💠فارسی صحبت کردن در سجده
❓فارسی صحبت کردن در یک #سجده چه حکمی دارد؟ آیا سجده #داستان_شب سهو باید خواند اگر همان لحظه نخوانده باشی، نماز را باید مجدد خواند؟
🍃🌺1. یکی از مبطلات نماز، حرف زدن از روی عمد است؛ یعنی اگر عمداً حرف بزند حتّى یک جمله، یا یک کلمه، حتّى کلمه دو حرفى مانند «من» و «ما» نماز باطل است، بلکه بنا بر احتیاط واجب اگر دو حرف معنیدار هم نباشد نماز باطل میشود. اما سخن گفتن از روى سهو و فراموشى و نسیان، نماز را باطل نمیکند. و اگر نمازگزار از روی سهو و فراموشی حرفی بزند، پس از نماز باید دو سجده سهو بجا آورد.
2. اگر سجده سهو را بعد از سلام نماز عمداً به جا نیاورد، معصیت کرده و واجب است هر چه زودتر آن را انجام دهد و چنانچه سهواً به جا نیاورد، هر وقت یادش آمد باید فوراً انجام دهد و لازم نیست نماز را دوباره بخواند.
3. در حرف زدن عمدی که موجب باطل شدن نماز میشود، فرقی میان صحبت کردن به زبان فارسی، و یا عربی و یا هر زبان دیگری نیست. و اگر سهواً باشد، باید سجده سهو بجا آورد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28569
⚜ @Ahkaam ⚜
💠اگر زن و شوهری چندین سال متمادی از هم دور باشند، آیا خود به خود از هم جدا میشوند
❓چند سؤال داشتم: 1. اگر زن و شوهری به مدت چندین سال متمادی از هم دور بوده و از سلامت هم با خبر باشند، آیا اگر هم دیگر را مستقیما نبینند، خود به خود از هم جدا میشوند؟ 2. اگر زنی از سلامت همسر خود خبر نداشته و مطمئن از زنده یا مرده بودنش نیست (مثلاً همسر مفقود الاثر در جنگ) آیا میتواند ازدواج کند؟ 3. اگر این زن ازدواج مجدد کرد و بعد از مدتی شوهر اولش برگشت، حکم ارتباط بین این سه نفر چیست؟ اگر زن از همسر دومش فرزندی داشته باشد حکمش چیست؟
🍃🌺1. بهطور کلّى؛ دور بودن و عدم دسترسی زن و شوهر به یکدیگر سبب #فسخ_عقد ازدواج ایشان نمیشود، بلکه برای جدایی آنها از هم، نیاز به اجرای صیغه طلاق با شرایط خاص خود است.
2. زنى که شوهر او مفقود الأثر شده و موت و حیات او معلوم نیست میتواند به [محاکم قضایی] یا حاکم شرع جامع الشرائط مراجعه نماید و حاکم، ضرب الاجل تعیین مینماید که تا مدت چهار سال از حال شوهر مفقود الاثر تفحص شود و بعد از گذشت این چهار سال که در آن جستجو ادامه داشته است، چنانچه حال او معلوم نشد، حاکم شرع او را مطلّقه مىنماید. پس چنانچه زن یقین کند که شوهرش فوت کرده و یا با حکم مراجع قضایی و یا مجتهد جامع الشرایط حکم طلاق وی جاری شود، پس از گذشت چهار ماه و ده روز مىتواند با مردی دیگر ازدواج نماید.
3. حال چنانچه شوهر اول، بعد از گذشت مدتی پیدا شود، این زن، در واقع، همسر اوست و باید از شوهر دوم جدا شود و اگر شوهر دوم با او نزدیکى کرده و دخول محقق شده باشد، بر شوهر دوم حرام ابدى مىشود و قبل از ارتباط با شوهر اول، باید عدّه نگهدارد.
