♦️حکم واکسنی که در آن، از نوعی آنزیم خوک (ترپسیت) استفاده شود چیست؟
❓حکم #واکسن و ایمن سازی بدن چیست؟ اگر در آن، از نوعی آنزیم #خوک (ترپسیت) استفاده شود چطور؟
🍃🌺1. استفاده از واکسن اشکال ندارد.
🍃🌺2. با توجه به اینکه واکسنها معمولاً به صورت تزریق مصرف میشوند و نه خوراکی، چنانچه نسبت به مسئله فوق، یقین هم حاصل شود، اشکالی ندارد. ضمن اینکه امروزه، استفاده از واکسن به عنوان یک امر ضروری مطرح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22663
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا در سجدهی مستحبی، باید تمام شرائط سجدهی نماز رعایت گردد؟
❓آیا درسجدههای مستحب (مانند سجده زیارت عاشورا) باید تمام شرائط #سجده #نماز رعایت گردد؟ اگر این سجده بدون مهر انجام شود صحیح است؟
🍃🌺در سجده مستحبی، همینکه انسان حالت سجده داشته باشد کافی است و مراعات شرایط سجده واجب، لازم نیست؛ اما نسبت به محلی که پیشانی بر آن قرار میگیرد، اختلاف نظر است، بعضی از فقها میگویند، لازم نیست سجده بر مُهر و یا چیزی که سجده بر آن صحیح است، باشد. ولی برخی دیگر رعایت این شرط را لازم میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36277
⚜ @Ahkaam ⚜
♦️دیه سیلی زدن به دیگری و سرخ یا سیاه شدن صورت، چه مقدار است؟
❓اگر دو نفر با یکدیگر شوخی میکنند (غیر عمدی) و یا دو رقیب در ورزش با یکدیگر در حال ورزش و یا مرد زن خود را بزند، و ... در پوست، قرمزی و یا سبزی به وجود آید: الف. حدّ دیه چه قدر است؟ (مقدار دیه با پول) ب. اگر در این صورت، سبز نگردد بلکه فقط قرمز باشد، در این صورت دیه واجب است؟ ج. اگر طرف مقابل؛ یعنی کسی که ضرر کشیده به سبب این سبزی شدن گوشتش و یا قرمز شدن گوشتش حلالیت بدهد، و دیه نخواهد، بازهم دیه واجب میشود؟ د. برای تعیین دیه، رفتن پیش قاضی و یا مرجع تقلید واجب است؟ اگر واجب است در مکانی که ما زندگی میکنیم، این کار کمی مشکل است؟ خواهش میکنیم تعیین نمودن این را برای ما به صورت روشن، با توضیح و تفصیلی بنویسید که ما بتوانیم این را تعیین نماییم.
🍃🌺الف و ب. در اینباره نمایه «حکم شرعی سیلی زدن به صورت» در لینک آخر متن را ببینید.
در احکام دیه سیلی زدن و مانند آن، بین مرد و زن و کوچک و بزرگ و همچنین بین اجزاى بدن- دیه مقرّرى داشته باشد یا نه- و رنگ تمام صورت را گرفته باشد یا نه، اثر آن مدتى باقى بماند یا نه، فرقى ندارد.
🍃🌺ج. اگر صاحب حق (کسی که آسیب دیده است) حلالیت بدهد و پرداخت دیه را نخواهد، پرداخت دیه واجب نیست و از گردن آسیب زننده ساقط میشود.
