❓#میراث چیست؟
🍃🌺«میراث»، بر وزن مفعال، در اصل، «مِوراث» بود؛ چون حرف عله «واو» ماقبلش مکسور بود قلب به یاء شده است.
در وجه اشتقاق میراث، دو احتمال وجود دارد که تعریف آن با قبول هر کدام از دو احتمال و دیدگاه، متفاوت خواهد شد.
1. میراث، به معنای ارث، و مشتق از آن باشد، در این صورت، تعریفش چنین میشود: «استحقاقُ إنسانٍ بموت آخر بنسبٍ أو سببٍ شیئاً بالأصالة»؛ میراث، عبارت است از سزاوار بودن انسان نسبت به اموال فرد دیگری که مرگش فرا رسیده به دلیل ارتباط سببی یا نسبی با او و بدون هیچ دلیل دیگر.
2. میراث، به معنای موروث، و مشتق از آن باشد، در این صورت تعریفش چنین میشود: «ما یستحقه إنسان بموت آخر بنسب أو سبب بالأصالة»؛ میراث، عبارت است از: مالی که انسان، تنها به دلیل ارتباط سببی و نسبی، استحقاق به دست آوردن آن را به واسطه مرگ دیگری پیدا میکند.
تعریف اول، تعریف مصدری میراث میباشد، از این رو با لفظ استحقاق که مصدر باب استفعال بوده شروع شده است. بنابراین نفس ارث بردن را که اسم معنا و از معانی غیر ملموسه در خارج است، میراث گویند.
اما تعریف دوم، که تعریف اسمی میراث میباشد، با لفظ «ما» آغاز شده تا شیء بودن و اسم عین بودن را برساند. بنابراین، به اموال بجا مانده از میت، که از اعیان خارجی و از معانی قابل لمس در خارج است میراث گفته میشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31727
⚜ @Ahkaam ⚜
❓43 ساله ام یک سال است که خونریزی #عادت_ماهانه ام کم شده بطوریکه روز اول لکه، روز دوم کاملا خون، روز سوم لکه تا هفتم البته چهارم تا هفتم فقط در داخل رحم خون دارم مگر نزدیکی کنم تا مشخص شود خون دارم یا نه. آیا میتوانم بعد از غسل از سوم به بعد نماز بخوانم یا باید تا هفتم صبر کنم؟
🍃🌺اگر در مجموع از سه روز بیشتر و از ده روز تجاوز نکند همه آن خونها و لکهها محکوم به حیض است. البته باید سه روز اول حیض (هر چند در باطن) پشت سر هم باشد. حال اگر در روز هفتم لکهبینى قطع شد، بعد از آن غسل نمایید. و در صورتی که خون دیدن (هر چند به صورت لکهبینی) از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت ماههای قبل، حیض و بقیه محکوم به استحاضه است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26487
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا شخص #واقف، مىتواند #امام_جماعت راتب را عزل نماید؟
🍃🌺شخص واقف بعد از وقف، اختیاری نسبت به آنچه وقف میکند ندارد، مگر این که خود تولیت وقف را خود به عهده بگیرد و دربارهی شمول اختیارات متولی وقف در این مورد نیز اختلاف نظر وجود دارد که برخی آن را از اختیارات متولی ندانسته و گروهی نیز معتقدند که متولی با رعایت مصالح، میتواند چنین کاری را انجام دهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/th21459
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا می توان #ترجمه متنی را به دیگران واگذار کنیم و به عنوان حق مدیریت حق زحمت بیشتری از صاحب کار دریافت کنیم؟ در حالی که مترجم بیشتر زحمت میکشد و باید بیشتر حق الزحمه دریافت کند؟
🍃🌺اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل دهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید، مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید، نمیتوانید به دیگری واگذار کنید، مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. در هر حال، اینگونه امور تابع قرارداد طرفين است و البته سزاوار است طوری نباشد که نسبت به کیفیت کار و کمیت دستمزد به کسی اجحاف شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/tr22088
⚜ @Ahkaam ⚜
❓با توجه به اینکه امروزه جهت اخذ #وام مسکن، خانه، در #رهن بانک قرار میگیرد، آیا به لحاظ شرعی، شخص راهن تا قبل از تسویهی وام، حق تصرف در خانه از قبیل سکونت، فروش، ساخت و ساز و هرگونه کسب منفعتی مانند اجاره را دارد؟
🍃🌺این مسئله تابع قوانین و مقررات بانک است، پس اگر بانک این تصرفات را اجازه دهد اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31616
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا در اسلام #سگ که چنین با وفا است عین نجاست است، همچون مدفوع انسان، در صورتی که سگهای اصلاح نژاد شده وجود دارند که شاید از بعضی انسانها نیز تمیزتر باشند، ولی موش و یا سوسک که برای ما مظهر کثیفیاند عین #نجاست نیستند؟
🍃🌺1. تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساختهاند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانونگذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بینیاز مطلق و دارای علم و حکمت بیپایان است، هیچگونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام(ص) از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی میباشد که برخی از آنها در آیات و روایات بیان شده است؛ و در مواردی که هم خداوند به حکمت برخی از احکام اشاره نکرده است، خود بر اساس حکمتی بوده است؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب میکند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.