4. اگر ازدواج مجدد زن با رعایت شرایط و ضوابطی که گذشت صورت گرفته و از شوهر دوم دارای فرزند شده باشد، این فرزندان، حلالزاده بوده و آن زن و مرد(شوهر دوم) شرعاً والدین آنها شمرده میشوند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28275
⚜ @Ahkaam ⚜
🍃#تَبَرُّج، واژه ای قرآنی است به معنای خودنمایی زنان و اینکه زیبایی و زینتشان را آشکار کنند. تبرّج به #خودنمایی و جلوهگری كردن گفته می شود. در قرآن کریم به موضوع تبرّج اشاره و از خصلتهای زنان عصر جاهلی دانسته شده است که با آرایش و لباسهای زینتی در مجامع عمومی ظاهر شده و خود را به مردان نشان میدادند.
🍃با توجه به مصادیق قرآنی و حدیثی #تبرّج می توان دریافت که این واژه تنها ناظر به پوشش ظاهری نیست بلکه بیش از آن رفتار و منش غیرمتین (در برابر عفاف ) مورد نظر است؛ بدینسان تبرّج معنایی عامتر از #حجاب و ستر دارد. همچنین باید متذکر شد که حدود حجاب نه از نفی تبرّج به دست می آید و نه احتراز از تبرّج به تنهایی موجب استغنای زنان مسلمان از حجاب است.
🍃بنا بر آیات و احادیث، فقها تبرّج را حرام شمرده اند، به این معنا که هرگونه عملی که زن به منظور خودنمایی، جلوهگری، جلب توجه مردان بیگانه و تأثیر در دل آنان انجام دهد مصداق تبرّجِ نهی شده قرآنی است؛ هرچند که نمونه ها و مصادیق آن غالباً به تناسب عادات و فرهنگ دستخوش تغییر است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓معنای سرقفلی و کفالت چیست؟
🍃🌺«سرقفلى»؛ عبارت است از: حقّ اولویّتى که مستأجر بر ملک پیدا میکند در مقابل پولى که به مالک در اوّلِ کار میپردازد و مطابق آن، مستأجرى که سرقفلى پرداخته در اجاره کردن آن ملک، از دیگران اولویّت دارد. گفتنی است؛ این پول غیر از کرایه دکّان یا خانه و امثال آن است، و آن، مزد گشودن قفل است و جزو کرایه نیست. سرقفلى در سابق وجود نداشته است اما امروز در میان عقلاى اهل عرف وجود دارد.
فقها شرایطی را برای صحت سرقفلی ذکر میکنند:
1. مقدار سرقفلى باید معلوم باشد؛
2. طرفین با میل و رضایت خود معامله را انجام دهند؛
3. طرفین معامله بالغ، عاقل و رشید باشند؛
4. طرفین، معناى سرقفلى و لوازم آنرا بدانند.
«🍃🌺کفالت»؛ نوعی ضمان بوده و عبارت است از اینکه، شخصى ضامن شود هر وقت طلبکار، بدهکار را خواست، او را به طلبکار تحویل دهد. همچنین اگر کسى بر دیگرى حقّى داشته باشد یا ادّعاى حقّى کند که ادعای او قابل قبول باشد، چنانچه شخصى ضمانت کند که هر وقت صاحب حق یا مدّعى، طرف را خواست به دست او بدهد، چنین عملى را «کفالت» میگویند.
به کسى که ضامنِ آوردنِ بدهکار نزد طلبکار یا صاحب حق میشود «کفیل»، به کسى که حقى بر دیگرى دارد «مکفول له» (طلبکار) و به کسى هم که حقى از دیگرى بر عهده او است «مکفول» (بدهکار) میگویند.
کفالت در صورتى درست است که: کفیل به هر لفظى (اگر چه عربى نباشد)، به طلبکار بفهماند که من ضامن هستم تا هر وقت بدهکار را بخواهى به دست تو بدهم و طلبکار هم قبول نماید.
شرایط کفیل عبارت است از:
1. مکلف باشد.
2. عاقل باشد.
3. او را در کفالت مجبور نکرده باشند.
4. و بتواند کسى را که کفیل او شده است، حاضر نماید.
یکى از هفت چیز زیر کفالت را به هم میزند:
اول: کفیل بدهکار را به دست طلبکار بدهد.
دوم: حق طلبکار داده شود.
سوم: طلبکار از حق خود بگذرد.