🍃🌺د. اگر نوع آسیب و مقدار دیه را بتواند خودش دقیقا تشخیص داده و قیمت آن را محاسبه کند، نیازی به رفتن نزد قاضی نیست و خودش میتواند دیه را بپردازد. اما اگر توانایی این امر را ندارد، لازم است جهت اینکه حق طرف مقابل ضایع نشود، به افراد خبره (مانند قاضی و دادگاههای مربوطه) مراجعه نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21655
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخصی خانهای دارد که در شأن اوست و آن را از منافع کسب همان سال خریده است و در آن خانه سکونت میکند. بعد از چند سال، این خانه را میفروشد. آیا باید خمس پولی که دریافت میکند را بلافاصله بپردازد؟ یا اگر این پول تا سر سال باقی ماند، آن وقت باید خمسش را بدهد؟ و یا این که این پول اصلا خمس نخواهد داشت؟
🍃🌺اگر پول فروش خانه تا پایان سال خمسی مصرف شود خمس ندارد، در غیر این صورت، برخی از مراجع تقلید کل پول فروش و برخی نیز، مبلغ مابه التفاوت با قیمت خرید را مشمول خمس دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32959
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در زمان پیامبر اسلام(ص) هم سه تا سلام آخر نماز را میخواندهاند؛ یعنی پیامبر به خودشان سلام میگفتند؟
🍃🌺سلام و درود فرستادن بر خویشتن ایرادی ندارد و شواهدی قرآنی نیز در این زمینه وجود دارد؛ مانند اینکه قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) میفرماید: «وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا»؛ و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولّد شدم، و در آن روز که میمیرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد!
همچنین در برخی مواقع انسان میتواند خود را مجازاً مخاطب و یا غایب قرار دهد، همانطور که در فرازی از دعا آمده است: «إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْک»؛ خدایا! خود را چنان مینگرم که گویا در برابرت ایستاده و آن توکّل نیکویى که بر تو دارم بر من سایه افکنده است.
برای آگاهی بیشتر مراجعه کنید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30873
⚜ @Ahkaam ⚜
❓یک قطعه زمین به عنوان مهریه به مادرم دادهاند و ما به غصبی بودن این زمین شک داریم و قبل از ما صاحب مشخصی نداشته است. آیا میتوانیم از این زمین استفاده کنیم یا آن را بفروشیم؟
🍃🌺در صورتی که یقین به مورد مذکور نداشته و استفاده از این زمین، منع قانونی ندارد، تصرف در آن اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33115
⚜ @Ahkaam ⚜
❓سه سال پیش عقد موقت بین من و آقایی شکل گرفت که در پاسخ به سؤال من در مورد زمان عقد ایشان گفتند تا هر زمان که تو بخواهی! آیا این جمله به معنی بخشیدن زمان باقی مانده عقد است؟ آیا با اراده من بر اتمام این محرمیت زمان عقد پایان میگیرد؟ این ارتباط فقط در حد صحبت و به مدت یک ماه ادامه پیدا کرد، آیا من برای ازدواج باید مجدداً از این آقا تقاضای طلاق نمایم؟
🍃🌺1. گفتن جملهی مذکور به معنی بخشیدن زمان باقی مانده نیست.
🍃🌺2. در ازدواج موقت، اگر مدت عقد به صورت دقیق مشخص نشده باشد، برخی از مراجع آن عقد را باطل دانستهاند؛ یعنی گویا هیچ عقدی بین زن و مرد بسته نشده است، پس برای ازدواج مجدد نیازی به طلاق نیست. برخی دیگر میفرمایند: عقد ازدواج موقت تبدیل به ازدواج دائم میشود. لذا در فرض سؤال، فقهایی که این عقد را مبدل به ازدواج دائم میشمرند، جهت ازدواج مجدد زن، اجرای طلاق توسط مرد را لازم میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33064
⚜ @Ahkaam ⚜
#ماه_گرفتگی هم اکنون!
🔵 بر اساس اعلام مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷، از ساعت ۰۷:۰۴ صبح، ماهگرفتگی آغاز میشود.
♦️این گرفتگی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و در بخشهای غربی استانهای گلستان، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد به صورت جزئی دیده میشود.
🔷 در مناطق شرقی ایران، قبل از آغاز گرفتگی، ماه غروب میکند؛ بنابراین در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و اغلب نقاط استان بوشهر قابل مشاهده نیست.
🌹در تهران، مدت زمان گرفتگی حدود ۹ دقیقه است و ماه در ساعت ۰۷:۱۳ دقیقه غروب میکند.
در برخی از شهرها مانند بندر ترکمن، کیاسر، سمنان، نطنز، اصفهان، بروجن، دهدشت و بندر دیلم حدود یک دقیقه پس از شروع گرفتگی، ماه غروب میکند.
