eitaa logo
حکمش چیه؟
108هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حکم نماز خواندن با خون زخم ، جراحت یا دمل: 🌼اگر در بدن یا لباس نمازگزار، خون زخم، جراحت یا دُمَل باشد، چنانچه آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم یا برای شخص او سخت و مستلزم حرج و مشقَّت است، تا وقتی که زخم، جراحت یا دُمَل خوب نشده است، میتواند با آن خون نماز بخواند. همچنين چرکی که با خون بیرون می آید یا دوایی که روی زخم میگذارند و نجس میشود، همین حکم را دارد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠مواردی که لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد: ۱. آن که به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. ۲. آن که خـون موجـود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بنـــد انگشـت اشاره) باشد. ۳. آن که لباسهـای کـوچک نمازگزار، ماننـد جوراب که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند نجس باشد. ۴. آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
┄┅═✧🍂﷽🍂✧═┅┄ 📚 حکم آرایش در هنگام نماز   ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔸 غسل با تنگی وقت ⁉️ آیا شخص جنب می تواند در صورت تنگی وقت با تیمّم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟ ✅ اگر وقت به مقداری نیست که بدن و لباسش را تطهیر کند و یا لباس خود را عوض نماید و به علت سردی هوا و مانند آن نمی تواند نماز خود را برهنه هم بخواند، باید نماز را با تیمّم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. این نماز مجزی است و قضای آن بر او واجب نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔶 🔹 🔴 اگر هنگام رسيدن شما ، امام جماعت در ركعت اول است شما تا ركوع امام فرصت داريد كه با گفتن تكبير الاحرام و نيت جماعت، ركوع كنيد، در اين فرض ديگر نياز نيست حمد و سوره را بخوانيد. 🔹 در اين صورت نماز را با جماعت تمام مي نماييد.  👈البته لازم به ذكر است اگر امام جماعت در ركوع است و ذكر را گفته تا زمانی که هنوز سر از ركوع بر نداشته متصل شدن به نماز اشكالي ندارد. 🔹🔹 ————————— منبع : سایت هدانا ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🚫 امروزه هم برای دروغ‌گو بودن آدم همین بسه که توی فضای مجازی هر پیامی به دستش رسید رو بدون این‌که از درستی یا نادرستیش اطمینان حاصل کنه، برای این و اون ارسال کنه‼️ ♨️ دوست عزیز! ما نسبت به درستی یا نادرستی خیلی از پیام‌هایی که توی این فضا به دست ما می‌رسه، اطلاع و آگاهی نداریم؛ و قطعاً تعدادی از این‌ها خلاف واقع هستن؛ به‌همین‌خاطر منتشرکردن این پیام‌ها هم می‌تونه از مصادیق نشر اکاذیب باشه؛ خصوصاً اون وقتی باید ترسید که توی این پیام‌ها اسم کسی برده شده باشه و اتّهامی بهش نسبت داده شده باشه، که دراین‌صورت نشر اون از مصادیق «بردن آبروی دیگران» می‌تونه باشه و همیشه باید بدونیم، آبی که بریزه دیگه قابل جمع کردن نیست. 😟 اصلاً فرض کنیم اون آقایی که اسمش توی پیام هست؛ واقعاً اون‌کار رو کرده باشه، سؤال اینه که مگه هرکس هر گناه و خطایی کرد، ما شرعاً اجازه داریم آبروش رو توی جامعه ببریم⁉️ جز در موارد مخصوصی، کجا دین اسلام چنین اجازه‌ای به ما می‌ده⁉️ 🚨 خیلی مراقب باشیم با نشر این پیام‌ها آبروی کسی رو نبریم؛ آخرت‌مون رو به‌باد ندیم که قانون خدا اینه: اگه آبروی کسی رو ببری نمی‌میری مگر این‌که دست تقدیر کسی رو می‌فرسته آبروی تو رو ببره! 