2. نجس بودن چیزی، لزوماً دلیلی بر پست بودن آن نیست؛ مثلاً خون که یکی از حیاتیترین مواد در وجود انسان است، آیا تنها به دلیل نجس بودن آن، میتوان گفت که چیز پستی است؟! ضمن اینکه، میدانیم انسان از چیزی به وجود میآید که نجس(منی) است.
3. اینکه چیزی مانند سوسک، پیش ما مظهر کثیفی است نمیتواند ملاک نجاست و طهارت باشد؛ زیرا طهارت و نجاست پدیدهاى شرعى است که تنها فقه عهدهدار بیان احکام آن است و شناخت پدیدههاى پاک و نجس تنها با معرّفى شارع مقدّس ممکن است. در مقابل؛ ادراک تمیزى و کثیفى، امرى عرفى و عقلایى و بر اساس طبع انسانی است که افزون بر دین، بهداشت نیز از آن سخن به میان میآورد. «طهارت»، پاکى از نجاست شرعى است که در بسیارى از کارها؛ مانند: نماز، روزه، خوردن و آشامیدن ضرورت دارد و «نجاست» به معناى نجس بودن یا نجس شدن چیزى است. بر این پایه، چیزهایى که شارع آنرا عین نجس دانسته است؛ غیر از بهداشت و کثیفی است.
به علاوه؛ همین سوسک و ... که پیش مسلمانان به حق و بر اساس پیروی از احکام دین اسلام مظهر کثیفی بوده و به همین دلیل، حرام است، نزد برخی دیگر از انسانها –مانند برخی ساکنان آسیای شرقی- خوراک لذیذی است که در بازارهایشان عرضه میشود. و از آن سو، همین سگی که در اسلام عین نجس دانسته شده، دارای منافعی بوده و در فقه اسلامی خرید و فروش آنها جهت استفاده از نگهبانی، شکار و ... صحیح است.
4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ آن باشد که با توجه به وفاداری سگها به انسانها، و اهلی بودن برخی از گروههای این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همانطور که امروزه در برخی از نقاط میبینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسانها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همانطور که شهید اول در بحث تعریف نجاست میگوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند». بنابر این، خداوند چیزهایی را به جهت انواع مفاسد و ضررهایی که در آنها وجود دارد، نجس دانسته و از مردم خواسته است تا استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه محدود سازند تا زندگی سالم و پاکی داشته باشند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25315
⚜ @Ahkaam ⚜
❓1. آیا مسلمانی که #وصیت کرده به جای #دفن بعد از مرگش، جسدش را بسوزانند ایرادی دارد؟ 2. اگر این عمل انجام شده باشد، گناهی صورت گرفته است؟ 3. اگر گناه است برای او چه باید کرد؟
🍃🌺جنازه مسلمان باید طبق آداب اسلامی دفن شود و وصیت به سوزاندن جسد، باطل است و چنانچه شخصی این عمل را برای میت انجام داده باشد مرتکب گناه شده است و لازم است از کار خود توبه کند و طبق نظر برخی از مراجع باید دیه پرداخت نماید که در صورتى که جسد را یکجا سوزانده باشند دیه آن یک صد دینار است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31752
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن #زیارت_عاشورا در ساعت اداری که بعضا باعث انتظار و ناراحتی مراجعه کنندگان میشود جایز است؟
🍃🌺همانگونه که مدیران مؤسسات، این اختیار را دارند که برای بالا بردن روحیه کارکنان، آنان را با مخارج مؤسسه به اردوهای تفریحی ببرند، در مواردی نیز می توان تصور کرد که بتوانند برای بالا بردن روحیه معنوی کارکنان، بخش کوچکی از ساعت کاری را به مراسمی چون نماز جماعت، زیارت عاشورا و... اختصاص دهند. با این وجود، هم مدیران و هم کارکنان باید نهایت تلاش را انجام دهند که به این بهانه حقی از مراجعه کنندگان تضییع نشود. لذا بر فرض سؤال باید گفت چنانچه امر مذکور موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان شود جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتى وجود دارد، باید مراعات شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26579
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر بعد از #غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته، تکلیف چیست؟
🍃🌺 امام خمینی ره و آیات عظام فاضل لنکرانی،خامنه ای،نوری همدانی:اگر از طرف چپ بدن است شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد،باید بعد از شستن آن قسمت، دوباره طرف راست و چپ را بشوید.
