فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_شرعی
راهکاری موثر برای تحول احوال انسانی
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا میشود #خمس مواد خوراکی را پس از گذشت یک سال (بدون در نظر گرفتن سال خمسی) حساب کرد؟
🍃🌺با پایان یافتن سال خمسی، باید خمس تمام وسایلی که از آنها استفاده نشده و مواد غذایی باقی مانده پرداخت شود،
🔹حال اگر فعلاً پرداخت خمس به صورت یکجا امکان ندارد، مىتوان به یکی از دفاتر مرجع تقلید خود مراجعه و پس از دستگردان نمودن، مبلغ به تدریج پرداخت شود.
📚استفتاءات مراجع عظام تقلید
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_شرعی
آیا سود پول بین پدر و پسر ربا است؟
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا آموزش و درآمد از #کاشت_ناخن اشکال دارد؟
🍃1. کاشت ناخن درصورتی که برای وضو و غسل نتوان آن را برداشت اشکال دارد.
🍃2. بیشتر فقها کسب درآمد از این طریق را حرام نمی دانند ولی برخی مراجع، به این دلیل که این کار منجر به ایجاد مانعی برای وضو و غسل می شود، کسب در آمد از این راه را جایز ندانسته اند.
🍃پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در آمد حاصله از این کار اشکالی ندارد.
🔹حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد.
🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
این کار شما حرام است.
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید. در مواردی که کاشت ناخن اشکال ندارد درآمد شما از این راه نیز اشکال ندارد.
🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جواز آن چنانچه کاشت دائمی باشد و موجب وضوء و غسل جبیره ای باشد از جهت اعانه بر اثم محل اشکال است.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#شوخیهایی که در قالب لطیفـۀ مؤدبانه درباره #پیامبران و #ائمه_معصومین است، چه حکمی دارد؟
🍃🌺شوخیهایی را که معمولاً در عرف و جامعه، بیاحترامی به پیامبران و ائمه معصومین(ع) به حساب نمیآید، حتی اگر حرام هم ندانیم، بهتر است از آنها پرهیز شود. اما در صورتی که عرف آنرا بیاحترامی بداند بیگمان چنین لطیفههایی، حرام است.
📚رساله چند مرجع
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_شرعی
آیا بلند خواندن نماز ظهر در روز جمعه مستحب است؟
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در رکعت سوم یا چهارم به جای تسبیحات، #حمد و #توحید بخوانیم، تکلیف نماز چیست؟
🍃🌺1. در رکعت سوم و چهارم نماز، میتوان فقط یکبار سورۀ حمد یا سه مرتبه #تسبیحات_اربعه بخواند، و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه گفته شود، کافى است.
🍃🌺2. خواندن حمد و سوره به جاى تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم اشکال ندارد، حمد را به جاى تسبیحات میخواند و سوره را به قصد اینکه قرائت قرآن در نماز جایز است. اما اگر در دو رکعت آخر نماز به خیال اینکه دو رکعت اوّل است حمد و سوره خوانده شود، [هر چند] نماز صحیح است، ولى دو سجدۀ سهو براى زیادى سوره به جا آورده شود.
📚رساله چند مرجع
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا موی جوجه تیغی -که از بدن این حیوان جدا میشود- مردار به حساب میآید؟
🍃1. به طور کلی؛ اجزایی از مردار که روح ندارند؛ مانند پشم، مو، کرک، دندان (غیر سگ و خوک)، پاک اند. و حکم مردار را ندارند.
🍃2. اگر از بدن انسان یا حیوانى که خون جهنده دارد (در حالى که زنده است) گوشت یا چیز دیگرى را که روح دارد جدا کنند، نجس است، مگر پشم، مو و مانند آن.
🍃3. بنابراین، تیغ و موی جوجه تیغی (زنده یا مرده) که از بدن آن جدا میشود، حکم مردار را ندارد و پاک است.
🍃4. فقها جوجه تیغی یا خارپشت را از جمله حیوانات حرامگوشت شمردهاند.
⚜ @Ahkaam ⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_شرعی
صف نماز جماعت بايد چگونه باشد؟
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر شخصی وسیلهای که میشود از آن هم استفاده #حلال کرد و هم #حرام را به قصد حرام بخرد، #معامله_باطل است؟
🍃🌺اکثر مراجع در این باره میگویند: گرچه این فرد کار حرامی انجام داده، ولی اصل معامله صحیح است. اما برخی از علما چون حرمت در عقد را موجب بطلان آن شمردهاند، معاملۀ مذکور را باطل میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23594
⚜ @Ahkaam ⚜
❓در نماز، پوشیدن لباس مشکی و لباسی که بر روی آن شکل حیوانات دارد چه حکمی دارد؟
🍃مراجع عظام تقلید در این باره فرموده اند:
چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است، از جمله: باز بودن تکمه های لباس، پوشیدن لباس سیاه، چرک، تنگ، لباسى که دارای تصویر است، و ...
و نیز چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است، از جمله: عمامه با تحت الحنک، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزهترین لباسها و استعمال بوى خوش و دست کردن انگشترى عقیق.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓کسی که در یک حساب بانکی پول مخمس و غیر مخمس دارد. و درآمدها و خرج سالیانهاش هم با همان حساب بانکی است، در پایان سال خمسی، خمس آنها را چگونه محاسبه کند؟
❓نظر مراجع تقلید درباره فرض زیر چیست؟ کسی در پایان اولین سال خمسی، ده میلیون تومان منفعت کسب دارد که به مصرف مؤنهاش نرسیده است. از این مبلغ، دو میلیون تومانش را خمس میدهد و هشت میلیون آن در حسابش میماند. درآمدهای بعدی او به همان حساب واریز شده و از همان حساب هم خرج کرده است. در پایان سال خمسی بعد، حسابش را بررسی کرده و مشاهده میکند که هجده میلیون تومان در حسابش موجود است. حال آیا باید یک پنجم کل این مبلغ را بپردازد، یا هشت میلیون آن خمس نداشته و باید خمس ده میلیون را بدهد؟
🍃هر مالی را که یک بار خمس آن را بدهند دیگر خمس به آن تعلق نمیگیرد، مگر اینکه رشد و سودی داشته باشد که آن مقدار سود اگر تا سال بعد مصرف نشود خمس دارد.
پس بر فرض سؤال، اگر قصد شما در طول سال مصرف از مالی بوده که خمس آن داده نشده است، در پایان سال خمسی پرداخت خمس ده میلیون کافی است.
🍃تذکر: در بین سال خمسی باید مقدار مخمس یعنی هشت میلیون تومان باقی باشد تا آنکه سر سال خمسی آینده که هجده میلیون در حسابتان است، این هشت میلیون به عنوان مال مخمس حساب شود، ولی اگر در برههای، مثلاً در اواسط سال موجودی حسابتان به دو میلیون تومان رسیده باشد؛ یعنی شش میلیون از مقداری که خمسش را دادهاید، خرج کردهاید و در سر سال خمسی آینده که هجده میلیون در حساب دارید، باید خمس شانزده میلیون را پرداخت کنید.
البته می توانید مال مخمس را در حساب جداگانهای قرار دهید و تا دیگر اموالتان خرج نشده از آن استفاده نکنید، پس سر سال هم خمس ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