🦋 اینه که توی روایت اومده: «كَمَا تَدِينُ تُدَان‏». از هر دست بدی از همون دستم می‌گیری و به سرت میاد! ✌️ همیشه به یاد داشته باشیم که: «ما در مقابل تک‌تک کلماتی که حرف می‌زنیم و تک‌تک پیام‌هایی که منتشر می‌کنیم، یه روزی باید پاسخ‌گو باشیم! آیا واقعاً چنین آمادگی داریم⁉️» 🦋 قرآن کریم توی سوره قاف آیه هجدهم، چه خوب فرموده: «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ‏ رَقِيبٌ‏ عَتِيد» هيچ سخنى را به زبان نمی‌گويد جز اين‌كه نزد آن [ براى نوشتن و حفظش ] نگهبانى آماده است‏. 🦋 به‌قول آیت‌الله جوادی آملی: «چیزی که نمی‌توانی در قیامت از آن دفاع کنی، نه ببین، نه بشنو، نه بگو و نه بنویس!» ✅✅ نسخه عملی 📩 هر وقت خواستین حرفی بزنین یا پیامی رو توی فضای مجازی منتشر کنین، تصوّر کنین فردا کسی بابت این حرف و پیام از شما شکایت می‌کنه و شما باید برین دادگاه و از صحّتش دفاع کنین! ✌️🙂اگه واقعاً توی خودت می‌بینی که بتونی ازش دفاع کنی، اون حرف روز بزن.. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❗️ بعضی از مردم فکر می‌کنن که برای نماز، حتماً باید صبر کنن تا اذان بشه، بعد وضو بگیرن. 📛 درحالی‌که... ✅ وضوگرفتن برای نماز، چند صورت داره: 1️⃣ وقت نماز شده: دراین‌صورت، به نیت همون نماز، وضو می‌گیریم و نماز می‌خونیم و مشکلی نیست. 2️⃣ وقت نماز نشده، اما خیلی به اذان نمونده: به نیت آماده‌شدن برای اون نماز، وضو می‌گیریم و نماز می‌خونیم و مشکلی نیست. 3️⃣ خیلی مونده تا وقت نماز: دراین‌صورت، نمی‌شه به نیت اون نماز وضو بگیریم؛ بلکه اگه وضو می‌گیریم، باید به نیت دائم‌الوضوبودن یا طهارت‌داشتن یا ثواب و... باشه. 👈 اگه این‌جوری وضو گرفتیم، بعد دیگه با اون می‌شه هر نماز واجب یا مستحبی رو خوند. ⭕️ پس یادتون باشه 👈 صبح که داریم می‌ریم سر کلاس و کار و... ، نمی‌شه به نیت نماز ظهر وضو گرفت؛ چون خیلی تا اذان ظهر مونده. این‌جور مواقع، به نیت ثواب وضو بگیرین، یا به نیت ثواب و نماز ظهر هر دو با هم. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۳۲۰؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۲. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓چرا انواع آهنگ‌ها توی تلویزیون ما پخش می‌شه؛ اما کسی حق نشون‌دادن ساز و سنتور و بقیه ابزارهای موسیقی رو نداره؟ 📚 مقام معظم رهبری در جلسه ۳۲۰ درس خارج‌شون، دلیل این مسئله رو توضیح دادن: ✍️ «... یک سؤال دیگری از ما پرسیدند که این سؤال را هنرمندها هم زمانی که این‌جا با من ملاقات داشتند، پرسیدند که چرا شما اجازه نمی‌دهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ آن‌جا یک نفر بالاخره سنتور دارد می‌زند مثلاً، ویالون دارد می‌زند، صدایش به گوش می‌آید؛ امّا شما نمایش ابزارش را اجازه نمی‌دهید. این را ما از سال‌ها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است. نفس نشان‌‌دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه می‌بینند، خود این، نزدیک‌کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیا در جامعه است. این را ما از مذاق شرع به‌کلّی دور می‌بینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم». ✍️ «... هر آن چیزی که ترویج کند موسیقی را در کشور، لااقل در شرایط کنونی اشکال دارد. حال اگر یک روزی به یک جایی رسیدیم که مطلقاً موسیقی حرام در جامعه وجود نداشت؛ یعنی موسیقی‌دان‌های مسلمان متعبّد متدیّنی پرورش پیدا کردند که آن‌چه پخش می‌کنند، موسیقی غیرحرام است، موسیقی غیرلهوی است، بلکه مقرّب الی الله است؛ اگر به آنجا رسیدیم، آن‌وقت بگوییم آموزشگاه هم تشکیل بدهند، نمایشگاه هم تشکیل بدهند. امروز آن‌طورها نیست، امروز وضع موسیقی در کشور، وضع مطلوبی نیست. همچنان موسیقی لهوی مضلّ بر موسیقی غیرلهوی غلبه دارد. بنابراین، در این شرایط، هر چیزی که ترویج کند این موسیقی را، به‌نظر ما جایز نیست». 🔺کتاب غنا و موسیقی، انتشارات انقلاب اسلامی، ص۴۵۶. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 امیرالمؤمنین عليه السلام: 💠 سَبَبُ المَزِيدِ الشُّكرُ ❇️ سبب زياد شدن نعمت، شكرگزارى است. 📚 غررالحكم، حدیث ۵۵۴۴ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم نجاست لباس های کوچک نمازگزار: 🌼اگر لباس های کوچک نمازگزار، مانند جوراب، دستکش و عرقچین که با آنها نمی توان عورت را پوشاند و نیز انگشتر، دستبند و مانند آن، با نجاستی تماس پیدا کند و نجس شود، نماز با آن صحیح است. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
