مَوْلَايَ أَنَبْتُ فَارْحَمْنِي وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ أَسْأَلُكَ يَا إِلَهَ الْآلِهَةِ وَ يَا جَبَّارَ الْجَبَابِرَةِ وَ يَا كَبِيرَ الْأَكَابِرِ الَّذِي مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْهِ كَفَاهُ وَ كَانَ حَسْبَهُ وَ بَالِغَ أَمْرِهِ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ فَاكْفِنِي وَ إِلَيْكَ أَنَبْتُ فَارْحَمْنِي وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ فَاغْفِرْ لِي وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِي يَوْمَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ وَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنِّي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيم.
📚۱. اربعون حدیثا حدیث ۴۰ ص ۸۷
📚۲. اقبال الاعمال ج ۱ ص۱۳۵
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅ از بین رفتن گناهان 🔻
✍حضرت آیت الله بهجت(ره)؛
صلوات منهدم کننده ی گناهان است.
این روایت در کتاب « جامع الاخبار »
از رسول اکرم (ص) نقل شده است:
«مَن صَلَّی عَلَیَّ مَرَّةً،لَم یَبقِ لََهُ مِن ذُنُوبِه ذَرَةً»هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد ، یک ذره از گناهانش باقی نمےماند .
📚نکته های ناب از آیت الله بهجت،ص6
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️سلام.طاعات قبول.
اگه یکی شبکار باشه که نتونه غسل کنه و اگه فرداش قبل از اذان ظهر غسل کنه اونروز رو میتونه روزه بگیره
اگر فردی شیفت شب کار باشد و در شب ماه رمضان در محل کار جنب شود باید غسل واجب خود را هر طوری که ممکن است ولو با یک کتری آب گرم قبل از اذان صبح انجام دهد و اگر تحت هیچ شرائطی امکان غسل کردن قبل از اذان صبح وجود نداشته باشد باید بعد از تطهیر بدن با تیمم بدل از غسل جنابت که قبل از اذان صبح انجام می دهد روزه خود را بگیرد و در طول روز غسل کند و روزه اش صحیح است .
تذکر: تا امکان غسل کردن ولو با آب دستی وجود داشته باشد نوبت به تیمم نمی رسد البته اگر غسل را عمدا به تاخیر بیندازید تا وقت آن ضیق شود و فرصت برای غسل کردن باقی نماند بخاطر تاخیر عمدی غسل تا ضیق وقت معصیت کار هستید ولی در ضیق وقت ، چند دقیقه قبل از اذان صبح روزه با تیمم بدل از غسل جنابت صحیح است و لازم نیست بعدا آن روزه را اعاده کنید ولی نماز صبح خود را نمی توانید با این تیمم که عمدا غسل را به تاخیر انداختید بخوانید.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️سلام میخواهم بدانم اگردر ماه مبارک رمضان باهمسر خود نزدیکی کنم ولی هچ کدوم از ما به لذت نرسیده و منی خارج نشود تکلیف روزه ماچیست
اگر صرفا ملاعبه و معاشقه داشته باشید یعنی دخول صورت نگیرد و هیج کدام به اوج لذت نرسید روزه باطل نمی گردد و غسل هم واجب نمی شود. ولی اگر دخول به اندازه ختنه گاه صورت بگیرد هر دو جنب می شوید و با دخول روزه باطل است و کفاره افطار عمد هم بر هر دوی شما واحب می گردد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا احتمال ضرر، مجوز ترک روزه مىشود، یا اطمینان به ضرر لازم است؟ میزان در مقدار ضرر چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آنچه که باعث افطار روزه مىشود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونهاى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1743، 1744.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: آنچه که باعث افطار روزه مىشود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و مقدار ضرر، باید قابل توجه باشد.[ تبریزى، سیستانى، وحید، منهاج الصالحین، شرایط صحة الصوم، م 1029.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✨﷽✨
🌼غیبت در حال روزه
✍️ روایت شده دو زن در عهد پیامبر (صلی الله علیه و اله) روزهدار بودند، در آخر روز حالشان از شدت گرسنگی و تشنگی وخیم شد و نزدیک بود که تلف گردند، پس فرستادند کسی را پیش رسول خدا (صلی الله علیه و اله) که تا از آن حضرت اذن افطار بگیرند، پیامبر (صلی الله علیه و اله) ظرفی را فرستاد برای آن زنان، فرمود: به ایشان بگو که در داخل این ظرف قی کنید آنچه که خوردید، پس یکی از آن دو قی کرد نیمی از آن ظرف را از لختههای خون و گوشت خالص پر کرد، و آن دیگری نیز با قی و استفراق خویش بقیه ظرف را پر نمود، مردم از این ماجرا به شگفت در آمدند و تعجب کردند.
