رضا هوشیاری:
احکام روزۀ مسافر
مسأله 936 )مسافرت در ماه رمضان هر چند برای فرار از روزه باشد، جایز است، البته بهتر است به سفر نرود؛ مگر اینکه
سفر برای کار نیکو یا الزمی باشد.
مسأله 937 )کسی که در ماه مبارک رمضان مسافر است، نمیتواند روزه بگیرد و واجب نیست برای گرفتن روزه قصد کند
که ده روز در جایی بماند.
مسأله 938 )کسی که در ماه رمضان مسافر است، چنانچه نمازش قصر باشد، نباید در سفر روزه بگیرد و اگرنماز را در سفر
چهار رکعتی میخواند )مانند مسافری که در مکانی قصد ماندن ده روز را دارد یا مسافرت شغل اوست( واجب است روزه
بگیرد.
مسأله 939 )هرگاه روزهدار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزۀ خود را نگهدارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند در-
صورتیکه از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزهاش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابراحتیاط واجب
باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.
مسأله 940 )مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمیتواند تا قبل از رسیدن به حد
ترخص روزۀ خود را افطار کند و درصورتیکه پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه رمضان بر
او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد.
مسأله 941 )هرگاه مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد دارد ده روز توقف کند، اگر کاری که
روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، باید روزه بگیرد و اگر مبطلی انجام داده، باید بعداً قضا کند ولی اگر بعد از ظهر وارد
شود، نمیتواند روزه بگیرد.
مسأله 942 )اگر کسی نذر کند در روز معینی؛ مانند اول ماه رجب حتی در حال سفر روزه بگیرد، اگر آن روز در سفر
باشد، باید آن روز را روزه بگیرد و واجب نیست قصد اقامت ده روز کند.
مسأله 943 )اگر کسی نذر کند روز معینی را روزۀ مستحبی بگیرد ولی نذر خود را مقیّد نکند به اینکه حتی اگر در سفررضا هوشیاری:
باشد در این صورت اگر سفر رود، نمیتواند آنروز را روزه بگیرد و الزم نیست در جائی قصد اقامت ده روز کند ولی باید
بعداً آن را قضا کند.
مسأله 944 )حکم تخییر در اماکن چهارگانه)مکه، مدینه، حائر حسینی و مسجد کوفه( شامل روزه نمیشود. بنابراین مسافر
در این اماکن میتواند نماز را تمام یا قصر بخواند ولی نمیتواند روزۀ ماه مبارک رمضان را بگیرد.
مسأله 945 )روزۀ مستحبی در سفر جایز نیست.
مسأله 946 )مسافر میتواند در مدینۀ منوره بدون قصد ماندن ده روز، براى برآورده شدن حاجت سه روز روزۀ مستحبی
بگیرد.
مسأله 947 )در سفر معصیت نماز تمام است و روزه صحیح است؛ چه روزۀواجب باشد؛ مانند ماه رمضان و یا مستحب.
مسأله 948 )اگر در سفر معصیت، قبل از ظهر از نیّت معصیت برگردد و برای کار مباحی سفر را ادامه دهد، در صورتیکه
بقیۀ سفر ولو تلفیقی به مقدار مسافت شرعی باشد، نمازش قصر است و باید روزهاش را افطار کند.
مسأله 949 )اگر در سفر معصیت، بعد از ظهر از نیّت معصیت برگردد، روزهاش صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب آن
است که روزه را تمام کرده و بعداً هم قضا کند.
مسافری که بر خالف وظیفه روزه گرفته
مسأله 950 )مسافری که نباید روزه بگیرد، اگر از روی علم و عمد، بر خالف وظیفه روزه بگیرد، روزه اش باطل است و اگر ماه رمضان باشد، قضای آن واجب است ولی اگر به دلیل جهل به اصل حکم، روزه گرفته باشد روزه اش صحیح است.
مسأله 951 )در فرض مسألۀ قبل، چنانچه به دلیل جهل به خصوصیات حکم روزه بگیرد، روزه اش باطل است مانند کسی
که می داند در سفر نباید روزه گرفت، امّا نمیداند کسی که قصد اقامت ده روزه دارد، چنانچه قبل از خواندن یک نماز چهار
رکعتی از قصد خود برگردد، حکم اقامت را ندارد و نباید روزه بگیرد.