🔴🔵 وقت خواندن نماز آیات از ساعت هفت و چهار دقیقه تا هفت و سیزده دقیقه صبح دوشنبه می باشد.
@ahkaam
روش خواندن #نماز_آيات
نماز آيات را به چند روش مىتوان خواند كه دو روش آن به شرح زير است:
۱. بعد از نيّت و گفتن تكبير و خواندن حمد، آيههاى يك سوره را پنج قسمت كند ويك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود، بعد سر بردارد وقسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود وهمين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام كند و بعد به ركوع رود وركعت دوم را به همين صورت بهجا آورد و بعد از سر برداشتن دو سجده كند و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اوّل بهجا آورد و در آخر تشهّد بخواند و سلام گويد.
۲. بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد وسوره كامل بخواند وبه ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره كامل بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج بار اين كار را انجام دهد، بعد از سربرداشتن از ركوع پنجم دو سجده كند وبرخيزد و ركعت دوم را مانند ركعت اوّل بهجا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد.
🔸 زمان نماز آيات در وقت زلزله يا صاعقه: هنگامىكه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق مىافتد بايد بلافاصله نماز آيات خواند واگر نخواند معصيت كرده و احتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
🔸 وقت نماز آيات هنگام خورشيد يا ماه گرفتگى : وقت نماز آيات از وقتى است كه شروع به گرفتن كرده و تازمانى كه كاملًا باز نشده ادامه دارد، ولى احتياط مستحب آن كه است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند.
🔸قضاى نماز آيات : هرگاه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق افتد بايد بلافاصله نماز آيات بخواند و اگر نخواند معصيت كرده واحتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند
@ahkaam
💠برخی از دینداران از بر زبان آوردن #نام_همسران و دخترانشان پروا داشته و با تعابیری چون «خانم»، «منزل»، «اهل بیت»، «ضعیفه» و ... از آنان یاد می¬کنند! آیا چنین رویکردی بر اساس موازین دینی بوده و نشان عفت و حیای افراد است؟
❓آیا پیامبر عایشه را در میان جمع حمیرا میخواند؟ چرا امروزه مسلمانان در میان جمع، همسران خود را منزل یا خانم صدا میکنند، آیا این بر خلاف معیار پیامبر اسلام(ص) نیست؟
🍃🌺بر اساس منابع اسلامی هم میتوان نام بانوان را صریحاً بر زبان آورد و هم با تعابیر کنایی از آنان یاد کرد و هیچکدام از دو رویکرد به تنهایی نشان از عفت و یا بیحیایی گوینده و احترام و یا جسارت به بانوان نیست. البته عرفی شکل گرفته که بر اساس آن، بردن نام کوچک بانوان چندان مناسب نیست. رعایت این عرف به دلیل آنکه مخالفتی با شرع ندارد – گرچه توصیه بدان نیز نشده است – ایرادی ندارد به شرط اینکه از کلمات تحقیرآمیز استفاده نشود و موجب رنجش خاطر بانوان فراهم نیاید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33100
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #مکروهات زیر مجموعه حلال میباشند؟ بدین معنا که تمام آثار و احکام حلال بر آنان مترتب باشد؟
🍃🌺معروف و متعارف در میان فقها این است که #احکام را به پنج قسم تقسیم میکنند: ۱. #واجب، ۲. #حرام، ۳. #مستحب، ۴. #مکروه، ۵. #مباح.
توضیح مختصر در مورد این اقسام آن است که: اگر عملی دارای فایده و مصلحت مهمی باشد که تحصیل آن لازم باشد، آن عمل را واجب مینامند. در مقابل اگر عملی دارای ضرر و مفسده مهلک و خطرناک باشد، آنرا حرام میگویند. مستحب عملی است که دارای فایده و مصلحت است و مفسدهای ندارد، ولی مصلحت آن در حد لزوم و ضرورت نیست. مکروه عملی است که ضرر و مفسده دارد و مصلحت ندارد، ولی مفسدهی آن مهلک و خطرناک نیست. مباح عملی است که به خودی خود نه مصلحت او ترجیح بر مفسده دارد و نه مفسده او ترجیح بر مصلحت دارد.