🍃🌺آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: اگر از سمت راست باشد،احتیاط مستحب آن است که بعد از شستن آن مقدار،دوباره طرف چپ را بشوید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم خوردن #جلبک_دریایی چیست؟
🍃🌺دلیلی بر حرمت گیاهان دریایی نداریم مگر آنکه برخی از آنها را از خبائث بدانیم، یعنی خوراکیهایی که بیشتر انسانها از آن متنفرند. بر این اساس، جلبک، به عنوان یک گیاه، پاک و حلال است، اما برخی از فقها آن را جزو خبائث شمرده و خوردن آن را جائز نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26949
⚜ @Ahkaam ⚜
❓از نظر #اهل_سنت چه مواردی باعث بطلان #وضو میشود؟
🍃🌺 پاسخ در دو قسمت ارائه میگردد:
🍃الف. به جهت شباهت کیفیت وضو، نزد شیعه و اهل سنت، صرفاً موارد اختلاف آنها را ذکر میکنیم:
🔹1. شیعه میگوید: در وضو واجب است شستن دستها از بالا به پایین صورت گرفته و دست راست بر دست چپ مقدم شود. ولی اهل سنت شستن دستها (از آرنج تا سر انگشتان) را به هر کیفیتی صحیح میدانند.
🔹2. در مسح سر، شیعه مسح قسمتی از جلوی سر (با رطوبت باقیمانده در دست) را واجب میداند، اما اهل سنت مسح هر قسمت از سر (آن هم با رطوبتی جدید) را صحیح دانسته و در اینباره شستن سر را هم کافی میدانند. ضمن اینکه حنبلیها مسح تمام سر و گوشها را واجب دانستهاند.
🔹3. در مسح پا، اهل سنت، پا را تا بالای برآمدگی آن میشویند، ولی شیعه مسح پا را (با رطوبت باقیمانده از آب وضو در دست) واجب میداند.
🔹4. نسبت به ترتیب در وضو، حنفیه و مالکیه بر خلاف سایر مذاهب، آنرا شرط صحت وضو ندانستهاند. و نسبت به موالات نیز حنفیه و شافعیه آنرا بر خلاف سایر مذاهب، واجب نمیدانند.
🍃ب. طهارتی که با وضو حاصل میشود، به روشهای متفاوتی نقض میشود. در مذهب اهل بیت(ع) آنچه که به سبب آن وضو باطل میشود با موارد نقض وضو در مذاهب اهل سنت تفاوت اندکی دارد. جهت آگاهی از دیدگاه مذهب اهل بیت(ع) در اینباره میتوانید به نمایه 3867 (مبطلات وضو و غسل) در همین سایت مراجعه نمایید.
اما مذاهب اهل سنت مواردی را برای نقض وضو بیان کردهاند که در ذیل میآید:
🔹1. بول(ادرار)، غائط (مدفوع) و باد معده؛
🔹2. خروج منی؛ البته شافعیه آن را ناقض وضو نمیداند.
🔹3. خروج وذی و مذی؛
🔹4. آنچه که موجب زائل شدن (حتی موقتی و کوتاه) عقل شود؛ مانند جنون، صرع، بیهوشی، استفاده از مسکرات و خواب
🔹5. لمس با شهوت زن یا پسری که مو در صورت ندارد (امرد)
🔹6. دست کشیدن(مسّ) مرد به آلت تناسلیاش (تماس مستقیم و بدون حائل).
🔹7. خون یا چرکی که از بدن انسان خارج می شود و نجس است؛ موجب بطلان وضو میشود.
