🔷 اعمال روز مباهله
بیست و چهارم ماه ذى الحجّه، یادآورِ دو خاطره مهمّ تاریخى در اسلام است:
1️⃣ ـ روزى است که امیر مؤمنان على(علیه السلام) در آن روز، در حال رکوع انگشتر خود را به سائل فقیر عنایت کرد; این عمل خالصانه و ایثارگرانه امیر مؤمنان(علیه السلام) بقدرى پرارزش بود که آیه ۵۵ سوره مائده در شأن آن نازل شد.
2️⃣ - واقعه مهمّ دیگر «مباهله» رسول خدا با مسیحیان نجران است.
☘️بسیار شایسته است مسلمانان در چنین روزى، با یادآورى و آگاهى بیشتر از این جریان، عظمت و بزرگى رسول خدا و اهل بیت پاکش را به خاطر آورند و بر معرفت خویش نسبت به آنان بیفزایند، و به شکرانه آن به نیازمندان انفاق کنند.
🔻 این روز، روز باعظمتى است که چند عمل براى آن نقل شده است:
1️⃣ـ این روز را به شکرانه این برکات بزرگ، روزه بدارد.(۴)
2️⃣ـ غسل کند و بهترین لباسش را بپوشد و خود را معطّر نماید.(۵)
3️⃣ـ نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بخواند; در هر رکعتى یک مرتبه سوره «حمد» و ده بار سوره «قل هو اللّه احد»، ده بار «آیة الکرسى» و ده بار سوره «انّا انزلناه» را بخواند.
در روایتى از امام صادق(علیه السلام) براى این نماز پاداش فراوانى ذکر شده است.(۶)
4️⃣ـ دعاى روز «مباهله» را بخواند که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است و آن چنین است:
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ مِنْ بَهآئِکَ بِاَبْهاهُ، وَکُلُّ بَهآئِکَ بَهِىٌّ،... ادامه دعا را کلیک کنید و بخوانید: http://yon.ir/ZpRPT
🌸 24 ذی الحجه روز مباهله گرامی باد.
👇👇👇
کانال پاسخگوی احکام👇😊
http://eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
ارتباط با ما پاسخ به سوالات شرعی👇😊
@hosein5
🔵سوال
سلام
هنگام گفتن #تکبیره_الاحرام مستحب است دستها چه حالتی داشته باشد؟ علتش چیست؟
با سلام
🔵پاسخ👇😊
👈 مستحب است نمازگزار در هنگام تکبیره الاحرام و دیگر تکبیرهای نماز، دست ها را تا مقابل گوش ها بالا ببرد. منظور از بالا آوردن این نیست که دست ها را کنار گوش نهاده، بعد تکبیر بگوید؛ بلکه وقتی دست ها را به سمت گوش بالا می برد، تکبیر را شروع می کند و وقتی به کنار گوش می رسد، تکبیر پایان می یابد.
2⃣ مستحب است هنگام بالا آوردن دست ها تا مقابل گوش، انگشتان دست بسته باشد و کف دست رو به قبله قرار گیرد.
🔻شاید فلسفه تکبیره الاحرام این باشد که دنیا را پشت سر میذاریم 🌸
---------------
http://eitaa.com/ahkam01
پاسخ به سوالات شرعی👇😊آیدی ما👇
@hosein5
📡
🔵 #تلقیح_اسپرم_از_برادر
#باجناق
===============
❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✳️ مقام معظم رهبری: به طور کلی #تلقیح_مصنوعی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل #نگاه و #لمس حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به #صاحب_نطفه_و_تخمک است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: #تلقيح_نطفه_بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا #مستلزم_لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2]
#فرزند_نامشروع
#زن_وشوهر
#نگاه_حرام
✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3]
#خارج_رحم
✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین #تلقیح_نطفه_محارم مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5]
#لقاح_تخمک
#اسپرم_نطفه
✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند #زن_بیگانه از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت#مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد #صاحب_اسپرم و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل #محرم بودن و غيره را دارد. [6]
#فرزند_عرفی
#غیر_ارحام
=================
✅ پی نوشت:
▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic.
▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184.
▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی.
▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید.
▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071.
▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674.
✅ کانال پاسخگوی احکام👇😊
eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d
#قمار
🔵سوال:در برخی از سایتهای پیش بینی مسابقات فوتبال شخص پس از واریز وجه و ثبت نام اکانت خود را دریافت می کند و اجازه می یابد که در پیش بینی مسابقات لیگ فوتبال داخلی و یا خارجی شرکت کند، پس از حدس و پیش بینی درست جایزه داده می شود.