اما واژه «حلال» ظاهراً دارای دو معنا است: یکی حلال به معنای عام و دیگری حلال به معنای خاص. حلال به معنای عام در مقابل حرام است؛ یعنی هر چیزی که حرام نیست حلال خواهد بود. این معنا شامل چهار قسم از اقسام پنجگانه میشود؛ یعنی واجب، مستحب، مباح و مکروه را دربرمیگیرد؛ اما حلال به معنای خاص در مقابل چهار قسم دیگر است که فقط شامل مباح میشود. نتیجه اینکه مکروه زیر مجموعه حلال به معنای عام است، در این صورت اگر حلال به معنای عام دارای آثاری باشد بر آن مترتب میشود؛ اما آثار و احکام حلال به معنای خاص یعنی مباح را نمیتوان بر مکروه نیز مترتب نمود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35879
⚜ @Ahkaam ⚜
💠فعالیت در شغلهایی که به دنبال برطرف کردن نیازهای واقعی جامعه نبوده و تنها اقناع کننده و ترویج دهنده روحیه مصرفگرایی در مشتریان است، چه حکمی دارد؟
❓من مدیر وبلاگی هستم که در زمینه دکوراسیون و سبکهای مدرن چیدمان و وسایل مدرن فعالیت دارد .آیا کار من باعث ترویج تجملگرایی و مصرفگرایی میشود؟ لطفاً راهنمایی کنید.
🍃🌺این موضوع با توجه به آموزههای دینی و نیز مقتضیات اقتصاد مُدرن باید مورد بررسی و تحقیق بیشتری قرار گیرد، اما در این مرحله میتوان گفت که کارآفرینی و اشتغال در چنین فعالیتهایی از دو نگاه قابل تحلیل است:
الف. اگر فرض را بر این بگیریم که در جامعهای امکان اشتغال به کارهای مختلف و مفیدی وجود داشته و افراد با آنکه چنین امکانی برای اشتغال به کارهای مفیدتر - گرچه به سوددهی کمتر – را دارند با انگیزه ثروتاندوزی بیشتر به دنبال فعالیتهایی میروند که بیشتر مردم نیازمند آن نبوده و حتی آنانی که مشتری این کارها هستند در بیشتر موارد تنها نیازی کاذب دارند و در عمل، چنین فعالیتهایی نیاز واقعی هیچ گروهی از جامعه را برآورده نمیسازد.
طبیعتاً با چنین فرضی، فعالان در این زمینههای کاری – حتی اگر مرتکب حرام نشده باشند - تنها مروّج مصرفگرایی کاذب در جامعه بهشمار خواهند آمد.
ب. از نگاهی دیگر؛ اگر چنین نیاز واقعی و یا کاذبی خواه ناخواه در جامعه وجود داشته باشد و مشتریان چنین کارهایی حتی اگر نیاز خود را از داخل تأمین ننمایند به نهادهای خارجی فعال در چنین زمینههایی رو خواهند آورند. از طرفی، موج بیکاری جامعه را فرا گرفته باشد و امکان اشتغال در شغل دلخواه – حتی با سود کمتر - برای تمام افراد فراهم نباشد. در چنین شرایطی، فعالان در این زمینهها با کارآفرینی و اشتغال چند هموطن تلاش نمودهاند تا ثروت ملی از کشور خارج نشده و علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، زمینه را برای اشتغال افراد زیادی فراهم سازند و محصولات تولید شده توسط آنان گرچه نیاز واقعی و اصلی بیشتر مردم جامعه نیست، اما دست کم این امتیاز را دارد که به اشتغال افراد زیادی انجامیده و آنان را از معضل بیکاری نجات بخشیده تا بجای آنکه دستشان در برابر نهادهای حمایتی دراز شود، با هزینه از حاصل دسترنج خویش به نوعی خودباوری برسند.
با مروری در زندگی اصحاب معصومان(ع) هم مشاهده میکنیم که گاه آنان به فعالیتهایی چون رنگرزی و ایجاد نقش و نگار در لباسها اشتغال داشتهاند که نیاز اولیه و ضروری جامعه – دست کم در آن زمانها – نبوده است.
