❓اگر دختری به #اجبار و تهدید راضی به #ازدواج شود و بعد از عقد بچهدار شود، آیا عقد صحیح و بچهی او حلال زاده است؟
🍃🌺اگر زن در #ازدواج_اجباری، پس از عقد (ولو برای لحظهای) راضی به ازدواج شود، عقد صحیح است، اما در هر حال فرزند مزبور، نامشروع نیست. جهت آگاهی بیشتر در این زمینه به آدرس زیر مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34945
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️کلاس رقص اجباری در دانشگاه خارجی
❓من در دانشگاهی در ترکیه رشته مربیگری ورزشی را میخوانم. در سال اول ترم دوم، درسی بنام #رقص و ریتم داریم. استاد ما میخواهد که دختر و پسر با هم برقصیم. من دو سه هفته از این کار خودداری کردم و خود را پنهان کردم و پس از آن به استاد گفتم که با شما میخواهم خصوصی صحبت کنم. او هم گفت که در یک وقت مناسب به اطاقم بیایید. سپس اطاقش رفتم و به او گفتم که من شخصی هستم که به اعتقادات خود متعهد هستم، آیا میتوانم حداقل با دوستان مرد برقصم. از این طریق میخواستم چارهای پیدا کنم. ولی وی مرا مرتجع و بیفکر خواند. من این را عادی گرفتم؛ زیرا متوجه شدم که ما منسوب به دین واحدی نیستیم؛ زیرا استاد گفت که من کلیسا میروم و شخص معتقدی هستم. در کلاس ما هفت دختر و بیش از 25 مرد هستند. با اینکه تعداد دختر و پسر مساوی نیستند، استاد دخترها را ثابت نگه میدارد و پسرها را نوبت به نوبت تغییر میدهد. من هر چه مقاومت کردم گفت که باید انجام بدهی. ولی من نمیخواهم این کارها انجام دهم، از طرفی هم برای تمام کردن دانشگاه من باید این درس را بگذرانم. پس من باید چه کار بکنم؟
🍃🌺1. هرچند در فقه اسلامی، اصول و قواعدی داریم مبنی بر رفع تکلیف در مقام اضطرار و اجبار، اما گذراندن دروس دانشگاه، اضطرار واقعی و عذر موجهى برای ارتکاب حرام نیست. لذا فقها در اینباره میگویند، این عمل حرام بوده و باید محیط مذکور ترک شود.
🍃🌺2. از صدر اسلام تا کنون افرادی با ایمان بودهاند که جهت حفظ اعتقادات خود با سختیها و حتی شکنجهی ظالمین روبرو میشدند، که چه بسا در این امتحان سربلند بیرون آمده و مسلماً این عمل آنها در نزد پروردگار پر ارزش خواهد بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/tr22031
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا جواب سلام ندادن، گناهان فرد سلام گوینده را به فردی که پاسخ نداده منتقل میکند؟
🍃🌺آنچه در روایات درباره #سلام آمده؛ این است که ابتدای به سلام، کاری مستحب، ولی جواب دادن به آن واجب است. اما چیزی درباره عقوبت جواب ندادن به سلام، در احادیث ذکر نشده است.
ولی در مورد حق الناس، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «روز قیامت شخصی میآید و میبیند که کارهای خیرش خیلی زیاد است و خوشحال میشود، و میگوید: خدایا! این مرد به من ظلم کرده است. در نتیجه خوبیهای او برداشته میشود و به کسی که به او ظلم شده، داده میشود و ممکن است کار به جایی برسد که همه حسناتش تمام شود. آنگاه آن شخص ظالم نگاه به گناهانش میکند و میبیند که گناهان شخص مظلوم در نامه اعمال او نوشته شده است و او را به آتش جهنم میبرند». در باب غیبت از دیگران نیز روایتی به همین مضمون از حضرت رسول(ص) نقل گردیده است.