🔹8. ارتداد( اگر مسلمانی که وضو داشته باشد، مرتد شود؛ وضویش باطل می شود، همچنین اگر مسلمانی بر اثر عصبانیت، کلمات کفر آمیز بگوید، بازهم وضویش باطل است.)
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25867
⚜ @Ahkaam ⚜
❓خوردن غذاها و نانهایی که زن #حائض آنرا خمیر کرده و بعد پخته، چه حکمی دارد؟
🍃🌺وقتی از پیامبر اکرم(ص) درباره #عادت_ماهانه بانوان سؤال شد، آیهاى که در پاسخ این پرسش نازل شد این نبود که حیض پلیدى است و زن حائض پلید است و با او معاشرت نکنید، بلکه خدای متعال فرمود: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسٰاءَ فِی الْمَحِیضِ»؛ از تو درباره عادت ماهانه [زنان] میپرسند، بگو: «آن، رنجى است. پس هنگام عادت ماهانه، از [آمیزش با] زنان کنارهگیرى کنید. یعنی عادت ماهانه، نوعى بیمارى تن است و در حین آن بیمارى از همخوابگى با آنان دوری کنید، نه اینکه با آنها معاشرت خانوادگی نداشته باشید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21810
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا بعد از اتمام #نماز، دستها را به مهر کشیده و بعد به صورت کشیدن مستحب است؟ اگر مستحب است دلایل آن چیست؟ در این زمینه نظر و رأی فقها چیست؟
🍃🌺مستحب است انسان بعد از نماز، مشغول تعقیب، یعنى خواندن ذکر و دعا و قرآن شود. یکی از تعقیباتی که در روایات به آن سفارش شده، کشیدن دستها به موضع سجده (چیزی که سجده بر آن صحیح است) و بعد کشیدن به صورت است، البته به کیفیتی که در روایات بدان اشاره شده است:
1. در روایت ابراهیم بن عبد الحمید آمده است امام صادق(ع) به مردى فرمود: اگر تو را همّى رسید دست به موضع سجدهات (آن خاکى که بر آن سجده میکنى) بکش سپس بر صورت خود از جانب گونه چپ و بر پیشانى خود از جانب گونه راست مسح کن. سپس سه بار بگو: «بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ، الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»؛ به نام خداوندى که معبودى جز او نیست داننده غیب و آشکار است، بخشاینده و مهربان است، بار الها! رنج و اندوه را از من دور ساز.
2. حسین خراسانى که فردی نانوا بود، میگوید: در نزد امام جعفر صادق(ع) شکایت کردم از دردى که با من بود. آنحضرت فرمود: هنگامی که نماز را خواندی، دست خود را در موضع سجودت بگذار، بعد از آن بگو: «بِسْمِ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ -صلّی الله علیه و آله- اشْفِنِی یَا شَافِی لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُکَ شِفَاءً لَا یُغَادِرُ سُقْماً شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ»؛ به نام خدا. محمد رسول خدا است. درود خدا بر او و آل او باد. مرا شفا ده، اى شفادهنده! نیست شفایى، مگر شفاى تو. شفایى که وا نگذارد بیمارى را، شفایى از هر درد و بیمارى.
فقها نیز با توجه به روایات بالا، فتوا به استحباب کشیدن دستها به موضع سجده و صورت دادهاند. و اصل استحباب این کار را پذیرفتهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21809
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خانمی که #شاغل است و خودش درآمد دارد، باید هزینههای رفت و آمد به محل کارش را خود بپردازد یا شوهرش؟ آیا #نفقه شامل این موضوع هم میشود؟
🍃🌺زوجه از باب نفقه، بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینهی درمانهاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد. و مورد مذکور در سؤال، تحت نفقه قرار نمیگیرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30424
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا دیده شدن عکس بدون #حجاب دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده؛ توسط #نامحرم گناه دارد؟
🍃🌺نگاه کردن نامحرم به عکس کودکی زن، در صورتیکه بدون شهوت و مفسدهای باشد، مانعی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29932
⚜ @Ahkaam ⚜
❓یک مغازه و دو دانگ خانه و ده میلیون تومان از پدرم بمن به ارث رسیده است. دو دانگ خانه رو که کرایه دادهایم پولش رو صرف خانه خودم میکنم و ده میلیون را بدون استفاده در بانک گذاشتهام اما مغازه رو کرایه دادهام. 1. آیا باید خمس این کرایه رو بپردازم؟ با اینکه هیچ منبع مالی دیگر ندارم و آیا خمس، شامل پول کرایه دریافتی است یا باید خمس قیمت خود مغازه رو بدهم؟ 2. تکلیف اموالی که پدرم برایم خریده چیست آیا آنها هم خمس دارند؟
🍃🌺1. #مال_الارث #خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزینه نگردد. ولی چنانچه ترقی قیمت پیدا کند و یا سودی (مانند کرایهی مذکور) داشته باشد و قبل از سال خمسی هزینه نگردد، ترقی قیمت و سود آن خمس دارد.
