🔵آیا روایت"کسی که مرا به #خروج_ماه_صفر و ورود #ماه_ربیع_بشارت دهد،من او را به بهشت بشارت می دهم" صحت دارد؟؟ متن عربی حدیث این است: «
«من بشّرني بخروج صفر بشّرته بالجنّة!!
#پاسخ:
به صورت کلی خیر برای اینکه اصل قضیه مشخص شود اصل حدیث توضیح داده میشود.👇😊
در كتاب مستدرك سفينة البحار نوشته الشيخ علي النمازي الشاهرودي اينچنين آمده:…وعن كتاب عجائب المخلوقات قال : روي عن النبي ( صلى الله عليه وآله ) إنه قال : من بشرني بخروج صفر أبشره بالجنة . مستدرك سفينة البحار ، ج ۶ ص ۲۹۳. همانطور كه مي بينيد بدون سند و با لفظ«روي» آمده است.پس این حدیث ضعیف است
🔵 اما توضیح این حديث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة».👇👇
👈ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مىشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است.
سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى بسر مىبریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أباذرّ آن را میدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مىباشى...»(معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175)
👌پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(صلی الله علیه واله) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(ع) از اهل بهشت است.و این حدیث عمومیت ندارد
👌نکته دوم ماه رومی را پیامبر اسلام فرموده نه ماه قمری را
@ahkam01
👇آیدی ما👇
@hosein5
🔵سوال: اگر #عطسه زدم باید صبر کنم؟👌
🔵😊پاسخ: خیر ،در هیچ روایتی نیامده انسان صبر کند این کار غلط است
پس چیکار کنیم👇😊
بعضی از احادیثی که در مورد عطسه امده است بیان میشود👇
1⃣-از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هنگامى كه انسان عطسه زد اين ذكر را بگويد: اَلْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمينَ وَصَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَاَهْلِ بَيْتِهِ».[۸]
2⃣-از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هرگاه كسى عطسه زد به او بگوييد: «يَرْحَمُكُمُ اللهُ» واو در جواب بگويد: «يَغْفِرُ اللهُ لَكُمْ وَيَرْحَمُكُمْ»».
3⃣- از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «سه بار عطسه زدن براى بدن مفيد است واگر بيش از سه بار باشد، نشانه بيمارى است».
#حدیث
⏭ https://eitaa.com/ahkam01
💓 حلول ماه #ربیع_الاول مبارک باد.👇 عیدی ما
ای عزاداران عزاداری قبول
گریهها کردیم بر آل رسول؛
با محرم، با صفر کردیم وداع
تهنیت گوییم به زهرای بتول!
حلول ماه #ربیع_الاول بر همگان مبارک😊
👇😊اینم عیدی ما به شما روی لینک زیر کلیک کن☺️👇
https://goo.gl/P4MULo
🍂🍃🍂🍃🍁🍃🍂🍃🍂
🆔➡️ @ahkam01
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔰 تذکر رهبری ❌👌مراقب فتنه باشند❌👇
🔻 رهبر انقلاب: آن چیزی هم که مخصوص نیروهای مسلح و نیروهایی حافظ امنیت است در این زمینه، این است که مراقب فتنه باشند، در قرآن یک جا میفرماید «الفِتنَةُ أَشَدُّ مِنَ القَتلِ»، یک جا میفرماید «الفِتنَةُ أَكبَرُ مِنَ القَتلِ»، «أَشَدّ» یعنی سختتر، «أَكبَر» یعنی بزرگتر. کشتار چیز بدی است، نامطلوب است اما فتنه از او بدتر است. خب اگر فتنه از قتل بدتر است پس بایستی نیروهایی که حافظ امنیت هستند آرایش و نظم لازم را برای مقابلهی با فتنه هم بگیرند. ۱۳۹۸/۸/۸
به نقل از کانال رهبری🔻
💻 @Khamenei_ir
#عراق
@ahkam01
🔻 #شرایط_شیر_دادن_موجب_محرمیت
🔵سوال #همسرانه:شرایط شیر دادنی که موجب محرمیت میشود را بیان بفرمایید؟
🔻پاسخ:👌با سلام یک طفل با 8 شرط محرم میشود که بعضی از مهمترین شرطها بیان میشود👇
🔻1⃣بچه شیر را از پستان بمکد، پس اگر شیر را در گلوی او بریزند نتیجه ندارد.
🔻2⃣ شیر، خالص و با چیز دیگر مخلوط نباشد
🔻3⃣بچه بواسطه مرض، شیر را قی نکند و اگر قی کند بنا بر احتیاط واجب کسانی که بواسطه شیر خوردن به آن بچه محرم میشوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند
🔻4⃣پانزده مرتبه، یا یک شبانه روز به طوری که در مسأله بعد گفته میشود شیر سیر بخورد یا مقداری شیر به او بدهند که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است، بلکه اگر ده مرتبه هم به او شیر دهند.(1)
🔻5⃣ دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال، او را شیر دهند به کسی محرم نمیشود، بلکه اگر مثلًا پیش از تمام شدن دو سال، چهارده مرتبه و بعد از آن، یک مرتبه شیر بخورد، به کسی محرم نمیشود، ولی چنانچه از موقع زاییدن زن شیرده بیشتر از دو سال گذشته باشد و شیر او باقی باشد و بچهای را شیر دهد آن بچه به کسانی که گفته شد، محرم میشود
🔻(1)باید بچه در بین یک شبانه روز غذا یا شیر کس دیگر را نخورد ولی اگر کمی غذا بخورد که نگویند در بین غذا خورده اشکال ندارد و نیز باید پانزده مرتبه را از شیر یک زن بخورد و در بین پانزده مرتبه شیر کس دیگر را نخورد و در هر دفعه بدون فاصله شیر بخورد، ولی اگر در بین شیر خوردن نفس تازه کند، یا کمی صبر کند، که از اولی که پستان در دهان میگیرد تا وقتی سیر میشود، یک دفعه حساب شود اشکال ندارد.