مسأله 952 )اگر مسافر به دلیل جهل به موضوع، روزه بگیرد؛ مانند اینکه رفتن به محلی را قصد کند که در واقع به اندازۀ
مسافت شرعی است ولی به دلیل جهل به مقدار مسافت، روزه بگیرد، روزه اش باطل است.
مسأله 953 )اگر فراموش کند مسافر است یا فراموش کند روزۀ مسافر باطل است و در سفر روزه بگیرد، روزه اش باطل
است.
احکام سفر و روزه طبق فتاوای مقام معظم رهبری
مسأله ۹۳۹ را با توجه ملاحظه بفرمایید. با سایر مراجع اختلاف وجود دارد.
هدایت شده از احکام استاد هوشیاری
1_3796941805.pdf
1.41M
هدایت شده از احکام استاد هوشیاری
تردید در قصد اقامت ده روز
⁉️ کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟🤔
✅ اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد.
#احکام_روزه #روزه_مسافر
احکام روزه گرفتن زنان در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟/نحوه محاسبه فدیه و احکام تاخیر روزهها
موضوع «ضرر داشتن» روزه برای بدن دارای ابعاد فراوانی است که نوع ضرر و همچنین نظر مرجع تقلید باید درباره آن مهم است و باید مشخص باشد.
گروه خانواده: یک فتوای مشهور درباره روزه گرفتن این است که اگر کسی بداند روزه برای او ضرر دارد، نباید اقدام به روزه گرفتن کند. اما موضوع ضرر داشتن روزه برای بدن دارای ابعاد فراوانی است که نوع ضرر و همچنین نظر مرجع تقلید باید درباره آن مهم است و باید مشخص باشد.
در این بین احکام روزه برای بانوان بیشتر اهمیت دارد. چون این قشر در ماه رمضانهای زیادی بارداری و شیردهی را تجربه میکنند. در این مطلب زوایای احکام روزه برای زنان باردار و شیرده از نظر چند نفر از مراجع عظام را بررسی و پاسخ به سوالات و استفتائات فراگیر در این زمینه را جمعآوری کردهایم.
نمیدانم روزه برای جنین یا فرزندم مشکلی دارد یا نه
حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این سوال که اگر زن باردار نداند و مطمئن نباشد روزه برای جنین او ضرر دارد یا نه میگویند: « اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنین وجود داشته باشد و خوف وی هم دارای منشاء عقلایی باشد. افطار بر او واجب است. در غیر اینصورت باید روزه بگیرد»
ایشان همچنین درباره همین وضعیت برای خانم شیرده میفرمایند: « اگر روزه گرفتن باعث کمی شیر او و ناراحتی بچه بشود یا برای خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست.»
آیتاالله مکارم شیرازی نیز درباره وظیفه زن باردار در ایام ماه مبارک رمضان میفرمایند: « زنان بارداری که روزه برای حمل آنها ضرر دارد روزه گرفتن برای آنها واجب نیست. اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه برای او واجب نیست»
به نظر آیتالله جوادی آملی نیز: «زن بارداری که روزه برای او یا فرزندش ضرر دارد باید افطار کند و اگر زنی بچه شیر میدهد و روزه گرفتن برای او یا کودکش ضرر دارد، اگر جایگزینی برای شیر دادن به کودک ندارد میتواند روزه را افطار کند.»

فدیه و کفاره تاخیر
به نظر اکثر مراجع، قضای روزه واجب حتی اگر روزه به خاطر، ضرر برای جنین و شیردهی گرفته نشده باشد واجب است. در کنار این اگر فرد تا سال بعد موفق به گرفتن روزههای قضا شدهی خود نشود باید کفاره تاخیر آن را هم طبق نظر مرجع تقلید خود بپردازد. اما برخی مراجع کفاره روزهای که به خاطر بارداری و شیردهی قضا شده است را دوبرابر یعنی با کفاره تاخیر آن همراه میدانند.