با توجه به ظاهر این دو روایت؛ چنین فهمیده میشود که این حکم مربوط به همه انواع حق الناس میباشد. حال اگر پاسخ دادن به سلام را نیز نوعی حق الناس بدانیم، آنگاه این حکم شامل آن هم میشود؛ یعنی اگر کسی از روی تکبّر یا کینه، جواب سلام مؤمنی را ندهد، چنین عقوبتی در انتظارش خواهد بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27283
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️پدرم قبلاً گفته بود که بعد از فوتش ارث بین من و خواهرم به صورت مساوی تقسیم گردد. آیا باید به وصیت شفاهی او عمل شود؟
❓پدرم قبلاً گفته بود که بعد از فوتش #ارث بین من و خواهرم به صورت مساوی تقسیم گردد. من این موضوع را عادلانه ندانسته و از پدرم دلگیرم. ولی به دلیل معذوریتهایی امکان گفتن عقیده به پدر را نداشتم. آیا اکنون بعد از فوت او باید به وصیت شفاهی او عمل کنیم یا میتوان مازاد یک سوم از وصیت را به صورت 2 به 1 تقسیم کرد؟ ضمناً آیا نظر خواهرم در عمل به یکی از این دو گونه تقسیم شرط است یا خیر؟
🍃🌺انسان در زمان حیات، اختیار اموالش را دارد، ولی وصیّت به تقسیم اموال به طور مساوی بین پسر و دختر، صحیح نیست بلکه در ارث، سهم پسر دو برابر دختر است. البته با توجه به این که از طرفی پدر شما تمایل به تساوی سهم دختر و پسر خود داشته است و از طرفی هم میت حق دارد در ثلث مال خود وصیت خاص داشته باشد، باید دو سوم از اموال را به صورت شرعی (هر پسر دو برابر دختر) تقسیم نمود، سپس نقصان سهم دختر را از یکی سومی که میت حق وصیت در آن را داشته است، جبران کرد، به این شرط که جبران نقیصه، از یک سوم بیشتر نشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35270
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا کسی که عکس نامحرمی را دیده است، باید از وی حلالیت بطلبد؟
❓آیا دیدن فیلم و عکس بدون #حجاب زن #نامحرم علاوه بر حرام بودن، حق الناس هم محسوب میشود که نیاز به حلالیت طلبی داشته باشد؟
🍃🌺عمل مذکور، موجب آن نوع از حقالناسی نمیگردد که نیاز به حلالیت طلبی داشته باشد، مگر اینکه شخص، عمل غاصبانهای (مانند ورود بدون اجازه به خانه شخص) انجام داده باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35820
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا پول رهن منزل خمس دارد؟
❓خانهای #رهن کردهایم و یک سال از آن زمان میگذرد. با توجه به اینکه پول هنوز در دست صاحبخانه است، آیا #خمس به آن تعلق میگیرد؟
🍃🌺چنانچه برای تأمین و رهن مسکن به پول مذکور نیاز باشد، تا زمانی که در رهن است لازم به پرداخت خمس نیست، ولی هر گاه از رهن آزاد شود و دیگر برای آن جهت، مورد نیاز نباشد، بر اساس نظر بیشتر فقها باید خمس آن پرداخت شود.
البته در فرض مذکور، برخی از فقها میگویند، هر وقت توانایی پس گرفتن مبلغ را دارد باید فوراً خمس آن را پرداخت کند. حال اگر مجدداً به آن پول نیاز باشد، میتوان با هماهنگی و مصالحه با مرجع تقلید خویش یا نماینده رسمی ایشان مبلغ مذکور را در مورد نیاز خود مصرف نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35617
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️تازه #شیعه شدم. آیا ازدواج و نمازهایم در زمانی که #سنی بودم دارای اعتبار بوده و صحیح است؟
❓اخیراً از مذهب سنی به مذهب شیعه روی آوردهام. اما سؤالی دارم که تقاضا میشود به آن پاسخ دهید. آیا ازدواج من و نمازهایم در زمانی که سنی بودم دارای اعتبار بوده و صحیح میباشند؟ و لو اینکه در تضاد با فقه جعفری باشند؟
🍃🌺اگر طبق مذهب خودتان به نحو صحيح عمل كردهايد اعمال گذشته لازم نيست دوباره انجام شود و ازدواج شما صحیح است.