🍃🌺2. در مورد اموالی که پدر برایتان خریده است، در حکم هدیه است، که برای آگاهی بیشتر دربارهی آن میتوانید به نمایه 3268 (خمس هدیه) در همین سایت مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29992
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#ختنه زنان چه حکمی دارد؟ آیا این حکم با علوم روز منافات ندارد؟چرا ختنه دختران باعث کاهش لذت جنسی میشود، اما در مورد پسران برعکس این مطلب گفته میشود؟ ختنه پسران هم باعث کاهش لذت میشود؟
🍃🌺ختنه در زنان، به شکلهای مختلف قابل انجام است. روایات بر نوع خاصی از ختنه زنان دلالت دارد. با توجه و دقت در این روایات به آن به دست میآید که در اسلام کم آسیبترین نوع ختنه برای زنان در نظر گرفته شده است. از علتی که در روایات برای ختنه زنان بیان شده، به دست میآید که این کار نه تنها برای کاهش شهوت نیست، بلکه برای بهتر شدن رابطه جنسی است که در نتیجه آن هم مرد و هم خود زن لذت میبرند. روایات در این مسئله متفاوت است که در مقام جمع آنها میتوان حکم به استحباب نمود. اما این استحباب به مانند بسیاری از احکام مستحبه دیگر نیست، بلکه تنها رجحانی برای آن وجود دارد و هیچ تأکید خاصی بر آن نیست؛ لذا در جامعه اسلامی، اثری از ختنه زنان به عنوان یک عمل دینی، مشاهده نمیشود. تنها در زمان گذشته به جهت مصالحی انجام میشده و اسلام نیز خیلی بر آن تأیید نکرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25895
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آداب و احکام قبل و بعد از #مردن چیست؟
🍃🌺آدابى که در این باره مطرح است، دو بخش دارد؛ بخشى مربوط به قبل از #مرگ است که با عنوان «احکام محتضر» از آن یاد مىشود و از جمله آنها، این است که باید شخص را در هنگام مردن به پشت بخوابانند به طورى که کف پاهایش به طرف قبله باشد.
بخشى نیز مربوط به پس از مرگ است، که از آن با عنوان «احکام اموات» نام برده مىشود و از جمله مهمترین آنها غسل، حنوط، کفن، نماز و دفن #میت مسلمان است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31375
⚜ @Ahkaam ⚜
❓بنده متوجه شدم رطوبتی که قبلاً فکر میکردم #منی است، و بعد از آن #غسل #جنابت میکردم، منی نبوده است. حکم نمازهایی که با آن غسلها و بدون #وضو خوانده شده است، چیست؟
🍃🌺در فرض سؤال، مواردی که یقین دارید منی نبوده اما غسل کرده و برای نماز وضو نگرفتهاید، باید قضا کنید. اما در موارد مشکوک وظیفهای ندارید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30056
⚜ @Ahkaam ⚜
❓دختر باکرهای هستم، که بدون اجازه پدر عقد موقت کردهام اما مدت را تا آخر عمر بیان نمودهایم. اکنون پشیمانم چون فریب خوردهام. حالا بعد از مدتها تصمیم دارم با شخص دیگری ازدواج کنم، تکلیفم چیست؟
🍃🌺عقد دختر #باکره هر چند رشیده نیز باشد باید با اذن ولی باشد، با این وجود و در فرض سؤال، جهت #ازدواج مجدد بنابر احتیاط، باید صیغۀ طلاق جاری شود و اگر دخول واقع شده، نگه داشتن عدّه نیز واجب است. البته برخی از مراجع، این احتیاط را لازم ندانسته و فتوا به بطلان این ازدواج موقت دادهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30214
⚜ @Ahkaam ⚜
❓کوتاه کردن #موی_سر کودکان(دختر) قبل یکسالگی چه حکمی دارد؟ و چه مقدار باید کوتاه شود و اگر قبل از یکسالگی کوتاه نشود چه حکمی دارد؟
🍃🌺یکی از سنتهای مستحب در ارتباط با تولد نوزادان این است که در روز هفتم به دنیا آمدنشان موی سرشان را کوتاه کرده و به وزن موهایشان، طلا یا نقره صدقه داده شود، و در این حکم تفاوتی بین نوزاد دختر و پسر وجود ندارد. گفتنی است؛ این موضوع واجب نبوده و در صورت انجام ندادن آن، تکلیفی بر عهده والدین و نیز خود فرزند در آینده نخواهد بود.