در ادامه این مطلب نظر آیات عظام ایتاالله خامنهای، آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله جوادی آملی را درباره فدیه روزه خانم باردار و شیرده مرور میکنیم. در تمام این احکام اصطلاح «یک مد طعام» معادل 750گرم گندم، آرد، برنج و یا معادل اینهاست که باید تحت عنوان فدیه به فقیر و یا کسی که مطمئن است آن را به فقیر میرساند، بدهد. در دادن کفاره پولی به فقیر، فرد باید مطمئن باشد که فقیر به وکالت از صاحب پول، معادل کفاره را میخرد و قبول میکند.
حضرت آیتالله خامنهای درباره کفاره زن باردار و شیرده میفرمایند: «زن باردار یا شیرده اگر تا سال بعد قضای روزههای خود را به جا آورد، فقط باید معادل یک مد طعام فدیه به فقیر بدهد و وظیفه دیگری ندارد.»
ایشان در ادامه درباره این موقعیت که اگر زن باردار و شیرده تا ماه رمضان سال بعد قضای روزه خود را به جا نیاورد سه موقعیت را تشریح میکنند: « اگر روزه در طول یک سال مذکور برای مادر ضرر داشت، قضای روزه لازم نیست اما برای هر روز، روزهای که گرفته نشده علاوه بر فدیه بنابر احتیاط واجب لازم است یک مد طعام دیگر هم به فقیر بدهد. اگر در طول یک سال مذکور روزه برای فرزند یا جنین او ضرر داشت، بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده بشود و بعدا هر وقت که بتواند باید روزهها را قضا نماید. در موقیت سوم اگر زنی در طول یک سال مذکور بدون عذر قضای روزههایش را نگرفت باید علاوه بر فدیه یک مد طعام به عنوان کفاره تاخیر و همچنین قضای روزه را به جا آورد.»
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در باره کفاره روزه قضای زن باردار میفرمایند: « باید برای هر روز کفاره معادل یک مدطعام بپردازد و بعد هم قضای روزه را به جا آورد. اما اگر روزه برای خودش ضرر دارد نه روزه بر او واجب است و نه کفاره آن اما بعدا باید قضای آن را به جا بیاورد. البته اگر در مورد آخر نتواند تا سال بعد به به خاطر ضرر برای خودش به جا آورد، قضا ندارد»
آیتالله مکارم احکام کفاره زن شیرده را به این صورت شرح میدهند: « در صورت ضرر برای بچه، برای هر روز روزه قضا شده یک مد طعام و لزوم قضای روزه واجب است. در صورت ضرر برای مادر احکام آن مشابه زن باردار است»
هدایت شده از سایت دینی هدانا
🌙 ویژه نامه احکام روزه مطابق نظر 10 مرجع عظام تقلید را در سایت هدانا بخوانید:
https://b2n.ir/776780
🔰 خلاصه احکام روزه/ مبطلات روزه / فتاوی رهبر انقلاب / احکام روزه و جنابت / احکام روزه مسافر / احکام روزه بیمار/ احکام روزه زن باردار و شیرده/ احکام #روزه مستحبی / احکام روزه قضا / حکم شکسن و کفاره روزه / آمیزش جنسی در روزه / غسل حیض و روزه / #ماه_رمضان /روزه بیماران / روزه در ایام کرونا و ده ها سوال دیگر... https://b2n.ir/776780
📚 🔍 جستجو در بانک جامع سوالات احکام و سوالات دینی:
hadana.ir/search
❓همراه با پاسخ به سوالات شما (در قسمت دیدگاه های هر مطلب سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید).
📲 همرسانی کنید...
✨با ارسال این پیام برای دوستان و مومنان در ثواب عمل به احکام شرعی سهیم شوید.🌹
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/542179330C5fb7b8f5d7
💠📝
✍ احکام اعتماد به ساعت در وقت سحر
سؤال 👇
آیا نظر به ساعت یا اعتماد بر رادیو حکم تحقیق را دارد که اگر فرد با اعتماد بر ساعت یا رادیو سحری میخورد و بعد میفهمد که آن موقع صبح بوده، روزه اش صحیح است و قضا ندارد؟
پاسخ 👇
🔹مقام معظم رهبری و آیت الله بهجت:
اگر موجب اطمینان شود، معتبر و قابل اعتماد است؛ وگرنه معتبر و حجت نیست.