جهت آگاهی درباره وظیفه شخص سنی که طواف نسا انجام نداده و شیعه شده به لینک مراجعه کنید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en22092
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا جایز است نماز نافله ظهرین را بعد از آنها و نافله عشائین را قبل از آنها خواند؟
❓آیا میتوان نماز #نافله ظهرین را بعد از آنها و نافله عشائین را قبل از آنها خواند؟ به طور کلی این نوع نمازهایی که در وقت خود انجام نمیشود را، به چه نیتی میتوان خواند؟
🍃🌺انجام نمازهای نافله پس از وقت آنها باید به نیت قضا باشد، اما دربارهٔ انجام این نمازها قبل از وقتشان، فقها اختلاف نظر دارند. برخی آن را جایز ندانسته و برخی جایز شمرده و اقامه آن را به نیت مافیالذمه صحیح میدانند، بعضی نیز آن را فقط در نافله ظهر جایز شمردهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22685
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا جایز است در نماز جماعت به امام سنی مذهب اقتدا کرد؟
❓من در استانبول زندگی میکنم. در کنار خانه و محل کارم یک مسجد هست. من پشت سر امام سُنی نماز میخوانم و از مُهر استفاده نمیکنم ولی دستهایم را رها میکنم (نمیبندم). آیا این جایز است؟ آیا لازم است من نمازم را دوباره بخوانم؟
🍃🌺شرکت در نماز جماعت اهل سنت و اقتدا به آنها اشکالی ندارد و در برخى اخبار معتبره وارد شده كه هر كس در صف اول نماز آنان شركت كند، مانند كسى است كه در صف اول، پشت سر رسول خدا (ص) نماز خوانده است.
اما در صورت امکان، باید به شکل شیعیان، نماز را خواند و اگر در صورتی که تقیهای وجود ندارد، به شکل اهل سنت نماز بخواند باید آن را اعاده کند.
البته برخی مراجع معتقدند اگر شرایط تقیه وجود ندارد، مطلقاً باید نماز را اعاده کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/tr21943
⚜ @Ahkaam ⚜
❓ما در لب رودخانه باغی داریم که آن رودخانه مال روستای ما نیست و ما حق استفاده از آن را نداریم. به همین دلیل اهالی روستایی که حق استفاده از رودخانه را ندارند اقدام به حفر چاه در کنار رودخانه کردند. میخواستم بدانم که این حفر چاه که از نظر قانونی مشکل دارد، آیا از نظر شرعی هم اشکال دارد؟ چون در غیر این صورت تمام باغ به آن عظمت خشک میشود. تازه به جز باغ ما تمام اهالی روستایی که رودخانه ندارند اقدام به حفر کردند به جز ما، حالا تکلیف چیست؟
🍃🌺ملاک در اینگونه امور #قوانین و #مقررات مربوطه مىباشد و اگر عمل مذکور برخلاف مقررات باشد، شرعاً جایز نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35669
⚜ @Ahkaam ⚜
❓بنده طلبه سیدی هستم که در قم درس میخوانم و در منزل اجارهای به سر میبرم. در موردی، نیاز به قرض داشتم و سه ملیون از کسی قرض گرفتم به هنگام ادای قرض، قرض دهنده گفت به حساب #خمس گذاشتم و نیازی نیست به من بدهید. سؤال این است که: 1. با توجه به اینکه این کارها معمولاً بدون مراجعه به مرجع تقلید و خودسرانه انجام میگیرد وظیفه من چیست؟ 2. به طور کلی آیا کسی که مستحق خمس است و مبلغی را به این عنوان دریافت میکند باید در این باره، تحقیق کند؟
🍃🌺1. دربارهی #سهم_سادات، برخی از مراجع تقلید میگویند، پرداخت آن به سید مستحق، توسط خود افراد جایز است.
