❓آیا میتوان برای هر وسیله و پولی در خانه، یک #سال_خمسی قرار داد؟ به بیان دیگر هر چیزی که یک سال ماند خمسش داده شود؟ آیا این روش درست است؟
🍃🌺لازم است هر شخصی که درآمدی دارد، تاریخ شروع به کسب را به عنوان سال خمسی قرار دهد و هر سال در آن تاریخ، #خمس زائد بر مؤونه را بپردازد. یعنی در پایان سال خمسی، باید خمس تمام اموالی که از آنها استفاده نشده و پول مواد غذایی باقی مانده را پرداخت نماید. با این حال برخی از فقها محاسبه خمس هر مالی را به صورت جداگانه و بدون در نظر گرفتن سال خمسی، جایز میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33428
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر فردی یک قرآنی که برای ویترین در نظر گرفته شده و درون یک جعبه به صورت دکور هست به ما هدیه دهد، آیا باید آن را باز کرده و بخوانیم؟ یا این کار مستحب است؟
🍃🌺 #قرآن کتاب هدایت است و برای مراجعه، مطالعه، و تبعیت، فرستاده شده است و نباید به یک شیء تزیینی تبدیل شود. و در فرض سؤال، سزاوار است هر از چند گاهی مقداری از آن قرآن قرائت شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en22051
⚜ @Ahkaam ⚜
❓من و همسرم به عنوان مهندسین یک شرکت خصوصی شاغل هستیم. چند روز پیش متوجه شدیم که صاحب شرکت، پول #نزول میکند. ما تنها حقوق بگیر این شرکت هستیم و هیچ گونه سهمی در سود شرکت نداریم. میخواستیم بدانیم حکم پول ما چیست؟
🍃🌺اگر کار شما بر خلاف مقررات نبوده و یقین به وجود مال حرام در عین حقوق دریافتى ندارید، کار کردن و دریافت حقوق مانعى ندارد و حلال است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33783
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #نماز در بالای سر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام باطل است؟
🍃🌺نماز در بالای سر #قبر_امامان علیهم السلام باطل نیست؛ بلکه بر طبق روایات، یکی از آداب زیارت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) این است که زائر در بالای سر قبر آنها رفته و (طوری که مساوی با قبر نباشد) نماز و ذکر و دعا بخواند.
آنچه در فتاوای فقهای بزرگوار هست؛ درباره نماز خواندنِ مساوی و یا جلوتر از قبر امام معصوم(ع) میباشد و آن اینکه؛ انسان باید رعایت ادب را بکند و مساوی یا جلوتر از قبر پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نماز نخواند و چنان چه نماز خواندن بیاحترامى باشد حرام است ولى نماز باطل نیست.
در توقیعی از امام زمان(عج) به این موضوع اشاره شده است که نباید قبر امام را هنگام نماز پشت سر خود قرار داد: «برای خواندن، پشت قبر بایستد و قبر را در پیش خود گذارد و نماز خواندن در جلوی قبر و یا مساوی آن جایز نیست».
اینها همه به جهت رعایت ادب است که سبب دست یافتن بهتر ثواب زیارت و مایه ارتباط روحى و معنوی بهتر میشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26240
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم #درمان از طریق #هومئوپاتی (یا همسان درمانی) چیست؟ (گفتنی است، هومئوپاتی یک روش درمانی مانند واکسیناسیون است که با تحریک دستگاه ایمنی بیمار، با داروهایی خاص انجام میپذیرد.)
🍃🌺اگر از مواد نجس یا حرام برای خوردن استفاده نشود و شیوههای غیر مشروع در آن نبوده و ضرر خاصی برای بیمار نداشته باشد، اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en21987
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی #قرآن نمیخواند آیا جایز است برایش قرآن خواند؟
🍃🌺برای کسی که در زمان زنده بودنش قرآن نمیخواند، اگر به قرآن اعتقاد داشت و منکر آن نبود -هر چند تلاوت نمیکرد- خواندن قرآن و هدیه ثوابش به آن میت، نه تنها اشکالی ندارد؛ چه بسا این کار از باب ارسال خیرات برای او موجب نزول رحمت الاهی و کم شدن یا از بین رفتن برخی از عذابها میگردد.