این موضوع در روایتی از امام صادق(ع) چنین بیان شده است: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِذَا وُلِدَ لَکَ غُلَامٌ أَوْ جَارِیَةٌ فَعُقَّ عَنْهُ یَوْمَ السَّابِعِ شَاةً أَوْ جَزُوراً وَ کُلْ مِنْهُمَا وَ أَطْعِمْ وَ سَمِّهِ وَ احْلِقْ رَأْسَهُ یَوْمَ السَّابِعِ وَ تَصَدَّقْ بِوَزْنِ شَعْرِهِ ذَهَباً أَوْ فِضَّةً وَ أَعْطِ الْقَابِلَةَ طَائِفاً مِنْ ذَلِکَ...»؛ هنگامی که نوزاد شما متولد شد پسر باشد یا دختر، هفتمین روز تولدش عقیقه انجام دهید، عقیقه گوسفند باشد یا بره فرقی نمیکند، از آن عقیقه هم خودتان بخورید و هم به دیگران بدهید. در همان روز برایش نامگذاری کنید؛ سرش را بتراشید و به وزن مویش، طلا یا نقره صدقه دهید. مقداری از آن عقیقه را به خانمی که زایمان را بر عهده داشته است بدهید... .
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25506
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در نماز میّت، #طهارت شرط است؟ و وقتی نماز میّت به جماعت خوانده میشود، ثواب صف آخر نماز میت چه میباشد؟
🍃🌺گرچه نماز میت مستحب است که به جماعت خوانده شود، اما در برخی شرایط مانند نمازهای یومیّه نیست؛ برای نمونه طهارت در خواندن نماز میّت شرط نیست.
درباره ثواب خواندن #نماز_میّت روایاتی وارد شده است؛ مانند:
امام علی(ع) فرمود: «هرکس به دنبال جنازهاى برود خداوند تبارک و تعالى چهار حصّه از ثواب براى او مینویسد. یک قسمت براى اینکه به دنبال جنازه رفته است و قسمت دیگر، به جهت خواندن نماز میّت و قسمت دیگر، براى انتظار کشیدن تا پایان دفن و قسمت دیگر، هم براى تعزیت صاحب مصیبت».
امام باقر(ع) فرمود: «هر کس با جنازهاى راه بیفتد تا آنگاه که بر او نماز میّت بخواند و سپس باز گردد او را یک قیراط پاداش است، و اگر با آن جنازه پیاده برود تا او دفن شود براى او دو قیراط پاداش میباشد و قیراط به اندازه [کوه] احد است».
همچنین در روایات آمده است که ایستادن در صف آخر نمار میّت، با فضیلتتر از صفهای جلویی است(برعکس نماز جماعتهای شبانهروزی که صف اول دارای فضیلت بیشتری است):
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «در نماز میّت بهترین جاى، صفّ آخر است». و «بهترین صفها در نمازهاى یومیّه، صف اول است و بهترین آنها در نماز میّت، صف آخر میباشد».
در ادامه این روایات آمده است که به جهت اختلاط نشدن زنان با مردان، زنان برای رعایت این فرمایش رسول خدا(ص) به صف آخر رفتند، و هر چند رسول خدا(ص) مرادشان از این فرمایش زنان بود، امّا چون به طور مطلق بر زبان آنحضرت جارى شد فضیلت آن هم به طور مطلق بوده و شامل مردان و زنان میشود. و ایستادن در صف آخر برای صفهای مردان و ایستادن در صف آخر برای صفهای زنان فضیلت دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30957
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا زن #حائض می تواند در دوران حیض به #سجده رفته، ذکر بگوید؟
🍃🌺زن حائض می تواند به سجده برود و ذکر بگوید. و حتی مستحب است که زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و اگر نمىتواند وضو بگیرد تیمم نماید و در جاى نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31547
⚜ @Ahkaam ⚜