چهارم: بدهکار بمیرد.
پنجم: طلبکار کفیل را از کفالت آزاد کند.
ششم: کفیل بمیرد.
هفتم: و کسى که صاحب حق است به وسیله حواله یا به صورت دیگرى حق خود را به دیگرى واگذار نماید.
اما درباره حق شفعه، مراجعه به آدرس زیر کنید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28241
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا یک #زن حق دارد صدای خود را به گوش #نامحرم برساند، اگر هدف این کار نه اسلامی و نه در چارچوب کاری باشد؟
🍃🌺سخن گفتن بیش از اندازه و غیر ضروری اساساً امری پسندیده نیست و تمام افراد باید در سخن گفتن، حد و اندازه را نگهدارند. در همین راستا، زن هم تا جایی که امکان دارد بهتر است، از سخن گفتن غیر ضروری با نامحرم خودداری کند.
به هر حال، آنچه که در قرآن از آن نهی شده است، اصل سخن گفتن زنان با مردان نیست، بلکه کرشمه و ناز در سخن است که ممکن است به طمع ورزی مردان بیمار صفت منجر شود.
🍃🌺 بر این اساس:
1. روا نیست که زنان با کرشمه و ناز با مردان نامحرم سخن گفته و زمینه را برای انحراف بیشتر افراد بیمار دل فراهم آورند.
2. در مواردی که بیم طمع ورزی طرف مقابل از گفتار زن وجود ندارد، سخن گفتن در حد معمول و با صدای عادی و طبیعی ایرادی ندارد. خواه این سخن ضروری باشد و خواه نباشد.
3. با این وجود، بهتر است هر انسانی گفتار غیر ضروری خود را به کمترین مقدار ممکن برساند و بانوان محترم نیز شایسته است، در سخن گفتن با نامحرمان به این توصیۀ کلی اخلاقی عمل نمایند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fr21675
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حق شفعه چیست و با چه شرایطی ثابت مىشود؟
🍃🌺«شفعه» از ماده «شفع» به معناى زوج و جفت و منضم کردن چیزی به چیزی مثل خودش است، و در اصطلاح فقه، عبارت است از: اینکه دو نفر در ملکى به صورت مشاع شریک باشند، اگر یکى از آندو سهمش را به غیر شریکش بفروشد، شریک دیگر حق دارد، همان مبلغ را به مشترى داده و آن سهم را از وى بگیرد و اینرا حق شفعه و صاحب حق را شفیع مینامند؛ یعنى: اگر دو نفر در مال غیر منقول مثل خانه و باغ، شریک باشند و یکى از آنها بدون اطلاع شریکش، سهم خود را به دیگرى بفروشد، شریک دیگر (با اجتماع شروطى که خواهیم گفت) میتواند همان قیمت را به مشترى بپردازد و آن سهم را از مشترى بگیرد و به سهم خود ضمیمه نماید، اگر چه مشترى راضى نباشد.
از جمله شرایط حق شفعه این است که:
1. آن معامله به عنوان «بیع» و فروش باشد؛ در صورتى که آن شریک سهم خود را به عنوان «صلح» یا «هبه» یا به عنوان «مهر» یا «عوض خُلع» داده باشد، شریک دیگر حق شفعه ندارد.
2. تنها دو نفر در ملک شریک باشند؛ اگر سه نفر یا بیش از آن شریک باشند، براى هیچکدام از آنها حق شفعه وجود ندارد.
3. ملک، «مشاع» باشد؛ پس در ملکى که تقسیم شده، حق شفعه نیست.
4. شفیع براى پرداخت قیمت، توانایى داشته باشد.
5. شفیع مسلمان باشد؛ در صورتى که مشترى مسلمان باشد و شفیع کافر، برای کافر حق شفعه ثابت نمیشود.
6. ملک، شخصى باشد. در ملک وقفى، حق شفعه ثابت نمیشود.
7. شفیع پس از اطلاع از فروش سهم شریک و قیمت آن، فورى اعلام کند که با استفاده از حق شفعه سهم شریکم را از مشترى گرفتم، یا اینکه عملاً قیمت را بدهد و ملک را بگیرد؛ اگر تأخیر بیندازد، حق شفعه او از بین میرود.