پیامبر اکرم(ص) در این باره میفرماید: «اگر کسى وارد قبرستان شود و سوره یاسین بخواند، خداوند متعال در آن روز (عذاب را) بر مردگان آن قبرستان تخفیف مىدهد و در مقابل، به تعداد آن مردهها براى این فرد، حسنه خواهد بود».
در روایت دیگری امام صادق(ع) میفرماید: «هر مسلمانى که به نیابت از طرف میتى، عمل خیرى انجام دهد، خداوند متعال پاداش او را دو برابر کرده به آن مرده نیز بهرهاى مىرساند».
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32322
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم #غسل و #دفن فردی که کشتنش واجب است، چیست؟ و چرا فرد #اعدامی احتیاجی به غسل با آب خالص ندارد؟
🍃🌺یکی از گروههایی که غسل و کفن لازم ندارند، کسانیاند که کشتن آنها از راه سنگسار یا قصاص و یا غیر آن واجب شده است. چنانچه پیش از انجام حکم، غسلهای سه گانه مُرده را انجام داده باشند، غسل دادن آنها واجب نیست. و بعد از اجرای حکم هم غسل و کفن لازم ندارد؛ لذا حاکم شرع به چنین افرادی حکم میدهد که غسل میّت را خود در حال حیات انجام دهند و سه غسل را (مانند آنچه در غسل دادن میت گفته شده است) بجا آورند، سپس دو بخش از بخشهای سهگانه کفن (یعنی لنگ و پیراهن) را میپوشند و مانند میّت حنوط میکنند و پس از کشته شدن، تکه سومی بر آنها میپوشانند و بر آنها نماز میخوانند و آنها را با همان حال به خاک میسپارند.
دلیل ساقط شدن غسل از افرادی که کشتن آنها از راه سنگسار یا قصاص واجب شده، اجماع و اتفاق فقها و این روایت است. امام علی(ع) فرمود: «مرد یا زنى که باید سنگسار شود قبلاً غسل داده میشود و حنوط و کفن میگردد، بعد سنگسار شده و بر آنان نماز خوانده میشود و کسى که قصاص میشود به همین ترتیب غسل داده شده و حنوط گردیده و کفن بر او پوشانیده میشود، بعد از آن قصاص میشود و بر او نماز میگزارند (و دفن میکنند)». این روایت از امام صادق(ع) هم نقل شده است. فقهای بزرگوار نیز به این روایت استدلال کردهاند.
در روایتی درباره علت غسل ندادن چنین کسانی آمده است: مردی پیش امام علی(ع) آمد و گفت: من زنا کردهام، مرا پاک کنید. امام علی(ع) او را سنگسار کرد تا اینکه از دنیا رفت و آن حضرت بعد از مردنش بر وی نماز خواند و دفنش کرد، پس اطرافیان گفتند: به چه دلیل او را غسل ندادید؟ امام علی(ع) در پاسخ فرمود: «به چیزی غسل داده شد که پاک کننده او تا روز قیامت است»؛ یعنی همان سنگسار شدن.
ضمائم
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
کسانی که قتل آنها به عنوان قصاص یا حد شرعی واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور میدهد مراسم غسل میت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه غسل میت را به جا آورده، سپس دو قسمت از قسمتهای سهگانه کفن را یعنی لنگ و پیراهن را میپوشند و مانند میت حنوط میکنند و بعد از کشته شدن، قطعه سوم را بر آنها میپوشانند و نماز بر آنها خوانده و به همان حال دفنشان میکنند و لازم نیست خون را از بدن و کفن آنها بشویند، حتی اگر بر اثر ترس و وحشت خود را نجس کنند، تکرار غسل لازم نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24044
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در منزل شخصی مهمان باشیم و دستگیرهی درِ ورودی توالت و حمام که آنها دارای درهای جداگانه برای خود هستند را نجس کنیم و به صاحبخانه نگوییم و آنها نیز به طور مکرر با دست خیس به این دستگیره دست بزنند و بعد دست خودشان را بدون خشک کردن به یخچال و قسمتهای دیگر بزنند آیا برای آنها نجس است؟ و دیگر اینکه اگر آنها به منزل من بیایند و با دست مرطوب به وسایل من دست بزنند باعث نجاست منزل من میشوند؟
🍃🌺فقها در این باره میگویند:
اگر انسان چیزی از اثاثیه و وسایل دیگران را #نجس کند، چنانچه آن چیز را، صاحبش در کارى که شرط آن طهارت واقعى است (مثل خوردن و آشامیدن و یا آب وضو و غسل) استعمال مىکند، واجب است نجس بودن آن را به صاحبش بگوید. در غیر این صورت، اطلاع دادن به وی لازم نیست. پس در فرض سؤال، صاحبخانه که از موضوع خبر ندارد، اسباب و وسایلش برای وی حکم شیء نجس را ندارند.