شرکت کنندگان نتیجه تعداد مشخصی مسابقه فوتبال را پیش بینی میکنند. سایت فرمهای تمامی شرکت کنندگان را تا قبل از شروع اولین مسابقه فوتبال در یکجا جمع آوری میکند. بعد از اعلام نتیجه تمامی مسابقات فوتبال موجود ، جایزه بین برندگان تقسیم میشود حکم این نوع مسابقات چیست؟ ضمنا گاهی بخش از پول برای امور خیریه داده می شود؟
🔻جواب:👇
🔵قرار دادن سهمی برای موسسات خیریه سبب درستی این کار نیست بلکه بهانه ای است برای فسادهای مالی این افراد و این سایتهاست، از این نوع معاملات بپرهیزید و جدا خود داری نمایید.
🔻کسب درآمد از این روش همان قمار و شرط بندی حرام است که از نظر تمام مراجع حرام می باشد و روایات فراوانی در نهی کسب درآمد از قمار از معصومین علیهم السلام رسیده است که نشان می دهد آثار زیانباری در این نوع کارها وجود دارد. پیامدهای ناگوار و زیان های قمار، مسئله ای بدیهی و روشن است; تفرقه و دشمنی، خشم و نفرت، قتل، انحطاط اخلاقی، طلاق، اضطراب و نگرانی، خودکشی و هیجان های عصبی و موارد بسیار دیگر، از جمله آثار ناپسند این بازی تخدیری است.
🔻 گاهی با بهانه اینکه کار ما شرط بندی نیست و پیش بینی هست استفاده می کنند در این صورت هم تفاوتی در حکم نمی کند قطعا حرام هست چون برگشت تمام این امور به شرط بندی می باشد. علاوه بر این چون نوع این سایتها در خارج کشور هستند و با دلار کار می کنند این جور بازی کردن ها سبب می شود ارز کشور خارج شود و اقتصاد آسیب ببیند.
🔻 با سلام اگر کسی به قطب شمال سفر کند چگونه نماز و روزه بگیرد؟
🔵شماره رکعت های نماز در قطب شمال و قطب جنوب فرق نمی کند فقط از نظر وقت باید اوقات نماز را با مناطق معتدله مقایسه و تعیین نمایند یعنی اگر در مناطق معتدله مثلا روزها در آن موقع ۱۴ ساعت و شبها ۱۰ ساعت است همان صورت نماز و روزه خود را تنظیم کنند. (استفتاءات جدید آیت الله مکارم، ج ۲، س ۱۳۹).
🔵اگر براى نماز و روزه بلاد و شهرهاى متعارفه که شب و روز آنها تقریبا مساوى است (مثل مکه و مدینه) قرار دهند یعنى نماز ظهر و عصر را بخوانند. شش ساعت بعد نماز مغرب و عشاء را بخوانند و یازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند و روزه را هم به همین ملاک بگیرند.
🔵اگر مسافر است مى توانند ملاک را وطن و شهر خود قرار دهند مثلاً اگر از تهران رفته اند (از طریق رادیو) با اذان ظهر تهران نماز ظهر و عصر را بخوانند و همچنین با اذان هاى دیگر وقت نماز صبح و مغرب و عشاء را تشخیص دهند و عمل کنند ، (جامع المسائل آیت الله فاضل، ج ۱، ص ۷۷).
🔵به نظر مقام معظم رهبری: مکلف باید در مورد اوقات نمازهای یومیه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعایت کند ولی اگر روزه گرفتن بر اثر طولانی بودن روز غیر مقدور یا حرجی باشد، ادای آن ساقط و قضای آن (بعدا) واجب است (ترجمه اجوبه الاستفتاآت، س ۳۵۷).
💠 کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ 💠
✅ پاسخ:
◀️آیت الله خامنهای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
◀️آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) میتوان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسلهای مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده میشوند، جانشین وضو نمیگردند.
◀️آیت الله سیستانی: مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسلهای مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
◀️ آیت الله وحید: مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد.
◀️ آیت الله فاضل: كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
➖➖➖➖
📝 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنهاى، اجوبه، س 188
#احکام_غسل
#احکام_جمعه
@ahkam01
🔵حکم گفتن الفاظی همچون کلب الحسین در عزاداری سید الشهدا چه حکمی دارد؟
@ahkam01
🔵ردّ مظالم
🔻س: مظالم چيست و کيفيت پرداخت آن چگونه است؟
🔵ج) مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهىهايى گفته مىشود که انسان از روى ظلم و بىعدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن اين است که اگر صاحب آنها را مىشناسد بايد عين اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمىشناسد و معلوم نيستند، اين اموال و بدهىها را بايد از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى اين کار احوط آن است که از حاکم شرع اذن بگيرد.
✅ کانال پاسخگوی احکام👇😊
eitaa.com/joinchat/4074700810C119ee01c7d