بر این اساس و با توجه به نکات فوق، نمیتوان به صورت مطلق، فعالیت در چنین زمینههایی را تشویق نموده و یا مورد سرزنش قرار داد، بلکه مثبت یا منفی بودن اشتغال به این فعالیتها تا حد زیادی وابسته به هدف افراد و نیز واقعیات موجود در اجتماع دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34897
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا دعای نوری که بر روی کفن مینویسند و با «اللّهم یا نورَ النور تنوّرت بالنّور و النّور فی نورِک...» شروع میشود، از نظر سند معتبر است؟ لطفاً نام سند را ذکر کنید.
🍃🌺آنچه با عنوان «#دعای_نور» در برخی سایتهای اینترنتی آمده، در منابع حدیثی و ادعیه یافت نشد، بلکه آنچه سفارش شده که بر روی کفن نوشته شود، «دعای جوشن کبیر» است که سید ابن طاوس و دیگران از پیامبر اکرم(ص) و امام کاظم(ع) نقل کردهاند و فقها نیز نوشتن آنرا بر روی کفن مستحب دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30940
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در مغازهای مشغول به کار بودم. در مورد #حقوق، صاحب کارم با من حرفی نزده بود. در پایان کار وقتی که میخواستم حقوقم را بگیرم خیلی پایینتر از آنچه تصور میکردم (پایینتر از حقوق یک کارگر معمولی) به من دستمزد داد و من بجای دستمزدم گوشی صاحب کارم را بدون اینکه بفهمد، برداشتم. بعد از مدتی دوباره پیش همان شخص برای کار رفتم و بعد از مدتی از موضوع مطلع شد و حقوق آن چند روزی که کار کرده بودم را به تلافی گوشی به من نداد. حال تکلیف من چیست؟
🍃🌺1. وقتی کسی برای دیگری (با قصد دریافت دستمزد) کاری انجام میدهد، ولی بین آنها قراردادی بسته نمیشود، اگر نرخ مشخصی برای این عمل وجود نداشته باشد، آن فرد مستحق اجرت المثل است. و اجرت المثل، دستمزدی است که عرف مردم برای چنین عملی در نظر میگیرند (نه آنچه شخص تصور میکند).
🍃🌺2. اگر کسی به دیگری بدهکار بوده و توان پرداخت آن را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند، چنانچه رسیدن به حق، از طریق مراجع قانونی به سادگی ممکن نباشد، طلبکار میتواند تقاص کند؛ یعنی به اندازه طلب خود از اموال او بردارد؛ البته اگر تقاص، مفاسدی داشته باشد ـ مثل اینکه متهم به دزدی شود ـ نباید اقدام به آن شود.
🍃🌺3. در فرض سؤال، بهتر است گوشى را به صاحبش برگردانید(مگر آنکه صاحب آن،کار چندروزه شما را جبران آن دانسته باشد) و اگر در نظر عرف نسبت به دستمزد، حقی از شما ضایع شده است، با صاحب کار توافق و مصالحه نمایید و چنانچه از پرداخت حق شما امتناع میکند، از طریق مراجع قانونی اقدام نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31121
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا شخص کفاره دهنده میتواند از گوسفند کفاره استفاده کند؟
❓آیا گوسفندی را که به علت پوشاندن سر در #عمره_مفرده #قربانی میکنم تا به فقرا بدهم، میتوانم خودم یا اعضای خانوادهام از جگر یا پاچهاش بخوریم؟
🍃🌺گوسفندی که به عنوان کفاره ذبح میشود باید به مصرف فقرا برسد و شخص کفاره دهنده نمیتواند از آن بخورد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32054
⚜ @Ahkaam ⚜
💠در نماز جماعت اگر نماز دیگران از روی ریا باشد، نماز ما چه حکمی دارد؟
❓اگر در #نماز_جماعت افرادی را بشناسی که #نماز را فقط به خاطر نشان دادن خود در صفهای نماز جماعت میخوانند در این جا نماز جماعت خواندن چه حکمی دارد؟
🍃🌺 #ریا مبطل نماز است و طبیعتاً نماز باطل نمیتواند اتصال در جماعت را برقرار کند اما یقین به اینکه افراد در تمام نمازهایشان ریاکارند، امکانپذیر نبوده و نباید نسبت به دیگران بدگمان بود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32994