اما دربارهی رفت آمد چنین شخصی به منزل شما باید گفت، اگر شما یقین داشته باشید که وی دست مرطوب خود را به محل نجس زده است و سپس بدون شستن دست و با دستی مرطوب با وسایل شما تماس بر قرار کند، وسیلهی با آن تماس انجام شده، نجس میشود. البته تحقق چنین امری(به طوریکه تمام موارد آن با یقین شخص همراه باشد) بسیار به ندرت اتفاق میافتد. و به طور کلی بهتر است انسان برای جلوگیری از بسیاری از زحمات و شبهات و افتادن در وسواس همان ابتدا به نحوی صاحبخانه را در جریان موضوع قرار دهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29295
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر دو نفر با یکدیگر شوخی میکنند (غیر عمدی) و یا دو رقیب در ورزش با یکدیگر در حال ورزش و یا مرد زن خود را بزند، و ... در پوست، قرمزی و یا سبزی به وجود آید: الف. حدّ #دیه چه قدر است؟ (مقدار دیه با پول) ب. اگر در این صورت، سبز نگردد بلکه فقط قرمز باشد، در این صورت دیه واجب است؟ ج. اگر طرف مقابل؛ یعنی کسی که ضرر کشیده به سبب این سبزی شدن گوشتش و یا قرمز شدن گوشتش حلالیت بدهد، و دیه نخواهد، بازهم دیه واجب میشود؟ د. برای تعیین دیه، رفتن پیش قاضی و یا مرجع تقلید واجب است؟ اگر واجب است در مکانی که ما زندگی میکنیم، این کار کمی مشکل است؟ خواهش میکنیم تعیین نمودن این را برای ما به صورت روشن، با توضیح و تفصیلی بنویسید که ما بتوانیم این را تعیین نماییم.
🍃🌺اگر صدمه به سر وارد شده باشد؛ ظاهر آن است که مقدار دیه به تفاوت قیمت انسان سالم و معیوب تعیین میشود.
در احکام دیه سیلی زدن و مانند آن، بین مرد و زن و کوچک و بزرگ و همچنین بین اجزاى بدن- دیه مقرّرى داشته باشد یا نه- و رنگ تمام صورت را گرفته باشد یا نه، اثر آن مدتى باقى بماند یا نه، فرقى ندارد.
ج. اگر صاحب حق (کسی که آسیب دیده است) حلالیت بدهد و پرداخت دیه را نخواهد، پرداخت دیه واجب نیست و از گردن آسیب زننده ساقط میشود.