پیامبر (صلی الله علیه و اله) فرمود: این دو زن از آنچه که بر آنها حلال بود امساک نمودند، و بر آنچه که بر آنان حرام بود روزه خویش را باطل نمودند، به این صورت که نشستند در کنار هم دیگر، از مردم غیبت کردند، و این است آنچه که پشت سر مردم گفتند که در این ظرف است، از گوشتهای آنان.
📚 روزه از ديدگاه قرآن و عترت، صفحه 70
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️چه نوع دروغى روزه را باطل مىکند؟
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانى و مکارم): دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله، امامان و بنابر احتیاط واجب پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام.
آیتالله بهجت: دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام.
آیتالله سیستانى: بنابر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام و امامان علیهمالسلام.
آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ قال الإمام حسن عليه السلام:
مَكارِمُ الأَخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ اليَأْسِ و إِعْطاءُ السائِلِ و حُسنُ الْخُلقِ وَ الْمُكافاةُ بِالصَنائِعِ وَ صِلَةُ الرَحِمِ وَالتَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ وَ مَعْـرِفَةُ الْحَـقِّ لِلصّاحِبِ، وَ قِرَى الضَّيْفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَياءُ.
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
مكارم اخلاق ده چيز است: . راستگوئى . نوميدى راستين از غير خدا . بخشش به نيازمندان . خوش خلقى . پاداش در برابر خدمات ديگران . پيوند و رفت و آمد با خويشاوندان . حمايت از همسايه . توجّه به حقوق دوستان . مهمان نوازى . و مهمترين اينها شرم و حياء است. ـ در بعضى نسخه ها «صدق البأس» آمده است بأس داراى دو معنى است: 1 ـ شجاعت 2 ـ فقر و تنگدستى.
تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 215.
✅ قال الإمام حسن عليه السلام:
«أَمّا بَعْدُ فَإنَّ عَلِيّا بابٌ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِنا وَمَنْ خَرَجَ مِنْهُ كانَ كافِرا، أَقُولُ قَوْلِي هَذا، وَأَسْتَغْـفِرُ اللّه َ لِي وَلَـكُمْ.»
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
«همانا على بن ابى طالب عليه السلام دربى است كه هركس بر آن وارد شود؛ يعنى او را بشناسد و بر او اقتدا كند، آرامش و امنيت كامل را درمى يابد و هركس به آن درب روى نياورد و مخالفت با او كند كفر و بدبختى و تيره روزى او را فرا خواهد گرفت، سپس فرمود: اين گفته و مطلب اساسى من است، آنگاه براى خود و ديگران طلب رحمت و آمرزش نموده و گفت: استغفر اللّه لى ولكم و آنگاه از منبر فرود آمد.»
بحارالانوار، ج43، ص351
✅ قال الإمام حسن عليه السلام:
«وَاللّه ِ لا يُحِبُّنا عَبْدٌ أَبَدا وَلَوْ كانَ أَسيرا فِى الدَّيْلَمِ إلاّ نَفـَعَهُ حُبـُّنا وَإنَّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنِيآدَمَ كَما يُساقِطُ الريحُ الوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.»
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
«سوگند به خداوند كه كسى دوست نمى دارد ما را ـ گر چه در دورترين نقاط؛ همچون ديلم اسير باشد ـ مگر اين كه دوستى ما به حال او مفيد خواهد بود، همانا ولايت و محبت ما ـ اهل بيت ـ گناهان فرزندان آدم را از بين مى برد همان طورى كه باد، برگ درختان را از شاخه و تنه او جدا مى كند و به زمين مى ريزد.»