🍃🌺2. در هر حال، بر فرض سؤال، کسی که مستحق خمس است لازم نیست دربارهی مبلغ دریافتی تحقیق نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36751
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️حکم واکسنی که در آن، از نوعی آنزیم خوک (ترپسیت) استفاده شود چیست؟
❓حکم #واکسن و ایمن سازی بدن چیست؟ اگر در آن، از نوعی آنزیم #خوک (ترپسیت) استفاده شود چطور؟
🍃🌺1. استفاده از واکسن اشکال ندارد.
🍃🌺2. با توجه به اینکه واکسنها معمولاً به صورت تزریق مصرف میشوند و نه خوراکی، چنانچه نسبت به مسئله فوق، یقین هم حاصل شود، اشکالی ندارد. ضمن اینکه امروزه، استفاده از واکسن به عنوان یک امر ضروری مطرح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22663
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا در سجدهی مستحبی، باید تمام شرائط سجدهی نماز رعایت گردد؟
❓آیا درسجدههای مستحب (مانند سجده زیارت عاشورا) باید تمام شرائط #سجده #نماز رعایت گردد؟ اگر این سجده بدون مهر انجام شود صحیح است؟
🍃🌺در سجده مستحبی، همینکه انسان حالت سجده داشته باشد کافی است و مراعات شرایط سجده واجب، لازم نیست؛ اما نسبت به محلی که پیشانی بر آن قرار میگیرد، اختلاف نظر است، بعضی از فقها میگویند، لازم نیست سجده بر مُهر و یا چیزی که سجده بر آن صحیح است، باشد. ولی برخی دیگر رعایت این شرط را لازم میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36277
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️دیه سیلی زدن به دیگری و سرخ یا سیاه شدن صورت، چه مقدار است؟
❓اگر دو نفر با یکدیگر شوخی میکنند (غیر عمدی) و یا دو رقیب در ورزش با یکدیگر در حال ورزش و یا مرد زن خود را بزند، و ... در پوست، قرمزی و یا سبزی به وجود آید: الف. حدّ دیه چه قدر است؟ (مقدار دیه با پول) ب. اگر در این صورت، سبز نگردد بلکه فقط قرمز باشد، در این صورت دیه واجب است؟ ج. اگر طرف مقابل؛ یعنی کسی که ضرر کشیده به سبب این سبزی شدن گوشتش و یا قرمز شدن گوشتش حلالیت بدهد، و دیه نخواهد، بازهم دیه واجب میشود؟ د. برای تعیین دیه، رفتن پیش قاضی و یا مرجع تقلید واجب است؟ اگر واجب است در مکانی که ما زندگی میکنیم، این کار کمی مشکل است؟ خواهش میکنیم تعیین نمودن این را برای ما به صورت روشن، با توضیح و تفصیلی بنویسید که ما بتوانیم این را تعیین نماییم.
🍃🌺الف و ب. در اینباره نمایه «حکم شرعی سیلی زدن به صورت» در لینک آخر متن را ببینید.
در احکام دیه سیلی زدن و مانند آن، بین مرد و زن و کوچک و بزرگ و همچنین بین اجزاى بدن- دیه مقرّرى داشته باشد یا نه- و رنگ تمام صورت را گرفته باشد یا نه، اثر آن مدتى باقى بماند یا نه، فرقى ندارد.
🍃🌺ج. اگر صاحب حق (کسی که آسیب دیده است) حلالیت بدهد و پرداخت دیه را نخواهد، پرداخت دیه واجب نیست و از گردن آسیب زننده ساقط میشود.