⚜ @Ahkaam ⚜
💠شخصی در گذشته #حیوان_آزاری کرده است این فرد اکنون چه وظیفهای دارد؟
❓چند سال پیش شخصی با تفنگ بادی به سگی شلیک کرد که گویا چشم سگ آسیب دید. اما آن #سگ در شهرکی صنعتی بود که بعضی از سگ های آنجا ولگرد بودند و بعضی #سگ_نگهبان. اگر بین این دو مورد شک داشته باشیم، آیا تحقیق لازم است که آیا سگ ولگرد بوده یا دارای صاحب بوده؟ به صورت کلی آیا این فرد در این باره وظیفهای دارد؟
🍃🌺اگر قرائنی وجود دارد که آن #حیوان صاحبی دارد، باید تحقیق کرد و چنانچه به صاحب آن دسترسی پیدا نکرد، معادل خسارتی که وارد کرده را باید به فقیری #صدقه دهد؛ اما در صورتی که قرینهای نباشد، آن شخص وظیفهای ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33049
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا با این شرایط، میتوانم بدون اجازه پدر ازدواج کنم؟
❓بنده خواستگاری دارم که قصدمان ازدواج هست ولی تا یکسال آینده آمادگی ازدواج را نداریم. جد پدری بنده در قید حیات نمیباشند و پدرم نیز به دلیل بیماری روانی(پارانویید) در آسایشگاه برای مدتی نامعلوم بستری هستند. با این شرایط ذکر شده آیا خود ما میتوانیم صیغهی محرمیت را برای مدت یک سال بخوانیم؟ تا برای صحبت کردن و آشنایی بیشتر گناهی پیش نیاید؟ و اگر پدر بنده از بیمارستان مرخص شوند و تحت درمان با دارو قرار بگیرند عقد باطل میشود؟
🍃🌺اکثر مراجع تقلید میگویند، #عقد #ازدواج دختر #باکره (هر چند #رشیده) لازم است با اذن ولی دختر باشد، ولی چنانچه پدر شرایط دادن اذن را نداشته باشد، اجازه از وی لازم نیست و طبیعتاً اگر بعدها هم شرایط اذن را دارا شود، عقد آنان مشکلی نخواهد داشت. البته برخی از فقها ازدواج دختر باکره رشیده را بدون اجازه پدر جایز دانسته و در هر صورت اگر پدر یا جد پدری ولایت نداشته باشند، ولیّ دختر را، حاکم شرع میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33112
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا در صورت عدم پرداخت قیمت کالا توسط #خریدار، #فروشنده میتواند از تحویل کالا امتناع کند؟
❓عدم پرداخت ثمن آیا دلیل قانونی بر عدم تسلیم مبیع میباشد؟
🍃🌺در #بیع (خرید و فروش)؛ مشتری به ازای ثمنی (پول) که پرداخت میکند، مبیع (کالا) را از فروشنده دریافت میکند. اما اصل عقد بیع متکی به این دو نیست. یعنی فروشنده میگوید: من این خانه را به فلان مقدار فروختم و مشتری میگوید: قبول دارم و میخرم؛ با این عقد، بیع تحقق یافته است ولی احکام دیگری در این بین وجود دارد که با توجه به مورد سؤال به آن اشاره میشود:
🍃1. اگر بعد از عقد بیع، مشتری ثمن را پرداخت نکرد، بیع باطل نشده و فسخ نمیگردد بلکه بعد از سه روز از انجام بیع و عدم پرداخت ثمن توسط مشتری، فروشنده خیار فسخ دارد و میتواند صبر کند یا بیع را فسخ کند. به مسألهای در این باره دقت کنید:
«سؤال: شخصى خانهاى را از فردى به قیمت معیّنى خریده و پرداخت پول آن را بر عهده گرفته است ولى بدون آنکه شرط تأخیر پرداخت ثمن را داشته باشد آن را نپرداخته است تا اینکه دو سال از زمان انجام معامله گذشته و فروشنده هم خانه را تحویل خریدار نداده است، آیا این بیع، باطل محسوب مىشود؟
جواب: مجرّد تأخیر مشترى در پرداخت ثمن به فروشنده و دریافت مبیع از او بیع را باطل نمىکند هر چند آن (تأخیر در پرداخت ثمن) را با فروشنده شرط نکرده باشد. ولى بعد از گذشت سه روز از این بیع، فروشنده خیار فسخ دارد.»