بحارالانوار، ج44، ص25
✅ الإمامُ الحسينُ عليه السلام ـ لَمّا سُئل عَن مَعرفةِ اللّه ِ ـ
مَعرفةُ أهلِ كُلِّ زمانٍ إمامَهُمُ الّذي يَجِبُ عَلَيهِمْ طاعَتُهُ .;
امام حسين عليه السلام ـ هنگامى كه از ايشان درباره شناخت خدا سؤال شد ـ فرمود
[يعنى ]شناخت مردم هر زمان نسبت به امامى كه اطاعتش بر آنان واجب است.;
بحار الأنوار : 23 / 83 / 22 .
✅ قالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِىٍّ عليه السلام
لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَيَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ; «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الاَْذى وَالتَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله. ;
امام حسين عليه السلام فرمود
حضرت مهدى داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد مى شوند و گروهى ثابت قدم مى مانند و اظهار خشنودى مى كنند. افراد مرتد به آنها مى گويند; «اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلي الله عليه و آله جهاد كرده است.;
بحارالأنوار، ج 51، ص 133.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️به نظر پزشکان افرادى که داروهاى اعصاب مصرف مىکنند نباید گرسنه بمانند؛ در این صورت تکلیف روزه چیست؟
همه مراجع: اگر روزه براى آنان ضرر دارد نباید روزه بگیرند.[ توضیح المسائل، امام ، م 1743؛ تبریزى، م 1752؛ فاضل، م 1813؛ نورى، م 1739؛ صافى، م 1752؛ سیستانى، م 1712؛ تبریزى، استفتاآت، س 653.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 نماز و دعای شب دهم #ماه_مبارک_رمضان
🔻۱. نماز مخصوص شب دهم :
هر كه در شب دهم ماه رمضان بيست ركعت نماز- در هر ركعتي يك بار حمد و سي مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بخواند، خداوند روزياش را توسعه دهد، و از رستگاران باشد. 1
🔻 ۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
اللَّهُمَّ يَا سَلَامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا وَاحِدُ يَا فَرْدُ يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ يَا وَدُودُ يَا حَلِيمُ مَضَي مِنَ الشَّهْرِ الْمُبَارَكِ الثُّلُثُ وَ لَسْتُ أَدْرِي سَيِّدِي مَا صَنَعْتَ فِي حَاجَتِي هَلْ غَفَرْتَ لِي إِنْ أَنْتَ غَفَرْتَ لِي فَطُوبَي لِي وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لِي فَوَا سَوْأَتَاهْ فَمِنَ الْآنَ سَيِّدِي فَاغْفِرْ لِي وَ ارْحَمْنِي وَ تُبْ عَلَيَّ وَ لَا تَخْذُلْنِي وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِكَ وَ اعْفُ عَنِّي بِعَفْوِكَ وَ ارْحَمْنِي بِرَحْمَتِكَ وَ تَجَاوَزْ عَنِّي بِقُدْرَتِكَ إِنَّكَ تَقْضِي وَ لَا يُقْضَي عَلَيْكَ وَ أَنْتَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. 2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۳۶
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#حدیث
✨پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم.
📖بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۱۳۱
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام ۵
▫️روزه گرفتن در هنگام سفر
▫️امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر در ماه رمضان با گفت و گوى تلفنى یا حضورى از مرد منى خارج شود، آیا روزهاش باطل مىشود؟
همه مراجع: اگر به قصد خروج منى گفت و گو نشده و عادتا با گفت و گو منى خارج نمىشده و بىاختیار و به طور اتفاقى منى از او بیرون آید، روزهاش باطل نیست.[ توضیحالمسائل، امام ، م 1589 و 1595؛ بهجت، م 1295؛ تبریزى، م 1598؛ فاضل، م 1664؛ نورى، م1586؛ صافى، م 1598؛ مکارم، م 1347؛ سیستانى، م 1569؛ سیستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️