د. اگر نوع آسیب و مقدار دیه را بتواند خودش دقیقا تشخیص داده و قیمت آن را محاسبه کند، نیازی به رفتن نزد قاضی نیست و خودش میتواند دیه را بپردازد. اما اگر توانایی این امر را ندارد، لازم است جهت اینکه حق طرف مقابل ضایع نشود، به افراد خبره (مانند قاضی و دادگاههای مربوطه) مراجعه نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21655
⚜ @Ahkaam ⚜
💠 #مسافت_شرعی برای مسافر چگونه محاسبه میشود؟
❓فاصله شهر ما از جایی که خانههای مسکونی تمام میشوند تا ابتدای منازل شهر ارومیه 18 کیلومتر است. اگر ما برای شرکت در نماز جمعه به مصلا یا برای کار دیگر که داخل شهر است برویم مسافت طی شده جمعاً 25 کیلومتر میشود. روزه ما باطل است یا صحیح است؟
🍃🌺مراجع تقلید، ملاک در محاسبه مسافت شرعیِ بین دو شهر را، از آخرین خانههای شهر مبدأ تا اولین خانههای شهر مقصد میدانند. اما برخی از فقها این ملاک را نسبت به شهر مقصد قبول نداشته بلکه ملاک را خود مقصد میشمرند، نه اولین خانههای شهر مقصد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33899
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم مصرف مواد شادیآفرین مثل علف (گراس) چیست؟ اگر از منظر طبی ضرری برای بدن نداشته باشد چطور؟
🍃🌺«گراس» اگر از جمله #مواد_مخدر محسوب گردد، از آنجا که استعمال مواد مخدر دارای آثار سوء و ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظهاى است، استفاده از علف گراس نیز حرام است. و اگر از جمله دخانیات محسوب نشود، تابع میزان ضرر آن است که اگر داراى ضرر قابل ملاحظهاى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد، جایز نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30047
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#نمازهای اول ماه که در مفاتیح ذکر شده شامل ماه قمری یا شمسی میباشد؟ ب عنوان مثال اول ماه تیر، یا اول ماه رمضان؟
🍃🌺احکام و دستورات شرع مقدس اسلام هر گاه مقید به قید ماه گردید، مثلاً فلان #نماز در اول ماه مستحب است، یا فلان عمل در وسط ماه کراهت دارد، منظور از آن، ماههای شمسی یا میلادی نیست، بلکه مراد، ماههای دوازدهگانه قمری است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33352
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب #کارمند دولت میباشم. حقوق و مزایایی که نسبت به شغلمان به ما میدهند کم بوده و سختی کار زیادی داریم، که مسئولان بالاتر و کسانیکه مسئول تعیین حقوق و سختی کار میباشند، در جریان کامل سختی و مشقت کار ما هستند، ولی اذعان مینمایند که به علت کمی بودجه نمیتوانند حقوق ما را نسبت به همکارانمان بیشتر نمایند. به همین دلیل مسئول مستقیم ما که اختیارات زیادی از قبیل گزارش اضافه کاری و مرخصی و خانه سازمانی و کم نمودن حقوق و ... را دارد، در هنگام اعزام به ماموریتهای گروهی، مدارکی را بیشتر از مقدار کارهای انجام شده در ماموریت مینویسد که با این کار جبران کمبودهای فوق گردد. آیا این پول ماموریتها شرعی است؟ اگر نیست، پولهایی را که تا به حال گرفتیم و تعیین نمودن مقدار آن بسیار سخت یا غیر ممکن است چه باید کرد؟
🍃🌺اگر آنچه در سؤال ذکر شده است بر خلاف قوانین و مقررات مربوطه باشد، جایز نیست و موجب ضمان است. پس باید به مقداری که یقین پیدا کنید که بریءالذمه شدهاید، برگردانید. البته برخی از فقها در فرض سؤال میگویند: اگر احتمال میدهید که مسؤول مذکور صلاحیت و اختیار این کار را داراست اشکال ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32896
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در یک #تصادف که منجر به فوت 5 نفر در یک ماشین میشود، به طوری که هر 5 نفر قابل شناسایی نمیشوند یعنی اعضای بدن همگی با هم مخلوط شده باشد حکم #تدفین آنها چگونه است؟ اگر در بین آنها زن نامحرم باشد چطور
🍃🌺در اینگونه موارد؛ اگر نتوان به هیچ وجه و با توجه به قرائن و شواهد، اعضای بدن افراد را جدا کرد، میتوان همه را در یک قبر دفن کرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24420
⚜ @Ahkaam ⚜
💠حکم شک در اجزا و رکعات #نمازهای_مستحبی چیست؟
❓فقها میفرمایند: در شک بین رکعات نمازهای نافله، هم میتوان بنا را بر اقل گذاشت و هم بر اکثر، مگر در جایی که بنا بر اکثر موجب فساد عبادت شود که باید بنا را بر اقل گذاشت، و به طور کلی باید بنا را بر طرفی بگذارد که صحیح باشد، اگر چه بنا بر اقل دائماً موافق با قاعده است و بنا بر بطلان هماهنگی بیشتری با احتیاط دارد. لطفاً این مسئله را با ذکر مثال توضیح دهید.