🍃🌺د. اگر نوع آسیب و مقدار دیه را بتواند خودش دقیقا تشخیص داده و قیمت آن را محاسبه کند، نیازی به رفتن نزد قاضی نیست و خودش میتواند دیه را بپردازد. اما اگر توانایی این امر را ندارد، لازم است جهت اینکه حق طرف مقابل ضایع نشود، به افراد خبره (مانند قاضی و دادگاههای مربوطه) مراجعه نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21655
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخصی خانهای دارد که در شأن اوست و آن را از منافع کسب همان سال خریده است و در آن خانه سکونت میکند. بعد از چند سال، این خانه را میفروشد. آیا باید خمس پولی که دریافت میکند را بلافاصله بپردازد؟ یا اگر این پول تا سر سال باقی ماند، آن وقت باید خمسش را بدهد؟ و یا این که این پول اصلا خمس نخواهد داشت؟
🍃🌺اگر پول فروش خانه تا پایان سال خمسی مصرف شود خمس ندارد، در غیر این صورت، برخی از مراجع تقلید کل پول فروش و برخی نیز، مبلغ مابه التفاوت با قیمت خرید را مشمول خمس دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32959
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در زمان پیامبر اسلام(ص) هم سه تا سلام آخر نماز را میخواندهاند؛ یعنی پیامبر به خودشان سلام میگفتند؟
🍃🌺سلام و درود فرستادن بر خویشتن ایرادی ندارد و شواهدی قرآنی نیز در این زمینه وجود دارد؛ مانند اینکه قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) میفرماید: «وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا»؛ و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولّد شدم، و در آن روز که میمیرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد!
همچنین در برخی مواقع انسان میتواند خود را مجازاً مخاطب و یا غایب قرار دهد، همانطور که در فرازی از دعا آمده است: «إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْک»؛ خدایا! خود را چنان مینگرم که گویا در برابرت ایستاده و آن توکّل نیکویى که بر تو دارم بر من سایه افکنده است.
برای آگاهی بیشتر مراجعه کنید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30873
⚜ @Ahkaam ⚜
❓یک قطعه زمین به عنوان مهریه به مادرم دادهاند و ما به غصبی بودن این زمین شک داریم و قبل از ما صاحب مشخصی نداشته است. آیا میتوانیم از این زمین استفاده کنیم یا آن را بفروشیم؟
🍃🌺در صورتی که یقین به مورد مذکور نداشته و استفاده از این زمین، منع قانونی ندارد، تصرف در آن اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33115
⚜ @Ahkaam ⚜
❓سه سال پیش عقد موقت بین من و آقایی شکل گرفت که در پاسخ به سؤال من در مورد زمان عقد ایشان گفتند تا هر زمان که تو بخواهی! آیا این جمله به معنی بخشیدن زمان باقی مانده عقد است؟ آیا با اراده من بر اتمام این محرمیت زمان عقد پایان میگیرد؟ این ارتباط فقط در حد صحبت و به مدت یک ماه ادامه پیدا کرد، آیا من برای ازدواج باید مجدداً از این آقا تقاضای طلاق نمایم؟
🍃🌺1. گفتن جملهی مذکور به معنی بخشیدن زمان باقی مانده نیست.
🍃🌺2. در ازدواج موقت، اگر مدت عقد به صورت دقیق مشخص نشده باشد، برخی از مراجع آن عقد را باطل دانستهاند؛ یعنی گویا هیچ عقدی بین زن و مرد بسته نشده است، پس برای ازدواج مجدد نیازی به طلاق نیست. برخی دیگر میفرمایند: عقد ازدواج موقت تبدیل به ازدواج دائم میشود. لذا در فرض سؤال، فقهایی که این عقد را مبدل به ازدواج دائم میشمرند، جهت ازدواج مجدد زن، اجرای طلاق توسط مرد را لازم میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33064
⚜ @Ahkaam ⚜
#ماه_گرفتگی هم اکنون!
🔵 بر اساس اعلام مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷، از ساعت ۰۷:۰۴ صبح، ماهگرفتگی آغاز میشود.
♦️این گرفتگی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و در بخشهای غربی استانهای گلستان، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد به صورت جزئی دیده میشود.
🔷 در مناطق شرقی ایران، قبل از آغاز گرفتگی، ماه غروب میکند؛ بنابراین در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و اغلب نقاط استان بوشهر قابل مشاهده نیست.