شرط صحت نماز با خون کمتر از درهم: ۱. خون حیض نباشد؛ اگر اندکی هم از آن خون بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است و بنابر احتیاط واجب خون نفاس و استحاضه نیز همین حکم را دارد. ۲. خون حیوان نجس العین (سگ و خوک) و حیوان حرام گوشت و مردار و انسان کافر نباشد. ۳. رطوبتی از خارج به آن خون نرسیده باشد مگر در صورتی که رطوبت با خون مخلوط شده و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بیش از اندازۀ مجاز نشود. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پستی و بلندی محل سجده تا چه حدی جایز است؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🧑🏻 سلام حاج‌آقا. می‌خواستم ببینم این حدیث «رطب‌خورده منع رطب کی کند» معتبره؟ 👳🏻‍♂ سلام . داستانی که این ضرب‌المثل رو ازش برداشت کردن، اینه: «طفلی بسیار خرما می‌خورد، مادرش او را نزد پیغمبر برد و عرض کرد به این طفل بفرمایید خرما نخورد. پیغمبر فرمودند: امروز برو و فردا بازآی. روز دیگر زن باز آمد. حضرت کودک را فرمودند که رطب نخورد. زن گفت: یارسول‌الله! چرا دیروز به او نفرمودید؟ حضرت فرمودند: دیروز خودم خرما خورده بودم و حرفم در او تأثیر نداشت؛ رطب‌خورده منع رطب چون کند». ⭕️ در مورد این حدیث، جست‌وجوی زیادی در منابع روایی و حدیثی شد؛ ولی چنین حدیثی رو پیدا نکردیم. ظاهراً اصل داستان به یکی از علما و سخنران‌ها مربوط بوده که بعدها به‌اشتباه، به پیامبر نسبت داده شده. 👈 البته این حرف درسته که کسی که خودش اهل عمله، حرفش تأثیر بیشتری داره؛ اما این حرف‌ها نباید باعث تعطیلی امربه‌معروف بشه. 📚 به فتوای تمام مراجع، حتی اگه خود انسان هم خطایی رو انجام داده، وظیفه امربه‌معروف از گردنش برداشته نمی‌شه. 🔺 سایت انجمن گفت‌وگوی دینی. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام. صدقه‌هایی که به‌صورت روزانه در منزل جمع‌آوری می‌شه، آیا می‌شه یک‌جا به کسی داد و همون پول‌های خرد رو مجدد برای صدقه کنار گذاشت (چون پول خرد سخت پیدا می‌شه)؟ مشکلی داره آیا؟ ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 شخص می‌تونه پول‌های جمع‌آوری‌شده صدقات در منزل رو برداره و به جاش پول درشت به فقیر بده. 🎯 نکته: این در صورتیه که صندوق باشه؛ اما صندوق نهادها، مثل کمیته امداد و... نیاز به . ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: آیا علم و یقین فرد وسواسی، در پاکی و نجاست اعتبار دارد؟ وظیفه او در این زمینه چیست؟ ✅ پاسخ: 📜همه مراجع: خیر، علم و یقین وسواسی در پاکی و نجاست معتبر نیست؛ یعنی در تطهیر اشیاء نجس لازم نیست یقین به طهارت آنها برایش حاصل شود؛ بلکه باید ببیند افراد معمولی در چه مواردی یقین به طهارت پیدا می کنند، همان مقدار برای حکم کردن او به طهارت، کافی است. همچنین به گفتار چنین شخصی درباره نجس شدن چیزی، اثری بار نمی شود. --------------------- 📚 منبع: امام، سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی: عروه الوثقی، ج 1، فصل فی طریق ثبوت النجاسه، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 312؛ خویی: صراط النجاه، ج 1، ص 73؛ تبریزی: صراط النجاه، ج 5، س 222. