eitaa logo
رساله مصور
747 دنبال‌کننده
90 عکس
8 ویدیو
0 فایل
اولین رساله مصور @yas1386 سوال از شما پاسخ از ما بندگی خدا با انجام واجبات و ترک محرمات مجموعه کتابهای چاپ شده رساله مصور : رساله مصور عبادات 2 جلد رساله آموزشی مقام معظم رهبری رساله احکام پوشش بانوان رساله جوانان رساله کودکان دختر و پسر
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مسح سر بر موی آغشته به روغن 💠 سؤال: آیا و یا مانع در است؟ ✅ جواب: اگر و چربی داشته باشد که مانع رسیدن آب به باشد، وضو با آن صحیح نیست و باید برطرف نماید و تشخیص آن به عهده مکلف است. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 خمس سهام عدالت 💠 سؤال: ۱. با توجه به اینکه واگذاری به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از )، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲. دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز تعلق می گیرد؟ ۳. حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال 95) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ ✅ جواب: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین ، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم است و خمس ندارد. در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم را دارد. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
برای علاقمندانی که منتظر چاپ جدید رساله مصور بودن چاپ جدید مجموعه کتابهای رساله مصور رسید. ✅👌 🌺🍃🌺🍃 🔻🔻🔻 مراجعه شود به فروشگاه کتاب 🔻🔻🔻 ╭┅──📬📚📬──┅╮ https://eitaa.com/joinchat/4252434490C26ebfc48e1 ╰┅──📬📚📬──┅╯
📚 آزمایش کرونا 💠 سوال: آیا انجام که بوسیله نمونه گیری از حلق و بینی با داخل کردن چیزی شبیه گوش پاک کن انجام می‌گیرد، موجب باطل شدن روزه می شود؟ جواب: مجرد آزمایش کرونا - تا زمانی که چیزی از حلق پایین نرود - موجب باطل شدن نمی شود. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 تزریق آمپول و سرم هنگام روزه داری 💠 سوال: آیا و یا سرم در هنگام روزه مبطل روزه است؟ آیا بین انواع آمپول های تقویتی و غیر آنها و سرم های مختلف تفاوت است؟ ✅ جواب: احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های تقویتی و آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و همچنین انواع سِرُم‌ها خودداری کند ولی تزریق آمپول غیر تقویتی در عضله مانند آنتی بیوتیک یا مسکّن یا آمپول بی حسی و نیز گذاشتن دارو روی زخم یا جراحت، اشکال ندارد. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 تزریق واکسن کرونا هنگام روزه داری 💠 سوال: آیا تزریق موجب باطل شدن روزه می شود؟ ✅ جواب: کرونا، نمی باشد. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 احکام روزه طبق فتاوای حضرت آیة اللّه العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) 💠 مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است: ۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند. ۲. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ۳. اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚مراجعه به دندانپزشکی هنگام روزه 💠 سوال: آیا مراجعه به هنگام روزه داری در صورتی که امکان ورود آب یا مواد دندانپزشکی به حلق وجود دارد، جایز است؟ ✅ جواب: اگر یقین نداشته باشد که چیزی وارد حلق خواهد شد، مراجعه به دندانپزشکی اشکالی ندارد و اگر علم به فرو رفتن چیزی در حلق پیدا نکند روزه صحیح است. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 احکام نموداری روزه طبق فتاوای حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) 💠 مواردی که فقط قضا لازم است: ۱. به سبب بی‌اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند. ۲. کسي که جنب است، اگر احتمال می‌دهد که پيش از اذان صبح برای غسل بيدار خواهد شد و تصميم بر غسل داشته باشد ولی بيدار نشود، روزه‌اش صحيح است ولی اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد، بايد قضای آن روز را بجا آورد. ۳. در روز ماه رمضان نيت روزه نکند، يا از روی ريا روزه بگيرد ولی هيچيک از کارهائی را که موجب باطل شدن روزه است انجام ندهد. ۴. در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزة آن روز صحیح است ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد باید روزه‌های ایام فراموشی را قضا کند. ۵. در سحر ماه رمضان بدون اينکه تحقيق کند صبح شده يا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است. ۶. در روز ماه رمضان به خاطر تاريکی هوا يقين کند که مغرب شده و افطار کند، سپس معلوم شود که هنوز در آن هنگام مغرب نبوده است. ۷. اگر در غیر وضوی نماز واجب، آب در دهان کند و مضمضه کند و آب بی‌اختيار به حلق او فرو برود، بنابر احتیاط واجب قضا لازم است. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 ترش کردن معده 💠 سوال: آیا باعث باطل شدن روزه می شود؟ ✅ جواب: صرف ترش کردن، باطل کننده روزه نیست ولی چنانچه موجب شود چیزی به فضای دهان آمده و عمدا و از روی اختیار فرو برده شود، روزه باطل می گردد اما اگر سهوا و بی اختیار فرو رود، باطل نمی شود. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 مقدار فطریه 💠 سوال: برای هر شخص چه مقدار است؟ ✅ جواب: مکلف بايد براى خودش و كسانى كه او هستند، برای هر نفر يك صاع (تقريباً سه كيلو) گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد، كافى است. ضمنا امسال به قیمت گندم برای هر نفر بیست هزار تومان اعلام شده است. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