🌹در تهران، مدت زمان گرفتگی حدود ۹ دقیقه است و ماه در ساعت ۰۷:۱۳ دقیقه غروب میکند.
در برخی از شهرها مانند بندر ترکمن، کیاسر، سمنان، نطنز، اصفهان، بروجن، دهدشت و بندر دیلم حدود یک دقیقه پس از شروع گرفتگی، ماه غروب میکند.
🔴🔵 وقت خواندن نماز آیات از ساعت هفت و چهار دقیقه تا هفت و سیزده دقیقه صبح دوشنبه می باشد.
@ahkaam
روش خواندن #نماز_آيات
نماز آيات را به چند روش مىتوان خواند كه دو روش آن به شرح زير است:
۱. بعد از نيّت و گفتن تكبير و خواندن حمد، آيههاى يك سوره را پنج قسمت كند ويك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود، بعد سر بردارد وقسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود وهمين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام كند و بعد به ركوع رود وركعت دوم را به همين صورت بهجا آورد و بعد از سر برداشتن دو سجده كند و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اوّل بهجا آورد و در آخر تشهّد بخواند و سلام گويد.
۲. بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد وسوره كامل بخواند وبه ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره كامل بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج بار اين كار را انجام دهد، بعد از سربرداشتن از ركوع پنجم دو سجده كند وبرخيزد و ركعت دوم را مانند ركعت اوّل بهجا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد.
🔸 زمان نماز آيات در وقت زلزله يا صاعقه: هنگامىكه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق مىافتد بايد بلافاصله نماز آيات خواند واگر نخواند معصيت كرده و احتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
🔸 وقت نماز آيات هنگام خورشيد يا ماه گرفتگى : وقت نماز آيات از وقتى است كه شروع به گرفتن كرده و تازمانى كه كاملًا باز نشده ادامه دارد، ولى احتياط مستحب آن كه است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند.
🔸قضاى نماز آيات : هرگاه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق افتد بايد بلافاصله نماز آيات بخواند و اگر نخواند معصيت كرده واحتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند
@ahkaam
💠برخی از دینداران از بر زبان آوردن #نام_همسران و دخترانشان پروا داشته و با تعابیری چون «خانم»، «منزل»، «اهل بیت»، «ضعیفه» و ... از آنان یاد می¬کنند! آیا چنین رویکردی بر اساس موازین دینی بوده و نشان عفت و حیای افراد است؟
❓آیا پیامبر عایشه را در میان جمع حمیرا میخواند؟ چرا امروزه مسلمانان در میان جمع، همسران خود را منزل یا خانم صدا میکنند، آیا این بر خلاف معیار پیامبر اسلام(ص) نیست؟
🍃🌺بر اساس منابع اسلامی هم میتوان نام بانوان را صریحاً بر زبان آورد و هم با تعابیر کنایی از آنان یاد کرد و هیچکدام از دو رویکرد به تنهایی نشان از عفت و یا بیحیایی گوینده و احترام و یا جسارت به بانوان نیست. البته عرفی شکل گرفته که بر اساس آن، بردن نام کوچک بانوان چندان مناسب نیست. رعایت این عرف به دلیل آنکه مخالفتی با شرع ندارد – گرچه توصیه بدان نیز نشده است – ایرادی ندارد به شرط اینکه از کلمات تحقیرآمیز استفاده نشود و موجب رنجش خاطر بانوان فراهم نیاید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33100
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #مکروهات زیر مجموعه حلال میباشند؟ بدین معنا که تمام آثار و احکام حلال بر آنان مترتب باشد؟
🍃🌺معروف و متعارف در میان فقها این است که #احکام را به پنج قسم تقسیم میکنند: ۱. #واجب، ۲. #حرام، ۳. #مستحب، ۴. #مکروه، ۵. #مباح.