همچنین در صورتى که شریک سهم خود را به شریکش عرضه کند و او از خریدن خوددارى نماید و راضى به فروش به دیگرى شود، حق شفعه او از بین میرود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27982
⚜ @Ahkaam ⚜
💠نماز خواندن در #صف_اول #نماز_جماعت چه شرایط و وظایفی دارد؟
❓نماز خواندن در صف اول نماز جماعت چه شرایط و وظایفی دارد که بعضیها با آنکه اصرار هم میکنیم حاضر نیستند که در صف اول نماز بخوانند. میخواهم بدانم اگر وظایف خاصی دارد که کوتاهی در آن باعث گناه و حرمتی است، در جریان باشم و رعایت کنم. ممنون
🌺۱. صف اول نماز جماعت، از پاداش فراوانی برخوردار است
🌺۲. از طرف دیگر، توصیه شده است که افرادی در صف اول نماز جماعت باشند که دانش بیشتر و منش بهتری داشته باشند.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: افرادی مستقیماً در نماز جماعت پشت سر من باشند که منش بهتر و دانش بیشتری دارند و سپس افرادی از اولویت برخوردارند که یک رتبه از آنان پایینترند.
امام باقر(ع) نیز در همین زمینه میفرمایند: افراد دانشمند و خوش اخلاق در صف اول قرار گیرند تا اگر امام جماعت در بخشی از نماز دچار فراموشی شده و یا از ادامۀ نماز بازماند، او را مورد پشتیبانی قرار دهند.
🌺۳. شاید برخی افرادی که از اقامۀ نماز در صف اول خودداری میکنند خود را دارای این ویژگیها ندانند و منتظرند افرادی با این خصوصیات در صف اول قرار گیرند، اما به هر حال نباید در این زمینه وسواس بیش از اندازه و تواضعی افراطی داشته و صف اول را خالی از مأموم رها کرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28098
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا فردی را که #خود_ارضایی میکند در اسلام #حد میزنند؟
🍃🌺ابتدا تعریف تعزیر و حد را بیان کرده و سپس حکم استمنا را بیان میکنیم:
🍃حد: برای برخی از گناهان در شرع مقدس، مجازاتهایی تعیین شده است که به این مجازاتهای مشخص و معین شده، حدّ اطلاق میشود.
🍃تعزیر: در فقه بر کیفرى تعزیر اطلاق مىشود که (بر خلاف حد)، شارع مقدّس اندازهاى براى آن تعیین نکرده است. مقدار تعزیر بستگى به نظر حاکم شرع دارد که به اقتضاى زمان و مکان، نوع گناه و مرتکب شوندۀ آن، تفاوت مىکند، ولى همواره از بالاترین حدّ شرعى (صد تازیانه) کمتر است. امّا برخى دیگر گفتهاند: تعزیر از پایینترین مرتبۀ حدّ شرعى (75 تازیانه) نیز باید کمتر باشد.
بنابراین، اگر استمنا در نزد حاکم شرع اثبات شود، حدّ نداشته و حاکم شرع فرد استمنا کننده را تعزیر میکند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29569
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا #سینه_زدن در شب #ولادت_امامان (ع) کراهت دارد؟
🍃🌺چنانچه در پاسخی دیگر بدان پرداخته شد، تنها دهۀ اول محرم است که توسط پیشوایان دینی به عنوان عزای عمومی اعلام شده است. از سوی دیگر، دلیلی هم وجود ندارد که اقامۀ عزا در زمانهای خاصی ممنوع باشد. بر این اساس، ایرادی ندارد که حتی در شب میلاد امامان نیز اشارهای به مصیبتهای وارده بر آن بزرگواران شود. با این وجود بهتر است به شیوهای رفتار شود که اسلام به عنوان دینی که شادی در آن هیچ جایگاهی ندارد به مخاطبان معرفی نشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28453
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا میتوان قضای #نماز_شب را بجا آورد؟
🍃🌺از جمله نمازهای مستحبی که در قرآن و روایات بر آن تأکید زیادی شده، نافلههای شبانه روزی، بویژه نافلۀ شب است.