🔻کانال پاسخگوی احکام👇😊
https://eitaa.com/ahkam01
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
♻ کثیرشک چه کسی است ؟ معیار کثیرالشک چیست ؟ ♻
✅ پاسخ: 👇👇
✅ کثیر الشک کسی است که بگویند زیاد شک میکند و اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم شک کند، «کثیر الشکّ» است.
🚫 شک از عمل شیطان است و کسی که بسیار شک می کند یک نوع وسوسه شیطانی است که محرک چنین شخصی می باشد پس باید از این عمل اجتناب و دوری کرد، مخصوصا شما که جوان هستید و هنوز در ابتدای کار بسر می برید، دقت کنید شیطان شما را احاطه نکند و با وسواسهای نادرست شما را خسته و ناامید از دین نکند.
👈 وظیفه کثیر الشک :نباید به شک خود اعتنا کند،هر طرفی که به نفع او است را انتخاب کند ، خواه در عدد رکعات نماز باشد، یا در اجزای نماز، یا شرایط نماز.
👌 مثلا اگر در نماز صبح بین دو سه شک کند بگوید دو رکعت خوانده ام و اگر در بجا اوردن رکوع و سجده شک کند بگوید انجام داده ام.
💠 فقط مراعات این قاعده مهم و لازم است : كثيرالشك اگر در بجا آوردن چيزى شك كند چنانچه بجا آوردن آن نماز را باطل نمی كند بايد بنا بگذارد كه آن را بجا آورده، مثلا اگر شك كند كه ركوع كرده يا نه بايد بنا بگذارد كه ركوع كرده است و اگر بجا آوردن آن نماز را باطل می كند بايد بنا بگذارد كه آن را انجام نداده، مثلا اگر شك كند كه يك ركوع كرده يا بيشتر چون زياد شدن ركوع نماز را باطل می كند بايد بنا بگذارد كه بيشتر از يك ركوع نكرده است.
چندنکته : ◀ نکته اول : اگر کسی بعد از نماز شک کند که در هنگام نماز وضو داشته یا نه نمازی که خوانده صحیح است ولی باید یرای نمازهای بعدی وضو بگیرد
◀ نکته دوم : عمل وسواسی و کثیر الشک نسبت به شک خود : 👇
🔶آیت الله خامنه ای: كثيرالشك تا وقتى يقين نكند كه به حال معمولى مردم برگشته بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر اعتنا كند موجب بطلان عمل میشود.
🔷آیت الله مکارم شیرازی: اشخاص وسواسى باید به یقین و شکّ خود عمل نکنند بلکه مطابق اشخاص معمولى عمل کنند خواه یقین براى آنها حاصل شود یا نه، و الاّ در بسیارى از موارد نمازشان باطل خواهد بود.
◀نکته سوم: اگر کسی شک داشته باشد که کثیر الشک هست یا نه بنابر عدم بگذارد.
◀نکته چهارم : اگر بعد از غسل در صحت غسل شک کنید ، اعتنا نباید کرد و غسل صحیح است.
◀نکته پنجم : كسي كه در يك چيز نماز زياد شكّ مي كند، چنانچه در چيزهايي ديگر نماز شكّ كند بايد به دستور آن عمل نمايد، مثلاً كسي كه زياد شكّ مي كند سجده كرده يا نه، اگر در بجا آوردن ركوع شكّ كند بايد به دستور آن رفتار نمايد يعني اگر ايستاده ركوع را بجا آورد و اگر به سجده رفته، اعتنا نكند.
#احکام_کثیر_شک
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
📝 توضیح المسائل مراجع مسئله ،1186،1184،301
----------------------
🔹کانال پاسخگوی احکام👇
http://eitaa.com/ahkam01
🔻گفتن «وعجّل فرجهم» بعد از #صلوات تشهد
🔵سوال. مىخواستم بدانم نمازگزار اگر بعد از صلوات تشهد وعجل فرجهم بگويد؟ آيا نماز باطل مىشود و اشكال دارد و يا خير؟
🔻ج. به قصد ذکر و دعا مانع ندارد ولى نماز را به همان نحو که در رسالههاى عمليه بيان شده بجا آوريد.
🔻کانال پاسخگوی احکام👇😊
https://eitaa.com/ahkam01
آیدی ما پاسخ به سوالات شرعی👇
@hosein5
🔻استیکر #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 👆👆
🔻در کانال ها و گروههایتان به نیت تعجیل در فرج عزیز زهرا علیها السلام پخش کنید🙏😊