توضیح مختصر در مورد این اقسام آن است که: اگر عملی دارای فایده و مصلحت مهمی باشد که تحصیل آن لازم باشد، آن عمل را واجب مینامند. در مقابل اگر عملی دارای ضرر و مفسده مهلک و خطرناک باشد، آنرا حرام میگویند. مستحب عملی است که دارای فایده و مصلحت است و مفسدهای ندارد، ولی مصلحت آن در حد لزوم و ضرورت نیست. مکروه عملی است که ضرر و مفسده دارد و مصلحت ندارد، ولی مفسدهی آن مهلک و خطرناک نیست. مباح عملی است که به خودی خود نه مصلحت او ترجیح بر مفسده دارد و نه مفسده او ترجیح بر مصلحت دارد.
اما واژه «حلال» ظاهراً دارای دو معنا است: یکی حلال به معنای عام و دیگری حلال به معنای خاص. حلال به معنای عام در مقابل حرام است؛ یعنی هر چیزی که حرام نیست حلال خواهد بود. این معنا شامل چهار قسم از اقسام پنجگانه میشود؛ یعنی واجب، مستحب، مباح و مکروه را دربرمیگیرد؛ اما حلال به معنای خاص در مقابل چهار قسم دیگر است که فقط شامل مباح میشود. نتیجه اینکه مکروه زیر مجموعه حلال به معنای عام است، در این صورت اگر حلال به معنای عام دارای آثاری باشد بر آن مترتب میشود؛ اما آثار و احکام حلال به معنای خاص یعنی مباح را نمیتوان بر مکروه نیز مترتب نمود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35879
⚜ @Ahkaam ⚜
💠فعالیت در شغلهایی که به دنبال برطرف کردن نیازهای واقعی جامعه نبوده و تنها اقناع کننده و ترویج دهنده روحیه مصرفگرایی در مشتریان است، چه حکمی دارد؟
❓من مدیر وبلاگی هستم که در زمینه دکوراسیون و سبکهای مدرن چیدمان و وسایل مدرن فعالیت دارد .آیا کار من باعث ترویج تجملگرایی و مصرفگرایی میشود؟ لطفاً راهنمایی کنید.
🍃🌺این موضوع با توجه به آموزههای دینی و نیز مقتضیات اقتصاد مُدرن باید مورد بررسی و تحقیق بیشتری قرار گیرد، اما در این مرحله میتوان گفت که کارآفرینی و اشتغال در چنین فعالیتهایی از دو نگاه قابل تحلیل است:
الف. اگر فرض را بر این بگیریم که در جامعهای امکان اشتغال به کارهای مختلف و مفیدی وجود داشته و افراد با آنکه چنین امکانی برای اشتغال به کارهای مفیدتر - گرچه به سوددهی کمتر – را دارند با انگیزه ثروتاندوزی بیشتر به دنبال فعالیتهایی میروند که بیشتر مردم نیازمند آن نبوده و حتی آنانی که مشتری این کارها هستند در بیشتر موارد تنها نیازی کاذب دارند و در عمل، چنین فعالیتهایی نیاز واقعی هیچ گروهی از جامعه را برآورده نمیسازد.
طبیعتاً با چنین فرضی، فعالان در این زمینههای کاری – حتی اگر مرتکب حرام نشده باشند - تنها مروّج مصرفگرایی کاذب در جامعه بهشمار خواهند آمد.
ب. از نگاهی دیگر؛ اگر چنین نیاز واقعی و یا کاذبی خواه ناخواه در جامعه وجود داشته باشد و مشتریان چنین کارهایی حتی اگر نیاز خود را از داخل تأمین ننمایند به نهادهای خارجی فعال در چنین زمینههایی رو خواهند آورند. از طرفی، موج بیکاری جامعه را فرا گرفته باشد و امکان اشتغال در شغل دلخواه – حتی با سود کمتر - برای تمام افراد فراهم نباشد. در چنین شرایطی، فعالان در این زمینهها با کارآفرینی و اشتغال چند هموطن تلاش نمودهاند تا ثروت ملی از کشور خارج نشده و علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، زمینه را برای اشتغال افراد زیادی فراهم سازند و محصولات تولید شده توسط آنان گرچه نیاز واقعی و اصلی بیشتر مردم جامعه نیست، اما دست کم این امتیاز را دارد که به اشتغال افراد زیادی انجامیده و آنان را از معضل بیکاری نجات بخشیده تا بجای آنکه دستشان در برابر نهادهای حمایتی دراز شود، با هزینه از حاصل دسترنج خویش به نوعی خودباوری برسند.