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 32. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 خمس بیمه عمر 💠 سوال: 🔷 پولی که بابت بیمه ی عمر به فرد بیمه گذار پرداخت می کنند خمس دارد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ اگر فقط بیمۀ عمر باشد، که اقساط پرداختی به عنوان هزینۀ بیمه کردن به بیمه تملیک می شود ـ و به بیمه گذار برگردانده نمی شود ـ و پس از فوت بیمه گذار، مبلغی به عنوان بیمۀ عمر به کسی که بیمه گذار معیّن کرده، پرداخت می شود، اقساط پرداختی خمس ندارد. ◀️اما اگر ـ مثلا ـ بیمۀ عمر و سرمایه گذاری یا عمر و پس انداز باشد، که پس از مدتی مبالغ پرداختی همراه با مقداری مازاد به بیمه گذار عودت داده می شود، اقساط پرداختی از درآمد بین سال سر سال خمسی متعلق خمس است. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzg552g 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/news/212277 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔶 ✅ امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد 🔹🔹مرد نمی تواند به امام جماعت زن اقتدا کند اما زن می تواند امام جماعت برای مأموم زن باشد 🔴 و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد « و همین اندازه که با کسی معاشرت داشته باشیم و گناهی از او نبینیم، نشانه وجود عدالت است 👈و تا زمانی که یقین به عادل نبودن امام کند می تواند به او اقتدا کند 👈👈 امامی را که عادل می دانسته ، اگر شک کند به عدالت خود باقی است یا نه، می تواند به او اقتدا نماید 🔴 مسئله دیگر این که امام جماعت باید قرائت صحیح داشته باشد البته مراد از قرائت صحیح داشتن لهجه عربی نیست اما رعایت مخارج حروف لازم است 🔹🔹 ————————— منبع : سایت هدانا با دخل و تصرف ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓صدقه‌دادن چه شرایطی داره؟🧐 ❗️ می‌تونیم صدقه رو پس بگیریم؟😐 ❓نیت صدقه چی باشه؟🤨 ✅ قصد قربت، یعنی انجام‌دادن کاری به نیت خشنودی و نزدیک‌شدن به خدا. ⭕️نکته: پول‌هایی که توی صندوق مؤسسه خاصی گذاشتین، نمی‌شه بردارین و به فقیر بدین. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌎امتحان شیعیان در آخرالزمان ✍امام‌صادق(علیه السلام)، درباره شدت فتنه های زمان غیبت می‌فرمایند: «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛و اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ و اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛حتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر...» «به خدا سوگند شما خالص میشوید. به خدا سوگند شما از یکدیگر_جدا می‌شوید.به خدا سوگند شما غربال خواهید شد. تا اینکه از شما شیعیان باقی نمیماند جز گروه بسیار کم و نادر. دراین میان کسانی نجات خواهندیافت که: خود را در زمان غیبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک و نزدیک‌تر کنند؛ خود را از رذایل‌اخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند. شناخت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است.» 📚منبع: بحارالانوار، ج۵، صفحه٢١۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓ سوال: سلام نوجوانی هستم که برای نشر و تبلیغ محتواهای دینی و مذهبی درفضای مجازی برخی از پیام رسان هارا نصب کرده ام و فعالیت دارم قصد نصب کردن توییتر را دارم آیا نصب توییتر از لحاظ شرعی و اسلامی مشکلی نداره؟ به نظرتون به صلاح من هست که فیسبوک و توییتر نصب کنم؟ لطفا راهنماییم کنید ✅پاسخ: سلام علیکم ضمن تشکر و آرزوی توفیق برای شما در سایه عنایات امام زمان عج باید عرض کنیم میزان حضور ایرانیان در فیس بوک و توییتر کمتر از 4 درصد است لذا برای کار موثر سعی کنید در واتساپ و تلگرام مشغول به بازنشر محتوای دینی و صحیح باشید. ضمن اینکه در هر فضایی که مشغول فعالیت هستید از جمله تلگرام واتساپ و ...