🍃2. در صورت عدم پرداخت ثمن توسط مشتری، بایع هم میتواند مبیع (کالا) را به او تحویل ندهد لذا در قانون مدنی چنین آمده است:
«همان گونه که در تسلیم مبیع بیان شد، به وسیلۀ عقد بیع، ثمن با مبیع مبادله شده و ثمن در ملک بایع در مىآید چنانکه مبیع داخل در ملک مشترى مىگردد، و همان طورى که بر بایع لازم بود که مبیع را تسلیم مشترى نماید، بر مشترى نیز لازم است بر اساس تعهدى که در ضمن عقد بیع نموده است ثمن را به بایع تحویل دهد؛ و اگر مشترى در پرداخت ثمن کوتاهى کند بایع حق دارد از دادگاه اجبار او را به پرداخت ثمن بخواهد و یا از حق حبس خود استفاده نماید؛ یعنى تسلیم مبیع را موکول به تأدیۀ ثمن نماید.»
بنابراین، در صورت عدم پرداخت ثمن، بیع باطل نمیشود ولی در صورتی که فروشنده تا کنون مبیع را به خریدار نداده بود، میتواند تا پرداخت ثمن توسط مشتری، کالا را به او تحویل ندهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30314
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خوابیدن، به قصد اینکه که موجب احتلام شود (مثل خوابیدن روی شکم-پوشیدن لباس خیلی تنگ و . . .) اشکال دارد؟
🍃🌺در پاسخ به این پرسش دو نکته را باید در نظر داشت:
1. عملی که شخص به قصد خروج منی انجام میدهد، چنانچه موجب خروج منی گردد، استمنا و حرام است و اگر به خروج منی منتهی نگردد، گرچه خودارضایی محسوب نمیشود، اما فقها انجام آن را جایز نمیدانند.
2. آنچه در سؤال بالا آمده است، به طور معمول امکان ندارد، مگر زمانی که مقدمات حرامی (مانند دیدن تصاویر یا خواندن مطالب شهوت انگیز) قبل از آن فراهم گردد، لذا اکثر مراجع میگویند باید از این عمل اجتناب شود. البته برخی از فقها اشکالی در اصل این عمل نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32185
⚜ @Ahkaam ⚜
❓زمینی در یک روستا به همسرم به #ارث رسیده و ایشان نیز مبادرت به ساخت و ساز در این مکان کردهاند. بعضی از روستاییان میگویند این محل #قبرستان است و عدهای نیز میگویند اینجا محل دقیق قبرستان نیست (کسی آگاهی از #وقف بودن یا نبودن این زمین ندارد) ولی اکنون هیچ استفادهای مبنی بر قبرستان نمیشود و بیش از سی سال است که باغ میوه میباشد اکنون چه حکمی دارد؟
🍃🌺اکثر مراجع عظام تقلید میگویند، اگر دلیل قطعی بر وقفی و قبرستان بودن آن زمین وجود ندارد و استفاده از این زمین منع #قانونی نداشته باشد، تصرف در آن اشکالی ندارد. با این حال برخی از فقها بر فرض سؤال، تصرف در این زمین را جایز نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35179
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در #قرآن چند #سجده تلاوت وجود دارد؟ در کدام آیات، سجده واجب و در کدام آیات سجده مستحب است؟
🍃🌺در قرآن مجید، آیاتی وجود دارد که به #آیات_سجده نامگذاری شدهاند. و آن آیات، آیاتى هستند که خواندن، یا گوش دادن، و یا شنیدن آنها سبب وجوب یا استحباب سجده میشود، اما نوشتن یا مشاهده و نگاه به آیات نوشته شده، همچنین تصور و خطور کردن این آیات به ذهن سبب وجوب یا استحباب سجده نمیشود.
