🌎امتحان شیعیان در آخرالزمان
✍امامصادق(علیه السلام)، درباره شدت فتنه
های زمان غیبت میفرمایند: «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛و اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ و اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛حتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر...»
«به خدا سوگند شما خالص میشوید. به خدا سوگند شما از یکدیگر_جدا میشوید.به خدا سوگند شما غربال خواهید شد. تا اینکه از شما شیعیان باقی نمیماند جز گروه بسیار کم و نادر. دراین میان کسانی نجات خواهندیافت که: خود را در زمان غیبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک و نزدیکتر کنند؛ خود را از رذایلاخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند.
شناخت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است.»
📚منبع: بحارالانوار، ج۵، صفحه٢١۶
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#شبکه_های_اجتماعی
❓ سوال:
سلام
نوجوانی هستم که برای نشر و تبلیغ محتواهای دینی و مذهبی درفضای مجازی برخی از پیام رسان هارا نصب کرده ام و فعالیت دارم
قصد نصب کردن توییتر را دارم آیا نصب توییتر از لحاظ شرعی و اسلامی مشکلی نداره؟
به نظرتون به صلاح من هست که فیسبوک و توییتر نصب کنم؟
لطفا راهنماییم کنید
✅پاسخ:
سلام علیکم
ضمن تشکر و آرزوی توفیق برای شما در سایه عنایات امام زمان عج
باید عرض کنیم میزان حضور ایرانیان در فیس بوک و توییتر کمتر از 4 درصد است لذا برای کار موثر سعی کنید در واتساپ و تلگرام مشغول به بازنشر محتوای دینی و صحیح باشید.
ضمن اینکه در هر فضایی که مشغول فعالیت هستید از جمله تلگرام واتساپ و ...، مشروعیت فعالیت شما مبتنی بر اثرپذیری شما از این فضاست. یعنی اگر حضور شما در این فضا برای دین و اخلاق و اعتقادات شم مضر باشد و قدرت کنترل و حفظ داشته های اسلامی و ایمانی را نداشته باشید، تبلیغ و کار دینی در اینگونه فضاها برای شما هیچ اولویتی ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#نجس_شدن_دندان_مصنوعی
❓اگه دهن خون بیفته و دندون مصنوعی یا روکش شده یا پرشدهمون نجس بشه، چطوری باید پاکش کرد؟
👈 نکته اول و مهم اینکه: داخل دهن و دماغ جزء داخل بدن حساب میشن و نیازی به پاککردن ندارن. همین که خون مثلاً با آب دهن قاتی بشه یا با بیرون ریختن ازبین بره، اصل دهن و دماغ و لثه و دندون و... پاک میشن.
✍️ اما در مورد دندون پر شده یا روکششده یا دندون مصنوعی یا سیمهای ارتودنسی و سایر چیزهای دیگهای که از خارج وارد دهن شدن، نظرات مراجع یه کم متفاوته.
📚مقام معظم دلبری: اگه مواد دندون پرشده طوریه که جزء دندون طبیعی حساب میشه، حکم دندون طبیعی رو داره و آبکشیدن داخل دهن لازم نیست. دندون مصنوعی هم اگه ثابته و قابل درآوردن نیست، همین حکم رو داره.
📚 آیتالله سیستانی: فقط اگه نجاست از خارج دهن باشه، باید دندون مصنوعی رو آب کشید؛ وگرنه دقیقاً مثل دندون طبیعی، با ازبینرفتن نجاست، دهن و دندون پاک میشه.
📚 آیتالله وحید: بنابر احتیاط واجب، اینا با برطرفشدن عین نجاست، پاک نمیشن و باید آبشون کشید.
📚 آیتالله مکارم: دندون مصنوعی و دندون پر و روکششده، با برطرفشدن عین نجاست، پاک میشه و نیاز به آبکشی نداره.
📚 آیتالله شبیری: اشیایی چون دندون مصنوعی، درصورتیکه متحرک نباشن و نتوان از دهان خارج کرد، با برطرفشدن عین نجاست، پاکه؛ ولی اگه متحرک باشن و بتوان از دهان خارج کرد، بنابر احتیاط، با برطرفشدن عین نجاست، پاک نمیشن و باید اونها رو آب کشید.