، مشروعیت فعالیت شما مبتنی بر اثرپذیری شما از این فضاست. یعنی اگر حضور شما در این فضا برای دین و اخلاق و اعتقادات شم مضر باشد و قدرت کنترل و حفظ داشته های اسلامی و ایمانی را نداشته باشید، تبلیغ و کار دینی در اینگونه فضاها برای شما هیچ اولویتی ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم نماز خواندن در جای دیگران : 🌼كسی كه در مسجد نشسته، اگر ديگری جای او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگری بخواند. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓اگه دهن خون بیفته و دندون مصنوعی یا روکش شده یا پرشده‌مون نجس بشه، چطوری باید پاکش کرد؟ 👈 نکته اول و مهم این‌که: داخل دهن و دماغ جزء داخل بدن حساب می‌شن و نیازی به پاک‌کردن ندارن. همین که خون مثلاً با آب دهن قاتی بشه یا با بیرون ریختن ازبین بره، اصل دهن و دماغ و لثه و دندون‌ و... پاک می‌شن. ✍️ اما در مورد دندون پر شده یا روکش‌شده یا دندون مصنوعی یا سیم‌های ارتودنسی و سایر چیزهای دیگه‌ای که از خارج وارد دهن شدن، نظرات مراجع یه کم متفاوته. 📚مقام معظم دلبری: اگه مواد دندون پرشده طوریه که جزء دندون طبیعی حساب می‌شه، حکم دندون طبیعی رو داره و آب‌کشیدن داخل دهن لازم نیست. دندون مصنوعی هم اگه ثابته و قابل درآوردن نیست، همین حکم رو داره. 📚 آیت‌الله سیستانی: فقط اگه نجاست از خارج دهن باشه، باید دندون مصنوعی رو آب کشید؛ وگرنه دقیقاً مثل دندون طبیعی، با ازبین‌رفتن نجاست، دهن و دندون پاک می‌شه. 📚 آیت‌الله وحید: بنابر احتیاط واجب، اینا با برطرف‌شدن عین نجاست، پاک نمی‌شن و باید آب‌شون کشید. 📚 آیت‌الله مکارم: دندون مصنوعی و دندون پر و روکش‌شده، با برطرف‌شدن عین نجاست، پاک می‌شه و نیاز به آب‌کشی نداره. 📚 آیت‌الله شبیری: اشیایی چون دندون مصنوعی، درصورتی‌که متحرک نباشن و نتوان از دهان خارج کرد، با برطرف‌شدن عین نجاست، پاکه؛ ولی اگه متحرک باشن و بتوان از دهان خارج کرد، بنابر احتیاط، با برطرف‌شدن عین نجاست، پاک نمی‌شن و باید اون‌ها رو آب کشید. 🔺 رهبری، استفتای کتبی از بخش استفتائات؛ سیستانی، رساله جامع، م۲۳۹؛ مکارم، استفتای کتبی از دفتر؛ شبیری، توضیح‌المسائل، ص۴۹، م۲۲۲؛ وحید، رساله توضيح‌المسائل، م۱۳۵؛ منهاج‌الصالحين، ج۲، ص۱۴۰و۱۴۱، العاشر و استفتای شفاهی از دفتر. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢نماز احتیاطی امام جماعت💢 با توجه به این فتوا: اگر امام جماعت نماز واجب ادائی خودش و یا قضای یقینی بخواند اقتدای به اوهیچ اشکالی ندارد -- لکن اگر نماز خودش را احتیاطا دوباره می خواند یا احتیاطاقضا می کند ماموم نمی تواند نمازادا و قضای حتمی خودش را به او اقتدا نماید بلی اگر امام و ماموم هر دونفر نماز شا ن رااحتیاطا قضا می کنند و احتیاطشان از یک جهت باشد اقتدا اشکال ندارد نماز احتیاطی مثلا کجاها؟ ✅پاسخ: سبب احتیاط میتواند مختلف باشد مثلا کسی نماز را بخاطر احتیاط به 4 طرف میخواند یا احتیاطا نمازش را در سفری هم قصر و هم اتمام می خواند. همچنین کسی که نمازهایی از او قضا شده تکلیفش اکتفا به قدرمتیقن از آنهاست مگر اینکه ازباب احتیاط بخواهداکثر را در اقل و اکثر قضا کند. یا کسی نمیداندپدرش قضا داشته یا نه بخواهد قضا کند. یا کسی که نمیداندقضایی به گردن دارد یا نه بخواهد احتیاطا قضا کند کسی که می داند یک نماز از 5نمازیومیه اش را نخوانده احتیاطا همه 5 نمازراقضا کند. کسی در مسافرت معتقدشودکه به مسافت نرسیده نمازش را تمام بخواند.ولی بعدا معلوم شودمسافت بوده بعد از وقت احتیاطا قضا میکندو.... ⚜️ @Ahkaam ⚜️