🔹آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر یقین به بقای شب حاصل شود، روزه اش صحیح است.
🔹آیات عظام سیستانی و نوری همدانی:
روزۀ او باطل و فقط قضای روزه بر او واجب است و کفاره ندارد و البته باید تا پایان روز امساک نماید.
🔹آیات عظام فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی:
بلی.
#احکام_روزه
💢اسپری برای روزه دار🧐
💎اگر مواد اسپری شده به صورت مایع به حلق نرسد، استفاده از آن برای روزه دار مانعی ندارد.
در چه زمانی میتوان روزه را افطار کرد و نماز مغرب را خواند؟
پاسخ اجمالی
نظر مشهور فقهای شیعه دراینباره آن است که باید سرخی نور خورشید، که در زمان غروب آفتاب در سمت مشرق ایجاد شده، از بین رفته و از بالای سر بگذرد، که عدهای[1] از مراجع به آن فتوا داده و گروهی[2] این نظر را مبنی بر احتیاط واجب شمردهاند. ولی برخی[3] از فقها این امر را بنابر احتیاط مستحب شمرده و - مانند نظر اهل سنت - میگویند همینکه در سمت مشرق سرخی ایجاد شود (زمان غروب آفتاب)، وقت خواندن نماز مغرب بوده و جایز است روزهدار افطار نماید.[4]
[1] . آیات عظام امام خمینی، اراکى، گلپایگانى، خامنهای، فاضل، صافى، شبیری، نوری و سبحانی.
[2]. آیات عظام خوئى، تبریزى و سیستانی، وحید خراسانی.
[3]. آیات عظام بهجت و مکارم شیرازی.
[4]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمد حسین، ج1، ص 407، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق؛ سبحانى، جعفر، رساله توضیح المسائل، ص 215، م 626، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم، سوم، 1429 ه ق؛ وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، ص 151، م 741، مدرسه امام باقر (ع)، قم، نهم، 1428 ه ق؛ ر.ک: رساله آموزشی مقام معظم رهبری، قسمت کفاره روزه.
پرسش :آیا می توان با پول فطریه برای خانواده نیازمند، ماشین لباسشویی خرید؟
پاسخ :در صورتی که برای آنها ضرورت داشته باشد مانعی ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن پاسخ آیتالله خامنهای به استفتائاتی درباره «تبدیل پول فطریه به کالا» اعلام شد.
متن سؤال و جواب منتشرشده به این شرح است:
سؤال: آیا میتوان به جای پول فطریه، مواد و لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه کرده و به او تحویل دهیم؟
جواب: به صورت مذکور کافی نیست؛ اما میتوانید از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کرده و کالاهای مورد نیازش را تهیه کنید.
#کانال_احکام_شرعی👇
🔰@ahkame_313
------✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾-------
🌺🌼🌹🌷🌴🌷🌹🌼🌺
برای عضویت در گروه «پاسخ به سؤالات شرعی»، روی لینک زیر بزنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1100349716C69e8a02865
هدایت شده از احکام استاد هوشیاری
بسم الله الرحمن الرحیم
👈سوال از مقام معظم رهبری مد ظله العالی
✳️ پرسش: فرد بیماری که نمی تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامهدار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملا مأیوس است، آیا میتواند پس از ماه مبارک، کفاره سی روزه خود را پرداخت نماید یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر نماید؟
✅ پاسخ: باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده، صبر کند.
📚 نپرداختن فطریه و تکلیف اعضای خانواده
⁉️ تکلیف کسی که زکات فطریه را ندهد چیستک؟ اگر مسئول خانوار در این مورد کوتاهی نماید تکلیف سایر اعضای خانواده چیست؟
✅ اگر کوتاهی کرده و به عمد نپرداخته یا حتی کنار نگذاشته، کار حرامی مرتکب شده است و بنابر احتیاط واجب باید بعدا ( بدون نیت ادا و قضا ) فطریه را بدهد.
📌 توجه: اگر فطریه انسان بر کسی واجب باشد و او آن را ندهد، بر خود انسان واجب نمی شود.
🏷 پینوشت:
کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 409.
#
#احکام