🍃🌺آنچه فقها در رسالههای توضیح المسائل درباره شک در اجزا و رکعات نمازهای نافله گفتهاند، به شرح زیر است:
🔹1. اگر در یکى از کارهاى نافله شک کند، در صورتى که محل آن نگذشته باشد، باید آنرا بجا آورد و اگر محل آن گذشته است، به شک خود اعتنا نکند.
🔹2. اگر در عدد رکعتهاى نماز مستحبى شک کند، میتواند بنا را بر اقل و یا بر اکثر بگذارد؛ مثلاً اگر در نافله صبح شک کند که یک رکعت خوانده یا دو رکعت، در این صورت میتواند بنا را بر یک رکعت بگذارد و رکعت دوم را بجا آورد، و یا اینکه بنا را بر دو رکعت بگذارد و نمازش صحیح است. مگر آنکه بنابر اکثر گذاشتن نماز را باطل کند که در این صورت باید بنا را بر اقل بگذارد؛ مثلاً در نافله صبح شک کند که دو رکعت خوانده یا سه رکعت، در این صورت چون نافله صبح دو رکعت است، بنا را بر سه رکعت موجب باطل شده نماز میشود، به همین جهت باید بنا را بر دو رکعت بگذارد.
🔹3. اگر در نماز مستحبى دو رکعتى، گمان پیدا کند و احتمال بیشتر دهد که دو رکعت یا کمتر خوانده است، باید به همان گمان عمل کند، مگر آنکه موجب باطل شدن نماز باشد؛ مانند اینکه گمان کند نافله صبح را سه رکعت خوانده که در این صورت حکم شک را دارد؛ یعنی بنا میگذارد که دو رکعت خوانده است، و به گمان سه رکعت خود اعتنا نکند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ar21899
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر هنگام #نماز خواندن #ادرار داشته باشیم نمازمان باطل میشود؟
🍃🌺در نماز، رعایت برخی از امور، لازم و ضروری است که از آن به واجبات نماز تعبیر میشود، همچنین رعایت برخی از کارها، بهتر و خوب است که رعایت آن موجب ثواب بیشتر برای نمازگزار میشود، البته اگر رعایت نشود ضرری به نماز نمیزند، از این امور به مستحبات نماز تعبیر میشود، برخی از امور نیز ترک و نبودشان بهتر از بودنشان است که اگر وجود پیدا کنند موجب کم شدن ثواب نماز میشوند که از آنها به مکروهات در نماز تعبیر میشود.
🍃برخی از مکروهات نماز عبارتاند از: 1. گرداندن صورت به مقدار کم به طرف راست یا چپ، 2. بستن چشمها، 3. گرداندن چشم به چپ و راست، 4. فوت کردن محل سجده، 5. خمیازه کشیدن، 6. بازى کردن با ریش یا دست، 7. داخل هم کردن انگشتان، 8. آب دهان انداختن، 9. گرفتن آب بینى و خلط سینه، 10. نگاه کردن به خط قرآن یا کتاب یا خط انگشترى و هرکار دیگرى که خضوع و خشوع را از بین ببرد، 11. نماز خواندن در حال غلبه خواب، 12. نماز خواندن در حال غلبه و فشار ادرار یا مدفوع، بلکه فشار باد معده.
🍃غیر از اموری که ذکر نمودیم مکروهات دیگرى هم در کتابهاى مفصّل ذکر شده است، جهت اطلاع بیشتر به آنها رجوع نمایید.
🍃بنابر این، فشار ادرار هنگام نماز خواندن از مکروهات در نماز است، که موجب کم شدن ثواب نماز میشود، ولی نماز را باطل نمیکند.