نماز شب را میتوان بعد از گذشت وقت آن، به عنوان قضا بجا آورد و پاداش فراوانی هم برای آن در نظر گرفته شده است. پروردگار عالم نزد فرشتگان به بندهای که نماز شب خود را قضا کند، افتخار میکند. امام صادق(ع) در این باره میفرماید: «إِنَّ الْعَبْدَ یَقُومُ فَیَقْضِی النَّافِلَةَ فَیُعَجِّبُ الرَّبُّ مَلَائِکَتَهُ مِنْهُ فَیَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی عَبْدِی یَقْضِی مَا لَمْ أَفْتَرِضْ عَلَیْهِ»؛ زمانی که بندهای برخیزد و نماز شب را قضا کند، خداوند پیش فرشتگان افتخار میکند و به آنها میفرماید بنده من قضا میکند عبادتی را که بر او واجب نکرده بودم.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28683
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در مذهب جعفرى (شیعه) هنگامى که #آیه_سجده_دار در وسط نماز خوانده شود #سجده مىشود؟
🍃🌺نظر فقهای شیعه در مسئله مورد پرسش چنین است: اگر نماز گزار، یکى از چهار سورهاى را که آیۀ سجده واجب دارد عمداً بخواند، نمازش باطل است. و اگر اشتباهاً مشغول خواندن آن شود، چنانچه پیش از رسیدن به آیۀ سجده بفهمد، باید آن سوره را رها کند و سورۀ دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیۀ سجده بفهمد، باید در بین نماز با اشاره، سجدۀ آنرا به جا آورد و به همان سوره که خوانده اکتفا نماید. اما اگر در نماز، آیۀ سجده را بشنود و به اشاره، سجده کند نمازش صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ha202
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در برخی روایات سفارش شده به خواندن #نماز با #نعلین: «فصلّ فی نعلیک»! یا ائمّه(ع) در حال نماز با نعلین دیده شدهاند: (بحار، ج 80، ص 275). منظور از این نعلین چیست و چه ویژگیها یا شروطی باید داشته باشد؟ در چه صورت یا خصوصیّاتی نماز با نعلین یا کفش باطل است؟
🍃🌺روایاتی پیرامون نماز خواندن با نعلین و مسح کشیدن بر روی نعلین وجود دارد که به لحاظ سندی نیز قابل اطمینان هستند و نمیتوان همه آنها را رد کرد. اما آنچه باید دقت کرد؛ این است که روایات در مورد نعل عربی وارد شده است که چیزی شبیه دمپایی انگشتی امروزی است که البته نوک آن بازتر بوده و نوک انگشتان در هنگام سجده به زمین برخورد میکند. این حکم در فقه نیز وجود دارد و پوشیدن آنچه مانع از رسیدن نوک پا به زمین در حال سجده نباشد، اشکال نداشته و میتوان با آن نماز خواند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29823
⚜ @Ahkaam ⚜
❓ارتباط و غذا خوردن در منزل شخصی که #غسلش صحیح نیست، چه حکمی دارد؟
🍃🌺ارتباط با چنین اشخاصی و نیز غذا خوردن در منزل آنان منعی ندارد، اما باید دوستانه به آنان تذکر داد، تا وظایف شرعی خود را به درستی انجام دهند و اگر توجهی نکردند - بدون آنکه ارتباط با آنان حرام باشد- میتوان از باب #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، این ارتباط را کاهش داد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28692
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا ارث بیشتر دلیل بر مسئولیت بیشتر است؟