با مروری در زندگی اصحاب معصومان(ع) هم مشاهده میکنیم که گاه آنان به فعالیتهایی چون رنگرزی و ایجاد نقش و نگار در لباسها اشتغال داشتهاند که نیاز اولیه و ضروری جامعه – دست کم در آن زمانها – نبوده است.
بر این اساس و با توجه به نکات فوق، نمیتوان به صورت مطلق، فعالیت در چنین زمینههایی را تشویق نموده و یا مورد سرزنش قرار داد، بلکه مثبت یا منفی بودن اشتغال به این فعالیتها تا حد زیادی وابسته به هدف افراد و نیز واقعیات موجود در اجتماع دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34897
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا دعای نوری که بر روی کفن مینویسند و با «اللّهم یا نورَ النور تنوّرت بالنّور و النّور فی نورِک...» شروع میشود، از نظر سند معتبر است؟ لطفاً نام سند را ذکر کنید.
🍃🌺آنچه با عنوان «#دعای_نور» در برخی سایتهای اینترنتی آمده، در منابع حدیثی و ادعیه یافت نشد، بلکه آنچه سفارش شده که بر روی کفن نوشته شود، «دعای جوشن کبیر» است که سید ابن طاوس و دیگران از پیامبر اکرم(ص) و امام کاظم(ع) نقل کردهاند و فقها نیز نوشتن آنرا بر روی کفن مستحب دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30940
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در مغازهای مشغول به کار بودم. در مورد #حقوق، صاحب کارم با من حرفی نزده بود. در پایان کار وقتی که میخواستم حقوقم را بگیرم خیلی پایینتر از آنچه تصور میکردم (پایینتر از حقوق یک کارگر معمولی) به من دستمزد داد و من بجای دستمزدم گوشی صاحب کارم را بدون اینکه بفهمد، برداشتم. بعد از مدتی دوباره پیش همان شخص برای کار رفتم و بعد از مدتی از موضوع مطلع شد و حقوق آن چند روزی که کار کرده بودم را به تلافی گوشی به من نداد. حال تکلیف من چیست؟
🍃🌺1. وقتی کسی برای دیگری (با قصد دریافت دستمزد) کاری انجام میدهد، ولی بین آنها قراردادی بسته نمیشود، اگر نرخ مشخصی برای این عمل وجود نداشته باشد، آن فرد مستحق اجرت المثل است. و اجرت المثل، دستمزدی است که عرف مردم برای چنین عملی در نظر میگیرند (نه آنچه شخص تصور میکند).
🍃🌺2. اگر کسی به دیگری بدهکار بوده و توان پرداخت آن را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند، چنانچه رسیدن به حق، از طریق مراجع قانونی به سادگی ممکن نباشد، طلبکار میتواند تقاص کند؛ یعنی به اندازه طلب خود از اموال او بردارد؛ البته اگر تقاص، مفاسدی داشته باشد ـ مثل اینکه متهم به دزدی شود ـ نباید اقدام به آن شود.
🍃🌺3. در فرض سؤال، بهتر است گوشى را به صاحبش برگردانید(مگر آنکه صاحب آن،کار چندروزه شما را جبران آن دانسته باشد) و اگر در نظر عرف نسبت به دستمزد، حقی از شما ضایع شده است، با صاحب کار توافق و مصالحه نمایید و چنانچه از پرداخت حق شما امتناع میکند، از طریق مراجع قانونی اقدام نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31121
⚜ @Ahkaam ⚜