جهت اطلاع از مبطلات نماز، مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33074
⚜ @Ahkaam ⚜
❓تاریخچه #فقاهت در اسلام مخصوصاً بحث #مرجع_تقلید که از کی شروع شده است؟ (با توجه به شبههای که این مسئله ساخته دوران صفوی است).
🍃🌺مسئله تقلید و رجوع عالم به جاهل امری عقلی بوده و منحصر به زمان، مکان و دانش خاصی نیست، بلکه تمام عاقلان اگر در کاری متخصّص نباشند به متخصّص آن رجوع میکنند.
همچنین قرآن و سایر منابع اسلامی، همچنین سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) دلالت بر ترغیب رجوع به راویان احادیث و اسلام شناسان حتی در زمان حضور معصومان(ع)، میکند، و این امر در زمان غیبت امام مهدی(عج) خود را بیشتر نشان داده است. شواهد تاریخی از صدر اول بر آن دلالت داشته و نقش بیبدیل علمای شیعه در همه دورانها غیر قابل انکار است.
برای توضیحات تفصیلی به آدرس زیر مراجعه بفرمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25329
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر ادعیه و آیات قرآن را در کیف پولمان قرار داده و آن را در جیب پشت شلوار بگذاریم، اشکالی دارد؟
🍃🌺ملاک در اینگونه امور عرف جامعه است، پس اگر در عرف، این کار هتک #آیه #قرآنی یا نام خدا باشد، از این کار خودداری شود. برخی از مراجع نیز در اینباره ملاک حرام و حلال بودن را در قصد و نیت افراد دانسته و بیان میدارند چنانچه قصد بی احترامی نباشد اشکال ندارد.
به هر حال سزاوار است حرمت قرآن هرچه بیشتر نگاه داشته شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30607
⚜ @Ahkaam ⚜
❓زنی با پول خودش میخواهد به #حج برود، اما شوهرش اجازه نمیدهد، حکم شرعی آن چیست؟
🍃🌺در سفر حجّ واجب، اجازه شوهر براى زن شرط نیست و زن باید حج واجب خود را بهجا آورد حتی اگر شوهرش راضى به مسافرت او براى حج نباشد، ولی بر فرض سؤال اگر سفر زن، برای عمره یا حج مستحب باشد و شوهرش راضی به رفتن او نباشد، زن حق رفتن ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21657
⚜ @Ahkaam ⚜
❓مهرالسنه چقدر است؟ آیا قرار دادن مهریه بیش از این مقدار (مهر السنة) مکروه است، یا فقط مستحب ترک شده است؟
🍃🌺1. #مهرالسنه پانصد درهم است که حدود 1250 گرم نقره بوده و قیمت آنرا مىتوانید بر اساس نوسانات بازار به دست آورید.
2. در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهرالسنه زیادتر نباشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34463
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا جایز است در #ازدواج_موقت با مسیحیان مدت را طولانی قرار داد؟ بطوریکه مانند ازدواج دائم بلند مدت شود؟
🍃🌺اکثر مراجع تقلید در این زمینه میگویند، تعیین مدت #عقد_موقت، هر چند به مقدار طولانى با توافق و رضایت طرفین مانعى ندارد و نظر برخی از فقها دربارهی این نوع عقد آن است، که اگر مدّت آن به قدری طولانی باشد که به طور متعارف تمام عمر زوج یا زوجه را شامل شود، حکم عقد دائم را دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31890
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خوردن میوهی درختانی که در اماکن عمومی؛ مانند خیابان و یا دانشگاه هستند، جایز است؟ و اینکه آیا در این خوردن محدودیتی وجود دارد؟
🍃🌺مىتوان از میوۀ درختى که در مسیر عبور عمومى است، حتّٰى اگر مالک مشخّص داشته باشد، خورد، ولى نباید موجب افساد و از بین رفتن درخت و میوه شود، و بنابر أحوط باید چیزى از میوه را با خود نبرد.
البته، چنانچه این درختان در اماکنی مانند دانشگاه و ادارات قرار دارد و ممنوعیتی جهت استفاده از آن قرار داده شده است، لازم است مقررات مربوطه رعایت گردد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33654
⚜ @Ahkaam ⚜