🔺 رهبری، استفتای کتبی از بخش استفتائات؛ سیستانی، رساله جامع، م۲۳۹؛ مکارم، استفتای کتبی از دفتر؛ شبیری، توضیحالمسائل، ص۴۹، م۲۲۲؛ وحید، رساله توضيحالمسائل، م۱۳۵؛ منهاجالصالحين، ج۲، ص۱۴۰و۱۴۱، العاشر و استفتای شفاهی از دفتر.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢نماز احتیاطی امام جماعت💢
با توجه به این فتوا:
اگر امام جماعت نماز واجب ادائی خودش و یا قضای یقینی بخواند اقتدای به اوهیچ اشکالی ندارد -- لکن اگر نماز خودش را احتیاطا دوباره می خواند یا احتیاطاقضا می کند ماموم نمی تواند نمازادا و قضای حتمی خودش را به او اقتدا نماید بلی اگر امام و ماموم هر دونفر نماز شا ن رااحتیاطا قضا می کنند و احتیاطشان از یک جهت باشد اقتدا اشکال ندارد
نماز احتیاطی مثلا کجاها؟
✅پاسخ:
سبب احتیاط میتواند مختلف باشد مثلا کسی نماز را بخاطر احتیاط به 4 طرف میخواند یا احتیاطا نمازش را در سفری هم قصر و هم اتمام می خواند.
همچنین کسی که نمازهایی از او قضا شده تکلیفش اکتفا به قدرمتیقن از آنهاست مگر اینکه ازباب احتیاط بخواهداکثر را در اقل و اکثر قضا کند.
یا کسی نمیداندپدرش قضا داشته یا نه بخواهد قضا کند.
یا کسی که نمیداندقضایی به گردن دارد یا نه بخواهد احتیاطا قضا کند
کسی که می داند یک نماز از 5نمازیومیه اش را نخوانده احتیاطا همه 5 نمازراقضا کند.
کسی در مسافرت معتقدشودکه به مسافت نرسیده نمازش را تمام بخواند.ولی بعدا معلوم شودمسافت بوده بعد از وقت احتیاطا قضا میکندو....
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#عقد_زن_در_عده
❓اگه آقایی با خانمی عقد کنه که شوهرش طلاقش داده، اما هنوز عدهش تموم نشده؛ حکم ازدواج این دو نفر چی میشه؟
✌️حکم عقد زنی که هنوز عدهش تموم نشده، دقیقاً مثل عقد زن شوهرداره؛ یعنی:
1️⃣ این زن و مرد اگه هم حکم رو میدونستن (که این کار حرامه)، هم موضوع رو (میدونن الآن خانم در عده است)، 👈 حرام ابد میشن و دیگه هرگز نمیتونن با هم ازدواج کنن.❌
2️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و نزدیکی هم نکردن، 👈 حرام ابد نمیشن و میتونن بعد از پایان عده، با هم ازدواج کنن.
3️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن، اما متأسفانه در همون زمانی که خانم شوهر داشته یا در عده بوده، نزدیکی داشتن، 👈حرام ابد میشن و دیگه هرگز نمیتونن با هم ازدواج کنن.
البته آیتالله مکارم میگن: اگه عقد رو خودشون نخوندن و دیگری براشون خونده، حرام ابدی نمیشن.
4️⃣ اگه علم به حکم یا موضوع نداشتن و بههمین خاطر عقد خوندن، اما رابطه جنسی رو گذاشتن بعد از ایام عده انجام دادن:
👈 آیات عظام رهبری و وحید: حرام ابد میشن (آقای وحید: بنابر احتیاط واجب).
👈آیات عظام مکارم، شبیری و سیستانی: حرام ابد نمیشن.
5️⃣ اگه یکی از خانم یا آقا حکم رو میدونسته و اون یکی نمیدونسته، 👈 در این حالت، بعضی از مراجع گفتن حرام ابدی میشن و بعضی گفتن نمیشن؛ چون شلوغ میشه، ما نمیگیم. هر کسی به مرجع خودش مراجعه کنه.