❓آیا پسر مجردی که بعد از فوت پدر #ارث بیشتری به او میرسد، شرعاً نسبت به مادر و خواهران مجردش #مسئولیت بیشتری دارد؟ یا اینکه این سهم بیشتر، فقط برای تأمین زندگی متاهلی او است؟
🍃🌺دو برابر بودن ارث پسران نسبت به دختران، قانونی کلی است که ممکن است، یکی از دلایلش آن باشد که مردان در زندگی متأهلی، مخارج بیشتری را نسبت به زنان متحمل میشوند، اما دلیلی وجود ندارد که از لحاظ شرعی، پسران پس از دریافت سهم الارث خویش، وظیفۀ بیشتری نسبت به مادران و خواهرانشان داشته باشند. البته این یک وظیفۀ اخلاقی مستحب -و گاه واجب- میباشد برای شخصی که از امکانات مادی بهتری برخوردار است -چه این ثروتش از قبل وجود داشته و یا با ارثی باشد که از دیگران به او رسیده است- در حد توان به دیگران، بویژه بستگان درجۀ اول خود رسیدگی کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28696
⚜ @Ahkaam ⚜
❓بچههای معلولی که #ناتوانی_جسمی دارند، ولی همه چیز را میفهمند، تکلیفشان چیست؟ و بعد از مرگ با آنها چگونه رفتار میشود؟
🍃🌺آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که بیانگر آن است که پروردگار هیچگاه بالاتر از توان افراد، تکلیفی را متوجه آنان نمیکند.[1] بر این اساس، بدیهی است که تکلیف افرادی که از ناتواناییهای جسمی و ذهنی برخوردارند، هرگز برابر با افراد سالم نیست. در همین راستا، اگر افرادی دارای معلولیت ذهنی کامل باشند، عملاً هیچ تکلیفی نخواهند داشت، اما افرادی که از لحاظ ذهنی مشکلی نداشته و به سن بلوغ رسیده، اما مشکلات جسمی دارند، تکالیف آنان نیز آسانتر از افراد سالم خواهد بود. به عنوان نمونه؛ خداوند در تکلیف مؤمنان به جهاد، برخی افراد دارای ناتوانیهای جسمانی را استثنا میکند: «لَیْسَ عَلَى الْأَعْمى حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْمَریضِ حَرَجٌ»؛[2] بر افراد کور، لنگ و مریض تکلیفی نیست [که در میدان نبرد حاضر نشوند].
همانگونه که مشاهده میکنید، در آیه فوق ابتدا دو نوع از معلولیتهای جسمانی را استثنا کرده و سپس تکلیف را از تمام افراد بیماری که توانایی شرکت در نبرد را ندارند برداشته است. طبیعتاً وقتی تکلیفی نباشد، فرد بیمار گناهی مرتکب نشده تا نگران حسابرسی در مورد آن باشد.
در ارتباط با دیگر تکالیف شرعی نیز دقیقاً همین معیار در منابع دینی ما مورد توجه قرار گرفته و اندیشمندان دینی با توجه به این موضوع، تکالیف سادهتری برای معلولان جسمی و به اندازه توانشان ارائه نمودهاند.
هنگامی که یک معلول جسمی در حدّ توان خود تکالیف آسانش را انجام دهد، در ترازوی عدالت پروردگار مانند فرد سالمی است که تکالیف دشوارتری انجام داده است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28731
⚜ @Ahkaam ⚜
💠حکم وسایلی که مرد خریده، پس از طلاق چیست؟
❓بنده سه سال #عقد بودم و الآن هم سه ماه است #زندگی_مشترک رو آغاز نمودم. اما قصد جدایی از همسرم را دارم و میخواهم وسائلی که خودم خریدم را ببرم. آیا مشکل قانونی ندارد؟ حکم شرعی آن چیست؟
🍃🌺ابتدا توصیه میکنیم زود به فکر جدایی و #طلاق نباشید و سعی کنید با مشکلات جزئی بسازید و صبر و حوصله داشته باشید و حتماً با بزرگان فامیل مشورت کنید و بعداً تصمیم بگیرید.