💠 مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۰ از سوی مراجع تقلید اعلام شد https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 کارت به کارت کردن فطریه 💠 سوال: باتوجه به اینکه باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟ ✅ جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، ‌و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید. https://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو 💠 سؤال: آیا می توانیم غیر از ، و ... که در رساله ها گفته شده است، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟ ✅ جواب: باید همان جنس هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚فطریه میهمان 💠 سؤال: آیا پرداخت به عهده میزبان است؟ ✅ جواب:به طور کلی اگر مهمانی ، متصل به مهمانی شب های گذشته یا آینده باشد به حدی که مهمان عرفا، محسوب شود، فطریه او بر عهده است. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
سلام‌ سوال شده فردا رو مقلدین مراجعی که عید اعلام نکردن تکلیف چیست ؟ 👇👇👇👇 *در صورت بروز اختلاف میان نظر مراجع تکلیف مردم چه می‌شود؟ آیا باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است. از فتوا که بگذریم، به «موضوع» می‌رسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت می‌شود یا خیر، وظیفه‌ی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال درباره‌ی اینکه این لکه‌ی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها می‌گوید «حکم» را بیان می‌کند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمی‌آید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفه‌ی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفته‌اند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد. پس بنابراین مقلد طبق قاعده حکمی استهلال ماه مرجع خودش میتواند بررسی کند و به نتیجه برسد اگرمرجعش رویت رو با چشم مسلح معتبر میدانید و مرجعی دیگر با چشم معمولی هر کسی طبق قاعده حکمی مرجعش عمل کند و با آن شیوه رویت را پیگیری کند . تا حصول نتیجه. که عید قرار دهند یا روزه بگیرند @ahkam120 http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
برخی هم که شک میکنن با چشم مسلح یا معمولی عید ثابت شده برای اینکه این حالت شک رو نداشته باشند میتونن بعد اذان صبح قصد سفر کنن به مسافت ۲۲/۵ کیلومتر از شهر خارج شوند اینجا مسافر محسوب شده وافطار کنند و به وطن برگردند که دیگه درهر حالتی چه عید باشه چه نباشه حکمی براشون مترتب نیست . اگه بعدا مشخص شد عید نبوده ، بعدا قضایش رو بجا می آورند. ‌‌ @ahkam120
✍️ چند نکته در باب عید فطر ◻️ اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد؛ کما اینکه در مراجعه به پزشکان میبینیم یکی دارو تجویز می‌کند و دیگری راه درمان را در عمل جراحی می‌بیند و مردم هیچ گاه از آن تعبیر به دعوا بین اطبا نمی‌کنند. ◻️ اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود. بله اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند. ◻️ این اختلاف نه بر اساس عدم اعتماد مراجع به یکدیگر بلکه بر اساس اختلاف در است؛ که یکی یا را قبول دارد و دیگری نه. ◻️ اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحث مفصلی می‌طلبد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد می‌داند دلایل و استدلال‌های طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است. ◻️ روزه دو بُعد دارد؛ یکی فردی و دیگری اجتماعی. در بعد فردی هرکسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل می‌کند و فردا (یکشنبه) را روزه می گیرد یا نمی گیرد اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود و چه مبنایی بهتر از مبنای ولی فقیه در هر زمان. ◻️ بر خلاف آنچه برخی می خواهند القا کنند که این اختلافات در ایران است در حوزه نجف هم این تفاوت مبنا وجود دارد. آیت الله سیستانی و آیت الله مدرسی فردا را سی‌ام رمضان و آیت الله حکیم، فیاض و بشیر نجفی فردا را عید اعلام کرده اند. ❗️نکته آخر اینکه اثبات اول ماه امری ؛ بله در باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که رؤیت با ابزار را قبول داشته باشد یا نه؟ مرتضی سعیدی‌نجفی/ طلبه درس خارج و عضو ستاد استهلال HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
🔳 نظر رهبر انقلاب در خصوص اختلاف نظر مراجع در زمینه اعلام عید فطر در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را میبیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. ان‌‌شاءالله خداوند همه‌‌مان را موفق و مؤید بدارد. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۵ شوال ۱۴۳۰ HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
سلام و احترام سال گذشته فرمایشی از حضرتعالی درباب حکم بودن اعلام عید از سوی ولی فقیه بود امسال در پیام دفتر آقا عنوان (حکم کردن) قید شده ...براي رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) محرز شده و به آن حکم کرده اند...
🌸 فرا رسیدن عید سعید فطر مبارک باد. 🌒 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ روز اول شوال المکرم و "عید سعید فطر " است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود. @Hawzahnews http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345
📚 زمان کنار گذاشتن و پرداخت زکات فطره 💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن و پرداخت آن چه موقع است؟ ✅ جواب: از غروب شب می تواند را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از به فقیر بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست. اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. http://eitaa.com/joinchat/2060124164C0e103ab345