مجموع این آیات، پانزده آیه است که سجده در چهار آیه، واجب و در یازده آیه مستحب است.
چهار آیهای که دارای سجده واجب هستند به آنها «عزائم» یا «آیات عزائم» گفته میشود. این آیات عبارتاند از: 1. آیه پانزدهم سوره سجده (الم تنزیل)؛ 2. آیه سی و هفتم سوره فصلت؛ 3. آیه شصت و دو سوره نجم، 4. آیه نوزدهم سوره علق.
هر گاه انسان تمام این آیات را بخواند یا بشنود یا گوش دهد، سجده بر او واجب میشود، ولی با خواندن بخشی از آیه حتی لفظ سجده، سجده بر او واجب نمیشود.
اما یازده آیهای که دارای سجده مستحب هستند عبارتاند از: 1. آیه دویست و شش سوره اعراف؛ 2. آیه پانزدهم سوره رعد؛ 3. آیه چهل و نه سوره نحل؛ 4. آیه صد و نه سوره اسراء(بنى اسرائیل)؛ 5. آیه پنجاه و هشت سوره مریم؛ 6. آیه هیجده سوره حج؛ 7. آیه هفتاد و هفت سوره حج؛ 8. آیه شصت سوره فرقان؛ 9. آیه بیست و شش سوره نمل؛ 10. آیه بیست و چهار سوره ص؛ 11. آیه بیست و یک سوره انشقاق.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35280
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر مردی با زنی #صیغه باشد، اما تاریخ و زمان پایان محرمیت را فراموش کرده و تماس بدنی با زن بر قرار کند حکمش چیست؟ اگر هر دو، روزه باشند، آیا روزهی آنها باطل است؟
🍃🌺1. اگر شخصی در عقد موقت، یقین به انقضای مدت عقد نداشته باشد، عدهای از مراجع تقلید معتقدند زوجیت مرد و زن باقی بوده و ارتباط آنان مانعی ندارد، ولی برخی از فقها از باب احتیاط میگویند:در زمان شک، نباید رابطه داشته باشند.
🍃🌺2. تماس بدنی بدون آمیزش و بدون خروج منی روزه را باطل نمیکند، ولی اگر دخولی انجام شده یا در اثر ارتباط، منی خارج شود، روزه باطل و قضا و کفاره واجب میگردد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34416
⚜ @Ahkaam ⚜
❓ملاک حرمت #نگاه به عکس زن غیر مسلمان یا غیرشیعه، لذت و #مفسده است یا خوف مفسده؟
🍃🌺نگاه به عکس #بیحجاب زن غیر مسلمان، اگر از روی لذت جنسی بوده یا موجب انحراف و فساد شود، حرام است. و برخی از فقها ترس از افتادن به گناه و فساد را نیز موجب حرمت نگاه به این تصاویر میدانند. ولی در هر صورت، دیدن تصاویر نیمه برهنهی آنها جایز نیست.
البته این نکته قابل توجه است؛ وقتی در صدد بیان حکم نگاه به زن مسلمان هستیم، فرقی بین فرقه های اسلامی مانند شیعه و سنی نیست و همه زنان مسلمان در این موضوع مشترکند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35301
⚜ @Ahkaam ⚜
❓فردی در جایی مشغول کار میشود و روزی را به عنوان شروع #سال_خمسی معین میکند. سپس، از این کار بیرون آمده و بعد از مدتی در یک شغلی دیگر شروع به فعالیت میکند. آیا روز خمسی خود را هم متناسب با کار دوم باید تغییر دهد؟ یعنی آیا باید بنابر درآمد کار اولی که تعیین کرده بود، عمل کند یا بنا بر کار دومی که الآن پیدا کرده روز خمسیش را تغییر دهد و از همان دومی شروع کند؟
🍃🌺به طور کلی تاریخ شروع به کار و کسب، آغاز سال خمسی بوده و در فرض سؤال، شغل اول، معیار سال خمسی است و نمىتوان با قصد و نیّت آن را جلو یا عقب انداخت، مگر آنکه برای جلو انداختن آن، خمس اموال خود را زودتر از موعد، محاسبه و پرداخت نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21888
⚜ @Ahkaam ⚜