🔺توضیحالمسائل ۱۶ مرجع، م۲۴۰۰ و ۲۴۰۱ و ۲۴۰۲.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔸 کاشت ناخن
⁉️ 1) آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
2) کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
✅ 1) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
2) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶#احکام_شرعی
🔶#احکام_جماعت_
🔹#اتصال_به_جماعت_
🔴-اگر در ركعت سوم امام رسيديد و امام در حال خواندن تسبيحات اربعه بود. شما دو كار را مي توانيد انجام دهيد.
الف: همانجا اقتدا نماييد و حمد و سوره را خودتان باید آهسته بخوانيد.
ب: صبر كنيد تا امام به ركوع رود و پس از آن نيت كنيد و تكبير الاحرام را بگوييد و بدون خواندن حمد و سوره وارد ركوع شويد.
👈تذکر کلی : بعد از اتصال به جماعت اگر در رکعتی امام مشغول تشهد شد و ما وظیفه تشهد نداشتیم باید به حالت تجافی و نیم خیز بشینیم و بهتر است که تشهد را هم بخوانیم در همان حال
🔹🔹
—————————
منبع :
سایت هدانا با دخل و تصرف
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از قاصدک
🔥 شروع دوره #نظم_و_برنامه_ریزی به روشی کاملا متفاوت با آنچه تا به حال شنیده اید
💥 اگه سرتون خیلی شلوغه و برکت زمانی ندارید
💥 اگه هزار بار برنامه ریختید و نصفه نیمه رها شد
💥 این دوره که پر از تکنیک ها و تمرین های کاربردیه هرگز از دست ندید
💜 جالبه که در این دوره گروه دونفری خصوصی تشکیل میشه بین شما و استاد و هر روز در ارتباطید...
💥جمع پنجاه هزار نفره ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1634271298C2b479acc30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ #اميرالمؤمنين عليهالسلام فرمود:
🍃 خداوند متعال به حضرت داود عليه السلام وحى فرمود: اى داود! تو مى خواهى، من هم مى خواهم ، ولى جز آنچه من مى خواهم نمى شود. پس اگر تسليم آنچه من مى خواهم بشوى، آنچه را هم تو مى خواهى عطايت مى كنم. امّا اگر تسليم آنچه من مى خواهم نشوى، در آنچه خودت مى خواهى تو را به رنج مى افكنم و جز آنچه هم كه من بخواهم نخواهد شد.
📖 توحید صدوق، ص۳۳۷
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🕊 #نڪته_اخلاقی 🕊
🔶#درمان_گناهان_جنسی
کنترل چشم
قدمی بعد در درمان و یا پیگیری از آلودگی های جنسی کنترل چشم و فروبستن از دیدن نامحرم و صحنه های شهوت آلود
نمی شود کسی چشم خود را آزاد و رها سازد که هر صحنه ای و هر نامحرم و زشت و زیبایی و ببیند و بعد بخواهد که آلوده نشود و یا درمان شود
✅در روایت هست که کسی که چشم خود را کنترل کند هرگز مبتلا به زنا نمی شود...
چون چشم هر چیزی که ببيند نفس به آن میل پیدا کرده و طلب میکند و قوه خیال و واهمه هم فکر و ذهن شخص را تصاحب کرده و همش افکار جنسی و شهوانی در نتیجه
👈وقت و عمر و هزینه و انرژی که آدمی در راه شهوت ها که کسب کند تلف میکند
نفس آدم سیر نمی شود و قانع نیست و داشتن هر چه که دلش میخواد هم میسر نیست...
در ادامه بیشتر در این باره صحبت می کنیم...
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶#احکام_شرعی
🔶#احکام_جماعت
🔹#اتصال_به_جماعت
🔴اگر در ركعت چهارم رسيديد مانند قسمت سوم عمل مي كنيد در اين قسمت امام پس از دو سجده تشهد و سلام را مي خواند اما چون ركعت اول شماست مي توانيد براي درك ثواب نماز جماعت نيم خيز بنشينيد و ذكر تشهد را با امام بخوانيد و يا اينكه برخيزيد و به صورت فرادا بقيه نماز خود را بخوانيد.