اما دربارهی سؤال مذکور باید گفت، اینگونه امور تابع توافق و قرار داد دوطرفه شماست و به طور کلی اموالی که خود شما خریده و مالک هستید، پس از طلاق هم در ملکیت شما باقی خواهد ماند. اما نسبت به هدیههایى که به همسرتان دادهاید، تا زمانیکه عین آن باقی باشد پس گرفتن آن مانعی ندارد، مگر آنکه همسرتان از ارحام شما (مثلاً دختر عمه و یا دختر عموىتان)باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27463
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان #احکام_شرعی #ربا
حجت الاسلام و المسلمین محمود اکبری در حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها🍃
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر نظر مرجعمان را درباره #مسح_پا نمیدانستیم و فقط تا برآمدگی پا #مسح میکردیم، آیا نمازهای گذشته را باید قضا کرد؟
🍃🌺دربارهی مقدار مسح پا در #وضو، فقها اختلاف نظر دارند،
🔹1. بعضی مقدار آن را از سر یکی از انگشتان تا برآمدگی روی پا کافی میدانند.
🔹2. بعضی آن را تا مفصل پا (کمی بالاتر از برآمدگی) واجب میدانند.
🔹3. برخی مسح تا مفصل پا را بنا بر احتیاط، واجب میدانند.
🔹4. بعضی نیز مسح تا مفصل را احتیاط مستحب دارند.
در هر حال، بر فرض سؤال، وضوی چنین شخصی صحیح است و از این به بعد به فتوای مرجع خویش عمل کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28103
⚜ @Ahkaam ⚜
🌺🌺آغاز ثبت سفارش تبلیغات بازدیدی قاصدک #ویژه_ایام_نوروز🌺🌺
⏰ فقط اول تا بیستم فروردین
💯✅ با پرداخت هزینه #دو بنر، تبلیغات شما #سه بار درج خواهد شد
‼️ زمان محدود ‼️
✅کمترین هزینه
✅بیشترین بازدهی
✅30 کا بازدید شبانه
👌مناسب برای فروشگاه ها، نرم افزارها و کانالهای کوچک و بزرگ
🔆بنر اول 100تومان
🔆بنر میانی 130تومان
🔆بنر آخر 160تومان
💫با قاصدک در ایتا بیشتر و بهتر دیده شوید😊
✅ثبت سفارشات:
@ghaasedak_ad
❓در #نماز_جماعت وقتی که امام #سوره حمد را #قرائت میکند ما هم بخوانیم یا فقط گوش دهیم؟
🍃🌺اگر مأموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بشنود، نباید حمد و سوره را بخواند و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره را آهسته بخواند.
ولی در نمازهاى ظهر و عصر همیشه باید حمد و سوره را ترک کرد، اما ذکر گفتن به طور آهسته مستحب است، البته گروهی از فقها، خواندن حمد و سوره در نماز ظهر و عصر را برای مأموم، صرفا مکروه دانستهاند.
در هر حال، چنانچه نمازگزار سهواً بر خلاف موارد مذکور عمل کند، نماز وی صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22093
⚜ @Ahkaam ⚜
❓به علت عدم تسلط به زبان عربی، آیا میتوان دعای خود را در #قنوت به زبان مادری گفت. و آیا پس از قنوت گفتن الله اکبر جایز است؟
🍃🌺1. نظر فقها درباره خواندن دعا در نمازهای واجب به زبان غیر عربی، مختلف است: برخی آنرا جایز میدانند.[عدهای میگویند: احتیاط مستحبّ آن است که به غیر عربى دعا نکند. و نظر بعضی نیز آن است که بنابر احتیاط واجب به عربى باشد.
گفتنی است آنچه گذشت مربوط به نمازهای واجب است اما درباره غیر عربی خواندن دعا در نمازهای مستحب همه مراجع میگویند، در نماز مستحبّى دعا به انگلیسى و فارسى و هر زبان دیگر جایز است.
🍃🌺2. مستحب است نمازگزار، قبل از رفتن به رکوع تکبیر بگوید و در هنگام تکبیر دو دست را تا مقابل گوشها بالا برد. پس گفتن الله اکبر بعد از قنوت، نه تنها جایز است، بلکه از مستحبات نماز شمرده میشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27660
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼پاسخ به #احکام_شرعی
پاسخ به سوال "آیا کودک غیر بالغ مشمول احکام شرعی می شود؟" از زبان حجت الاسلام و المسلمین وحیدپوردر برنامه پرسمان شبکه قرآن و معارف سیما
⚜ @Ahkaam ⚜