🔴 البته باید پس از فرادا شدن نماز جهر و اخفات در نماز را رعایت کنید
مثلا اگر رکعت سوم مغرب وصل شده و رکعت دوم خودش فرادی محسوب می شود باید حمد و سوره را بلند بخواند
✅ تذکر کلی : هنگام اتصال به جماعت اگر امام مشغول قنوت بود ما نیز قنوت میگیریم هر چند رکعت اول ما باشد مشکلی ندارد...
✅ تذکر کلی : هنگام اتصال جماعت اگر امام مشغول تسبیحات اربعه رکعت سوم یا چهارم است وظیفه ما خواندن حمد و سوره با صدای آرام و اخفات هست
🔹🔹
—————————
منبع :
سایت هدانا با دخل و تصرف
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: به وسایلی که قبل از سال خمسی با درآمد بین سال، برای جهیزیه دختر دم بخت تهیه می شود خمس تعلق می گیرد؟
✅ پاسخ: ⬇️
🔷 آیت الله خامنه ای: اگر تهیه جهیزیه (اثاث و لوازم زندگی) برای آینده، عرفا جزء مؤونه محسوب شود، خمس ندارد، هرچند تا سر سال خمسی استفاده نشده باشد.
🔷 آیت الله مکارم: در صورتی که دختر در آستانه ازدواج باشد یا تهیه جهیزیه جز به صورت تدریجی ممکن نباشد خمس ندارد.
🔷 آیت الله سیستانی: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سالهای متعدد تدریجا تهیه کند وتهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هرچند از جهت اینکه نتواند در وقتش تهیه کند اگر در بین سال از منافع ان سال مقداری جهیزیه بخرد که از شانش زیاد نباشد وعرفا تهیه ان مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود خمس ان را لازم نیست بدهد واگر از شانش زیاد باشد یا از منافع ان سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید باید خمس ان را بدهد.
------------------
✅ سایت آیات عظام خامنه ای و مکارم و سیستانی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🕊 #نڪته_اخلاقی 🕊
🔶«تو را غیر این غذای خواب و خور، غذای دیگر است. آخِر این تن، اسب تو است و این عالَم، آخور اوست. و غذای اسب، غذای سوار نباشد.»
- فیه مافیه؛ مولانا
شرح و توضیح : بدن مرکب ماست برای سفر به آخرت و هر کسی ناچار است از تیمار کردن و رسیدگی به مرکب و وسیله ی نقلیه اش
خوردن و خوابیدن و... همه تدبیر بدن هستن که بقا و سلامت و راهوری بدن به این هاست
پس انسان از آن جهت که انسان است غذای او چیز دیگری است و آن هم علوم و معارف الهی و عبادات و.. می باشد که به وسیله آن ها سیر می کند و کمال میابد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 شرایط استطاعت حج
✍🏻 پاسخ:
◀️ كسي كه ضروريات زندگي از قبيل مسكن، لوازم خانه، وسيله نقليه و ابزار كار و مانند آن را بيشتر از شأن خود دارد، اگر ميتواند با فروش آنها و خريد مايحتاج زندگياش، مقدار زايد را صرف مخارج حج كند و اين كار موجب حرج و وهن و نقصان و عیب او نمي شود، و مقدار مازاد به اندازه مخارج حجّ و يا مكمّل آن است، بايد اين كار را انجام دهد و مستطيع است.
🔺 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از قاصدک
🔷🔶🔹🔸 🔸🔹🔶🔷
📲 اپلیکیشن رایگان آراددکتر📲
مشاوره متنی و تلفنی با پزشکان و روانشناسان در بیش از 30 تخصص
روی لینک زیر بزن و همین حالا از پزشک متخصص سوالت رو بپرس 👇
دانلود از کافه بازار:
https://click.adtrace.io/5va98c8